غذا در هر شهر و یا کشوری یکی از نمادهای فرهنگ آن است. این غذا است که نشان می‌دهد مردم یک منطقه چه پیشینه‌ای دارند و طعم هر غذایی داستان‌ خود را دارد. گیلان برای شکم‌گردها منطقه‌ی پرباری است. منطقه‌ای سرشار از غذاهای محلی که از قطب‌های غذایی کشور است. در سال ۱۳۹۴ شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو ثبت شد. تنوع غذاها در گیلان بسیار زیاد است. در این مطلب با سفرزون همراه شوید تا شما را با تعدادی از غذاهای محلی گیلان آشنا کنیم. آشپزی گیلان شبیه به ساختن یک رویای زیباست. همراه ما بیایید تا خواب خوش خوراک را به حقیقت نزدیک کنیم.

saadatrent

کباب ترش ؛ از لذیذترین غذاهای محلی گیلان

کباب ترش | غذاهای محلی گیلان
کباب ترش | غذاهای محلی گیلان

این کباب خوشمزه که از گوشت تازه، روغن، پیاز و سیر رنده شده، سبزیجات ریز خرد شده، گردوی چرخ شده، فلفل و رب انار تشکیل می‌شود یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان است. وقتی که این مواد را برای درست کردن کباب ترش با همدیگر مخلوط میکنیم باید سه ساعت به آن‌ها استراحت بدهیم و بعد به فاصله‌ی یک بند انگشت مواد را به سیخ می‌کشیم. بهترین روش برای کباب کردن این غذا آتش ذغالی است.

آلومسما ؛ طعم خوش شمال

آلومسما یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان است. با این غذا طعم گوشت با مرغ پخته و پیاز سرخ شده با روغن و شکر و آلوی خراسانی که در بادیه جوشانده می‌شود از ذهن هیچ مسافری بیرون نمی‌رود.

اناربیج ؛ غذایی خوشمزه برای طرفداران انار

اناربیج | غذاهای محلی گیلان
اناربیج

اگر به مزه‌ی ترش علاقه دارید اناربیج از گزینه‌های خوشمزه‌ی شماست؛ غذایی که شباهت بسیاری به فسنجان دارد. برای تهیه‌ی این غذا گوشت و پیاز چرخ شده را با آرد مخلوط می‌کنند و سپس آن را سرخ کرده و گردوی ساییده شده را با سبزی سرخ شده و آب انار می‌جوشانند و قدری فلفل، گلپر و نمک به آن اضافه می‌کنند. بطور حتم درسفر خود به گیلان این غذا را امتحان کنید.

باقالی‌قاتوق ؛ مشهورترین غذای محلی گیلان

اسم باقالی‌قاتوق را به طور حتم زیاد شنیده‌اید؛ غذایی بسیار معروف در گیلان که برای تهیه‌ی آن باقالی پوست‌کنده‌ی مازندران و یا لوبیای پوست‌کنده گیلان که به پاچ باقلا معروف است را با روغن و تخم مرغ و نمک و فلفل و شِوِد(نوعی سبزی) و سیر مخلوط می‌کنیم تا جا بیفتد. اگر باقلاقانق را در سفر خود به گیلان امتحان نکنید اتفاق خوشمزه‌ای را از دست داده‌اید.

چغرتمه ؛ غذایی خاص با طرفداران خاص

چغرتمه یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان است که ممکن است همه طرفدار آن نباشند و طرفداران خاص خود را داشته باشند. برای تهیه‌ی این غذا مرغ را می‌پزند و پیاز را سرخ ‌می‌کنند و سپس چند تخم‌مرغ در آن می‌شکنند؛ کمی نمک و ادویه به آن اضافه می‌کنند و بعد از آن میان کماجدان گذاشته و می‌جوشانند و بعد از اینکه خوب پخته شد از روی آتش بر‌می‌دارند. این غذا ممکن است که با ذائقه‌ی غذایی همه منطبق نباشد، از این رو طرفداران خاص خود را دارد.

ترش تره ؛ ترکیبی خوشمزه با انواع سبزیجات

غذاهای محلی گیلان

این غذای خوشمزه‌ی محلی گیلانی با ترکیب انواع سبزیجات مثل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج، برگ چغندر، سیر به همراه یک نوع ترشی که می‌تواند آب نارنج یا انار باشد درست می‌شود. سبزیجات خرد شده را به همراه مقدار کمی برنج می‌پزند و بعد از آن ادویه تفت داده‌شده به همراه سیر را به آن اضافه می‌کنند. مرحله بعدی پخت سبزیجات در ترشی است و پس از جا افتادن خورش روی آن تخم مرغ می‌شکنند.

کوکوی اشپل ، کوکویی محلی و متفاوت

اشپل تخم ماهی است که در شمال ایران به دلیل فراوانی ماهی بسیار یافت می‌شود. کوکوی اشپل در گیلان غذای متداولی است و با روشی بسیار ساده با ترکیب اشپل با تخم مرغ تهیه می‌شود. خوردن کوکوی اشپل قطعا طعم متفاوتی را از سفر به گیلان در ذهن شما ثبت می‌کند.

کال کباب ، چاشنی معروف گیلانی

اگر عاشق بادمجان هستید بطور حتم عاشق کال کباب خواهید شد. چاشنی پرطرفدار گیلانی که از بادمجان کباب شده، سیر، انار، آب انار، سبزی معطر و گردوی خرد شده تهیه می‌شود. سبزی مورد استفاده در این چاشنی نوعی سبزی محلی به اسم چوچاق است. برای تهیه کال کباب بادمجان‌های کبابی را همراه با دیگر مواد مخلوط می‌کنند.

واویشکای گیلانی ؛ یک خوراک جگر متفاوت

غذاهای محلی گیلان

نام دیگر واویشکا که یک خوراک خوشمزه‌ی گیلانی است، جغوربغور است که همان خوراک جگر است. انواع مشابه این غذا در استان‌های دیگر هم نیز دیده می‌شود.  این غذا را با تفت دادن و سرخ کردن دل، جگر و قلوه‌ی گوسفندی به همراه ادویه و پیاز و رب گوجه تهیه می‌کنند.

پامادور خورشت ؛ برای طرفدران طعم‌های ترش

غذاهای محلی گیلان

پامادور خورشت یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان است که طعم ترش آن طرفدران بسیاری دارد. این غذای قرمز رنگ از ترکیب خوش عطر و طعم گوجه، سیر، کره و ادویه‌های مورد علاقه تهیه می‌شود و در آخرین مرحله‌ی طبخ چند تخم مرغ روی تریکب اضافه می‌کنیم و بدون هم زدن اجازه می‌دهیم به آرامی بپزند. این خورشت خوشمزه را می‌توانید با کته میل کنید.

سیر قلیه ؛ عطر تند برگ سیر

اگر از علاقمندان به غذاهای پر سیر هستید این غذا یکی از بهترین پیشنهادهای ما به شما در میان غذاهای محلی گیلان است. مواد اولیه‌ی سیر قلیه؛ مرغ، برگ سیر، پیاز، لپه، تخم مرغ و ادویه است.

ترش واش خورش ؛ طعم مخصوص گیلان

غذاهای محلی گیلان

ترش واش خورش مانند بعضی دیگر از غذاهای گیلانی یک سبزی خاص خود را دارد که تنها در همان منطقه رشد می‌کند. این سبزی معطر که ترش واش نام دارد طعم خاصی به غذا می‌بخشد. یکی از اصول طبخ این غذا پختن آن در ظرفی به‌نام گمج است.

شما غذاهای گیلان را دوست دارید؟ طعم کدام یک به نظر شما بهتر است؟ راستی ما جای یک غذا را خالی گذاشتیم و درباره‌ی آن ننوشتیم. برایمان بنویسید کدام غذاست؟ و طرز تهیه‌ی آن چگونه است؟ سفرزون خانه‌ی خود شماست.