دیوار بزرگ چین یکی از عجایب جهان است که سرگذشت آن و روایت‌های مختلفتش هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند و بر شوق گردشگران برای بازدید از آن می‌افزاید. این‌بار در سفرزون به چین ، سرزمین افسانه‌ها سفر می‌کنیم تا با یکی از شگفت‌‌انگیزترین سازه‌های دست بشر آشنا شویم و اطلاعات‌مان را درباره‌ی آن تکمیل کنیم. با ما باشید تا ابعاد مختلف این دیوار را بررسی کنیم.

saadatrent

ترس از مغول و آغاز ساخت دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین

در سرزمین‌های شمالی نزدیک به چین مغول‌ها زندگی می‌کردند. حضور اقوامی با قدرت و خونخواهی مغول‌ها در همسایگی چین، آن‌ها را به وحشت می‌انداخت و احتمال حمله‌ی مغولان به خاک این کشور سبب شد تا شی هوانگ تی پادشاه چین دستور ساخت دیواری عظیم را صدار کند.

دیواری که تا سال‌های سال بینندگان خود را غریق در جادوی هنر کند. حفاظت از وطن که با وحشت از مغول‌ها آمیخته بود، اثری خلق کرد که شخصیت‌های بسیاری شیفته‌ی بازدید از آن شده‌اند.

دیوار چین ، از شای کوان تا چایکومان

دیوار بزرگ چین

بنای اولیه‌ی دیوار بزرگ چین به سده پنجم تا هشتم پیش از میلاد می‌رسد. در همان ایام در قسمت‌های مختلفی دیوارهایی بنا شده بود. پس از اختلاف میان دوک‌ها و چند پارچه شدن کشور چین در نهایت شی هوان به قدرت رسید و دستور داد تا دیوارهای مختلف را به هم پیوند بزنند و در ۲۴۶ پیش از میلاد پایه‌ها خود را در چین مستحکم کرد. این دیوار طولانی از شای کوان در خلیج پوای آغاز شد و تا چایکومان در گانسومیان رودها و کوه‌ها ادامه یافت.


در سفرزون بخوانید: استون هنج ، رازهایی درباره بنای افسانه‌ای بریتانیا


حفاظت دیوار از سرزمین

دیوار بزرگ چین

این دیوار که همچون اژدهایی خوش خط و خال در مسیرهای مرزی چین خفته است کاربردی کاملا نظامی داشت و سربازها از طریق برج‌های آتش آن به یکدیگر اطلاع رسانی می‌کردند. دیوار بزرگ چین آن‌چنان عظیم است که طبق گفته‌ی باستان‌شناسان حدود یک میلیون سرباز می‌توانستند در دیوار چین جای بگیرند و آماده‌ی مبارزه باشند.

هرچند که دیوار چین در طی تاریخ نقش عمده‌ای برای حفاظت و پاسداری از این سرزمین را داشت اما این حفاظت همیشگی نبود و با گذر زمان بخش‌هایی از این دیوار از دست رفت و مغول‌ها و سایر دشمنان توانستند از طرق آن‌ها به این کشور حمله کنند و آسیب‌های بسیاری وارد کردند.

تاریخ و دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین

در طی دوران‌ها این دیوار توسط گروه‌های مختلفی اعم از کارگان، سربازان، اسرا و مردم عادی تکمیل و گسترده‌تر شد. در ابتدا طول دیوار ۵۰۰۰ کیلومتر بود و در دوران سلسله‌ی هان طول آن به ۱۰ هزار کلیومتر رسید و این روند در طول دوهزار سال تاریخ چین ادامه داشت. این دیوار نفوذ ناپذیر کوه‌ها را به دیوار پیوند داده بود و در مناظر بیرونی مانند پرتگاهی عظیم به‌نظر می‌آمد.


در سفرزون بخوانید: اهرام مصر ؛ باشکوه ترین معمای تاریخ


 شرایط فعلی دیوار چین

دیوار بزرگ چین

اما آنچه که امروز گردشگران به بازدید از آن می‌پردازند متعلق به سلسله‌ی مینگ است. این اثر از غرب به دروازه جایو گوان در استان گانسو چین و از شرق به ساحل رود یالو جیان در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین منتهی می‌شود و درمیان آن ۹ استان، شهر و ناحیه خود مختار به طول ۷۰۰۰ کیلومتر وجود دارد.

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید آن تصویری که از دیوار چین که معمولا در کتاب‌ها و سایت‌ها دیده می‌شود؛ تصویر بخش جیانکو دیوار چین است که به دلیل شیب دار و پیچ در پیچ بودن آن، در تصاویر زیاد استفاده می‌شود.

مصالح و برخی جزئیات دیگر دیوار

بنای کلی دیوار چین با آجرهای عظیم و سنگ‌های مستطیلی ساخته و فضای بین آن‌ها را خاک و سنگ ریزه پوشانده، البته در دوره‌ای از تاریخ از نوعی چسب که با خمیر برنج تولید شده بود استفاده می‌کردند. البته در هر منطقه‌ای که دیوار بنا می‌شد از مصالح خاص همان محدوده استفاده می‌شده، به این نوع مصالح بوم آورد گفته می‌شود.

ارتفاع این دیوار به ده می‌رسد و عرض آن حدود ۵ متر است.در بازدید از این بنا می‌توان دروازه‌ها، دیوارها، سکوهای دیواری، برج‌های دیده‌بانی و برج‌های آتش را تماشا کرد.

نمای ۳۶۰ درجه دیوار چین

 

دیوار بزرگ در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است. ۳۰۰ سیاستمدار بزرگ دنیا از بادلینگ که محبوب ترین بخش دیوار چین است بازدید کرده اند که اولین آن ها کلیمنت سیاست مدار اتحاد شوری بود که در سال ۱۹۵۷ از این قسمت دیوار دیدن کرد. بخش بادلینگ که محبوب‌ترین قسمت این دیوار است سالانه گردشگران بسیاری را به خود می‌بینید و اوج این بازدید‌ها در در هفته اول ماه‌های می و اکتبر است که تعداد بازدیدکننده‌های دیوار بادلینگ به ۷۰ هزار نفر در روز می‌رسد!

آدرس دیوار چین روی نقشه گوگل

شما چه چیزهای دیگری درباره‌ی دیوار بزرگ چین می‌دانید؟ برای ما بنویسد.

اگر تجربه‌ی سفر به چین را داشته‌اید، برای ما از خاطراتتان بگویید.