لنگرود با سابقه تاریخی درخشان و طبیعت بکر گیلانی‌اش، یکی از مقاصد مهم گردشگری مردم ایران محسوب می‌شود. جاهای دیدنی این شهرستان بزرگ و باصفا را نمی‌شود به راحتی برشمرد. طبیعت منطقه لنگرود با کوه‌های جنگلی، دریای بی‌کران، رودهای خروشان و آب و هوای معتدل، جای جای لنگرود را تبدیل به جاذبه درخشان گردشگری کرده است. جاهای دیدنی لنگرود به طبیعت محدود نمی‌شود و لنگرود مکان‌های تاریخی و مذهبی بسیاری را نیز در خود جای داده است. با سفرزون همراه باشید تا لنگرود و معروف‌ترین مکان‌های دیدنی‌اش را به شما معرفی کنیم.

پل خشتی لنگرود

پل خشتی
پل خشتی

پل خشتی لنگرود را که بر روی رودخانه مرکزی شهر لنگرود ساخته شده است، می‌توان نماد شهر لنگرود دانست. یکی از جاهای دیدنی لنگرود که بازدید از آن را نمی‌توان نادید گرفت. پل خشتی لنگرود که برخی ساخت آن را به دوران ایلخانان، بعضی به دوران صفویان و برخی هم به دوران کیاییان مربوط می‌دانند پلی بزرگ است که دو تا از مهم‌ترین محله‌های لنگرود، یعنی فشکالی محله و راه پشته، را به یکدیگر متصل می‌کند. پل خشتی لنگرود با طول ۳۷ متر و عرض ۴ و نیم متر و دهانه‌های فراخ اهمیت خود را در رفت و آمد مردم شهر تا امروز حفظ کرده است. این پل که از خشت و آجر ساخته شده است در زبان محلی خشته پورد نیز نامیده می‌شود.

نمای ۳۶۰ درجه از پل خشتی

آدرس پل خشتی روی نقشه گوگل

بازار لنگرود

بازار لنگرود
بازار لنگرود

بازارگردی در هر منطقه‌ای یکی از پرطرفدارترین و در عین حال مهم‌ترین بخش‌های گردشگری است. بازار هفتگی لنگرود هم که با تولید مقادیر قابل توجهی برنج و چای و عرضه ماهی‌های تازه، یکی از بازارهای درجه اول استان گیلان است، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لنگرود محسوب می‌شود. می‌توانید در بازار قدم بزنید، از تولیدات درجه یک مردم دیدن کنید، صنایع دستی حصیری که زنان هنرمند روستا خود بافته‌اند را بخرید و از تماشای زندگی، کار و فرهنگ مردم لنگرود لذت ببرید. اگر شنبه‌ها به این بازار بروید، علاوه بر تولیدات بومی، انواع و اقسام محصولات داخلی و خارجی عرضه می‌شود که می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی از خرید در این شهر را برایتان به یادگار بگذارد.

آدرس بازار ماهی فروشان لنگرود روی نقشه گوگل

مسجد آقا سید حسین

مسجد آقا سید حسین
مسجد آقا سید حسین

در میان جاهای دیدنی لنگرود آثار تاریخی و هنری نیز کم نیستند. مسجد آقا سید حسین در شمال بازار لنگرود، که متعلق به دوران کیاییی است یکی از همین آثار تاریخی است. مسجد آقا سید حسین دارای اتاق حرم با ضریح مشبک و گنبد و ایوان جانبی است و دارای کاشی‌کاری‌هایی مربوط به دوران تیموریان، صفویان و قاجار است. همچنین گچ‌بری مرثیه‌هایی از محتشم کاشانی، کتیبه‌هایی از آیات قرآنی و ادعیه، دیوارنگاره‌هایی از واقعه کربلا و … همه باعث می‌شود که زیارت این بقعه، علاوه بر ارزش معنوی خود، ارزش هنری و تاریخی نیز داشته باشد.

آدرس مسجد(بقعه) آقا سید حسین روی نقشه گوگل

خانه منجم‌باشی

خانه منجم‌باشی
خانه منجم‌باشی

اگر عاشق دیدن از خانه‌های قدیمی هستید، خانه منجم‌باشی یکی از بهترین جاهای دیدنی لنگرود برای شماست. خانه میرزا موسی منجم‌باشی که در دوران حمله روسیه به ایران فرمانروای گیلان بود و توانست قوای روس را در پیله‌داربن شکست دهد. این خانه زیبا که به سبک معماری دوره قاجار گیلان ساخته شده است، دارای بیرونی، اندرونی، خلوت خانه، حمام، مسجد و … است. شما می‌توانید از همان بدو ورود به بنا، با دیدن گچ‌بری‌های ساده و زیبای مهتابی، نشانه‌های هنر برجسته معماری گیلان را مشاهده کنید. این خانه در فشکالی‌محله لنگرود، جنب سبزه میدان به خوبی خودنمایی می‌کند.

خانه دریا بیگی

خانه دریابیگی
خانه دریابیگی

خانه زیبای دریابیگی یکی دیگر از جاهای دیدنی لنگرود است که علاقه‌مندان به هنر و معماری را به سوی خود جذب می‌کند. این خانه تاریخی که متعلق به یکی از افراد سرشناس گیلان و در اوایل دوران قاجار مقر فرماندهی نیروی دریایی بوده است، نمادی از معماری گیلان در دوران قاجار است. خانه دریابیگی در دو طبقه با ایوان‌های چوبی زیبا ساخته شده است و مقرنس‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و آینه‌‌هایش، ارزش زیادی دارد. درهای چوبی قدیمی و اورسی‌های چوبی مشبک هم از دیگر ویژگی‌های این خانه قدیمی است. خانه دریابیگی، در محله راه‌پشته لنگرود، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه دوازده امام

بقعه دوازده امام
بقعه دوازده امام

در روستای ملاط، در ۵ کیلومتری لنگرود، مدفن دوازده تن از سادات کیایی است که بر بخش شرقی گیلان حکومت می‌کردند. در ابتدا زن سید محمد کیا را پس از مرگ در این مکان دفن کردند و برای او بارگاه بزرگی ساختند، سپس خود سید محمد هم در همین مکان دفن شد و یک به یک دوازده تن را در این بقعه به خاک سپردند. بقعه دوازده امام با فضای معنوی‌اش می‌تواند یکی از جاهای دیدنی لنگرود باشد که حسابی حالتان را عوض می‌کند.

آدرس بقعه دوازده امام لنگرود روی نقشه گوگل

ساحل چاف و چمخاله

ساحل چمخاله
ساحل چمخاله

نمی‌توان به شمال سفر کرد و کنار ساحل نرفت. در ۱۰ کیلومتری لنگرود ساحل چمخاله به زیبایی خودنمایی می‌کند. این منطقه که یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی لنگرود است، از دیرباز مورد توجه مسافران گیلان بوده است و امروز هم به عنوان بهترین ساحل استان شناخته می‌شود. این ساحل کم‌خطر و زیبا در کنار رودخانه این شهر لذتی وصف‌ناشدنی را از اقامت در چمخاله برای شما به ارمغان می‌آورد. در این ساحل زیبا می‌توانید از انواع امکانات رفاهی درجه یک استفاده کنید و از منظره زیبای ساحل دریا لذت ببرید.

آدرس ساحل چمخاله روی نقشه گوگل

تالاب چاف

تالاب چاف
تالاب چاف

تالاب زیبا و دیدنی چاف در ۱۳ کیلومتری شمال شرقی لنگرود مقصدی فوق‌العاده است برای گذراندن یک عصر دلنشین. تالاب چاف وسعتی ۸۰۰ هکتاری و آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. در کنار این تالاب که در حاشیه شهرستان چاف واقع شده است شکار ممنوع است اما می‌توان یک روز دل‌انگیز را با کمپ زدن در دل طبیعت تجربه کرد.

کومله

دریاچه کومله
دریاچه کومله

بخش کومله چند تا از زیباترین جاهای دیدنی لنگرود را در خود جای داده است. بام کومله یا نگین سبز کومله کوهی در ضلع جنوبی شهر کومله است که می‌توانید از قله آن بخش وسیعی از لنگرود را تماشا کنید. سرسبزی و زیبایی بی‌نظیر طبیعت اطراف و باغ‌های مرکبات و چای زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند. کومله دریاچه‌ای زیبا و دیدنی هم دارد که شامل ۳ آبگیر مجزاست. این آبگیرها تنها ۴ کیلومتر با لنگرود فاصله دارند و با انواع امکانات تفریحی لحظاتی شاد برای مسافران می‌سازند.

قایق سواری در دریاچه و لذت بردن از غذاهای لذیذ گیلانی در رستوران‌های خوب مشرف به دریاچه از جمله این امکانات است. استخر طبیعی کومله یکی از مقاصد پرندگان مهاجر نیز هست که منظره این دریاچه را در کنار باغات و جنگل‌های اطراف زیباتر می‌کند. دریاچه کومله یکی از بکرترین جاهای دیدنی لنگرود است که بازدید از آن می‌تواند حسابی کیفتان را کوک کند.

تالاب کیاکلایه

تالاب کیاکلایه لنگرود
تالاب کیاکلایه لنگرود

تالاب کیاکلایه با گونه‌های زیستی فراوانی که در خود جای داده است یکی از غنی‌ترین تالاب‌های استان گیلان محسوب می‌شود. این تالاب که وسعتی حدود ۳۰۰ متر داشته است یکی از زیباترین جاهالی دیدنی لنگرود است. می‌توانید درمسیر زیبایی که برای قدم زدن در این تالاب تعبیه شده است لحظاتی خوش داشته باشید و از دیدن منظره چشم‌نواز تالاب لذت ببرید. تالاب کیاکلایه که روزی یکی از مقاصد کوچ پرندگان مهاجر بود این روزها محل افسوسی برای دوستداران محیط زیست شده است چرا که وسعت آن به دلیل اقدامات غیرمسئولانه، بسیار کاهش یافته است و روز به روز هم کمتر می‌شود.

لیلا کوه

لیلا کوه
لیلا کوه

لیلا کوه منطقه‌ای سرسبز و بسیار زیبا در جنوب غربی لنگرود است. این منطقه ییلاقی که مسیری اصلی رسیدن به عطا کوه نیز هست برای طبیعت دوستانی که دلشان می‌خواهد ساعاتی را در دل کوهستان‌های جنگلی ناحیه بگذرانند بسیار مناسب است. لیلا کوه برای آن‌ها که عاشق چایخانه‌های سنتی و لذت بردن از چای و قلیان در هوای محشر کوهستانند هم بهشتی بی‌نظیر محسوب می‌شود. لیلا کوه را به قلیان‌سراهای بسیار زیادش می‌شناسند و به خاطر همین هم لقب قطب قلیان‌سرای استان گیلان را یدک می‌کشد.

عطا کوه

عطا کوه
عطا کوه

اگر عاشق کوهنوردی هستید عطاکوه یکی از مناسب‌ترین جاهای دیدنی لنگرود برای شماست. عطا کوه که مرتفع‌ترین قله در منطقه لنگرود است با ارتفاع ۷۰۰ متری مشرف بر منظره خیره‌کننده لنگرود و لاهیجان زیباست. می‌توانید در لیلا کوه روز پر نشاطی را شروع کنید و بعد وارد جاده‌ای خاکی در میان مزارع چای و مرکبات و جنگل‌های زیبا شوید که شما را به قله می‌رساند. بر روی عطا کوه دکل‌های مخابراتی و تلویزیونی زیادی نسب کرده‌اند که باعث شده محلی‌ها عطا کوه را دکل بنامند.

آبشار ماهی مشو

آبشار ماهی مشو لنگرود
آبشار ماهی مشو لنگرود

یکی از آبشارهای بکر و زیبا در د جنگل‌های سرسبز منطقه اطاقور لنگرود، آبشار ماهی مشو است. برای رفتن به این آبشار بلند ده متری باید از شهرستان اطاقور حدود ۱۲ و نیم کیلومتر در دل جنگل‌های  منطقه حرکت کنید تا به آبشار برسید. این آبشار حوضچه‌ای با عمق دو متر و سنگ‌های زیبای قرمز رنگ دارد که جلوه‌ای چشم‌نواز به آن می‌بخشد. اگر تابستان به آبشار ماهی مشو بروید ممکن است محلی‌ها را ببینید که در آب خنک حوضچه شنا می‌کنند و لذت می‌برند. دیدن از این آبشار رنگارنگ و زیبا را از دست ندهید.

پارک جنگلی خرما

پارک جنگلی خرما
پارک جنگلی خرما

یکی دیگر از جاهای دیدنی لنگرود با طبیعتی بکر و زیبا پارک جنگلی خرماست. این پارک جنگلی سرسبز کوهستانی با رودخانه زیبا و درختان سر به فلک کشیده‌اش مناظری بکر و خیره‌کننده ایجاد کرده است که دل هر گردشگری را می‌برد. درختان توسکا، انجیلی، لرک و … به علاوه جانواران زیبا و پرندگان خوش‌صدا تنوع زیستی خوبی را در این جنگل پدید آورده است و شما را به ضیافت طبیعت فرا می‌خواند. پارک جنگلی خرما سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی هم برای راحتی بیشتر مسافران دارد.

موقعیت پل پارک جنگلی خرما روی نقشه گوگل

پارک فجر لنگرود

پارک فجر
پارک فجر

برای گذراندن عصری خاطره‌انگیز در طبیعت، پارک فجر یکی از بهترین جاهای دیدنی لنگرود است. این پارک با استخر بزرگی که در وسط خود دارد، امکانات بازی کودکان و امکانات رفاهی دیگر، یکی از زیباترین و بهترین پارک‌های گیلان محسوب می‌شود. اگر به تالاب کیاکلایه سر زدید، پارک فجر درست در کنار این تالاب زیبا، جنب میدان شهید نورانی لنگرود قرار دارد.

آدرس پارک فجر لنگرود روی نقشه گوگل

غار لیاروی

طبیعت‌گرد‌ها عاشق غارهای زیبای بکر و دست‌نیافتنی‌اند. غار لیاروی هم یکی از جاهای دیدنی لنگرود است که کاوشگران را به سوی خود می‌خواند. در ۸ کیلومتری روستای بلوردکان لنگرود، روستای لیارو در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته است. پس از عبور از جاده‌ای خاکی و سراشیبی بسیار تندی، به دهانه غار می‌رسیم. غار لیارو دو دهانه جدا دارد که عرض یکی از آن‌ها دو متر است. این همه سختی برای دیدن از این غار می‌ارزد چرا که با قدم زدن در راهروهای غار می‌توانیم قندیل‌های زیبای موجود در غار و آثار لایه‌های آهکی که بر دیواره‌های سنگی غار بر جا مانده است را ببینیم.

روستاهای دلربا در جاهای دیدنی لنگرود

روستای لیلاکوه
روستای لیلاکوه

لنگرود روستاهای زیبایی هم دارد که هر کدام با ویژگی‌های خاص خود می‌توانند از زیباترین جاهای دیدنی لنگرود به حساب بیایند. روستای کوشالشاه در دهستان دیوشل، با وجود بقعه آقا سید محمد تقی از نوادگان امام موسی کاظم و طبیعت سرسبز آن یکی از زیباترین روستاهاست. روستای گل سفید که در ۹ کیلومتری لنگرود واقع است هم یکی از روستاهای مهم منطقه است که قدمتی تاریخی داشته و آرامگاه سیر محمد یمانی نیز در آن جای گرفته است. وجود باغات زیبای توت و مزارع برنج مناظر این روستا را زیباتر نیز می‌کند. روستای زیبای گالشکلام در نزدیکی چمخاله نیز با مرداب زیبایش، که به آن جزیره می‌گویند، یکی دیگر از روستاهای دیدنی لنگرود است که با طبیعت بکر و دسترسی آسان می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگری باشد. روستاهای فتیده، سلوش، سیاه منسه، سالکویه، لیسه رود، تپه و … نیز هر کدام به نوبه خود از جاهای دیدنی لنگرود محسوب می‌شوند.

روستای لیل
روستای لیل

شما تا به حال به لنگرود سفر کرده‌اید؟ کدام یک از جاهای دیدنی لنگرود را از نزدیک دیده‌اید؟ در سفر به مناطق مختلف کشور دوست دارید از مکان‌های تاریخی دیدن کنید یا به طبیعت‌گردی بپردازید؟ نظرات خود را با سفرزونی‌ها به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های لنگرود کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن