باغ موزه‌ها، مکان‌هایی دلباز و مفرح‌اند برای گشت‌و‌گذار در دل تاریخ و هنر. در این جاذبه‌های جدید که چند سالی است در ایران رونق گرفته‌اند، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. چه اهل فضای سبز و محیط‌های باز باشید و چه اهل موزه‌گردی و گالری بازی، باغ موزه‌ها می‌توانند انتظار شما را برآورده کنند. یکی از آن‌ها، باغ موزه هنر ایرانی است که در شمال تهران و منطقه‌ی الهیه واقع است. این باغ موزه در سال‌های اخیر از استقبال خوبی در بین گردشگران برخوردار بوده است. بهتر است بی‌معطلی برویم و ببینیم در آنجا چه خبر است. با سفروزن همراه باشید.

saadatrent

 

شهری مثل تهران، با این حجم از شلوغی و تراکم‌سازی، دیگر مانند گذشته‌ها باغ و محله‌های پر‌دار‌‌و‌ درخت ندارد. شمیرانات دیگر ییلاق تهران نیست و امروزه دیگر بخشی از پایتخت شده. البته هنوز چنار‌های شمیران و تجریش پا‌برجا هستند و سایه و لطفشان را از رهگذران دریغ نمی‌کنند. هنوز می‌توان در بازار تجریش گشت و شور زندگی را در آن حس کرد. یا در همان نزدیکی به خیابان دربندی یا مقصود‌بیک قدم گذاشت و با صدای پرنده‌ها و جوی آب سرمست شد. هنوز چند خانه‌ی قدیمی پیدا می‌شود که به برج تبدیل نشده باشد. جلوتر که برویم، به باغ موزه هنر ایرانی هم می‌رسیم. مکانی که وجودش برای حال و هوای این روز‌های پایتخت غنیمتی است.

باغ موزه هنر ایرانی
باغ باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه‌ هنر ایرانی که نام دیگرش باغ سپهبد است، حدود یک هکتار مساحت دارد و در شمال‌‌شرق تهران و منطقه‌ی الهیه واقع شده است. این موزه دارای محیطی با‌صفا و فرح‌بخش بوده است. پیاده‌رو‌های سنگی در میان بخش‌های چمن‌کاری شده و درختان کهنسال سر به فلک‌کشیده قرار دارد. چند آبراهه‌ی باریک مصنوعی نیز از میان باغ می‌گذرد و به حوضچه‌هایی ختم می‌شود. در گوشه و کنار این فضای بیرونی ساختمان‌هایی نیز وجود دارد که به عنوان کار‌گاه یا نگارخانه کاربری هنری داشته و یا به مدیریت باغ اختصاص دارند. اما قبل از معرفی کامل، بد نیست کمی هم در‌مورد پیشینه‌ی این باغ موزه بدانیم.

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی

برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


پیشینه باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بنای این ‌باغ موزه در ابتدا یک ملک شخصی بوده که به خانم توران مهاجر اسلامی، همسر سپهبد امیر ابراهیمی تعلق داشته است. این بنا در زمان سلطنت رضا‌شاه و در سال ۱۳۱۰  ساخته شد. طرحی که در ابتدا برای باغ در نظر گرفته بودند، هیچ شباهتی به طرح کنونی نداشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کاربری این باغ هم از حالت ویلای شخصی، به مکانی عمومی درآمد و در سال ۱۳۸۴ مورد بازسازی قرار گرفت. بسیاری از حوضچه‌ها و آب راه‌های پارک، در این سال به باغ اضافه شد. این باغ که مدتی در اختیار خانه سینما قرار داشت، در خرداد ۱۳۸۶ تغییر کاربری داد و به عنوان باغ موزه هنر ایرانی آغاز به‌کار کرد.

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی

دیدنیهای باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی

به‌طور کلی، دیدنی‌های این باغ موزه به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول، که در محوطه‌ی بیرونی قرار دارند، ماکت‌های زیبایی از بنا‌های تاریخی مشهور در سراسر ایران است. این ماکت‌ها که از دوران محمدرضا پهلوی به‌جا مانده‌اند، در کنار وجه هنری و زیبایی‌شان، اهمیت تاریخی نیز دارند. علاوه بر این ماکت‌ها،‌ تندیس‌های حجمی دیگری ازچوب و فلز هم در گوشه و کنار باغ دیده می‌شود که کار دست هنرمندان ایرانی است. دسته‌ی دوم که در فضای درونی باغ موزه قرار دارد، آثاری هنری از هنرمندان معاصر کشور است که در نگار‌خانه‌های باغ موزه نگه‌داری می‌شوند. برای دیدن آن‌ها باید همانند بازدید از یک موزه به سالن‌های بسته بروید و با قدم زدن و نگاه کردن، از آن‌ها لذت ببرید.

ماکتهای باغ موزه هنر ایرانی

ماکت‌های باغ موزه هنر
ماکت‌های باغ موزه هنر

با ورود به باغ موزه‌، اولین چیزی که شگفت‌زده‌تان خواهد کرد وجود ماکت‌های فوق‌العاده‌ای از بنا‌های آشناست. آثار تاریخی و ملی نظیر برج آزادی، عمارت هشت‌بهشت، کاخ چهل‌ستون، گنبد‌ قابوس، شمس‌العماره، سی‌و‌سه‌پل، کاروانسرای مهیار، باغ‌ فین کاشان، نقش رستم، مقبره دانیال ‌نبی ‌و برج‌میلاد در این باغ موزه دارای ماکت‌های دست‌سازند. جنس همه‌ی ماکت‌ها از بتن‌آرمه است و حسی از بنای واقعی را منتقل می‌کند. البته به جز ماکت برج میلاد که از جنس کامپوزیت است و تناسب چندانی با سایر ماکت‌ها ندارد. فرح پهلوی، این ماکت‌ها را به مناسبت جشن‌های ۲۵۰۰ ساله‌ی شاهنشاهی به هنرمندان ایتالیایی سفارش داده بود. این ماکت‌ها که سال‌ها در انبار خاک می‌خوردند، با افتتاح باغ موزه‌ی هنر ایرانی به نمایش در‌آمدند.

ماکت‌های باغ موزه هنر
ماکت‌های باغ موزه هنر

مجسمههای اولین سمپوزیوم مجسمهسازی تهران

سمپوزیوم مجسمه‌‌سازی تهران
سمپوزیوم مجسمه‌‌سازی تهران

در محوطه‌ی باغ، علاوه بر حضور ماکت‌ها تندیس‌ها‌ی زیبایی دیده می‌شوند که پیداست هنرمندانه ساخته‌شده‌اند. این مجسمه‌ها، برگزیده‌هایی از اولین سمپوزیوم مجسمه‌‌سازی تهران است که توسط هنرمندان چیره‌دست معاصر ایران و جهان ساخته شده است. آثاری از شجاع الدین شهابی، جمشید مرادیان، حمیدرضا حکیمی، کامبیز صبری، کامران و کامبیز شریف، در محوطه‌ی باغ موزه به چشم می‌خورند. آثاری از هنرمندان کشورهای دیگر نظیر هلند و عراق نیز در بین آن‌ها وجود دارد. ‌

سمپوزیوم مجسمه‌‌سازی تهران
سمپوزیوم مجسمه‌‌سازی تهران

نگارخانهها و کارگاههای هنری در باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی

دسته‌ی‌ دیگر آثار هنری موجود در فضای باغ، نگارخانه و دیواره‌ها‌‌ی باغ است‌ که در مدت محدودی در معرض دید شهروندان قرار‌‌ می ‌گیرد. این باغ موزه شامل نگارخانه پردیس و نگارخانه کهن دیار است و آثار و دست سازه‌های هنری هنرمندان معاصر کشور در آن به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

کار‌گاه‌های هنری در باغ موزه
کار‌گاه‌های هنری در باغ موزه

همچنین کارگاه‌های تخصصی آفرینش هنری با حضور استادان و سرآمدان عرصه‌ی هنر در رشته های شعر، خوشنویسی و نقاشی ایرانی به معرفی هنر اصیل کشورمان می‌پردازد. در این کارگاه‌ها‌‌ هنرجویان می‌توانند با ثبت‌نام و پذیرش در یک ‌دوره‌‌ی بلندمدت شرکت کرده و پس از کسب موفقیت در دوره، موفق به اخذ گواهی با تأییدیه‌‌ استاد مربوطه شوند.

دیگر جاذبههای باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی

از دیگر جاذبه های این مکان فرح‌بخش می‌توان به نمایشگاه عکس فضای باز باغ اشاره کرد. ۲۰ عکس هنری در دوره‌های ماهیانه بر روی دیوار باغ نصب می‌شوند علاوه بر یادآوری هنر معماری و بنا‌های تاریخی ایران و تهران قدیم، به جذابیت‌های بصری باغ اضافه می‌کنند. به علاوه، وجود غرفه‌های صنایع دستی، سفال و سرامیک، کتاب‌فروشی، گلخانه، سوغات ایرانی، و کافه هنرمندان از دیگر جاذبه‌های این مجموعه‌ی تاریخی به شمار می‌آید.

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی

آدرس و نحوه دسترسی به باغ موزه

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه‌ی‌ هنر ایرانی واقع در محله‌ی باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵ است.

اگر از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده می‌کنید، با مترو یا بی‌آر‌تی خود را به میدان تجریش برسانید. پس از آن به ضلع غربی میدان تجریش رفته و با یک‌ربع پیاده‌روی در خیابان مقصود‌بیک به باغ موزه برسید. اگر هم با خودروی شخصی هستید، با عبور از خیابان ولی عصر، بعد از چهار راه پارک‌ وی وارد خیابان شهید فیاضی (فرشته) شده و سپس از طریق خیابان بوسنی و هرزگوین وارد خیابان دکتر حسابی شوید. البته دردسر پیدا کردن جای پارک وجود دارد و بهتر است به نزدیکترین پارکینگ عمومی،یعنی پارکینگ همت (تجریش) بروید. که البته از آنجا هم یک ربعی پیاده‌روی خواهید داشت.

موقعیت باغ موزه هنر ایرانی روی نقشه گوگل

در این روز‌های گرم و شلوغ پایتخت، بازدید از باغ موزه هنر ایرانی، تجربه‌ی متفاوتی است که شما حسابی سرحال می‌کند.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.

بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون