در شهر بزرگی مثل تهران، گرمای هوا در فصل تابستان، گاهی آدم را کلافه می‌کند. یا دوست داریم در خانه بمانیم و زیر باد کولر لم بدهیم و یا در ساعتی مناسب در مکانی مناسب باشیم. پارک شهر تهران یکی از همین مکان‌های مناسب است که به دلیل جاذبه‌های متنوع، مورد استقبال مردم مرکز شهر تهران است. این پارک که از آن  به عنوان قدیمی ترین پارک تهران اسم می‌برند، بسیار بزرگ است و می‌تواند چند ساعتی، بازدیدکنند‌گان خود را سرگرم کند. امروز می‌خواهیم بی‌معطلی به این پارک زیبا برویم و لحظات تابستانی خوبی در آن داشته باشیم. پس با سفروزن همراه باشید.

saadatrent

 

معرفی پارک شهر تهران

پارک شهر تهران
پارک شهر تهران

پارک شهر در سال ۱۳۳۹ در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار بر روی محله‌ی قدیمی سنگلج ساخته شد. این پارک بزرگ ۸ ورودی دارد و از چند خیابان قابل دسترسی است: از شمال به خیابان شهید فیاض‌بخش، از جنوب به خیابان بهشت، از شرق به خیابان خیام و از غرب به خیابان وحدت اسلامی. بخش زیادی از مساحت پارک به فضای سبز اختصاص داشته و صرف درختکاری و چمن‌کاری شده است. بقیه‌ی مساحت هم به دریاچه‌ی مصنوعی، آب‌نماها، پیاده‌روها، خیابان‌ها و ساختمان‌های  درون پارک، اختصاص یافته است.

پارک شهر، فضای بزرگ و باصفایی برای قدم زدن و خلوت کردن دارد، ولی فقط برای این کار ساخته نشده! جاذبه‌های متنوعی درون پارک قرار دارند که می‌توانند تایم یک بعد‌از‌ ظهر تابستانی شما را پر کنند. موزه‌ی صلح تهران، باغ پرندگان، سایت پرنده‌نگری، آکواریوم پارک شهر و نماد قربانیان سلاح‌های شیمیایی در میدان مرکزی پارک، از جمله جاذبه‌های دیدنی پارک شهر تهران هستند. علاوه بر این‌ها تفریحات ورزشی نظیر دریاچه‌ی مصنوعی برای سوار شدن قایق‌های پدالی، محوطه‌ی زمین تنیس و میز‌های پینگ‌پنگ  و همچنین شهر‌بازی کودکان نیز وجود دارد.


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


موزهصلح تهران

موزه صلح
موزه صلح

در مرکز پارک شهر مجسمه‌ی پرنده‌ای،‌ تحت عنوان صلح و دوستی خودنمایی می‌کند. این تندیس زیبا، اشاره به موضوعی دارد که در شمال مرکزی پارک واقع شده و نام آن موزه‌ی صلح است. این موزه‌ با محوریت جنگ ایران و عراق و شعار صلح و دوستی، از فجایع جنگ می‌گوید. ابزار و ادوات جنگی نظیر ماسک‌های شیمیایی و سلاح‌‌های کشنده در این موزه به نمایش گذاشته شده است. البته در کنار این سلاح‌ها، به موضوعاتی همچون جنگ‌های جهانی اول و دوم، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن و عوارض ناشی از استفاده از این سلاح‌ها پرداخته شده است. جالب است بدانید که بازدید از این موزه برای عموم رایگان است.

باغ پرندگان

باغ پرندگان
باغ پرندگان

در مرکز پارک شهر تهران، باغ پرندگان در دو محوطه‌ی باز قرار گرفته است. در این باغ ۸۵ گونه پرنده در ده حصار بزرگ موجود است. پرندگانی همچون: انواع طوطی و فنچ، مرغ عشق، کبک، بلدرچین، عروس هلندی، فلامینگو، طاووس، قرقاول، بوقلمون، شترمرغ، و مرغ‌های زینتی وجود دارد. این پرندگان در فنس‌های بزرگی که دارای حوض آب نیز هستند، زندگی می‌کنند و زیبایی خود را به نمایش می‌گذارند.

سایت پرنده نگری پارک شهر

سایت پرنده نگری
سایت پرنده نگری

اما درست در کنار فنس‌های باغ پرندگان، مجموعه‌ی پرنده‌نگری پارک شهر قرار دارد. پرنده نگری از شاخه‌های طبیعت گردی است و در سال‌های اخیر، طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است. مجموعه‌ی پرنده‌نگری پارک شهر، مجهز به دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ است و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه با راهنمایی کارشناسان سایت، به پرنده نگری در پارک بپردازند. تا کنون گونه‌های زیادی از پرندگان در پارک شهر شناسایی شده که شامل پرندگان ساکن، مهاجران زمستانی و تابستانی و مهاجران عبوری می‌شود.

آکواریوم پارک شهر تهران  

آکواریوم پارک شهر
آکواریوم پارک شهر

در ضلع جنوب شرقی، آکواریوم پارک شهر قرار دارد. این آکواریوم، نمایشگاهی از ماهی‌های آب شیرین است، که شاید تابه‌حال تجربه دیدن آن‌ها را نداشته باشید! این آکواریوم جذاب گونه‌های مختلفی از ماهی‌ را به نمایش گذاشته و می‌تواند برای دوست‌داران ماهی‌ها بسیار سرگرم کننده باشد. فروشگاهی مربوط به تجهیزات نگهداری ماهی نیز در اینجا موجود است که می‌توانید غذای‌ماهی، شیشه‌ آکواریوم و وسایل مربوط به تزئینات آن را از اینجا خریداری کنید.

کتابخانه مرکزی پارک شهر

کتابخانه مرکزی پارک شهر
کتابخانه مرکزی پارک شهر

در مرکز پارک شهر، یک کتابخانه‌ی قدیمی وجود دارد که در سال ۱۳۵۰ تأسیس شده است. امروزه چندین هزار جلد کتاب در موضوعات و زمینه های گوناگون در این کتابخانه وجود دارد و دارای بخش‌های مختلفی نظیر نشریات، خدمات فنی، بخش کودک و بخش مرجع است. کتاب‌های قدیمی و چاپ سنگی هم در زیرزمین این کتابخانه یافت می‌شوند.

دریاچه پارک شهر تهران

دریاچه پارک شهر تهران
دریاچه پارک شهر تهران

دریاچه پارک شهر، از جاذبه‌های تفریحی این پارک است و ۲۰ سال از تاریخ ساخت آن می‌گذرد. این دریاچه در فصل تابستان، مجهز به قایق‌های پدالی است و علاقه‌مندان می‌توانند از جلیقه نجات به هنگام قایق‌سواری استفاده کنند.

موقعیت پارک شهر تهران روی نقشه گوگل

گشتوگذار در پارک شهر تهران

آب‌و‌هوای پارک شهر، به دلیل وجود فضای سبز گسترده و نیز دریاچه‌ی مصنوعی، فوق‌العاده است. وجود پارک شهر، آن هم در آن شلوغی و ترافیک مرکز پایتخت، واقعاً یک غنیمت است. می‌توانید تا ساعت‌ها در این پارک زیبا قدم بزنید و از دنیا و اهل آن فارغ شوید! اگر احساس گرسنگی کردید می‌توانید برای صرف غذا به سفره‌خانه‌‌ی سنتی سنگلج با موسیقی سنتی زنده در بخش شرقی پارک مراجعه کنید. اگر هم اهل هنر و تئآتر هستید،  از قدیمی‌ترین تماشاخانۀ فعال تهران دیدن کنید. تماشاخانه‌ی سنگلج درست در قسمت جنوبی پارک روبروی درب ورودی واقع شده است.

دسترسی

پارک شهر
پارک شهر

از آنجایی که پارک شهر در محدوده‌ی طرح ترافیک قرار دارد، بهترین راه رسیدن به آن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. اگر با مترو راحت‌ترید، می‌توانید در تقاطع خطوط ۱ و ۲ مترو یعنی ایستگاه امام خمینی از قطار پیاده شوید. پس از حدود ده دقیقه پیاده روی در خیابان امام خمین به سمت غرب و سپس خیابان خیام جنوب به ورودی قورخانه‌ی پارک شهر خواهید رسید.

اگر از بی‌آر‌تی‌های خیابان ولیعصر مثل اتوبوس‌های مسیر راه‌آهن – تجریش استفاده می‌کنید هم می‌توانید در ایستگاه دکتر حسابی از اتوبوس پیاده شوید. با بیست دقیقه پیاده‌روی در خیابان امام خمینی به سمت شرق، می‌توانید به پارک شهر برسید.

آیا خاطره‌ای از قدیمی‌ترین بوستان تهران دارید؟ آن را با سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون