جاهای دیدنی شهریار با آب‌و‌هوایی دل‌انگیز، نوید از گردشگری جانانه در دل طبیعت می‌دهند. این شهر به لطف فاصله نسبتاً کم با پایتخت، به یکی از قطب‌های گردشگریِ اطراف تهران تبدیل شده است. شهری که از آن صحبت می‌کنیم پر است از باغ‌های سرسبز و دلگشا. اطراف شهریار را نیز دشت‌های شقایق پوشانده است. این ویژگی‌ها، شهریار را به انتخابی جذاب برای طبیعت‌دوست‌ها تبدیل کرده است. تهرانی‌ها کافی است اراده کنند تا در عرض کمتر از چند ساعت به شهریار برسند و از آب‌و‌هوای مطبوع این منطقه لذت ببرند. شهر شهریار، مرکز شهرستانی با همین نام در استان تهران است. شهریار در ۴۰کیلومتریِ غرب تهران خودنمایی می‌کند. این شهر با کرج، رباط کریم، اسلامشهر و گلستان همسایه است. جالب است بدانید شهریار به نگین سرسبز غرب تهران شهرت پیدا کرده است. در ادامه با هم نگاهی به فهرست بهترین جاهای دیدنی شهریار میندازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مکان های دیدنی تهران کلیک کنید.

دشت شقایق شهریار

دشت شقایق شهریار

جاهای دیدنی شهریار همگی تماشایی‌ هستند. با این حال اگر روحیه‌ای شاعرانه دارید و می‌خواهید خودتان را مهمان طبیعت‌گردی عاشقانه کنید، بهتر است راه دشت شقایق شهریار را در پیش بگیرید. همان‌گونه که از نام این دشت پیداست، در آن تا چشم کار می‌کند، شقایق‌های سرخ صف کشیده‌اند. به لحاظ وسعت نیز دشت شقایق شهریار، یکی از وسیع‌ترین دشت‌های سرسبزِ اطراف تهران است. این دشت چیزی حدود ۵۰۰ هکتار وسعت دارد. دشتی که از آن صحبت می‌کنیم در منطقه‌‌ای بسیار خوش آب‌و‌هوا قرار دارد. سالانه بارش مناسبی در این منطقه انجام می‌شود. به لطف این شرایط، گل‌های شقایق شرایطی پیدا کرده‌‌اند تا به‌راحتی در این دشت رشد و نمو داشته باشند. زیبایی‌های این دشت فقط به شقایق‌های آن خلاصه نمی‌شود. در گوشه‌و‌کنار دشت شقایق، درخت‌های سربه‌فلک کشیده‌ای خودنمایی می‌کند.

انصافاً باید گفت نشستن زیر سایه این درخت‌ها و تماشای شقایق‌های زیبا، موهبتی است که طبیعت‌دوست‌ها به‌خوبی قدر آن را می‌دانند. اکنون که صحبت از طبیعت‌گردی به میان آمد، پیشنهاد می‌کنیم لوازم کافی برای گشت‌و‌گذاری جانانه در طبیعت زیبای دشت شقایق همراه ببرید. این دشت به‌اندازه‌ای زیباست که ارزش دارد سفری یک‌روزه را به آن اختصاص دهید. در این بین حتماً دوربین عکاسی یا گوشی هوشمندی با دوربین باکیفیت همراه داشته باشید. زیبایی‌های دشت شقایق شهریار، جان می‌دهد برای عکس‌های سفلی دونفره. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا دشت شقایق به یکی از بهترین جاهای دیدنی شهریار تبدیل شود. برای رسیدن به دشت شقایق شهریار، حدود ۴۰ کیلومتر به طرف غرب شهریار رانندگی کنید. سپس به منطقه‌ای بین صفادشت و شهریار می‌رسید. در این منطقه، دشتی زیبا با شقایق‌های سرخ خودنمایی می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کافه و رستوران های شهریار و اندیشه کلیک کنید.

باغ های شهریار

باغ‌های شهریار

جاهای دیدنی شهریار در گوشه‌و‌کنار این منطقه پراکنده‌‌‌اند. با این حال بسیاری از گردشگران، ترجیح می‌دهند روز تعطیل خود را در باغی دل‌انگیز سپری کنید. خوشبختانه در این زمینه، شهریار حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آ‌ب‌و‌هوای ییلاقی شهریار، زمینه‌ای برای ساخت باغ‌های دلگشا در این دیار فراهم کرده است. در نتیجه در شهریار تا چشم کار می‌کند، باغ‌‌های وسیع و دلگشا وجود دارد. مالکین این باغ‌، شرایطی مطلوب برای اجاره باغ در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. طیف بسیار گسترده‌ای از انواع باغ‌های مختلف در شهریار فراهم است. بعضی از این باغ‌ها، کوچک و نُقلی هستند و بعضی دیگر بزرگ و اشرافی. به لطف این شرایط، بسته به بودجه‌ای که برای گشت‌‌وگذار در جاهای دیدنی شهریار کنار گذاشته‌اید، می‌توانید باغی دلخواه را کرایه کنید. اگر هم فرصت دارید، چندین شب باغ کرایه کنید تا حسابی به شما و اطرافیان خوش بگذرد.

باغ‌های شهریار به لحاظ امکانات رفاهی نیز شرایطی مطلوب دارند. این شرایط، زمینه‌ای مناسب برای گردشگریِ خانواده‌هایی فراهم می‌کند که نیاز به امکانات رفاهی شایسته‌ای دارند. پایگاه‌های اینترنتی و بنگاه‌های محلی در شهریار به اجاره ویلا در این منطقه مشغول هستند. از آنجایی که شهریار، منطقه‌ای پرگردشگر در اطراف تهران است، پیشنهاد می‌کنیم روزهای خلوت را برای سفر به این دیار انتخاب کنید. هزینه اجاره باغ و ویلا در روزهای خلوت، تفاوت چشمگیری با اجاره ویلا در روزهای شلوغ دارد. گاهی اوقات نیز شهریار به‌اندازه‌ای پرگردشگر می‌شود که به‌راحتی نمی‌توانید ویلا یا باغ دلخواه را انتخاب کنید. محبوبیت جاهای دیدنی شهریار در بین گردشگران، این منطقه را به یکی از قطب‌های مسافرتی در اطراف تهران تبدیل کرده است. در نتیجه نیازی نیست توشه‌ای زیاد برای سفر همراه ببرید. بیشتر لوازم پیک‌‌نیک و تفریح در فروشگاه‌های شهریار فروخته می‌شود.

رستوران های شهریار

رستوران ارکیده شهریار

جاهای دیدنی شهریار فقط به جاذبه‌های طبیعی این منطقه خلاصه نمی‌شود. طبعیت‌گردها بهتر از ما می‌دانند گشت‌‌وگذار در طبیعت زمانی می‌چسبد که به ناهار یا شامی جانانه خلاصه شود. به همین دلیل رستوران‌های اعیانی و درجه‌یکی در گوشه‌و‌کنار شهریار صف کشیده‌اند. در منوی این رستوران‌ها، خوشمزه‌ترین غذاهای فرنگی و ایرانی خودنمایی می‌کند. به این ترتیب می‌توانید بدون اینکه نگران خوراکی باشید، بار سفر را ببندید و رهسپار شهریار شوید. رستوران‌های این منطقه، تمامی نیازهای غذایی گردشگران را برطرف می‌کنند. منوی این رستوران‌ها به‌اندازه‌ای رنگارنگ است که حتی مشکل‌پسندترین مشتری‌ها نیز جذب غذاهای خوشمزه آن می‌شوند. وجود تنوع در بین غذاخوری‌های شهریار، دست مشتریان را برای انتخاب غذایی خوش‌قیمت باز می‌گذارند. با در نظر گرفتن این شرایط و مسافت مناسب شهریار تا پایتخت، سفری مقرون‌به‌صرفه در انتظار گردشگران است.

جالب است بدانید در شهریار، فست‌فودی‌های زیادی وجود دارد. همان‌گونه که از نام خوراکی‌های فست‌فودی پیداست، سریع حاضر می‌شود. در نتیجه وقت چندانی از گردشگران برای آماده‌شدن غذا گرفته نمی‌شود. از طرف دیگر، خوراکی‌های فست‌فودی، قیمتی مناسب‌تر نسبت به غذاهای رستوران‌های شهریار دارند. پیشنهاد می‌کنیم اگر برای بازدید از بهترین جاهای دیدنی شهریار، راهی این دیار شدید و هوس غذایی جانانه کردید، حتماً راه رستوران فانوس طلایی شهریار را در پیش بگیرید. این رستوران، غذاهای شاهانه‌ای دارد. در کنار غذاهای خوشمزه، قیمت خوراکی‌های رستوران فانوس طلایی نیز منصفانه است.

اگر هم می‌خواهید حسابی خودتان را در سفر به شهریار تحویل بگیرید، سری به رستوران عمارت کلاه فرنگی شهریار بزنید. از طعم خوش غذاهای این رستوران، هر چقدر تعریف کنیم، کم گفته‌ایم. خوشبختانه رستوران عمارت کلاه فرهنگی، در منطقه‌ای خوش‌مسیر واقع شده است. در با حضور در این رستوران، فرصت بیشتری برای گشت‌و‌گذار در دیگر جاهای دیدنی شهریار پیدا می‌کنید. به رستوران‌هایی که اشاره کردیم، رستوران ارکیده را نیز اضافه کنید. این رستوران خوراکی‌های سنتی و ایرانی را پیش روی مشتریان قرار می‌دهد.

ورزش‌های اشرافی

سوارکاری شهریار

برای شما گفتیم که شهریار فاصله چندانی با پایتخت ندارد. این شرایط، زمینه‌ای فراهم کرده تا شهریار به مکانی جذاب برای ورزش‌‌‌های اشرافی تبدیل شود. در این زمینه می‌توان به ورزش‌هایی مانند سوارکاری و تنیس اشاره کرد. آب‌و‌هوای خوش شهریار، به اندازه‌ای دل‌انگیز است که ارزش دارد رنج سفر را به جان بخرید و برای ورزش‌ دلخواه راهی این شهر شوید. این آب‌و‌هوا، شرایطی برای نگهداری اسب در باشگاه سوارکاری این شهر فراهم کرده است. در این باشگاه، اسب‌هایی تیزتک در اختیار علاقه‌مندان سوارکاری قرار می‌گیرد.

سوارکاری در شهریار به‌اندازه‌ای خوش‌ می‌‌گذرد که بسیاری از علاقه‌مندان این حرفه از تهران راهی شهریار می‌شوند. حتی اگر به سوارکاری علاقه‌ندارید، باز هم مطمئن باشید از تماشای اسب‌های این باشگاه سیر نخواهید شد. خوشبختانه مربیان کاربلدی در شهریار مشغول به آموزش سوارکاری هستند. در نتیجه می‌توانید با خیال راحت از این مربیان کمک بگیرید و خودتان را مهمان تجربه‌ای خاص از سوارکاری کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی شهریار شدید، حتماً سری به باشگاه سوارکاری کاوه بزنید. باشگاه سوارکاری شیهه‌ نیز انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان سوارکاری در شهریار است.

جاهای دیدنی شهریار جنبه سرگرمی هم دارند. در این منطقه زمین‌های تنیسی با شرایطی بسیار مطلوب خودنمایی می‌کند. علاقه‌مندان این ورزش از راه‌های دور و نزدیک به شهریار می‌آیند و مشغول تنیس می‌شوند. تنیس، از آن دسته ورزش‌هایی است که شرایط آب‌و‌هوایی، تاثیر زیادی در آن دارد. با توجه به آب‌و‌هوای خوش شهریار، زمین‌های تنیس این ناحیه نظیر ندارد. باشگاه تنیس فریاد، انتخاب مناسبی برای گردشگرانی است که می‌خواهند در کنار گشت‌و‌گذار در بهترین جاهای دیدنی شهریار، بدنشان را آماده نگه دارند و حسابی ورزش کنند.

کوه تخت رستم

تخت رستم شهریار

جاهای دیدنی شهریار همگی از آب‌و‌هوایی خوش برخوردار هستند. در این بین، بعضی از این جاها، در کنار آب‌و‌هوایی خوش، جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد. برای نمونه می‌توان به کوه تخت رستم اشاره کرد. این کوه، منظره‌ای تماشایی از شهریار و جاهای دیدنی اطراف آن پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌‌دهد. این کوه در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده است. کوهی که از آن صحبت می‌کنیم به لحاظ ارتفاع و جذابیت طبیعی، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در منطقه است.

کوه تخت رستم با ارتفاع حدود ۳۹۰۰ متر از سطح دریا، بالاترین قله در محدوده شهریار به حساب می‌آید. نام این کوه از اسطوره‌های شاهنامه الهام گرفته شده است و به عنوان یکی از نمادهای تاریخی و فرهنگی ایران شناخته می‌شود. این کوه دارای مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی متنوعی است که به گردشگران و علاقه‌مندان به کوه‌پیمایی کمک می‌کند تا از طبیعت زیبای اطراف لذت ببرند. یکی از مسیرهای معروف برای صعود به قله کوه تخت رستم، از روستای باصفا شروع می‌شود و از طریق مسیری چالشی و متنوع به قله می‌رسد. در این مسیر، علاقه‌مندان می‌توانند از زیبایی‌های طبیعی اطراف کوه، چشم‌اندازهای دلنشین و نیز گیاهان و جانوران محلی لذت ببرند.

کوه تخت رستم در کنار طبیعتی دلگشا، جاذبه‌های تاریخی باستانی دارد. یکی از آتشگاه‌های معروف این منطقه در کوه تخت رستم قرار دارد. این آتشگاه، برای سالیان متمادی، مکان عبادت زرتشیان این منطقه بوده است. آتشگاهی که در کوه تخت رستم واقع شده، به دلیل جایگاه تاریخی فرهنگی به یکی از بهترین جاهای دیدنی شهریار تبدیل شده است. این آتشگاه در ۱۳۱۶ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرده است. ناگفته نماند برای رسیدن به آتشگاه، باید از تپه‌ای شنی صعود کنید. خوشخبتانه مسیر صعود به این تپه، دشواری خاصی ندارد.

قلعه جوقین

قلعه جوقین، یکی دیگر از جاهای دیدنی شهریار با جاذبه‌های تاریخی است. این قلعه در شهر وحیدیه قرار دارد. شهری که از آن صحبت می‌کنیم کمی دورتر از شهریار است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، قلعه جوقین فقط ۱۰ کیلومتر با شهریار فاصله دارد. برای رسیدن به قلعه جوقین باید رهسپار جنوب غربی شهریار شوید. اگر از تهران راهی شهریار هستید، پس از رسیدن به این شهر، مسیر بلوار شهید حسن مداحی را در پیش بگیرید. در امتداد این بلوار به شهر وحیدیه می‌رسید. در این شهر به سمت بلوار امام خمینی بروید. در انتهای این بلوار چشم شما به قلعه‌ای قدیمی روشن می‌شود که به آن جوقین می‌گویند.

اکنون که صحبت از نام این قلعه به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که قلعه جوقین، با الهام از یکی از عناوین بهرام چوبین، نام گذاری شده است. بهرام چوبین، دلاورمردی از دوران پادشاهی ساسانیان در ایران بود. جالب است بدانید روستایی نیز با نام جوقین در این محدوده وجود دارد. جالب‌تر اینکه تپه‌ای زیبا نیز در کنار این قلعه خودنمایی می‌کند که به آن تپه جوقین می‌گویند. در ادامه این متن، بیشتر درباره تپه جوقین صحبت خواهیم کرد. بر اساس روایت‌های باستانی، روستای جوقین در دوران پادشاهی یزدگرد سوم، رونق چشمگیری پیدا کرد. به دنبال این رونق، راهزنان و تبهکاران به آزار و اذیت و غارت مال و اموال مردمان روستای جوقین مشغول شدند.

این شرایط پادشاهان ساسانی را به این فکر انداخت تا با ساخت قلعه‌ای مستحکم، دست دزد‌ها از روستای جوقین کوتاه شود. قلعه‌ جوقین منظره‌ای تماشایی دارد و جان می‌دهد برای عکس‌های تاریخی و ارزشمند. همان‌گونه که اشاره کردیم، قلعه جوقین در بین گردشگران با نام تپه جوقین نیز معروف است. این نام‌گذاری، ماجرای جالبی دارد که ذکر آن خالی از لطف نیست. در ادامه به این ماجرا اشاره می‌کنیم.

تپه جوقین

تپه جوقین

برای شما گفتیم که قلعه جوقین در دوران ساسانیان ساخته شده است. به همین دلیل می‌توان مدعی شد قلعه جوقین یکی از باستانی‌ترین جاهای دیدنی شهریار است. از آنجایی که با منطقه‌ای با تاریخچه‌ای کهن روبه‌رو هستیم، نام‌های مختلفی بر روی قلعه جوقین در طول زمان گذاشته شد. در این زمینه می‌توان به انتخاب نام قلعه یزدگرد سوم وحیدیه برای این قلعه اشاره کرد. این نامگذاری از اهمیت قلعه جوقین در دوران پادشاهی یزدگرد سوم حکایت دارد. با نگاهی به باقیمانده‌های این قلعه متوجه خواهید شد که جوقین، در زمان ساختِ خود، قلعه‌ای بزرگ و باشکوه بوده است. باستان‌شناسان بر این باور هستند که قلعه جوقین یکی از کهن‌ترین و عظیم‌ترین عمارت‌های خشتی اطراف تهران به حساب می‌آید.

از آنجایی که هیچ چیزی در این دنیا پایدار نیست، عظمت قلعه جوقین در طول سال‌های دراز کاهش پیدا کرد. رفته‌رفته قسمت‌های زیادی از این قلعه تخریب شد. بعضی از قسمت‌ها نیز در برابر خشم مادر طبیعت دوام نیاوردند و نابود شدند. به همین دلیل امروزه از قلعه‌ای باشکوه که سرآمد زمان خود بود، تپه‌ای بیش باقی نمانده است. خشت‌های آجری این قلعه با خاک تپه مخلوط شده‌اند و اثر چندانی از برج‌و‌باروی قلعه نیست. به همین دلیل اهالی منطقه رفته‌رفته به جای قلعه جوقین، به این منطقه تپه جوقین می‌گویند. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی قلعه جوقین شدید، حتماً کفش مخصوص پیاده‌روی و تجهیزات طبیعت‌گردی همراه داشته باشید. این قلعه و طبیعت اطراف آن، به اندازه‌ای جذابیت دارد که به‌راحتی می‌توانید چندین ساعت به گشت‌و‌گذار در آن مشغول شوید.

اکنون که صحبت از تاریخچه تپه جوقین به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که آثار باستانی بسیار ارزشمندی از این تپه بدست آمده است. این آثار اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم حتماً سری به تپه جوقین بزنند.

تخت کیکاووس

تخت کیکاووس

جاهای دیدنی شهریار تقریباً به هم نزدیک هستند. با این حال بعضی از این مکان‌های دیدنی کمی دورتر از شهریار قرار دارند. یکی از این مکان‌ها که جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد، تخت کیکاووس است. برای شما از دیدنی‌های تخت رستم گفتیم و اشاره کردیم که این مکان دیدنی در تپه‌ای دل‌انگیز قرار دارد. جالب است بدانید یکی دیگر از جاهای دیدنی شهریار فاصله چندانی با تخت رستم ندارد. در نتیجه اگر حرف همراهان خود را زمین نینداختید و راهی تخت رستم شدید، پیشنهاد می‌کنیم کمی جلوتر بروید و به تخت کیکاووس برسید. این مکان دیدنی دقیقاً ۱۷ کیلومتر با تخت رستم فاصله دارد. مسیری که از آن صحبت می‌کنیم، راحت و هموار است و مشکلی برای رسیدن به تخت کیکاووس پیدا نمی‌کنید. این مکان دیدنی، همانند تخت رستم، ریشه‌های زرتشتی دارد. از قرار معلوم، در روزگارانی بسیار دور، ایرانیان زرتشتی از دور و نزدیک ه تخت کیکاووس می‌آمدند.

در آن روزگارانِ خوش،‌ جشن‌های باشکوهی در تخت کیکاووس برگزار می‌شد. ناگفته پیداست، این روزها خبری از برگزاری جشن‌های باشکوه در این منطقه نیست. با این حال علاقه‌مندان تمدن ایران باستان، در روزهای خاصی مانند چهارشنبه‌سوری در تخت کیکاووس دور هم جمع می‌شوند. در این روزها بساط آتش‌بازی و تفریح در تخت کاووس به راه است. تخت کیکاووس از آن دسته جاهای دیدنی شهریار است که آ‌‌ب‌و‌هوایی دل‌پذیر دارد. به لطف این آب‌و‌هوا، اطراف تخت کیکاووس را طبیعتی دلگشا پوشانده است.

در با حضور در این منطقه، فرصتی پیدا می‌کنید تا با یک تیر، ۲ نشان بزنید و حسابی طبیعت‌گردی کنید. اکنون که صحبت از جاذبه‌های گردشگری تخت کاووس به میان آمد، جا دارد به این نکته اشاره کنیم که خبر چندانی از امکانات رفاهی در تخت کاووس نیست. به همین دلیل اگر می‌خواهید حسابی به شما خوش بگذرد، قبل از اینکه راهی تخت کاووس شوید، لوازم رفاهی لازم را همراه داشته باشید.

قلعه دهشاد

قلعه دهشاد

قلعه دهشاد ویژگی‌هایی دارد که نظیر آن‌ها را در کمتر مکانی از جاهای دیدنی شهریار سراغ داریم. در این زمینه می‌توان به دیرینگ قلعه دهشاد اشاره کرد. کمتر منطقه‌ای را در اطراف تهران می‌شناسیم که مانند قلعه دهشاد، طبیعتی متنوع و جاذبه‌های گردشگری چشم‌گیر داشته باشد. این قلعه چیزی حدود ۲۰۰ سال دیرینگی دارد. به لطف برج‌و‌باروی مستحکم قلعه دهشاد، روستایی کوچک و باصفا در اطراف این قلعه پا گرفته است. در نتیجه در کنار بازدید از قلعه دهشاد، فرصتی پیدا می‌کنید تا در یکی از باصفاترین روستاهای اطراف تهران گشت‌و‌گذاری جانانه داشته باشید. قلعه دهشاد به لحاظ جغرافیایی در ۱۰ کیلومتری شرق شهریار واقع شده است. جالب است بدانید این قلعه فاصله کمی با شهر باغستان دارد. جالب‌تر اینکه قلعه دهشاد، تنها قلعه روستایی در سرتاسر استان تهران است. به‌رغم گذشت سال‌های زیاد، زندگی همچنان در قلعه دهشاد جریان دارد.

از آنجایی که با یکی از عمارت‌های تاریخی ایران روبه‌رو هستیم، هنر معماران ایرانی در این قلعه خودنمایی می‌‌کند. باستان‌شناسان، بر این باور هستند که قلعه دهشاد در دوران زندیان ساخته شده است. پس از ساخت قلعه، قسمت‌های مختلفی از آن در طول تاریخ بازسازی و تکمیل شد. برای نمونه می‌توان به تاج قلعه اشاره کرد. این تاج در دوران قاجار ساخته شده است. کارشناسان معماری، طراحی قلعه دهشاد را به سبکِ ساخت ارگ کریم خان نسبت می‌دهند. این قلعه امروز از رونق افتاده و شکوه سابق را ندارد. با این حال در روزگاران قدیم، قلعه و روستای دهشاد یکی از پررونق‌ترین روستاهای منطقه به حساب می‌آمد.

ویژگی‌های گردشگری قلعه دهشاد فقط به آب‌و‌هوای خوش این منطقه و جاذبه‌های تاریخی آن خلاصه نمی‌شود. در روبه‌روی این قلعه، امامزاده شاهزاده منصور دفن شده است. در نتیجه این آرامگاه را به جاذبه‌های گردشگری قلعه دهشاد اضافه کنید. این ویژگی‌ها، قلعه دهشاد را به یکی از بهترین جاهای دیدنی شهریار تبدیل می‌کند.

روستا بابا سلمان شهریار

روستا بابا سلمان شهریار

جاهای دیدنی شهریار همگی آب‌و‌هوایی خوش دارند. به لطف این آب‌و‌هوای خوش، روستاهای کوچک‌و‌بزرگی در اطراف این شهر احداث شده‌اند. یکی از این روستاها که پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به آن بزنید، روستا بابا سلمان است. این روستا به هزار و یک دلیل تماشایی است. در بین تمامی این دلیل‌ها، تاریخچه کهن روستا بابا سلمان اهمیت بیشتری دارد. بعضی از باستان‌شناسان، دیرینگی روستای بابا سلمان را به دوران مفرغ و آهن نسبت می‌دهند. ناگفته پیداست وقتی از روستایی با چنین دیرینگی صحبت می‌کنیم، جاهای دیدنی تاریخی بی‌شماری در آن وجود دارد. درواقع می‌توان گفت امکان ندارد به قسمتی از روستای بابا سلمان نگاهی بیندازید و چشمتان به جاذبه‌ای تاریخی روشن نشود. در نتیجه اگر هدف شما از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی شهریار، تماشای جاذبه‌های تاریخی این منطقه است، پیشنهاد می‌کنیم حتماً راه روستا بابا سلمان را در پیش بگیرید.

این روستا برای علاقه‌مندان طبیعت‌نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آب‌و‌هوای خوش شهریار، روستای بابا سلمان را به گزینه‌ای مناسب برای طبیعت‌گردها تبدیل کرده است. به لحاظ جمعیت نیز روستا بابا سلمان نسبت به دیگر روستا‌های اطراف شهریار، پرجمعیت‌تر است. از آنجایی که جمعیت بیشتر، نیازمند شرایط رفاهی بیشتر است، روستای بابا سلمان به لحاظ امکانات رفاهی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جالب است بدانید در این منطقه بازار محلی بسیار متنوعی وجود دارد. انواع صنایع دستی و پوشاک محلی در این بازار فروخته می‌شود. در نتیجه می‌توانید با حضور در این بازار، سوغاتی‌های ارزشمندی برای بازگشت به دیار خود فراهم کنید.

به لحاظ قیمت نیز خاطرتان جمع باشد که محصولات این بازار نسبت به سوغاتی‌های شهریار که داخل شهر فروخته می‌شود، قیمتی مناسب‌تر دارند. امکانات رفاهی روستای بابا سلمان، چیزی کم‌و‌کسر ندارد. خوشبختانه مردمان باصفایی در این روستا زندگی می‌کنند و می‌توانید روی کمک آن‌ها با خیال راحت حساب باز کنید.

اماکن مذهبی شهریار

امام‌زاده بی بی سکینه شهریار

با توجه به توضیحاتی که از جاهای دیدنی شهریار مطرح کردیم، حتماً متوجه شده‌اید که این دیار، ریشه‌های مذهبی کهنی دارد. مردمان شهریار و منطقه‌های اطراف آن از روزگاران بسیار دور یکتاپرست بوده‌اند. باورهای مذهبی اهالی این منطقه در گوشه‌و‌کنار شهریار نماد پیدا کرده است. به هر کجای شهریار و منطقه‌های اطراف آن که نظری بیفکنید، چشمتان به جمال بارگاه امام‌زاده‌ای روشن می‌شود. زیارتگاه این امامزاده‌ها، شرایطی مطلوب برای گردشگری فراهم کرده است. از آنجایی که با بارگاه‌های امام‌زاده‌های مهمی روبه‌رو هستیم، بعضی از آن‌ها امکانات رفاهی شایسته‌ای پیش روی گردشگران قرار می‌د‌هند. به لطف این شرایط، گردشگران در حین گشت‌وگذار در بین جاهای دیدنی شهریار، فرصتی جانانه پیدا می‌کنند تا سری به این اماکن مذهبی بزنند.

در این مکان‌ها، جای نگرانی برای امکانات رفاهی وجود ندارد. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا شهریار به مقصدی مناسب برای گردشگرانی تبدیل شود که همراه اعضای خانواده می‌خواهند گشتی در طبیعت بزنند و در بارگاه یکی از این امام‌زاده‌ها به رازونیاز با معشوق، مشغول شوند. اگر شما هم از این دسته گردشگران هستید و می‌خواهید سری به یکی از این امام‌زاده‌ها بزنید. پیشنهاد می‌کنیم حتماً راهی بارگاه امام‌زاده بی‌بی سکینه شوید. امام‌زاده بی‌بی سکینه، دختر امام موسی کاظم (ع) هستند. انصافاً باید گفت این بارگاه نسبت به دیگر جاهای دیدنی شهریار، شکوه و جلال بیشتری دارد.

بارگاهی که از آن صحبت می‌کنیم، معماری اسلامی دارد و آیینه‌کاری‌های زیبا و کاشی‌کاری‌های نفیس در گوشه‌و‌کنار آن خودنمایی می‌کند. حدود ۴۰ باب زائرسرا در امام‌زاده بی‌بی‌سکینه تعبیه شده است. امکانات رفاهی امامز‌اده بی‌بی‌سکینه، سالانه گردشگران بی‌شماری را از سرتاسر ایران به این مکان مذهبی فرا می‌خواند. در قسمتی از این امام‌زاده‌نیز شهربازی کوچکی برای تفریح و سرگرمی کودکان وجود دارد. امام‌زاده هادی و امام‌زاده جعفر بن محسن، از دیگر جاهای دیدنی شهریار با جاذبه‌های گردشگری مذهبی به حساب می‌آیند.

سخن پایانی

جاهای دیدنی شهریار، این دیار را به انتخابی مناسب برای طبیعت‌دوست‌ها و علاقه‌مندان گردشگری تبدیل کرده است. شهریار به‌اندازه‌ای جاهای دیدنی دارد که میرزد یک سفر کامل را به گشت‌وگذار در این منطقه اختصاص دهید. امیدواریم اطلاعاتی که درباره جاهای دیدنی شهریار مطرح کردیم، سفری خاطره‌ساز را برای شما و همسفرانتان به دنبال داشته باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گردشگری در جاهای دیدنی اطراف تهران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.