سایدا سفر

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی از کاهش قیمت بلیط پروازهای خارجی خبر داد. با نوسانات ارزی چند ماه گذشته، قیمت بلیط به حدی با افزایش مواجه شد که امکان سفرهای هوایی را محدود کرد. به گزارش سفرزون و بر طبق خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی این انجمن، با تخصیص ارز سامانه‌ی نیما، نرخ ROE (نرخ تبدیل انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی) در سیستم آمادئوس جهت پروازهای خارجی کاهش پیدا کرده‌ است. در حالی که پیش از این، این نرخ با ارز ۱۴۷۰۰۰ ریالی محاسبه می‌شد اکنون با ارز ۹۷۳۱۸ ریالی محاسبه می‌شود. این موضوع سبب کاهش قیمت بلیط پروازهای خارجی شده و این مساله از ۱۸ مهر ماه عملی شده است.

کاهش قیمت بلیط پروازهای خارجی ۱
قیمت بلیط هواپیما کاهش پیدا می‌کند

پیش از این نیز برخی از نمایندگان مجلس نسبت به این میزان افزایش هشدار داده بودند و آن را عاملی برای توقف رشد صنعت توریسم می‌دانستند. از جمله‌ی این نمایندگان محمد رضایی کوچی، نماینده‌ی جهرم است که ماه گذشته طی سخنانی گفته بود: «مردم طی سال‌های اخیر به استفاده از هواپیما روی آورده‌اند و افزایش قیمت بلیط آن‌ها را نسبت به استفاده از هواپیما بی‌رغبت خواهد کرد.» به این ترتیب اعلام خبر کاهش قیمت بلیط از سوی انجمن خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

در جلسه با رییس سازمان هواپیمایی کشور چه گذشت؟

در جلسه‌ی اخیر اعضای هیات مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با آقای عابدزاده ریاست سازمان هواپیمایی کشوری بنا شد که برخی راهکارهای اجرایی برای کاهش نرخ بلیط هواپیما ارائه و طی انجام برخی از رویکردهای یاری دهنده به صنعت توریسم، اجرایی شوند. به گزارش وب‌سایت این انجمن بعضی موارد طرح شده در جلسه به شرح زیر هستند:

۱ – پیشنهاد تشکیل کمیسیونی متشکل از سازمان هواپیمائی کشوری و انجمن صنفی ایران و انجمن شرکت‌های هواپیمائی به منظور برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل، اصلاح مقررات، بروز‌رسانی قوانین و قراردادهای جاری در جهت بهبود فعالیت‌های دفاتر خدمات مسافرت هوائی

۲ – الزام شرکت‌های هواپیمائی به تخصیص بخش عمده‌ای از سهمیه‌ی فروش در سیستم رزرواسیون و فروش دفاتر خدمات مسافرت هوائی (غیرآنلاین)

۳ – تعیین نرخ roe بر اساس نرخ سامانه‌ی نیما برای کاهش قیمت بلیط‌های پروازی

۴ – در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ابلاغیه‌ای از شرکت‌های هواپیمائی خواسته شود که کلاس‌های ارزان‌قیمت پروازهای خود در مسیرهای مختلف را بازگشایی کنند

۵- جلوگیری از فروش بلیط‌های سیستمی در سایت‌های غیرمجاز و جلوگیری از دامپینگ سایت‌های مجاز .