شوش، مرکز شهرستان شوش و منطقه‌ی باستانی استان خوزستان است. شوش از قدیمی‌ترین پایتخت‌های جهان است که مرکز تمدن ایلامی‌ها و جولانگاه هخامنشیان بوده است. برای آشنایی با دیدنی های شوش با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

دیدنی های شوش در طول تاریخ باستانی ایران

دیدنی های شوش در طول تاریخ باستانی ایران
شوش و دیدنی های تاریخ آن

ایران پر از پدیده‌ها و آثار تاریخی و دیدنی است که نشانی از تمدن غنی و پر افتخار ارث رسیده به نسل امروز است. در میان این نشانه‌های ناب تاریخ، دیدنی های شوش این شهر باستانی، حرف بسیاری برای گفتن دارند. شهر باستانی شوش، مرکز تمدن و یکی از قدیمی‌ترین محل‌های سکونت انسان در دنیاست. این شهر پایتخت ایلامیان (عیلامیان) و هخامنشی بوده و حدود ۳هزار سال به‌عنوان پایتخت شناخته شده است. چاذبه‌های تاریخی بازمانده از حمله‌ی مغول‌ها دراین شهر اسرارآمیز، زیبایی تمدن بشری را به رخ می‌کشند. باید به سراغ دیدنی های شوش رفت و نگاهی تحلیل‌گر به هر کدام انداخت تا به گوشه‌ای از راز تاریخ ایران پی برد. «آپادانا»، «قلعه شوش»، «حرم دانیال نبی»، «موزه شوش»، «هفت تپه»، «چغازنبیل» و «ایوان کرخه» از دیدنی های شوش است که برای دوستداران مکان‌های باستانی جاذبه‌ی بسیاری دارد.

کاخ آپادانا ، بنای با شکوه باستانی

آپادانا
معماری باستانی شوش

کاخ آپادانا را باید یکی از شکوهمند‌ترین بناهای تاریخ ایران و یکی از پر افتخارترین دیدنی های شوش دانست. این کاخ با شکوه ایرانی در زمان هخامنشیان به دستور داریوش بزرگ بنا شده است. دیوارها و ستون‌های سنگی این کاخ با نقوش مختلف، جذابیت معماری ایرانی‌ها را در دوره‌های باستان به خوبی نشان می‌دهد. بسیاری از بقایای این کاخ در موزه‌های داخل و خارج ایران نگهداری می‌شود.

قلعه شوش ، بازمانده از دوران قاجار

قلعه شوش
قلعه شوش ، حاصل نگاه فرانسوی‌ها به شوش

این قلعه‌ی ذوزنقه‌ای حاصل طراحی و نگاه فرانسوی‌ها به شهر تاریخی شوش است. این قلعه بازمانده از دوران قاجار است که «ژاگ دمورگان»، باستان شناس فرانسوی آن را ساخته است. فرانسوی‌ها برای اکتشافاتشان قصد اقامت طولانی مدت در شهر تاریخی شوش را داشتند، برای همین به مکانی به‌عنوان اقامتگاه نیاز داشتند که در آن احساس امنیت هم بکنند. در واقع قلعه شوش در اثر دور اندیشی فرانسوی‌ها به‌وجود آماده است. برای ساخت این بنا از آجرها و خشت‌های بقایای سازه‌های تاریخی دوره‌های تاریخی مختلف همچون آپادانا و چغازنبیل ساخته شده است. این قلعه یکی از دیدنی های شوش است که دانستنی‌‎های تاریخی بسیاری در آجر به آجر آن نهفته است.

آرامگاه دانیال نبی ، معماری متفاوت یک بنای مذهبی در شوش

آرامگاه دانیال نبی | دیدنی های شوش
آرامگاه دانیال نبی

دیدنی های شوش شامل یکی از خاص‌ترین آرامگاه‌های پیامبران است. آرامگاه دانیال نبی معماری جذابی دارد و نماد شهر تاریخی شوش هم محسوب می‌شود. این بنای آرامش‌بخش یک گنبد متفاوت با نمای پله‌ای دارد که در بین دیگر بناهای مذهبی متمایز است. کاشی‌کاری‌ها، حیاط، صحن‌، ایوان و تمام تزیین‌های این بنا، جاذبه‌ی بسیاری در بین گردشگران شوش دارد.

موزه شوش ، مجموعه‌ای پر از آثار تاریخی

موزه شوش
موزه شوش ، گنجینه‌ای از تاریخ

موزه شوش یکی از دیدنی های شوش است که در سال ۱۳۴۵ حوالی قلعه شوش ساخته شده است. داخل این موزه اشیای تاریخی و مهمی از دوران باستان نگهداری می‌شود. در این موزه بازمانده‌هایی از اکتشافات چغازنبیل و دیگر منطقه‌های شوش می‌توانید پیدا کنید.

چغازنبیل ، بنای شگفت‌انگیز تاریخ

چغازنبیل | دیدنی های شوش
چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل در زمان ایلامی‌ها به دستور «اونتاش گال»، پادشاه آن دوره بنا شده است و در واقع به‌عنوان معبد در آن دوره‌ی تاریخی شناخته شده است. چغازنیبل حدود ۳۰ کیلومتر از شوش فاصله دارد، اما باید آن را از دیدنی های پر کشش شوش شمرد. این بنا پر از رمز و راز و معمای جذاب تاریخی است که هر گوشه‌اش حرفی برای گفتن دارد. در آجرهای این بنا کتیبه‌هایی وجود دارد که اطلاعاتی را درمورد این سازه بیان می‌کند.

هفت تپه ، سرزمینی پر از رد پاهای تاریخی

هفت تپه
هفت تپه

هفت تپه یکی از دیدنی های شوش است که نام آن بیانگر ساختار آن است و از تعدادی تپه در چند کیلومتری جنوب شرقی شوش تشکیل شده است. در این منطقه‌ی پهناور تاریخی و باستانی خوزستان، کاوش‌های متعددی صورت گرفته و بیش‌تر آثار تاریخی و ارزشمند یافت شده، در موزه هفت تپه که در همین منطقه احداث شده نگهداری می‌شود.

ایوان کرخه ، تمدنی در حوالی رود کرخه

ایوان کرخه | دیدنی های شوش
ایوان کرخه ، بازمانده‌های یک شهر تاریخی

در ساحل سمت راست رود کرخه، در جاده «دهلران»، باقی مانده‌های شهری مدفون شده در زمان ساسانی وجود دارد که نشانی از تمدن آن دوره‌ی زمانی است. این شهر در حدود ۲۵ کیلومتری شوش قرار دارد و امروزه به آن ایوان کرخه می‌گویند. هرچند که امروز بیش‌تر آثار این تمدن از بین رفته است، ولی آثار به جامانده، معماری مهم و هوشمندانه‌ی این مجموعه را بازگو می‌کند. ایوان کرخه یکی از جاهای دیدنی شوش است که نقشه‌ای مستطیلی دارد و به دوره‌ی شاپور دوم ساسانی برمی‌گردد. متأسفانه این تمدن باستانی در اثر جنگ ایران و عراق آسیب‌های زیادی دیده است، اما هنوز هم به‌عنوان یکی از متمدن‌ترین دیدنی های شوش ذوست داشتنی است.

در این مطلب تعدادی از دیدنی های شوش که شهرت بالایی در بین آثار تاریخی ایران و جهان دارند را به شما معرفی کردیم. سفرزون علاقمند به خواندن تجربه‌ها و دستاوردهای تاریخی شما از سفر به این منطقه‌ی باستانی ایران است. ما منتظر دریافت نظرهای شما دوستان هستیم.


برای آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی شوش کلیک کنید.