جاهای دیدنی سیرجان به قدمت این شهر تاریخی پر از زیبایی و و ظرافت است. سیرجان شهر تاریخی استان کرمان، شهرتش را از بی‌شماری قنات‌هایش می‌گرفته و در حافظه‌ش رد حضور گشتاسب را دارد. حالا که فصل سفر به شهرهای گرمسیری است کرمان و شهرستان‌های زیبایش انتخاب مناسبی است. برای شناخت بیشتر جاهای دیدنی سیرجان با این مطلب سفرزون همراه باشید.

saadatrent

بادگیر چپقی ، برگرفته از دودکش کشتی

جاهای دیدنی سیرجان
بادگیر چقی ، حس خوبی معماری کرمان

این بادگیر که از خانه‌ای قدیمی به جا مانده است یکی از دیدنی‌های سیرجان محسوب می‌شود و دیدن آن شما را به یاد دودکش کشتی‌های قدیمی می‌اندازد. بادگیر چپقی سیرجان از یک شبکه طرح هندسی منظم شکل گرفته است و یکی از آثار ویژه‌ی معماری در روزگار پهلوی محسوب می‌شود.

قلعه سنگ ، میراث ساسانیان

جاهای دیدنی سیرجان
قلعه سنگ ، مجموعه‌ای عظیم از تاریخ سیرجان

این قلعه‌ی تاریخی به مرور زمان آسیب‌های فراونی دیده اما هنوز جذاب و دیدنی است. قلعه سنگ یکی از جاهای دیدنی سیرجان است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و ارزش بسیاری دارد. این بنا که محوطه‌ای گسترده داشته از سه بخش مختلف تشکیل شده؛ صخره سنگی میانی و دو حصار پیرامون، این بخش‌ها هستند. تمامی این سازه‌ی تاریخی از خشت خام است. در حوالی این بنای تاریخی آثار بسیاری کشف شد که نشان از تاریخ این منطقه است.

در نزدیکی همین اثر بقایای مسجد سنگی را می‌توانید ببینید. و بر اساس کتیبه موجود، از آثار دوره مظفری (۷۸۹ قمری) است. این کتیبه بر بدنه منبری سنگی در فاصله ۵ متری شمال قلعه سنگ، درون محوطه مسجدی به طول و عرض ۱۰ در ۱۵ متر واقع شده است.

مسجد جامع عضدی ، ردی از ویرانی تیموریان

این مسجد تاریخی که در حال حاضر چیزی جز ویرانه‌ای که مردم در گوشه کنارش شمع روشن می‌کنند، از آن باقی نمانده است در ۲۰ کیلومتری شهر سیرجان قرار دارد. مسجد جامع عضدی از جاهای دیدنی سیرجان محسوب می‌شود و بر پایه‌ی ستون‌های سنگی آن بقایای قطعات سنگ مرمر و سنگ آهک دیده می‌شود که کتیبه‌هایی در آن‌ها دیده می‌شود. این اثر تاریخی که در بخش سیرجان قدیم قرار داشته در اثر حمله‌ی لشکر تیموریان ویران شد.


در سفرزون بخوانید: بازارهای کرمان کجاست و چه دارند؟


آرامگاه شاه فیروز ، یادگاری از افسانه و حقیقت

جاهای دیدنی سیرجان
آرامگاه شاه فیروز یا آتشکده زرتشتی

این بنای چهارگوشه که شباهت بسیاری به آثار معماری ایلخانیان دارد بر بلندای تپه‌ای قرار دارد. آرامگاه شاه فیروز که مشخص نیست چه کسی زیر سقف آن آرمیده با قصه‌های محلی بسیاری همراه است و روایت می‌کنند که برای استحکام بنا در مصالح آن از شیر شتر استفاده کرده‌اند!

در خصوص کاربری بنا نظرات مختلفی وجود دارد و برخی سابقه‌ی آن را به زمانی قبل‌تر نسبت می‌دهند و معتقدند آتشکده بوده. چرا که کوه تنبور که محل زرتشتی شدن گشتاسب است در نزدیکی همین بنا قرار دارد.

باغ سنگی ، از جاهای دیدنی سیرجان

جاهای دیدنی سیرجان
باغ سنگی ، وقتی درختان بار سنگ می‌دهند

باغ سنگی از آن دست جاهای دیدنی سیرجان است که داستانی جالب دارد. در سال‌هایی که اصلاحات ارضی در جریان بود مالک این زمین که درویش خان گنگ اسفندیارپور نام داشت برای اعتراض به درختان خشک باغش سنگ آویزان کرد. این عمل رفته رفته وسعت باغ را دربرگرفت و پس از گذشت سال‌ها به جاذبه‌ای برای گردشگری و عکاسی تبدیل شد. درویش خان گنگ اسفندیارپور نیز در محوطه‌ی همین باغ دفن شد.

خرید بلیط هواپیما تهران کرمان
رزرو هتل در کرمان

یخدان‌های دوقلو ، از آثار ماندگار باغ بمید

جاهای دیدنی سیرجان
یخدان‌های دوقلو ، راوی شیوه‌ی زندگی مردم سیرجان

این یخدان‌های دو قلو را می‌توان از ویژه‌ترین نمونه‌های این اثر در ایران دانست که در روزگاه قاجار ساخته شدند. یخدان‌های دوقلوی شهر سیرجان روزگاری یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب شهر بودند. مردم یخ‌هایی که در طول ماه‌های سرد سال جمع آوری می‌کردند در این مکان ذخیره می‌کردند تا در سایر ماه‌ها استفاده کنند. این اثر در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۱۸۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت صدرزاده

جاهای دیدنی سیرجانعمارت صدرزاده یکی از جاهای دیدنی سیرجان است. قدمت این عمارت قدیمی به دوران قاجار باز می‌گردد و یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی سیرجان به حساب می‌آید. این عمارت دو طبقه دارد و در حیاط میانی آن، باغ پسته‌ای زیبا به چشم می‌خورد. درختان پسته علاوه بر بار خوشمزه، باعث می‌شدند تا تابش مستقیم آفتاب به داخل اطاقک‌های اطراف عمارت نرود. به همین خاطر درختان یک نعمت بزرگ برای اهالی خانه به حساب می‌آمدند. هنوز هم این درختان زنده و پابرجا هستند و همه‌ساله به بار می‌نشینند.

مالکیت ابتدایی این عمارت به‌صورت دقیق مشخص نیست؛ اما می‌توان حدس زد که یکی از اشرف یا شاهزادگان قجری در آن زندگی می‌کرد. عمارت صدرزاده دارای بخش‌های مختلفی همانند حمام اختصاصی، اصطبل، استخر، باغچه، حوضخانه و بخش شیرسنگی می‌شود. متأسفانه بخش‌های بسیاری از این خانه آسیب دیده است و نیاز به بازسازی دارد. امید به آنکه در آینده نزدیک شاهد حیات مجدد این عمارت بزرگ و رؤیایی باشیم.

اطلاعات بازدید از عمارت صدرزاده

آدرس: استان کرمان، سیرجان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

کاروانسرای آقا ابراهیم

جاهای دیدنی سیرجانکاروانسرای آقا ابراهیم یکی دیگر از جاهای دیدنی سیرجان محسوب می‌شود. بسیاری این کاروانسرا را با نام کاروانسرای ابراهیم نیز می‌شناسند. بد نیست بدانید که قدمت ساخت این کاروانسرا به دوران شاه عباس صفویه باز می‌گردد. به همین خاطر برخی از مردم محلی آن را با نام کاروانسرای عباسی، شاهی یا شاه عباسی نیز صدا می‌زنند. این کاروانسرا در انتهای بازار قدیمی سیرجان قرار دارد. بنای اصلی کاروانسرا، یک بنای یک طبقه است؛ اما دو ورودی دوطبقه بسیار چشمگیر دارد. در بخش میانی این کاروانسرا، حیاطی بزرگ و دلباز به چشم می‌خورد. دور تا دور این حیاط، حجره‌های کوچک و بزرگ مختلف را می‌توانید مشاهده کنید. این کاروانسرا چندین و چند بار بازسازی شده است. به همین خاطر خوشبختانه ظاهری نسبتاً سالم دارد و هنوز هم کسبه قدیمی در حجره‌های آن مشغول به کار هستند. این کاروانسرا از طریق کوچه پشتی، به یک بازار دیگر متصل می‌شود.

اطلاعات بازدید از کاروانسرای آقا ابراهیم

آدرس: استان کرمان، سیرجان، انتهای بازار آقا ابراهیم

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 بازار آقا ابراهیم سیرجان

جاهای دیدنی سیرجانهمان طور که اشاره کردیم، در انتهای کاروانسرای آقا ابراهیم، یکی از بازارهای سنتی سیرجان قرار دارد. بازار آقا ابراهیم یکی دیگر از جاهای دیدنی سیرجان محسوب می‌شود. این بازار در موازات بازار کهنه و بازار نو سیرجان قرار دارد. به همین خاطر یکی از مراکز خرید مهم سیرجان محسوب می‌شود. همان طور که اشاره کردیم، این بازار در انتهای کاروانسرای آقا ابراهیم واقع شده است.

پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و از هر دو در یک روز دیدن کنید. خون در رگ‌های کهنه این بازار هنوز هم جریان دارد. بد نیست بدانید بسیاری از کسبه قدیمی سیرجان، هنوز هم در این بازار مشغول کسب روزی حلال هستند. بسیاری از کسبه این بازار، در صنف فروش فرش و گلیم فعالیت می‌کنند. در این بازار شما می‌توانید انواع فرش و گلیم دستباف بسیار باکیفیت را تهیه کنید. همچنین در بازارهای اطراف امکان خرید انواع صنایع‌دستی و سوغات نیز وجود دارد.

اطلاعات بازدید از بازار آقا ابراهیم سیرجان

آدرس: استان کرمان، سیرجان، انتهای کاروانسرای آقا ابراهیم

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

موزه دستبافته‌های عشایری

مردم عشایر در نزدیکی منطقه سیرجان حضور دارند و مشغول زندگی هستند. این عزیزان تمامی مایحتاج خود را، خودشان تأمین می‌کنند. این شامل تولید انواع محصولات کشاورزی، دامی  البته منسوجات می‌شود. گلیم‌های مردم عشایر، یکی از زیباتری گلیم‌های سنتی در تمام ایران محسوب می‌شود. به همین خاطر در ساختمانی به مساحت ۶۰۰ مترمربع، موزه‌ای از گلیم‌های دستبافت مردم عشایر احداث شده است. در این موزه می‌توانید شاهد انواع گلیم‌های سنتی مردم عشایر باشید. بد نیست بدانید برخی از این گلیم‌ها، بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند. این گلیم‌ها به حدی قیمتی هستند که اصلاً نمی‌توان بر روی آن‌ها قیمت گذاشت. پس اگر به تماشای صنایع‌دستی و گلیم‌های مردم عشایر علاقه‌مند هستید، حتماً سری به موزه دستبافته‌های عشایری بزنید که یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی سیرجان محسوب می‌شود.

اطلاعات بازدید از موزه دستبافته‌های عشایری

آدرس: استان کرمان، سیرجان

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶ عصر

هزینه بازدید: ۳هزار تومان

مسجد کلاه‌ مال‌ ها

مسجد کلاه‌ مال‌ ها یکی دیگر از جاهای دیدنی سیرجان محسوب می‌شود. بسیاری از مردم محلی، این مسجد را با نام مسجد امام جعفر صادق می‌شناسند. قدمت این مسجد به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد. بانی و تاریخ ساخت دقیق مسجد کلاه مال ها به‌صورت دقیق مشخص نیست؛ اما بسیاری آن را متعلق به دوران قاجار می‌دانند. این مسجد ظاهری بسیار ساده و بدون آلایش دارد. مسجد کلاه مال ها در نزدیکی بازار قدیمی قرار دارد. هنوز هم بسیاری از کسبه بازار برای اقامه نماز جماعت، هنگام ظهر عازم مسجد کلاه مال ها می‌شوند. بازدید از مسجد کلاه مال ها در سفر به سیرجان می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد. همچنین هنگام بازدید از این مسجد، حتماً دوربین خود را همراه بیاورید تا بتوانید چند عکس یادگاری از ظاهر خاص این مسجد بگیرید.

اطلاعات بازدید از مسجد کلاه‌ مال‌ ها

آدرس: استان کرمان، سیرجان، کنار بازار قدیمی

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶ عصر

هزینه بازدید: ۳هزار تومان

باغ بمید سیرجان

باغ بمید یکی از جاهای دیدنی سیرجان محسوب می‌شود. این باغ در شمال شهر سیرجان واقع شده است. آب انبار معروف سیرجان نیز در همین باغ قرار دارد. بد نیست بدانید در گذشته دور، شهر سیرجان امروزی در محلی که امروز شاهد آن هستیم قرار نداشت. بلکه این شهر در محله قلعه سنگ، ۹ کیلومتری سیرجان کنونی واقع شده بود. پس از ننابودی شهر قدیمی به دست ایدکو، سردار تیمور، ساکنین باقی‌مانده سیرجان، این شهر جدید را در نزدیکی باغ بمید بنا کردند. در اوایل سال ۱،۲۰۰ هجری قمری، فردی با نام میرزا سعید کلانتر، در جنوب باغ بمید، دهی با نام سعیدآباد را بنا کرد. یخدان قدیمی سیرجان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی باغ بمید محسوب می‌شود. لازم به ذکر است باغ بمید سیرجان در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید. بازدید از این باغ در سفر به سیرجان اکیداً توصیه می‌شود.

اطلاعات بازدید از باغ بمید سیرجان

آدرس: استان کرمان، سیرجان، کنار بازار قدیمی

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶ عصر

هزینه بازدید: ۳هزار تومان

آرامگاه میر زبیر

در شرق روستای شریف‌آباد سیرجان، مقبره‌ای سنگی و قدیمی با نام آرامگاه میر زبیر قرار دارد. این آرامگاه ظاهری مربعی شکل دارد و ابعاد خارجی آن ۹ متر و ابعاد داخلی آن ۷ متر است. در ساخت این مقبره از قلوه‌سنگ، ملات و گچ استفاده شده است. در این مقبره، سنگ نوشته‌هایی در گذشته وجود داشت که تاریخ ساخت دقیق آن را نشان می‌داد. البته در حال حاضر این سنگ نوشته‌ها از بین رفته‌اند؛ اما می‌دانیم که در تاریخ ربیع الاول سال ۷۵۱ هجری قمری، این مقبره بنا شده است. بر اساس عقیده برخی از مردم محلی، ساختمان اصلی مقبره به دوران پیش از اسلام تعلق دارد و پس از اسلام، پیکر میر زبیر را در آن به خاک سپردند. در حال حاضر این مقبره به یک مسجد تبدیل شده است و یکی از جاهای دیدنی سیرجان محسوب می‌شود. آرامگاه میر زبیر میزبان انواع مراسم عزاداری در ایام محرم نیز است. این مقبره در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید.

اطلاعات بازدید از باغ بمید سیرجان

آدرس: سیرجان، توابع دهستان سعادت آباد، شرق روستای شریف آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

خانه حاج رشید

خانه حاج رشید یکی دیگر قدیمی‌ترین جاهای دیدنی سیرجان محسوب می‌شود. قدمت این خانه به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه در تاریخ ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. جالب است بدانید این خانه از قدیمی‌ترین عزاخانه‌های سیرجان به شمار می‌آید. خانه حاج رشید، در سال ۱۲۷۴ به دست بخشدار وقت سیرجان، یعنی سید ابراهیم رضوی ساخته شد. این خانه دارای بخش‌های مختلفی همانند میانسرا، حیاط، هشتی، ورودی و بادگیرهای متعدد است. بد نیست بدانید که از این خانه هنوز هم برای برگزاری مراسم عزای سالار شهیدان استفاده می‌شود. به همین خاطر خانه حاج رشید در بین مردم محلی اهمیت بسیاری دارد. خوشبختانه خانه حاج رشید در طول تاریخ آسیب کمی را متحمل شده و هنوز هم بخش‌های متعدد آن سالم باقی مانده است.

اطلاعات بازدید از خانه حاج رشید

آدرس: کرمان، سیرجان،‎ چهارراه موحدی، بلوار دکتر صادقی، نبش کوچه شماره ۱

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

منطقه کوهستانی چهارگنبد

سیرجان با وجود آنکه در مرکز ایران قرار دارد؛ اما دارای آب‌وهوایی نسبتاً کوهستانی است. منطقه کوهستانی چهارگنبد یکی از زیباترین جاهای دیدنی سیرجان محسوب می‌شود. اگر به تماشای جاهای دیدنی طبیعی علاقه‌مند هستید، بهتر است حتماً سری به منطقه کوهستانی چهارگنبد بزنید. این منطقه کوهستانی در ضلع شرقی سیرجان و حدفاصل بین شهرهای سیرجان، بردسیر و بافت قرار دارد. آب‌وهوای این منطقه کاملاً ییلاقی و کوهستانی است. پس اگر در فصل تابستان قصد سفر به سیرجان را دارید، حتماً از این منطقه زیبا دیدن کنید.

لازم به ذکر است در این منطقه کوهستانی انواع درختان میوه همانند پسته کوهی یا همان بنه، بادام کوهی یا همان الوک، زرشک وحشی یا همان زارج و انواع گیاهان دارویی همانند آوشین، آلاله، کاکوتتی، کنگر و غیره رشد می‌کند. مردم این منطقه به شغل کشاورزی و زنبورداری مشغول هستند. پس می‌توانید هنگام بازدید از این منطقه، انواع محصولات ارگانیک و عسل کوهستانی را تهیه کنید.

اطلاعات بازدید از منطقه کوهستانی چهارگنبد

آدرس: کرمان، سیرجان،‎ چهارراه موحدی، بلوار دکتر صادقی، نبش کوچه شماره ۱

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

منطقه گدار

حال که صحبت از مناطق طبیعی و کوهستانی سیرجان به میان آمد، باید حتماً به منطقه گدار نیز اشاره کنیم. این منطقه در فاصله ۶۰ کیلومتری مسیر سیرجان – کرمان قرار دارد. بد نیست بدانید منطقه گدار، محل زندگی کوچ‌نشینان و عشایر سیرجان در طول بهار و تابستان است. مردم عشایر، مردمانی بسیار خونگرم و مهربان هستند. آن‌ها با روی خوش به استقبال گردشگران می‌روند. شما می‌توانید با بازدید از منطقه گدار در طول بهار و تابستان، هم از زیبایی طبیعت و هوای خوش لذت ببرید و هم با زندگی مردم عشایر سیرجان آشنا شوید. همچنین برای کمک به اقتصاد آن‌ها، می‌توانید انواع محصولات دامی و صنایع‌دستی آن‌ها را خریداری کنید. البته که کیفیت محصولات این عزیزان بسیار مطلوب است و یک معامله دو سر سود محسوب می‌شود.

اطلاعات بازدید از منطقه گدار

آدرس: کرمان، سیرجان، ۶۰ کیلومتری مسیر سیرجان – کرمان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

خب دوستان عزیز سفرزون، نظر شما درباره جاهای دیدنی سیرجان چیست؟ آیا تا کنون از هیچ یک از این جاذبه‌های گردشگری دیدن کرده‌اید؟ شما کدام جاذبه گردشگری سیرجان را به مسافران پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.