باغ موزه مینیاتور تهران ، یکی از جاهای دیدنی در تهران است که به اندازه جذابیتش به آن توجه نشده است. این پارک زیبا، فضای سبز و معماری جذابی دارد و در شرق تهران در خیابان جانبازان غربی (گلبرگ)، در شرق خیابان کرمان قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با این باغ زیبا با سفرزون باشید. این پارک مدل کوچک‌شده‌ای از ایران است. در اینجا شما می‌توانید بسیاری از آثار و میراث ملی ایران را در مقیاس کوچک‌تر مشاهده کنید. در معماری این باغ موزه، جاهای دیدنی هر منطقه در قسمت مخصوص به خود قرارگرفته‌اند.

saadatrent

برای مثال، اگر به دیدن بیستون بروید، باید به قسمت غربی باغ مراجعه کنید و اگر میدان نقش‌جهان را می‌خواهید ببینید باید حوالی مرکز پارک را ببینید. باغ موزه مینیاتور تهران، با ماکت‌های کوچک، تمام ایران را در برمی‌گیرد. بوستان مینیاتوری در حدود ۳ هکتار مساحت دارد. در حال حاضر ۱۲ اثر که در فهرست میراث فرهنگی جزو آثار ثبت جهانی هستند در این باغ به‌صورت کوچک‌شده، برای بازدید موجودند.

باغ موزه مینیاتور تهران
سازه های آبی شوشتر

چغازنبیل، میدان نقش‌جهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازار تبریز و آبشارهای شوشتر این ۱۲ اثر هستند. قرار است در ادامه این باغ کامل‌تر شود و در فاز دوم ادامه ساخت باغ، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان و بوستان دستکند میمند کرمان نیز به آثار باغ اضافه خواهند شد. برخی آثار دیگر هم در محوطه باغ موزه مینیاتور تهران به چشم می‌خورند. ماکت برج آزادی یکی از آن‌هاست که در کار غرفه‌های محوطه قرار دارد.

موزه مینیاتورمقیاس آثار مینیاتوری است. ماکت تخت جمشید یکی از زیباترین آثار در این مقیاس است. نمونه‌های مشابه این باغ در خارج از کشور یکی از جاهای دیدنی و توریستی مهم محسوب می‌شوند. برای مثال یکی از نمونه‌های شاخص مشابه آن،Mini Europe در کنار ساختمان Atomium در بروکسل پایتخت بلژیک است. یک باغ مشابه باغ موزه مینیاتور که در آن ماکت‌هایی از جاهای مشهور و دیدنی سراسر اروپا یکجا جمع شده‌اند و یکی از مکان‌های گردشگری پر رفت‌وآمد در بروکسل محسوب می‌شد.موزه مینیاتور

فضاهای دیگر باغ موزه مینیاتور تهران

فضای گالری باغ مساحتی حدود ۷۵۰ مترمربع دارد. این فضا به نمایشگاه‌های میراث فرهنگی، کتابخانه، فروشگاه‌های فرهنگی، چایخانه و… اختصاص‌یافته است.


در سفرزون بخوانید: جاهای دیدنی تهران که باید ببینید


گونه‌های گیاهی باغ موزه مینیاتور تهران

در گونه‌های گیاهی این باغ، گونه‌هایی چون چنار، ماگنولیای سبز، میخک، سندروس، سنجد همیشه‌سبز، گوجه گل، یاس هلندی، ژینکو و بسیاری دیگر به چشم می‌خورند. در هر منطقه گونه‌های گیاهی همان منطقه را نیز می‌توانید مشاهده کنید. برای مثال در مناطق کوهستانی غرب، پوشش گیاهی خاص آن منطقه را با وسواسی بسیار زیاد و حساب‌شده کشت کرده‌اند.

ساخت باغ موزه مینیاتور تهران

در سال ۱۳۹۱ باغ با طرح یک فراخوان، وارد عملیات ساخت شد و در سال ۱۳۹۲ به افتتاح رسید.

هزینه بازدید باغ موزه مینیاتور تهران

هزینه ورود برای بازدید از باغ موزه مینیاتور تهران ۲۰۰۰ تومان است.

 


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور تهران گردی

برای مشاهده‌ی تورهای تهران گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.