سایداسفر

مشهد به عنوان یکی از توریستی‌ترین شهرها همیشه میزبان تعداد زیادی مسافر است که در فصل‌های مختلف سال این مقصد را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. اگر شما هم قصد برنامه‌ریزی سفر به مشهد را دارید، می‌توانید از این راهنمای سفر کمک بگیرید. در این راهنما موارد مختلفی همچون نحوه دسترسی و روش‌های رسیدن به مقصد، رزرو هتل، انتخاب بهترین زمان برای سفر و جاذبه‌های دیدنی مقصد بررسی شده است. پس خود را برای سفر آماده کنید تا اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.

مسیرهای دسترسی به مشهد مقدس 

برای سفر به مشهد می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی استفاده کنید. در بین تمامی این گزینه‌ها سفر هوایی سریع‌تر و در عین حال گران‌تر، سفر ریلی راحت‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر و در نهایت سفر جاده‌ای طولانی‌تر اما ارزان‌ترین روش به‌شمار می‌رود.

اگر هواپیما را برای سفر انتخاب می‌کنید، باید بدانید که مشهد یکی از بزرگ‌ترین و پرترددترین فرودگاه‌های کشور را دارد که روزانه حجم زیادی پرواز از شهرهای مختلف به آنجا انجام می‌شود. بلیط هواپیمای مشهد معمولا در مناسبت‌های مذهبی و همچنین تعطیلات نوروز و آخر هفته‌ها خیلی زود به فروش می‌رسد و اگر قصد دارید در این ایام سفر کنید، بهتر است بلیط را از چند هفته قبل رزرو نمایید.

در صورتی که با قطار به مشهد سفر می‌کنید، یک روش امن، راحت و مقرون‌به‌صرفه را انتخاب کرده‌اید. تنوع قطارهای مشهد بسیار زیاد است و از بیشتر شهرها امکان سفر به این مقصد را خواهید داشت. مسیر ریلی مشهد نیز از پرترددترین مسیرهای ریلی است که امکان خرید بلیط قطار مشهد تهران یا مشهد به سایر شهرها را در قطارهای لوکس یا اقتصادی به شما می‌دهد.

قیمت بلیط قطار تهران مشهد رفت و برگشت نیز بر اساس نوع قطار شما و اینکه چه زمانی را برای سفر انتخاب کرده‌اید، متفاوت خواهد بود. برای مثال قطارهای لوکس ۵ ستاره قیمت بیشتری نسبت به قطارهای ۳ ستاره دارند و در عین حال کیفیت خدمات و نوع امکانات آن‌ها نیز در سطح بسیار بالاتری قرار دارد.

با توجه به اینکه قطارها در بین تمامی وسایل حمل‌ونقل محبوبیت بیشتری دارند، بلیط آن‌ها به سرعت تکمیل ظرفیت می‌شوند. به‌ویژه اگر بخواهید در تعطیلات یا مناسبت‌های مذهبی به این شهر سفر کنید باید هر چه زودتر بلیط خود را تهیه کنید.

در نهایت اگر بلیط‌های قطار و هواپیما در زمان سفر شما وجود نداشته باشند یا به دنبال سفر ارزان باشید، بهترین روش، سفر با اتوبوس به مشهد است که از تمامی شهرهای کوچک و بزرگ امکان‌پذیر بوده و محدودیتی از این بابت نخواهید داشت. اتوبوس‌های vip نیز سفر را از هر جهت برای شما ساده کرده و می‌توانید روی صندلی‌های تختشو استراحت کنید یا اگر نیاز به شارژ کردن تلفن همراه خود داشته باشید از درگاه‌های کنار صندلی استفاده نمایید. توقف‌های بین مسیر هم امکان صرف وعده‌های غذایی و همچنین استفاده از سرویس بهداشتی را به شما می‌دهد.

مسیرهای دسترسی به مشهد مقدس

بهترین زمان برای سفر به مشهد

از نظر آب‌وهوا، سفر به مشهد در فصل بهار و تابستان طرفدار زیادی دارد، زیرا مشهد شهری کوهستانی و خنک است که در این زمان هوای مطبوعی دارد و می‌توانید به‌عنوان یک مقصد خنک روی آن حساب کنید. در این زمان همه چیز برای سفر بسیار مناسب است و می‌توانید هم از جاذبه‌های تفریحی و هم از جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر دیدن کرده و البته به مهم‌ترین جاذبه این شهر یعنی حرم امام رضا (ع) بروید.

وجود حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد بهترین فصل سفر به مشهد را کمی تغییر داده است. چرا که این شهر بیشترین حجم مسافر را در مناسبت‌های مذهبی دارد. یعنی در اعیاد و ایام شهادت مثل محرم این شهر میزبان مسافران زیادی می‌شود.

تعطیلات نوروز هم یکی دیگر از زمان‌هایی‌ است که مسافران زیادی راهی این شهر می‌شوند. به‌ویژه اینکه بسیاری از آن‌ها می‌خواهند که زمان تحویل سال را در حرم امام رضا (ع) باشند.

با این توصیف، اگر می‌خواهید در بهترین شرایط آب‌وهوایی به مشهد سفر کنید تا در کنار زیارت، کمی به سیاحت در این شهر بپردازید، اوایل بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان است؛ مخصوصا اگر روزهای وسط هفته و غیرتعطیل را برای سفرتان انتخاب کنید.

دیدنی ‌های شهر مشهد 

مشهد مقصد مناسبی برای گشت‌وگذار و تفریح است که با وجود جاذبه‌های مختلف می‌توانید برای سفر چند روزه روی آن حساب کنید و در کنار زیارت یک برنامه تفریحی نیز با توجه به فصل برای خود تدارک ببینید.

در فصل‌های معتدل و گرم سال می‌توانید جاذبه‌های تفریحی مثل انواع پارک‌های آبی تا پارک‌ها و بوستان‌های بزرگ، بازدید از جاذبه‌های تاریخی مثل مقبره فردوسی یا نادرشاه، گشت‌وگذار در مراکز تجاری یا رفتن به مناطق خوش آب‌وهوای اطراف شهر مثل شاندیز و طرقبه یا منطقه تفریحی چالیدره را در برنامه سفر خود بگذارید.  

در فصل‌های سردتر نیز مراکز تفریحی سرپوشیده گزینه مناسبی برای گشت‌وگذار هستند که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان گزینه‌های جذابی وجود دارد. اگر اهل هیجان باشید، تفریحات زمستانی مثل اسکی هم از دیگر مواردی است که می‌توانید روی آن حساب کنید.

به‌طور کلی مشهد پارک‌های بزرگی مثل باغ ملی باغ پرندگان مشهد، پارک ملت مشهد، پارک کوهسنگی، پارک وکیل آباد در کنار مراکز تفریحی از جمله پاراگلایدر و پاراموتور، پارک‌های آبی، پارک علمی پروفسور بازیما، پارک مینیاتوری مشهد، پارک طبیعی هفت حوض دارد. 

مراکز خرید لوکس متنوع و انواع پاساژها تا بازارهای سنتی و همچنین جاذبه‌های تاریخی مانند آرامگاه فردوسی، آرامگاه نادرشاه، مدرسه عباسقلی‌‌خان، محله چهارباغ، خانه توکلی مشهد، خانه داروغه، قبرستان ارامنه و کلیساها را هم باید به فهرست دیدنی‌های مشهد اضافه کرد.

دیدنی ‌های شهر مشهد

بهترین هتل های مشهد

از جمله متنوع‌ترین هتل‌ها را می‌توان در شهر مشهد جستجو کرد. نه تنها در اطراف حرم بلکه در سراسر شهر هتل‌های مختلفی وجود دارد و می‌توانید حتی در شلوغ‌ترین ایام هم هتلی مناسب با شرایط خود پیدا کنید.

هتل‌های چهار و پنج ستاره به‌عنوان هتل‌های لوکس مشهد تا هتل‌های سه ستاره که مقرون به‌صرفه و هتل‌های دو و یک ستاره به‌عنوان هتل ارزان در این شهر بسیار متنوع هستند که بر اساس بودجه خود می‌توانید هر یک را رزرو کنید.

برای جستجوی و رزرو هتل مانند خرید اینترنتی بلیط قطار، بهترین راه، به‌صورت آنلاین است. چرا که می‌توانید به‌راحتی تمامی هتل‌ها را جستجو و مقایسه کرده و هتل مورد نظرتان را رزرو کنید.

در این شهر برخی از هتل‌ها شاخص‌تر هستند که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • هتل قصر مشهد
  • هتل ضیافت الزهرا
  • هتل الماس 
  • هتل درویشی
  • هتل جوار الملک
  • هتل نیکو مشهد 
  • هتل آپارتمان ترنم 
  • هتل رز درویشی 
  • هتل ادریس مشهد 
  • هتل رضویه 
  • هتل اطلس
  • هتل مشهد
  • هتل جواد 
  • هتل الماس مشهد 
  • هتل جواهر شرق 
  • هتل فردوس مشهد

تنوع این هتل‌ها از پنج ستاره تا یک ستاره است و با هر بودجه‌ای می‌توانید آن‌ها را رزرو کنید.

در پایان اینکه با انتخاب زمان مناسب برای سفر، رزرو بلیط و هتل به صورت آنلایت همه چیز برای سفر شما فراهم است. فقط کافیست از بین جاذبه‌های دیدنی مشهد یک فهرست تهیه کنید تا در زمان سفر یک برنامه جامع برای خود داشته باشید.