در میان مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری گاه به اسم‌هایی بر‌می‌خوریم، که با کلیت فضا هماهنگی دارند و به درستی انتخاب شده‌اند. اما به جز معنای ظاهری‌شان، اشاره به چیز دیگری هم دارند که شاید در موردش چیزی ندانیم. عمارت نمکدان اصفهان یک کافه‌رستوران منحصر‌به فرد و جذاب در شهر اصفهان است که به تازگی کارش را شروع کرده. نمکدان اسم جالب و با‌مزه‌ای برای یک رستوران است. اما قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم این اسم به مکان دیگری هم اشاره دارد. در این مطلب از سفرزون می‌خواهیم شما را به این کافه‌رستوران ویژه ببریم و طی یک شکم‌گردی جذاب، از فضای آن نیز لذت ببریم. ما را تا انتها همراهی کنید.

saadatrent

 

در دنیای مدرن، جاذبه‌های زیادی هستند که شهرتشان را از گذشته می‌گیرند. اما در این میان، جاذبه‌های دیگری هم هستند که با وجود تازه‌ تأسیس بودن،‌ حس دلربایی از گذشته را در درون ما به‌وجود می‌آورند. کافه‌رستوران نمکدان یکی از این مکان‌های جذاب است که با فضا و غذای سنتی‌اش ما را به گذشته‌ها و خاطرات خوشایند‌مان می‌برد. حس نشستن در این عمارت شبیه آن است که انگار در لوکیشن یک فیلم قدیمی حاضر شده‌اید، و در نقش‌تان فرو رفته‌اید. اما ببینیم این کافه‌رستوران دقیقاً کجاست و چه فضا و امکاناتی دارد؟

عمارت نمکدان اصفهان کجاست؟

عمارت نمکدان اصفهان

کافه‌رستوران نمکدان در همسایگی یکی از بهترین جاذبه‌های جهان است؛ میدان نقش‌جهان، بهترین شاهکار معماری عصر صفوی که هنوز هم که هنوز است، بازدید‌کنندگانش را انگشت به دهان می‌گذارد. عمارت نمکدان اصفهان، واقع در گذر پشت مطبخ، یکی از ورودی‌ها به میدان نقش‌جهان از سمت خیابان استانداری است. اگر به این کافه‌رستوران جذاب سری بزنید شانس این را خواهید داشت، که از تراس بزرگ آن،‌ چشم‌‌انداز فوق‌العاده‌ای از میدان نقش‌جهان داشته باشید.


برای دریافت راهنمای سفر به اصفهان کلیک کنید.


حیاط عمارت نمکدان اصفهان

عمارت نمکدان اصفهان

در میان کافه‌رستوران‌ها، آن‌هایی که حیاط و فضای داخلی توأمان دارند، ‌از همه جذاب‌ترند. عمارت نمکدان که دیگر جای خود دارد و با داشتن حیاطی بزرگ و دلباز که بنای عمارت را در‌بر‌گرفته، یک‌جور تافته‌ی جدا‌بافته است. کف این حیاط با موزاییک‌هایی سنتی تز‌ئین شده که دور تا دور عمارت را در بر‌می‌گیرد. میز‌ها و صندلی‌های چوبی در تعداد و ابعاد مختلف، به سبک کافه‌های سنتی چیده شده و انگار همه را به نشستن و گپ زدن دعوت می‌کند. حیاط بسیار با‌صفا بوده و دارای چند تنه‌ درخت قد بلند است که شاخه‌هایشان در طول روز سایه‌بانی برای میز و صندلی‌ها می‌شود. چند گلدان بزرگ و اشیاء تزئینی سنتی نظیر کوزه نیز با فاصله در حیاط قرار دارند.

بنای عمارت نمکدان اصفهان

بنای عمارت نمکدان اصفهان

از دالان کوتاه آبی‌رنگ ورودی که پا به حیاط می‌گذاریم، اولین چیزی که توجه‌مان را جلب می‌کند، یک ساختمان سفید‌ با قاب پنجره‌های سبز‌رنگ است. این ساختمان، بنای اصلی عمارت نمکدان است که فقط از طبقه‌ی همکف و اول تشکیل شده و معماری سنتی و بسیار زیبایی دارد. تضاد این ساختمان سفید‌رنگ با دیوار‌های کاه‌گلی حیاط، جلوه‌ی محشری خلق کرده. بنای عمارت از دو هشتی قرینه تشکیل شده که توسط ایوانی طولانی به هم متصل‌اند. این ایوان چشم‌گیر‌ترین بخش عمارت است و میز و صندلی‌هایی که آن‌جا چیدمان شده‌اند، به آدم چشمک می‌زنند.

اتاقهای عمارت نمکدان اصفهان

اتاق‌های عمارت نمکدان اصفهان

در هر دو طرف شرقی و غربی عمارت، در‌هایی وجود دارد که شما را به داخل عمارت راهنمایی می‌کند. در مسیر  راهرو‌های عمارت، عتیقه‌جاتی وجود دارند که شما را بیشتر به دنیای قدیم می‌برند. اتاق‌های این عمارت نیز، رنگ و بویی کهن دارد. در میانه‌ی هر اتاق میز و صندلی‌های چوبی گذاشته‌اند تا روی آن‌ها بنشینید و غرق در فضای سنتی آن‌جا غذایتان را سفارش دهید. طرح‌های متنوع سنتی، فرش و پوش اسب‌های ترکمن، بافته‌های کردی و دست‌سازه‌های لری، میزهای سلطنتی و شیک با جلوه‌ای عتیقه‌طور در فضا به چشم می‌خورند. تماشای میز توالت‌های چوبی، دیوارکوب‌ها و پارچه‌های عجیب و خوش‌طرح تا آماده شدن سفارشتان، وقت گذرانی جذابی است.

بالکن عمارت نمکدان اصفهان

بالکن عمارت نمکدان

اما به نظر می‌رسد جذاب‌ترین بخش کافه‌رستوران نمکدان، بالکن این عمارت باشد. بالکنی بزرگ و طولانی رو به حیاط و میدان نقش جهان، که با دو مبل تکی راحتی و یک میز عسلی کوچک، محیطی دنج برای گپ‌های دو‌نفره‌ی شما خواهد بود. می‌توانید در عصر‌های ولرم تابستان، در این تراس زیبا بنشینید و با سفارش یک شربت ناب و خنک، غرق در لذت و آرامش شوید. در فصل سرد هم می‌توانید در این بالکن چای یا قهوه بنوشید و غرق در افکارتان گرم شوید.

غذاها و نوشیدنیها در کافهرستوران نمکدان

رستوران عمارت نمکدان

اگر از فست‌فود‌ها استقبال نمی‌کنید و علاقه‌مند به غذا‌های خانگی و سنتی هستید،‌ کافه‌رستوران نمکدان گزینه‌ی بسیار مناسبی برای شماست. در منوی این کافه‌رستوران فقط غذا‌های خوش‌طعم ایرانی و سنتی به چشم می‌خورد و ما را بیش از پیش با خاطرات گذشته پیوند می‌دهد. از لذیذ‌ترین غذا‌های این منو، پلو‌ماش است که با آبِ گوشت و قلم تهیه شده. احتمالاً طعم بی‌نظیر این غذا، شما را به یکی از مشتری‌های همیشگی آن تبدیل کند. نکته‌ی جالب دیگر این‌که در روز‌های جمعه، تک‌غذای این کافه‌رستوران آبگوشت است که در ظرف‌های سنگی قدیمی سرو می‌شود. خاطره‌ی خوردن آبگوشت در روز جمعه در خانه‌ی  شلوغ و قدیمی مادر‌بزرگ، ما را به گذشته‌های دور خواهد برد.

در منوی کافی‌شاپ هم، لیست نوشیدنی‌های گرم کامل است. در عمارت نمکدان، انواع قهوه را در بهترین کیفیت نوش‌جان خواهید کرد. چرا که قهوه‌ها زیر نظر کارشناس قهوه در کافی‌شاپ این مجموعه به سرو می‌رسد و می‌توانید با خیال راحت از طعم قهوه‌ای اصیل اذت ببرید. به‌طور کلی نظارت خوبی در مجموعه وجود دارد و  صاحبان مجموعه خود، مسئول کنترل رضایت مشتری‌ها هستند. آن‌ها در حین صرف غذا میزان رضایت شما را جویا می‌شوند و اگر کمبودی وجود داشته باشد، آن را برطرف می‌کنند. البته به دلیل تازه‌ تأسیس بودن کافه‌رستوران، منوی غذا‌ها و نوشیدنی‌ها هنوز متنوع و کامل نیست، ولی کیفیت بالای ‌آن‌ها شما را راضی خواهد کرد.

عمارت نمکدان اصفهان ،اشارهبه یادگاری از عصر صفویان

عمارت نمکدان اصفهان
عمارت نمکدان اصفهان

با شنیدن نام کافه‌رستوران نمکدان، اولین چیزی که به ذهنتان خواهد رسید ارتباط نمک و نمکدان با غذا‌ها و سفره‌ی ایرانی است. اما سوای این ارتباط، این اسم به یک بنای تاریخی تخریب‌شده نیز اشاره دارد. عمارت نمکدان اصفهان یکی از بناهای عصر صفوی است که به دستور ظل السلطان، حاکم وقت اصفهان در دوران قاجار تخریب شد. ظل السلطان، که پسر ناصر‌الدین‌شاه بود که با به شاهی رسیدن برادرش مظفّرالدّین شاه امید سلطنت خود را از دست رفته می‌دید. او به تلافی، تعدادی از شاهکارها و یادگارهایی برجسته‌ی صفویان را که در دنیا بی‌نظیر بود خراب کرد و مصالح آنها را فروخت. کاخ نمکدان عمارتی سه‌طبقه و هشت‌گوش بود که با فاصله حدود ۱۵۰ متر از تالار آیینه خانه و ۲۳۰‌ متر از رودخانه قرار داشته است. در اوج دوره تخریب‌های ظل‌السلطانی، سرانجام نوبت به کاخ نمکدان هم رسید و ویران شد. امروزه هیچ اثری از این عمارت باقی نمانده و محدوده‌ی آن به  خیابان، پارک، بنای مسکونی و اداری تبدیل شده است.

دسترسی به کافهرستوران نمکدان اصفهان

این کافه‌رستوران در ابتدای کوچه‌ی پشت مطبخ در خیابان استانداری واقع شده و به دلیل مجاورت با میدان نقش‌جهان اصفهان، به راحتی آن را پیدا خواهید کرد.

اگر در زمستان به این عمارت زیبا می‌روید، نگران نشستن در حیاط نباشید. چرا که وسایل گرما‌زا وجود دارد و  در سردی و گرمی توأمان، حس خوبی خواهید داشت. طنین موسیقی سنتی در فضا، و معماری هنرمندانه‌ی عمارت نمکدان اصفهان،‌ شما را غرق در نوستالژی و خاطره‌بازی خواهد کرد.

آدرس عمارت نمکدان در نقشه گوگل


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اصفهان کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون