سایداسفر

بندر ترکمن بندر مشهوری در کناره دریای خزر است که بیشتر آن را با اسب های قبراق، تالاب های چشم نواز و لباس های زیبای مردمان سخاوتمندش می شناسیم. این بندر در غرب استان گلستان واقع شده و بندری جدیدالتأسیس است. رضاشاه در سال ۱۳۰۶ به جهت اهداف نظامی و استراتژیک آن را بنیان گذاشت و حتی راه آهن سراسری را نیز از آن عبور داد. پس زیاد به دنبال جاذبه های تاریخی در شهر نمی‌گردیم و در عوض به سراغ روستاها، تالاب ها و سواحل زیبای آن خواهیم رفت. با سفرزون همراه باشید تا جاهای دیدنی بندر ترکمن را بیشتر بشناسیم.

 

جاده فیروزکوه، مسیر راه آهن تهران-گرگان یا جاده شهمیرزاد به ساری. برای رسیدن به بندر ترکمن چه از راه جاده سفر کنید چه از مسیر ریلی، با زیبایی های بی بدیلی مواجه می شوید که بدون شک سفرتان را خاطره انگیز می کند. بندر ترکمن شهری تاریخی نیست اما از نخستین شهرهای ایران است که راه آهن به خود دیده و از طریق کشتیرانی با سرزمین های همسایه اش مراوده داشته است. شاید برایتان جالب باشد که بندر ترکمن جزء نخستین شهرهای ایران است که با همکاری مهندسین و معماران ایرانی و بلژیکی مطابق با اصول شهرسازی ساخته شده و نقشه آن بسیار منظم است.

اسکله تفریحی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بندر ترکمن

اسکله تفریحی بندر ترکمن سفرزون
اسکله تفریحی بندر ترکمن سفرزون

از جالب ترین جاهای دیدنی بندر ترکمن اسکله تفریحی آن است. دریای خزر، و اسکله توریستی بندر ترکمن در غرب شهر واقع شده، جایی که می‌توان سوار قایق های پدالی یا موتوری شد و بازارهای ساحلی و رنگارنگ صنایع دستی در آن را گشت. دوشنبه بازار بندر ترکمن بهشت مسافران عاشق صنایع دستی است. انواع صنایع دستی ترکمنی شامل پشتی، قالی، محصولات نمدی، سوزن دوزی و جواهرات با قیمتی مناسب در این بازار به فروش می رسند. بهتر است موقع عصر از اسکله دیدن کنید تا غروب تماشایی آن را از دست ندهید.

اسکله تفریحی بندر ترکمن سفرزوناسکله تفریحی بندر ترکمن سفرزون

اما به شما پیشنهاد می کنیم که در شهر نمانده و هرچه سریعتر برای دیدنی های اطراف آن برنامه ریزی کنید. جاذبه های طبیعی محشری در انتظار شماست!

خلیج گرگان

سواحل جنوبی و شرقی دریای خزر برخلاف سواحل شمالی آن هیچ‌گاه دوره یخبندان ندارند، از این رو قابلیت جذب گردشگر در تمامی ایام سال را دارا هستند. وجود خلیج گرگان با طولی به اندازه ۵/۶ کیلومتر در کناره دریای خزر از مهم‌ترین محورهای دارای قابلیت گردشگری در بندر ترکمن است. روستای قره‌سو از توابع بندر ترکمن یکی از زیباترین مناطق ساحلی شهرستان است. این روستا توسط رودخانه ای زیبا به دو بخش ترکمن نشین و فارس نشین تقسیم شده است.

آدرس خلیج گرگان روی نقشه گوگل

جزیره آشوراده

جزیره-آشوراده-
جزیره آشوراده

جزیره آشوراده در غرب بندر ترکمن بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در دریای خزر است که در شبه‌جزیره میانکاله واقع‌ شده است. درگذشته آشوراده از سه جزیره تقریبن به‌هم‌پیوسته تشکیل می‌شده که دو جزیره کوچک و انتهایی آن در طول قرن‌ها به زیر آب رفته‌اند و این جزیره زیبا و پر از آرامش این روزها ساکنی جز صیادان و کارمندان شیلات ندارد. اما بشنوید از خاویار آشوراده که از معروف ترین و مرغوب ترین خاویارهای دنیاست. بی جهت نیست که چهل درصد خاویار کشور در این جزیره تولید می شود و بندر ترکمن را پایتخت خاویار می نامند.

سواحل قابل شنای جزیره آشوراده برای آقایان و طرح سالمسازی برای خانم ها آشوراده را به مقصدی ایده آل برای علاقمندان به ساحل و شنا تبدیل می کند. می توانید از بندر ترکمن با قایق موتوری ظرف مدت زمان ده دقیقه به آشوراده برسید و از زیبایی‌های بی نظیر و آرامش مثال‌زدنی اش لذت ببرید.

آدرس جزیره آشوزاده روی نقشه گوگل

تالاب گمیشان ؛ همسایه صحرا و بیابان

بندر ترکمن با وجود مجاورتش با دریا از نظر اقلیمی در منطقه آب و هوایی نیمه خشک و معتدل قرار می گیرد و این به دلیل همسایگی اش با ترکمن صحرا و بیابان‌های جنوبی ترکمنستان است. این اقلیم خاص باعث شده تا بندر ترکمن میزبان تالاب های مهم و شناخته شده ای در سطح بین المللی باشد. تالاب هایی که هرساله میزبان هزاران پرنده مهاجری هستند که زمستان های خود را با آسودگی و فراخ بال در آن سپری می کنند.

تالاب گمیشان ؛ از جاهای دیدنی بندر ترکمن که میزبان پرندگان مهاجر است
تالاب گمیشان ؛ از جاهای دیدنی بندر ترکمن که میزبان پرندگان مهاجر است

یکی از این تالاب های زیبا، تالاب گمیشان در شرق دریای خزر و غرب دشت گمیشان است است که ضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان رسیده و حدود هفت کیلومتر از آن نیز در خاک کشور ترکمنستان امتداد دارد.
پرندگان این تالاب عمدتا مهاجر هستند و با سرد شدن هوا در بخش‌های روسیه به این تالاب می‌آیند. این پرندگان معمولا از آبان ماه وارد ایران می‌شوند و تا اوایل فروردین در این تالاب می‌مانند. این تالاب بین‌المللی سالانه میزبان بیش از ۲۲ گونه پرنده از قبیل: فلامینگو، عقاب شاهی، قو، مرغابی سر حنایی، لک لک، پلیکان، چکاوک، غاز خاکستری و پرستوی دریایی است.

آدرس تالاب گمیشان روی نقشه گوگل

تالاب صوفیکم ؛ شکار ممنون

از جاده آق قلا که به سمت مرز اینچه برون حرکت کنیم، تالاب شکار ممنوع صوفیکم بندر ترکمن آغاز می شود. این تالاب زیستگاه برخی گونه‌های نادر جهان وحش از جمله روباه ترکمن و کوچک‌ترین پستاندار ایران یعنی حشره خوار کوتوله است. ضمن آن که این منطقه و زیستگاه‌های اطراف آن یکی از محل‌های زمستان گذرانی پرندگان مهاجری است که هر ساله از ۶ مسیر مهاجرت جهان به این تالاب روی می‌آورند. این تالاب از جاهای دیدنی بندرترکمن است که نقش مهمی در زیستگاه پرندگان این منطقه را بازی می‌کند.

تالاب صوفیکم از جاهای دیدنی بندر ترکمن که نقش مهمی در زیستگاه پرندگان این منطقه بازی می کند
تالاب صوفیکم از جاهای دیدنی بندر ترکمن که نقش مهمی در زیستگاه پرندگان این منطقه بازی می کند

اهمیت این تالاب از زیست پرنده‌های حمایت شده و در معرض خطری مانند اردک سرسفید و عقاب دریایی دم سفید هویدا می‌شود. در فصل مهاجرت، گونه‌های منحصربه فرد و نادر از جمله عقاب دریایی دم سفید و اردک سرسفید از کشورهای آفریقایی و اروپایی، هند و چین، ترکمنستان و چند فلات دیگر به ایران می‌آیند تا زمستان خود را در تالاب های زیبای اطراف خلیج گرگان سپری کنند.

روستای قره قاشلی ؛ مسابقات اسب دوانی

حتمن از نژاد اصیل اسب های ترکمن شنیده اید. استان گلستان مهد اسب دوانی و پرورش اسب در کشور است و در این میان بندر ترکمن در کنار شهرستان گنبد جایگاه ویژه ای دارد. روستای قره قاشلی که در ده کیلومتری شرق بندر ترکمن و در میانه جاده بندر ترکمن به گرگان قرار گرفته هر ساله میزبان مسابقات اسب دوانی ملی و بین المللی است که به کورس بهاره بندر ترکمن شهرت یافته است. این روستا از جاهای دیدنی بندر ترکمن است که باید حتما دید.

این منطقه در فصل بهار علاقه مندان اسب دوانی را از اقصا نقاط کشور به خود جلب کرده و اوج هیجان را در قالب رقابت هایی نفس گیر میزبانی می کند. روستای قره قاشلی از اطراف با روستاهای دیگری نظیر پنج پیکر، قره تپه، ایوان آباد و اراضی کشاورزی مهتر کلاته همسایه است که بازدید از آن ها برای دوستداران طبیعت بکر، پر از لحظه های به یاد ماندنی خواهد بود.

آدرس روستای قره قاشلی روی نقشه گوگل