جاهای دیدنی آتن ، پر از نشانه‌های تمدن غرب است. تاریخ شهر تا ۳ هزار سال قبل را دربرمی‌گیرد. شهر سقراط، پریکلس و سوفوکل، امروز شهری‌ست مدرن که با تاریخ گره خورده. همین مسئله باعث می‌شود که برای شما تعطیلاتی منحصر‌به‌فرد در آتن و یونان رقم بخورد. آکروپولیس، کلیساهای بیزانسی و پیاده‌روی در کوچه‌های باریک قدیمی محله‌ی پلاکا (Plaka District) در کنار لذت بردن از رستوران‌های جذاب اطراف آن، ترکیب بسیار خوبی برای یک سفر درخشان خواهد بود. با سفرزون به تماشای جاهای دیدنی آتن بیایید.

۱- آکروپولیس ، مشهور در میان جاهای دیدنی آتن

The Acropolis یکی از ۱۰ اثر ارزشمند باقی مانده از دنیای باستان در جهان
The Acropolis یکی از ۱۰ اثر ارزشمند باقی مانده از دنیای باستان در جهان

جاهای دیدنی کمی در جهان با آکروپولیس قابل قیاس‌اند و مشهور‌ترین در میان جاهای دیدنی آتن است. معبد «پارتنون» در این مجموعه‌ی چشم‌اندازی باورنکردنی رو به تمدن است. این مکان بزرگ‌ترین یادآور تمدن یونان باستان و شهر قدیمی آتن است. دوره‌ی اولیه تاریخ پارتنون به ۴۴۷ تا ۳۳۸ قبل از میلاد بازمی‌گردد. ستون‌های «دوریکی»، (شیوه‌ی اصلی معماری یونان باستان که در آن هرچه ارتفاع بیش‌تر می‌شود، قطر ستون‌های دایره‌ای کم‌تر می‌شود) و معماری خاص پارتنون این‌جا را به محلی الهام‌بخش تبدیل کرده‌ است. در قسمت شرقی آکروپولیس محل میلاد آتنا، الهه خردورزی یونان قرار دارد.

از دیگر بقایای مجموعه‌ی آکروپولیس ارکتیون (Erechtheion) است. این بخش شامل مجموعه‌ای از محراب‌هاست که بین سال‌های ۴۲۱ تا ۳۹۵ قبل از میلاد ساخته شده‌ است. مشهور‌ترین در میان این مجموعه ایوان کریاتید‌هاست که شامل ۶ ستون به سبک دوریکی است. اگر به این‌جا می‌روید، حتما از موزه‌ی آکروپولیس دیدن کنید. این موزه دقیقا پشت تپه‌ی باستانی آکروپولیس قرار دارد. این‌جا قیمتی‌ترین و با ارزش‌ترین اشیاء و بقایا از دوره‌ی یونان باستان را می‌توانید به نظاره بنشینید.

۲- موزه ملی باستان‌شناسی

National Archaeology Museum موزه ملی باستان شناسی آتن و یونان با گنج‌های واقعی
National Archaeology Museum موزه ملی باستان شناسی آتن و یونان با گنج‌های واقعی

موزه ملی باستان‌شناسی در قرن ۱۹ میلادی ساخته شده‌ است. موزه‌ی باستان‌شناسی یونان بزرگ‌ترین موزه‌ی یونان و یکی از بزرگ ترین موزه های اشیاء عتیقه در جهان است. ساختمان موزه حتی از بیرون هم یکی از جاهای دیدنی آتن است. این ساختمان به شیوه‌ی نئوکلاسیک ساخته شده‌ و ۸ هزار مترمربع فضا دارد. در این‌جا ۱۱ هزار شی نمایش داده شده است.

قسمت پیش از تاریخ از ۱۰۵۰ تا سده‌ی ششم قبل از میلاد را  شامل می‌شود. مجموعه‌ی مجسمه‌ها نیز متعلق به قرن ششم تا پنجم پیش از میلاد است. گلدان‌های باستانی و دیگر اشیاء موجود در موزه، چیزهایی هستند که در همان زمان و مکان بازدید شانس دیدن‌شان را دارید.

نمای ۳۶۰در جه موزه ملی باستان شناسی آتن

۳- موزه بیزانس

Byzantine Museum موزه بیزانس مملو از مجسمه و نقاشی های یونان مسیحی
Byzantine Museum موزه بیزانس مملو از مجسمه و نقاشی های یونان مسیحی

ساختمان قرن نوزدهمی موزه بیزانس همان کاخ دوسش پلازانس (Duchesse de Plaisance)، همسر شارل فرانسواز لبرون (Charles-Francois Lebrun)، فرانسه است. موزه یک کلکسیون بزرگ از هنر بیزانسی‌ست. امپراطوری بیزانس یا روم شرقی، قسمت شرقی امپراطوری روم به پایتخت قسطنطنیه (استانبول فعلی) بوده‌ است. در این موزه بیش از ۲۵ هزار اثر برای بازدید وجود دارد. این مجموعه شامل مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، موزائیک‌ها و کاشی‌ است. در این مجموعه تعداد زیادی از آثار بقایای باسیلیکا‌ها (عبادتگاه‌های قرون وسطی) و کلیساهای بیزانسی هم موجودند.


در سفرزون بخوانید: ۱۰تا از بهترین سواحل یونان برای سفر در تابستان


۴- آگورا؛ بقایای بازار باستانی

Agora یکی از جاهای دیدنی آتن که باید حتما ببینید
Agora یکی از جاهای دیدنی آتن که باید حتما ببینید

یکی دیگر از جاهای دیدنی آتن آگورا است. آگورا به‌معنای بازار، مرکز اصلی فعالیت‌های روزمره در یونان باستان بوده‌ است. در زبان یونانی آگورا یعنی «محل گردهم‌آیی». این واژه برای این به این قسمت از شهر اطلاق شده است که در این‌جا مردم جمع می‌شدند و حرف می‌زدند. همچنین در آگورا، اجراهای تئاتر و رویدادهای ورزشی هم برگزار می‌شده است. یکی از قسمت‌های جالب آگورا استوئا (Stoa) یا «ایوان سرپوشیده» به طول ۱۸ متر است که محل دادگاه حاکم زمانه بوده‌ است. این‌جا که تاریخش به قرن ششم پیش از میلاد بازمی‌گردد، محل محاکمه‌ی سقراط در سال ۳۹۹ قبل از میلاد بوده است.

از آگورا با یک پیاده‌روی نه چندان زیاد به معبد هفائستوس ( Hephaistos) -ایزد صناعت- بروید. این معبد متعلق به قرن پنجم پیش از میلاد است و به سبک دوریکی ساخته شده‌ است. نقشه معبد شش ردیف ۱۳‌تایی از ستون‌های دوریکی است که شیوه مشابهی با معبد پارتنون است. در همان نزدیکی، می‌توانید به دیدن کتابخانه هادریان (Hadrian Library) که متعلق به ۱۳۲ پس از میلاد است، بروید.

۵- موزه هنر سیکلادی

Museum of Cycladic Art موزه‌ای با ارزشمندترین آثار هنری یونان
Museum of Cycladic Art موزه‌ای با ارزشمندترین آثار هنری یونان

این موزه که به یقین یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی آتن است. در سال ۱۹۸۶ میلادی توسط بنیاد نیکلاس و دُلی گولاندریس ساخته شده‌ است. نیکلاس گولاندریس (Nicholas P.Goulandris) یک مالک مشهور  کشتی است که علاقه بسیاری به فرهنگ و هنر داشته است. این موزه بیش از ۳ هزار شی دیدنی را در خود جای داده‌ است. سیکلاد نام تمدن پیشینی یونان باستان است و نشانگر دوره‌ای است که آثار بر حسب همان دوره کنار هم جمع شده‌اند. این دوره تاریخی از سده چهارم پیش از میلاد تا سده ششم پس از میلاد را شامل می‌شود.

نمای ۳۶۰ درجه موزه هنر سیکلادی

۶- کلیسای حواریون مقدس

Church of the Holy Apostles نمادی از معماری دوران مسیحیت در آتن
Church of the Holy Church of the Holy Apostles نمادی از معماری دوران مسیحیت در آتن

این کلیسا تنها بنای باقیمانده از حفر حوزه آگورا، برای یافتن اشیاء باستانی منطقه است. تاریخ این‌جا به قرن دهم بازمی‌گردد. این بنا در کنار نیمفایون (Nymphaion) مدرسه ارسطو قرار دارد. در ورودی کلیسا، خط کوفی و سنگ‌تراشی‌های زیبایی قابل مشاهده است. طبق شیوه بیزانسی معماری، سالن اصلی کلیسا با چهار ستون اصلی احاطه شده‌ است.

نمای ۳۶۰ درجه کلیسای حواریون مقدس


در سفرزون بخوانید شهرهای تاریخی جهان ، سفری در دل تاریخ


۷- کلیسای پاناجیا کاپریکاره

Panaghia Kapnikaréa Church
Panaghia Kapnikaréa Church

کلیسای پاناجیا کاپریکاره (Panaghia Kapnikarea) یکی از زیباترین کلیساهای آتن است. ساخت آن را لودویگ اول باواریا (King Ludwig I of Bavaria) عهده‌دار بوده است. بنای کلیسا نمونه‌ی درخوری از معماری قرن ۱۱ میلادی در شیوه‌ی بیزانس است. کلیسا با نقاشی‌های قرن نوزدهمی مزین شده‌ است و نمونه‌ای از دوره‌ی میانه‌ی بیزانس در تاریخ هنر است.

نمای ۳۶۰ درجه کلیسای پاناجیا کاپریکاره

۸- المپیون: معبد زئوس المپی

Olympieion Temple of Olympian Zeus معبد زئوس در آتن
Olympieion Temple of Olympian Zeus معبد زئوس در آتن

المپیون یا معبد زئوس المپی (Olympieion: Temple of Olympian Zeus) به زئوس اهدا شده است. اگر از دیدن بناهای تاریخی خسته نشده‌اید، حتما دیدن این معبد را در فهرست خود قرار دهید. با این‌که پارتنون بیش‌تر از این معبد سالم است، اما این معبد زئوس المپی، نشانه‌ی مشخصی از معماری یونان باستان است. ساخت معبد در سده‌ی ششم قبل از میلاد شروع شده، اما تا سده‌ی دوم پس از میلاد به پایان نرسیده است. سرانجام امپراطور هادریان آن را به پایان می‌رساند. این بنا همانند تخت جمشید ستون‌های زیادی داشته است و می‌توان شکوه آن را پس از دیدن ویرانه‌ها متصور شد. در شمال المپیون، یک پارک کوچک قرار دارد که حمام‌های رومی و بقایای دیوار تاریخی تمیستوکلس (Themistokles) را می‌توانید در آن‌جا به نظاره بنشینید.

نمای ۳۶۰ درجه المپیون 

۹- استادیوم پاناتنایک و استادیوم المپیک

Panathenaic Stadium & Olympic Stadium
Panathenaic Stadium & Olympic Stadium

استادیوم پاناتنایک در ۳۳۵ قبل از میلاد ساخته شده و گنجایش ۶۰هزار تماشاگر را دارد. همین جمله شاید در توضیح این‌که چرا این‌جا یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی آتن است، گویا باشد. اما استادیومی که امروز توریست‌ها خواهند دید، برای بازی‌های المپیک سال ۱۸۹۶ میلادی بازسازی شده‌ است.

نمای ۳۶۰ درجه استادیوم پاناتنایک


در سفرزون بخوانید آکروپولیس ، گشت و گذار زیر سایه‌ی ستون‌های تاریخ آتن


۱۰- محله دل‌انگیز پلاکا و آنافیوتیکا

 The Charming Neighborhoods of Pláka and Anafiotika محله ای زیبا در عمق آتن
The Charming Neighborhoods of Pláka and Anafiotika محله ای زیبا آتن

در محله‌ی دل‌انگیز پلاکا و آنافیوتیکا (Plaka and Anafiotika) پیاده‌روی کنید. منطقه‌ای پر از پیاده‌روهای باریک قدیمی و پر از گل و زیبا که در کنار تپه‌های باستانی، حس زندگی را در روح شما جاری می‌کند. در این منطقه، کلیسای متامورفوسیس (Metamorfosis) و کلیسای «کاپنیکاره» که پیش‌تر حرفش بود، قرار دارند. پس یک سفر ترکیبی پیش روی شماست. رستوران‌های عالی این ناحیه از آتن را فراموش نکنید. خوش‌طعم ، مدرن و قدیمی.