توریست‌های حرفه‌ای همیشه به‌دنبال بهترین زمان سفر به جذابه‌ها و شهرهای رویایی‌شان هستند. از میان همه‌ی شهرهای زیبای دنیا، استانبول یکی از آن جاهایی‌‌ست که حتما باید در زمان مناسب به سراغش بروید. سفرزون بهترین زمان سفر به استانبول را برای‌تان در این مقاله جمع کرده‌ است.

saadatrent

بهترین زمان سفر به استانبول برای گشت‌و‌گذار

بهار و پاییز بهترین موقع از سال برای گشت‌و‌گذار در استانبول است. آب‌و‌هوا خوشایند و دمای هوا در حدود ۱۵ درجه‌ی سانتیگراد و بسیار مطلوب است. با این‌که بهار فصل پر رفت‌و‌آمدی است، جمعیت گردشگران تا اواخر ماه می (اردیبهشت) به اوج خود نمی‌رسد. در پاییز تعداد توریست‌ها رو به افول می‌گذارد و تا اوایل اکتبر (مهر) کاهش آن‌ها ادامه دارد، به همین‌خاطر بسیاری معتقدند که بهار بهترین فصل سال است. در بهار و ماه آوریل (فروردین) تمام شهر استانبول برای جشنواره‌ی بین‌المللی لاله، غرق در گل است. با این وجود پاییز فصلی است که در آن شهر در خُم رنگرزی پاییزی جان تازه‌ای می‌گیرد، در حالی‌که باران نم‌نم و غروب‌های دل‌انگیز جلوه‌های شهر را شبیه نقاشی‌های «امپرسیونیستی» می‌کند.

بهترین زمان سفر به استانبول | بهار و پاییز
بهترین زمان سفر به استانبول | بهار و پاییز

چه در بهار به دیدار استانبول بیایید، چه در تابستان و چه در پاییز، لذت‌بخش‌ترین زمان تجربه‌ی مناظر دیدنی استانبول صبح زود بلافاصله پس از طلوع آفتاب و عصر و نزدیک غروب است. بهترین وقت برای بازدید از کاخ مشهور «توپ‌کاپی» صبح روز دوشنبه است که معمولا در آن در آرام‌ترین حالت خود قرار دارد. در زمستان هر زمانی آن‌جا بروید، بدون منتظر ماندن در صف یا شلوغی وارد خواهید شوید. تابستان برعکس است و به‌خاطر گرمای زیاد و حجم عظیم مردم که وارد شهر می‌شوند، صف‌های طولانی برای بازدید از مکان‌های گردشگری راه می‌افتد. با این حساب تابستان بدترین زمان برای دیدن توپ‌کاپی است. از آن‌جایی‌که بیش‌تر مکان‌های توریستی در استانبول روزهای تعطیل و ساعات کاری متفاوتی دارند، بهتر است از زمان بازدید و باز بودن آن‌ها مطمئن شوید و قبل از اقامت هر کدام از جاذبه‌های توریستی را چک کنید.


برای دریافت راهنمای سفر به استانبول کلیک کنید.


بهترین زمان سفر به استانبول برای سواری بر روی قایق تفریحی

بهترین زمان قایق‌سواری روی بسفر مهر و اردیبهشت است
بهترین زمان قایق‌سواری روی بسفر مهر و اردیبهشت است

ماه سپتامبر (مهرماه) می‌تواند بهترین زمان سال برای سواری بر روی قایق تفریحی باشد. در مهرماه هوا معمولا گرم است و سرمای زمستان هنوز فرا نرسیده است. پس از آن ماه می (اردیبهشت) بهترین زمان است، چرا که در آن می‌توانید سه نژاد مختلف «دلفین» را در آب‌های «بسفر» ببینید. با تمام این اوصاف، سواری روی قایق تفریحی جاذبه‌ای برای تمام فصول است. در حالی‌که آب‌و‌هوا ممکن است گاهی باعث تعطیلی آن شود. اگر بتوانید خود را در روزهای کوتاه زمستان به آن‌جا برسانید، می‌توانید در سفر صبحگاهی طلوع خورشید را بر فراز تنگه‌ی معروف بسفر تماشا کنید.

بهترین زمان سفر به استانبول برای خرید

بهترین زمان خرید در استانبول تیر، آذر و دی‌ماه است
بهترین زمان خرید در استانبول تیر، آذر و دی‌ماه است

استانبول مقصد محبوبی برای خرید است و برندهای مشهور جهانی زیادی را با کیفیت بالا و طراحی محلی در خود جای داده است. علاوه بر برندهای لوکس بین‌المللی، صنعت فشن محلی این شهر چنان پر رونق است که می‌توانید در مغازه‌های معمولی و غیرزنجیره‌ای آن هم کالاهای خوبی پیدا کنید. تاریخ‌های به‌خصوصی برای خرید وجود ندارد، اما اولین هفته‌ی ماه جولای (تیر) معمولا با بهترین قیمت‌های تابستان همراه است. تا اواسط ماه آگوست (مهر) فروش به اوج خود می‌رسد.

فروش زمستانی از اواسط ماه دسامبر (آذرماه) و اوایل ماه ژانویه (دی) با تخفیف‌های ۳۰ تا ۵۰ درصدی شروع می‌شود. در حالی‌که اقلام فروش نرفته ممکن است در ماه آوریل (فروردین) تا ۷۰ درصد هم تخفیف بخورد. بر این اساس حجم فروش در اوایل بهار کم می‌شود.

پاییز فصل چانه‌زنی در بازار بزرگ استانبول است. در حالی‌که در تابستان که مغازه‌دارها با سیل مشتریان روبرو هستند، بدترین زمان برای خرید است. برخی معتقدند خرید از «بازار بزرگ » در صبح بهتر است، چون مغازه‌دارها هنوز روز طولانی‌ای را پیش‌رو دارند. در حالی‌که عده‌ای دیگر سعی می‌کنند بلافاصله قبل از بستن بازار برای خرید بروند که مغازه‌دارها فروش خود را کرده‌اند و هر چه پس از آن است، مازاد آن روز تلقی می‌شود.

بهترین زمان سفر به استانبول در خلوت‌ترین روزهایش

خلوت‌ترین روزهای استانبول پاییز و زمستان است
خلوت‌ترین روزهای استانبول پاییز و زمستان است

مانند بسیاری از مقاصد توریستی جهان، این شهر در تابستان پر جمعیت‌ترین زمانش را سپری می‌کند. زمستان اما شاهد کم‌ترین میزان حضور توریست است؛ علی‌الخصوص ژانویه (دی) و فوریه (بهمن). در ماه می (اردیبهشت) انبوه جمعیت بازمی‌گردد و در اوایل ماه اکتبر (مهر) کم‌تر می‌شود.

برای لذت بردن حداکثری از هر دو فضا، بهتر است اواخر ماه آوریل (فروردین) بروید که در شلوغی گرفتار نشوید، لاله‌ها را ببینید و از هوای رو به گرم شدن لذت ببرید. صرف‌نظر از این‌که در چه زمانی از سال به بازدید از استانبول می‌آیید، جاهای دیدنی معمولا بعدازظهر شلوغ‌تر هستند. پس بهتر است برای بازدید از این مکان‌ها صبح‌ها که توریست‌ها به آن‌جا سرازیر نشده‌اند، یا پس از غروب که کم‌کم از آن‌جا می‌روند، برنامه‌ریزی کنید.

در سفر به استانبول مسجد آبی را از دست ندهید
در سفر به استانبول مسجد آبی را از دست ندهید

بدترین روز برای بازدید از «مسجد آبی»، جمعه است، چراکه این مجموعه در صبح جمعه بسته است و بعدازظهر که باز می‌شود صف بازدیدکنندگان آن بسیار طولانی و خسته‌کننده است. این بناها در آخر هفته‌ها و تعطیلات هم عموما شلوغ هستند. بنابراین بهترین روزها برای بازدید از مکان‌های دیدنی با جمعیت کم‌تر روزهای دوشنبه تا پنجشنبه است.

بهترین زمان سفر به استانبول برای فصل شلوغ و داغ

(از آخر اردیبهشت تا شهریور)

در اردیبهشت و شهریور استانبول شلوغ‌ترین روزهایش را تجربه می‌کند
در اردیبهشت و شهریور استانبول شلوغ‌ترین روزهایش را تجربه می‌کند

آخر بهار تا اوایل پاییز فصل داغ استانبول است. ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست (خرداد، تیتر، شهریور) اوج گرمای هوا به‌حساب می‌آیند. هوا گرم و گاهی شرجی است، نرخ کرایه‌ی هتل در بالاترین حد خود است و جمعیت و صف‌های طولانی در بدترین زمان خود در طول سال قرار دارند. مخصوصا وقتی قایق تفریحی می‌آید. از طرف دیگر، این زمان برای لذت بردن از غذای دریایی در فضای بیرون، یا قهوه ترک در پیاده‌روی کنار یک کافه بهترین زمان است. همچنین بهترین فصل سواحل اطراف است و در آن‌ها کنسرت‌ها و رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود.

فصل بین خلوتی و شلوغی

(اواسط  اسفند تا اوایل اردیبهشت، مهر تا اواسط آبان)

بهار و پاییز استانبول را از ندهید
بهار و پاییز استانبول را از ندهید

از آن‌جاکه استانبول یکی از مقاصد گردشگری محبوب دنیا شده است، مسافرت به آن در این فصل باعث نمی‌شود که کاملا از شر شلوغی خلاص شوید، اما قطعا وضعیت تراکم جمعیت و مسائل آن به بدی زمان‌های اوجش نخواهد بود. دمای هوا در بهار و پاییز می‌تواند آن‌ را به یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین مکان‌ها برای مسافرت بدل کند. همچنین می‌توانید از مزایای بلیت هواپیما و کرایه‌ی هتل ارزان‌تر هم بهره‌مند شوید.

بهترین زمان سفر به استانبول برای فصل خلوت

(اواسط آبان تا اواسط آذر، اوایل دی تا اواسط اسفند)

خلوت‌ترین روزهای استانبول در زمستان رقم می‌خورد
خلوت‌ترین روزهای استانبول در زمستان رقم می‌خورد

زمستان فصل خلوت استانبول است. این بهترین زمان برای بازدید و تجربه‌های محلی، تخفیف‌های بزرگ و جمعیت بسیار اندک گردشگران است. اگر این فصل را انتخاب می‌کنید به یک بارانی، کفش‌های ضد آب و یک چتر مقاوم در برابر باد نیاز دارید. در این فصل شاهد افت چشمگیر نرخ هتل‌ها هستیم، مخصوصا در ماه‌های ژانویه (دی) و فوریه (بهمن).

در این فصل به جز مسجد آبی که از بازدید آن بدون نیاز به منتظر ماندن در صف‌های طولانی و طاقت‌فرسا لذت خواهید برد، وقتی هم می‌خواهید از سرما فرار کنید به حمام سنتی ترک بروید تا تجربه‌ی دلچسب و گرمی در دل زمستان داشته باشید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استانبول کلیک کنید.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور استانبول

برای مشاهده‌ی تورهای استانبول سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.