کرمانشاه شهر باستانی ایران‌زمین و نهمین شهر پرجمعیت کشور است. این شهر به‌واسطه‌ وجود آثار تاریخی کهن از جمله «بیستون»، یکی از مقاصد مهم گردشگری‌ست. جاهای دیدنی کرمانشاه تنها در اماکن باستانی خلاصه نمی‌شود و طبیعت بکر آن هر توریست ایرانی یا خارجی را به‌راحتی به خود جذب می‌کند. سفرتان به کرمانشاه را از جاده‌ی همدان آغاز کنید. بسیاری از مکان‌های دیدنی کرمانشاه در مسیر رسیدن به شهرستان کرمانشاه در همین جاده هستند. جاده‌ای بسیار زیبا و دیدنی که یکی از بی‌نظیرترین جاده‌های ایران است. با سفرزون همراه باشید.

۱. معبد آناهیتا؛ آکروپولیس شرق دنیا

معبد آناهیتا| آکروپولیس شرقی| جاهای دیدنی کرمانشاه
معبد آناهیتا | آکروپولیس شرقی | جاهای دیدنی کرمانشاه

با ورود به استان کرمانشاه، اولین شهری که به آن وارد می‌شوید، شهرستان کنگاور است. در کنگاور مهم‌ترین بنای سنگی ایران پس از تخت‌ جمشید خفته است. معبدی باستانی که به نام آکروپولیس شرقی (معبد باستانی آتن در یونان) شناخته می‌شود. این معبد بر سکویی بلند بنا شده که به‌دلیل نبودن مستندات تاریخی کافی، قدمت آن نامشخص است، اما با توجه به شیوه‌ ساخت بنا، باستان‌شناسان بر این باورند که قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان یا اشکانیان بازمی‌گردد.

اگر از معبد آناهیتا بازدید کردید، حتما به دیدار دیگر آثار باستانی کنگاور هم بروید. حمام‌های باستانی این شهر معروف‌ند و نباید آن‌ها را از دست داد.

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس معبد آناهیتا : استان کرمانشاه، کنگاور، میانه‌ راه جدید همدان به کرمانشاه، در مسیر هگمتانه-تیسفون

شماره تماس: ۰۸۳۴۸۲۳۲۸۳۵

۲. گوردخمه‌ها؛ آپارتمان‌های باستانی اجساد

گوردخمه‌| آثار باستانی دوره‌ مادها
گوردخمه‌ های اسحاق وند | آثار باستانی دوره‌ مادها

اگر به نیت یک سفر رومانیک راهی کرمانشاه شده‌اید، این قسمت سفر به‌ درد شما نمی‌خورد! بازدید از گوردخمه‌های «اسحاق‌وند» در شهرستان هرسین. برای رفتن به این نقطه باید راه‌تان را از کنگاور به‌سوی آن‌جا کج کنید. گوردخمه‌ها یکی از ویژگی‌های خاص کرمانشاه هستند، البته دفن مردگان در جای‌جای فلات ایران‌زمین رواج داشته، اما این یکی کمی متفاوت است. گوردخمه را با نام مقبره‌ صخره‌ای «کیکاووس» هم می‌شناسند.

این مقبره‌ها در کوه «شوق علی» حجاری و کنده شده است. گفته می‌شود که این مقبره یکی از نادرترین گوردخمه‌های دو طبقه‌ی به‌جای مانده از دوران «مادها» است. شاید به‌نظرتان با وجود این گوردخمه‌ها دیگر کرمانشاه؛ پایتخت باستانی عشاق نباشد، اما در اشتباه‌اید. این بنا‌ها نشان‌دهنده‌ عشق، علاقه و احترامی‌ست که مردمان این دیار به بستگان، عزیران و نزدیکانش‌ داشتند.

در سال‌های اخیر ایجاد امکانات تفریحی در اطراف این گوردخمه‌ها، این مکان را به یکی از مکان‌های تفریحی کرمانشاه تبدیل کرده است.

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعته

آدرس گوردخمه ها ی اسحاق وند : استان کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین، شمال شرق روستای ده نو، گوردخمه اسحاق وند

۳. هرکول اشکانی

هرکول| از آثار باقی مانده‌ی دوره‌ی اشکانیان
هرکول | از آثار باقی مانده‌ی دوره‌ی اشکانیان

به جای خوب سفرنامه‌ کرمانشاه رسیدیم. به شهر بیستون واقع در شهرستان هرسین خوش آمدید! در دامنه‌های کوه بیستون، چندین اثر باستانی قرار دارد که میراثی عظیم و ارزشمند قرار گرفته که فرهنگ و عظمت ایرانیان را به نمایش می‌گذارد. قدمت این مجموعه به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد اما در آن از تمامی ادوار باستانی ایران‌زمین اثری باقی مانده است. اولین اثری که در آن‌جا دیده می‌شود، نقش برجسته‌ی «هرکول» است؛ مردی عریان که در دست چپ خود قدح و سمت راست خود گرزی دارد. این نقش مربوط به دوران «اشکانیان» و «سلوکیان» است. در پشت این اثر، کتیبه‌ای به خط یونانی نوشته شده که احتمالا به دوره‌ی سلوکیان بازمی‌گردد.

کمی آن طرف‌تر نقش برجسته‌ی «مهرداد دوم» قرار دارد. این نقش تقریبا از بین رفته و صاف شده است. نقش برجسته‌ مهرداد دوم نیز مربوط به دوران اشکانیان است. در سمت راست آن، نقش برجسته «گودرز» قرار گرفته است که صحنه پیروزی گودرز دوم را نشان می‌دهد. این نقش برجسته به‌همراه کتیبه‌ «داریوش» که در دل کوه کنده‌کاری شده است، نخستین سال فرمانروایی داریوش را از زبانش شرح می‌دهد.

ساعات بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب

آدرس محسمه هرکول کرمانشاه : استان کرمانشاه، ۲۰ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه

۴. بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد

بیستون| سنگ‌نبشته‌ی باستانی ایران‌زمین
بیستون | سنگ‌نبشته‌ی باستانی ایران‌زمین

محوطه فرهادتراش یکی دیگر از جاهای دیدنی منطقه‌ی بیستون کرمانشاه است. بنا به روایت‌های قدیمی و محلی «خسرو پرویز» به فرهاد که عاشق «شیرین» بوده، دستور می‌دهد قسمتی از کوه را بتراشد. اما محققان باستان‌شناسی معتقدند این قسمت از دامنه کوه برای خلق اثر تاریخی دیگری تراشیده شده و متاسفانه نیمه‌کاره رها شده است.

به جز سنگ نوشته‌ها و حجاری‌های کوه‌ها، دو کاروانسرای «شاه‌عباسی» و «ایلخانی» نیز از جمله آثار تاریخی این منطقه هستند که متاسفانه از کاروانسرای ایلخانی چیزی به جز خرابه باقی نمانده است.

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر

آدرس بیستون : استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، شهر بیستون، محوطه تاریخی بیستون

شماره تماس: ۰۸۳۴۵۸۸۳۸۱۴

۵. طاق بستان؛ از جاهای دیدنی کرمانشاه

طاق بستان| از جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه
طاق بستان | از جاهای دیدنی کرمانشاه

بعد از گشت و گذار در اطراف شهرستان کرمانشاه، به خود شهر وارد شوید. برای اقامت در هتل‌های کرمانشاه یا می‌توانید هتل «پارسیان» و «کوروش» را انتخاب کنید که از کیفیت و قیمت بالایی برخودارند یا این‌که با هزینه‌ای نسبتاً مناسب‌تر به سراغ هتل‌های «رسالت»، «سینا» و «داریوش» بروید که در سراسر شهر پراکنده شده‌اند. مهم‌ترین و مشهورترین بنای تاریخی کرمانشاه، «طاق‌بستان» است که از جاهای دیدنی کرمانشاه به‌حساب می‌آید. مجموعه‌ای عظیم و زیبا از شکارگاه شاهان ایرانی که از سنگ‌نوشته‌ها و حکاکی‌ها در دل سنگ مربوط به دوران ساسانی تشکیل شده است. در محوطه طاق بستان دریاچه کوچکی احداث شده است و راه ورود و دسترسی به این طاق برای نگهداری بیشتر از این بنا بسته شده است.

ساعات بازدید: تابستان‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب- زمستان‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۵:۳۰ عصر

آدرس طاق بستان : استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان پدر، خیابان طاق بستان

شماره تماس:‌ ۰۸۳۳۴۲۳۶۰۴۵

۶. سفری به طبیعت کرمانشاه

آبشارهای کرمانشاه| نمایی از آبشارهای روستای ریجاب
آبشارهای کرمانشاه | نمایی از آبشارهای روستای ریجاب

برای لذت بردن از طبیعت کرمانشاه باید به سمت غرب این استان بروید تا شهرستان‌های اطراف آن‌جا را بازدید کنیم. مسیری که به «ماهیدشت»، «اسلام آباد»، «دالاهو»، «سرپل ذهاب» و «قصر شیرین» ختم می‌شود. در میانه‌ی راه، روستای «ریجاب» که به گویش محلی به آن «ریژاو» می‌گویند، قرار دارد. مسیری پر پیچ و خم اما بسیار زیبا و دلپذیر که به یکی از زیباترین تفرجگاه‌های کرمانشاه ختم می‌شود. چشمه‌ای خروشان در دل درختان فراوان با چنان شدتی عبور می‌کند که هیچ صدایی به جز صدای خروش و غرش آب را نمی‌شنوید. زیبایی‌های این روستا به این آب و درختان ختم نمی‌شود. بعد از پلی چوبی که اهالی روی آب ساخته‌اند، جاده‌ای باریک به عمق جنگل و باغ‌های گردو و انجیر دیده می‌شود که اگر به مسیر آشنا باشید به یکی از زیباترین آبشارهای کرمانشاه می‌رسید.

همچنین قدیمی‌ترین مسجد غرب ایران به نام مسجد «عبدالله‌بن‌عمر» با ستون‌های سنگی عظیم و منبری بسیار زیبا در ارتفاعات آن‌جا قرار گرفته است.

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

آدرس آبشارهای کرمانشاه : استان کرمانشاه، شهرستان سرپل ذهاب، روستای ژالکه

۷. غار آبی قوری‌ قلعه

غار قوری‌قلعه| غار آبی زیبا در استان کرمانشاه
غار قوری‌ قلعه | غار آبی زیبا در استان کرمانشاه

به سمت روانسر حرکت کنید تا به زیباترین و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا، قوری‌ قلعه برسید. قوری‌ قلعه از خاص‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. این غار در دل دامنه‌های رشته کوه «شاهو» قرار گرفته است. قدمت این غار به ۶۵ میلیون سال پیش و دوران دوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد. اشیای یافت شده در غار نشان‌گر اواخر دوران ساسانیان هستند. این‌جا مکان خوبی برای گذارندن یک ساعت در خنکای طبیعت است.

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر

آدرس غار قوری قلعه کرمانشاه : استان کرمانشاه، مسیر جاده پاوه- شمال شهر جوانرود

۸. پاوه ؛ شهر دامنه‌ایی کرمانشاه

پاوه| نمایی از شهر پاوه در دامنه‌های کوهستانی زاگرس
پاوه | نمایی از شهر پاوه در دامنه‌های کوهستانی زاگرس

به پایان سفر کرمانشاه نزدیک می‌شویم. از غار به طرف شهر پاوه که از جاهای دیدنی کرمانشاه است، حرکت می‌کنیم. بافت پلکانی روستا شبیه روستای «ماسوله» است. روستایی بسیار زیبا که مردمان این شهر با پایبندی به آداب و رسوم خود از جمله پوشش محلی زنان و مردان در خیابان‌ها، بافت و فرهنگ خود را حفظ کرده‌اند. طبیعت بکر این منطقه شما را در خودش غرق می‌کند. بهترین فصل برای بازدید از طبیعت پاوه بهار و تابستان است.

در زمستان این منطقه‌ی کوهستانی هوایی بسیار سرد دارد و بسیاری از مکان‌های دیدنی آن صعب العبور است. در بازگشت، از مسیر مرزی یعنی جاده‌ی «نوسود» به سمت کردستان و سپس به سمت همدان بروید تا جاده‌ای سرسبز در دل کوهستان را تجربه کنید.

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

۹. سراب صحنه ؛ طبیعت شگفت‌انگیز کرمانشاه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه منطقه سراب صحنه است. این منطقه در شهر زیبای صحنه در ۵۵ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. سراب صحنه، طبیعتی بکر و دیدنی را پیش رویتان نمایان می‌کند که از حجم زیبایی‌های آن در حیرت فرو می‌روید.

کوه‌های سر به فلک کشیده، باغ‌های زیبای میوه، آبشار تماشایی و وجود غاری جذاب در این منطقه، باعث شده تا گردشگران و طبیعت‌گردان توجه ویژه‌ای به سراب صحنه داشته باشند.

سراب صحنه در حقیقت دره‌ای با درختان بلند و قدیمی است که در محلی به نام دربند قرار گرفته است. آنطور که گفته‌اند، این منطقه زیبا و تماشایی، تفرجگاه بسیاری از شاهان ایران بوده است و قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. آبی که در این دره جاریست، از چهار چشمه نشات می‌گیرد که در سال‌های گذشته آبشاری کوچک نیز در آنجا وجود داشته است.

از آنجا که سراب صحنه از جمله زیباترین مناطق کشور است و مورد توجه گردشگران واقع شده، امکانات رفاهی خوبی نیز در این دره برای افراد ایجاد شده. غارنوردی، کوهنوردی و طبیعت گردی از فعالیت‌های جذابی است که می‌توانید در سراب صحنه به آن مشغول شوید.

اگر به کرمانشاه سفر می‌کنید، حتما یک بار به تماشای این منطقه بهشتی بروید.

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعته

آدرس سراب صحنه : استان کرمانشاه، ۵۵ کیلومتری شهر کرمانشاه، شهرستان صحنه.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به سراب صحنه بهترین مسیر این است که از جاده کرمانشاه_همدان به سمت همدان حرکت کنید. در فاصله ۵۵ کیلومتری کرمانشاه به شهر زیبای صحنه می‌رسید که منطقه توریستی سراب صحنه در آنجا قرار دارد.

سراب صحنه
سراب صحنه

۱۰. مسجد شافعی‌ها ؛ شاهکار معماری مذهبی کرمانشاه

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه، مسجد شافعی‌ها نام دارد. این مسجد زیبا که از مساجد اهل سنت به شمار می‌رود، جزو شاهکارهای بی‌نظیر معماری اسلامی در ایران است که چشم بینندگان را به خودش خیره می‌کند. معماری این مسجد بسیار خاص و هنرمندانه است و گنبد جذاب و گلدسته‌های بلند بالای آن به زیبایی خودنمایی می‌کنند.

نمای داخلی مسجد با گچبری‌های دیدنی و مزین به آیات قرآن پوشیده شده است. نقاشی‌های هنرمندانه داخل بنا، کتیبه‌هایی با خط طغرا، مناره‌های فلزی طلایی رنگ، نمای بیرونی سفید رنگ مسجد شافعی‌ها و … از جمله تماشایی‌ترین تزیینات این مکان مذهبی به شمار می‌رود.

اگر به شهر زیبای کرمانشاه سفر کردید، حتما سری به این مسجد بی‌نظیر و شاهکار بی‌مثال معماری سبک اسلامی نیز بزنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

آدرس مسجد شافعی‌ها : استان کرمانشاه، کرمانشاه، میدان جوانشیر (میدان توپخانه سابق).

مسیر دسترسی: برای بازدید از این مسجد زیبا باید خودتان را به تاریکه بازار رسانده و به میدان جوانشیر بروید. از آنجا می‌توانید از طریق کوچه‌ای که در ضلع جنوب شرقی میدان قرار دارد، به مسجد شافعی‌ها برسید.

مسجد شافعی‌ها | جاهای دیدنی کرمانشاه
مسجد شافعی‌ها

۱۱. تکیه معاون الملک ؛ یادگار قاجاریه

از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه می‌توان به تکیه معاون‌الملک اشاره کرد که از باشکوه‌ترین مکان‌های فرهنگی دوره قاجار به شمار می‌رود. این تکیه به دست شخصی به نام حسین خان معین‌الرعایا، معروف به معاون الملک، ساخته شده است. تکیه زیبای معاون‌ الملک به جهت برگزاری مراسم‌های مذهبی، نوحه خوانی، سینه‌زنی و … ساخته شد. علاوه‌بر این‌ها، در تکیه معروف کرمانشاه به رفع اختلافات قومی و عشایری نیز پرداخته می‌شد. در دوره مشروطه، عده‌ای این تکیه را به توپ بسته و آتش زدند اما سال‌ها بعد تکیه معاون‌ الملک توسط حسن خان معاون الملک بازسازی و مرمت شد و امروزه یکی از جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه است.

معماری این تکیه نیز بسیار دیدنی است و از حیث جذابیت، برجسته و زیباست.

ساعات بازدید: همه روزه (به جز جمعه‌ها)، ساعت ۹ صبح الی ۱۸ عصر.

آدرس تکیه معاون الملک : کرمانشاه، محله آبشوران قدیم، خیابان شهید حداد عادل.

تکیه معاون الملک | جاهای دیدنی کرمانشاه
تکیه معاون الملک

۱۲. تکیه بیگلربیگی ؛ محل دو موزه مهم

تکیه زیبای بیگلربیگی از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه است که در بافت سنتی و تاریخی شهر قرار گرفته.

این تکیه نیز به یادگار مانده از دوران قاجار است و به دست شخصی به نام عبدالله خان بیگلربیگی بنا شده است. تکیه زیبای کرمانشاه دور تا دور در حیاطی باصفا با گلکاری‌ها و درختکاری‌های بی‌نظیر بنا شده و یک طرف حیاط را ساختمانی با ایوان و دو ستون سنگی بزرگ فرا گرفته است.

درهای تکیه که رو به حیاط دیدنی این بنا قرار گرفته‌اند با شیشه‌های رنگی و ارسی‌های چشم‌نوار خودنمایی می‌کنند. معماری تکیه بیگلربیگی بسیار تماشایی است و نقاشی‌های روی سنگ بر دیواره‌های آن با هنرمندی خاصی حک شده است که چشم را به خودش خیره می‌کند. این تکیه تاریخی، علاوه‌بر ارزش هنری و فرهنگی، مکان دو موزه مهم خط و کتابت و پارینه نیز هست که جذاب‌ترین آثار قدیمی در آن نگهداری می‌شود.

اگر به کرمانشاه زیبا سفر می‌کنید، حتما از این تکیه و موزه جذاب دیدن کنید و از قدم زدن در آنجا لذت ببرید.

ساعات بازدید: ۸ صبح الی ۱۷ عصر

قیمت بلیت: گردشگران داخلی ۳ هزار تومان، گردشگران خارجی ۲۰ هزار تومان

آدرس تکیه بیگلربیگی : کرمانشاه، محله فیض آباد، خیابان مدرس.

تکیه بیگلربیگی | جاهای دیدنی کرمانشاه
تکیه بیگلربیگی

۱۳. موزه پارینه سنگی زاگرس ؛ نخستین موزه پارینه سنگی خاورمیانه

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه موزه‌های آن هستند که با جذابیت فوق‌العاده مورد استقبال مردم این شهر و گردشگران قرار گرفته‌اند. یکی از این موزه‌های دیدنی، موزه پارینه سنگی زاگرس است که به طور تخصصی بر روی اشیای پیش از تاریخ تمرکز دارد. خوب است بدانید که این موزه اولین موزه خاورمیانه به شمار می‌رود که اشیای دوران پارینه سنگی و نوسنگی را در خودش جای داده.

موزه جذاب پارینه سنگی زاگرس در سال ۱۳۸۶ و توسط دو شخص به نام‌های فریدون بیگلری و علیرضا مرادی تاسیس شد.

این موزه، مجموعه ای کامل و دیدنی از ابزارآلات سنگی و همچنین استخوان‌های انسان از دوران پارینه سنگی در ایران و دیگر کشورها است و کهن‌ترین استاد و مدارک و برجای مانده های انسانی از دوران پیش از تاریخ در این موزه نگهداری می‌شوند. موزه تاریخی زاگرس از ۴ اتاق تشکیل شده که در هر اتاق اشیا و آثار کهن و تاریخی، از جمجمه‌های انسان تا سنگواره جانوران وجود دارند.

اگر تماشای اشیای ارزشمند و تاریخی را دوست دارید و یا به تاریخ و گذشته علاقه‌مند هستید، حتما یک بار از موزه پارینه سنگی زاگرس بازدید کنید.

ساعات بازدید: ۸ صبح الی ۱۷ عصر

قیمت بلیت: گردشگران ایرانی ۳ هزار تومان، گردشگران خارجی ۲۰ هزار تومان

آدرس موزه پارینه سنگی زاگرس : کرمانشاه، محله فیض آباد، خیابان مدرس، داخل تکیه بیگلربیگی.

موزه پارینه سنگی زاگرس
موزه پارینه سنگی زاگرس

۱۴. مسجد عمادالدوله ؛ زیبای بی‌همتا

در ایران مساجد تاریخی زیادی وجود دارد که هر یک از نظر اهمیت تاریخی و هنر معماری مثال زدنی‌اند. یکی از این مساجد بی‌نظیر در شهر کرمانشاه قرار گرفته که مسجد عمادالدوله نام دارد. قدمت این مسجد تاریخی دیدنی، به حدود ۱۵۰ سال گذشته باز می‌گردد و زیبایی‌های آن آنقدر دلنشین و چشم‌نواز است که با دیدن آن در حیرت فرو می‌روید.

مسجد قاجاری عمادالدوله، مسجدی چهار ایوانه به همراه یک مناره و بخش‌هایی همچون صحن، شبستان و ایوان است. حوض وسط حیاط روح زندگی را در دلتان زنده می‌کند و چنان جذابیتی را به محیط حیاط بخشیده که جدا شدن از آن سخت است. تزیینات، کاشی‌کاری‌ها و کتیبه‌های مسجد عمادالدوله بسیار هنرمندانه ایجاد شده‌اند و زیبایی بی‌نظیری دارند که ساعت‌ها شما را به خود مبهوت می‌کنند.

در قسمت شمالی مسجد برج ساعت کوچک و جذابی قرار دارد که دیدن آن بسیار هیجان‌انگیز است.

برای رفتن به این شاهکار معماری اسلامی، باید از بازار کرمانشاه عبور کنید که در جای خود بسیار دیدنی و زیبا است‌. در سفر به این شهر باستانی، حتما از مسجد تاریخی عمادالدوله نیز دیدن  و زیبایی بی‌مثال آن را تحسین کنید.

 ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس مسجد عمادالدوله : کرمانشاه، محله فیض آباد، بخش غربی خیابان مدرس، غرب بازار زرگرها.

مسجد عمادالدوله
مسجد عمادالدوله

۱۵. غار دواشکفت ؛ یادگار انسان‌های اولیه

کوه‌های زاگرس یکی از قدیمی‌ترین کوه‌های جهان است که محل زندگی انسان‌های اولیه و منطقه‌ای مهم برای زیست آن‌ها به شمار می‌رفته. در این کوه‌ها و در استان زیبای کرمانشاه غارهای فراوانی وجود دارند که علاوه بر زیبایی و شگفتی، مکانی ارزشمند و مملو از وسایل و ابزارهای تاریخی شمرده می‌شوند. یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه و غارهای این منطقه می‌توان به غار دواشکفت اشاره کرد.

غاری شگفت‌انگیز در منطقه طاق بستان کرمانشاه که بهترین مکان برای گردشگران به شمار می‌رود. این غار در حقیقت دو غار است که در دامنه یک کوه به نام میوله به یکدیگر پیوند خورده‌اند و این فضای بی‌نظیر را به وجود آورده‌اند. محیط غار، ابزار و اشیای کشف شده از داخل آن، سنگ نگاشته‌ها، محوطه بیرونی غار و نزدیکی به مجموعه طاق بستان، همگی باعث شده‌اند که این جاذبه دیدنی از محبوبیت بالایی برخوردار شود.

اگر به کرمانشاه سفر می‌کنید، حتما بازدید از غار رازآلود دواشکفت را در برنامه سفرتان قرار دهید.

آدرس غار دواشکفت : کرمانشاه، قسمت شمالی شهر کرمانشاه، دامنه کوه میوله، نزدیکی طاق بستان.

غار دواشکفت | جاهای دیدنی کرمانشاه
غار دواشکفت

۱۶. گوردخمه دکان داوود ؛ اعجاب‌انگیز و جذاب

گوردخمه دکان داوود از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه و جاذبه‌های محبوب این شهر به شمار می‌رود که توجه بسیاری از اهالی و گردشگران این شهر را به خودش جلب کرده است.

گوردخمه دکان داوود در واقع گورهایی اتاق مانند را تشکیل می‌دهد که داخل کوه و صخره حفاری شده و آنقدر بزرگ است که می‌توان برخی از اشیا و وسایل مرده‌ها را در آن جای داد و برایشان مراسمی برگزار کرد. قدمت این گوردخمه‌های تاریخی به درستی مشخص نیست اما بسیاری آن را مربوط به دوره مادها دانسته‌ و معتقدند که گوردخمه داوود، مقبره آخرین پادشاه مادها است.

این گوردخمه در ورودی خود یک ایوان بزرگ و ستون‌هایی دارد که تنها بخشی از پایه‌های آن‌ها باقی مانده‌اند. سقف دخمه حالتی لالی شکل دارد و در آنجا می‌توان ۵ طاقچه را دید که محلی براب گذاشتن نذورات بر روی آن است. حدود ۸ متر پایین‌تر از دخمه، قاب زیبایی به چشم می‌خورد که بر روی آن نقش شخصی به حالت نیمرخ، با لباس بلند و در حال نیایش حک شده است.

گوردخمه دکان داوود یکی از اعجاب‌انگیزترین مکان‌های دیدنی در کرمانشاه است که می‌توانید از آنجا بازدید کنید‌ و سبکی متفاوت و منحصر به فرد از باقیمانده‌های باستانی را ببینید.

ساعات بازدید: ۱۲ ظهر الی ۲۳ شب.

قیمت بلیت: رایگان

آدرس گوردخمه دکان داوود : کرمانشاه، ۳ کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب، ابتدای جاده انزل.

گوردخمه دکان داوود
گوردخمه دکان داوود

۱۷. سراب نیلوفر ؛ هنرنمایی طبیعت

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که جزو طبیعت بکر و دیدنی این شهر به شمار می‌رود، سراب نیلوفر نام دارد.

سراب نیلوفر، دریاچه‌ای طبیعی و زیباست که در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قراد گرفته و مملو از نیلوفرهای آبی زیباست‌. این دریاچه تماشایی با گل‌های نیلوفر آبی فراوانش شناخته می‌شود و منظره‌ای را پیش رویتان نمایان می‌کند که پیش از این شبیه به آن را ندیده‌اید. سراب نیلوفر آنقدر شاخص، دوست داشتنی و شگفت‌انگیز است که نام آن به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی در ایران به ثبت رسیده است. قایق سواری، پیک‌نیک و عکاسی تفریحات جذاب و متفاوتی است که در این دریاچه می‌توانید به آن مشغول شوید.

اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی و تماشای زیبایی‌های خلقت هستید، حتما یکبار به سراب نیلوفر سفر کنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس سراب نیلوفر : ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، روستای سراب نیلوفر.

مسیر دسترسی: برای رفتن به این سراب زیبا، در شهر کرمانشاه به سمت بلوار دولت آباد پیش بروید و با استفاده از تابلوهای راهنما به این سراب دیدنی برسید.

سراب نیلوفر | جاهای دیدنی کرمانشاه
سراب نیلوفر

۱۸. تالاب هشیلان ؛ زیباترین تالاب غرب ایران

تالاب هشیلان نیز از جاهای دیدنی کرمانشاه است که به زیبایی هر چه تمام‌تر در این شهر قرار دارد. این تالاب زیبا جزایر کوچک و بزرگی درون خود دارد و قدمت آن به دوره شگفت‌آور ژوراسیک باز می‌گردد.

آب این تالاب از طریق آب باران و چشمه‌ای به نام چشمه سبزعلی تامین می‌شود و در زمستان‌ها به علت بارش باران، جزایر تالاب به زیر آب می‌روند. جاب است بدانید که هشیلان در زبان کردی به معنای لانه ماران است و در این تالاب انواع مارهای آبی، لاک‌‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت مهمیز  زندگی می‌کنند.

تالاب هشیلان منظره‌ای رویایی را برایتان ترسیم می‌کند که تماشای آن بسیار لذتبخش است. مطمئن باشید از انتخاب این جاذبه دیدنی، پشنیمان نخواهید شد‌.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس تالاب هشیلان : کرمانشاه، ۲۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، دهستان الهیار خانی.

مسیر دسترسی: برای رفتن به تالاب هشیلان بهترین راه این است که در جاده کرمانشاه به سمت روانسر، به سه راهی قزانچی شهرستان پاوه بروید. سپس مسیر امیرآباد را در پیش بگیرید و به سمت ملک تپه حرکت کنید. در نهایت در فاصله ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و نزدیک به دهستان اللهیار خانی به تالاب هشیلان برسید.

تالاب هشیلان
تالاب هشیلان

۱۹. طاق گرا ؛ شاهکاری از سلسله ساسانیان

اگر به دیدن بناهای قدیمی و آثار تاریخی علاقه دارید، حتما طاق گرا کرمانشاه را انتخاب کنید. این طاق باستانی با نام طاق شیرین نیز شناخته می‌شود و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سر پل ذهاب قرار گرفته است. این طاق، بنایی مستطیل شکل است که کل آن از سنگ و به شکل یک ایوان ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این طاق باستانی ملات گچ و لاشه سنگ است که همچنان محکم این بنا را سرپا نگاه داشته است. نقش‌های کنده‌کاری بر روی دیواره‌های طاق و کنگره‌های بالای آن بسیار دیدنی و جذاب و نشانگر ظرافت و هنر معماری ساسانی است.

برای دیدن این اثر باستانی جذاب حتما به شهر کرمانشاه سفر کنید و در میان گذشته و تاریخ باستانی ایران قدم بزنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس طاق گرا : کرمانشاه، ۱۵ کیلومتری شهرستان سر پل ذهاب، گردنه پاتاق.

طاق گرا | جاهای دیدنی کرمانشاه
طاق گرا

۲۰. نخلستان‌های قصر شیرین ؛ هدیه طبیعت

از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه و زیباترین جاذبه‌های این شهر باید به نخلستان‌های قصر شیرین اشاره کرد. این نخلستان‌ها در حدود ۳۰ هزار هکتار در این شهر هستند که علاوه‌بر زیبایی و جذابیت بصری، خرمای بی‌نظیر و مرغوبی را بار می‌دهد. می‌توانید در کنار نخل های بلند و پربار قدم بزنید و در سایه خنک آن چند دقیقه‌ای را بنشینید و خرمای ناب و خوشمزه نخلستان را نوش جان کنید. نخلستان‌های قصر شیرین، بازدیدی متفاوت و منحصر به فرد در سفر به کرمانشاه زیبا است؛ حتما یک بار از آن دیدن کنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس نخلستان‌های قصر شیرین : کرمانشاه، منطقه قصر شیرین.

نخلستان‌های قصر شیرین
نخلستان‌های قصر شیرین

۲۱. گیلانغرب ؛ زیبای کرمانشاه

از زیباترین شهرستان‌های استان کرمانشاه می‌توان به گیلانغرب اشاره کرد که در غرب کرمانشاه قرار گرفته است. این شهرستان زیبا با توان گردشگری بالا و مکان‌های دیدنی فراوان، از زیباترین نقاط ایران به شمار می‌رود که مورد توجه خاص گردشگران قرار گرفته است. گیلانغرب طبیعت بی‌نظیر و دیدنی‌های فراوانی از جمله قصر سراب، قلا قلعه، تنگه گلم و … دارد.

اگر به کرمانشاه سفر می‌کنید، حتما به گیلانغرب نیز سری بزنید و خاطره این سفر را تا همیشه به ثبت برسانید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

ادرس گیلانغرب : کرمانشاه، گیلانغرب.

گیلانغرب | جاهای دیدنی کرمانشاه
گیلانغرب

۲۲. روستای سفید برگ ؛ بهشت گمشده زمین

از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه باید از روستای سفید برگ نام برد. این روستا در ۱۸ کیلومتری جوانرود قرار دارد و از زیباترین جاذبه‌های دیدنی ایران به شمار می‌رود. روستای زیبای سفید برگ به بهشت گمشده زمین شهرت دارد و آنقدر جذابیت‌های تماشایی را درون خودش جای داده که به مکانی محبوب در میان گردشگران قرار گرفته است. قدمت این روستای دیدنی به چندین هزار سال قبل باز می‌گردد و آنطور که گفته‌اند، در قدیم، پایتخت تابستانه سومریان بوده است. این روستا در میان سه کوه قرار گرفته و آب و هوایی دلپذیر دارد و رودی پر آب از میان آن می‌گذرد.

روستای سفید برگ بهترین مکان برای طبیعت‌گردی و روستاگردی و تفریح در طبیعت بکر ایران است. پس هر چه زودتر برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس روستای سفید برگ : کرمانشاه، ۱۸ کیلومتری شهرستان جوانرود.

روستای سفید برگ
روستای سفید برگ

۲۳. دالاهو ؛ سرزمین عقاب و آهو

از دیگر جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه می‌توان به شهرستان دالاهو اشاره کرد. این منطقه در غرب کرمانشاه، یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مناطق در کرمانشاه است. دالاهو، در زبان محلی از دو بخش دال به معنای عقاب و هو به معنای آهو است. این نام‌گذاری به دلیل وجود آهوها و عقاب‌های کم‌نظیر و دیدنی است که در آنجا وجود دارد. آبشارهای فراوانی در منطقه دالاهو وجود دارد که علاوه‌بر طراوت و تازگی بخشیدن به فضا، طبیعتی بی‌نظیر و سرسبز را به وجود آورده است که از آن لذت می‌برید.

دالاهو مکان‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد که هر یک از آن‌ها شگفتی حیرت‌آوری را به نمایش گذاشته‌اند. از جمله جاذبه‌های‌ دیدنی دالاهو می‌توان به قلعه یزدگرد، دره سرخه لیزه، آبشار پیران و منطقه ریجاب اشاره کرد.

در سفر به این شهر شگفت‌انگیز، حتما از دالاهو نیز دیدن کنید و از تماشای مناظر زیبای آن لذت ببرید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس دالاهو : کرمانشاه، ۹۹ کیلومتری غرب کرمانشاه.

دالاهو
دالاهو

۲۴. ثلاث باباجانی ؛ نقطه مرزی عراق

اگر از اهالی سفر و گردشگران سراغ یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه را بگیرید، بدون شک ثلالث باباجانی را به شما می‌کنند. این شهرستان دیدنی، در نقطه مرزی با عراق و در شهر کرمانشاه قرار گرفته است که هر ساله گردشگران زیادی برای تماشای جذابیت‌های آن، به آنجا سفر می‌کنند.

در این منطقه از کرمانشاه، سه طایفه بزرگ (قبادی، ولدبیگی، باوه‌جانی) وجود دارند که مجموعه این سه طایفه به نام ثلاث باباجانی شناخته می‌شوند. چشمه‌های جوشان و شفابخش، چشمه‌های آب معدنی، مراتع سرسبز و زیبا، پوشش گیاهی و جنگلی غنی و… همه از جذابیت‌های این شهرستان بی‌نظیر به شمار می‌روند.

اگر به طبیعت‌گردی و گشت و گذار در دامن آن علاقه دارید، ثلاث باباجانی را فراموش نکنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس ثلاث باباجانی : کرمانشاه، ثلاث باباجانی.

ثلاث باباجانی | جاهای دیدنی کرمانشاه
ثلاث باباجانی

۲۵. کنگاور ؛ موزه زنده هخامنشی

از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه و شهرستان‌های زیبای این استان باید از کنگاور نام برد. این شهر کهن، با زیبایی بی‌مثالش، پر از برجای مانده‌های تاریخ هخامنشی است. در این شهرستان معبد کهن و باشکوه آناهیتا را می‌توانید ببینید که قدمت آن به حدود ۱۱۲۶ سال می‌رسد. کنگاور دارای چشمه‌های آب فراوان، ارتفاعات دیدنی و دشت‌های حاصل‌خیر است که چشم را به خودش خیره می‌کند.

این شهرستان آنقدر زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی را در خودش جای داده است که نمی‌توان بی‌توجه از کنار آن گذشت. پس هر چه زودتر به این منطقه جذاب از استان کرمانشاه سفر کنید و از انتخابتان لذت ببرید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس کنگاور : کرمانشاه، کنگاور.

کنگاور
کنگاور

۲۶. آرامگاه اویس قرنی ؛ زیارتگاه عاشقان

اگر بخواهیم نام یکی دیگر از پرطرفدارترین جاهای دیدنی کرمانشاه را بگوییم، باید به آرامگاه اویس قرنی اشاره کنیم. این زیارتگاه زیبا و مورد احترام برای مردم، در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار گرفته است. قدمت بنای این مقبره به روشنی مشخص نیست اما نشانه‌ها، بیانگر قدمت تاریخی این آرامگاه از ابتدای حکومت سلجوقیان است.

ساختمان این بنا از خشت و گل ساخته شده و با وجود سادگی، زیبایی خاصی دارد. بسیاری از مردم این شهر برای دعا و نذورات خود به ارتفاعات کوه بیشه کوه، در محدوده روانسر و به زیارت آرامگاه اویس قرنی می‌روند. مشهور است که او از علاقه‌مندان و پیروان پیامبر اسلام بوده و در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع) به شهادت می‌رسد.

آرامگاه اویس قرنی می‌تواند محیطی معنوی و آرامبخش برایتان باشد که در سفر آن را تجربه می‌کنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس آرامگاه اویس قرنی : کرمانشاه، روانسر، ارتفاعات بیشه کوه.

آرامگاه اویس قرنی
آرامگاه اویس قرنی

۲۷. کوه چال آباد؛ زیبایی طبیعت کرمانشاه

اگر از آن دسته افرادی به حساب می‌روید که عاشق کوهنوردی هستند، باید حتما یک بار از کوه چال آباد کرمانشاه دیدن کنید. کوه چال آباد از جاهای دیدنی کرمانشاه است که عده زیادی از افراد برای تماشای آن یا به قصد گردش، تفریح و ورزش از آن دیدن می‌کنند.

این کوه ارتفاعی به طول ۲ هزار و ۴۴۴ متر دارد و کوهستان شاهو را به کوهستان پر رو متصل می‌کند. باید بدانید که راه ماشین روی کرمانشاه به سنندج نیز از میان دامنه‌های شرقی این کوه میگذرد و زیبایی خیره کننده‌ای دارد. اگر دوست‌دار طبیعت و اهل کوه‌نوردی هستید، حتما به کوه چال آباد کرمانشاه سفر کنید و یک خاطره به یادماندنی را برای خودتان به ثبت برسانید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس کوه چال آباد : کرمانشاه، ۵۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه.

کوه چال آباد
کوه چال آباد

۲۸. کلیسای پنطی کاستی ؛ یادگار آشوریان

شهر کرمانشاه، کلیساهای زیبا و تاریخی زیادی را درون خودش جای داده است. از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه و کلیساهای شاخص این شهر باید از کلیسای پنطی کاستی یاد کرد. این کلیسای تاریخی و تماشایی متعلق به دوره آشوریان است و به درخواست کشیشی به نام توما ناصری بنا شده است.

نمای ساختمان کلسای پنطی از آجر قرمز و ملات آجر و سیمان ساخته شده و ورودی آن طاقی رومی شکل دارد که بر روی دو ستون سنگی قرار گرفته. شاید جالب باشد که بدانید علت نام‌گذاری این کلیسا، به دلیل هم‌زمانی پایان یافتن کار ساخت آن با عید پنطی کاستی است. این کلیسای زیبا به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در سفر به این شهر زیبا، از کلیسای تاریخی پنطی کاستی نیز بازدید کنید.

قیمت بلیت: رایگان

آدرس کلیسای پنطی کاستی : کرمانشاه، خیابان شریعتی، کوچه آرین.

کلیسای پنطی کاستی
کلیسای پنطی کاستی

۲۹. شکارگاه خسرو پرویز ؛ همسایه طاق بستان

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه، شکارگاه خسرو پرویز در عهد ساسانیان است. این شکارکاه فضایی مستطیل شکل و بزرگ دارد دیوارهای این شکارگاه خشتی هستند و متاسفانه بخشی از آن‌ها تخریب شده‌اند.

در قسمت شرقی شکارگاه خسرو پرویز تندیسی باستانی از این شاه ساه ساسانی به چشم می‌خورد. بسیاری از اشیای قدیمی ظروف سفالی، خمره‌های مواد غذایی، مجسمه‌های مفرغی و استخوان‌های حجیم از حیوانات یافت شده است.

این منطقه بسیار جالب و شگفت‌انگیز است و تجربه‌ای متفاوت را از تماشای آثار باستانی پیش رویتان می‌گذارد.

قیمت بلیت: رایگان

آدرس شکارگاه خسرو پرویز : کرمانشاه، شمال شهر کرمانشاه، پایین‌تر از طاق بستان.

شکارگاه خسرو پرویز | جاهای دیدنی کرمانشاه
شکارگاه خسرو پرویز

۳۰. غار پراو کرمانشاه ؛ اورست غارهای جهان

از عجایب استان کرمانشاه و دیدنی‌های بی‌نظیر این شهر، باید از غار پراو کرمانشاه نام برد. غاری شگفت‌انگیز و رازآلود که به عنوان بزرگترین غار عمودی دنیا شناخته می‌شود.

این غار که در بلندترین نقطه کوه پراو قرار گرفته، برای اولین بار توسط انگلیسی‌ها پیموده شد. ویژگی برجسته و منحصربه‌فرد غار زیبای پراو، دهانه این غار است که در ارتفاع ۳ هزار متری سطح زمین و در بالاترین سطح تمام غارهای دنیا قرار گرفته است. به همین دلیل، نام اورست غارهای جهان را بر روی آن گذاشته‌اند. در این غار جذاب ۲۶ حلقه چاه وجود دارد که عمق عمیق‌ترین چاه در میان آن‌ها ۴۹ متر است.

اگر از غارنوردی و ماجراجویی‌های جذاب و متفاوت لذت می‌برید، غار پراو کرمانشاه را انتخاب کنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس غار پراو : کرمانشاه، ۱۲ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه، میان کوه‌های طاق بستان و بیستون، روستای چالابه.

غار پراو کرمانشاه
غار پراو کرمانشاه

۳۱. باغ گل‌های کرمانشاه ؛ بهشت روی زمین

کرمانشاه را می‌توان بعد از اصفهان، به عنوان دومین شهری یاد کرد که باغ گل‌های زیبایی درون خودش دارد. باغ گل‌ها یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیرنی کرمانشاه است که تجربه قدم زدن در میان ۴ هزار نوع گونه گیاهی را برایتان فراهم می‌کند.

زمین این باغ گل غنی، مساحتی در حدود ۵ هکتار دارد که باعث شده به ۴ باغ گل مختلف تبدیل شود‌. این ۴ باغ گل شامل باغ گل‌های ایرانی، ایتالیایی، فرانسوی و ژاپنی است. در باغ گل‌ها می‌توانید با انواع گیاهان پوششی، انواع کاکتوس‌ها، گیاهان دارویی، گل های زینتی، انواع گیاهان آپارتمانی و همچنین مجموعه کاملی از گیاهان پیازی آشنا شوید. تماشای زیبایی و تنوع گل‌ها روحتان را تازه می‌کند و طراوت بی‌مثالی را به شما می‌بخشد. در این باغ می‌توانید از عطر گل‌ها مست شوید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. هنگام سفر به کرمانشاه، حتما این باغ گل رویایی را در لیست جاهای دیدنی این شهر قرار دهید.

قیمت بلیت: ۴۵۰۰ تومان

آدرس باغ گل‌های کرمانشاه : کرمانشاه، کمربندی غربی، روبه‌روی ترمینال راه کربلا.

باغ گل‌های کرمانشاه | جاهای دیدنی کرمانشاه
باغ گل‌های کرمانشاه

۳۲. بقعه سر قبر آقا کرمانشاه

محمدعلی بهبهانی مشهور به کرمانشاهی، یکی از فقها و رجل بسیار بانفوذ شیعه در اثر خود بود. او در قرن دوازدهم و سیزدهم هجری قمری فعالیت‌های بسیاری در جهت گسترش دین اسلام و آیین شیعه کرد. آقامحمدعلی جزء مبارز جدی بود که توانست کمک شایان توجهی به گسترش آیین شیعه در ایران کند. پس از فوت وی، مردم نیز به بزرگداشت او، مقبره‌ای بر مزارش قرار دادند. قدمت این مقبره به دوران قاجار باز می‌گردد. به همین خاطر این مقبره در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. مقبره محمدعلی بهبهانی که آن را با نام بقعه سر قبر آقا نیز می‌شناسند، ظاهری بسیار زیبا و در عین حال ساده و کم‌آلایش دارد. بازدید از این بقعه می‌تواند آرامش را به شما هدیه دهد.

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان آل آقا

۳۳. پارک جنگلی طاق‌بستان

پارک جنگلی طاق‌بستان را باید یکی از باصفاترین جاهای دیدنی کرمانشاه دانست. این پارک در مجموعه تاریخی طاق بستان قرار دارد که در بخش‌های قبل به‌صورت کامل درباره آن صحبت کرد. برای دسترسی و بازدید از این پارک جنگلی زیبا، باید خودتان را به بخش شمالی شهر کرمانشاه و دامنه کوه «پرآو» برسانید. در این پارک جنگلی، تمامی عناصر طبیعی از جمله کوهستان، فضای سبز، چشمه‌های جوشان و البته دریاچه‌های طبیعی گرد هم آمده‌اند تا روح و جان شما را تازه کنند. البته نباید فراموش کرد که آثار برجسته دوره ساسانی روی دیواره‌های این منطقه نیز بر زیبایی و اهمیت آن افزوده است. همان طور که اشاره کردیم، قدمت این سنگ‌نوشته‌ها به قرن سوم میلادی باز می‌گردد و حدود ۱،۷۰۰ سال قدمت دارد.

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

آدرس: کرمانشاه، طاق بستان

۳۴. موزه تمبر

تمبر وسیله‌ای بود که امروزه شاید کودکان و نوجوانان حتی نامی از آن نشنیده‌ باشند. در گذشته برای ارسال نامه، باید ابتدا از اداره پست یا حتی فروشگاه‌های مجاز، تمبر پستی تهیه می‌کردیم و روی پاکت می‌چسباندیم. به این ترتیب می‌توانستیم به‌صورت غیرمستقیم هزینه پست را پرداخت کنیم. امروزه برای پست باید به اداره پست مراجعه کنیم و هزینه را با کارت بانکی بپردازیم. تمبر در ابتدا یک تکه کاغذ با طرحی خاص بود. به‌تدریج طرح‌های مختلف تمبر به بازار عرضه شد و به همین خاطر جمع‌آوری تمبر و ایجاد کلکسیون تمبر نیز در بین مردم رواج پیدا کرد. اگر به تماشای تمبرهای قدیمی و کلکسیون عالی از این تمبرها علاقه‌مند هستید، حتماً سری به موزه تمبر کرمانشاه بزنید. این موزه در سال ۱۳۸۱ و هم‌زمان با روز جهانی پست، به دست اداره پست کرمانشاه افتتاح شد.

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶ عصر

آدرس: کرمانشاه میدان آزادی، جنب اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ ،اداره پست شهید قندی

۳۵. سفیدکوه

سفیدکوه در فاصله ۱۰کیلومتری جنوب شهر کرمانشاه قرار دارد. این کوه را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه دانست. بلندترین قلعه سفیدکوه حدود ۲،۸۰۰ متر ارتفاع دارد. خط‌الراس کوه مرز طبیعی بین مناطق سرفیروزآباد ماهیدشت و درود فرامان محسوب می‌شود. ریزآبه‌های دامنه شمالی سفیدکوه به رودخانه «قره‌سو» و ریزآبه‌های دامنه‌های جنوبی آن به رودخانه «مرگ» می‌ریزد. این کوه برای ورزشکارانی که به‌دنبال چالش‌های جدید هستند، بهترین گزینه محسوب می‌شود. پس اگر به‌دنبال فتح قله‌های جدید و منحصر‌به‌فرد هستید، حتماً سری به سفیدکوه بزنید. توجه داشته باشید در فصل سرما این کوه یخبندان‌های شدید را تجربه می‌کند و حتی حضور در آن می‌تواند خطرناک باشد.

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

آدرس: کرمانشاه، سفیدکوه

۳۶. بازار مسگرها

ظروف مسی نشان‌دهنده فرهنگ غنی ما هستند. فرهنگی که به سلامت خود اهمیت می‌دادیم. پیش از ورود پلاستیک به عصر جدید، اکثر ظروف از جنس مس بودند. مس یک فلز بسیار عالیست که میل کردن نوشیدنی یا خوراکی در آن، به سلامت انسان نیز کمک می‌کند. زمانی که غذا یا نوشیدنی را در مس میل کنید، به‌خاطر تغییرات شیمیایی، خواص غذا حفظ می‌شوند و حتی خواص مثبت مس نیز به غذا منتقل می‌شود. حتی بسیار معتقد گرم کردن غذا در این ظروف، خاصیت ضدسرطانی به غذا می‌دهد. اگر شما نیز هنوز هم به این سنت قدیمی پایبند هستید، بهتر است سری به بازار مسگرهای کرمانشاه بزنید. این بازار یکی از بخش‌های قدیمی این شهر و مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه به حساب می‌آید که حتماً باید از آن دیدن کنید.

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۴ عصر

آدرس: کرمانشاه، کرمانشاه، بازار مسگرها

۳۷. کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه

کلیسای قلب مقدس مسیح یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. این کلیسا در خیابان مدرس و کوچه امیر محترم کرمانشاه قرار دارد. در محدوده غرب ایران، کلیساهای بسیاری حضور دارند. کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه یکی از مهم‌ترین کلیساهای غرب ایران محسوب می‌شود. قدمت ساخت این کلیسای زیبا به سال ۱۹۱۴ میلادی باز می‌گردد. کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه در زمینی به مساحت ۲۸۰مترمربع قرار دارد. قدمت ساخت کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه به دوران قاجاریه ایران باز می‌گردد. در آن دوران این کلیسا به دست اسقف یوحنانیان ساخته شد. حتی تقدیس این کلیسا را خود او انجام داد.

اسقف یوحنانیان از جمله اشخاص بسیار برجسته و وارسته در بین مسیحیان محسوب می‌شود. او کتب مذهبی بسیاری در خصوص دین مسیحیت نوشته است. خود کلیسا در مجموغ ۱۶۰ مترمربع بیشتر وسعت ندارد و شامل چند اتاق و فضای مخصوص سرایداری می‌شود. اکثر بخش‌های این کلیسا از جنس چوب ساخته شده است و از نظر تاریخی ارزش بسیاری دارد. نمای بیرونی کلیسا آجری است و هیچ تزئینات خاصی را در آن استفاده نکرده‌اند. همین سادگی به‌خوبی جلب توجه می‌کند. کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه جزو آثار ملی ایران محسوب می‌شود و بهتر است بازدید از آن را حتماً در برنامه سفر خود قرار دهید.

آدرس: استان کرمانشاه‌، کرمانشاه، خیابان مدرس و کوچه‌ امیر محترم

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۸. کاروانسرای شاه عباسی بیستون

کاروانسرای شاه عباسی بیستون در فاصله ۳۰کیلومتری شرق استان کرمانشاه و در مسیر کرمانشاه به همدان قرار دارد. این کاروانسرا در ارتفاع ۱۳۲۰متری از سطح دریا واقع شده است. جالب است بدانید که به خاطر وضعیت خاص کوه بیستون، این منطقه را با نام دروازه زاگرس نامیده‌اند. کاروانسرای شاه عباسی بیستون در منطقه بیستون قرار دارد. تقریباً تمامی کسانی که عازم کرمانشاه می‌شوند، بدون شک از بیستون دیدن می‌کنند. بیستون جاهای دیدنی بسیاری دارد. در حقیقت بد نیست که چند روزی را در بیستون سپری کنید و از ناظر طبیعی و ابنیه تاریخی آن لذت ببرید. کاروانسرای بیستون یکی از همین ابنیه تاریخی منطقه است.

درست در میان دشت سرسبز بیستون، کاروانسرایی زیبا با پلان مستطیلی به چشم می‌خورد. این کاروانسرا به سبک چهارایوانی ساخته شده است و قدمت آن به صدها سال پیش باز می‌گردد. خوشبختانه این کاروانسرا در مقابل گزند تاریخ به‌خوبی مقاومت کده است. همچنین در همین سال‌های اخیر، آن را به‌خوبی بازسازی کرده‌اند. کاروانسرای شاه عباسی بیستون به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شده است. کتیبه‌ای که در این کاروانسرا به چشم می‌خورد، این موضوع را تصدیق می‌کند. در حال حاضر بسیاری از رویدادهای فرهنگی را در کاروانسرای شاه عباسی بیستون برگزار می‌کنند. بازدید از این کاروانسرا باید حتماً در برنامه سفرتان بگذارید. همچنین بخشی از این کاروانسرا به هتل بین‌المللی لاله بیستون تبدیل شده است و ۲۰ واحد اقامتی دارد. پس می‌توانید با اقامت در این هتل، تجربه سفری به سبک شاه عباس صفوی را داشته باشید!

آدرس: استان کرمانشاه، بیستون

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۹. حمام حاج شهباز خان

به تصویر بالا دقت کنید. آیا از زیبایی آن لذت بردید؟ چه سؤالی، مگر می‌شود از تماشای این تزئینات هنرمندانه لذت نبرد؟ حمام در دوران گذشته اهمیت بسیاری داشت. فقط در خانه ارباب‌ها و افراد وابسته به حکومت حمام‌های شخصی به چشم می‌خورد. تقریباً تمامی مردم برای استحمام به حمام‌های عمومی مراجعه می‌کردند. به همین خاطر حمام‌ها نه فقط محلی برای استحمام و پاکیزگی، بلکه محلی برای گرده‌همایی و جلسات مردم بود. حمام حاج شهباز خان یکی از مهم‌ترین حمام‌های کرمانشاه بود. هنوز هم یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود.

همان طور که از نام این حمام مشخص است، به دست حاج شهباز خان ساخته شد. قدمت حمام حاج شهباز خان به سال ۱۲۸۳ باز می‌گردد. در حال حاضر حمام حاج شهباز خان یکی از آثار ملی ایران به حساب می‌آید. بخش‌هایی از این حمام را توانستند همانند روز اول بازسازی کنند؛ اما متأسفانه بخش‌هایی دیگر از آن آسیب جدی دیده است. نقوش و طرح‌هایی که در این حمام به کار رفته‌اند، بسیار دیدنی و تماشایی هستند. در حال حاضر حمام حاج شهباز خان میزبان هنرمندان سنتی کرمانشاه است. پس برای خرید انواع صنایع‌دستی کرمانشاه و آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم این سرزمین، بد نیست تا سری به حمام حاج شهباز خان بزنید. قطعاً می‌توانید در این حمام تصاویر یادگاری خاصی هم بگیرید.

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، بافت تاریخی، خیابان مدرس

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۰. سراب قنبر

کرمانشاه علاوه بر تاریخ غنی، مناظر طبیعی بسیار بکر و تماشایی هم دارد. در فصل تابستان می‌توانید در خنکای هوای کرمانشاه سری به مراتع سرسبز بزنید و از زیبایی آن اوج لذت را ببرید. سراب قنبر یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که بازدید از آن را باید حتماً در برنامه سفر خود قرار دهید. سراب قنبر در بخش جنوبی کرمانشاه و در دامنه کوه سفید این شهر قرار دارد. پس می‌توانید تصور کنید که بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از سراب قنبر است. در فصل پاییز و زمستان هوای این منطقه بسیار سرد می‌شود و دشت‌های اطراف پوشیده از برف خواهند بود. سراب قنبر بخشی از آب مصرفی شهر را تأمین می‌کند. آب تنی و گشت‌و‌گذار در نزدیکی سراب قنبر جزو تفریحاتی هستند که می‌توانید تجربه کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، دامنه کوه سفید

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۱. موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه

اگر به کرمانشاه سفر کنید، متوجه می‌شوید که فرهنگ مردم این منطقه با فرهنگ سایر نقاط کشور تفاوت بسیاری دارد. بر‌خلاف بسیاری از شهرهای کشور که آیین و سنت خود را فراموش کرده‌اند، مردم کرمانشاه به سنت‌های خود پایبند هستند. حتی ظاهر و پوشاک مردم این شهر هنوز هم به همان سبک و سیاق سنتی است. بد نیست سری به موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه بزنید. این موزه یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در سفر به غرب ایران باید از آن بازدید کنید.

حتماً در رسانه‌های مختلف با نوع پوشش مردم کرمانشاه تا حدودی آشنا هستید. پوشش مردم این منطقه بسیار خاص است و به همین خاطر یک موزه با همین موضوع در سال ۱۳۸۳ افتتاح کرده‌اند. این موزه در بخش جنوبی تکیه معاون الملک قرار دارد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید.

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان حداد عادل

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶ عصر

هزینه بازدید: رایگان

سفرزونی‌های عزیز، شما از کدام یک از جاذبه‌های کرمانشاه دیدن کرده‌اید؟ اگر بخواهید نام سه تا از برترین جاذبه‌های این شهر زیبا را نام ببرید، آن‌ها کدامند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های کرمانشاه کلیک کنید.