معرفی جاهای دیدنی ارومیه هم کار سختی است و هم کاریست آسان. سخت از این نظر که تعداد جاهای دیدنی ارومیه بسیار زیاد است و آسان از این نظر که هر مکان از جاهای دیدنی ارومیه آنقدر زیبا است که می توان ساعت ها در مورد آن نوشت و بحث کرد. در ادامه جاهای دیدنی ارومیه را به شما معرفی می کنیم و در انتهای مطلب چند درگوشی با شما خواهیم داشت تا لذت سفر به ارومیه برایتان دوچندان شود. با سفرزون باشید.

saadatrent

دریاچه ارومیه  جایی که حیات در آن خاموش نمی شود

 

دریاچه ارومیه از آن دست دریاچه هایی است که تنها یک مکان طبیعی نیست بلکه تاریخ را در دل خود پرورش داده است. برخلاف اغلب دریاچه ها، دریاچه ارومیه از منظر تاریخی نیز برای شهر ارومیه دارای اهمیت است. متاسفانه خشک شدن دریاچه ارومیه از سال ۸۰ شروع شد و تا سال نود و چهار تا مرز خشکی کامل پیشرفت که با تدبیرهای صورت گرفته تا حدی جان گرفت. این دریاچه با داشتن بیش از صد جزیره کوچک در خود زیستگاه بسیاری از پرندگان بوده است. بعضی از جاهای دیدنی ارومیه در دل دریاچه ارومیه قرار دارند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره هایی خواهیم کرد.

قلعه کاظم داشی ، سلام نظامی دریاچه ارومیه

کاظم داشی صخره ای جزیره وار در دریاچه ارومیه است، این صخره تا مدتها در دسترس افراد نبود اما این روزها که دریاچه ارومیه خشک شده است تا حدودی می توان به آن دسترسی داشت. قلعه کاظم داشی یا کاظیم داشی از آن دست صخره هایی است که برای خود تاریخ منحصر به فردی دارد. این جزیره همواره پناهگاه بوده است روزی پناهگاه روستایی های به تنگ آمده از فرمان روایان محلی بوده و روز دیگری پناهگاهی برای روستاییان برای مراقبت از روس ها در زمان جنگ جهانی بوده است. این جزیره که شبیه کلاه نظامی است در فاصله پنج کیلومتری از روستایگورچین قرار دارد. به این قلعه اگر رفتید ردپایی از زندگی خواهید یافت.


در سفرزون بخوانید: دریاچه دالامپر ؛ بهشت بدون مرز


بازار ارومیه مارپیچی در دل شهر

بازار در شهر ارومیه همانند بازار در شهر تبریز و اصفهان خود یک جاذبه گردشگری به شمار می آید. اگر سوالتان این است که بازار ارومیه کجاست؟ باید به شما بگوییم که این بازار مابین خیابان امام و بعثت قرار دارد. این بازار گهواره تاریخ ارومیه است نشانه های صفویه، قاجار و حتی زند را به خوبی می توان از آن دید. بازار ارومیه محیطی پویا دارد. در بازار ارومیه به دنبال کباب و رستوران خوب نگردید گرچه پاتوق کباب حاج حسین همیشه به راه است.

کلیسای ننه مریم بی شباهت به کلیسا

کلیسای ننه مریم از آن دسته کلیساهایی است که تغییر کاربری یافته آتشکده های موبدان زردشت است. این کلیسا کمتر شبیه بقیه کلیساهایی است که دیده اید. کلیسای ننه مریم نیمکت ندارد، جایی برای وعظ و اعتراف هم ندارد، در سمت چپ و دهلیز کلیسای ننه مریم قبرهای روحانیون مسیحی را خواهید.

این کلیسا فاقد تزئینات ویژه و نقاشی و گچبری است دلیل آن هم بر می گردد به اعتقادات ویژه ای که آشوریان داشته اند و آن در تمام کلیساهای تحت نفوذشان اعمال می کردند، این کلیسا آرایش و تزئین خاصی در خود ندارد. شاید از خود بپرسید چرا پس باید به این کلیسا رفت؟ جوابتان این است که این کلیسا از قدیمی ترین کلیساهای جهان است که قدمت اش به دوره ساسانیان بر می گردد.

دریاچه مارمیشو هتل طبیعت

اطراف ارومیه همانند هتلی است که پذیرای مسافران طبیعت گرد است، یکی از بهترین جاهایی که می توانید طبیعت گردی را در آن جذاب تجربه کنید دریاچه مارمیشو است، دریاچه ای که در فاصله چهل و پنج کیلومتری از ارومیه قرار دارد. این دریاچه زیستگاه قزل آلا هاست پس ماهیگیری در آن را از دست ندهید. این دریاچه از جابه جایی صفحات طبیعی به وجود آمده است و از طبیعتی منحصر به فرد برخودار است، مراقب باشید در فصل سرما کمتر سراغ این دریاچه بروید چرا که شدیدا اطراف آن سرد و غیر قابل ماندن است.

کلیسای مارسرگیز  هدیه کوه سیر

کلیسای مارسرگیز در ارومیه قرار ندارد و جای آن در دوازده کیلومتری ارومیه است. اهمیت این کلیسا مابین عموم مسیحیان بسیار بالا بوده که رفتن به دامنه کوه سیر، مکان کلیسا، را امر عادی می کند. این بنا سنگی است. هنگامی که به دیوارهای آن نگاه می کنید متوجه نامنظم بودن سنگ ها خواهید شد ولی استحکام کلیسای مارسرگیز بی نظیر است. عمر این بنا به دوره ساسانیان بر می گردد که گواهی بر استحکام آن است. کوه سیر جای خوش آب و هوایی است رفتن به این کوه و دیدن این کلیسا می تواند هم فال باشد و هم تماشا!

خرید بلیط هواپیما تهرانارومیه
رزرو هتل در ارومیه

دره‌ ی قاسملو ارومیه ، خانه طبیعت در وسط طبیعت

در حد فاصل بین اشنویه و ارومیه دره ای قرار دارد که مقصد بسیاری از گردشگران است. ما در مورد درهی قاسملو ارومیه حرف می زنیم. که مناظر طبیعی در آن به گونه ای است که آرامش کوچک ترین هدیه ای است که سهم گردشگران می شود. بهترین زمان بازدید از این دره فصل بهار و تابستان است، فصل پاییز هم می تواند فصل خوبی باشد به شرط آنکه آب و هوا آنقدر سرد نشده باشد ولی چیزی که مشخص است این است که دره ی قاسملو ارومیه در فصل زمستان مقصد خوبی برای گردشگری نیست.

قلعه هلاکوخان ، مسیر از خود قلعه بهتر است

یکی از قدیمی ترین قلعه های آذربایجان، قلعه هلاکوخان است. این قلعه در بلندی های روستای آق گنبد قرار دارد. اهمیت این قلعه در واقع به مسیری است که شما می پیمایید تا به آن برسید. در مسیر قلعه، آب انبارهای زیادی می بینید که جوهای آبی مختلفی به آنها می ریزند. دشت گل های لاله به وفور در مسیرتان قابل مشاهده است. قلعه هلاکوخان در واقع چیز چندانی برای عرضه ندارد و بیشتر باید از مسیر منتهی به آن لذت ببرید. لازم به ذکر است که این مسیر در فصل بهار و تابستان خوب است.قلعه هلاکوخان تنها یک مسیر برای رسیدن دارد و از سه طرف منتهی به پرتگاه است.

مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه

در تقاطع خیابان امام و خیام شمالی ارومیه مدرسه ای قرار دارد به نام مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه که میراثی از دوران پهلوی است. این مدرسه حدودا در مرکز ارومیه قرار دارد هنگامی که می خواهید به سمت بازار ارومیه بروید به ناچار از مقابل آن عبور خواهید کرد پیشنهاد می کنیم که سری به این مدرسه هم بزنید.

مدرسه هدایت ربطی به صادق هدایت ندارد!

مدرسه هدایت هم از دیگر مدرسه هایی است که می توانید در شهر ارومیه به آن سر بزنید. مدرسه ای که نشان از عظمت مقوله آموزش در دوران قاجار دارد.

جاهای دیدنی ارومیه در وقت اضافه

کم و بیش در مورد جاهای دیدنی ارومیه حرف زده ایم در اینجا می خواهیم با گفتن دو نکته به شما مسافرین عزیز به ارومیه کیفت سفرتان را دوچندان کنیم.

یک، جاهای دیدنی ارومیه دو تکه است

ارومیه از آن دسته شهرهایی است که جاهای دیدنی آن دو تکه است، تکه ای در خود شهر و تکه ای در اطراف شهر. در اطراف شهر می توانید طبیعت را به خوبی دنبال کنید در داخل شهر ولی تاریخ اهمیت بالا تری دارد.

دو، جاهای دیدنی ارومیه در زمستان خاموش می شوند!

ارومیه از شهرهای سردسیر کشور است زمستان های آن بسیار سرد هستند پیشنهاد می کنیم فکر سفر به این شهر و اطراف آن را در زمستان از سرخود بیرون کنید.

حال با دانستن این دو نکته چند نکته درگوشی برای لذت بردن بیشتر از جاهای دیدنی ارومیه به شما پیشنهاد می کنیم.

از شهرداری ارومیه غافل نشوید!

شهرداری ارومیه از آن دسته جاهای دیدنی ارومیه است که بازدید از آن جسارت می خواهد ولی بازدید از آن ارزش سماجت را دارد.

به این سه رستوران حتما سر بزنید

رستوران کشکول
رستوران کشکول
رستوران گازماخ
رستوران گازماخ
رستوران دیاکو

سفره خانه کشکول، گازماخ، دیاکو سه رستورانی هستند که در ارومیه مشهور هستند این سه رستوران ارومیه ای هر ذائقه ای را پاسخ می دهند پس از انها غافل نباشید.

ارومیه بام مرتفعی دارد

ارومیه هم مانند هر شهر دیگری بام خود را دارد. بام ارومیه پارک جنگلی شیخ تپه است که با رفتن به آن می توانید همه شهر را زیر نظر داشته باشید.

پیست اسکی خوشاکو ارومیه زمستان را دلچسب می کند

جاهای دیدنی ارومیه
عکس از محسن بابارضا

واقعیت این است که بسیاری از جاهای دیدنی ارومیه در فصل بهار دلنشین هستند ولی وجود پیست اسکی ارومیه همه چیز را زنده نگه می دارد. پیست خوشاکو در فاصله سی کیلومتری از ارومیه قرار دارد و مایه نشاط آنهایی است که زمستان را به خاطر برفش دوست دارند.

یک گام بعد از جاهای دیدنی ارومیه

ارومیه مهد والیبال ایران است پس تعجب نکنید دختران و پسران خوش قامت زیادی در آنجا ببینید. زبان عامه مردم ترکی است ولی به خوبی پذیرای زبان فارسی هم هستند و از این نظر مشکلی ندارید. سوغات ارومیه نقل بیدمشکی است. نقل با طعم های دیگر هم در این شهر یافت می شود ولی نقل با بیدمشک یک مزه ارومیه ای است. عرق بادرنجبویه هم از سوغات ارومیه به شمار می آید.

خونگرمی مردمان ارومیه ثابت شده است البته این خونگرمی بی ارتباط با تنوع فرهنگی بالای آنها نیست.