شمال ایران از آن مقصدهایی است که همه‌ ما بسیار دوستش داریم و تا فرصتی دست می‌دهد، راهی این بهشت خوش آب‌و‌هوا می‌شویم. با اینکه بارها و بارها به شمال سفر کرده‌ایم، اما بسیارند گوشه‌ و کنارهای زیبایی که از وجودشان بی‌اطلاع هستیم. در این مطلب می‌خواهیم روستایی را معرفی می کنیم که به نام جواهر مازندران شناخته می‌شود و از مدت‌ها قبل یکی از مقصدهای مورد علاقه‌ طبیعت‌گردان بوده است. روستای جواهرده رامسر آنقدر زیباست که اگر یک‌بار به آن سفر کنید، بعید نیست که به یکی از مقصدهای همیشگی‌تان تبدیل شود و در هر فرصتی راه جواهر بی‌نظیر مازندران را در پیش بگیرید. اگر به ایران‌گردی علاقه دارید و به دنبال پیدا کردن مقصدهای جدید برای گشت‌وگذار هستید و از رفتن به جاهای تازه استقبال می‌کنید، این مطلب را در مجله‌ سفرزون دنبال کنید.

saadatrent

آشنایی با روستای جواهرده

همه ما رامسر را به عروس شهرهای ایران می‌شناسیم. اما رامسر فراتر از چیزی است که اکثر مسافران می‌پندارند. در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب رامسر، این شهر زیبا و تماشایی خطه سرسبز مازندران و بر فراز ارتفاعات دهستان سخت سر، روستایی زیبا با نام روستای جواهرده قرار دارد. روستایی که جزء ییلاقات منطقه به شمار می‌آید و توانسته اصالت و طبیعت خود را همان‌گونه که بوده، حفظ کند. هنوز زندگی خسته کننده و پر مشغله شهری بر این منطقه، کوچک‌ترین تاثیری نگذاشته و قلب مردم روستای جواهرده، همچون نام روستایشان، یک تکه جواهر ارزنده است.

گفتنی است که روستای جواهرده رامسر در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا قرار دارد و به همین خاطر است که همواره میزبان مه غلیظ و زیبایی است که هر روز به ملاقات مردم نازنین روستا می‌آید. از آنجا که مردم روستای جواهرده، ارتباط دوستانه‌ای با طبیعت اطراف خود دارند، زندگی بسیار آرامی را تجربه می‌کنند و همگی در تلاش‌ برای حفظ این رابطه هستند تا آسیبی به طبیعت بکر و زیبای آنها وارد نشود.

طبیعت روستای جواهرده همان جایی است که شما در حالت عصبانیت یا خستگی، حتی با تصور تصویر آنجا نیز آرام می‌شوید. آرامش در تمام کوچه و پس کوچه‌های آن موج می‌زند و بین مردم، صمیمیت و آشنایی زیبایی برقرار است. صبح‌ها می‌توانید با آواز پرندگان کوچک و خوش صدا از خواب بیدار شوید و با باز کردن پنجره، روی ماه ابر و باد را ببوسید.

جواهرده
جواهرده
روستای جواهرده رامسر
روستای جواهرده رامسر

 

آدرس روستای جواهرده رامسر روی نقشه گوگل

دیدنی هایی در مسیر روستای جواهرده

در برخی از سفرها، همانند سفر به روستای جواهرده، لذت شما از جاذبه‌های گردشگری دقیقا از همان لحظه‌ای آغاز می‌شود که حرکت خود را به سمت مقصد آغاز می‌کنید! مسیر رامسر تا جواهرده آنقدر زیبا است که آرزو می‌کنید ای کاش هیچ‌وقت به پایان نرسد. برخی از گردشگران، این مسیر را دالان بهشتی می‌نامند. البته این جاده زیبا را مدیون مهندسانی هستیم که در سال ۱۳۵۰، با وجود تجهیزات قدیمی، این جاده را با شور و عشق بنا کردند.

مسیر یک جاده آسفالته کاملا ایمن است که از دل جنگل عبور می‌کند. هر لحظه که در این جاده حضور دارید، تصور می‌کنید که این منظره از سایر مناظر زیباتر است و کمی بعد حرف خود را پس می‌گیرید! جاده رامسر – جواهرده تنها ۳۰ کیلومتر طول دارد و تمام کسانی که از آن بازدید کرده‌اند، آرزو می‌کنند که کاش بیشتر در راه بودند! پس اگر قصد بازدید از جواهرده را دارید، خودتان را برای دیدن یکی از زیباترین جاده‌های تمام دنیا آماده کنید!

آبشارهای فصلی و دائمی

دور تا دور جواهرده را آبشارهای فصلی و دائمی مختلف احاطه کرده‌اند تا زیبایی منطقه را دو چندان کنند. آبشار صفارود را می‌توان یکی از زیباترین آبشارهای دائمی جواهرده دانست که در اطراف آن دکه‌های مختلف صنایع دستی و سوغات ‌فروشی نیز حضور دارند. صفارود در ۱۵ کیلومتری جواهرده واقع شده است و یکی از زیباترین آبشار‌های منطقه محسوب می‌شود.

بوستان جنگلی صفارود و آب معدنی

از ۹ کیلومتری جاده جواهرده، رودخانه‌ای زیبا و پر جوش و خروش به نام صفارود عبور می‌کند که بسیاری از اهالی، آن را باعث آبادی و آبادانی منطقه جواهرده می‌دانند. این رودخانه زیبا در مسیر خود از منطقه‌ای غیر قابل وصف به نام بوستان جنگلی صفارود عبور می‌کند که همه ساله گردشگران بسیار زیادی جذب آن می‌شوند. خوشبختانه مسئولین روستا، برای رفاه حال گردشگران در نزدیکی این بوستان بهشتی، یک پارکینگ تعبیه کرده‌اند. پس در جاده جواهرده حتما وارد این پارکینگ شوید و با یک کوله پشتی کوچک به راه بیافتید و آماده دیدن زیباترین مناظر طبیعی تمام دنیا باشید!

پس از پارکینگ، ابتدا باید چند پله را پایین بروید تا به نزدیکی رودخانه صفارود برسید. این مسیر می‌تواند یک مسیر عالی برای کسانی باشد که عاشق پیاده‌روی در طبیعت هستند. شما مسیر پیاده روی خود را از سرچشمه‌های شرقی کوه سماموس آغاز می‌کنید و می‌توانید راه را تا دریاچه خزر ادامه دهید که البته این مسیر بسیار طولانی و پر فراز و نشیب خواهد بود. این بوستان جنگلی یک پارک با امکانات کامل محسوب می‌شود و شما می‌توانید در آن از آلاچیق‌های مختلف، باربیکیو‌های آماده، کافه‌ها و سوپر مارکت‌های متعدد استفاده کنید.

پس نگران حضور امکانات رفاهی و خدماتی نباشید و حتما سری به این بوستان جنگلی بهشتی بزنید.

بوستان جنگلی صفارود
بوستان جنگلی صفارود

دریاچه قو

بازدید از دریاچه قو، نصیب کسانی خواهد شد که به دنبال ماجراجویی هستند. برای دسترسی به دریاچه قو باید وارد یک جاده خاکی شوید و از مسیرهای سنگی و شنی مختلف عبور کنید. اما زمانی که در نهایت پس از این همه پستی و بلندی به دریاچه قو می‌رسید، خستگی مسیر را به صورت کامل فراموش خواهید کرد. البته اگر اهل طبیعت گردی باشید، می‌دانید که زیباترین مناظر طبیعی، دسترسی خاکی خواهند داشت. به همین خاطر است که طبیعت‌گردان با دیدن یک مسیر خاکی، اختیار از دست می‌دهند و شتابان به سمت آن هجوم می‌برند!

البته با وجود اینکه دسترسی به دریاچه قو از مسیر خاکی است، اما می‌توانید امکانات خدماتی و رفاهی کاملی را در این دریاچه مشاهده کنید و حتی اگر مایل باشید شب را در مجتمع اقامتی واقع در کنار دریاچه، سپری کنید.

دریاچه قو
دریاچه قو

جاهای دیدنی جواهرده

تا به این جای کار، به احتمال زیاد تصمیم خود را گرفته‌اید تا به این روستا سفر کنید و از جاذبه‌های دیدنی آن بی نصیب نمانید. اما بد نیست بدانید تمام جاذبه‌هایی که به شما نشان دادیم، جاذبه‌هایی بودند که در طول مسیر دسترسی به جواهرده قرار دارند و هنوز دیدنی‌های خود روستای جواهرده رامسر رخ زیبای خود را به شما نشان نداده‌اند!

روستایی برفراز ابرها

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های جواهرده دریای ابرها است. این روستا در ارتفاع ۲ کیلومتری از سطح دریا قرار دارد و اگر در فصل مناسب به آن سفر کنید دریایی از ابر زیر پایتان که روستا را احاطه کرده است نفس را در سینه‌تان حبس می‌کند و دل‌تان می‌خواهد ساعت‌ها حرکت آرام ابرها را تماشا کنید.

روستای جواهرده رامسر
روستای جواهرده رامسر

جواهری در پناه قله‌ها

جواهرده در پناه سه قله‌ی مرتفع سرخ قله، واژک سه براره رژه و سماموس قرار دارد. منظره دل‌فریب کوه های باشکوه و مرتفع و دریای ابرها و روستایی که در دامنه‌ کوه‌ها آرمیده و چمن‌زارها و بوته‌زارهای وسیع منظره‌ای است که تا مدت‌ها در خاطرتان خواهد ماند.

صفای آبشار صفارود

آبشارهای فصلی و دائمی روستای جواهرده رامسر مشهور هستند و بسیاری از گردشگران به شوق دیدن آبشارهای زیبا به این روستا سفر می‌کنند. یکی از معروف‌ترین آبشارهای این منطقه آبشار صفارود است که در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده قرار دارد و اطراف آن پر است از آلاچیق که می توانید در احاطه‌ی زیبایی آبشار و جنگل و کوهستان استراحت کنید. به جز آبشار صفارود آبشارهای فصلی هم در اطراف روستا وجود دارند.

آبشارهای زیبا | زینت‌بخش صفارود

رودخانه‌ زندگی‌بخش صفارود

در ۹ کیلومتری جاده‌ی جواهرده رودخانه‌ای وجود دارد که منبع زندگی در این روستاها و و روستاهای اطراف است.  رودخانه صفارود از دامنه شرقی قله سماموس مسیرش را آغاز می‌کند. بخشی از مسیر رودخانه از میان پارک جنگلی صفارود می‌گذرد و محل بسیار مناسبی برای گذراندن یک روز تعطیل است. این پارک جنگلی پارکینگ هم دارد و خیالتان از بابت اتومبیل راحت باشد و امکانات رفاهی برای گذراندن یک روز خوش هم در پارک جنگلی مهیاست. یکی از چشمه‌های روستای جواهرده در پارک جنگلی صفارود قرار دارد و می‌توانید طعم لذیذ و لطیف آب کوهساران را بچشید.

رودخانه‌های زیبا زینت‌بخش جواهرده هستند
رودخانه‌های زیبا زینت‌بخش جواهرده هستند

دشت لپاسر و عطر گل

دشت پرگل لپاسر در دامنه قله‌های مرتفعی که روستای جواهرده رامسر را در بر گرفته‌اند، یکی دیگر از دیدنی‌ های جواهرده است. اگر به کوه‌نوردی و صخره‌نوردی علاقه دارید حتما رفتن به دشت لپاسر و همین طور جنگل‌های هیرکانی را در برنامه‌تان قرار دهید. در دشت لپاسر چشمه‌های آب معدنی هم وجود دارند که جنبه‌ی درمانی دارند. پس می‌توانید یکی روز از سفرتان را به کوه‌نوردی و جنگل‌گردی و رفتن به چشمه اختصاص دهید و لذت سفر را کامل کنید.

دشت لپاسر
دشت لپاسر

آبشارها و چشمه های روستای جواهرده

روستای جواهرده رامسر قطعا تمام آبادانی خود را مدیون رودهای خروشان و چشمه‌های جوشانی است که در دامان زمین‌های حاصلخیز آن حضور دارند. چشمه‌هایی همچون برشی، کوه کنین و سلیمان، آب شرب منطقه را تامین می‌کنند و باعث جلب گردشگران زیادی می‌شوند. علاوه بر چشمه‌های مختلف و لذت نوشیدن آب گوارا از آنها، آبشار‌های ریز و درشت گوناگونی نیز در روستای جواهرده به چشم می‌خورند که انسان حتی با شنیدن صدای آنها، مدهوش می‌شود. اگر به دنبال این هستید که تنی به آب بزنید و از صدای شر شر آبشار، دیدن مناظر طبیعی و استشمام بویی خوش لذت ببرید، به انتهای روستا رفته و از آبشار سنگی جواهرده دیدن فرمایید.

آبشارها و چشمه های روستای جواهرده
آبشارها و چشمه های روستای جواهرده

مسجد آدینه

برخی از مورخین، تمدن روستای جواهرده را به بیش از سه هزار سال پیش نسبت می‌دهند. مسجد آدینه نیز گواهی بر این ماجرا است و با جان سختی تمام، حدود ۷۰۰ سال دوام آورده تا با من و شما از فرهنگ و تمدن غنی ایران سخن بگوید. مسجد آدینه در ابتدا آتشکده زرتشتیان بوده و امروزه کاربری مسجد پیدا کرده است. این مسجد ۷۰۰ ساله در میان مردم جواهرده بسیار عزیز است و حتی جشن‌های مذهبی و سنتی مختلفی را در آن برگزار می‌کنند.

مسجد آدینه | روستای جواهرده رامسر
مسجد آدینه

گورهای تاریخی گبری

شاید در سفر به طبیعت بکر، آخرین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، بازدید از گورستانی باستانی باشد! اما گورهای تاریخی گبری روستای جواهرده رامسر ، هیچ شباهتی به قبرستان‌های ترسناک قدیمی ندارند. البته باید بدانید که قدمت این گورستان‌ به حدود سه هزار سال پیش و حتی پیش از دوران هخامنشیان باز می‌گردد و گواه آن موضوع است که چه تمدن قدیمی و قدرتمندی در این منطقه حضور داشته است. البته گورهای تاریخی گبری، گورستانی مخصوص کافران بوده! و جالب است بدانید که طبق سنتی قدیمی برخی از وسایل گران بها و شخصی آنها را نیز همراه‌شان به خاک سپرده‌اند. شاید تعجب کنید که در این گورها خبری از سنگ قبر نیست. این گورها به صورت دخمه‌های زیر زمینی ساخته شده‌اند و می‌توانید از دهانه آنها بازدید کنید.

خوشگذرانی در روستای جواهرده

پیاده روی در طبیعت: شما می‌توانید مسیر پیاده‌روی خود را از بوستان صفارود و از کنار این رود خروشان آغاز کنید و حتی خود را تا دریاچه زیبای خزر برسانید. علاوه بر آن، مسیرهای مختلف دیگری برای پیاده روی در طبیعت وجود دارد. بسیاری از عاشقان ورزش‌های گروهی و پیاده روی در طبیعت، تنها با همین هدف عازم جواهرده می‌شوند تا چند ساعتی مهمان طبیعت باشند و ریه‌های خود را از اکسیژن خالص سیراب کنند!

کوهنوردی: همانطور که اشاره کردیم، روستای جواهرده رامسر در منطقه‌ای کاملا کوهستانی قرار دارد. پس همانطور که انتظار می‌رود، در آنجا می‌توانید آمادگی بدنی خود را برای فتح قله‌های کوچک و بزرگ جواهرده به چالش بکشید. البته اکیدا توصیه می‌شود که به این منظور، همراه گروه‌های متخصص سفر کنید و وسایل و تجهیزات ایمنی لازم را همراه خود داشته باشید.

پیک نیک خانوادگی: شما می‌توانید به همراه خانواده و دوستان خود به این روستای زیبا، بکر و تماشایی سفر کنید و در دشت‌‌‌‌های باز و دوست داشتنی، یک پیک نیک خانوادگی و آرام را تجربه نمایید. خوشبختانه برای دسترسی به برخی بخش‌های طبیعی، نیاز به پیاده روی یا صخره نوردی نیست و حتی کودکان و افراد کم توان را می‌توان مهمان یک کباب خوشمزه در دشت‌های سرسبز و زیبا کرد!

عکاسی: هر گوشه از این طبیعت بکر و تماشایی را می‌توان لوکیشینی مناسب برای عکاسی دانست. اگر عاشق عکاسی هستید، در سفر به جواهرده، حتما لوازم عکاسی خود را همراه بیاورید تا افسوس نخورید!

دیدنی های اطراف روستای جواهرده

فاصله تا ساحل رامسر: ۲۷ کیلومتر

فاصله تا کاخ موزه رامسر: ۳۱ کیلومتر

رستوران های جاده جواهرده

جاده جواهرده یکی از پرطرفدارترین و البته پر ترددترین جاده‌های ایران محسوب می‌شود. اما نباید انتظار داشته باشید تا همانند جاده چالوس، در گوشه به گوشه آن یک رستوران ببینید. زیرا در بیشتر قسمت‌های جاده، یک سمت کوه و سمت دیگر دره است و امکان ساخت و ساز به صورت کلی وجود ندارد. البته در نزدیکی خود جواهرده می‌توانید چندین و چند رستوران مختلف را شاهد باشید، اما تعداد آنها بسیار کم است.

رستوران های جاده جواهرده
رستوران های جاده جواهرده

امکانات روستای جواهرده

روستای جواهرده رامسر تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری بین المللی و بسیار زیبا شده است و طرفداران زیادی نیز دارد. به همین خاطر، می‌توانید امکانات رفاهی و خدماتی مختلفی را در این روستا بیابید. برخی از افراد تصور می‌کنند که به دلیل دور افتاده بودن این روستا، خبری از امکانات رفاهی و خدماتی در آن نیست. اما باید بدانید که انواع امکانات از قبیل داروخانه، درمانگاه، پاسگاه نیروی انتظامی، آب لوله کشی، سوپر مارکت، محل اقامت، مسجد، امام زاده، کافه، رستوران و چندین آلاچیق مختلف در این روستا وجود دارند.

اقامت در روستای جواهرده رامسر

از بابت محل اقامت در جواهرده خیال‌تان راحت باشد. هر نوع سلیقه‌ای که داشته باشید، چه دوست داشته باشید در ویلا اقامت کنید و از امکانات رفاهی مدرن در سفر استفاده کنید و چه اقامت در خانه های روستایی را ترجیح بدهید تا چند روزی از شیوه معمول زندگی شهری دور باشید، روستای جواهرده رامسر شما را ناامید نمی کند. در این روستا هم می‌توانید در خانه‌های روستایی اقامت کنید و ویلا اجاره کنید. ضمن اینکه در کنار دریاچه‌ی زیبایی که در پارک جنگلی صفارود قرار دارد، مجتمع اقامتی با امکانات کامل موجود است. پس با خیال راحت سفری لذت‌بخش را برنامه‌ریزی کنید و از تعطیلات‌تان لذت ببرید. البته اگر دوست داشته باشید در کمپ بزنید به این موضوع توجه کنید که شب‌های جواهرده بسیار خنک است و حتما با تجهیزات کامل برای شب‌مانی در چادر اقدام کنید.

روستای جواهرده رامسر
روستای جواهرده رامسر

بهترین زمان سفر به جواهرده

زمان مناسب برای سفر به هر مقصدی یکی از سوأل‌های معمول گردشگران است. اما درباره‌ی جواهرده باید بگوییم تمام سال جاذبه‌های خاص خود را دارد و همیشه می‌توانید سفر لذتبخشی را به این منطقه برنامه‌ریزی کنید. اما این نکته را در نظر بگیرید که بهترین زمان سفر بستگی به عادت‌ها و علائق شما دارد. برای مثال اگر به زمستان و برف علاقه نداشته باشید، سفر به روستا با تمام زیبایی باشکوهی که در زمستان دارد، لطفی برایتان ندارد. اما به هر حال، روستای جواهرده رامسر هم در تابستان با کوه‌های پوشیده از گل و جنگل‌ها و چشمه‌سارها و رودخانه‌های پرآب و هوای لطیف و خنک، مقصدی بسیار جذاب است و هم در زمستان با قله‌های پوشیده از برف و خلوتی و آرامش روستا در این فصل از سال.

روستای جواهرده رامسر
روستای جواهرده رامسر

چگونه به روستای جواهرده رامسر برسیم؟

مطلب را با پاسخ دادن به این سوال مهم شروع می‌کنیم که جواهرده کجاست و دسترسی به آن چگونه است؟ اگر بخواهیم بگوییم روستای جواهرده دقیقا کجاست، آدرس دقیق به این صورت است که باید به استان مازندران بروید و از آنجا به شهرستان رامسر ؛ از رامسر به سمت جنوب غربی برانید و بعد ۳۰ کیلومتر رانندگی در جاده‌ی جنگلی پر پیچ‌وخم و بسیار زیبا، جواهر مازندران کم کم خود را به شما نشان می‌دهد.

علاوه‌بر روستا، مسیری که از میان جنگل‌های انبوه و امتداد رودخانه صفارود می‌گذرد نیز بسیار جذاب و دیدنی است. این جاده‌ فوق‌العاده در فصل پاییز و بهار و هنگام بارندگی، وقتی جاده غرق مه می‌شود، به تابلوی نقاشی شباهت دارد، شاید بارها و بارها مجبورتان کند در طول مسیر توقف کنید و از زیبایی‌اش لذت ببرید. مهندسان آلمانی این مسیر جادویی را در سال ۱۳۵۰ ساختند که از آن زمان تا امروز بهترین مسیر رسیدن به روستای جواهرده رامسر است.

شما برای ما بنویسید

شما موقع سفر به جواهرده چگونه تفریح می‌کنید؟ نظرتان درباره اقامت در در این روستای زیبا چیست و به نظرتان چه وسایلی برای سفر باید همراه خودمان داشته باشیم؟


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مازندران کلیک کنید.