شهرستان رامیان یکی از جاهای دیدنی استان گلستان محسوب می‌شود. این شهرستان نسبتاً کوچک در ۷۶ کیلومتری گرگان و ۴۸۷ کیلومتری تهران واقع شده است. بد نیست بدانید این شهرستان را با نام «نگین سبز گلستان» می‌شناسند. رامیان دارای طبیعتی بکر و دست‌نخورده است. در این شهرستان می‌توانید از جاهایی دیدن کنید که مثال آن را حتی در خواب و رؤیا هم ندیده‌اید. با ما در این مقاله همراه باشید تا جاهای دیدنی رامیان را بهتر بشناسید.

جاهای دیدنی رامیان | از حمام تاریخی تا چشمه نیل برگ

امروز قصد داریم تا همراه با هم، سری به شهرستان رامیان بزنیم. همان طور که اشاره کردیم، این شهرستان در استان گلستان قرار دارد. رامیان از نظر زیبایی طبیعت، یکی از زیباترین شهرستان‌های ایران به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا دیدنی‌ترین جاهای رامیان را کامل بشناسید.

حمام تاریخی رامیان

جاهای دیدنی رامیانحمام تاریخی رامیان یکی از جاهای دیدنی رامیان است. این حمام را با نام گرمابه عروج یا اروج نیز می‌شناسند. حمام تاریخی رامیان در بازار قدیمی این شهر قرار دارد. بد نیست بدانید این حمام در اوایل دوران سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، به دست امیر سعدالله خان میرفندرسکی، حاکم زمان استرآباد بنا شه است. این حمام همانند تمامی حمام‌های سنتی دیگر، دارای بخش‌های متعددی است. در این حمام می‌توانید از بخش رختکن یا همان سربینه، گرمخانه، پاشوره، خزینه و سالن اصلی استحماما دیدن کنید. همچنین ۱۲ طاق جناقی و سقف‌بندی در این حمام به چشم می‌خورد که از جاذبه‌های دیدنی حمام تاریخی رامیان به حساب می‌آید. لازم به ذکر است گرمابه عروج، در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

متأسفانه این حمام مورد کم‌لطفی مسئولان قرار گرفته است. به همین خاطر آسیب بسیاری را هر روز متحمل می‌شود. فضای داخلی این حمام به یک خرابه تبدیل شده است. در صورتی که چنین حمامی پتانسیل تبدیل‌شدن به یک جاذبه‌ گردشگری مهم را دارد. هواخور و نورگیر این حمام بر روی پشت‌بام آن قرار دارد. این هواخور و نورگیر به شکل گنبد‌های سوراخ سوراخی بر روی چندین گنبد خشتی بر روی پشت‌بام طراحی شده است. همین نورگیرها، یک جاذبه مهم محسوب می‌شوند. بسیاری از گردشگران این لوکیشن را برای عکاسی خود انتخاب می‌کنند.

آدرس:  استان گلستان، رامیان، ضلع غربی محله کهنه بازار

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: فصل بهار

چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان را می‌توان یکی از منحصر‌به‌فردترین جاهای دیدنی رامیان دانست. بسیاری از گردشگران، این شهرستان را فقط به چشمه گل رامیان می‌شناسند. این چشمه تماشایی و زیبا، در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار دارد. برای بازدید تمام عیار از این چشمه بی‌بدیل، باید حدود یک نیم روز زمان صرف کنید. چشمه رامیان برخلاف تصور، اصلاً یک چشمه کوچک نیست. شاید حیرت‌زده شوید اگر بدانید عمق این چشمه به ۸۰ متر می‌رسد. یعنی تقریباً یک ساختمان ۲۵ طبقه در این چشمه جای می‌گیرد! چشمه گل رامیان در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد. طول این دریاچه به ۹۰ متر و عرض آن به ۸۰ متر می‌رسد. در نتیجه چشمه گل رامیان فقط ۷۲۰ مترمربع وسعت دارد. در حقیقت این چشمه وسعت کمی دارد؛ اما یکی از عمیق‌ترین چشمه‌های آب شیرین ایران به حساب می‌آید.

آب چشمه گل رامیان از کف آن تأمین می‌شود. در حقیقت از هیچ منبع دیگر، آب وارد این چشمه نمی‌شود. آب چشمه گل رامیان از دور بیشتر به رنگ سبز دیده می‌شود. داخل این چشمه، انواع ماهی‌های مختلف مشغول به زندگی هستند. ماهی سفید رودخانه‌ای، بخش عمده ماهی‌های این چشمه را تشکیل می‌دهد. شاید نام این دریاچه کمی شما را گمراه کنید. این چشمه نه به‌معنای ترکیب آب خاک و نه به‌معنای گل و گیاه است. در حقیقت ریشه نامگذاری این چشمه به زبان ترکی باز می‌گردد. در زبان ترکی، «گل» به‌معنای عمیق است. از نظر زیبایی، این چشمه را با هیچ کجای ایران نمی‌توان مقایسه کرد.

آدرس:  استان گلستان، ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: فصل بهار

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی شمال ، جاهایی که حتما یک بار در طول عمر خود باید ببینید

آبشار پشمکی رامیان

جاهای دیدنی رامیانپیش از آنکه شروع به خواندن این بخش از مقاله کنید، بهتر است ابتدا به تصویری که مشاهده می‌کنید، کمی دقت کنید. بی‌تردید شما هم مثل ما زمانی که به این تصویر نگاه می‌کنید، با خودتان می‌گویید این یک عکس ادیت شده است. باور اینکه چنین منظره طبیعی واقعاً وجود داشته باشد، بی‌تردید سخت است. کلمات واقعاً در وصف زیبایی این آبشار تماشایی، قاصر می‌مانند. زیبایی آبشار پشمکی رامیان، واقعاً وصف‌ناپذیر است. زمانی که برای اولین بار چشمتان به جمال این آبشار تماشایی روشن می‌شود، احساس می‌کنید در خواب و رؤیا حضور دارید. باور این حجم از زیبایی واقعاً در ذهن انسان نمی‌گنجد. حضور این آبشار در کنار آب‌وهوای عالی، باعث به‌وجود‌آمدن پوشش گیاهی منحصر‌به‌فردی در منطقه شده است. در محدوده این آبشار، منظره‌ای جز سرسبزی به چشم نمی‌خورد.

آبشار پشمکی رامیان در فاصله ۱۰ کیلومتری از جنوب این شهر و ۳ کیلومتری غرب روستایی با نام پاقلعه قرار دارد. طول این آبشار به حدود ۸ متر می‌رسد. آبشار پشمکی از میان کوه به پایین سقوط می‌کند. به لطف رطوبت هوا و شرایط مناسب جوی، حتی بر روی سنگ‌ها و صخره‌ها نیز خزه بسته شده است. آب این آبشار بخش مهمی از نیاز کشاورزی منطقه را نیز تأمین می‌کند. پس می‌توان گفت که این آبشار برای مردم محلی ارزش بسیاری دارد.

آدرس:  استان گلستان، ۱۰ کیلومتری جنوب شهر رامیان، ۳ کیلومتری غرب روستای پاقلعه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: فصل بهار

آبشارهای شیرآباد

زمانی که به رامیان سفر می‌کنید، در هر لحظه باید آماده یک شگفتی باشید. آبشارهای شیرآباد یا همان آبشارهای هفتگانه شیرآباد، یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی رامیان هستند. آبشارهای شیرآباد در ۲ کیلومتری روستایی با همین نام اقع شده است. برای دسترسی به این آبشارهای هفتگانه، باید به دل جنگل بزنید و از آن عبور کنید. مسیر دسترسی به این آبشار، از زیبایی خود آن چیزی کم ندارد. همان طور که از نام این آبشارها مشخص است، باید انتظار ۷ آبشار مختلف را در یک قاب داشته باشید. بزرگ‌ترین آبشار شیرآباد حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. آب این آبشار از میان صخره‌ای سنگی به پایین می‌ریزد. برخلاف بسیاری از آبشارهای دیگر، آب این آبشار با شیبی ملایم از روی سنگ به پایین می‌ریزد. به همین خاطر حوضچه‌ای آرام و تماشایی را تشکیل داده است.

عمق این حوضچه بین ۴۰ تا ۸۰ متر متغییر است. عمق آن در بخش ابتدایی آن حدود ۴۰ و در میانه آن به حدود ۸۰ متر می‌رسد. این یعنی همانند چشمه گل رامیان، در این حوضچه نیز یک ساختمان ۲۵ طبقه‌ای جای می‌گیرد! آب‌تنی در حوضچه اصلی این آبشارها یک تجربه بی‌نظیر است. تصور کنید در حال تماشای مناظر سرسبزی هستید که حتی بر روی بدنه درختان و صخره‌ها نیز خزه بسته و از خنکای آب آبشار لذت می‌برید. این آبشار را می‌توان یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی رامیان دانست.

آدرس:  استان گلستان، شهرستان رامیان، ۲ کیلومتری روستای شیرآباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: فصل بهار

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی گرگان ، جاذبه‌هایی به رنگ بهشت

امامزاده بی بی حلیمه خاتون

بقعه امامزاده بی بی حلیمه خاتون در ۲۵ کیلومتری شهرستان رامیان و در دل روستای الهادی قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی، احتمالاً نسبت این امامزاده به حضرت موسی بن جعفر (ع) می‌رسد. قدمت این بقعه به دوران صفوی باز می‌گردد. البته بنایی که امروزه به‌عنوان بقعه امامزاده بی بی حلیمه خاتون مشاهده می‌کنید، در سال ۱۳۷۹ بنا شده است. بنای قدیمی این امامزاده، متأسفانه آسیب بسیاری دیده بود. به همین خاطر در سال ۱۳۷۹، بقعه‌ای جدید برای این بانو بنا کردند. این بقعه در حدود ۵هزار متر مربع وسعت دارد. در این بقعه امکاناتی از قبیل آب، برق و محل استراحت برای مسافران طراحی شده است.

شاید با خودتان بگویید چرا باید بقعه امامزاده بی بی حلیمه خاتون را در لیست جاهای دیدنی رامیان قرار دهیم؟ در وهله اول باید بدانید این امامزاده برای بسیاری از مردم روستایی مقدس است. به همین خاطر با بازدید از آن می‌توانید فرهنگ مردم منطقه را بهتر بشناسید. همچنین لازم به ذکر است که بقعه امامزاده بی بی حلیمه خاتون در ارتفاعات منطقه قرار دارد. پس زمینه این امامزاده، جنگلی انبوه و مه‌گرفته است. پس هم سیاحت خواهد بود و هم یک زیارت باصفا را می‌توانید تجربه کنید.

آدرس:   استان گلستان، ۲۵ کیلومتری شهرستان رامیان، روستای الهادی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: فصل بهار

روستای پاقلعه

جاهای دیدنی رامیانروستای پاقلعه یکی از منحصر‌به‌فردترین جاهای دیدنی رامیان محسوب می‌شود. این روستا یکی از زیباترین روستاهای ایران به حساب می‌آید. روستای پاقلعه در ۱۰ کیلومتری جنوب‌غرب شهرستان رامیان و ۷۰ کیلومتری گرگان واقع شده است. قدمت این روستا به صدها سال پیش باز می‌گردد. هنوز اطلاعات دقیقی درباره قدمت این روستا در دست نیست؛ اما آثار تاریخی متعددی از این روستا یافت شده است. در بخش جنوبی و غربی این روستا، جنگل‌های انبوهی از درختان سوزنی برگ جا خوش کرده‌اند. وجود جنگل‌های انبوه، چشمه‌های پرآب همانند چشمه پشمکی، سرگلو انجیرچشمه، این روستا را به بهشت موعود تبدیل کرده است. همچنین در این روستا چندین و چند آبشار مختلف همانند آبشارهای جوزک و سرخه کمر به چشم می‌خورند. حتی عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان، یعنی چشمه گل رایمان نیز در نزدیکی همین روستا واقع شده است.

بسیاری از افراد که به روستای پاقلعه سفر می‌کنند، یک الی دو روز را در آن می‌مانند. اقامت در این روستا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و بی‌نظیر است. در پاقلعه می‌توانید داخل خانه‌های روستایی اقامت کنید. تصور کنید صبح چشمان خود را باز می‌کنید و شاهد جنگل‌هایی مه‌گرفته و سرسبز هستید. پرندگان زیر گوش شما آواز می‌خوانند و بوی خوش طبیعت در مشام شما می‌پیچد. حداقل ۲ الی ۳ روز حضور در این روستا به گردشگران و مسافران توصیه می‌شود.

آدرس:   استان گلستان، ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رامیان، روستای پاقلعه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: فصل بهار

مجموعه آبشارهای اوتره

مجموعه آبشارهای اوتره یکی دیگر از جاهای دیدنی رامیان است که هوش را از سر شما می‌برد. این مجموعه آبشار در جنوب روستای شفیع آباد قرار دارد. برای تماشای زیبایی این آبشار، باید خودتان را به بخش فندرسک رامیان برسانید. برای دسترسی به این آبشار، در طول مسیر از دره‌ای زیبا با همین نام عبور خواهید کرد. این دره یکی از زیباترین دره‌های ایران به حساب می‌آید. از میان این دره، رودخانه اوتره عبور می‌کند. کنار رودخانه باید مسیر را پیش بگیرید تا به آبشار برسید. این آبشارها را اوشرشره، او گردگر، اوتره و هفت بهشت می‌نامند. پس می‌توانید انتظار تماشای بهشتی زمینی را در این بخش رامیان داشته باشید.

همان طور که از نام این مجموعه مشخص است، هفت آبشار مختلف در آن وجود دارد. همه این آبشارها از چشمه‌هایی کوچک با آب سرد، زلال و شیرین سرچشمه می‌گیرند. در بخش جنوب شرقی رودخانه، آبشار اوشرشره با ارتفاع ۱۵ متری جا خوش کرده است. در نزدیکی آن می‌توانید شاهد آبشار او گردگر باشید. او گردگر بر روی صخره‌ای مرتفع با ارتفاع ۳۰ متر قرار دارد و یکی از آبشارهای بزرگ این مجموعه محسوب می‌شود. در سمت راست این آبشار نیز آبشارهای پلکانی هفت بهشت را می‌توانید رویت کنید. این آبشار ۲۰ متر طول دارد و در مسیر خود از بخشی پلکانی عبور می‌کند. این مجموعه یکی از زیباترین مجموعه آبشارهای ایران به حساب می‌آید.

آدرس:   استان گلستان، شهرستان رامیان، بخش فندرسک، جنوب روستای شفیع آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: فصل بهار

غار شیرآباد

غار شیرآباد یا همان غار دیو سفید، یکی دیگر از خاص‌ترین جاهای دیدنی رامیان محسوب می‌شود. این غار در حدفاصل بین علی آباد کتول و آزادشهر و نزدیکی رامیان قرار دارد. غار شیرآباد جزء غارهای طبیعی آبی دسته‌بندی می‌شود. غار شیرآباد دهانه‌ای با قطر ۹ الی ۱۵ متر دارد و طول آن به حدود ۲۳۵ متر می‌رسد. میانگین عرض دالان این غار حدود ۲ تا ۳ متر است. پس اگر ترس از محیط‌های بسته را دارید، بهتر است فقط از منظره بیرونی غرا لذت ببرید. همان طور که اشاره کردیم، این غار از نوع غارهای آبی است. منظور از غار آبی آن است که از میان آن یک رودخانه عبور می‌کند. در حقیقت فرسایش خاک و سنگ در مدت طولانی باعث به‌وجود‌آمدن این غار شده است. در میان این غار، آبی بسیاری سرد جاری است. آب این غار در نهایت به رودخانه شیرآباد و نهایتاً هفت آبشار می‌ریزد.

غار شیرآباد از نظر اکوسیستم یکی از مهم‌ترین ذخایر طبیعی منطقه به حساب می‌آید. در این غار به‌سبب شرایط مناسب زندگی، انواع گونه سمندر کور غاری گرگانی، زندگی می‌کنند. این سمندرها کور هستند و در حقیقت سیستم اعصاب بینایی ندارد. دلیل این است که در غار، نیازی ندارند تا از بینایی خود استفاده کنند. به همین خاطر بر اساس نظریه تکامل، چشمان این حیوانات از بین رفته است. این سمندرها یکی از بزرگ‌ترین سمندرهای آبی جهان محسوب می‌شوند. اگر خوش‌شانس باشید در بازدید خود از این غار، می‌توانید یکی از آن‌ها را مشاهده کنید.

آدرس:   استان گلستان، رامیان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: فصل بهار

در سفرزون بخوانید :
دیدنی های گلستان ، تماشای رخ دلفریب طبیعت

قلعه ماران

قلعه ماران را نام‌های مختلفی می‌شناسند. برخی آن را قلعه ماران، برخی قلعه موران و برخی دیگر قلعه میران می‌شناسند. این قلعه در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب‌غرب رایمان قرار دارد. قلعه ماران در زمینی به مساحت سه کیلومترمربع واقع شده است. این قلعه در ارتفاع ۲،۴۳۰ متری قرار دارد. از نظر ظاهری، این قلعه از دور بیشتر شبیه به یک تپه با سطح مقطع مسطح است. در حقیقت بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی، گویا این قلعه، یکی از قلعه‌های ییلاقی دوران اشکانی بوده است. تیرداد، یکی از پادشاهان اشکانی این قلعه را بنا کرده و آن را به دارا هدیه داده است. این قلعه در میان جنگل‌های بکر و طبیعت سرسبز و تماشایی قرار دارد. برای دسترسی به این قلعه زیبا، نیاز به تجهیزات و مهارت صخره‌نوردی دارید. بسیاری از کوهنوردان همه‌ساله مهارت خودشان را در دسترسی به این قلعه، به چالش می‌کشند.

لازم به ذکر است در صورتی که قصد صعود به این قلعه را دارید، حتماً از راهنمای محلی کمک بگیرید. این منطقه بسیار بزرگ و دست‌نخورده است و احتمال گم‌کردن مسیر در آن بسیار است. همچنین فقط در شش ماه اول سال اقدام به کوهنوردی در منطقه کنید. در ۶ ماه دوم سال هوای ماران بسیار سرد و طقات‌فرسا می‌شود. زمانی که پس از مشقت بسیار به بالای این قلعه برسید، مادر طبیعت چشم‌اندازی خیره‌کننده و تماشایی را به شما هدیه می‌دهد. البته این چشم‌انداز نوش‌جان کسانی که سختی راه را به جان می‌خرند.

آدرس:   استان گلستان، ۱۲ کیلومتری جنوب غربی رامیان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: فصل بهار

منطقه انجیر چشمه

جاهای دیدنی رامیانمنطقه انجیر چشمه یکی از زیباترین جاهای دیدنی رامیان محسوب می‌شود. این منطقه را قطب انجیر سیاه ایران می‌دانند. انجیر چشمه در فاصله ۱۳ کیلومتری جنوب رامیان قرار دارد. این منطقه زیبا در مجاورت رودخانه قره چای واقع شده است. انجیر چشمه را می‌توان یکی از تماشایی‌ترین مناظر طبیعی و تفرجگاه‌های رامیان دانست. این منطقه در دامنه کوهستان قرار دارد. دسترسی به آن شاید برای افرادی که دچار محدودیت حرکتی هستند دشوار باشد. با وجود این، انجیر چشمه مکانی عالی برای صخره‌نوردان محسوب می‌شود. همه‌ساله در این منطقه بسیاری از کوهنوردان، مهارت صخره‌نوردی خود را در این منطقه به چالش می‌کشند. لازم به ذکر است برای اقامت شبانه در این منطقه می‌توانید از اردوگاه دانش‌آموزی انجیر چشمه استفاده کنید. استفاده از این اردوگاه برای عموم گردشگران آزاد است.

آدرس:   استان گلستان، ۱۳ کیلومتری جنوب رامیان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: فصل بهار

خب دوستان عزیز سفرزون، نظر شما درباره جاهای دیدنی رامیان چیست؟ از کدام یک از این موارد تا کنون دیدن کرده‌اید؟ آیا جاذبه‌ای در این شهرستان را می‌شناسید که از قلم افتاده باشد؟ آن را به ما و سایر همراهان معرفی کنید. به این ترتیب با کمک یکدیگر می‌توانیم این لیست را تکمیل کنیم. همچنین اگر تجربه حضور در هر یک را داشته‌اید، تجربه خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم.