تاریخ بلگراد یکی از هیجان‌انگیزترین‌ها در اروپاست. در این‌ کشور اتفاق‌های مجهول زیادی ثبت‌ شده است. سفرزون در تجربه سفر به بلگراد به‌دنبال کشف جاهای دیدنی غیرمتعارف در این شهر رفته است. با ما همراه شوید تا از این مکان‌های جالب در بلگراد سردربیاوریم.

saadatrent

شهر گمشده‌ی ژیرنو، رازی سربه‌مهر

تجربه سفر به بلگراد- Zrnov
Zrnov ، قلعه‌ای مرموز و نابود شده در بلگراد

در زیر بلگراد کنونی، شهر‌هایی وجود دارد که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ و نوسنگی بازمی‌گردد. برای مثال «بنیتا» Banjica روستایی متعلق به دوره‌ی نوسنگی است و «وینسا» Vinca یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های بشری در سراسر قلمرو اروپاست.

در میان این شهرها و روستا‌های بزرگ و کوچک یک شهر استثناست. «کالومیگدام» Kalemegdan یک شهر قدیمی است که راز بزرگی را با خود به همراه دارد. شهر در حقیقت، قلعه‌ای‌ست متعلق به قرون‌ وسطی به نام «ژیرنو» (Žrnov یا Žrnovan) که رو به بنای یادبود «سرباز گمنام» بر فراز «آوالا» Avala قرار دارد.

راز این قلعه آن است که به‌طور غیرقابل باوری در سال ۱۹۳۴ توسط پادشاه صربستان، «الکساندر کارادجورجویچ» (Aleksandar Karadjordjevic) با خاک یکسان شد و هیچ‌وقت دلیل اصلی این اتفاق به‌طور واضح مشخص نشد. این قلعه متعلق به دوران عصر استبداد و قرون وسطی‌ست و هیچ ارتباطی با دوران جدید نداشت، به همین‌خاطر خراب شدن آن در قرن بیستم بسیار عجیب و غیرقابل باور است.

کشف راز تاسماگدان در سفر به بلگراد

Tasmajdan ، افسانه‌ی به آتش کشیده شدن آثار اسقف
Tasmajdan ، افسانه‌ی به آتش کشیده شدن آثار اسقف

این راز بر این اساس بنا شده که «تاسماگدان» (Tasmajdan) یا همان شهرداری بلگراد، مکان سوزانده شدن آثار مقدس اولین اسقف اعظم صربستان یعنی «سین‌ ساوا» Saint Sava است. ظاهراً این راز تاریخی، در اثر سردرگمی در واژه‌شناسی که بر سر مکان «وراچار» Vračar در قرن ۱۶ (شهرداری بلگراد، جایی که در اصل پنداشته می‌شود این اتفاق رقم خورده است) وجود داشته، اتفاق افتاده است و همچنان نیز موجب بحث و مجادله است.

با آن‌که تحقیقات بسیاری درباره‌ی این آثار انجام شده، اما همچنان این راز حل‌نشده باقی مانده و کسی نمی‌داند که چه بلایی بر سر اشیا گران‌قیمت، مقدس و باستانی اسقف اعظم آمده است. آثاری که برخی از آن‌ها به دوران ظهور مسیحیت در اروپا بازمی‌گردد و شایعاتی در مورد فرقه‌ی مرموزی را بازگو می‌کند که ممکن است این اشیا را به عمد ربوده باشند تا اسرار تاریخی را پنهان کنند.

تجربه سفر به بلگراد و دیدار از خانه قدیمی

«قدیمی‌ترین خانه» در بلگراد محل داستان‌سرایی‌های متفاوت است. این خانه طبق طراحی‌ معمار سوئیسی، «نیکل دوگستا» Nicole Doxatta، در سال‌های ۱۷۲۴ تا ۱۷۲۷ میلادی ساخته‌، اما معمار بیچاره بعدها به‌دست مقامات اتریشی به جرم خیانت اعدام شد. شایعه‌ها می‌گویند که این مرد سوئیسی راز معابر مخفی خانه‌ی قدیمی را با خود به گور بود. معابر مخفی‌ای که در زیر این خانه واقع‌ شده‌اند و خدا می‌داند که به کجا راه دارند.

این راز حتی امروز هم اهالی بلگراد را جذب می‌کند. به‌هرحال، در طول جنگ جهانی دوم، آلمان‌ها به‌طور روزانه به این خانه رفت‌وآمد می‌کردند و در حال جست‌وجو و کندوکاو به‌دنبال چیزی نامعلوم بودند. شایعات زیادی پخش شد و هر نسخه از این شایعات به یک نوع گنج مرتبط بود. ظاهراً در این مکان گنجی بوده که آلمان‌ها به برلین منتقل کرده‌اند، اما این‌‌که واقعاً به‌دنبال چه چیزی می‌گشته‌اند، سؤالی است که هیچ‌وقت جوابی برای آن نیافتند.

بازهم معابر زیرزمینی بلگراد در تجربه سفر به بلگراد

بازدید از تونل‌های زیرزمینی بلگراد ، تجربه سفر به بلگراد
بازدید از تونل‌های زیرزمینی بلگراد ، تجربه سفر به بلگراد

احتمالاً جذاب‌ترین تجربه سفر به بلگراد ، دیدن معابر زیرزمینی آن است. باور بکنید یا خیر، زیر این پایتخت، کیلومترها سیاهچال، غار و راهرو قرار دارد که دنیای مخوفی است. بخشی از راز تالارهای زیرزمینی این است که بخش اعظمی از آن‌ها نامکشوف باقی‌مانده‌اند و از همین مسئله استدلال می‌شود که احتمالاً تعداد بیش‌تری از این تالار و معابر وجود داشته باشند.

از طرفی هدف وجود بیش‌تر این مکان‌ها نامعلوم است و هیچ‌گاه کاملاً مشخص نشده است. خیلی از اهالی بلگراد از این‌که چه چیزی آن پایین است، بی‌خبر‌اند.