استانبول شهر فوق‌العاده‌ای‌ست. کم‌تر کسی پیدا می‌شود که به این شهر سفر کرده باشد و مجذوب آن نشده باشد. اما جذابیت سفر به استانبول فقط خود آن شهر نیست، بلکه یک از خصوصیات جالب توجه سفر به استانبول این است که به‌راحتی این امکان را دارید تا از شلوغی و همهمه‌ی شهر رها شوید و به دامان طبیعت اطرافش و آرامش پناه ببرید و مکان های دیدنی استانبول را ببینید. فقط کافی‌ست چند ساعت را در راه بگذرانید تا از قلب شلوغ شهر دور شده و با منظره‌ی کشاورزان در حال کار دل‌تان را آرام کنید.

 

شاید تعجب کنید اگر بدانید برخی از مهم‌ترین مساجد، بناهای بازمانده‌ی حکومت روم، میادین جنگ‌های و بازارهای مشهور خارج از شهر استانبول و بسیار نزدیک به آن قرار دارند. پس با سفرزون همراه باشید تا بتوانید یک برنامه‌ی سفر جذاب و متفاوت به استانبول داشته باشید و ۶تا از مکان‌های دیدنی استانبول روی نقشه را بشناسید.

۶. ایزنیک: بازمانده‌ای از امپراتوری روم

Iznik یکی از مکان های دیدنی اطراف استانبول
Iznik یکی از مکان های دیدنی استانبول

شهر باستانی «نیسائا» با دیواره‌ی سنگی عظیم به ارتفاع ۱۰ متر احاطه شده و بیش از ۱۰۰ برج‌ در اطرافش پراکنده شده‌اند. دیوار عظیم شهر که در گذشته برای محافظت از آن ساخته شده بود، امروزه یکی از پرطرفدارترین مکان‌های تاریخی برای توریست‌ها محسوب می‌شود. این شهر یکی از بهترین مکان‌ها برای گشت‌و‌گذار در ویرانه‌های شهری رومی به‌حساب می‌آید. یک از جذاب‌ترین بخش‌های آن آمفی‌تئاتر باستانی است، کافی‌ست در آن بنشینید تا تخیل‌تان شما را وسط یک مبارزه یا نمایش باستانی پرتاب کند. ایزنیک از استانبول فاصله زیادی ندارد و یکی از مکان های دیدنی اطراف استانبول به‌حساب می‌آید.

موقعیت ایزنیک ترکیه روی نقشه گوگل

در قرن ۱۴‌ام میلادی، نیلوفر سلطان، همسر سلطانِ وقت اقامتگا‌هی برای خانه‌بدوشان احداث کرد. اکنون آن ساختمان مجموعه‌ای کم‌نظیر از مصنوعات یونان و روم را در خود جای داده است. زیرا این شهر در گذشته یک از مهم‌ترین مراکز ساخت ظروف سفالی و کاشی‌های بیزانسی محسوب می‌شده است. هنوز هم از بازار وسوسه‌انگیز این شهر، میراث هنری و فرهنگی این شهر را می‌توانید سوغات ببرید.


برای دریافت راهنمای سفر به استانبول کلیک کنید.


۵. گالیپولی: بازمانده‌ی جنگ جهانی اول

باورپذیر نیست که زمانی Gallipoli بزرگ‌ترین میادن جنگ عثمانی و انگلیس بوده است
باورپذیر نیست که زمانی Gallipoli بزرگ‌ترین میادن جنگ عثمانی و انگلیس بوده است

در سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۶ میلادی نزدیک به ۸ ماه، جنگی خونین در منطقه‌ی داردانلس به‌وقوع پیوست. نیروهای متحدان می‌خواستند پایتخت حکومت عثمانی قسطنطیه (استانبول امروزی) را اشغال کنند. حکومت عثمانی بالاخره پیروز این کارزار شد و یکی از بزرگ‌ترین‌ پیروزی‌های خود را رقم زد. این جنگ جرقه‌ی استقلال ترکیه شد. بالاخره ۸ سال بعد منجر به استقرار جمهوری ترکیه توسط مصطفی کمال شد.

موقعیت گالیپولی ترکیه روی نقشه گوگل

با سفر به شهر گالیپولی بازمانده‌های این جنگ و تمامی اتفاقات تاریخی پس آن را به‌راحتی می‌توانید لمس کنید. در حین قدم زدن در شهر ۱۴ پایگاه مهم جنگی قابل مشاهده‌اند. همچنین می‌توانید با استراتژی‌های جنگ زمینی و دریایی آن زمان آشنا شود. یکی از جاذبه‌های این سفر یادبود و قبرستان شهدای جنگ است.

۴. تروی: سفر به افسانه اسب چوبی

اگر به استانبول می‌رود Troy را فراموش نکنید
اگر به استانبول می‌رود Troy را فراموش نکنید

حتما شما هم افسانه‌ی معروف هومر، که به نام همین شهر نام‌گذاری شده، را شنیده‌اید. هومر در شاهکارش ایلیاد داستان جنگ تروی را نقل می‌کند که در آن دشمنان برای نفوذ به دیوارهای نفوذ ناپذیر این شهر، اسب چوبی بزرگی را پشت درهای آن گذاشتند و خود در شکم آن پنهان شدند. با این ترفند تروی نفودناپذیر فتح شد.

موقعیت تروی ترکیه روی نقشه گوگل

شهر تروی از زمان تاسیسش، ۳ قرن قبل از میلاد مسیح، تا به‌حال چندین بار به‌طور کامل تخریب شده است، اما باز شهر جدیدی بر مخروبه‌هایش بنا شد. هنوز هم تحقیقات باستان‌شناسی در گوشه و کنار و اطراف این شهر با جدیت در حال انجام است. سفر به این شهر فرصت کم‌نظیری برای سفر به تاریخ و افسانه‌ها را به شما می‌دهد. این شهر هم یکی از مکان های دیدنی استانبول ( اطراف استانبول) است.

۳. ادیرنه: تاریخ جنگ و پزشکی و کشتی

Edirne نمایی از دوران جوانی امپراتوری عثمانی است
Edirne نمایی از دوران جوانی امپراتوری عثمانی است

ادیرنه نزدیک مرز یونان و بلغارستان واقع شده است. ادیرنه هم یک منطقه‌ی تاریخی و نظامی است و در طی قرن‌ها حدود شانزده جنگ مهم در این منطقه به وقوع پیوسته است. همچنین مسجد سلیمیه در این شهر واقع شده است. این مسجد بلندترین مناره را در کل ترکیه دارد. موزه‌ی پزشکی بایزید دوم، تاریخ پزشکی در ترکیه و همچنین جهان را به تصویر می‌کشد.

موقعیت ادیرنه ترکیه روی نقشه گوگل

در این موزه راه‌های درمانی عحیب و غریب آن زمان را خواهید دید، مثلا استفاده از موسیقی در درمان بیماری‌های روانی. یک اتفاق جالب دیگری که قرن‌هاست در این شهر به وقوع میپیوندد، برگزاری تورنمنت کشتی است که سالیان علاقمندان بسیاری را به خود جلب می‌کند.

۲. بورسا: یکی از مکان های دیدنی استانبول

Bursa را با حمام‌هایش بشناسید
Bursa را با حمام‌هایش بشناسید

شهر بورسا ۲ قرن بعد از میلاد مسیح توسط امپراتوری روم بنا شد و یکی از مکان های دیدنی استانبول به‌حساب می‌آید. این شهر در قرن چهاردهم به‌عنوان اولین پایتخت سلطنت عثمانی انتخاب شد. امروزه این شهر چهارمین شهر بزرگ ترکیه است و قلب صنعت این کشور نیز محسوب می‌شود.

موقعیت بورسا ترکیه روی نقشه گوگل

مقبره‌ی ۲ تن از بزرگترین سلطان‌های عثمانی در این شهر قرار دارد و یکی ازجذاب‌ترین مناطق برای دیدن معماری عثمانی است. بورسا به شهر سبز هم معروف است، دلیل این نام‌گذاری به خاطر پارک‌های بی‌نظیرش است.

۱. جزایر پرنس: تبعیدگاهی جذاب

به استانبول سفر کنید و به Prince Islands بروید
به استانبول سفر کنید و به Prince Islands بروید

در زمان عثمانی، شاهزاده‌هایی که مورد غضب سلطان قرار می‌گرفتند به این جزیره‌ها تبعید می‌شدند. امروز این نه جزیره خواستنی‌ترین جا برای آفتاب گرفتن، اسب سواری و دوچرخه سواری است.

موقعیت جزایر پرنس ترکیه روی نقشه گوگل

بزرگ‌ترین جزیره بویوک‌آدا نام دارد که قصر شاهزادگان نگون‌بخت تبعیدی در آن واقع شده است. همچنین «لئون تروتسکی» هم یک سال از تبعید خود را در این جزیره گذراند. به‌علاوه، یک کلیسای معروف و دیر راهبان که در قرن ششم ساخته شدند هم در این جزیره قرار دارند.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استانبول کلیک کنید.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور استانبول

برای مشاهده‌ی تورهای استانبول سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.