کرمانشاه شهری کهن در غرب کشور و یکی از پرجاذبه‌ترین شهرهای آن است، که دیدنی‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی آن، به راستی زیبا و مسحور کننده‌اند. در سفر به این شهر قدیمی، علاوه بر رفتن به مکان‌های‌های تاریخی، پیشنهاد می‌کنیم سری به مراکز تفریحی آن هم بزنید؛ تا سفرتان طعمِ شور و هیجان به خود بگیرد، لذت آن دو چندان شود و خاطرات بیشتری از آن در ذهنتان باقی بماند. در این مطلب قصد داریم چند مورد از بهترین مراکز تفریحی کرمانشاه را به شما خوانندگان عزیز معرفی نماییم تا در کنار بازدید از جاذبه‌های تاریخی شهر، از این مراکز نیز دیدن کنید و از سفرتان حظی وافر ببرید. با سفرزون همراه باشید.

saadatrent
  1. باغ گل‌های کرمانشاه، بهشتی از گل‌های زیبا در فصول بهار و تابستان

باغ گل‌ها | مراکز تفریحی کرمانشاه
باغ گل‌ها | مراکز تفریحی کرمانشاه

باغ زیبا و دل‌انگیز گل‌ها، در سال ۱۳۹۳، روبروی بیمارستان سینا در شهر کرمانشاه و در فضایی به مساحت ۵ هکتار افتتاح گردید. ۱۲ هزار متر مربع از این فضا صرف ساخت معابر شد و ۳۵۰۰ متر مربعِ آن به طراحی آبنماها و آبراه‌ها اختصاص یافت. باغ گل‌های کرمانشاه از چهار بخش مجزا شامل باغ گل‌های ایرانی، فرانسوی، ژاپنی و ایتالیایی تشکیل شده است که در فصل‌های بهار و تابستان زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند. این باغ، میزبانِ چهار هزار گونه‌ی گیاهی متفاوت، شامل گل‌های فصلی، انواع درختچه‌ها و گل‌ها، انواع کاکتوس و … از نقاط مختلف دنیاست. پس از اصفهان، کرمانشاه دومین شهری است که باغ گل‌ها دارد. اگر جز افراد علاقه‌مند به گل و گیاه هستید، حتماً از این باغ که یکی از زیباترین مراکز تفریحی کرمانشاه است، دیدن نمایید.

 آدرس باغ گلهای کرمانشاه روی نقشه گوگل

  1. پارک کوهستان، بامِ شهر کرمانشاه

پارک کوهستان
پارک کوهستان
پارک کوهستان
پارک کوهستان

کوهستان، نامِ پارک وسیع و زیبایی در شمال شهر کرمانشاه است. پارکی که در نزدیکی سنگ‌نگاره‌هایِ تاریخیِ طاق بستان قرار دارد و مشرف به غار دو اشکفت است. فضای سرسبز پارک و آلاچیق‌هایی که در آن تعبیه شده‌اند، آن را به یکی از مراکز تفریحی کرمانشاه و مکانی مناسب برای استراحت و گردشِ مسافران و بومیان تبدیل نموده‌اند. دو آبشار مصنوعی نیز در داخل پارک وجود دارد که همراه با نورپردازی‌های زیبا، جلوه‌ و جذابیت ویژه‌ای به شب‌های آن می‌بخشد. پارک کوهستان به بام کرمانشاه شهرت دارد و از آنجا می‌توانید چشم‌انداز کامل و زیبایی از شهر داشته باشید. این پارک، یکی از بزرگ‌ترین و بهترین پارک‌های کرمانشاه و ایران است.

 آدرس پارک کوهستان روی نقشه گوگل

نمای ۳۶۰ درجه از بام شهر کرمانشاه


برای دریافت راهنمای سفر به کرمانشاه کلیک کنید.


  1. باغ پرندگان صدف، یکی از بزرگترین باغ‌های پرندگان خاورمیانه

باغ پرندگان
باغ پرندگان
باغ پرندگان
باغ پرندگان

باغ پرندگان صدف، از دیگر مراکز تفریحی کرمانشاه است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ آغاز نمود. در کمربندی شهر و در نزدیکی پارک ارغوان واقع شده و مساحتی بالغ بر ۲ هکتار دارد. این باغ با دارا بودن ۳۰ هزار پرنده از ۱۳۰ گونه‌ی متفاوت، یکی از بزرگ‌ترین باغ های پرندگان خاورمیانه محسوب می‌شود. ۹۰ درصد پرندگان آن از آسیای شرقی و آمریکای جنوبی وارد شده‌اند. از گونه‌های با اهمیت موجود در این باغ می‌توان به فلامینگو، قوی سفید، قوی مشکی استرالیایی، شترمرغ، قرقاول آمریکایی، توکان، طاووس آفریقایی، کبوتر، جغد، طوطی و تمامی گونه‌های مرغ و خروس اشاره کرد. به دلیل بالا بودن تعداد گونه‌هایی که در اینجا نگهداری می‌شوند، یک بیمارستان تخصصی پرندگان در فضای داخل باغ ساخته شده است. صندلی‌های چوبی، پل‌های معلق چوبی، استخر، آبشار و رودخانه از دیگر ویژگی‌ها، زیبایی‌ها و امکانات باغ پرندگان صدف هستند که فضای دلپذیرتری به آن می‌بخشند.

 آدرس یاغ پرندگان صدف روی نقشه گوگل

  1. سراب روانسر، دریاچه‌ای زیبا در مجاورت کوهستان

سراب روانسر
سراب روانسر
سراب روانسر
سراب روانسر

سراب روانسر دریاچه‌ای کوچک، واقع در شهرستان روانسر کرمانشاه است. شهری با آب و هوای نسبتاً گرم و مرطوب که در دامنه‌ی کوه شاهو در شمال غربی کرمانشاه و در فاصله‌ی ۶۵ کیلومتری از آن قرار دارد و با نام دروازه‌ی اورامانات نیز شناخته می‌شود. این سراب، سرچشمه‌ی اصلی رودخانه‌ی قره سو -یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های استان کرمانشاه- است، که خود از کوهستان شاهو نشأت می‌گیرد. دریاچه‌ی مذکور، به همراهِ کوهستان، پارک و طبیعت سرسبز اطرافش، مجموعه‌ی تفریحی-گردشگری روانسر را تشکیل می‌دهند.

گردشگاهی که با زیبایی و سرسبزی خود در این نقطه از شهر دلربایی می‌کند و به عنوان یکی از مراکز تفریحی کرمانشاه، باعث جذب مسافران و گردشگران زیادی به این منطقه می‌گردد. وجود بیدهای مجنونِ حاشیه‌ی دریاچه، از دیگر ویژگی‌هایی است که زیبایی‌ و جذابیت آن را چندین برابر می‌سازد. در این مجموعه، امکانات تفریحی متنوعی وجود دارد که قایق سواری در دریاچه یکی از پرطرفدارترینِ این تفریحات است. سراب روانسر در ۲۷ اسفند سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران جای گرفت.

آدرس سراب روانسر روی نقشه گوگل

  1. موزه پارینه سنگی زاگرس و خط و کتابت، در عمارت قاجاری بیگلربیگی

موزه پارینه سنگی
موزه پارینه سنگی

تکیه‌ی بیگلربیگی یکی از بناهای باشکوهِ به جا مانده از زمان قاجار است. این عمارت توسط یکی از بزرگان کرمانشاه به نام عبدالله خان که به بیگلربیگی مشهور بود، بنا گردید و خانواده‌ی او مدت‌ها در آن زندگی می‌کردند. در سال ۱۳۸۶، با تأسیس دو موزه‌ی تاریخی در ساختمانِ قاجاری بیگلربیگی، این مکان در شمار مراکز تفریحی کرمانشاه قرار گرفت. یکی از این دو موزه، موزه‌ی پارینه سنگی زاگرس است که اشیاء و آثار متعددی از دوران پارینه سنگی، از نقاط مختلف ایران و کشورهای دیگر در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه پارینه سنگی
موزه پارینه سنگی
موزه پارینه سنگی
موزه پارینه سنگی

اشیایی نظیر ابزارهای سنگی، استخوان‌های انسان از عصر پارینه‌سنگی در ایران، استخوان‌های حیوانات منقرض شده و مولاژ جمجمه‌های انسان از عصر سنگ (حدود ۱۰۰ هزار سال قبل) تا به امروز. یکی از جذابیت‌های این موزه، مولاژ یک مرد نئاندرتال است که او را در حال حملِ شکار خود نشان می‌دهد. این مولاژ، در ابعاد واقعی و توسط تعدادی از مجسمه‌سازان ماهر و زیر نظر دکتر فریدون بیگلری -از باستان‌شناسان و متخصصان عصر پارینه سنگی- ساخته شده است. در موزه‌ی دیگرِ عمارت، نسخه‌های خطیِ قدیمی و اسناد تاریخی مربوط به خانواده‌ی بیگلربیگی نگهداری می‌شود. در کنار این دو موزه، خودِ بنا نیز با معماری قاجاری، پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی زیبا و آینه‌کاری‌های مجلل، بسیار تماشایی و دیدنی است.

 آدرس موزه پارینه سنگی روی نقشه گوگل

نمای ۳۶۰ درجه از موزه پارینه سنگی

  1. شهربازی‌ سرپوشیده‌ کرمانشاه، هیجان و تفریح در مراکز تفریحی کرمانشاه

پارک سرپوشیده
پارک سرپوشیده

اگر ساکن کرمانشاه هستید و یا علاقه‌مندید سفرتان به این شهر با چاشنی نشاط و هیجان همراه باشد؛ پیشنهاد می‌کنیم سری به شهربازی‌های سرپوشیده‌ی آن بزنید. این شهربازی‌ها یکی از مفرّح‌ترین مراکز تفریحی کرمانشاه به حساب می‌آیند و در آن‌ها انواع وسایل بازی و دستگاه‌های پیشرفته‌ی تفریحی، برای تمامی سنین وجود دارد. شهربازی‌های سرپوشیده‌ی فان لند پلازا که در مرکز خرید پلازا قرار دارد و لی‌لی لند که در مرکز خرید لیلیوم واقع شده است، نمونه‌ای از این شهربازی‌ها هستند شما می‌توانید اوقاتی را در فضای شاد و لذت‌بخش آن‌ها سپری کنید.

 آدرس پارک سرپوشیده روی نقشه گوگل

  1. منطقه‌ گردشگری دالانی، گشت و گذار در طبیعتی بکر و روح‌نواز

منطقه گردشگری دالانی
منطقه گردشگری دالانی
گردشگاه دالانی
گردشگاه دالانی

منطقه‌ی گردشگری دالانی یکی از مراکز تفریحی کرمانشاه است که در جاده‌ی پاوه به مریوان قرار دارد. نام آن از کوه‌های دالانی که در این منطقه واقعند، گرفته شده است. از زیبایی‌های این ناحیه می‌توان به دشت‌های وسیع با گل‌ها و گیاهان رنگارنگ نظیر شقایق و بابونه، چشمه‌های زلال و پر آب، دریاچه‌های بزرگ و کوچک، طبیعت منحصر به فرد و کوهستان زیبای دالانی اشاره کرد که باعث جذب گردشگران زیادی به این منطقه می‌شود. می‌توانید در دشت‌ها و کوه‌های آن، به آواز دلنواز پرندگان گوش بسپارید و سفری خوش، لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید. کوهنوردی، دوچرخه‌سواریِ کوهستان و کایت‌سواری نیز از جمله فعالیت‌های هیجان‌انگیزی هستند که امکان انجام آن‌ها در این منطقه وجود دارد.

بخش گردشگری دالانی به لحاظ پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی است و از ارتفاعات آن می‌توانید قسمت‌هایی از کردستان عراق را مشاهده کنید. علاوه بر خودِ منطقه، مسیر رسیدن به آن نیز بسیار چشم‌نواز و زیباست. وجود رودخانه‌ها و چشمه‌سارهای پرآب، طبیعت سرسبز و روح‌نواز و کوه‌های بلند و زیبا، آن را به جاده‌ای رؤیایی تبدیل کرده است.

آدرس منطقه گردشگری دالانی روی نقشه گوگل

نمای ۳۶۰ درجه از گردشگاه دالانی

  1. سراب نیلوفر، دریاچه‌ای که نیلوفرهای آبی در آن دلربایی می‌کنند

سراب نیلوفر | مراکز تفریحی کرمانشاه
سراب نیلوفر | مراکز تفریحی کرمانشاه

در شمال غربی شهر کرمانشاه، به فاصله‌ی حدود ۲۰ کیلومتری از آن و در دامنه‌ی کوه کماجار، دریاچه‌ی کوچکی وجود دارد که نام آن «سراب نیلوفر» است. این دریاچه در شمار مراکز تفریحی کرمانشاه قرار دارد و در فصل‌های بهار و تابستان میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران و دنیا است. سرآب نیلوفر در اسفند ماه  ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران جای گرفت. این دریاچه تا اواسط دهه‌ی ۸۰ شمسی، پر از گل‌های نیلوفر آبی بود. پس از آن، به دلیل استخراج غیر اصولیِ منابع آب زیرزمینی و به دنبال آن خشک شدن چشمه‌هایی که آب دریاچه را تأمین می‌کردند، گل‌های نیلوفر آبی برای چند دوره‌ی متوالی در معرض نابودی کامل قرار گرفت.

سرانجام در سال ۱۳۹۵ به همت و کوشش پردیس منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، تعداد زیادی بوته‌ی نیلوفر آبی در دریاچه کاشته شد و سراب نیلوفر، بار دیگر احیا گردید. نیلوفرهای آبی با برگ‌های پهن و زیبایشان، در فصول گرم سال، سر از آب بیرون آورده و منظره‌ای دل‌انگیز و تماشایی ایجاد می‌کنند. به دلیل بازدید زیاد گردشگران و مسافران از این منطقه، پارکی در اطراف دریاچه ساخته شده و امکانات رفاهی و گردشگری زیادی در آن فراهم آمده است.

آدرس سراب نیلوفر روی نقشه گوگل

نمای ۳۶۰ درجه از سراب نیلوفر روی نقشه گوگل

اگر ساکن کرمانشاه هستید یا سفری به آن داشته‌اید، خوشحال خواهیم شد که از اطلاعات و تجربه‌هایتان در مورد این شهر زیبا با ما سخن بگویید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های کرمانشاه کلیک کنید.