تعداد دانشجویان خارجی که ترکیه را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب می‌کنند از سال ۲۰۰۶ دو برابر شده است. در سال تحصیلی ۲۰۱۵- ۲۰۱۶ حدود ۴۸۰۰۰ دانشجوی خارجی در این کشور به تحصیل مشغول بوده‌اند. علت محبوبیت دانشگاه های ترکیه را می‌توان در ارائه‌ی خدمات تحصیلی نسبتا ارزان و باکیفیت و نیز پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی، مسکن، بیمه‌ی درمانی و هزینه‌های سفر در برخی موارد دانست. دولت ترکیه قصد دارد تعداد دانشجویان خارجی در کشور را نیز تا سال ۲۰۱۸ به ۱۰۰۰۰۰ نفر در سال افزایش دهد. به این ترتیب شانس تحصیل در ترکیه برای دانشجویان خارجی رو به افزایش است. در این مطلب سفرزون برخی دانشگاه های ترکیه را فهرست کرده‌ایم تا اگر قصد ادامه‌ی تحصیل در ترکیه دارید، بتوانید در مورد آن‌ها بیش‌تر تحقیق کنید.

دانشگاه های ترکیه

نزدیک به ۲۰۰ دانشگاه در ترکیه وجود دارد که بیشتر آن‌ها توسط دولت اداره می‌شوند. دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه به توافقنامه‌ی بولونیا پایبند هستند و از این رو برنامه‌های تحصیلی آن‌ها با سایر دانشگاه ها در اروپا یکسان است. اکثر دانشگاه ‌های ترکیه در برنامه اراسموس نیز عضویت دارند که از تبادل بین‌المللی دانشجو حمایت می‌کند. اکثر ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه در دو شهر آنکارا یا استانبول قرار دارند که بزرگ‌ترین شهرهای کشور نیز هستند.

دانشگاه بوغازایچی ، از قدیمی‌ترین دانشگاه های استانبول

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۲a
زبان آموزشی بوغازایچی انگلیسی است

بوغازایچی (Bogazici University) در سال ۱۸۶۳ و به نام کالج رابرت به‌عنوان اولین دانشگاه آمریکایی در خارج از ایالات متحده و در بخش اروپایی ترکیه تاسیس شد. این دانشگاه در استانبول قرار دارد و در میان دانشگاه‌های ترکیه از سابقه‌ای طولانی برخوردار است. دانشگاه بوغازایچی در لیست کشورهای نوظهور اروپا و آسیای مرکزی (EECA) از سایر دانشگاه ‌های ترکیه بالاتر است و یکی از ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه به حساب می‌آید. زبان آموزشی بوغازایچی انگلیسی بوده و از پیوندی قوی با نظام آموزشی آمریکا برخوردار است.

این دانشگاه از دانشکده‌‌های ادبیات، علوم پایه، اقتصاد و فنی و مهندسی تشکیل شده است و رشته‌هایی مانند علوم اجتماعی، هنر و علوم مهندسی در آن با استقبال فراوانی روبرو شده است.


برای دریافت راهنمای سفر به استانبول کلیک کنید.


دانشگاه بیلکنت ، در صدر فهرست ۱۰ دانشگاه برتر

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۳
دانشگاه بیلکنت اولین موسسه‌ی غیرانتفاعی خصوصی ترکیه است

دانشگاه بیلکنت (Bilkent) در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد و نامش در زبان ترکی به معنی، «شهر یادگیری و علم» است. دانشگاه بیلکنت اولین موسسه‌ی غیرانتفاعی خصوصی ترکیه بوده و گسترده‌ترین کتابخانه‌ی دانشگاهی کشور را دارد.

دانشگاه بیلکنت ترکیه اولین دانشگاه در بین ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه است و در سال ۱۹۸۴ ساخته شد. این دانشگاه در شهر آنکارا قرار دارد و بر اساس رتبه‌بندی موسسه‌‌ی تایمز در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۱، رتبه‌ی ۲۰۴ جهان را از آن خود کرده است.دانشگاه بیلکنت بر اساس رتبه‌بندی QR در سال ۲۰۱۷، در رتبه‌ی ۴۳۰-۴۲۱ قرار گرفته است.

زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی است و از ۹ دانشکده، شامل دانشکده‌‌ی هنرهای زیبا، مدیریت، اقتصاد، موسیقی، آموزش، مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و حقوق بوده و دارای رشته‌هایی مانند حسابداری، مدیریت، روانشناسی، روابط بین‌الملل، حقوق، موسیقی و فیزیک است.

تحصیل در این دانشگاه چیزی در حدود ۱۴ هزار دلار هزینه برمی‌دارد و در دو قسط از دانشجویان دریافت می‌شود.

دانشگاه سابانجی ، یک دانشگاه جوان

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۴
دانشگاه سابانجی کیفیت بسیار بالایی دارد

دانشگاه سابانجی (Sabancı) در استانبول قرار دارد و از جوان‌ترین دانشگاه ‌های ترکیه محسوب می‌شود. این دانشگاه در پاییز سال ۱۹۹۹ شروع به کار کرد و در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ دانشجو دارد. حدود ۴۲% از دانشجویان سابانجی بورس تحصیلی دریافت می‌کنند.

دانشگاه سابانجی در رتبه‌بندی جهانی QR سال ۲۰۱۷، یکی از ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه بوده و در رتبه‌‌ی ۴۷۰-۴۶۱ قرار گرفته است. آموزش در این دانشگاه به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد و کیفیت بسیار بالایی دارد. سابانجی از سه دانشکده و یک مدرسه تشکیل شده است. دانشکده‌‌ی هنر، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی، دانشکده‌‌ی مدیریت و مدرسه‌‌ی زبان، از جمله‌ دانشکده‌های این دانشگاه برتر ترکیه هستند.

دانشگاه فنی و مهندسی خاورمیانه

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۵
دانشگاه خاورمیانه یک دانشگاه دولتی است

دانشگاه خاورمیانه، با حدود ۳۱۰۰۰ دانشجو در آنکارا پایتخت ترکیه قرار دارد. بسیاری از دانشجویان این دانشگاه بطور مبادله‌ای و برای مدت یک ترم یا یک سال در آن حضور دارند. به‌دلیل بالا بودن تقاضای ثبت‌نام هرساله تنها ۱٫۵% از حدود ۱٫۵ میلیون درخواست پذیرفته می‌شود. در این دانشگاه نیز زبان آموزش انگلیسی است.

دانشگاه خاورمیانه یک دانشگاه دولتی است و بهترین‌های تحقیقات در زمینه‌ی علوم و مهندسی در آن فعالیت دارند. این دانشگاه دارای ۵ دانشکده است که ۴۰ رشته‌ی کارشناسی اراته می‌کنند و ۵ مرکز تحصیلات تکمیلی دارد که ۹۷ رشته‌ی کارشناسی ارشد و ۶۲ رشته‌ی برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکترا دارند. تنها رشته هایی که در این دانشگاه به زبان ترکی استانبولی تدریس می‌شوند رشته‌ی زبان ترکی استانبولی و تاریخ انقلاب ترکیه هستند.

دانشگاه کوچ ، تحصیل در علوم پایه

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۶
مدرسه عالی بهداشت دانشگاه کوچ، بورس تخصیلی مناسبی می‌دهد

دانشگاه کوچ در سال ۱۹۹۳ و در شهر استانبول تاسیس شد و به نام موسس خود وهبی کوچ نامگذاری شده است. کوچ ۲۲ برنامه در دوره کارشناسی، ۳۲ برنامه در دوره ارشد و ۱۸ برنامه برای در دوره دکترا ارائه می‌دهد. در حال حاضر حدود ۵۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. زبان تدریس آن به انگلیسی است و فقط ۴ درصد دروس به زبان ترکی تدریس می‌شود.

رشته‌های اقتصاد، مدیریت، پرستاری و حقوق از جمله رشته‌های این دانشگاه هستند. مزیت دانشگاه کوچ نسبت به سایر دانشگاه های ترکیه ، آن است که به دانشجویان بورسیه می‌دهد و تقریبا ۱۴ درصد از دانشجویان آن از بورسیه استفاده می‌کنند. دانشگاه کوچ از دانشکده‌های علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد، مهندسی و مدرسه‌ی عالی بهداشت تشکیل شده است و در این میان مدرسه‌ی عالی بهداشت بورسیه‌ی ویژه‌ای به دانشجویان می‌دهد. دانشجویان به ازای استفاده از این بورسیه باید در بیمارستان آمریکا خدمت کنند. کوچ در رتبه‌بندی QR سال ۲۰۱۷، جایگاه ۴۴۰-۴۳۱را از آن خود کرد.

دانشگاه حاجت تپه ، یک دانشگاه بزرگ

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۷
دانشکده‌های پزشکی حاجب تپه بسیار معروف هستند

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) در شهر آنکارا قرار دارد و دانشکده‌ی علوم پزشکی آن بسیار معروف بوده و در میان دانشگاه های ترکیه ، برترین دانشگاه پزشکی است. این دانشگاه ۵ مرکز آموزشی دارد. قسمتی از این دانشگاه در منطقه‌ی بِی‌تپه (Beytepe) قرار دارد و با داشتن دانشکده‌‌ی اقتصاد، بازرگانی، علوم آموزشی، مهندسی، هنرهای زیبا، ادبیات و علوم فضای بزرگی را به خود اختصاص داده است. حاجت تپه در رتبه‌‌ی ۸۰۰-۷۵۱ جهان قرار گرفته است.

دانشگاه آنکارا و کتابخانه‌ی بی‌نظیرش

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۸
کتابخانه‌ی دانشگاه آنکارا بسیار معروف است

دانشگاه آنکارا یکی دیگر از ۱۰ دانشگاه برتر در میان دانشگاه های ترکیه است که در سال ۱۹۲۵ ساخته شد. این دانشگاه با رشته‌ی حقوق آغاز به کار کرد و اکنون ۱۵ دانشکده و ۳۱ موسسه‌ی تحقیقاتی دارد. دانشکده‌های دانشگاه آنکارا در محله‌های مختلفی قرار دارند و تدریس در این دانشگاه به زبان ترکی انجام می‌شود. کتابخانه‌ی این دانشگاه بسیار بزرگ است و میلیون‌ها کتاب را به صورت اینترنتی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشگاه آنکارا رتبه‌بندی جهانی جایگاه ۱۰۰۰-۸۰۱ را دارد.

دانشگاه قاضی ، ترکیبی از چند دانشگاه

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۹
دانشگاه قاضی در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه قرار دارد

دانشگاه قاضی (Gazi Üniversitesi) هم در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر در دانشگاه های ترکیه قرار دارد. این دانشگاه ابتدا در سال ۱۹۲۶ توسط آتاتورک در قالب موسسه‌ تربیت معلم قاضی ساخته شد. این دانشگاه دارای ۱۵ دانشکده و ۹ مدرسه‌ عالی و ۲۶ مدرسه تحقیقات عالی است. در سال ۱۹۸۲، آکادمی مهندسی و کشاورزی بلو، آکادمی اقتصاد و بازرگانی، کالج فنی، کالج فنی دختران و آکادمی مهندسی و کشاورزی آنکارا با هم ترکیب شدند و تبدیل به یک دانشگاه معتبر با نام قاضی شدند. این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۱۷، در ردیف ۱۰۰۰-۸۰۱ قرار دارد.

دانشگاه استانبول ، تحصیل در دل یک شهر محبوب

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۱۰
دانشگاه ترکیه از ۱۷ دانشکده و پنج پردیس تشکیل شده است

دانشگاه استانبول در میان دانشگاه های ترکیه ، یک دانشگاه دولتی است و در ردیف ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارد. از نظر رتبه‌بندی جهانی، مانند دو دانشگاه قبلی، در ردیف ۱۰۰۰-۸۰۱ است و از ۱۷ دانشکده و پنج پردیس تشکیل شده است. این دانشگاه هر سال بیش از ۶۰ هزار دانشجوی کارشناسی و ۸۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش می‌کند.

دانشگاه آتاتورک ، تحصیل در ارزروم

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۱۱
زبان آموزشی در دانشگاه آتاتورک ترکی است

دانشگاه آتاتورک در شهر ارزروم قرار دارد و دارای ۱۵ دانشکده، ۲ بیمارستان تحقیقاتی، ۱۷ مدرسه‌ی عالی و ۶ انستیتو است. زبان آموزشی در این دانشگاه ترکی است و در میان بزرگ‌ترین دانشگاه های ترکیه قرار دارد. رشته های سینما و تلوزیون و رادیو، مامایی، دندانپزشکی، جفرافیا، فلسفه، فیزیک، پزشکی، باستان شناسی، تاریخ، پرستاری، داروسازی، زبان و ادبیات انگلیسی و فرانسوی، مدیریت، زیست‌شناسی و… در دانشکده‌ها و مراکز مختلف این دانشگاه به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

دانشگاه آتیلیم ، درس خواندن با امکانات رفاهی

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۱۲
دانشگاه آتیلیم امکانات رفاهی خوبی دارد

این دانشگاه آتیلیم (Atilim University) در سال ۱۹۹۷ در آنکارا تاسیس شد و زبان تدریس آن در بیشتر رشته‌ها انگلیسی است. آتیلیم در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۶۰۱ جهانی رسید و یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه به حساب می آید. این دانشگاه امکانات رفاهی خوبی دارد و محوطه‌ی آن از دانشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها، سالن‌های کنفرانس، زمین‌های بستکبال و والیبال، زمین تنیس، استخر، کافه، رستوران و … تشکیل شده است.

دانشگاه مرمره ، یک دانشگاه معتبر در استانبول

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۱۳
دانشگاه مرمره به ۴ زبان آموزش‌های خود را برگزار می‌کند

دانشگاه معتبر دیگر در میان دانشگاه های ترکیه ، دانشگاه مرمره است. دانشگاه مرمره که در شهر استانبول قرار دارد دومین دانشگاه بزرگ این کشور است و هدف این دانشگاه ارتقای کیفیت آموزش و رساندن آن به سطوح بین‌المللی است. دانشگاه مرمره دارای ۱۳ دانشکده، ۹ مدرسه‌ی فنی و حرفه‌ای، ۱۱ انستیتوی فوق‌لیسانس و ۳۲ مرکز تحقیقاتی است. دانشگاه مرمره علاوه بر این‌ها ۲۰ دوره‌ی تخصصی مختلف در زمینه‌ی زبان‌های خارجی، آموزش کامپیوتر وتربیت معلم را همراه با گواهینامه‌های مربوطه برگزار می‌کند. دانشگاه مرمره تنها دانشگاهی است که آموزش‌های آن در چهار زبان ترکی استانبولی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی در تمام مقاطع فوق دیپلم، لیسانس و تحصیلات تکمیلی برگزار می‌شود.

دانشگاه هنرهای زیبای معمار سینان

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۱۴
دانشگاه معمار سینان یک دانشگاه هنری است

دانشگاه دولتی هنرهای زیبای معمار سینان (Mimar Sinan Fine Arts University) که در محله فندوقلی استانبول قرار گرفته محل آموزش هنرهای مدرن در استانبول است. اگر شما هم از جمله علاقه‌مندان ادامه‌ی تحصیل در گرایش‌های هنر مدرن هستید، این دانشگاه جای خود شماست. این موسسه اولین بار در ژانویه‌ی ۱۸۸۲ به عنوان مدرسه هنرهای زیبا تاسیس شد. بعدها دانشگاه معمار سینان به دانشگاه مهمی بدل شد. معمار سینان بهترین معمار استانبول است که امروز آثار زیبایی از معماری جذاب او در شهر به یادگار مانده است. این دانشگاه که در کنار تنگه‌ی بسفر قرار دارد بزرگ‌ترین دانشگاه هنر کشور است و ۳ دانشکده‌ی مختلف دارد. در دانشکده‌ی هنرهای زیبا می توانید در رشته هایی مثل عکاسی، دکوراسیون صحنه و لباس، طراحی مد، نقاشی و … درس بخوانید.

دانشگاه اژه در شهر ساحلی ازمیر

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۱۵
دانشگاه اژه چهارمین دانشگاه قدیمی ترکیه است

دانشگاه دولتی اژه (Ege University) در شهر ازمیر قرار دارد و در سال ۱۹۵۵ و با تاسیس دو دانشکده‌ی پزشکی و کشاورزی کارش را آغاز کرد. دانشگاه اژه چهارمین دانشگاه قدیمی ترکیه و از بهترین دانشگاه‌های تحقیقاتی کشور است. در سال ۱۹۸۲ این دانشگاه با ۱۷ دانشکده، ۹ مدرسه و ۸ موسسه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های کشور به شمار می‌رفت اما در همان سال بخشی از این دانشگاه به یک دانشگاه جدید تبدیل شد.

دانشگاه آک ‌دنیز در آنتالیای زیبا

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۱۶
آک دنیز بیش از ۱۰ هزار دانشجو دارد

دانشگاه آک دنیز (Akdeniz University) در سال ۱۹۸۲ در آنتالیا تاسیس شده و ۹ دانشکده و ۹ مدرسه‌ی عالی دارد. این دانشگاه بیش از ۱۰ هزار دانشجو دارد و زبان آموزش آن ترکی است.

دانشگاه اقتصاد و فناوری TOBB

دانشگاه اقتصاد و فناوری TOBB یکی از دانشگاه‌های خصوصی و جوان ترکیه به حساب می‌آید. این دانشگاه فعالیت خود را در سال ۲۰۰۳ آغاز کرده است. هدف اصلی این دانشگاه، پرورش نیروهای جوان و کارآزموده در زمینه‌های فنی و تجاری است. این دانشگاه در رشته‌های مختلف هنر، علوم انسانی، علوم کامپیوتری، تجارب، کسب‌وکار، اقتصاد، مهندسی و امور فنی فعالیت می‌کند. دانشگاه در زمینه هوش مصنوعی یا همان AI شهرت بسیاری دارد.

دانشجویان این رشته در بخش‌های شرکت‌های مهم دنیا مشغول فعالیت هستند. برای شرکت در این رشت، باید در دوره‌های ریاضی پایه، برنامه‌نویسی کامپیوتری، ساختار داده، سیستم پایگاه داده و الگوریتم شرکت کنید. در ضمن به یاد داشته باشید که این دانشگاه از دپارتمان‌های مختلف از جمله زبان خارجی، حقوق، پزشکی، هنر، ادبیات، علوم اجرایی، دانشکده اقتصاد و مهندسی نیز برخوردار است.

کدام یک از دانشگاه های ترکیه مورد تأیید وزارت علوم ترکیه هستند؟

در حال حاضر تقریباً اکثر دانشگاه‌هایی که در این لیست قرار دارند، همگی مورد تأیید وزارت علوم ترکیه هستند. دانشگاه‌های حاجت تپه، غازی، استانبول، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول، کوچ و سابانجی جزو دانشگاه‌های ممتاز ترکیه به حساب می‌آیند. همچنین دانشگاه‌های آنکارا، دانشگاه فنی ییلدیز، آنادولو، چوکوروا، مرمره، اژه و دانشگاه‌های دوکوز ایلول ازمیر جزو دانشگاه‌های میان‌رده مورد تأیید وزارت علوم ترکیه هستند. پس می‌توانید با خیال راحت از بابت تأیید وزارت علوم ترکیه، در این دانشگاه‌ها حضور پیدا کنید.

رتبه‌بندی دانشگاه های پزشکی ترکیه

وبسایت خبری USNews بر اساس تحقیقاتی که طی هفته‌ها بررسی انجام داده است، لیستی به ترتیب زیر ارائه کرده که شامل رتبه‌بندی برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه می‌شود:

  • دانشگاه حاجت تپه؛
  • مؤسسه آموزشی استانبول؛
  • مؤسسه آموزشی عالی آنکارا؛
  • مؤسسه آموزشی عالی اژه؛
  • دانشگاه مرمره؛
  • مؤسسه آموزشی دوکوز ایول ازمیر؛
  • دانشگاه کوچ؛
  • مؤسسه آموزش غازی؛
  • دانشگاه آکدنیز؛
  • مؤسسه آموزش یوکسک ایحتیساس.

دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های ترکیه

دریافت بورسیه تحصیلی را می‌توان بزرگترین آرزو و درخواست هر یک از دانشجویان ایران دانست. چه چیزی بهتر از این که در یک کشور خارجی و نیمه اروپایی تحصیل کنید و هزینه تحصیل شما نیز به‌صورت کامل توسط دولت پرداخت شود؟ اگر به‌دنبال پاسخ این سؤال هستید که آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه وجود دارد؟ باید پاسخ مثبت به سؤال شما دهیم. البته دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های ترکیه بسیار دشوار است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های ترکیه

در حقیقت باید بدانید که درصد بسیاری از متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه های دولتی ترکیه را مردم محلی و بومی ترکیه تشکیل می‌دهند. همچنین در بین متقاضیان خارجی نیز دانشجویان روسی و هندی نیز به کرات به چشم می‌خورد. پس باید بدانید که برای دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه ، باید خودتان را برای رقابتی شدید و نفس‌گیر آماده کنید.

توجه داشته باشید که ظرفیت بورسیه دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. همچنین هر دانشگاه فقط به میزان خاصی می‌تواند بورسیه داشته باشد. زمانی که  ظرفیت بورسیه یک دانشگاه به اتمام رسیده باشد، به‌هیچ‌وجه قادر به ارائه بورسیه نخواهد بود. بورسیه نیز به ترتیب به افراد واجد شرایط بهتر اهداء می‌شود. یکی از مهم‌ترین معیارها برای ارائه بورسیه تحصیل دولتی، تسلط بر زبان ترکی استانبولی است.

زبان ترکی

البته شباهت بسیاری بین ترکی استانبولی و آذری ایرانی وجود دارد. پس افراد آذری زبان آمادگی بهتری برای دریافت بورسیه دانشگاه های ترکیه خواهند داشت. البته صحبت به زبان ترکی ملاک نیست و باید دارای مدرک رسمی تسلط بر زبان ترکی با نمره بسیار بالا باشید. پس باید در دوره‌های زبان ترکی مخصوص یا همان YOS شرکت کنید و سپس نمره قابل قبول را در آزمون نهایی به دست بیاورید.

البته توجه داشته باشید که این مدرک فقط برای بورسیه کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده و برای دریافت بورسیه تحصیلی در دوره دکتری، باید دارای چند مقاله معروف و قابل قبول در مجله تخصصی ISI باشید.

مدارک تحصیلی

برای دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه، باید دیپلم ۱۲ ساله همراه با ریز نمرات هر سال، به همراه مدرک گذراندن دوره‌های زبان ترکی و نتیجه قبولی در آزمون مربوطه را به دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید ارسال کنید. توجه داشته باشید که حداقل معدل شما باید بالای ۱۵ باشد. این شرایط مربوط به پذیرش در دوره کارشناسی است. برای پذیرش در مقاطع بالاتر، باید ریزنمرات آخرین مدرک تحصیلی معتبر خود را نیز اراسل کنید.

زندگی در ترکیه

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۱۷
ترکیه برای عللاقه‌مندان زندگی‌های خاص همه چیز دارد

زندگی دانشجویی مخصوصا در یکی از شهرهای بزرگ ترکیه پر از برنامه‌های مفرح و ماجراجویی‌های گوناگون است. دوست‌داران موسیقی، سینما، کافه‌گردی، غذا و هر علایق دیگری از زندگی در ترکیه کاملا راضی خواهند بود.

استانبول ، شهری بزرگ و متمدن

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۱۸
استانبول | جایی برای علاقه‌مندان زندگی متفاوت

استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه با تاریخی چندین هزارساله است. این شهر که ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد هرساله از حدود ۱۲٫۵ میلیون نفر گردشگر میزبانی می‌کند. کلوپ‌ها، کافه‌ها و پاتوق‌های این شهر از شهرت زیادی برخوردارند. بوغازایچی، سابانجی، کوچ، دانشگاه فنی و مهندسی استانبول و دانشگاه استانبول از جمله معروف‌ترین دانشگاه‌های این شهر هستند.

آنکارا ، دومین شهر بزرگ ترکیه

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۱۹
آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه است

این شهر پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ کشور است. آنکارا شهری تجاری، شلوغ و مرکز سیاسی ترکیه است که جمعیت دانشجویی زیادی را در خود جای داده است. قلعه‌ی آنکارا، موزه‌ها، مقبره آتاتورک و پرنده‌های شهر از جاذبه‌های آنکارا هستند. بیلکنت و دانشگاه فنی و مهندسی خاورمیانه از جمله معروف‌ترین دانشگاه‌های آنکارا هستند.

ازمیر و تحصیل در شهری متفاوت

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۲۱
آرامش ازمیر بی‌نظیر است

ازمیر سومین شهر ترکیه و معروف به مروارید دریای اژه است. این شهر دارای آرامشی بی‌نظیر است و در عین حال بازارها، سواحل و بسیاری از رویدادها و نمایشگاه‌هایی که در آن برگزار می‌شوند شما را سرگرم خواهند کرد. از جمله دانشگاه‌های معروف ازمیر می‌توان به دانشگاه ازمیر و دانشگاه اژه اشاره کرد.

آدنا با مناظری منحصر‌به‌فرد

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۲۰
آدنا مناظر زیبایی دارد

یکی دیگر از شهرهای دانشجویی و پنجمین شهر پر جمعیت ترکیه آدانا است. شهر آدانا دارای پیشینه‌ای متعلق به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد است و از این رو اماکن تاریخی و فرهنگی فراوانی دارد. دانشگاه کوکورووا مهمترین دانشگاه شهر است و بخاطر قرارگیری در ساحل شرقی مخزن سد سیهان از موقعیت عالی و مناظر منحصربه‌فردی نیز بهره‌مند است.

سایر شهرهای دانشجویی ترکیه

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۲۴
در اکثر شهرهای دانشجویی مردم محلی به زبان انگلیسی هم صحبت می‌کنند

از سایر دانشگاه‌های برتر ترکیه می‌توان دانشگاه آنادولو در شهر اسکی‌شهیر و دانشگاه سولیمان دمیریل در شهر ایسپارتا نام برد. دانشگاه سولیمان دیمریل از نظر تعداد دانشجو یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌ های ترکیه است و عضو برنامه تبادل دانشجوی اراسموس هست. دانشگاه آکدنیز در شهر آنتالیا نیز بخاطر عضویت در برنامه‌های تبادل دانشجو مانند مولانا و بولونیا یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای دانشجویان خارجی است. در اکثر شهرهای دانشجویی مردم محلی به زبان انگلیسی هم صحبت می‌کنند و در کل ترکیه مقصدی هیجان‌انگیز و بی‌نظیر برای ادامه تحصیل خواهد بود.

هزینه‌های تحصیلی در ترکیه

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۲۲
دانشجویان بین‌المللی هزینه‌ی تحصیلی مناسبی دارند

هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در ترکیه نسبتا مناسب است و بسته به برنامه درسی تفاوت دارد. هزینه‌ی دانشگاه‌های خصوصی از دانشگاه‌های دولتی بیش‌تر است و برای مثال هزینه‌ی گرفتن مدرک کارشناسی‌ارشد در دانشگاه دولتی چیزی حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار هزینه دارد و همین هزینه در دانشگاه خصوصی تا ۲۰۰۰۰ دلار نیز افزایش پیدا می‌کند. هزینه‌ی گذراندن دوره‌ها در دانشگاه‌های دولتی به زبان انگلیسی بیشتر از گذراندن همان دوره‌ها به زبان ترکی خواهد بود، مثلا هزینه‌ی دوره‌های انگلیسی حدود ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در سال و دوره‌های ترکی ۲۴۰ تا ۷۵۰ دلار در سال است.

هزینه‌ی زندگی در ترکیه

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۲۵
هزینه‌های زندگی در ترکیه نسبتا پایین است

هزینه‌های زندگی به نسبت سایر مقصدهای تحصیلی در اروپا پایین است. حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار در ماه برای گذراندن زندگی در ترکیه نیاز است و البته بسته به نحوه‌ی زندگی شما این هزینه متفاوت خواهد بود. علاوه بر این به ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در هر ترم برای هزینه‌های خرید کتاب‌های آموزشی و هزینه‌های اداری نیاز خواهید داشت.

شرایط ویزای دانشجویی ترکیه

دانشگاه های ترکیه معرفی ۱۰ دانشگاه برتر ۲۳
دریافت ویزای دانشجویی ترکیه مراحل خاص خودش را دارد

برای تحصیل در ترکیه نیاز است ابتدا در یکی از دانشگاه های ترکیه ، پذیرفته شوید و پس از آن در نزدیک‌ترین کنسولگری ترکیه درخواست ویزای دانشجویی دهید. برای دریافت ویزای دانشجویی ترکیه به مدارک زیر نیاز دارید:

یک کپی از نامه پذیرش از دانشگاه ترکیه‌ای

یک فرم کامل شده ویزای دانشجویی ترکیه (از کنسولگری دریافت کنید)

گذرنامه‌ی معتبر با تاریخ انقضا تا پایان تاریخی که در ترکیه اقامت خواهید داشت

هزینه‌ی انجام مراحل اداری که به نسبت ملیت شما متفاوت است

تعدادی عکس پرسنلی پاسپورتی

معمولا از زمان تکمیل درخواست تا دریافت ویزا برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه ، چیزی حدود هشت هفته طول خواهد کشید. پس از رسیدن به ترکیه شما باید در ماه اول حضورتان مجوز اقامت را نیز تهیه کنید. تهیه‌ی مجوز اقامت می‌تواند از نزدیک‌ترین مرکز پلیس انجام پذیرد و نیاز به مستنداتی برای اثبات قبولی‌تان در دانشگاهی ترکیه‌ای، پاسپورت و ویزای دانشجویی ترکیه‌ای, تعدادی عکس و مقداری هزینه دارد. دانشجویان خارجی در ترکیه اجازه دارند تا ۲۴ ساعت در هفته نیز کار کنند.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استانبول کلیک کنید.