بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندان محصل دارند، پس از پایان امتحانات، به‌ فکر سفر می‌افتند و می‌پرسند که خرداد کجا بریم؟ همان طور که می‌دانید، ایران کشوری چهار‌فصل است؛ از‌این‌رو در هر فصلی از سال می‌توان در گوشه‌ای از این کشور چهار‌فصل، تجربه بی‌نظیری را رقم زد. در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین جاهای ایران در خرداد ماه پرداخته و در‌خصوص ویژگی‌ها و زیبایی‌های هر‌کدام سخن بگوییم. از‌این‌رو اگر به‌دنبال مقاصدی جذاب برای تجربه سفری به‌یاد‌ماندنی در خرداد ماه هستید، در این مطلب همراه ما باشید.

saadatrent

سرفصل های مقاله

سوباتان | از بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 

سوباتان | از بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 
سوباتان | از بهترین جاهای ایران در خرداد ماه

در پاسخ به این سؤال که در ماه خرداد کجا بریم؟ اولین پیشنهاد ما ییلاق سوباتان خواهد بود. این ییلاق سر‌سبز و خوش‌آب‌و‌هوا در ارتفاعات استان گیلان قرار دارد. ارتفاع این منطقه از سطح دریا در حدود ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر بوده و به همین سبب ییلاق سوباتان حتی در تابستان نیز آب‌و‌هوایی خنک و مطلوب دارد. در زبان تالشی، واژه سو به معنای گلپر و واژه وتون به‌معنای روییدن است. از آنجایی که هر‌ساله در سر‌تاسر این ییلاق گلپر می‌روید، آن را سووتون نامیده‌اند. در اثر گذر زمان امروزه این ییلاق را با نام سوباتان می‌شناسند. در ییلاق سوباتان چشم‌انداز‌های خیره‌کننده‌ای از طبیعتی بکر، کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده، آسمانی آبی و دشت‌های سر‌سبز انتظار شما را می‌کشند. از دیدنی‌های این ییلاق می‌توان به چشمه‌ای اشاره کرد که آب آن پس از جوشیدن از دل زمین، دوباره در خاک فرو می‌رود.

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان تالش، بخش کرگان‌رود، سوباتان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: یک روز کامل

ماسال | از روح‌نواز‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 

ماسال | از روح‌نواز‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 
ماسال | از روح‌نواز‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه

چنانچه عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، ماسال از بهترین مقاصد در خرداد ماه برای شما خواهد بود. ماسال نام شهری کوچک در استان گیلان است که سالانه هزاران گردشگر ایرانی و خارجی، برای لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر و آب‌و‌هوای مطلوبی که دارد، به‌سوی آن سفر می‌کنند. از جذابیت‌های این ییلاق دلربا می‌توان به طبیعتی بکر، فضای آرامش‌بخش، آبشار‌های بلند، مراتع سر‌سبز و ارتفاعات غرق در ابر‌های سفید اشاره کرد. کلبه‌های رنگارنگ کج ایستاده روی تپه‌ها جزوی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این ییلاق خوش‌آب‌و‌هوا هستند که زیبایی خاصی به منطقه بخشیده‌اند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی ماسال می‌توان به رودخانه خالکایی و رود مرغک اشاره کرد. رودخانه خالکایی از قله سر‌به‌فلک‌کشیده شاه معلم سر‌چشمه می‌گیرد و پس از جریان در مسیری ۴۰‌کیلومتری، از شهر ماسال می‌گذرد. علاوه‌بر تمام جاذبه‌های ذکر‌شده، پارک ساحلی زیبایی در کناره رود خالکایی قرار دارد که مقصدی عالی برای گذراندن نیم‌روزی دلپذیر است.

آدرس: ایران، استان گیلان، ماسال

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: یک روز کامل

جنگل ارسباران | بهشتی کم‌نظیر در شمال‌غربی ایران 

جنگل ارسباران | بهشتی کم‌نظیر در شمال‌غربی ایران 
جنگل ارسباران | بهشتی کم‌نظیر در شمال‌غربی ایران

اگر می‌خواهید بهار خود را با سفری به‌یاد‌ماندنی به پایان برسانید و سؤالتان این است که خرداد کجا بریم؟ پیشنهاد می‌کنیم نام جنگل ارسباران را در لیست مقاصد خود ثبت کنید. این جنگل را می‌توان به‌عنوان بهشتی زمینی در شمال‌غربی ایران معرفی کرد که آب‌و‌هوایی خنک و دلپذیر دارد و مقصدی عالی برای سفر در روز‌های گرم سال شمرده می‌شود. جنگل ارسباران طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد و مناظر خیره‌کننده آن، هر‌کسی را شیفته خود می‌کند. گفتنی است که بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی این جنگل بکر و خرم، به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره، در سازمان ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است؛ از‌این‌رو می‌توان جنگل ارسباران را به‌عنوان یکی از ارزشمند‌ترین دارایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی ایران معرفی کرد.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: یک روز کامل

جلفا | از جذاب‌ترین و بهترین جاهای دیدنی ایران در خرداد ماه 

جنگل ارسباران | بهشتی کم‌نظیر در شمال‌غربی ایران 
جنگل ارسباران | بهشتی کم‌نظیر در شمال‌غربی ایران

شهرستان جفا از جمله شهر‌های گردشگری و مرزی ایران است که در نزدیکی مرز ایران و جمهوری آذربایجان و ارمنستان و در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این شهر به دلیل مؤقعیت گمرکی و تجاری و همچنین طبیعت بکر، آب‌و‌هوایی مطلوب و تاریخ و فرهنگ غنی، جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگران در فصل‌های گرم سال شمرده می‌شود. از جمله جاهای دیدنی شهرستان جلفا می‌توان به آبشار آسیاب خرابه، رودخانه ارس، کلیسای چویان، کلیسای سنت استپانوس، روستای اشتبین، حمام جلفا، حمام کردشت، کاروانسرای خواجه نظر، برج دوزال (مقبره امامزاده شعیب)، پل ضیا الملک، بازارچه مرزی جلفا، آبشار ماهاران، پارک ملی کنتال، دریاچه سد ارس، امامزاده سید محمد نوجه مهر، منطقه حفاظت‌شده مراکان و… اشاره کرد. شما می‌توانید با سفر به‌سوی این شهر در ماه خرداد، سفر پر‌ماجرا و به‌یاد‌ماندنی را تجربه کنید.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، شهرستان جلفا

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بیش از ۱ روز کامل

ماسوله | بهشتی بی‌نظیر در شمال ایران 

ماسوله | بهشتی بی‌نظیر در شمال ایران 
ماسوله | بهشتی بی‌نظیر در شمال ایران

کمتر کسی وجود دارد که تا‌کنون نام روستای زیبا و منحصر‌به‌فرد ماسوله به گوشش نخورده باشد. این روستا از بهترین جاهای ایران در خرداد ماه است که با چشم‌انداز‌هایی خیره‌کننده و آب‌و‌هوایی مطلوب و دلنشین، از گردشگران میزبانی می‌کند. از زیبایی‌های این روستای گردشگری می‌توان به خانه‌های پلکانی با معماری بافت سنتی و بالکن‌های مملوء از گل‌های شمعدانی رنگارنگ، جنگل‌های بکر و سرسبز، آبشارهای خروشان و کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده و… اشاره کرد. گفتنی است که نام روستای گردشگری ماسوله از سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته است. شما می‌توانید با سفر به‌سوی این روستا از تماشای مناظر خیره‌کننده، معاشرت با مردمان خونگرم و دوست‌داشتنی روستا، چشیدن طعم غذا‌های محلی، قدم زدن در میان کوچه‌ها و خانه‌های پلکانی، پوشیدن لباس‌های محلی منطقه و ثبت عکس‌های به‌یاد‌ماندنی و… اوقات دلپذیری را برای خود رقم بزنید.

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: یک روز کامل

ماکو | از منحصر‌به‌فرد‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 

<yoastmark class=

شهرستان ماکو را می‌توان به‌عنوان دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا و همچنین جذاب‌ترین جاهای دیدنی ایران معرفی کرد. طبیعت بکر این شهر در کنار مهمان‌نوازی مردم آن، غذا‌های لذیذ سنتی، تاریخ و فرهنگ غنی و همچنین آب‌و‌هوای دلنشین آن، باعث شده است که شهرستان ماکو در میان گردشگران محبوبیت بسیاری داشته باشد. از جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهرستان توریستی می‌توان به قره کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس)، دریاچه سد بارون، گور دخمه ایوان فرهاد (بام فرهاد)، آبشار قلعه جوق، کاخ باغچه جوق ماکو، عمارت کلاه فرنگی ماکو، پل قلعه جوق ماکو، منطقه شکار ممنوع آغگل ماکو، تالاب آغ گل ماکو (تالاب آق گل ماکو)، کلیسای کئورگ مقدس، پل قره کورپو، روستای گردشگری رند، تالاب بورآلان، خانه سنگی جمال خان تیموری، قلعه قابان ماکو، کلیسای زور زور (مریم مقدس) ماکو و بازار بزرگ منطقه مرزی آزاد ماکو اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، شهرستان ماکو

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بیش از یک روز کامل

ارومیه | از خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 

ارومیه | از خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 
ارومیه | از خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه

بسیاری از ایرانیان در پاسخ به سؤال اینکه در روز‌های گرم سال و ماه خرداد کجا بریم؟ شهر‌های شمال‌ غربی ایران را پیشنهاد خواهند داد؛ چرا‌که آب‌و‌هوای این منطقه در مقایسه با سایر مناطق ایران سرد‌تر بوده و تابستان‌هایی دلچسب و خنک دارد. این شهر به لطف داشتن آب‌و‌هوایی مطلوب، طبیعتی سر‌شار، تاریخ و فرهنگ غنی و مردمان خونگرم و دوست‌داشتنی، جاذبه‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده و جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران در تابستان شمرده می‌شود. از جمله جاهای دیدنی ارومیه می‌توان به دریاچه ارومیه، کلیسای ننه مریم، دریاچه مارمیشو، روستای بند (گردشگاه‌ بند)، دریاچه دالامپر، روستای بند (گردشگاه‌ بند)، ساختمان شهرداری ارومیه، سه گنبد، بازار ارومیه، کلیسای مارسرگیز، مسجد سردار، موزه ارومیه، مسجد جامع ارومیه، خانه انصاری، غار تمته، یخچال دوقوز پله (خانه آبگینه ارومیه)، گوی تپه و… اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بیش از ۱ روز کامل

جاده اسالم به خلخال |‌ بهترین مقصد در پاسخ به سؤال خرداد کجا بریم؟ 

<yoastmark class=

جاده اسالم به خلخال را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران در خرداد ماه معرفی کرد. مناظر این جاده به‌قدری چشم‌نواز و رؤیایی‌اند که هنگام گذر از آن، گویی در بهشت قدم گذاشته‌اید. در این مسیر می‌توانید از تماشای مناظر خیره‌کننده کوه‌های سر‌سبز، جنگل‌های انبوه، قله‌های پوشیده از مه، مراتع خرم و… لذت ببرید. از جاذبه‌های این مسیر نیز می‌توان به دشت شقایق، دریاچه نئور، پارک جنگلی و ساحل گیسوم، دریاچه سراگاه، آبگرم گیوی و آبگرم نوده اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید در جاده اسالم به خلخال از تجربه تفریحات لذت‌بخشی نظیر رانندگی و گوش‌سپردن به موسیقی، کوهنوردی، طبیعت‌گردی، گشت‌و‌گذار در جنگل‌های انبوه، دوچرخه‌سواری، پیک‌نیک و عکاسی، نهایت لذت را ببرید. چنانچه روزی در مسیر جاده اسالم به خلخال قرار گرفتید، پیشنهاد می‌کنیم زمانی را برای نگه داشتن در کنار جاده و لذت بردن از هوای خنک، دلپذیر و پاک منطقه و همچنین چشم‌انداز‌های مسحور‌کننده آن، اختصاص دهید.

آدرس: ایران، استان گیلان، اسالم تا خلخال

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

شیروان دره سی | از بهترین جاهای ایران در خرداد برای عاشقان طبیعت 

دره شیروان یا شیروان دره سی از شگفت‌انگیز‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران شمرده می‌شود که به دلیل آب‌و‌هوای خنک و مطلوبی که دارد، بهترین زمان بازدید از آن فصل‌های گرم سال است. این جاذبه در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق مشگین شهر و در دامنه کوه سبلان قرار دارد. شیروان دره سی، دره‌ای عمیق در دل صخره‌های بلند است. در بالای این دره، صخره‌هایی شبیه به تندیس به چشم می‌خورند که گویی نگهبانان دره‌اند و جذابیت بسیاری برای گردشگران دارند. وسعت این دره شگفت‌انگیز و دیدنی ۷۵ کیلومتر مربع بوده و از نزدیکی‌های لاهرود شروع شده و تا آب‌گرم شابیل ادامه دارد. در‌نهایت لازم است اشاره کنیم که شیروان دره از جمله زیستگاه‌های ارزشمند کشور است و حیات گونه‌های جانوری متنوعی نظیر کل و بز، خوک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، قوچ، میش ارمنی، خرگوش، کبک، کبک دری، قمری، فاخته و شماری از پرندگان مهاجر، در آغوش این دره جریان دارد.

آدرس: ایران، استان اردبیل، اردبیل، مشکین شهر، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر، نزدیک لاهرود

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

لرستان | از جذاب‌ترین مقاصد و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 

لرستان | از جذاب‌ترین مقاصد و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 
لرستان | از جذاب‌ترین مقاصد و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه

چنانچه درمیان مناطق مختلف ایران، به‌دنبال مقصدی بی‌نظیر برای گشت‌و‌گذار در طبیعت و تجربه سفری به‌یاد‌ماندنی می‌گردید، استان لرستان مقصدی مناسب برای شما خواهد بود. این استان به لطف داشتن طبیعتی منحصر‌به‌فرد و مسحور‌کننده، به عروس طبیعت ایران مشهور است. آب‌و‌هوای خنک و مطلوب استان لرستان نیز باعث شده است که این استان، مقصدی هیجان‌انگیز برای روز‌های گرم سال باشد. از‌این‌رو اگر از ما بپرسید خرداد کجا بریم؟ که هم طبیعت بکری داشته باشد و هم آب‌و‌هوایش خنک و مطلوب باشد، بی‌شک گشت‌و‌گذار در استان لرستان را پیشنهاد خواهیم کرد. از زیبا‌ترین جاذبه‌های طبیعی این استان می‌توان به دریاچه گهر، دره خزینه، آبشار بیشه، دریاچه کیو، تنگه هلت پلدختر، دشت لاله‌های واژگون الیگودرز، تنگه لی لی دورود، دره شیرز کوهدشت، آبشار برنجه شول آباد، آبشار آفرینه و… اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان لرستان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بیش از ۱ روز کامل

 

آبشار هریجان | از چشم‌نواز‌ترین جاذبه‌های طبیعی و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه

<yoastmark class=

آبشار زیبا و روح‌انگیز هریجان را می‌توان به‌عنوان یکی از چشم‌نواز‌ترین جاذبه‌های طبیعی و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه معرفی کرد. ارتفاع این آبشار مسحور‌کننده به بیش از ۸۰ متر می‌رسد و ریزش آن از بالای کوهی در قلب طبیعتی بکر و خرم، منظره خیره‌کننده‌ای را ایجاد کرده است. این آبشار دلربا در روستایی هم‌نام با خود و در فاصله ۱۰‌کیلومتری از جاده چالوس قرار دارد. چنانچه عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید و در میان جاذبه‌های طبیعی ایران به‌دنبال مقصدی آرام و زیبا هستید که مدتی را از دنیای شلوغ شهری فاصله گرفته و غرق طبیعت شوید، پیشنهاد ما به شما سفر به‌سوی آبشار هریجان خواهد بود. در جوار این آبشار زیبا می‌توانید از تنفس هوای پاک، تماشای مناظر خیره‌کننده، گوش‌سپردن به آوای دلنشین ریزش آب و لمس نسیم خنک با پوستتان، اوقات لذت‌بخشی را تجربه کنید.

آدرس: ایران، استان مازندران،شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان، آبشار هریجان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

گردنه حیران | از تماشایی‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 

گردنه حیران | از تماشایی‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 
گردنه حیران | از تماشایی‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه

در معرفی بهترین جاهای ایران در خرداد ماه نام گردنه حیران را نباید از قلم انداخت. این گردنه جزو جاهای دیدنی استان گیلان شمرده می‌شود و در جاده ارتباطی میان شهرستان آستارا و شهر اردبیل قرار دارد. جالب است بدانید که ریشه کلمه حیران تالشی بوده و در لغت به معنای منطقه احاطه شده با ابر و مه است. در مسیر گردنه حیران می‌توانید از تماشای کوه‌های سر‌سبز و جنگل‌های انبوهی که در آغوش ابر و مه جای خوش کرده‌اند، لذت ببرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم هنگام قرار‌گیری در این مسیر، در کنار جاده توقف کنید، پیاده شوید و با لمس نسیمی خنک و تنفس در هوایی پاک، جانی تازه به خود ببخشید. در‌نهایت لازم است اشاره کنیم که این منطقه علاوه‌بر طبیعت بی‌نظیر، دارای تله‌کابینی به طول ۱۵۰۰ متر و ارتفاع ۱۷۲۰ متر از سطح دریا است که گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند.

آدرس: ایران، استان گیلان، جاده ارتباطی آستارا و اردبیل، منطقه حیران، گردنه حیران

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

جنگل فندقلو | مقصدی بی‌نظیر در پاسخ به سؤال خرداد کجا بریم؟ 

<yoastmark class=

جنگل فندقلو را می‌توان به‌عنوان یکی از بکر‌ترین و مسحور‌کننده‌ترین جنگل‌های ایران معرفی کرد. این جنگل از جمله جاهای دیدنی استان اردبیل است که به لطف زیبایی حیرت‌انگیزش، سالانه هزاران گردشگر را از سراسر ایران و جهان به‌سوی خود می‌کشاند. به‌طور دقیق‌تر این جنگل وسیع و انبوه در  شرق خانقاه علیا، واقع در مسیر جاده بین شهری نمین-آستارا آغاز می‌شود و با جهت شمال غربی-جنوب شرقی، تا شرق روستای حور ادامه دارد. وسعت جنگل فندقلو به بیش از ۱۶ هزار هکتار می‌رسد؛ از‌این‌رو شما می‌توانید ساعت‌ها به گشت‌و‌گذار در آن پرداخته و از حضور در طبیعت بکر آن غرق لذت و آرامش شوید. از جاذبه‌های منطقه فندقلو می‌توان به جنگل درختان فندق، آبگرم مشه سویی و دشت گل‌های بابونه اشاره کرد که هر‌کدام اعجاز طبیعت بی‌نظیر ایران را به‌زیبایی به رخ می‌کشند.

آدرس: ایران، استان اردبیل، جنوب نمین، جنگل فندقلو

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۳ تا ۴ ساعت

آب‌گرم مشه سویی |‌ چشمه‌ای در قلب جنگلی انبوه با خواص درمانی 

آب‌گرم مشه سویی |‌ چشمه‌ای در قلب جنگلی انبوه با خواص درمانی 
آب‌گرم مشه سویی |‌ چشمه‌ای در قلب جنگلی انبوه با خواص درمانی

در بخش قبلی از مطلب خرداد کجا بریم؟ گفتیم که یکی از جاذبه‌های منطقه فندقلو، آب‌گرم مشه سویی است. در این بخش می‌خواهیم این آب‌گرم شگفت‌انگیز و دیدنی را به‌عنوان یکی از بهترین جاهای ایران در خرداد ماه معرفی کنیم. آب‌گرم مشه سویی در وسط جنگل فندقلو، در میان روستاهای آلادیزگه و گیلده و در ارتفاع ۶۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است. به‌طور دقیق‌تر این چشمه شگفت‌انگیز در جوار یک پرتگاه سنگی و در محلی  موسوم به علی داشی، در بالای دره‌ای تحت عنوان دره گیله ده، قرار دارد. از زیبایی این چشمه و طبیعت مسحور‌کننده اطراف آن که بگذریم، به خواص درمانی آبی که در آن می‌جوشد می‌رسیم. در این خصوص باید اشاره کنیم که آب‌گرم مشه سویی در درمان امراض و درد‌هایی نظیر پا درد و کمردرد مؤثر است. از‌این‌رو می‌توان گفت که بازدید از این چشمه هم فال است و هم تماشا!

آدرس: ایران، استان اردبیل، ۲۵ کیلومتری اردبیل، ۱۰ کیلومتری شهرستان نمین، آب‌گرم مشه سویی

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

جواهر دشت | از دل‌انگیز‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 

جواهر دشت | از دل‌انگیز‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 
جواهر دشت | از دل‌انگیز‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه

ییلاق جواهردشت مقصدی بی‌نظیر برای عاشقان طبیعت و طبیعت‌گردی است. اگر از ما بپرسید خرداد کجا بریم؟ که هم طبیعت بکری داشته باشد و هم آب‌و‌هوایش مطلوب و فضای آن آرامش‌بخش باشد، بی‌شک یکی از پیشنهادات ما ییلاق جواهردشت خواهد بود. جواهردشت در‌واقع نام روستایی ییلاقی در استان گیلان و در نزدیکی شهرستان رودسر و بخش چابکسر است که به لطف آب‌و‌هوای بی‌نظیر و طبیعت سر‌شار و بکری که دارد، در میان گردشگران و طبیعت‌دوستان بسیار محبوب است. از جذاب‌ترین ویژگی‌های این ییلاق با‌صفا می‌توان به وجود کوه مرتفع سماسوس در یک سوی آن، جنگل‌های انبوه و هیرکانی در پایین دشت، مراتع سرسبز و پر گل در سویی دیگر، چشمه‌های جوشان و رودهای فراوان و دشت وسیع و سر‌سبزش اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، ییلاق جواهردشت

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: یک روز کامل

اولسبلنگاه ماسال |‌ اولین پاسخ عاشقان طبیعت به سؤال خرداد کجا بریم؟

اولسبلنگاه ماسال |‌ اولین پاسخ عاشقان طبیعت به سؤال خرداد کجا بریم؟ 
اولسبلنگاه ماسال |‌ اولین پاسخ عاشقان طبیعت به سؤال خرداد کجا بریم؟

روستای اولسبلنگاه ماسال از زیبا‌ترین، با‌صفا‌ترین و خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین ییلاقات شمال کشور است. این روستای سر‌سبز و روح‌نواز را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین جاهای ایران در خرداد معرفی کرد؛ چرا‌که قرار‌گیری آن در ارتفاعات شمال کشور باعث شده است که آب‌و‌هوای آن حتی در روز‌های گرم سال نیز خنک و مطلوب باشد. از جذابیت‌های این ییلاق می‌توان به اقیانوس‌های ابر آن که در ارتفاعات دلبری می‌کنند و گردشگران را به آغوش می‌کشند اشاره کرد. در ارتفاعات اولسبلنگاه ماسال می‌توانید ضمن لذت بردن از آرامش و سکوت، نفس کشیدن در هوای پاک و گوش سپردن به آوای دلنشین طبیعت، با تماشای مناظر خیره‌کننده منطقه، لذتی شبیه به حضور در بهشت را تجربه کنید. در‌نهایت چنانچه عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از ییلاق اولسبلنگاه ماسال را به هیچوجه از دست ندهید.

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان ماسال، ۲۵ کیلومتری غرب ماسال، روستای اولسبلنگاه

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

سوادکوه | از محبوب‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 

سوادکوه | از محبوب‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه 
سوادکوه | از محبوب‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه

در معرفی بهترین جاهای ایران در خرداد ماه نام شهرستان سوادکوه و جاذبه‌های دیدنی بی‌نظیر آن را نباید از قلم انداخت. این شهرستان در استان مازندران قرار دارد و از جنوب به فیروزکوه و مهدی‌شهر در استان سمنان، از سمت غرب به بابل و از سمت شرق به شهر ساری منتهی می‌شود. چنانچه عاشق طبیعت بکر و گشت‌و‌گذار در طبیعت هستید و به‌دنبال مقصدی آرام و خوش‌آب‌و‌هوا می‌گردید، پیشنهاد ما به شما شهرستان سواد‌کوه خواهد بود. این شهرستان خوش‌آب‌و‌هوا را می‌توان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه معرفی کرد. هر‌ساله بسیاری از پایتخت‌نشینان با فرا رسیدن روز‌های گرم سال، راهی این شهرستان می‌شوند تا از طبیعت بی‌نظیر و مسحور‌کننده و آب‌و‌هوای مطلوب و بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند. جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بسیارند. از مهم‌ترین جاذبه‌های شهرستان سوادکوه می‌توان به قلعه کنگلو، دریاچه لفور، جنگل راش، روستای آلاشت، پل ورسک و… اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان مازندران، شهرستان سواد‌کوه

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بیش از ۱ روز کامل

مریوان | از خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین شهرستان‌ها و جاهای ایران در خرداد ماه 

مریوان | از خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین شهرستان‌ها و جاهای ایران در خرداد ماه 
مریوان | از خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین شهرستان‌ها و جاهای ایران در خرداد ماه

شهرستان مریوان به لطف قرار‌گیری در کوه‌ها و ارتفاعات و داشتن جاذبه‌هایی نظیر دره‌های ژرف، جنگل‌های انبوه و پوشش گیاهی متنوع و مناسب در شمال و جنوب، مقصدی جذاب برای تجربه سفری به‌یاد‌ماندنی شمرده می‌شود. این شهر در فاصله ۱۲۵‌کیلومتری از شهر سنندج، واقع در استان کردستان، قرار دارد. مریوان آب‌و‌هوایی سرد و کوهستانی متمایل به معتدل سرد و حتی مدیترانه‌ای دارد؛ از‌این‌رو بهترین زمان برای سفر به آن روز‌های گرم سال است. به همین دلیل است که نام مریوان را در مطلب خرداد کجا بریم؟ عنوان کرده‌ایم. از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی شهرستان مریوان نیز می‌توان به دریاچه زریوار یا زریبار، دشت بیلو، غار کونا شم شم، منطقه تفریحی قمچیان، تفرجگاه ملاقوبی،‌ آبشار گویله و آبشار سلور اشاره کرد. همچنین گفتنی است که این شهر به لطف داشتن تاریخ کهن، جاذبه‌های تاریخی ارزشمندی نظیر تپه‌های باستانی ساوجی، کولان، مرگ و بیساران حاکی را در خود جای داده است.

آدرس: ایران، استان کردستان، شهرستان مریوان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بیش از ۱ روز کامل

اورامان تخت (اورامانات) | مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعت در یک قاب 

اورامان تخت (اورامانات) | مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعت در یک قاب 
اورامان تخت (اورامانات) | مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعت در یک قاب

در معرفی بهترین جاهای ایران در خرداد، نوبتی هم که باشد، نوبت معرفی منطقه اورامان تخت (اورامانات) است. این جاذبه را می‌توان به‌عنوان یکی از زیبا‌ترین مناطق کوهستانی در کشور معرفی کرد که شکوه و زیبایی آن، هر‌کسی را شیفته و دلباخته خود می‌کند. این منطقه در غرب استان کردستان قرار دارد و از غرب به کشور عراق و از جنوب به استان کرمانشاه محدود می‌شود. منطقه اورامان تخت بخشی مشترک بین کشور ایران و کشور عراق است. از زیبایی‌های این منطقه می‌توان به دشت‌های سر‌سبز در میان کوه‌ها، دره‌های خرم، رود‌های جاری و چشمه‌های جوشان اشاره کرد. از مهم‌ترین و معروف‌ترین چشمه‌های این منطقه می‌توان به چشمه‌های سیروان و لیله اشاره کرد. این چشمه‌ها پس از جاری شدن بر زمین به‌صورت رود، در نزدیکی عراق به هم می‌پیوندند و محل پیوند آن‌ها دروله نام دارد.

آدرس: ایران، استان کردستان، مریوان، جنوب‌شرقی شهر مریوان، اورامان تخت (اورامانات)

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بیش از ۱ روز کامل

مشگین شهر | مقصدی بی‌نظیر برای گذران روز‌های گرم سال 

مشگین شهر | مقصدی بی‌نظیر برای گذران روز‌های گرم سال 
مشگین شهر | مقصدی بی‌نظیر برای گذران روز‌های گرم سال

شهرستان مشگین شهر را می‌توان به‌عنوان مقصدی بی‌نظیر برای گذران روز‌های گرم سال معرفی کرد. مشگین شهر از جمله شهر‌های استان اردبیل است که آب‌و‌هوایی خنک و طبیعتی دل‌انگیز دارد. از‌این‌رو چنانچه به‌دنبال بهترین جاهای ایران در خرداد ماه هستید، پیشنهاد می‌کنیم نام این شهر را به خاطر سپرده و آن را به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد در نظر بگیرید. از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر می‌توان به پل معلق مشگین شهر، بقعه شیخ حیدر، شهر یئری، دژ قهقهه، چشمه قوتورسویی، منطقه گردشگری کپز، گورستان تاریخی انار، مجتمع آب‌درمانی شابیل، آبگرم قینرجه، شیروان دره سی و دریاچه آت گلی اشاره کرد. هر‌کدام از جاهای دیدنی مشگین شهر، جذابیت‌های خاص خود را دارند؛ از‌این‌رو شما می‌توانید با سفر به این شهر و گشت‌و‌گذار در میان جاذبه‌های بی‌نظیر آن، تجربه لذت‌بخش و به‌یاد‌ماندنی را برای خود رقم بزنید.

آدرس: ایران، استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بیش از ۱ روز کامل

 

در این مطلب از مجله گردشگری سفرزون، همراه با یکدیگر، به گشت‌و‌گذار در جای‌جای ایران پرداختیم تا پاسخ سؤال خرداد کجا بریم؟ را یافته و بهترین جاهای ایران در خرداد ماه را معرفی کنیم. آیا این این مطلب لذت بردید؟ تا‌کنون سفر به کدام یک از جاذبه‌های معرفی‌شده را تجربه کرده‌اید؟ شما کدام جاذبه ایران را برای تجربه سفری به‌یاد‌ماندنی در ماه خرداد پیشنهاد می‌کنید؟ از شما می‌خواهیم که ما را در تکمیل این مطلب یاری رسانده و در بخش نظرات، پیشنهادات خود را بنویسید تا ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما نیز از اطلاعات و تجربیات ارزشمند و سود‌مند شما بهره‌مند شویم.