برای اینکه با پیدا و نهان کویر رضا آباد شاهرود آشنا شوید پیشنهاد می کنیم با ما در این مقاله از سفرزون همراه باشید. آنچه که در ادامه می آید سفرنامه ای از رفت و برگشت به این کویر است.از شاهرود تا کویر رضا آباد حدودا صد و پنجاه کیلومتری راه است. نزدیک ترین شهر به کویر، بیارجمند نام دارد شهر کوچک و خلوتی که در حاشیه دشت خارتوران حضور دارد.

saadatrent

رسیدن به کویر رضا آباد شاهرود آنچنان آسان نیست. از روستای خانخودی باید بگذرید و بعد از چند کیلومتر می رسید به یک دشت. در سراسر جاده هیچ خبر خاصی نیست، گویی این جاده انتها ندارد. منظره های اطرافش تغییری پیدا نمی کند و آنان که آرام می رانند اگر آهنگ یا پادکستی برای شنیدن نداشته باشند قطعا، زمان به سختی می گذرد.

روستای رضا آباد ورودی کویر رضا آباد شاهرود است

دو راهی روستای رضا آباد چند کیلومتر به احمد آباد است. اگر تابلوی روستای احمد آباد را دیده اید بدانید که از روستای رضا آباد رد شده اید. از دوراهی تا خود روستا حدودا پانزده کیلومتری راه است. رضا آباد نمونه کامل یک روستای کویری به شمار می آید که تنها چند خانه آجری دارد و مابقی خانه هایش به خاطر گرمای بالا خشت و گلی است که سقف هایش عموما کوتاه است. در روستای رضا آباد کنونی طایفه چوداری یا چوبداری زندگی می کند که مردمانی خون گرم هستند.

کویر رضا آباد شاهرود در یک نگاه

یک طرف رضا آباد تپه ماهورهای رسی بلند وحود دارد و طرف دیگر دشتی برهوت با تپه های ماسه ای. بالا و پایین رفتن از تپه های ماسه ای کار نفس گیری است اینکه چه کفشی به پا دارید آنچنان مهم نیست در این دشت کفش خوب به کار نمی آید. پاها تقریبا تا نزدیکی مچ در ماسه فرو می روند. غروب کویررضا آباد شاهرود دلگیر نیست. گویی سختی کویر همه چیز را در اینجا دلنشین کرده است حتی دیدن غروب. سکوت کویر به یکباره به شما قالب می شود. سکوت کویر چیزی نیست که بتوانید به سادگی کسب کنید پس خود را به آن بسپارید و همه صداهای مزاحم را حذف کنید.

چه زمان به کویر رضا آباد شاهرود برویم؟

اگر به قصد دیدن شب های کویر می خواهید به کویر رضاآباد شاهرود بروید باید بگوییم بهترین فصل پاییز است چرا که شب ها به اندازه زمستان سرد نیست و از طرف دیگری شب های این فصل بلند تر از شب های تابستان است. گرچه اگر شب قصد ماندن کرده اید باید بدانید که شب کویر بسیار سرد است. حتما باید لباس کافی بهمراه خود ببرید.

موقعیت کویر رضاآباد روی نقشه گوگل

یک تفریح ویژه شتر سواری!

شترداری در منطقه رایج است و اگر شانس داشته باشید می توانید تجربه سوار شدن بر روی شتر را نیز کسب کنید. از محلی های روستا بپرسید کجا فرصت سوار کاری محیا است آنها می توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند.


در سفرزون بخوانید:  جنگل ابر ، شاعرانه‌ای در دل شاهرود


خوردنی های محلی

قبل از اینکه به سمت کویر رهسپار بشوید پیشنهاد می کنیم که کمی نان محلی بخرید، نان های محلی به گفته افرادی که به این منطقه رفته اند بسیار خوشمزه و شیرین است. پیشنهاد می کنیم از این خوردنی به سادگی غافل نشوید.

سوغاتی هم در کویر یافت می شود

در این روستا قبلا زنان و دختران بسیاری مشغول به بافتن بوده اند ولی اکنون معلوم نیست که تا چه اندازه  همچنان شغل خود را ادامه می دهند و صنایعی برای عرضه دارند ولی با این حال گشتن و پرس و جو در روستا بی ضرر نخواهد بود اگر به دنبال گلیم و یا دست بافتی هستید که تمام و کمال از پوست و پشم حیوانات ساخته شده است. اگر دوستی به شما توصیه کرده که سوغاتی از کویر بیاورید فکر میکنیم رنگ ها و تنوع بافت دختران این روستا او را راضی خواهد کرد.

توصیه های ایمنی برای شب ماندن در کویررضا آباد شاهرود

اگر تا به حال به کویر نرفته اید ماشین با خود نبرید چرا که احتمال اینکه ماشین در ماسه ها گیر کند بسیار است. البته ببینید همراهانتان چطور افرادی هستند اگر پنج مرد قوی هیکل هستید آنقدر ها هم نگران ماشین نباشید ولی اگر خانم ها درصد بیشتری از همراهانتان را تشکیل می دهند با احتیاط بیشتری برانید. مهمترین نکته هنگامی که در ماسه افتاده اید این است که الکی گاز ندهید. پایین تایر چند سنگ بگذارید تا اصطحکاک به وجود بیاید. به عقب رفتن نیز گاهی می تواند مفید باشد، البته رمل های کویررضاآباد شاهرود آنقدر شما را اذیت نخواهند کرد ولی احتیاط شرط است.

به عمق کویر نروید چرا که آسمان کویر همه اش یک رنگ است بیهوده از شهر فاصله نگیرید تا به سادگی برگردید.  برای نشستن گودی را انتخاب کنید چرا که حشرات و حیوانات کویر با اینکه کوچک هستند ولی بسیار کشنده اند.آتش را روشن نگه دارید نگذارید این آتش خاموش شود. برای اینکه در این کویر عکاسی کنید پیشنهاد می کنیم چندین مقاله در مورد عکاسی در شب بخوانید وگرنه آوردن دوربین بیهوده است و فایده چندانی نخواهد داشت. حتما با خودتان خوراکی به اندازه کافی ببرید چرا که گرسنگی در کویر به یکباره سراغتان میاید.

سخن پایانی کویر رضا آباد شاهرود

کویر رضاآباد شاهرود تقریبا نزدیک ترین کویر به جنگل شاهرود معروف است تجربه یک شب ماندن در کویر و سپس رهسپار شدن به سمت جنگل ابر و جنگل شاهرود چیزی است که کمتر می توانید آن را در جایی از ایران تجربه کنید.

خوشحال می شویم اگر نظری در خصوص کویر رضاآباد شاهرود دارید با ما در میان بگذارید.


 نمای ۳۶۰ درجه کویر رضا آباد روی نقشه گوگل