سایداسفر

شهر زیبای ازمیر همواره با آغوشی گرم از گردشگران پذیرایی می‌کند و خون‌گرمی و مهمان‌نوازی ترک‌ها را به گردشگران نشان می‌دهد. این شهر پر از جاذبه‌های مدرن و تاریخی در کنار یکدیگر است که همگی در محیطی پر جنب‌و‌جوش و بین‌المللی قرار گرفته‌اند. ازمیر با داشتن تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی معتدل مقصدی مناسب در تمامی طول سال است. سفر به ازمیر از آن دسته سفرهاست که آدم‌های با حوصله می‌خواهد؛ چون پر از جاهای دیدنی، خوردنی‌های جذاب و باشگاه‌های شبانه است.

فرودگاه عدنان مندرز در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی ازمیر جایی‌ست که هواپیمای‌تان در آن فرود می‌آید. به روش‌های مختلفی می‌توان از فرودگاه به شهر رسید. می‌توانید در مدت زمان ۳۰ دقیقه با اتوبوس خود را به شهر برسانید. تاکسی‌های فرودگاه مندرز نیز شما را تا مرکز شهر خواهند رساند. در ادامه با سفرزون همراه باشید.

جاهای دیدنی که نباید در سفر به ازمیر از دست بدهید

izmir شهر زیبای ترکیه که باید از نزدیک دید و روح آن را حس کرد
izmir شهر زیبای ترکیه که باید از نزدیک دید و روح آن را حس کرد

این شهر به شکلی باشکوه در کرانه خلیج ازمیر قرار گرفته. ازمیر به چند ناحیه شهری تقسیم شده که هر کدام‌شان شخصیت و فضای محیطی خاص خود را دارند. قلب فرهنگی و جغرافیایی شهر منطقه «کوناک» است که ناحیه‌ای اسکله‌ای‌ست که روح ازمیر را در خودش جا داده است.

ساعت کولسی ، نماد شهر را ببینید

Saat Kulesi ساعتی که نماد ازمیر است
Saat Kulesi ساعتی که نماد ازمیر است

ساعت کولسی مشهورترین نماد شهر ازمیر است که توسط امپراتور آلمانی ویلیام دوم به شهر هدیه شده و نمونه‌ای عالی از معماری عثمانی را به نمایش می‌گذارد. سفر به ازمیر بدون گرفتن عکسی در کنار این بنای یادبود حیرت‌انگیز کامل نخواهد بود. برج ساعت کولسی در میدان کوناک واقع شده است.

موزه باستان شناسی ، تاریخ باستانی یونان و روم و ترکیه

Archeology Museum موزه معروف باستان شناسی از جمله جاذبه‌هایی که نباید در سفر به ازمیر آن را از دست بدهید
Archeology Museum موزه معروف باستان شناسی از جمله جاذبه‌هایی که نباید در سفر به ازمیر آن را از دست بدهید

موزه باستان شناسی در محله کوناک قرار دارد که قلب شلوغ شهر است. این موزه تعدادی از آثار باشکوه را که به دوران یونان و روم باستان باز می‌گردند در خودش جاداده است. مجسمه‌های برنزی و مرمری فراوانی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. این مجسمه‌ها در کنار سکه‌های تاریخی و مجموعه‌های شیشه‌ای، گردشگران را در سفر به ازمیر به خود جذب می‌کنند.

موزه قوم شناسی ، تمام یادگارهای چند هزارساله

Camel Wrestling Festivals کشتی شترها
Camel Wrestling Festivals کشتی شترها

آیا تابه‌حال جشنواره‌های کشتی شتر ذهن‌تان را مشغول کرده است؟ یا درباره این‌که چطور فرش ترکیه‌ای بافته می‌شود فکر کرده‌اید؟ یا آن‌که درباره نحوه زندگی در امپراتوری عثمانی کنجکاو بوده‌اید؟ اگر این‌گونه پرسش‌ها برای‌تان پیش آمده پس حتما از موزه قوم‌شناسی بازدید کنید. در موزه قوم‌‌شناسی اطلاعات فراوانی درباره سنت‌های عجیب و آداب و رسوم محلی و بسیاری چیزهای دیگر به‌دست خواهید آورد.

افه‌سوس ، سری به تاریخ باستان بزنید

ephesuslibrary سازه‌ای باقی مانده از دوران یونان و روم باستان در ازمیر
ephesuslibrary سازه‌ای باقی مانده از دوران یونان و روم باستان در ازمیر

افه‌سوس اقامتگاهی باستانی‌ست که قدمتش به امپراتوری یونان بازمی‌گردد و یکی از بهترین مکان های باستانی در شرق مدیترانه است. شکوه خرابه‌های این بنا عظمت دوران سلطنت هنر یونانی را به نمایش می‌گذارد و باعث شگفتی هر بازدید‌کننده‌ای می‌شود. افه‌سوس یا افسس در فاصله یک‌ ساعته از ازمیر قرار دارد و بازدید از آن سفری یک روزه و هیجان‌انگیز خواهد بود.

کادیفکال ، قلعه‌ای بر فراز شهر

Kadifekale
Kadifekale

کادیفال قلعه‌ای بسیار بزرگ با دیوارهایی بلند است که تحت فرمانروایی اسکندر کبیر احداث شده و از لحاظ استراتژیکی بر بالای تپه پاگوس قرار دارد. از این قلعه می‌توان منظره‌ای عالی به شهر و خلیج بزرگ آن داشت. در هنگام غروب خورشید صدای اذان در تمامی شهر پخش می‌شود و حالتی سحرآمیز به محیط آن می‌بخشد. می‌توان با سوار شدن اتوبوس شهری به این قلعه رسید و امکان پیاده‌روی و کوهپیمایی هم برای رسیدن به آن وجود دارد.

غذاهای ازمیر و رستوارن های معروف آن

trance and cipura ، این غذا را در سفر به ازمیر امتحان کنید
trance and cipura ، این غذا را در سفر به ازمیر امتحان کنید

ازمیر پر از غذاخوری‌های گوناگون است. از کبابی‌های کوچک گرفته تا رستوران های ۵ ستاره شیک، به فراوانی در آن یافت. بیش‌تر غذاخوری‌های ارزان قیمت در اطراف بازار و محله آلسانکاک قرار دارند. در عین‌حال در امتداد اسکله بیرینسی کوردون تعداد زیادی رستوران خوب پیدا خواهید کرد که ترانکا و سپورا سرو می‌کنند، غذایی تهیه شده از نوعی ماهی دریایی که مخصوص همین ناحیه است. سفر به ازمیر فرصتی استثنایی برای امتحان غذاهای جدید است.

رستوران ‌های معروف ازمیر ، از آلتینکاپی تا هالیکارناس باک لوکانتاسی

Altinkapi یکی از معروف‌ترین رستوران‌های ازمیر
Altinkapi یکی از معروف‌ترین رستوران‌های ازمیر

هالیکارناس باک لوکانتاسی، رستورانی با غذاهای دریایی باکیفیت است. هالکارناس باک لوکانتاسی در کنار بازار ماهی‌فروشی بازدوراک کامی قرار گرفته و از این‌رو همیشه مواد اولیه تازه در اختیار دارد. دوگو کارادنیز لوکانتاسی هم رستوارن معروف دیگری در این منطقه است که با ظاهری سنتی که گوشت کباب شده و انواع گوناگون اسنک‌های محلی را در محیطی همراه با موسیقی سنتی ترکیه‌ای سرو می‌کند.
در این میان آلتینکاپی هم اسم و رسمی به‌هم زده است. این رستوارن معتبر با فضای غذاخوری روباز که می‌توان در آن بشقاب کباب دونر یا گوشت کباب شده همراه با سالاد تازه میل کرد. از رستوران‌های معروف ازمیر می‌توان به دنیز اشاره کرد. رستوران دنیز به‌‌خاطر داشتن خوراکی‌های دریایی متنوع بسیار مورد توجه مردم محلی است. در این رستوران حتما باید سوپ ماهی خاص و لذیذش را سفارش داد. برای صرف غذا در رستوران دنیز باید از قبل میز رزرو کنید.

باشگاه ها و تفریحات شبانه

کافه‌های ازمیر در سفر به ازمیر دیدن کنید
کافه‌های ازمیر در سفر به ازمیر دیدن کنید

با پایین رفتن خورشید ناگهان چهره شهر عوض می‌شود و با شنیده شدن صدای رقص و آواز روح تازه‌ای در ازمیر دمیده می‌شود. بیش‌تر جاهای تفریحی در این ساعات از شب در اطراف محله‌های آلسانکاک و کوناک قرار دارند. اگر پس از خرید کردن، گشت‌و‌گذار روزانه و خوردن غذا و نوشیدنی هنوز هم انرژی کافی داشتید و دنبال جایی برای تفریح می‌گشتید، ازمیر شما را ناامید نخواهد کرد.

شب‌های ازمیر در تسخیر باشگاه‌های شبانه، از پونتا تا موتزارت

Mozart Eglence یکی از معروف‌ترین باشگاه‌های ازمیر
Mozart Eglence یکی از معروف‌ترین باشگاه‌های ازمیر

پونتا باشگاهی در محل منزل قدیمی یک بازرگان قرار دارد و جزو باشگاه‌های قدیمی و اولیه شهر به‌حساب می‌آید. در پونتا موسیقی زنده پخش می‌شود. حتما با لباس شیک به آن‌جا بروید. این باشگاه از شب چهارشنبه تا شنبه باز است. همچنین در این منطقه می‌توان به اوتساید هم اشاره کرد. این باشگاه بهترین باشگاه شهر ازمیر است. دیجی‌ها در این باشگاه ترکیبی از موسیقی تکنو و هاوس همراه با برخی آهنگ‌های محبوب ترکیه‌ای را پخش می‌کنند. جمعیت پرهیجان این باشگاه آن را تا نزدیکی‌های صبح ترک نمی‌کنند. باشگاه اوتساید تا ساعت ۴ صبح باز است.

نکتار دیگر باشگاه معروف ازمیر است. نکتار محلی پرطرفدار برای اجرای موسیقی زنده ترکی‌ست و شما برخی از قطعات و اشعار سنتی را در آن خواهید شنید. فضای سالن نکتار واقعا باشکوه است. ان ولو هم باشگاهی در همین سطح است. نکتار ترکیبی از موسیقی پاپ اروپایی و قطعات زیبای پاپ را برای جمعیتی نسبتا مسن‌تر که می‌خواهند خوش بگذرانند، اجرا می‌کند. ان ولو تا ساعت ۴ صبح باز است.

اما معروف‌ترین باشگاه ازمیر را می‌توان موتزارت اگلنس نام برد. یک باشگاه شبانه جاز که تا نزدیکی‌های طلوع آفتاب فعالیتش ادامه دارد. معمولا تعدادی اجرای زنده آن برگزار می‌شود.

کافه های ازمیر ، شب‌های روشن با بوی قهوه ترک

Maya
Maya

تعدادی کافه عالی در شهر ازمیر وجود دارد که برای استراحت و نوشیدن قهوه‌ای دلچسب و چک کردن ایمیل‌ها جایی بسیار مناسب هستند. در ادامه برای هر سلیقه کافه‌ای را معرفی می‌کنیم. مایا یکی از آن‌هاست.  این کافه دوست داشتنی و زیبا در محله آلسانکاک قرار دارد. در فضای دلنشین کافه مایا می‌توانید نودل‌های خانگی، انواع مختلف ساندویچ، شیرینی‌های خوشمزه محلی و دسرهای متنوع بخورید. پس از رفتن به کافه مایا انرژی زیادی برای خرید کردن در فروشگاه‌های اطراف آن را پیدا خواهید کرد.


در سفرزون بخوانید: خرید در ازمیر به وقت حراج ؛ حراجی های ارزان ازمیر


دیگر کافه معروف در ازمیر را می‌توان ملانی نام برد. این کافه شلوغ یکی از مشهورترین‌ها در ازمیر است. کافه ملانی پر از گردشگران و افراد محلی می‌شود و که برای خوردن کمی غذا و گپ و گفت به آنجا می‌روند. برخی از شب‌ها در این کافه موسیقی زنده اجرا می‌شود که برای مشاهده برنامه اجرا‌ها بهتر است به سایت رسمی کافه بروید. همین‌طور کافه لیمون کی سالونو هم در ازمیر مشهور است. حتما در مدت سفر به ازمیر چند ساعتی را در این کافه شلوغ سپری کنید. گروه‌های مختلف در لیمون کی گرد هم می‌آیند تا همراه با خوردن فنجانی چای درباره اتفاقات روز با هم صحبت کنند. به‌علاوه در این سالن قلیان، نوشیدنی‌های غیرالکلی و آبمیوه‌های طبیعی تازه نیز سرو می‌شود.

کافه‌های مدرن در ازمیر

سفر به ازمیر
لذت شب‌نشینی در کافه‌های مدرن ازمیر را از دست ندهید

اگر اهل دنیای دیجیتال هستید، حتما به ۲ کافه خانه اینترنت و بروان سر بزنید. خانه اینترنت قهوه‌های دلچسب متنوعی را به شما می‌دهد. نوشیدنی‌های غیرالکلی هم در این‌جا سرو می‌شود و همراه با آن می‌توانید ایمیل‌های خود را با سریع‌ترین سرعت اینترنت چک کنید. کافه براون هم از محبوبت زیادی برخوردار است و در آن می‌توانید تعداد زیادی غذا و نوشیدنی خوشمزه پیدا کنید. در کافه براون تعدادی میز و صندلی‌ در فضای باز و زیر نور گرم خورشید وجود دارد. اقامتی چند روزه در این شهر ساحلی تجربه‌ای فراموش نشدنی از شهری چند فرهنگی، باستانی، ساحلی و با غذاهای لذیذ و کافه‌های زیبا با هوایی مطبوع و گرم خواهد بود که در هیچ ساعتی از روز حوصله شما را سر نمی‌برد.