کشور ترکیه مقصد محبوب گردشگران است. به‌ویژه برای ما ایرانیان که هم با ترکیه همسایه‌ایم و هم با اقلیمش سازگار. در جنوب این کشور دیدنی، شهر شگفت‌انگیزی به نام بدروم وجود دارد که در تمام طول سال مورد استقبال گردشگران است. تقریباً هر‌چیزی را که به عنوان یک جاذبه توریستی در ذهن دارید، در بدروم پیدا خواهید کرد. سواحل چشم‌نواز، کشتی‌های تفریحی،‌ هتل‌های لوکس، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فوق‌العاده، همه و همه، این شهر تماشایی را به یک جاذبه‌ی گردشگری تمام‌عیار تبدیل کرده‌اند. امروز می‌خواهیم گشت‌و‌گذار مفصلی در شهر قدیمی بدروم داشته باشیم. پس با سفرزون همراه باشید.

saadatrent

 

بدروم شهری ساحلی در جنوب غربی ترکیه و کناره‌ی دریای اژه است. آب‌و‌هوای شهر معتدل مدیترانه‌ای است؛ به این معنی که تابستان‌هایی گرم و مرطوب و زمستان‌هایی خنک و بارانی دارد. بدروم با روستا‌های ساحلی کوچک و بزرگ دور‌و‌برش، در مجموع شبه‌جزیره‌ی بزرگی را با نام بدروم تشکیل می‌دهد و خود قلب تپنده‌ی این شبه‌جزیره است. جالب است بدانید که بسیاری از افراد مشهور دنیا نیز، مدتی از تعطیلات تابستانی را به بدروم می‌آیند و از جاذبه‌ها و اماکن تفریحی این شهر لذت می‌برند. اما ببینیم شهر قدیمی بدروم چه جاذبه‌هایی دارد.

مقبره هالیکارناسوس؛ از عجایب قدیمی هفتگانهی جهان

مقبره هالیکارناسوس
مقبره هالیکارناسوس

بدروم با تمام جاذبه‌های هیجان‌انگیزش، قبل از هرچیز شهری باستانی با تاریخ پنچ‌هزار ساله است. نام قدیم این شهر، هالیکارناس است و زادگاه هرودوت، تاریخ‌نگار مشهور را نیز به آن نسبت می‌دهند. در بدروم مقبره‌ی شگفت انگیزی وجود دارد که متعلق به پادشاه ماسولوس در چهار قرن قبل از میلاد مسیح است. زمانی این مقبره در لیست عجایب هفتگانه‌ی دنیا قرار داشت و امروزه تنها بقایایی از آن باقی مانده است. این آرامگاه به دستور آرتمیسیا، خواهر و همسر پادشاه ساخته شده و معماری آن آمیزه‌ای از هنر یونانی و مصری است. امروزه از این آرامگاه به صورت موزه بازدید می‌شود.

نمای ۳۶۰ درجه از مقبره هالیکارناسوس

موقعیت مقبره هالیکارناسوس روی نقشه گوگل

قلعه سنتپیتر؛ استوار بر فراز شهر قدیمی بدروم

قلعه سنت پیتر
قلعه سنت پیتر

اما مشهورترین جاذبه‌ی تاریخی بدروم، قلعه‌ی سنت‌پیتر است. این قلعه که از قرن ۱۵ میلادی تا به امروز استوار باقی مانده، همچون دیده‌بانی همیشه بیدار از شهر زیبایش محافظت می‌کند. این قلعه شامل چندین برج بلند، یک حیاط بزرگ و کلیسایی کوچک در آن است که با تسلط ترکان عثمانی، مناره‌ای به نشانه‌ی مسجد نیز در کنار آن ساخته شده است. اما شاید جالب‌ترین بخش این قلعه، بازدید از موزه‌ی باستان شناسی زیر آب بدروم باشد. در این موزه، گنجینه‌ها و عتیقه‌هایی از عصر برنز به همراه لاشه‌ی دو کشتی غرق‌شده‌ی باستانی قرار دارد. بازدید از این موزه شما را به اعماق تاریخ می‌برد.

نمای ۳۶۰ درجه از قلعه سنت پیتر

موقعیت قلعه سنت پیتر روی نقشه گوگل

سواحل و تفریحات آبیِ شهر بدروم

سواحل بدروم

اما قطعاً هیجان‌انگیز‌ترین قسمت تور بدروم،‌ سواحل فیروزه‌ای و تفریحات آبی آن است. در بعضی مناطق سواحل شنی هستند و در بعضی دیگر پوشیده از زنبق‌های آبی و گل‌های رنگارنگ. در بعضی مناطق شهر قدیمی بدروم هم می‌توانید با قدم زدن در باغ‌های پرتقال و نارنگی، از هوای مدیترانه‌ای بدروم بیشتر لذت ببرید. اگر موج‌سوار حرفه‌ای هستید سواحل بدروم جان می‌دهد برای تجربه‌ی این هیجان بی‌نظیر. می‌توانید در منطقه گومبت اردو بزنید و با رنگ تخت موج‌هایتان،‌ به رنگ‌آمیزی محیط اضافه کنید. اگر موج‌سوار نیستید، تفریحاتی نظیر غواصی و ماهیگیری حسابی شما را سرگرم خواهند کرد.

کشتی‌های تفریحی از دیگر جاذبه‌های گردشگری در بدروم است که می‌توانید لحظاتی تکرار‌نشدنی را در آن‌ها سپری کنید. با تور‌های داخلی که در خود شهر بدروم وجود دارند، می‌توانید سوار این کشتی‌ها شوید و دریانوردی آرام و مفرحی در مدیترانه داشته باشید. این کشتی‌ها در ایستگاه‌ها و سواحل مختلف می‌ایستند و فرصتی برای شنا در اختیار شما قرار می‌دهند. اما کشتی‌های تفریحی کمی گران‌اند. اگر به دنبال دریانوردی مقرون به صرفه‌تری هستید، می‌توانید از قایق‌هایی سنتی به نام گالت استفاده کنید. برخی از این قایق‌ها دارای امکانات خوبی نظیر حمام و دستشویی و نشیمن مناسب هستند و احساس رضایت‌بخشی برایتان فراهم می‌کنند.

نمای ۳۶۰ درجه از شهر بدروم

روستاهایساحلی شهر قدیمی بدروم ؛ دنج و آرامش بخش

سواحل دنج شهر قدیمی بدروم
سواحل دنج شهر قدیمی بدروم

بدروم به ‌خصوص در فصل توریستی شهر نسبتاً شلوغی است. اگر اتومبیل شخصی در اختیار دارید، بهتر است که سری هم به روستا‌های ساحلی بدروم بزنید. این روستاها که بر کرانه‌ی دریای اژه قرار دارند، مکان‌های دنج و آرامی برای شنا یا تفریحات خودمانی و کم‌هزینه هستند. در این روستا‌ها با مردم محلی بیشتر برخورد خواهید داشت و می‌توانید از غذا‌های لذیذ و دریایی بدروم هم بهره‌مند شوید. روستا‌های نزدیک‌تر به بدروم، روستای مازی و گومبت است. هر دو روستا دارای رستوران‌های خوب و سواحل کم‌عمق و امنی هستند و اکیداً برای شنا توصیه می‌شوند. در ۵ مایلی بدروم هم دهکده‌ای به نام بیتز وجود دارد که دارای زیبایی و آرامشی منحصر‌به‌فرد است و می توانید اسکی روی آب را هم در آن تجربه کنید.

آمفیتئاتر بدروم و دروازهی میندوس؛ از دیگر جاذبههای شهر قدیمی بدروم

دروازه‌ی میندوس
دروازه‌ی میندوس

اما اگر از طرفداران پر‌و‌پا قرص آثار باستانی هستید، بدروم هنوز هم گزینه‌‌های زیادی برای شما دارد! آمفی‌تئاتر باستانی بدروم، شاید پیش از هر‌چیز شما را به یاد آمفی‌تئاتر رم بیندازد. این آمفی‌تئاتر پس از بازسازی در سال ۱۹۷۳، به یک موزه‌ی هوای باز تبدیل شده و گاهی نیز میزبان کنسرت‌ها وجشنواره‌های فرهنگی است.

آمفی‌تئاتر بدروم
آمفی‌تئاتر بدروم

دروازه‌ی میندوس هم از دیگر بناهای برجسته‌ی شهر بدروم است که آخرین اثر به جا مانده از دوران پادشاهی شاه ماسولوس است. این دروازه زمانی بخشی از دیوارهای دژی محکم بود که به مسافت هفت کیلومتر دور شهر کشیده شده بود.

نمای ۳۶۰ درجه از آمفی تئاتر بدروم

موقعیت آمفی تئاتر بدروم روی نقشه گوگل

بافت شهر بدروم؛ هم مدرن و هم سنتی

بدروم
بدروم

بدروم دارای دو بافت کاملاً متفاوتِ قدیمی و مدرن است. ولی هرکدام از آن‌ها لطف خود را دارد.

بافت شهر قدیمی بدروم درست در پشت قلعه‌ی سنت پیتر قرار دارد و به واقع جای معرکه‌ای است. خانه های سنگی کوچک در میان کوچه های تنگ و باریک قرار دارند و شاخه‌های درختان انگور از دیوار‌‌های سفیدشان سر بلند کرده و به شما خوش‌آمد می‌گویند. تعدادی بوتیک نقلی به همراه کافه‌هایی با معماری سنتی هم در این محله‌ها وجود دارند که بهترین مکان برای گذراندن یک عصرانه شگفت انگیز هستند. می‌توانید عکس‌های زیبایی از این بخش از شهر ثبت کنید و مثل کارت‌پستال‌های ترکی برای دوستانتان بفرستید.

اما مرکز شهر بدروم که چندین بار هم بازسازی شده یک‌سره متفاوت است. کوچه‌ها و خیابان‌ها پر هستند از هتل‌های لوکس و رستوران‌های مجلل و کلوپ‌های شبانه که نبض شهر را در تمام طول روز زنده نگه می‌دارند. کافه‌های بدروم به اندازه‌ی کافه‌های استانبول محبوب‌اند و برای جلب مشتریان بیشتر موسیقی‌های مد روز غربی پخش می‌کنند. اگر اهل جشن و مهمانی و بزن و بکوب هستید، حتماً مرکز شهر را برای اقامت انتخاب کنید. هتل‌های لوکس و ساحلی بدروم، بهترین خدمات ممکن را به مشتریانشان ارائه می‌دهند.

 بهترین فصل سفر به شهر قدیمی بدروم

بهترین زمان سفر به بدروم
بهترین زمان سفر به بدروم

بدروم به دلیل داشتن آب‌و‌هوای معتدل مدیترانه‌ای در تمام طول سال قابل بازدید است. اما بهترین زمان سفر به آن  را از اردیبهشت تا آبان یعنی فصل بهار تا پاییز می‌دانند. این شهر در فصل توریستی ۲۴ ساعته باز است و به گردشگران از هر نوع و طبقه‌ی اجتماعی، خدمات ارائه می‌دهد.ولی اگر می‌خواهید بدروم را خلوت ببینید، زمستان هم فصل مناسب و ارزانی برای بازدید است.

موقعیت مکانی شهر بدروم روی نقشه گوگل

این روز‌ها شهر قدیمی بدروم ، تمام امکانات لازم برای تبدیل شدن به یک شهر توریستی تمام‌عیار را در خود دارد و محبوب دل گردشگران از تمام نقاط دنیاست. هنوز هم تصاویر زیبای این شهر بر روی کارت پستال‌های ترکیه‌ای دیده می‌شود.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های بدروم کلیک کنید.

بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون