سفر به گرجستان این روزها در میان ایرانی‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار است. کشورهای منطقه‌ی قفقاز از دیرباز مورد علاقه‌ی ایرانیان بوده است. گرجستان هم در میان این کشورها است. این کشور که میان روسیه و ترکیه قرار دارد، دارای جاذبه‌های فراوانی است. سفر به این کشور که مردمی مهربان و طبیعتی خیره‌کننده دارد، خاطره‌انگیز خواهد بود.

saadatrent
سفر به گرجستان (یک راهنما - قسمت اوّل)
گرجستان، کشور رنگ و فرهنگ

گرجستان، جایی در میان اروپا و آسیا، کشوری است که فرهنگ، محیط و معماری هر دو قاره، این دو را در این نقطه به هم متصل می‌کند. این کشور به‌خاطر طبیعت باشکوه و مکان‌هایی با معماری کُهن، بیش از تمام کشورهای حومه‌ی خود در اروپا و آسیا، ارزش سفرکردن دارد. در سفرزون، در مقاله‌ی زیر راهنمای کوچکی برای سفر به گرجستان برایتان آماده کردیم. شاید مقصد بعدی شما هم آن‌جا باشد.

به ویزای گرجستان نیازی ندارید

سفر به گرجستان (یک راهنما - قسمت اوّل)
برای سفر به گرجستان به ویزا نیازی ندارید

اگر می‌خواهید راهی تفلیس یا باتومی شوید به ویزای گرجستان نیازی نیست. برای سفر به گرجستان فقط باید پاسپورت معتبر با ۶ ماه اعتبار داشته باشید. چه از مرز زمینی بروید و چه از مرز هوایی، زمان ورود به گرجستان، پلیس این کشور گذرنامه‌ی شما را مهر خواهد کرد و با هربار ورود می‌توانید تا ۴۵ روز در گرجستان اقامت داشته باشید.

عدم نیاز به ویزای گرجستان، سفر به این کشور را آسان می‌کند. انتخاب نوع سفر به گرجستان به روحیه‌ی خود شما بستگی دارد.

سفر زمینی و هوایی به گرجستان

اگرچه به ویزای گرجستان نیازی نیست اما میزان بودجه‌ی مورد نظر شما در انتخاب نوع سفر موثر است. اگر اهل مسافرت آسان باشید، سفر هوایی به گرجستان انتخاب شما خواهد بود. انتخاب تورهای هوایی روش خوبی‌ست. اما اگر دل‌تان کمی چالش می‌خواهد راهش این است که کوله‌تان را ببندید و راه بیفتید. این‌طوری سفری پرهیجان را تجربه خواهید کرد. چون به ویزای گرجستان نیازی نیست، در انتخاب نوع سفر به این کشور، انتخاب بهترین زمان سفر به گرجستان اهمیت دارد.

به کدام شهر گرجستان برویم؟

سفر به گرجستان (یک راهنما - قسمت اوّل)
انتخاب نوع سفر به گرجستان به روحیه‌ی خود شما بستگی دارد

از آن‌جا که به ویزای گرجستان نیازی نیست، کسانی که سفر به این گشور را انتخاب می‌کنند، معمولا شهرهای توریستی را دوست دارند. تورهای گرجستان یا به یکی از شهرهای پرمسافر این کشور مثل باتومی و تفلیس منحصر می‌شود یا اینکه به شکل ترکیبی هستند: به عنوان مثال تور ترکیبی تفلیس و ایروان. پیشنهاد اول ما این است که شما یک تور انحصاری به گرجستان بگیرید.

تورهای تفلیس

چون نیازی به ویزای گرجستان نیست، می‌توانید به راحتی به این کشور زیبا و به‌خصوص شهر تفلیس سفر کنید. برای سفر به تفلیس تورهای مختلفی وجود دارد. معمولا بسته‌ی پیشنهادی سفر به تفلیس از ۳ شب تا ۷ شب است. هزینه‌ی این تورها بسته به هتل و زمان سفر از زیر ۱ میلیون تومان تا نزدیک به ۶ میلیون تومان، متغیر است. اگر سفر زمینی را انتخاب کنید، باز هم با توجه به نوع هتل و زمان سفر، هزینه‌ی شما بین ۹۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان خواهد بود. بهترین مسیر سفر زمینی به گرجستان، استفاده از خاک کشور ترکیه است. این کشور با گرجستان در دو مرز مشترک «سارپ» و «واله» دارد که مسیر معروف توریست‌ها برای رسیدن به گرجستان است. با این وجود در سال‌های اخیر به دلیل تنش‌های منطقه، بیش‌تر توریست‌ها تمایل دارند هوایی به گرجستان بروند.

هزینه‌ی غذا در سفر به گرجستان

غذاهای گرجستان ، امتحان غذاهای سنتی برای ذائقه‌‌های ماجراجو
غذاهای گرجستان ، امتحان غذاهای سنتی برای ذائقه‌‌های ماجراجو
غذاهای سنتی گرجستان - khachapuri
غذاهای سنتی گرجستان - khachapuri
در گرجستان غذاهای محلی را امتحان کنید
در گرجستان غذاهای محلی را امتحان کنید
غذاهای سنتی گرجستان- Khinkali
غذاهای سنتی گرجستان- Khinkali

در سفر به گرجستان می‌توانید حسابی شکم‌گردی کنید. کشورهای حوزه‌ی قفقاز به داشتن تنوع غذایی مشهورند. در بیشتر ساعت‌های روز در همان حال که به گشت‌زنی در شهر مشغول هستید می‌توانید با قیمتی مناسب، غذایی خوشمزه و گرم هم نوش‌جان کنید.

امتحان غذاهای محلی در سفر به گرجستان

به ویزای گرجستان برای سفر به این کشور نیازی نیست. پس در سفر به گرجستان می‌توانید حسابی شکم‌گردی کنید. در سفر به گرجستان حتما «خاچاپوری» را امتحان کنید. این غذا، معروف‌ترین غذای گرجستان است. داخل خاچاپوری را با پنیر پر می‌کنند و رویش را با یک تخم‌مرغ نیمرو تزئین می‌کنند. خاچاپوری کنار سبزیجات رنگارنگ و تازه، شبیه به یک تابلوی نقاشی می‌شود. «خینکالی» و «خارچو» هم از دیگر غذاهای محلی گرجستان هستند که باید طعم خوشمزه‌ی آن‌ها را بچشید. خینکالی شبیه به یک پیراشکی بقچه‌ای است که با گوشت پر شده و بسیار خوش‌طعم است و خارچو یک نوع سوپ ترش و کمی تند با عطر سیر است.


در سفرزون بیشتر بخوانیدغذاهای گرجستان ، امتحان غذاهای سنتی برای ذائقه‌‌های ماجراجو


انتخاب‌های غذایی دیگر در سفر به گرجستان

در کشور گرجستان رستوران‌های زنجیره‌ای بین‌المللی مثل مک‌دونالد هم می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. به‌طور کلی می‌توان گفت که هزینه‌ی غذا در این کشور چندان بالا نیست. برای یک وعده غذا در یک رستوران معمولی باید ۲ دلار پرداخت کنید. کار دیگری که می‌توانید برای کاهش هزینه‌های خود انجام دهید، این است که برای هر روز مقداری بودجه معین کنید. این کار می‌تواند در کاهش هزینه‌های سفر، بسیار موثر باشد. با این کار می‌توانید هزینه‌ی یک وعده غذا در یک رستوران معمولی را در طول روز صرف خوراکی‌های محلی کنید. عطر و طعم خیال‌انگیز این خوراکی‌ها را با هیچ چیز نمی‌توان عوض کرد.

پیشنهاد بعدی این است که برای تنوع هم شده حداقل یک بار از فروشگاه، مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کرده و خودتان آشپزی کنید. شاید این‌طور بتوانید طعم‌های جدیدی را با ادویه‌های گرجی تجربه کنید.

هزینه‌‌ی رفت‌وآمد در گرجستان

سفر به گرجستان (یک راهنما - قسمت دوم)
رفت‌وآمد در گرجستان سخت نیست

اگر در سفر به گرجستان برنامه‌ی شهرگردی دارید، وسیله‌ی نقلیه شخصی و تاکسی را فراموش کنید؛ چون هزینه‌ی حمل‌ونقل در این کشور چندان بالا نیست و می‌توانید به راحتی با وسایل نقلیه‌ی عمومی رفت‌وآمد کنید. بعضی از جاهای این کشور آن‌قدر زیباست که نمی‌توانید سواره آن‌ها را ببینید و باید حتما بعضی از مسیرها را پیاده طی کنید.

هزینه‌ی مترو در تفلیس

مسیر متروی تفلیس بسیار کوتاه و مستقیم است. این مترو دو ایستگاه دارد که کل شهر را پوشش می‌دهد. مترو یکی از راه‌های آسان حمل‌ونقل عمومی در این شهر است. برای استفاده از این وسیله باید یک کارت مترومانی (Metromoney) داشته باشید. قیمت این کارت کمتر از یک دلار است و حسابی هزینه‌ی سفرتان را پایین می‌آورد.

مارشروتکا

در گرجستان هم مثل بسیاری دیگر از کشورهای شوروی سابق، «مارشروتکا» عمومی‌ترین وسیله‌ی نقلیه است. مارشروتکا نوعی وسیله‌ی نقلیه‌ی شهری و قدیمی است و طرفدارن خا۲ خود را دارد. یک سفر شهری با این وسیله ۷ دلار هزینه دارد. بیشتر شهرهای گرجستان مثل «تفلیس»، «باتومی» و «کوتائیسی» سیستم حمل‌ونقل خوبی دارند.

تفریح‌های رایگان در تفلیس

سفر به گرجستان (یک راهنما - قسمت دوم) - تماشای رایگان تفلیس
می‌توانید «تفلیس» را به رایگان تماشا کنید

در سفر به گرجستان نمی‌توان تفلیس را از دست داد. در شهر تفلیس می‌توانید از چند تفریح رایگان لذت ببرید. همزمان با این تفریح‌ها، می‌توانید شهر را هم کشف کنید. پس حتما لیست تفریح‌های رایگان تفلیس را در زیر بخوانید.

تور پیاده‌روی رایگان

در تفلیس می‌توانید به شرکت‌هایی که تور پیاده‌روی رایگان ارائه می‌کنند بروید. آن‌ها برای شهرگردی پیشنهادهای خوبی دارند. به این صورت می‌توانید شهر را رایگان بچرخید. اگر می‌خواهید در سه شب و چهار روز از زیبایی‌های تفلیس لذت ببرید، همین حالا با ما همراه شوید.

استراحت در پارک‌های تفلیس

سفر به گرجستان (یک راهنما - قسمت دوم)
آرامش را در پارک‌های تفلیس تجربه کنید

تفلیس پارک‌های زیبایی دارد. می‌توانید برای استراحت و لذت‌بردن از طبیعت به این پارک‌ها بروید. در ابن پارک‌ها می‌توانید حیوانات وحشی کوچک مثل سنجاب و انواع پرندگان را ببینید. بیشتر این پارک‌ها در اطراف شهر هستند و پر از بازی‌های هیجان‌انگیز مثل چرخ‌وفلک و استخر‌ها و فواره‌های آب.

بام تفلیس

پارک «متاسمیندا» بر بالای کوه متاسمیندا قرار دارد. از کارهای لذت‌بخش در سفر به گرجستان تماشای تفلیس از این نقطه است. این‌جا بام تفلیس است. می‌توانید بعد از یک کوهنوردی لذت‌بخش، تفلیس را از این‌جا تماشا کنید. البته باید به باغ‌وحش و پارک شادی آن هم سر بزنید. کلی بازی جالب و ترسناک هست که در این پارک می‌توانید پیدا کنید.

بر بلندای بام تفلیس
بر بلندای بام تفلیس

گشت در پل دِرای در سفر به گرجستان

در گرجستان هم می‌توان بازارهایی یافت که برای خرید سوغاتی‌های محلی بسیار مناسب هستند. یکی از این‌ بازارها،  بازار «پل درای» است.

پل درای در واقع بازاری در فضای باز است
پل درای در واقع بازاری در فضای باز است

پل «دِرای» در واقع بازاری در فضای باز است. این‌جا بچرخید و به فرهنگ بومی گرجستان نزدیک شوید. برای خود از این بازار یک سوغاتی دوست‌داشتنی بخرید. این‌جا قیمت‌ها خیلی پایین است و می‌توانید یک سوغاتی خوب گیر بیاورید. حتی پوسترهای قدیمی هم در این بازار پیدا می‌شود.

جاذبه‌های توریستی باتومی

مجسمه عشق | از مشهورترین نمادهای باتومی
مجسمه عشق | از مشهورترین نمادهای باتومی
باتومی مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی است
باتومی مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی است
پارک آبی باتومی پارک ۴ استخر و سرسره‌ی آبی دارد
پارک آبی باتومی پارک ۴ استخر و سرسره‌ی آبی دارد

شهر مهم دیگر گرجستان «باتومی» است. این شهر نیز مقصد بسیاری از مسافران ایرانی است. باتومی در ساحل دریای سیاه است و ۳۶۲ کیلومتر از تفلیس فاصله دارد. شب‌های تابستان باتومی حرف ندارد و تا صبح زنده و شلوغ است.

بلوار باتومی و رقص فواره‌ها

سفر به گرجستان (یک راهنما - قسمت دوم) - بلوار باتومی
در بلوار باتومی رقص فواره‌ها شما را به خود جذب می‌کند

در بلوار باتومی رقص فواره‌ها شما را به خود جذب می‌کند. در این بلوار از کافه‌نشینی هم می‌توانید لذت ببرید. بلوار باتومی تا نیمه‌های شب شلوغ است و توریست‌ها در حال راه رفتن یا خرید کردن، خوش‌گذرانی و لذت‌بردن از هوای آن هستند.

تماشای باغ گیاه‌شناسی باتومی

از دیگر لذت‌های سفر به باتومی دیدن باغ گیاه‌شناسی این شهر است. اگر از علاقه‌مندان گل‌وگیاه باشید از تماشای این باغ لذت خواهید برد. گیاهان استوایی و استثنایی که فقط در آب‌وهوای باتومی رشد می‌کنند از جاذبه‌های این شهر است.

چرخ‌وفلک باتومی

چرخ‌وفلک باتومی شما را به تماشای ابرها می‌برد. این چرخ‌وفلک کنار دریا قرار دارد. این‌ بالا می‌توانید ریه‌تان را از اکسیژن هوای خوب دریا انبوه کنید. بعد از سوار شدن بر این چرخ‌وفلک، غرق شدن در آبی دریا و لذت بردن از هوای باتومی را فراموش نخواهید کرد.

تماشای فواره‌های باتومی و گشت‌زدن در بندر باتومی نیز می‌تواند لذت سفر به گرجستان را برای شما دو برابر کند. از این شهر دست خالی برنمی‌گردید. حداقل یک دنیا خاطره و کلی سلفی به همراه خواهید آورد!