اسمش که داد می‌زند جای عجیب و فوق‌العاده‌ای است؛ از آن جاهایی که تا نبینیم باور نمی‌کنیم! تا قبل از رسیدن‌مان به دره ستارگان احتمالا شایعات عجیب و غریبی در مورد این جاذبه خواهیم شنید که خیال‌بافی‌های‌مان را نسبت به آنجا چند برابر می‌کند. دیگر دل توی دل‌مان نیست. باید خودمان را به نزدیکی سواحل جنوبی بزرگترین جزیره ایران برسانیم و با راهنمایی سنگ‌چین‌ها، مسیری خاکی را تا رسیدن به پدیده‌ای خارق‌العاده طی کنیم. دره ستارگان درست همین جاست! سفرزون راهنمای شما در بازدید از این جاذبه اعجاب‌انگیز خواهد بود.

saadatrent

از عجایب هفت‌گانه جزیره قشم

 دره ستارگان از جمله عجایب هفت‌گانه‌ جزیره دیدنی قشم است که در شمال روستای برکه خلف در فاصله ۵ کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره واقع شده. خود اهالی روستا به این منطقه «استالَه کَفته» می گویند؛ به معنی ستاره افتاده. دلیل این نام‌گذاری یک اعتقاد قدیمی میان بومیان آنجاست که گمان می‌کنند افتادن یک ستاره، علت بروز این پدیده نادر زمین‌شناسی بوده است.

دره ستارگان | از عجایب هفتگانه جزیره قشم
دره ستارگان | از عجایب هفتگانه جزیره قشم

به محض ورود به دره، با ستون‌های سنگی عجیبی رو‌به‌رو می‌شویم که هرکدام شکل‌های مختلفی به خود گرفته و به صورت کوتاه و بلند چیده شده‌اند. به گمان اهالی منطقه، میلیون‌ها سال پیش که ستارگان با زمین برخورد کرده‌اند، خاک منطقه بالا آمده و پس از شکل گرفتن، خشک شده و به صورت فعلی درآمده است. به خاطر چینش و همچنین شکل خاص این ستون‌ها، وزش باد در لابه‌لای آن‌ها، سر و صدایی ترسناک ایجاد می‌کند که این مورد نیز باور بومیِ دیگری را شکل داده است؛ اهالی منطقه معتقدند که این صداهای ترسناک متعلق به جن‌ها و ارواح سرگردانی است که همیشه در منطقه حضور داشته و در حال زمزمه هستند. همین باور باعث شده که بومیان به هنگام شب و تاریکی هوا از حضور در دره‌ی ستارگان پرهیز کنند.

پدیده‌ای نادر در زمین‌شناسی

از نظر علمی این دره بر اثر فرسایش ناشی از آب‌های سطحی، بارش‌های رگباری فصلی و طوفان‌ها در گذر زمان به‌وجود آمده و باعث شده که این شکل‌های جالب در کوه‌ها و سنگ‌های منطقه شکل بگیرد. جنس اغلب صخره‌ها در دره ستارگان قشم از ماسه سنگ و سیمان آهکی است؛ و همین سست بودن جنس لایه‌ها باعث شده تا پس از هر بارندگی شدید (که البته به ندرت اتفاق می‌افتد) تغییرات محسوسی در ریخت‌شناسی دره اتفاق بیوفتد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دره ستارگان متعلق به دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک است و این بدان معنی است که عارضه‌ای که ما امروزه مشاهده می‌کنیم، محصول تغییرات طبیعت در طی دو میلیون سال بوده است.

دره ستارگان
دره ستارگان

دره‌ ستارگان در واقع تنها مورد موجود از این دست عارضه‌ی زمین‌شناسی است که در آسیا وجود دارد و در تنها ژئوپارک خاورمیانه یعنی جزیره قشم، در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. پس بی‌جهت نیست که آن را در میان عجایب هفت‌گانه جزیره زیبای قشم معرفی می‌کنند.

جالب است بدانید که یک فیلم ایرانی به نام «اژدها وارد می‌شود» در این دره ساخته شده و تا حدودی باعث معرفی آن به تعداد بیشتری از مردم ایران گردیده است.

دره‌ای واقعا پرستاره

از خرافات و شایعات که بگذریم، دره ستاره‌ها واقعا پر از ستاره است. اگر شب را در دره‌ بمانید و بخت یاری‌تان کند و هوا ابری و غبارآلود نباشد، آسمان پر از ستاره‌های دنباله‌دار و ستاره‌های ریز و درشتی می‌شود که می‌توانید آن‌ها را با دست بچینید. البته برای اقامت شبانه در دره ستارگان، نیاز به مجوز ژئوپارک دارید.

تماشای آسمان پرستاره |دره ستارگان قشم
تماشای آسمان پرستاره |دره ستارگان قشم

اقامت در دره ستارگان

در حد فاصل خاکی بین روستا و دره، یک اقامتگاه بوم گردی به نام اقامتگاه ستاره وجود دارد که می توانید شب را در آنجا بمانید. خود روستای برکه خلفه هم اهالی مهمان‌نواز و خون‌گرمی دارد. این روستا از جمله روستاهای تر‌و‌تمیز ایران است و به سختی می‌توانید در کوچه‌هایش زباله پیدا کنید؛ چرا که از قدیم زنان روستا عادت دارند هفته‌ای یک یا دو بار، کل روستا را تمیز کنند.

عکاسی را فراموش نکنید!

می‌توانید از همان ابتدای ورودتان به دره عکاسی را آغاز کنید. اما بخش بالایی دره، نمای بیشتری از منطقه را در اختیارتان می‌گذارد. برای رفتن به بالای دره، مسیر سنگ‌چین و تابلو‌های راهنما را دنبال کنید. به راه پلکان مانندی خواهد رسید که شما را به بالای صخره‌ها می‌برد. به خاطر سست بودن صخره‌ها، مراقب لیز خوردن‌تان باشید!

با رسیدن به بالای دره احتمالا عکاس‌های حرفه‌ای را می‌بینید که کوادکوپترهایشان را هوا کرده‌اند و تمامی نماهای شگفت‌انگیز منطقه را شکار می‌کنند، یا توریست های داخلی و خارجی که مدام از هم دیگر عکاسی می‌کنند. شما هم از قافله عقب نمانید و بهترین سلفی‌های عمرتان را در دره همیشه زیبای ستارگان بگیرید.

دره ستارگان در شب

اما از خرافات و شایعات که بگذریم، دره ستاره‌ها واقعا پر از ستاره است. اگر شب را در دره‌ بمانید و بخت یاری‌تان کند و هوا ابری و غبارآلود نباشد، آسمان پر از دنباله‌دارها و ستاره‌های ریز و درشتی می‌شود که می‌توانید آن‌ها را با دست بچینید. البته برای اقامت شبانه در دره ستارگان نیاز به مجوز ژئوپارک دارید.

دره ستارگان در شب
دره ستارگان در شب

جاذبه‌های اطراف دره ستارگان

تنگه چاهکوه، غار نمکین قشم، پارک ساحلی سوزا و غار خوربس از نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به دره ستارگان قشم هستند.

تنگه چاهکوه | دره ستارگان
تنگه چاهکوه

اطلاعات بازدید از دره ستارگان

ساعت بازدید:‌ ۸ صبح تا ۸ شب

قیمت بلیط ورودی: ۵ هزار تومان

آدرس دره ستارگان: استان هرمزگان، جزیره قشم، پنج کیلومتر بعد از روستای برکه خلف، دره ستارگان

مسیر دسترسی به دره ستارگان: 

 از جاده اصلی قشم، ۲۰ کیلومتر که به سمت سواحل جنوبی برانید، به روستای برکه خلفه و تابلوی دره ستارگان می رسید. از روستا تا ورودی دره ستارگان ۵۰۰ متر مسیر خاکی است که می توان پیاده یا با اتومبیل آن را طی کرد. پس از رسیدن به گیشه بلیط فروشی ماشین خود را در محوطه پارکینگ مانندی پارک کرده و بلافاصله محلی‌هایی را می‌بینید که باشترهایشان ایستادند تا با گرفتن مبلغی (۱۰ هزار تومان)، شترهایشان را برای سوار به شما قرض بدهند.

مسیر بازدید از دره‌ستاره‌ها با سنگ‌چین مشخص شده. با ادامه دادن مسیر سنگ‌چین به دو صخره بزرگ می‌رسید که برای ورودی دره، حالت دروازه مانندی درست کرده‌اند. حالا می توانید گشت و گذار خود را در دره زیبای ستارگان آغاز کنید.

دره ستارگان

نکات مهم قبل از بازدید دره ستارگان

برای بازدید از دره ستارگان حتما تا پیش از غروب خود را به آن برسانید. چرا که به‌علت فضای خوفناک آن در تاریکی، کسی در آنجا نمی‌ماند. اگر هم در فصول سرد سال سفر می‌کنید، حتما لباس گرم به حد کافی همراهتان داشته باشید. چرا که باد‌های تند و سوزناکی در این دره می‌وزد. ضمنا در بازدید از محل، به‌دلیل ناهمواری‌های زیاد دره، بهتر است از مسیرهای سنگ‌چین شده عبور کنید؛ به‌خاطر امنیت بیشتر و مسیریابی راحت‌تر.

موقعیت دره ستارگان قشم روی نقشه گوگل

آیا تا به حال به دره ستارگان سفر کرده‌اید؟ فکر می‌کنید حرف‌هایی که راجع به این دره گفته می‌شود چقدر به واقعیت نزدیک است؟ نظرات خود را با سفرزون در میان بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های قشم کلیک کنید.