دبی، از شهرهای بزرگ و مهم امارات متحده‌ی عربی است. این شهر در سال‌های اخیر چنان رشد و پیشرفتی داشته که نگاه مردم سراسر دنیا را به خود جلب کرده است. بافت ساده و محلیِ آن در مدت زمانی کمتر از ۳۰ سال کاملاً دگرگون شد و به منطقه‌ای جهانی تبدیل گشت، به گونه‌ای که در حال حاضر یکی از معروف‌ترین قطب‌های گردشگری دنیا محسوب می‌شود. قرارگیری در حاشیه‌ی خلیج فارس و نزدیکی به جنوب ایران، سبب شده که در میان ایرانیان نیز از گزینه‌های محبوب سفر باشد. ساختمان‌ها و برج‌های سر به فلک کشیده‌، از ویژگی‌های‌ بارز دبی هستند که معماری‌ مدرن و باشکوه آن‌ها شما را مبهوت خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم سری به مهم‌ترین سازه‌ی این شهر نوین بزنیم. برج خلیفه دبی ، که معروف‌ترین ساختمان شهر و بلندترین برج ساخته شده در دنیاست.

saadatrent

این برج، با همکاری برترین طراحان و مهندسان دنیا ساخته شده است و ویژگی‌های جالب و منحصر به فردی دارد که احتمالاً در هیچ‌کجای دیگر آن را نخواهید دید. چنانچه علاقه‌مندید با این آسمان‌خراش زیبا و جاذبه‌های آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه‌ی مطلب، همراه سفرزون باشید.

تاریخچه‌ی ساخت برج خلیفه

برج خلیفه
برج خلیفه

ساخت برج خلیفه دبی در سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز گردید و پس از چند سال کار مداوم، همکاری روزانه‌ی ۱۲ هزار کارگر و صرف هزینه‌ی یک و نیم میلیارد دلاری، در سال ۲۰۰۹ میلادی به پایان رسید. این سازه که در زمان احداث با نام رسمی «برج دبی» شناخته می‌شد، به احترام شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان-حاکم ابوظبی و رئیس امارات- به «برج خلیفه» تغییر نام یافت. برج خلیفه در چهارم ژانویه ۲۰۱۰ میلادی، توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم-نخست وزیر امارات متحده و حاکم دبی- و با اجرای یک آتش‌بازی باشکوه و خیره‌کننده افتتاح گردید.


برای دریافت راهنمای سفر به دبی کلیک کنید.


آدرس برج خلیفه دبی

این برج در بلوار شیخ زاید، در منطقه‌ی داون تاون دبی (Downtown Dubai) قرار دارد. داون تاون دبی، محدوده‌ایست به وسعت ۲ کیلومتر مربع، که تعدادی از معرو‌ف‌ترین برج‌ها و ساختمان‌های شهر در آن واقع شده و برج خلیفه بهترین ساختمان این مجموعه است.

موقعیت برج خلیفه دبی روی نقشه گوگل

ویژگی‌های برج خلیفه 

این سازه، از شاهکارهای معماری نوین و نمونه‌ای بی‌نظیر از همکاری و مشارکتِ نهادهای بین المللی است. سازندگان این بنا با عملی کردن ایده‌های ناب و اجرا نشده، مرز بین واقعیت و خیال را جابجا کرده‌ و مهر تأییدی به ضرب المثل «خواستن توانستن است» زده‌‌اند. آن‌ها ثابت کرده‌اند که توانایی انسان حد و مرزی نمی‌شناسد.

برج خلیفه دبی ، با ارتفاع ۸۳۰ متر و دارا بودن ۱۶۳ طبقه، بلندترین ساختمان دنیا و نماد شهر دبی است. نصب طولانی‌ترین آسانسور دنیا در این برج، ساخت بلندترین سکوی دید باز، بیشترین تعداد طبقات ساختمانی، مرتفع‌ترین طبقه‌ی مسکونی دنیا و بلندترین گالری هنری دنیا، نمونه‌هایی از ویژگی‌های منحصر به فرد و بی‌مانند این آسمان‌خراش هستند.

برج خلیفه دبی از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

برج خلیفه
برج خلیفه

برج خلیفه دبی ، خود همانند یک شهر است؛ تا جایی که به آن لقب «شهر عمودی» داده‌اند. این برج ظرفیت پذیرش ۳۵۰۰۰ نفر را دارد. بخش‌های مختلف این آسمان خراش در سه دسته‌بندی کلیِ مسکونی، اداری و تفریحی جای می‌گیرد. در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترین بخش‌های برج خواهیم پرداخت.

  • اقامت در برج خلیفه دبی

بخش مسکونی برج خلیفه
بخش مسکونی برج خلیفه

بخش مسکونی برج، که در طبقات ۱۹ تا ۱۰۸ واقع شده، مساحتی حدود ۱۷۲۰۰۰ متر مربع  را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این فضا، ۱۴۴ واحد مسکونی آرمانی در طبقات ۹ تا ۱۶ قرار دارد. واحدهای یک تا چهار خوابه، بسیار مجلل، با لوازم و مبلمان‌هایی زیبا و متناسب، که در عین لوکس بودن، دارای فضایی گرم و دلنشین هستند. در طبقه‌ی ۳۹ام برج نیز، هتل آرمانی قرار دارد که دارای ۳۰۴ اتاق است. این هتل به گونه‌ای طراحی شده که حس قدم گذاشتن در خانه را به مهمانانش القا کند و در ورودی آن هیچ میز پذیرشی دیده نمی‌شود. طراحی داخلی هتل و آپارتمان‌های آرمانی، تماماً توسط جورجیا آرمانی –طراح سرشناس ایتالیایی- انجام گرفته است.

  • بخش اداری

فضایی بالغ بر ۲۸۰۰۰ متر مربع نیز به بخش اداری و دفاتر شرکت‌ها اختصاص یافته است.

  • بخش تفریحی و رفاهی

برج خلیفه
برج خلیفه

در طبقه‌ی ۱۲۲ برج خلیفه دبی و در ارتفاع ۴۲۲ متری از سطح زمین، رستوران اتمسفر (At.mosphere) قرار دارد. این رستورانِ بزرگ، کل طبقه را در بر می‌گیرد و چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه از شهر دبی، بیابان‌های اطراف آن و آب‌های خلیج فارس در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. هتل آرمانی نیز دارای ۶ رستوران خاص و منحصر به فرد است که غذاهای لذیذی از سراسر دنیا در آن‌ها سرو می‌شوند.

طبقات ۴۳، ۷۶ و ۱۲۳ به فضاهای عمومی به نام لابی آسمان (sky lobby) اختصاص دارد که شامل امکاناتی همچون سالن‌های اسپا، مکان‌هایی باز برای آفتاب گرفتن، چندین استخر و باشگاه است.

مرتفع‌ترین کتابخانه‌ی دنیا نیز در طبقه‌ی ۱۲۳ برج خلیفه قرار دارد که تنها ساکنان برج اجازه‌ی استفاده از آن را دارند.

برج خلیفه
برج خلیفه

سه سکوی دید باز نیز در طبقات ۱۲۴، ۱۲۵ و ۱۴۸ ساخته شده که  از آن‌جا نمایی خیره‌کننده و بی بدیل از شهر و مناظر اطرافش را مشاهده خواهید نمود.

در مجاورت برج، پارکی زیبا با محوطه‌ای سرسبز و آرام قرار دارد که بازدیدکنندگان و ساکنان می‌توانند به استراحت و قدم زدن در آن بپردازند. در ایجاد فضای سبز اطراف برج از گونه‌های گیاهی خاص که توانایی رشد در آب و هوای گرم و بیابانی دبی را داشته باشند، استفاده شده است.

درون دریاچه‌یِ مصنوعیِ کنار برج، آبنمای بزرگ دبی قرار دارد. این آبنمای موزیکال با رقص فواره‌ها و نورپردازی‌های بی‌نظیرش از دیگر دیدنی‌های برج خلیفه دبی است.

برای راحتی و رفاه بازدیدکنندگان و افرادی که در برج کار می‌کنند نیز، پارکینگی با گنجایش ۳۰۰۰ ماشین در طبقات زیرزمینی برج ساخته شده است.

نگاهی به معماری برج خلیفه دبی

 

برج خلیفه دبی توسط یکی از معماران سرشناس آمریکایی به نام آدریان اسمیت از SOM (Skidmore, Owings and Merrill LLP)، که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معماری جهان است و با الهام گرفتن از ساختار بسیار موزون و متناسب گلی بیابانی به نام سوسن عنکبوتی (نام علمی: Hymenocallis) طراحی شده است. البته در ساخت آن تا حد زیادی از معماری اسلامی نیز استفاده شده است.

این سازه دارای یک هسته‌ی مرکزی است که سه گلبرگ(بال) به صورت مارپیچی در اطراف آن چیده شده‌اند. هسته و بال‌ها برای پشتیبانی از ارتفاع برج بدین شکل طراحی شده‌اند. دلیل هندسه‌ی Y-شکل طبقات نیز، بهینه‌سازی هرچه بیشتر فضای هتل و بخش‌های مسکونی است.

برج خلیفه در مجموع به شکل یک مخروط پلکانی دیده می‌شود. دلیل استفاده از چنین ساختاری آن است که، طراحی پلکانی و مخروط شکل، امکان ساخت سازه‌های بلندتر و مقاوم‌تر را فراهم می‌سازد. در حالی که ساخت برج‌های بسیار بلند با طراحی یکپارچه که طبقات آن مساحت یکسانی دارند، کاری بسیار سخت و دشوار خواهد بود. در ساخت بدنه‌ی ساختمان از فولاد و بتن استفاده شده و بسیار مقاوم و ایمن است.

تونل‌های باد یکی از نکات جالب طراحی در برج خلیفه دبی هستند. مهندسانِ طراح به این نتیجه رسیدند که برای مقاوم‌ ساختن سازه در برابر طوفان و بادهای شدید، و متعادل‌سازی فشار و دمای برج، لازم است تعدادی تونل‌ بادی جهت تبادل هوا در بخش‌های مختلف آن ایجاد شود. بدین ترتیب برای ایمن‌سازی ساختمان، بیش از ۴۰ تونل باد در آن قرار گرفت.

معماری داخلی برج خلیفه دبی

برج خلیفه

طراحی داخلیِ مکان‌های عمومیِ برج خلیفه توسط نادا آندریک انجام گرفته است. استفاده از عناصری همچون شیشه، استیل ضد زنگ، سنگ‌های تیره‌ی صیقلی و سنگ‌های تراورتن نقره‌ای در کف، در کنارِ فرش‌های دست‌باف و کفِ سنگی باعث شده که رنگ و بویی از فرهنگ بومی و محلی منطقه در فضای مدرن و مجلل برج جریان داشته باشد.

نمای بیرونی از پنل‌های آلومینیومی، استیل ضد زنگ و بیش از ۲۸۰۰۰ پنل شیشه‌ای ساخته شده است و تمیز کردن آن ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد. روکش ساختمان به نحوی طراحی شده که توانایی تحمل دمای بالای شهر دبی در روزهای گرم سال را داشته باشد.

نورپردازی برج نیز در نوع خود خاص و بی‌همتاست. در نمای بیرونی ساختمان لامپ‌های بسیار زیادی قرار داده‌اند که موجب می‌شود درخشش چشمگیر برج در هنگام شب، شما را در جایتان میخکوب کند. پوشش بیرونی، قابلیت تبدیل شدن به یک صفحه نمایش بزرگ را نیز دارد. صفحه نمایشی به عظمت بلندترین برج دنیا!

اگر به این شهر سفر کردید، بازدید از برج خلیفه دبی را از دست ندهید. ساختمانی که همه چیز در آن آنقدر مدرن و پیشرفته است که حس می‌کنید چند سالی به آینده حرکت کرده‌اید!


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های دبی کلیک کنید.