یکی از اولین مکان‌هایی که توسط گردشگران در سفر به خرم آباد انتخاب می‌شود بی‌شک قلعه فلک الافلاک است. قلعه‌ای زیبا و رازآلود که عظمت آن شما را خیره می‌کند. این بنا که در متون متفاوت به نام‌های مختلفی خوانده شده است یکی از قلاع نظامی ایران بوده و سراسر تاریخ حوادث بسیاری برخود دیده است. قلعه فلک الافلاک یا شاپور خواست یکی از زیباترین قلعه‌های نظامی در روزگار ساسانی است که همچنان استوار و پا برجا است. برای شناخت بیشتر این قلعه با سفرزون باشید.

saadatrent

نمای ۳۶۰درجه قلعه فلک الافلاک

 سر آغاز راه بنای قلعه

قلعه فلک الافلاک

خرید بلیط هواپیما تهران خرم آباد

این بنا در ابتدا بسیار وسیع‌تر بوده و با گذشت سال‌ها و عبور از حوادث تاریخی مختلف از مساحت آن کاسته شده است. چنان که از اسناد تاریخی و نام بنا مشخص است فلک الافلاک قلعه‌ای ۱۲ برجی بوده و این موضوع اشاره‌ای دارد به ۱۲صورت فلکی که ایده‌ای شده برای ساخت برج‌ها در عصر ساسانیان. این قلعه در ابتدا در همان شهر شاپور خواست قرار داشت و به همین نام خوانده می‌شد که پس از تخریب شهر و بنای خرم آباد نام آن تغییر کرد.

کاربری فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک
نمای زمستانی قلعه فلک الافلاک

 

ابتدا در دوران ساسانیان از قلعه برای نگهداری اسرای رومی استفاده می‌شد و در قرن چهارم محلی بود برای مقر حکومت آل حسنویه و گنجور و سپس در دوران آل بویه و پس از آن نیز کاربری آن بین مقر حکومتی و محل خزانه حکومت در تغییر بود.  تا در سال‌های صفوی و قاجار نیز که به پایگاه نظامی و سیاسی بدل شد و در نهایت در سال‌های حکومت پهلوی از این بنا به‌عنوان زندان استفاده می‌کردند. در سال ۱۳۴۹ این اثر در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید و جاودانه شد.


در سفرزون بخوانید:  تنگه هلت پلدختر ، جادوی طبیعت لرستان در دل سخت سنگ‌ها


سرگذشت قلعه فلک الافلاک

پس از فراز و فرودهای بسیاری که بنا به خود دید تنها دو برج از ۱۲ برج اصلی آن باقی ماند  و در تمام دوره‌ها مرمت و بازسازی‌های مختلفی روی این اثر انجام شد. در نهایت با بازسازی نمای قلعه بخش‌های مختلفی در آن ایجاد شد، این بخش‌ها شامل:  موزه باستان ‌شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیاء، مرکز فروش تولیدات فرهنگی و چایخانه سنتی می‌‌شود.

معماری قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک در شب

بنای آجری قلعه که از خشت، ملات، گچ و آهک شکل گرفته است عظمتی مرموز دارد که روح گردشگران را درگیر می‌کند. این بنا ۵۳۰۰ متر مربع وسعت دارد و طبق بررسی‌ها ارتفاع بلندترین برج آن به ۲۲٫۵ متر از تپه‌ای که قلعه روی آن قرار دارد بالاتر است. از ورودی که در برج غربی قرار دارد عبور کنید به حیاط اول می‌رسید که در اطراف خود چهار برج در جهت‌های مختلف دارد، کمی جلوتر حیاط دوم قلعه است که شباهت بسیاری به حیاط اول دارد و چهارسوی آن را تالارهایی عظیم فرا گرفته‌اند.


در سفرزون بخوانید: جاهای دیدنی خرم آباد ؛ بهشت طبیعت ایران


قلعه فلک الافلاک

حمام قلعه فلک الافلاک

این حمام که بخشی جالب از معماری بنا است در بخش شمالی قلعه قرار دارد و برای تامین آب مورد نیاز آن چاهی در نزدیکی‌اش حفر شده. حمام قلعه تا اواخر عصر قاجار نیز فعال بود و از آن استفاده می‌کردند.

آدرس قلعه فلک الافلاک روی نقشه گوگل

اگر شما هم در بین آجرهای تاریخی قلعه فلک الافلاک چرخیده‌اید و روزگاری که بر این خاک گذشته است را مرور کرده‌اید برای ما از تجربه‌تان بنویسید، ما منتظر شما هستیم.