کلان‌شهر تهران بناهای تاریخی، جاهای دیدنی و مکان‌های تفریحی بسیاری دارد؛ آن‌قدر که ممکن است بعضی نقطه‌های مهم توریستی‌اش از چشم پنهان بماند یا در شلوغی‌های خیابان‌هایش گم شود. بیش‌تر مسافرهای تهران، برای انجام کارهای تجاری و اداری به این شهر سفر می‌کنند و بیش‌ترشان نمی‌دانند، جاهای دیدنی تهران مانند گنجینه‌ای در این شهر جا گرفته‌اند. گنجینه‌هایی که قطعاً دیدن‌شان بعد از یک روز شلوغ کاری، حسابی حال آدم را سرجایش می‌آورد. با سفرزون، با پیشنهادهای بازدید از جاهای دیدنی تهران در سال ۱۴۰۱ همراه شوید.

saadatrent

اجاره ویلا اطراف تهران

سرفصل های مقاله

خیابان ولیعصر ، از قدیمی‌ترین مکان‌های دیدنی تهران

مهم‌ترین خیابان تهران است که البته یکی از زیباترین خیابن‌های دنیا هم به شمار می‌آید. طول این خیابان حدود ۱۸ کیلومتر است و در دوره‌های مختلف تاریخ تهران همیشه در میان لیست اولین دیدنی‌های تهران دیده می‌شد. مثلا کتاب‌های تاریخی می‌گویند که شمال خیابان ولیعصر تفرجگاه خانواده‌ی پادشاهان قاجار بوده است. یکی از علت‌های این محبوبیت درخت‌های چنار کهنسالی است که از ابتدای ساخت خیابان تا امروز نمایی شگفت انگیز ایجاد کرده است.

مبدا و مقصد خیابان کجاست؟

این خیابان شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقطه‌های تهران را به هم وصل می‌کند. میدان راه آهن نقطه‌ی ابتدایی و میدان تجریش آخرین مقصد خیابان ولیعصر است. این خیابان را می‌توان مرکز کافه‌های هنری تهران دانست.

راه‌های دسترسی: برای رسیدن به این محل می‌توانید از مترو استفاده کنید. کافی است در خط ۴ مترو و ایستگاه تئاتر شهر (ایستگاه چهارراه ولیعصر سابق) از قطار پیاده شوید.

خطوط اتوبوس‌رانی مثل خط راه‌آهن – تجریش، راه‌آهن – پارک‌وی و آزادی – تهرانپارس از جمله خطوطی هستند که اتوبوس‌های آنها از چهارراه ولیعصر عبور می‌کنند.

 

پارک های معروف خیابان ولیعصر

جاهای دیدنی تهران
مکان‌های دیدنی تهران

پارک ملت یکی از جاهای دیدنی تهران در پاییز

طبیعت خیابان ولیعصر و لذت بردن از آن تنها در قدم زدن در پیاده‌روی خیابان ولیعصر با درختان بلند قامتش خلاصه نمی‌شود. پارک های این خیابان آنقدر محبوب و مهم هستند که بدون هیچ تردیدی باید از آن‌ها دیدن کنید. پارک ملت را می‌توان بزرگ‌ترین پارکی دانست که در مسیر خیابان ولیعصر قرار گرفته است. این پارک قدیمی از مهم ترین جاهای دیدنی تهران است که در تقاطع اتوبان نیایش و ولیعصر قرار دارد. شگفتی های پارک از همان ابتدا پیش روی شماست. در ورودی با المان‌های شهری و مجسمه‌های مختلف تزئین شده است. فضای پارک مناسب عکاسی است و به ویژه در فصل پاییز و در اوج برگریزان بهترین لوکیشن برای عکس‌های شما است. پردیس سینمایی ملت نیز در این پارک قرار دارد.

جاهای دیدنی تهران
پارک ملت | جاهای دیدنی تهران در پاییز

راه‌های دسترسی: بهترین مسیر برای رسیدن به پارک ملت استفاده از خط هفت اتوبوس‌های BRT (تندرو) است. باید در ایستگاه نیایش یا پارک ملت از اتوبوس پیاده شده و قدم زنان به پارک بروید. خط هفت شامل اتوبوس های مسیر چهارراه پارک وی به راه آهن و تجریش به راه آهن می شود.همچنین از میدان ونک سوار تاکسی های تجریش شده و روبه روی پارک پیاده شوید، توجه داشته باشید که خیابان ولیعصر از پارک وی به سمت جنوب یک طرفه است و تنها با اتوبوس های BRT می توان به سمت جنوب خیابان رفت.

جاهای دیدنی تهران

پارک ساعی ، پارکی بی‌نظیر در بین جاهای دیدنی تهران

فستیوال درختان سرو تهران را می‌توانید در پارک ساعی ببینید. این پارک از جاهای دیدنی تهران و یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین پارک‌‌های تهران است که در بخشی از آن، که به باغ ژاپنی معروف است، پرندگان نگهداری می‌شوند.در این پارک از امکانات تفریحی مانند زمین بازی، زمین اسکیت، زمین تنیس روی میز، فضای سبز و آلاچیق نیز استفاده کنید.

جاهای دیدنی تهران
پارک ساعی از جاهای دیدنی تهران

راه‌های دسترسی: برای رسیدن به پارک ساعی می‌توانید از اتوبوس‌های خط راه‌آهن – تجریش یا راه‌آهن – پارک‌وی استفاده کنید و در یکی از ایستگاه‌های «آبشار» یا «پله سوم» از اتوبوس پیاده شده و به پارک ساعی برسید. همچنین می‌توانید با تاکسی از سراسر تهران به میدان ونک رفته و با اتوبوس‌های یاد شده با طی کردن ۳ ایستگاه به سمت جنوب به ایستگاه «آبشار» برسید و به پارک ساعی بروید.

باغ موزه سینما تهران باغی دیدنی در بین جاهای دیدنی تهران در پاییز

در خیابان ولیعصر و نرسیده به میدان تجریش باغ قدیمی و زیبایی وجود دارد که در انتهای آن عمارت تاریخی قرار گرفته است. باغ فردوس یکی از معروف‌ترین باغ‌های تهران است که امروزه به همراه عمارت آن به باغ موزه سینما تغییر کاربری داده و یکی از جاهای دیدنی تهران . قدم زدن در پاییز این باغ را از دست ندهید.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران در پاییز | باغ فردوس

بازار تجریش، رنگی‌ترین بازار تهران | از بهترین جاهای دیدنی تهران در نوروز

بازار تجریش جاهای دیدنی تهران
بازار تجریش تهران ، خرید به سبک سنتی

تجربه‌ی گشت زدن در بازار یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌هایی است که در هر شهر می‌توانید داشته باشید. اما بازار تجریش را می‌توان یکی از جاهای دیدنی تهران داسنت که گردشگری ‌ترین نقطه‌ی تجاری این شهر نیز محسوب می‌شود. حتی اگر قصد خرید ندارید دیدن این نقطه از شهر می‌تواند حالتان را زیر و رو کند. تجریش همیشه یکی از اولیت‌های اصلی در لیست مکان‌های دیدنی تهران برای بازدید و خرید بوده است.

چرا به بازار تجریش برویم؟

علاوه بر جذابیتی که معماری قدیمی و حجره‌های گنبدی شکل این بازار می‌تواند برای شما داشته باشد، دیدن رنگ‌ها و زیبایی‌های مواد غذایی شما را به وجد خواهد آورد. این بازار نمایشگاهی است از مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌هایی که با نظم و زیبایی و با طراوت بی انتها کنار هم چیده شده‌اند. علاوه‌بر این می‌توانید اشیایی مانند چینی، ترمه و ظروف مسی را برای سوغات و یادگاری خریداری کنید.

نشانی: تهران، میدان تجریش

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به بازار تجریش می‌توانید از مترو تهران استفاده کنید. باید در آخرین ایستگاه خط یک مترو؛ ایستگاه تجریش از قطار پیاده شده و پس از خروج از خروجی جنوبی ایستگاه با پنج دقیقه پیاده‌روی در خیابان شهرداری به سمت غرب به ورودی بازار تجریش برسید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می‌کنند استفاده کنید. اگر قصد سفر با اتوبوس به بازار تجریش را دارید می‌توانید از خط BRT راه‌آهن – تجریش استفاده کنید و یا در این فهرست ایستگاه تجریش از خط یک مترو را انتخاب کرده و از اتوبوس‌هایی که به میدان تجریش تردد می‌کنند با خبر شده و از آن‌ها استفاده کنید.

برج آزادی ، تصویر تهران قدیم

جاهای دیدنی تهران
برج آزادی| نماد تهران جدید و قدیم

از گذشته تا امروز، خیلی‌ها تهران را با برج یا «میدان آزادی» می‌شناسند؛ برجی که در سال ۱۳۴۹ شمسی ساخته شده و به‌خاطر قرار گرفتن در ورودی غربی شهر و همین‌طور نزدیکی به پایانه‌ی مسافربری غرب، اولین بنایی است که نظر مسافران جاده‌های غربی تهران را به خود جلب می‌کند. این بنای معروف، امکانات مختلفی مثل سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و… دارد. برج آزادی در لیست بهترین جاهای دیدنی تهران در شب است که نمای فوق‌العاده‌ای نیز دارد.

نشانی: میدان آزادی.

قیمت بلیط: ۸ هزار تومان

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به برج آزادی می‌توانید از متروی خط چهار استفاده کنید. پس از خروج از ایستگاه مترو با کمی پیاده روی به میدان می‌رسید. همچنین از پایانه‌های تاکسی‌رانی و خطوط BRT به این میدان می‌رسید.

برج میلاد ، نمادی از تهران جدید

جاهای دیدنی تهران
برج میلاد | جاهای دیدنی تهران

یکی از جاهای دیدنی تهران که خوراک جوان‌ترهاست، «برج میلاد» است که در سال ۱۳۸۷ شمسی ساخته شد تا نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران را تامین و در عین‌حال عنوان «بلندترین برج ایران» و «ششمین برج بلند مخابراتی جهان» را از آن خود کند. امروز همه‌ی مردم ایران برج میلاد را می‌شناسند، به‌خصوص که در این برج خدمات متنوعی در زمینه‌های تجاری، رستوران، مرکز همایش، خدمات گردشگری و تفریحی و… ارائه می‌شود.

نشانی: بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنارگذر اختصاصی برج میلاد.

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به برج میلاد خود را با اتوبوس و تاکسی خود را به بزرگراه همت و بیمارستان میلاد برسانید. از اینجا می توانید دوباره تاکسی هایی را به سمت گیت ورودی برج میلاد می رسانند. درون محوطه باید ۳۰۰ مسیر پیاده روی کنید تا به ابتدای محوطه برج برسید. با وسیله شخصی می توانید از یکی از مسیرهای زیر خود را به برج میلاد تهران برسانید:

بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنار گذر اختصاصی برج میلاد
بزرگراه حکیم غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد
بزرگراه همت شرق، خروجی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری جنوب، پل کابلی اختصاصی برج میلاد

موزه‌ هنر‌های معاصر ، نمایشگاهی از هنر نو

موزه‌ی هنرهای معاصر| جاهای دیدنی تهران
موزه‌ی هنرهای معاصر| خانه‌ی بزرگ‌ترین گنجینه‌ی هنر مدرن خارج از اروپا و آمریکا

موزه‌ هنرهای معاصر تهران، از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران و موزه‌های هنری ایران است که بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن خارج از اروپا و آمریکای شمالی را در دل خود جا داده است. این موزه مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه‌ی مهم هنر نوگرا در دنیاست و ۹ گالری دارد: ۳ نمایشگاه شامل بیش از ۴ هزار اثر از نقاشان و هنرمندان ایران و جهان در گنجینه‌ی دایمی موزه و ۶ گالری که به نمایشگاه‌های موقتی و فصلی اختصاص دارد. موزه‌ی هنرهای معاصر یکی از آن مکان‌های دیدنی تهران است که دوست‌داران هنر گهگاه برای عوض شدن حال‌شان باید راهی‌اش شوند. فقط یادتان باشد این موزه روزهای تعطیل باز نیست و حتما قبل از عازم شدن از باز بودنش مطمئن شوید.

نشانی: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله.

قیمت بلیط: ۵ هزار تومان

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به موزه هنرهای معاصر تهران می‌توانید در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو تهران از قطار پیاده شده و از آنجا با تاکسی در خیابان کارگر شمالی به پارک لاله و ورودی موزه هنرهای معاصر برسید که مسیر نسبتا کوتاهی دارد. همچنین، اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی – میدان هفت تیر و میدان آزادی – میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند و از آنجا با پنج دقیقه پیاده‌روی به موزه می‌رسید. اگر قصد استفاده از تاکسی دارید می‌توانید از تاکسی‌هایی استفاده کنید که از بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی تردد می‌کنند. از میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب اسلامی به ورودی‌های مختلف اطراف پارک لاله تاکسی تردد می‌کند و می‌توانید پس از پیاده شده شدن از تاکسی به سمت موزه هنرهای معاصر بروید.

تئاتر شهر ، پاتوق هنرمندان تهرانی

تئاتر شهر| از زیباترین سالن‌های تئاتر ایران
تئاتر شهر | از زیباترین سالن‌های تئاتر ایران

تئاتر شهر، تنها سالن نمایش بدون حصار ایران است که در دل «پارک دانشجو» تهران جا خوش کرده و با معماری بی‌نظیرش بازدیدکننده‌های بسیاری را سمت خودش می‌کشد. ساختمان تئاتر شهر، شکلی دایره‌وار دارد و در ساختمانش ترکیبی جالب از کاشی و آجر به‌کار رفته که از «برج طغرل» در شهر ری الهام گرفته و همچنین معماری تماشاخانه‌های ایرانی را تداعی می‌کند.

مجموعه‌ی تئاتر شهر،به عنوان یکی از جاهای تفریحی تهران ، شامل تالار اصلی، «‏تالار چهارسو»، «تالار قشقایی»، «تالار سایه» و کارگاه نمایش است که به‌همراه سالن انتظار، کافه‌تریا، کتاب‌خانه، مرکز اسناد، کتاب‌فروشی و بخش‌های دیگر، یکی از بهترین مجموعه‌های فرهنگی و هنری تهران را پدید آورده است. اگر دل‌تان می‌خواهد در سفر به تهران یک تئاتر خوب را ببنید، تئاتر شهر را از دست ندهید. علاوه بر این‌که ممکن است خوش شانس باشید و یکی دو نفر از بازیگرهای محبوب‌تان را هم در یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران از نزدیک ملاقات کنید.

نشانی: چهارراه ولی‌عصر.

راه‌های دسترسی: بهترین راه دسترسی به تئاترشهر تهران، استفاده از مترو است. به وسیله‌ی خط چهار مترو می‌توانید به ایستگاه تئاتر شهر برسید.

کاخ موزه‌ سعدآباد ، جست‌و جو در حیاط تاریخ

جاهای دیدنی تهران کاخ موزه سعدآباد
کاخ موزه‌ سعدآباد | یکی از زیباترین کاخ‌های سلطنتی ایران

یکی از جاهای دیدنی تهران که می‌‌تواند یک روز تعطیل را به یک روز به‌یاد ماندنی تبدیل کند، «کاخ موزه‌ سعدآباد» است. مجموعه‌ی فرهنگی و تاریخی سعدآباد، مجموعه‌ی عمارت‌ها و کاخ‌های خاندان «پهلوی» است که در «دربند»، یکی از خوش‌آب‌و‌هواترین مناطق تهران ساخته شده است. این مجموعه حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سار، قنات، باغستان، گل‌خانه و… دارد و چهار دوره‌ی تاریخی قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب اسلامی را به چشم دیده است. بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، این مجموعه به شکل موزه درآمد. کاخ فعلی «ریاست جمهوری» در جوار این مجموعه قرار دارد و از کاخ «ملکه‌ی مادر» نیز برای پذیرایی از مهمانان خارجی دولت استفاده می‌شود.

نشانی: خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری.

قیمت بلیط: ۲ هزار و ۵۰۰ تومان

راه‌های دسترسی: سعدآباد دو درب ورودی اصلی دارد:

درب دربند:

وسیله نقلیه عمومی: هر جای تهران که هستید با متروی خط ۱ به آخرین ایستگاه آن (تجریش) بیایید. با استفاده از اتوبوس های خطوط مختلف نیز می‌توانید به میدان تجریش بیایید. میدان تجریش (ابتدای خیابان جعفری) و میدان قدس (جنب ایستگاه مترو) تاکسی‌هایی برای رسیدن به میدان دربند دارند.

خودرو شخصی: از میدان تجریش خیابان دربند (ضلع شمالی میدان) را تا انتها بالا بیایید تا به میدان دربند برسید. مجموعه فاقد پارکینگ است و شما باید در میدان و یا اطراف آن خودرو خود را پارک کنید.

درب زعفرانیه:

وسیله نقلیه عمومی: هر جای تهران که هستید با متروی خط ۱ به آخرین ایستگاه آن (تجریش) بیایید. با استفاده از اتوبوس‌های خطوط مختلف نیز می‌توانید به میدان تجریش بیایید. میدان تجریش تا ورودی زعفرانیه سعدآباد فاقد خطوط تاکسی رانی مستقیم است. باید درضلع غربی میدان تجریش (خیابان شهید ملکی) تاکسی‌های آصف یا اسدآباد را سوار شوید و سر خیابان شهید طاهری پیاده شوید. سپس باید حدود ده دقیقه تا سعدآباد پیاده بیایید.

خودرو شخصی: از میدان تجریش به خیابان ولیعصر وارد شوید. خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه سابق) درسمت راست شماست. آن‌را تا انتها بیایید. بعد از چراغ قرمز دست راست وارد خیابان شهید طاهری شده و آن را نیز تا انتها بیایید. مجموعه فاقد پارکینگ است و شما باید در خیابان‌های اطراف خودرو خود را پارک نمایید.

پیشنهاد ویژه: اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید و در ابتدای ورود نیاز به مراجعه به واحد روابط عمومی و یا حراست ندارید، ورودی دربند برای شما راحت تر خواهد بود.

اگر از خودرو شخصی استفاده می‌کنید در خیابان‌های اطراف درب زعفرانیه جای پارک راحت تر پیدا می‌کنید.

موزه‌ جواهرات ملی ایران ، درخشان‌ترین موزه ایران در بین جاهای دیدنی تهران

جاهای دیدنی تهران
موزه‌ جواهرات ملی | از جاهای دیدنی تهران

خزانه‌ی فعلی موزه‌ جواهرات ملی ایران، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ تهران و ایران است! در این موزه، جواهرات سلطنتی مربوط به دوره‌های «صفوی»، «افشار»، قاجار و پهلوی به نمایش گذاشته شده است؛ جواهرات معروفی مثل «الماس دریای نور»، «جقه‌ی نادری»، تاج «فرح پهلوی»، تاج «کیانی»، «کره‌ی جواهرنشان»، «تخت طاووس»، «تخت نادری» و… در این موزه منتظرتان هستند. موزه‌ی جواهرات ملی ایران در حال حاضر به‌عنوان خزانه‌ در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی است.

نشانی: خیابان فردوسی، مقابل سفارت ترکیه.

قیمت بلیط: از سال ۹۸ به دلیل فراگیری کرونا موزه تعطیل می‌باشد.

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به موزه جواهرات ملی می‌توانید از اتوبوس های خط جمهوری-بهارستان استفاده کنید و در تقاطع خیابان جمهوری و فردوسی پیاده شوید و با چند دقیقه پیاده روی به ساختمان بانک مرکزی و خزانه برسید.

همچنین نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به خزانه ملی ایستگاه مترو امام خمینی است. از هر ایستگاه مترو تهران که سوار خط شوید، باید خود را به این ایستگاه برسانید. از ایستگاه که بیرون آمدید راه خیابان فردوسی را در پیش بگیرید و بعد از چند دقیقه پیاده روی می‌توانید به ساختمان بانک مرکزی و خزانه برسید.

باغ‌ گیاه‌شناسی ، گشت و گذار در هفت اقلیم

باغ‌ موزه‌ی گیاه‌شناسی | جاهای دیدنی تهران
باغ‌ گیاه‌شناسی | تفریح و طبیعت باهم در تهران

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، یکی از جاهای دیدنی تهران و بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان و شامل ۳ هزار گونه از گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است؛ یک باغ با طبیعتی خیره‌کننده و گیاهان جورواجوری که از سراسر ایران و جهان یک‌جا جمع شده‌اند. اگر اهل طبیعت و گل و گیاهید، در سفر به تهران، فراموش نکنید که باغ گیاهشناسی یکی از جاهای تفریحی تهران است که از گشتن در آن لذت خواهید بود. فقط یادتان نرود چون این باغ بیرون از شهر قرار گرفته، برای دیدنش دست‌کم نصف روز زمان می‌خواهید. همین‌طور بهترین فصل دیدن باغ، بهار است.

نشانی: اتوبان تهران-کرج، خروجی پیکان‌شهر، آزادشهر،۲۰ متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران.

قیمت بلیط: ۱۰ هزار تومان

راه‌های دسترسی:

۱-بزرگراه تهران –کرج،خروجی پیکانشهر،شهرک سرو آزاد ،خیابان شهید گودرزی،خیابان هشتم غربی.

۲-ایستگاه مترو ایران خودرو، شهرک سروآزاد،خیابان شهید گودرزی،خیابان هشتم غربی.

مجموعه‌ ورزشی انقلاب ، ورزش به سبک تهران

جاهای دیدنی تهران
مجموعه‌ انقلاب | اهالی ورزش و تندرستی خوب آن را می‌شناسند

مجموعه‌ ورزشی انقلاب را به‌خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه و هوای پاکش، «نگین سبز تهران» نامیده‌اند. این مجموعه ۱۰ هزار متر مربع فضای فرهنگی و ۶۰ هکتار فضای سرپوشیده و روباز ورزشی دارد. این مجموعه کامل‌ترین امکانات را در رشته‌های «گلف»، «تنیس»، «اسکواش»، «والیبال»، «بسکتبال»، «فوتبال»، «شنا»، «سونا»، «بدن‌سازی»، «کارتینگ» (ماشین‌سواری)، ماهی‌گیری و ورزش‌های رزمی در اختیار علاقه‌مندان این ورزش‌ها می‌گذارد. «جاده‌ی تندرستی» به طول حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر از زیباترین بخش‌های مجموعه‌ی ورزشی انقلاب است که مثل نواری به‌دور زمین‌های زیبای گلف آن می‌پیچد.

نشانی: ونک، خیابان سئول.

قیمت بلیط: ۱۴ هزار تومان (مهمان داخلی) / ۲۱ هزار تومان (مهمان خارجی)

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به باشگاه انقلاب می‌توانید از متروی شهید صدر استفاده کنید.

بازار تهران ، نماد فرهنگ پایتخت نشینان

جاهای دیدنی تهران
بازار تهران | نبض اقتصاد ایران از جاهای دیدنی تهران

بازار تهران از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و در عین حال، زنده‌ترین بناهای تهران است که همیشه پر است از خریدار و فروشنده و گردشگر. بنای اولیه‌ی بازار مربوط به سال‌های ۹۰۰ تا ۹۲۰ هجری شمسی است. بخش‌های قدیم بازار تهران با سقف‌هایی به‌ شکل طاق و گنبد ساخته شده و روشنایی این قسمت از بازار، از روزنه‌هایی که در گنبدهای آجری وجود دارد، تأمین می‌شود. مجموعه‌ی بازار تهران، همچنان به‌عنوان یکی از فعال‌ترین قطب‌های اقتصادی تهران شناخته می‌شود. اگر دل‌تان یک خرید ارزان و به‌صرفه می‌خواهد، بازار تهران را فراموش نکنید. فقط یادتان باشد بازار روزهای تعطیل، باز نیست. این بازار در فهرست جاهای دیدنی تهران قرار دهید و از آن بازدید کنید.

همین‌طور «کاخ گلستان»، از دیدنی‌ترین کاخ موزه‌ها و جاهای تفریحی تهران ، چسبیده به بازار ساخته شده است و می‌تواند در سفر به تهران، طی یک صبح تا عصر هم کاخ گلستان را ببینید و هم بعد از نوش‌جان کردن یک چلوکباب حسابی در رستوران «مسلم»، «نائب» یا «شرف الاسلام» بازار، بروید سراغ خرید سوغاتی‌های به‌صرفه و جورواجور.

نشانی: خیابان ۱۵ خرداد.

راه‌های دسترسی: دسترسی با مترو به بازار تهران به وسیله خط یک، تجریش – کهریزک از ایستگاه‌های خیام و ۱۵خرداد می‌توانید به بازار بروید.

دسترسی با تاکسی به بازار تهران اغلب پایانه‌های بزرگ تاکسی مانند صادقیه و آزادی، خطی برای بازار تهران دارند.

بوستان جمشیدیه ، کوه‌نوردی همراه با خوش‌گذرانی در جاهای دیدنی تهران

جاهای دیدنی تهران
بوستان جمشیدیه | از معروف‌ترین بوستان‌های تهران

«بوستان جمشیدیه» یا «پارک سنگی جمشیدیه»، معماری متفاوتی نسبت به پارک‌های دیگر تهران دارد. در این پارک یک آبشار مصنوعی، یک حوض زیبا و تعدادی سازه‌های هنری تجسمی قرار دارد. کفپوش‌های سنگی ناهموار بوستان جمشیدیه، طبیعت بوستان‌های جنگلی را تداعی می‌کند و تخته‌سنگ‌های تغییرشکل یافته هم حیوان‌های مختلف را به ذهن می‌آورند. بالای پله‌های پشت آبشار و در طبقه‌های بالایی پارک، چشم‌انداز زیبا از شهر تهران انتظار‌تان را می‌کشد. نگارستان جمشیدیه، آمفی‌تئاتر، برکه، آلاچیق، قفس پرندگان، تندیس‌های جورواجور با مفهوم‌های مختلف طبیعی و فرهنگی و عرفانی، رستوران، آب‌نما و سرویس بهداشتی، از دیگر امکانات بوستان جمشیدیه است. پارک جمشیدیه از آن جاهای دیدنی تهران است که هوایش خوراک پیاده‌روی ۲ نفره و جمعی است؛ پس تاکید می‌کنیم که تنها نروید.

نشانی: خیابان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان فیضیه، خیابان امیدوار.

راه‌های دسترسی: برای رسیدن به پارک جمشیدیه باید اول خود را به میدان تجریش برسانید. برای این کار می‌توانید در ایستگاه مترو تجریش در خط یک مترو از ایستگاه خارج شوید یا با بی‌آر‌تی‌های مسیر میدان راه‌آهن – تجریش و تاکسی‌هایی که از سراسر شهر به میدان تجریش می‌روند استفاده کنید. از میدان تجریش هم می‌توانید با تاکسی‌هایی که از سمت میدان قدس به پارک جمشیدیه می‌روند به پارک برسید. همچنین در خیابان نیاوران می‌توانید از خیابان فیضیه و امیدوار به پارک جمشیدیه برسید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.


دربند و درکه ، ییلاق‌هایی خوش آب و هوا

اگربه دنبال فهرست کردن اسامی جاهای دیدنی تهران هستید، دربند و درکه را فراموش نکنید. با توسعه‌ی تهران و از بین رفتن باغ‌های شهر، گذراندن ساعاتی در منطقه‌ای مانند دربند، شما را با خاطرات تهران گره می‌زند و فرصت این را دارید که یک نفس عمیق بکشید. کوچه پس کوچه‌های دربند با آن خانه‌های کوچک و بزرگ ویلایی، سرشاژ از انرژی های خوبی است که خستگی را از شما می‌گیرند. بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

جاهای دیدنی تهران
درکه یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران

راه‌های دسترسی: باید خود را به میدان تجریش برسانید.  شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های خط بی آر تی (تندرو) راه آهن – تجریش و یا با خط یک متروی شهری (خط کهریزک-تجریش) و یا تاکسی‌های درون شهری به این میدان برسید. از آنجا هم می‌توانید با تاکسی‌های خط دربند-تجریش راه خیابان دربند را در پیش بگیرید و در میدان سربند از ماشین پیاده شوید.

درکه از دیگر جاهای دیدنی تهران است که جذابیتی تفریحی دارد. اگر اهل پیاده روی و کوهنوردی هستید، درکه را از دست ندهید. در این مسیر، صدای رودخانه با شماست و آسمان بالای سرتان آبی و پاک است. در مسیر پیاده روی‌تان ، شکم گردی را فراموش نکنید و از محلی‌های خرید کنید.

راه‌های دسترسی: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به درکه، ایستگاه میدان تجریش در انتهای خط یک (خط قرمز تجریش-کهریزک) است. پس از پیاده شدن از این ایستگاه، با تاکسی، اتوبوس یا مینی بوس می‌توانید خود را به درکه برسانید.

همچنین می‌توانید از خط ۴ اتوبوس های تندروی بی آر تی (ترمینال جنوب-   پایانه پارک وی) یا خط ۱ اتوبوس های تندرو (راه آهن- تجریش) استفاده کنید. در ایستگاه پارک وی پیاده شده و به سمت نمایشگاه بین المللی حرکت کنید. در کنار پمپ بنزین ولنجک (کنار نمایشگاه بین المللی) تاکسی‌هایی برای رسیدن به درکه هست که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کاخ گلستان | از بهترین جاهای دیدنی تهران در نوروز

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران | کاخ گلستان

کاخ گلستان مجموعه‌ای فاخر و ارزشمند در میان جاهای دیدنی تهران است. این کاخ وسیع که آثار تاریخی بسیاری را در قلب خود نگهبانی می‌کند. این اثر از دوران صفوی در تهران، شروع به رشد کرد اما چندان مشهور نبود. اوج بر زبان افتادن این مجموعه در زمان حکومت زندیه بود. اما با روی کار آمدن خاندان قاجار، و انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت، رفته رفته به شکوه و زیبایی این اثر افزوده شد و در هر دوره‌ای بخشی تازه به آن اضافه شد. در زمان ناصرالدین شاه نیز نشانه‌هایی از معماری اروپایی به بنای کاخ گلستان ملحق شد. این اثر شگفت‌انگیز در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوجبه عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

برای اینکه کاخ های اطراف شهر تهران را ببینید می توانید از جاباما، اجاره ویلا اطراف تهران داشته باشید و دیدنی های جذاب و تاریخی را از دست ندهید.

میدان حسن آباد ، هشت گنبدان با شکوه

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

میدان حسن آباد یکی از خاص‌ترین میدان های تهران است. این میدان با معماری ویژه‌ی خود چشم همه‌ی مردم شهر و مسافران را متعجب می‌کند. میدان حسن آباد که اسامی مختلفی را داشته چهارگوشه‌ای است دلربا. نام نهایی میدان هم‌نام با وارث اراضی آن، یعنی حسن فرزند میرزا یوسف آشتیانی است. از نام‌‎های قبلی این میدان می‌توان به این موارد اشاره کرد: میدان ملک‌المتکلمین، میدان هشت گنبد، میدان پهلوی و میدان ۳۱ شهریور اشاره کرد. ساخت و سازهای مختلفی در دوره‌های متفاوت در شکل این بنا رخ داد. در نهایت با همت شهرداری و سازمان میراث فرهنگی شکل امروزی آن ثابت ماند.

راه‌های دسترسی: دسترسی به این میدان از طریق متروی حسن آباد به راحتی ممکن است.

کاخ نیاوران ، خاطرات قجر تا پهلوی

کاخ نیاوران | از بهترین جاهای دیدنی تهران در نوروز
کاخ نیاوران | از بهترین جاهای دیدنی تهران در نوروز

مجموعه‌ی نیاوران در ابتدا کاخ کوچکی بود که در نزدیکی روستای گُرده به بنا شد. این کاخ در زمینی ساخته شد که پیش از آن نیزار بود. به همین دلیل کاخ نی‌آوران نام گرفت. باغ ییلاقی فتحعلی شاه، اولین بنای ساخته شده در این مجموعه بود. بنای کوشک احمد شاهی آخرین ساختمان به جا مانده از قجر در نیاوران است. پس از به روی کارآمدن خاندان پهلوی، محمد رضا شاه دستور بنای کاخ نیاوران را صادر کرد. این اثر در سال  ۱۳۴۶ به اتمام رسید.  کاخ نیاوران محلی برای زندگی پادشاه و فرزندانش بود و تا روزهای آخر هم آن‌ها در همین مکان سکونت می‌کردند. پس از انقلاب و با گذشت چند سال، درهای کاخ برای بازدید عمومی گشوده شد. این کاخ در حال حاضر به موره تغییر کاربری داده است. کاخ نیاوران از زیباترین جاهای دیدنی تهران است.

راه‌های دسترسی:

۱- با استفاده از مترو می‌توانید به تجریش بروید و از آنجا با تاکسی و اتوبوس به نیاوران بروید.

۲- از خط بی آر تی راه آهن-تجریش استفاده کنید و خودتان را به تجریش برسانید و با استفاده از وسایل نقلیه دیگر به نیاوران برسید.

۳-پایانه های تاکسیرانی دارای تاکسی هایی به مقصد تجریش هستند. می‌توانید از طریق آنها به تجریش و سپس با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به نیاوران بروید.

موزه مقدم ، خانه‌ای برای لحظاتی صمیمی

اگر در میان جاهای دیدنی تهران به دنبال جایی برای گذراندن لحظه‌هایی آرام هستید، ما به شما خانه مقدم را پیشنهاد می‌کنیم. این خانه تاریخی که یکی گرانقیمت ترین خانه‌های خاورمیانه محسوب می‌شود، میراث خاندان مقدم است. آخرین ساکن این خانه، محسن مقدم و همسرش بودند و پس از آن خانه به وقف دانشگاه تهران درآمد. این خانه در حال حاضر کاربری موزه دارد و عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. خانه موزه مقدم ترکیبی از معماری ایرانی و المان‌های اروپایی است. بازدید از این خانه شما را به جهان خیال می‌برد. این فرصت را از دست ندهید.

راه‌های دسترسی: بهترین راه دسترسی به این موزه از طریق مترو حسن آباد است.

عمارت مسعودیه ، گردشی در تاریخ قاجار

عمارت مسعودیه | از جاهای دیدنی تهران
عمارت مسعودیه | از جاهای دیدنی تهران

راه رفتن در میدان بهارستانِ تهران، آشوب روزهایی که بر شهر گذشته است را برملا می‌کند. بسیاری از بناهای تاریخی مانند ساختمان مجلس شورای ملی (مجلس دوره مشروطه) و مجلس شورای اسلامی در اطراف این میدان قرار دارند. این میدان تنها یک محیطِ دایره‌ایِ گل‌کاری شده در وسطِ خیابان نیست، بلکه وجود مهم‌ترین بناهای تهران در گوشه‌ گوشه‌اش، آن را به یکی از باشکوه‌ترین مناطق دیدنی تهران تبدیل کرده است. یکی از مهم‌ترین این بناها، عمارت مسعودیه‌ست که با ورود به آن، احساس می‌کنید به زمان قاجار رفته‌اید. این بنا در زمان قاجار و به دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان، ساخته شد. حال و هوای صبح یا عصرِ عمارت مسعودیه و قدم زدن در حیاطش، همان چیزی است که از گردشِ یک روزه در پایتخت انتظار دارید.

وقتی از در عمارت داخل می‌روید، در دو طرف پیاده‌رویِ سنگ‌فرش شده، درختان بلندی را می‌بینید که نوک برگ‌هایشان به هم می‌رسد و آسمان را شبیه روزنه روشنی نشان می‌دهند که هوا را به جریان می‌اندازد. این عمارت که یکی از جاهای دیدنی تهران است ، پنج عمارت دارد که هرکدامشان، مملو از گچ‌بری، کاشی‌کاری، خطاطی، نقاشی دیواری و به طوری کلی تزئینات نفیس، تقسیم‌بندی‌های فضایی و عملکردهای متنوع است. عمارت مسعودیه یکی از دیدنی های تهران در هر فصلی است، خصوصا فصلِ پاییز. پاییزِ این عمارت، شکوه و شِکوه روزهای گذشته را در رنگ‌های گرم و سردش منعکس می‌کند و لذت دیدنش وصف نشدنی است.

نشانی: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

راه‌های دسترسی: اگر دوست دارید با مترو از این مکانِ دیدنی بازدید کنید، باید با خط ۲ مترو به ایستگاه ملت بروید و بعد از خارج شدن از ایستگاه، در خیابان ملت به سمت خیابان اکباتان که ورودیِ عمارت در این خیابان است، به مسیرتان ادامه دهید.

البته شما می‌توانید یک ایستگاه قبل از ملت، یعنی بهارستان، از مترو پیاده شوید و به سمت ضلع جنوب غرب میدان بهارستان حرکت کنید تا به عمارت مسعودیه برسید. این یکی از ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه‌های دسترسی به عمارت است.

یکی دیگر از راه‌های رفتن به این جاذبه گردشگری، استفاده از اتوبوس‌هایی‌ست که در میدان بهارستان توقف می‌کنند. یکی از آنها، خط اتوبوس‌های میدان بهارستان-میدان جمهوری است.

ساعت بازدید: شما می‌توانید از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب از این مکان دیدن کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم قبل از رفتن با شماره

۰۲۱-۳۳۹۹۲۰۱۲ تماس بگیرید تا از ساعت‌های دقیق بازدید اطلاع پیدا کنید.

پل طبیعت از مکان‌های دیدنی تهران با نمایی متفاوت از پایتخت

پل طبیعت تهران | از جاهای دیدنی تهران
پل طبیعت تهران | از جاهای دیدنی تهران

شاید بتوان گفت احداث پل طبیعت در سال‌های اخیر، یکی از بهترین تصمیمات شهرسازی بوده است. این پل زیبا بر فراز اتوبان مدرس قرار دارد و پارک طالقانی در شرق و پارک آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند. همه ما پل‌هایی که محل عبور و مرور ماشین‌ هستند را به وفور دیده‌ایم، اما پلی که بتوان رویش قدم زد و در عین حال، بین دو پارک معروف تهران رفت و آمد کرد، کمتر در ایران ساخته شده است. پل طبیعت یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است که هم می‌توان به قصد پیاده‌روی به آنجا رفت و اتوبان را زیر پا دید، و هم می‌توان از دیگر مکان‌های اطرافش که در پارک آب و آتش یا طالقانی قرار دارند، دیدن کرد. فانوس دریایی بوستان بنادر، برج‌های آتش بوستان ابراهیم و گنبد مینا از جمله مکان‌های دیدنی‌ای است که بازدیدشان، پیاده‌روی شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

اگر اهل گشتن در شب هستید، حتما پیاده‌روی روی این پل را تجربه کنید. شما می‌توانید یک دوربین با خود ببرید و هنگام نورپردازی، عکس‌های زیبایی از نمای بالای تهران بگیرید. اگر هم دوست داشتید، می‌توانید با رفتن به کافه‌هایی که روی پل طبیعت قرار دارند، غذای مورد علافه‌تان را با چشم‌اندازِ زیبای تهران میل کنید.

نشانی: تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش

قیمت بلیط: رایگان

راه‌های دسترسی: اگر قصد دارید با ماشین خود به این مکان بروید، باید به پارک آب و آتش بروید و ماشین خود را در پارکینگ آن پارک کنید. برای رفتن به پارک آب و آتش، باید به سمت بزرگراه حقانی حرکت کنید. در مسیر غرب به شرق این بزرگراه، بعد از عبور از چهارراه جهان کودک به خیابان علامه شهیدی می‌رسید. این خیابان در ضلع غربی پارک آب و آتش و بعد از چهار راه جهان کودک قرار دارد. شما می‌توانید ماشینتان را برای اطمینان بیشتر، در پارکینگ پارک کنید و با خیال راحت به گشت و گذار بپردازید.

راه دیگر این است که به پارک طالقانی بروید و از آنجا خودتان را به پل برسانید.  بعد از  وارد شدن به بزرگراه و از عبور از چهار راه جهان کودک و پل بزرگراه مدرس، وارد خیابان فرعی پارک طالقانی شوید. در همان اطراف پارکنیگِ پارک قرار دارد که می‌توانید برای ساعت‌ها، ماشینتان را در آن پارک کنید.

اما اگر ترجیح می‌دهید با مترو بروید، باید خط ۱ را سوار شوید و در ایستگاه شهید حقانی پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی می‌توانید به یکی از پارک‌های آب و آتش یا طالقانی برسید.

دسترسی به پل طبیعت با تاکسی نیز آسان است. شما می‌توانید با خطی‌های میدان ونک، در کنار پل هوایی مترو حقانی پیاده شوید و با رفتن به آن سمت اتوبان، خودتان را به پل برسانید.

خیابان ناصر خسرو ، خیابانی که شما را با گذشته شهر پیوند می‌دهد

شمس العماره در خیابان ناصر خسرو

اگر به کاوش در بناهای قدیمی شهر تهران علاقه دارید و برایتان جالب است که جاذبه‌های گردشگری تهران که قدمت زیادی دارند را ببینید، حتما به خیابان ناصر خسرو سر بزنید. این خیابان یک خیابان عادی نیست! قدم به قدم خیابان ناصر خسرو بناهایی‌ست که از دوران قدیم ساخته شده و حالا به عنوان میراثی پربازدید و ارزشمند، گردشگران زیادی را علاقه‌مند به بازدید از خودش می‌کند.

این خیابانِ تاریخی که زمان گذشته را برایتان به خوبی روایت می‌کند، از میدان توپخانه شروع و در خیابان پانزده خرداد تمام می‌شود. قدمت این خیابان به دوران ناصرالدین شاه قاجار و سال ۱۲۸۵ برمی‌گردد.

بناهای تاریخی بسیاری مانند شمس‌العماره و دارالفنون در این خیابان قرار دارند. جالب است بدانید که اولین داروخانه و چاپخانه تهران نیز در این خیابان بنا شد. اگر به دنبال پیدا کردن جایی هستید که بورس لوازم و تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و لوازم التحریر و دوربین باشد، ناصر خسرو دقیقا همان خیابان مد نظرتان است. اگر به آنجا رفتید، از کوچه مروی که یکی از قدیمی‌ترین مراکز خری و جز دیدنی‌ های تهران است نیز بازدید کنید.

نشانی: خیابان ناصرخسرو که به میدان امام خمینی (توپخانه) و خیابان پانزده خرداد محدود می‌شود.

قیمت بلیط: بازدید از این خیابان رایگان است اما اگر قصد دارید از بناهای تاریخی‌ای که در این خیابان هستند دیدن کنید، باید از قیمت وردی‌شان اطلاع پیدا کنید.

راه‌های دسترسی: بهترین راهِ رسیدن به خیابان ناصر خسرو، استفاده از مترو است. شما می‌توانید در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید و در ضلع جنوبی میدان امام خمینی، به خیابان ناصرخسرو بروید. اگر در ایستگاه پانزده خرداد در خط ۱ مترو از قطار پیاده شوید، بعد از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی در خیابان پانزده خرداد به خیابان ناصرخسرو می‌رسید.

غیر از آن، با اتوبوس یا تاکسی هم می‌توانید به این خیابان بروید. سوار هر وسیله نقیله‌ای شوید، در نهایت باید خودتان را به میدان امام خمینی برسانید و به سمت ناصر خسرو حرکت کنید.

کلیسای سرکیس مقدس ، بزرگ‌ترین کلیسای تهران

کلیسای سرکیس مقدس
کلیسای سرکیس مقدس

بناهای مذهبی هر شهر و کشوری، از جمله مکان‌هایی‌ست که هر گردشگر یا شهروندی دوست دارد آنها را ببیند تا با بافت فرهنگی و آنچه بر آن سرزمین گذشته است آشنا شود. برای ما که در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و اکثریت شهروندانمان مسلمان هستند، آشنایی با اقلیت‌های مذهبی‌ای که در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند، جذابیت خاصی دارد. یکی از راه‌های آشنا شدن با این اقلیت‌ها، رفتن به مکان‌های مذهبی‌شان است. کلیسای سرکیس مقدس از جمله مکان‌های دیدنی تهران است که د ر خیابان کریم‌خانِ تهران قرار دارد.

این کلیسا با هزینه شخصی خیری ارمنی ساخته شده است و معماری فوق‌العاده‌اش، حتما شما را چند دقیقه‌ای در خیابان خیره به خودش نگه می‌دارد. کلیسای سرکیس مقدس به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای تهران، معماریِ بی‌نظیری دارد که سبکِ معماری‌اش، به سبک قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان است. حتی اگر به داخل این کلیسا نروید، یکبار که گذرتان به مرکز تهران افتاد، این بنای زیبا را در غروب آفتاب ببینید.

نشانی: تهران، خیابان کریم خان زند، نبش خیابان استاد نجات الهی

قیمت بلیط: رایگان

راه‌های دسترسی: اگر نمی‌خواهید در ترافیک و شلوغی مرکز شهر ماشین ببرید، برای بازدید از این مکانِ دیدنی، خودتان را به خط ۱ مترو برسانید و در ایستگاه هفت تیر پیاده شوید. بعد از خروج از مترو، به سمت خیابان نجات‌الهی (ویلا) بروید. پیاده‌روی این مسیر حدودا یک ربع است. البته از تاکسی نیز می‌توانید استفاده کنید و سر خیابان نجات‌الهی پیاده شوید.

برای رفتن به کلیسای سرکیس مقدس با تاکسی یا اتوبوس، باید خط هفت تیر یا ولیعصر را سوار شوید و از راننده بخواهید شما را سر خیابان نجات‌الهی پیاده کند. اگر مشکل ترافیک یا طرح ندارید، می‌توانید با ماشین شخصی نیز به این کلیسا بروید.

ساعت بازدید: ساعت بازدید این مجموعه بسیار محدود و از ساعت ۱۳ تا ۱۶ است. قبل از رفتن با شماره ۰۲۱۸۸۹۰۱۶۳۴ تماس بگیرید تا درباره ساعت بازدید مطمئن شوید.

باغ موزه نگارستان یکی از جاهای دیدنی تهران در روز جمعه

جاهای دیدنی تهران در روز جمعه
جاهای دیدنی تهران در روز جمعه

یکی از بهترین فرصت‌هایی که روز جمعه به آدم می‌دهد، گردش در شهر و دیدن بناهایی‌ست که هم از لحاظ تاریخی با اهمیت باشند، و هم فرصتِ تفریح کردن بدهند. باغ موزه‌های تهران، یکی از بهترین‌ انتخاب‌ها برای لذت بردن از شهرگردیِ یک روز تعطیل محسوب می‌شوند. باغ موزه نگارستان یکی از همان بهترین انتخاب‌ها و جز مناطق دیدنی تهران است که در میدان بهارستان قرار دارد و ساخت آن به دستور فتحعلی شاه قاجار انجام شد. در این باغ موزه زیبا، تالارها و گالری‌های نقاشی متعددی از جمله گالری آثار کمال‌الملک و شاگردانش قرار دارد که دیدنش  حال و هوای خوبی به بازدیدتان می‌بخشد. بعد از گشت و گذار و سر زدن به تالاهای مختلف باغ موزه نگارستان، می‌توانید در کافه‌های این باغ بنشینید و پاییز را که در حیاط خودنمایی می‌کند و لابه‌لای درختان رنگ می‌ریزد، ببینید و لذت ببرید.

نشانی: تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع.

قیمت بلیط: ورودی باغ ۳ هزار تومان و ورودی موزه‌ها، ۵ هزار تومان است.

راه‌های درسترسی: رفتن به این مکان دیدنی با مترو بسیار راحت است. کافی‌ست با خط ۲ مترو در ایستگاه میدان بهارستان پیاده شوید و از آنجا، با یک پیاده‌روی کوتاه از خیابان دانشسرا به باغ موزه بروید.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های مختلفی که از ایستگاه پل چوبی عبور می‌کنند،در این ایستگاه پیاده شوید و خودتان را به آنجا برسانید.

ساعت بازدید: باغ نگارستان از ساعت ۹ باز است و شما می‌توانید تا ساعت ۲۲ از آن دیدن کنید. البته موزه‌های این مجموعه ساعت ۱۸ بسته می‌شوند، اما کافه‌هایش تا ساعت ۲۲ برای استفاده باز هستند.

موزه عبرت ایران ، روایتی از تاریخ تلخ این کشور

موزه عبرت
موزه عبرت

یکی از عجیب‌ترین مناطق دیدنی تهران ، موزه عبرت ایران است که قسمت تلخی از تاریخ را روایت می‌کند. این موزه که در زمان پهلوی، ابتدا زندان زنان و سپس مخوف‌ترین شکنجه‌گاه تاریخ ایران بود، بعد از بازسازی به یکی از جاذبه‌های دیدنی تهران تبدیل شد که بسیاری، دیدنِ آن را در لیست تهرانگردی خود قرار می‌دهند. البته اگر تصورتان این است که به یکی از جاهای تفریحی تهران می‌روید ، باید بدانید که این موزه با تصورتان تفاوت زیادی می‌کند، چرا که هر تکه از موزه عبرت، دل شما را به درد می‌آورد و مجسمه‌های شبیه‌سازی شده‌ای که در جاهای مختلف آن قرار گرفته‌اند، داستان‌های غمگین کننده‌ای را برایتان روایت می‌کند. این موزه از قسمت‌های مختلفی مانند اتاق افسر نگهبان، عکاسخانه، سلول‌های عمومی و انفرادی، اتاق پانسمان، اتاق یادبود و یادگاری‌های زندانیان و شکنجه‌گاه‌ها تشکیل شده است که شما را با ساخت و ساز این زندان و شیوه‌های مختلف شکنجه‌ای که به کار گرفته می‌شده است، آشنا می‌کند.

موزه عبرت ایران که نام فعلی آن است، قبلا با نام زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری توسط ساواک، با شیوه‌های نوین شکنجه در دوران پهلوی فعالیت می‌کرد.

نشانی: تهران، میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی، پلاک ۱۱

قیمت بلیط: ۳ هزار تومان

راه‌های درسترسی: برای بازدید از این موزه بهتر است با مترو به آنجا بروید، زیرا در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. ایستگاه مترو امام خمینی نزدیک‌ترین ایستگاه به آن است که می‌توانید با سوار شدن در خط ۱، در این ایستگاه پیاده شوید و پیاده به موزه عبرت برسید.

اتوبوس و تاکسی‌هایی که در میدان امام خمینی توقف دارند نیز راه خوبی برای رفتن به این مکان هستند.

ساعت بازدید: برای بازدید از این موزه، سعی کنید تا قبل از عصر به آنجا بروید. زیرا ساعت بازدیدِ آن محدود، و نیمه اول سال، از ساعت ۹ تا ۱۷ و نیمه دوم، از ساعت ۹ تا ۱۶ باز است. موزه در شش ماه اول، از ساعت ۱۳ تا ۱۴ و در شش ماه دوم، از ساعت ۱۲ تا ۱۳ تعطیل است.

خانه ابوالحسن صبا ، خانه‌ای با روایت موسیقی باشکوه ایرانی

خانه ابوالحسن صبا
خانه ابوالحسن صبا

اگر به موسیقی علاقه و خودتان نیز دستی به ساز دارید، حتما نام یکی از استادان بزرگ این عرصه، ابوالحسن صبا را، شنیده‌اید. صبا یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های موسیقی ایرانی است و بسیاری از بزرگان کارهای او را، از مهم‌ترین فعالیت‌‌های این عرصه می‌دانند. این استاد بزرگ از شاگردان کمال‌الملک و از نزدیک‌ترین دوستان ایرج میرزا، شهریار و استاد حسین بهزاد بود. حالا خانه ابوالحسن صبا، یکی از دیدنی های تهران شده است که علاوه بر نشان دادنِ زندگی شخصی او و رنج و شادی‌هایی که کشیده است، اطلاعات مفیدی درباره موسیقی و سازها نیز به بازدیدکنندگان می‌دهد. دراین خانه که پنج اتاق دارد، می‌توانید وسایل شخصی صبا و شعرها و یادداشت‌هایش را ببینید و پا به دوره‌ای بگذارید که این استاد بزرگ، با صدای سازش خانه را جلوه حیات می‌بخشید.

آدرس موزه استاد ابوالحسن صبا : تهران، میدان بهارستان، خیابان ظهیرالسلام، نبش بن بست صبا، پلاک ۹۴

شماره تماس: ۰۲۱۳۳۱۱۱۲۴۶

ساعت بازدید: این خانه دیدنی از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰ باز است.

روزهای تعطیل : پنجشنبه ها، جمعه ها و تعطیلات رسمی

قیمت بلیط : رایگان

راه‌های درسترسی:  برای رفتن به خانه ابوالحسن صبا می‌توانید از مترو استفاده کنید. بعد از سوار شدن در خط ۲، در ایستگاه بهارستان پیاده شوید و با یک پیاده‌روی چند دقیقه‌ای، به آنجا بروید.

آبشار کلوگان

آبشار کلوگان | جاهای دیدنی تهران
آبشار کلوگان | جاهای دیدنی تهران

زمانی که صحبت از جاهای دیدنی تهران می‌شود، کمتر کسی انتظار دیدن اماکن طبیعی را دارد. تهران یک شهر شلوغ و کاملا ماشینی است. اما هنوز هم در همسایگی این پایتخت شلوغ، منطقه‌ای به نام کلوگان وجود دارد که اهالی تهران می‌توانند به آن دل خوش کنند. کلوگان در منطقه شمیرانات واقع شده و آبشاری زیبا را در خود جای داده. بازدید از این آبشار در فصل تابستان بسیار توصیه می‌شود. زیرا می‌توانید از گرمای شدید تهران فرار کرده و به آغوش طبیعت بروید.

آدرس آبشار کلوگان : تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، روستای کلوگان، آبشار کلوگان

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید : رایگان

کاروانسرای خانات

کاروانسرای خانات | مکان های دیدنی تهران
کاروانسرای خانات | مکان های دیدنی تهران

کاروانسرای خانات یکی از اماکن دیدنی تهران است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. متاسفانه در سال ۱۳۵۷ و در دوران انقلاب اسلامی، این کاروانسرا دچار آتش سوزی شد. به همین دلیل تا همین چند سال پیش، این کاروانسرای قدیمی تنها کاربری یک انبار را داشت. اما خوشبختانه مدتی است که کاروانسرای خانات به دست شهرداری تهران بازسازی شده و حالا آجیل فروشان بازار تهران در آن مشغول کسب و کار هستند. بازدید از این کاروانسرا برای عموم آزاد است. همچنین می توانید از رستوران سنتی داخل این کاروانسرا نیز لذت ببرید.

آدرس کاروانسرای خانات : چهارراه مولوی، خیابان صاحب جمع، میدان امین السلطنه، کاروانسرای خانات

شماره تماس رستوران : ۰۲۱۳۳۱۲۸۱۴۱

ساعت کار رستوران : ۱۲-۲۴

هزینه بازدید : رایگان

خانه کاظمی

خانه کاظمی | جاهای دیدنی تهران
خانه کاظمی

یکی دیگر از مناطق دیدنی تهران که در منطقه بازار قرار گرفته و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد، خانه کاظمی نام دارد. مدتی است که عمارت کاظمی را به نام خانه موزه تهران قدیم می‌شناسند. این عمارت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و جزء زیباترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود.

آدرس خانه کاظمی : تهران- خیابان ۱۵ خرداد- کوچه ابوالقاسم شیرازی- کوچه امامزاده یحیی

شماره تماس : ۰۲۱۳۳۵۴۶۷۱۶

ساعت بازدید : ۹-۱۷

هزینه بازدید : رایگان

باغ موزه قصر

باغ موزه قصر | مکان های دیدنی تهران
باغ موزه قصر

تا همین چند سال پیش، در منطقه پلیس، زندان قصر قرار داشت. اما مدتی است که این زندان به صورت کامل از بین رفته و باغ موزه قصر جایگزین آن شده است. هنوز هم به عنوان تزئین و یادآور آن دوران، برجک‌های نگهبانی زندان دور محیط پارک قرار دارند. لحظه‌ای که قدم در این باغ موزه می گذارید، می‌توانید تصور کنید که چه افرادی روی این زمین پا گذاشته‌اند و امروز در میان ما نیستند. علاوه بر حس جالبی که از باغ موزه قصر می‌گیرید، باید بدانید که طراحی داخلی پارک بسیار زیبا است و می‌توانید به صورت خانوادگی ساعت‌ها در آن سرگرم باشید.

آدرس باغ موزه قصر : تهران، انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، میدان پلیس

شماره تماس : ۰۲۱۸۸۴۳۷۳۹۳

ساعت بازدید : ۱۱:۰۰ الی ۱۹:۰۰

هزینه بازدید برای ایرانی : ۵۰ هزار ریال

هزینه بازدید برای غیر ایرانی : ۱۰۰ هزار ریال

مدرسه دارالفنون

مدرسه دارالفنون
مدرسه دارالفنون

امیرکبیر یا همان میرزا محمد تقی خان فراهانی حدود سه سال صدر اعظم ایران بود. او در همین مدت کوتاه، خدمات شایسته‌ای را برای کشور عزیزمان به یادگار گذاشت. یکی از این خدمات شایسته، احداث مدرسه دارالفنون بود. خوشبختانه از دوران قاجار تا به امروز هنوز هم این مدرسه در منطقه بازار تهران به خوبی پا بر جا باقی مانده است. دارالفنون علاوه بر اینکه جزء جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود، یکی از افتخارات ملی ایران نیز هست که حتما باید از آن بازدید کرد.

آدرس مدرسه دارالفنون : تهران، خیابان ناصرخسرو، بالاتر از سعدی جنوبی

شماره تماس :  ۲۳ ۲۲ ۹۳ ۳۳ -۸۲ ۳۷ ۱۱ ۳۳ -۰۲۱

ساعت بازدید : ۹ الی ۱۷

هزینه بازدید : رایگان

خانه دکتر مصدق

مدرسه دارالفنون
مدرسه دارالفنون

دکتر مصدق فردی بود که توانست باعث ملی شدن صنعت نفت ایران شود. او جزء مشاهیر ایران محسوب می‌شود و بسیاری از ما وضعیت اقتصادی کشورمان را مدیون او هستیم. اما جالب است بدانید که خانه دکتر مصدق بر خلاف چیزی که تصور می‌کنید و از یک شخص مهم کشوری انتظار دارید، بسیار ساده و بی‌آلایش است. این خانه تا همین چند سال پیش خوابگاه دانشجویان دانشکده هنر بود. اما امروزه تبدیل به موزه شده و می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید.

آدرس خانه دکتر مصدق : انتهای خیابان فلسطین، بعد از کوچه نویدی، پلاک ۳۱۰

موزه فرش ایران

موزه فرش ایران | نقاط دیدنی تهران
موزه فرش ایران

موزه فرش ایران یکی از جاهای دیدنی تهران است که با بازدید از آن می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید. موزه فرش ایران در پارک لاله قرار گرفته و می‌توانید بعد از کلی تفریح در این پارک بزرگ و قدیمی، به این موزه مراجعه کنید. این موزه دارای قدمتی چهل ساله است و با به نمایش گذاشتن حدود ۱۳۵ تخته فرش شاهکار ایرانی، جزء برترین مناطق دیدنی تهران محسوب می‌شود. جالب است بدانید که موزه هنر‌های معاصر تهران نیز در نزدیکی همین موزه و در پارک لاله قرار گرفته است.

آدرس موزه فرش ایران : تهران، میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع جنوب شرقی چهارراه، موزه فرش ایران

شماره تماس : ۸۸۹۶۲۷۰۳

ساعت بازدید : همه روزه به جز دوشنبه و ایام سوگواری ۹-۱۸

هزینه بازدید برای ایرانی : ۲۵ هزار ریال

 هزینه بازدید برای غیر ایرانی : ۱۵۰ هزار ریال

موزه آبگینه و سفالینه تهران

موزه آبگینه و سفالینه تهران
موزه آبگینه و سفالینه تهران

موزه آبگینه و سفالینه را می‌توان یکی از جاهای دیدنی تهران دانست که هر کس را شیفته خود می‌کند. لذت بازدید شما دقیقا از همان لحظه‌ای آغاز می‌شود که ساختمان موزه را مشاهده می‌کنید. این ساختمان خانه قوام السلطنه بوده و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب است بدانید که برای طراحی دکوراسیون داخلی این موزه از برترین طراح و معمار اتریشی،  هانس هولاین کمک گرفته‌اند. در این موزه شما می‌توانید از آثار باستانی سفالی زیبایی دیدن فرمایید که برخی از آنها قدمت هزاران ساله دارند.

آدرس موزه آبگینه و سفالینه : تهران،‌ خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر، موزه آبگینه و سفالینه ایران

شماره تماس : ۰۲۱۶۶۷۰۸۱۵۳

ساعت بازدید : ۸-۱۷

هزینه بازدید : ۲۵ هزار ریال

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران | نقاط دیدنی تهران
موزه ملی ایران

موزه ملی ایران را می‌توان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه در تمام ایران دانست که در حال حاضر جزء اماکن دیدنی تهران محسوب میشود. این موزه در سال ۱۳۱۶ افتتاح شده و آثار باستانی زیادی با قدمت چند هزار ساله را در دل خود جای داده. این موزه جزء افتخارات ملی و همانند کتاب تاریخ ایران است.

آدرس موزه ملی ایران : تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

شماره تماس : ۰۲۱۶۶۷۰۲۰۶۱

ساعت بازدید :‌

بهار و تابستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹

پاییز و زمستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷

هزینه بازدید برای ایرانی : ۱۰۰ هزار ریال

هزینه بازدید برای غیر ایرانی :  یک میلیون ریال

آرامگاه ابن بابویه، برج طغرل

آرامگاه ابن بابویه، برج طغرل
آرامگاه ابن بابویه، برج طغرل

آرامگاه ابن بابویه یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های تهران است که در منطقه شهرری واقع شده. جالب است بدانید افراد بسیار مشهوری در این گورستان دفن شده‌اند. پیکر پاک شیخ صدوق نیز در همین گورستان به خاک سپرده شده و دلیل نام گذاری ابن بابویه نیز همین است. باید بدانید که دکتر مصدق و همچنین محمد رضا شاه پهلوی نیز وصیت کرده بودند که بعد از مرگ، آنها را در این گورستان به خاک بسپارند. دیدن این گورستان شاید برای برخی افراد ترسناک باشد.

اما در مورد برج طغرل باید گفت که یکی از مناطق دیدنی تهران محسوب می‌شود و قدمت ساخت آن به دوران سلجوقی باز می‌گردد. این برج ۲۰ متری دارای کنگره‌هایی است که از آن برای تعیین ساعات روز استفاده می‌کردند و به نوعی یک ساعت آفتابی بوده. همچنین در دوران سلجوقی بالای این برج آتش روشن می‌کردند تا مسافران بتوانند مسیر شهرری را تشخیص دهند.

آدرس برج طغرل شهرری : تهران، شهرری، خیابان ابن بابویه، روبروی سردر شرقی قبرستان ابن بابویه

شماره تماس : ۰۲۱۳۳۷۴۶۴۰۳

ساعت بازدید : ۰۸:۰۰ – ۱۷:۰۰

هزینه بازدید برای ایرانی : ۱۰۰ هزار ریال

هزینه بازدید برای غیر ایرانی : ۱۵۰ هزار ریال

سردرباغ ملی

سردر باغ ملی از جمله جاذبه‌های دیدنی بسیار مهم تهران به حساب می‌آید. در حقیقت اگر بخواهیم درباره جاهای دیدنی تهران صحبت کنیم، باید بخشی از آن‌ها را به‌عنوان نمادهای تهران قدیم و برخی دیگر نمادهای تهران جدید بدانیم. برای مثال برج میلاد از جمله نمادهای تهران جدید است. در عین حال برخی ابنیه تاریخی همانند شمس العماره یا سردر باغ ملی، ازجمله نمادهای تهران قدیم به حساب می‌آیند. سردر باغ ملی از جمله معدود سردرهای تهران است که هنگام سال باقی مانده و می‌توان از آن بازدید کرد. معماری خاص این سردر قطعاً شما را شیفته خود می‌کند. این دروازه را برای ورود به میدان مقش در دوران سلطنت فتح‌علی شاه قاجار بنا کردند. به همین خاطر برخی آن را با نام دروازه میدان مشق می‌نامند. میدان مشق از جمله بزرگترین میدان‌های نظامی در تهران بود. این میدان را در اختیار قشون شاهنشاهی قرار داده بودند.

پس از آن، باغ ملی را در زمین‌های داخلی میدان مشق بنا کردند. به همین خاطر این سردر به سردر باغ ملی تغییر نام پیدا کرد. البته متأسفانه این باغ عمر چندانی نداشت. بعد از مدتی آن را به‌صورت کامل نابود کردند. خوشبختانه در حال حاضر هنوز هم امکان بازدید از موزه ایران باستان، کتابخانه ملی و ساختمان وزارت امور خارجه در نزدیکی این سردر وجود دارد. با بازدید از این سردر زیبا، قطعاً مات و مبهوت معماری خاص آن خواهید شد. همین که این سردر هنوز هم سال و سلامت باقی مانده است، یک معجزه به حساب می‌آید. پس در سفر به تهران، حتماً سری به این سردر بزنید تا چند عکس یادگاری کنار آن بگیرید.

آدرس: تهران، ضلع شمالی خیابان امام خمینی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مسجد و مدرسه سپهسالار

مسجد و مدرسه سپهسالار | نقاط دیدنی تهران
مسجد و مدرسه سپهسالار

مسجد و مدرسه سپهسالار جزء منحصر به فردترین مناطق دیدنی تهران است. جالب است بدانید که این مدرسه اولین مسجد و مدرسه عالی تهران محسوب می‌شود که برای ساخت آن از طراحی مساجد استانبول الهام گرفته شده است. این مدرسه در دوران قاجار ساخته شده و جزء زیباترین جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید. ارزش این بنا علاوه بر قدمت تاریخی‌اش، به حدود ۱۰ هزار کتاب چاپی سنگی است که در سینه خود حفظ می‌کند. علاوه بر آن، حدود چهار هزار و ۲۰۰ جلد کتاب خطی کاغذی نفیس نیز در کتابخانه این مدرسه وجود دارد.

آدرس مسجد و مدرسه سپهسالار : تهران، ضلع جنوب شرقی میدان بهارستان، خیابان بهارستان، جنب ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی ایران

ساعت بازدید : هنگام اقامه نماز جماعت یا برگزاری مراسم مذهبی عمومی

هزینه بازدید : رایگان

امامزاده داوود

امامزاده داوود
امامزاده داوود

امامزاده داوود یکی از جاهای دیدنی تهران و از مناطق مذهبی پایتخت محسوب می‌شود که در حاشیه شهر قرار گرفته. امامزاده داوود جزء نوادگان امام حسن مجتبی (ع) هستند. بسیاری از اهالی تهران به این امامزاده ارادت خاصی دارند و شب‌های جمعه برای نذر و نیاز به اینجا می‌آیند. اما علاوه بر جنبه مذهبی‌اش، این امامزاده در شمال منطقه ییلاقی کن قرار گرفته. مسیر دسترسی به آن بسیار دشوار است و باید حدود ۴۵ دقیقه در یک جاده کوهستانی قدیمی به سمت بالا بروید. اما نهایتا به نوک کوه خواهید رسید و می‌توانید تهران را زیر پای خود ببینید. هوا در این منطقه بسیار تازه و کوهستانی است و حتی می‌توانید همان جا یک اتاق کرایه کرده و شب را در این هوای کوهستانی سحر کنید.

آدرس امامزاده داوود : تهران، جاده سولقان، روستای کیگا

ساعت بازدید : ۰۵:۴۵ – ۲۴:۰۰

هزینه بازدید : رایگان

پارک ژوراسیک

پارک ژوراسیک | جاهای دیدنی تهران
پارک ژوراسیک

پارک ژوراسیک یا همان ژوراسیک پارک یکی از جدید‌ترین پارک‌های تهران است که سریعا تبدیل به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران ، مخصوصا برای کودکان شده. در این پارک زیبا ماکت‌های بزرگ و طبیعی از ۲۸ نمونه دایناسور قرار گرفته که می‌توانند تا حدودی حرکت هم داشته باشند. با نورپردازی و صداپردازی حرفه‌ای، این پارک برای کودکان بسیار جذاب شده. کودکان می‌توانند با دیدن این ماکت‌ها اطلاعات خود را در مورد دایناسورها افزایش دهند و در عین حال هیجان زیادی را تجربه کنند.

آدرس پارک ژوراسیک : تهران، سعادت آباد، انتهای بلوار پاک نژاد، میدان بهرود، بلوار شقایق، خیابان عزتی

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۳۶۷۶۶۰

ساعت بازدید : ۱۰:۰۰ – ۱۹:۰۰

هزینه بازدید : ۷۰ هزار ریال

آکواریوم و موزه صلح پارک شهر

موزه صلح | مکان های دیدنی تهران
موزه صلح

پارک شهر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت به شمار می‌آید که آن را به نوعی سمبل تهران می‌دانند. بخش‌های مختلفی در این پارک وجود دارد که می‌تواند تفریح شما را کامل کند. به همین دلیل است که پارک شهر را باید یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران دانست. از بخش‌های جذاب و دیدنی این پارک، آکواریوم و موزه صلح آن است. در آکواریوم می‌توانید انواع ماهی آب شور و آب شیرین را از نزدیک ببینید. موزه صلح تهران نیز در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده. جالب است بدانید که کارمندان این موزه جانبازان هشت سال دفاع مقدس هستند. در این موزه شما می‌توانید اطلاعات مفیدی راجع به جنگ تحمیلی و قربانیان آن به دست بیاورید.

آکواریوم پارک شهر
آکواریوم پارک شهر

آدرس پارک شهر : تهران، خیابان وحدت اسلامی

آدرس موزه صلح : ضلع شمالی پارک شهر

شماره تماس : ۶۶۷۵۶۹۴-۰۲۱و ۶۶۷۳۱۰۷۶۰-۰۲۱

ساعت بازدید : همه روزه به جز پنج شنبه ها، جمعه ها و ایام تعطیل ۰۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ و ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۰۰

آدرس آکواریوم : ضلع جنوب شرقی پارک شهر

شماره تماس : ۵۵۶۱۴۸۱۵-۰۲۱ و ۵۵۶۰۸۳۹۸-۰۲۱

ساعت بازدید : ۸-۱۸ به جز ایام تعطیل

هزینه بازدید : رایگان

ییلاق فشم و لواسان

ییلاق فشم و لواسان
ییلاق فشم و لواسان

منطقه فشم و لواسان حتی بین ساکنین پایتخت نیز جزء مهم‌ترین مناطق دیدنی تهران محسوب می‌شود. فشم و لواسان در حاشیه شمال شرق تهران قرار دارند و جزء خوش آب و هواترین مناطق این شهر به حساب می‌آیند. رستوران‌ها و کافه‌های زیادی در حاشیه جاده فشم و لواسان حضور دارند که می‌توانید ساعت‌ها در آنها تفریح کنید و لذت ببرید. همچنین برخی از افراد، جاده فشم را به خاطر رستوران‌های کنار رودخانه انتخاب می‌کنند. در ضمن باید بدانید که در میانه جاده این امکان وجود دارد که کنار رودخانه اتراق کنید و از طبیعت بکر منطقه لذت ببرید.

آدرس فشم : تهران، اتوبان باقری، جاده لشگرک، بلوار امام خمینی، فشم

آدرس لواسان : تهران، اتوبان باقری، جاده لشگرک، لواسان

روستای لالان

روستای لالان از جمله زیباترین جاهای دیدنی تهران است. این روستا در نزدیکی تهران و بخش شمال‌شرقی پایتخت جا خوش کرده است. روستای لالان در منطقه رودبار قصران قرار دارد. این روستا را می‌توان تقریبا آخرین روستا مانده به کوه بین استان تهران و مازندران دانست. به همین خاطر وام دار طبیعت زیبای شمال کشور و مناطق کوهستانی و ییلاقی تهران است. در این منطقه می‌توانید از کوه‌های زیبا دیدن کنید. در هر گوشه از این روستا، چشمه‌ای از خاک بیرون می‌زند.

روی خروشان فشم نیز از میان روستای لالان عبور می‌کند. بازدید از کوه‌های اطراف این روستا، از جمله تفریحات کوه‌نوردان و ورزشکاران به حساب می‌آید. در نزدیکی این روستا، دشت‌هایی وجود دارند که در فصل بهار پوشیده از گل‌های لاله وحشی می‌شوند. این گل‌های لاله با لاله‌های تمامی مناطق دیگر ایران تفاوت دارد. در حقیقت این لاله‌ها ارتفاع بسیار کمی دارند و مخصوص لالان هستند. به همین خاطر آن را با نام روستای لالان می‌شناسند. در این روستا می‌توانید به سراغ مردم روستایی بروید و خانه‌های ویلایی کرایه کنید. این روستا آنقدر شیک و لوکس است که اصلاً نمی‌توان از کلمه روستا برای آن استفاده کنید! پس حتماً یک یا دو شب را در این روستا اقامت کنید تا بتوانید از نهایت زیبایی آن لذت ببرید.

آدرس: تهران، لشگرک، فشم، رودبار قصران، روستای لالان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان | مکان های دیدنی تهران
پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان یا همان پارک جنگلی شیان یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران است. این پارک جنگلی در شمال شرق تهران است و به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. مهم‌ترین مزیت این پارک جنگلی آن است که در منطقه کوهستانی قرار گرفته. بام شیان در قسمت غربی پارک و در بالاترین بخش آن قرار دارد. بسیاری از اهالی تهران ترجیح می‌دهند که غروب پایتخت را از این منظره شاهد باشند. امکانات این پارک بسیار کامل است و می‌توانید از بوفه، مسجد، رستوران، کافه، سوپر مارکت، آلاچیق، منقل، سکوی کمپ و سرویس‌های بهداشتی استفاده نمایید.

آدرس پارک جنگلی لویزان : تهران، شمال شرق تهران، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۹۴۷۹۱۶

ساعت بازدید : ۷-۲۱

هزینه بازدید : رایگان

دریاچه شهدای خلیج فارس

دریاچه شهدای خلیج فارس
دریاچه شهدای خلیج فارس

دریاچه شهدای خلیج فارس یا همان دریاچه چیتگر یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران در جمعه محسوب می‌شود. این منطقه یک دریاچه مصنوعی است که چند سالی از افتتاح آن می‌گذرد. بسیاری از ساکنین غرب پایتخت ترجیح می‌دهند تا تعطیلات آخر هفته خود را در این منطقه سپری کنند. در اطراف این دریاچه تفریحات مختلفی وجود دارد که می‌توانید به صورت چهار فصل از آنها استفاده کنید. علاوه بر آن، فودکورت‌های بسیار بزرگی در اطراف دریاچه وجود دارند که در آنجا می‌توانید با ویوی زیبایی به سمت دریاچه، طعم یک غذای خوشمزه را بچشید و تعطیلات آخر هفته خاطره‌انگیزی را در کنار خانواده سپری کنید.

آدرس دریاچه شهدای خلیج فارس : تهران، منطقه ۲۲، اتوبان همت غرب، خروجی دریاچه چیتگر

شماره تماس : ۰۲۱۷۷۹۳۲۲۲۷

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

موزه تماشاگه زمان | جاهای دیدنی تهران در پاییز

موزه تماشاگه زمان | جاهای دیدنی تهران
موزه تماشاگه زمان

موزه زمان را باید جزء بهترین جاهای دیدنی تهران در جمعه دانست. این موزه زیبا در باغی دلباز قرار گرفته که در هر چهار فصل سال زیبایی منحصر به فردی دارد. موزه تماشاگه زمان جزء مناطق دیدنی تهران محسوب می‌شود که از هر جزء آن به گونه‌ای خاص می‌توانید لذت ببرید. ساختمان موزه زمان قدمت تاریخی دارد و حتی از دیدن آن لذت خواهید برد. همچنین رستورانی معروف نیز در این مجموعه حضور دارد که می‌توانید اوقات خوشی را در آن سپری کنید.

آدرس موزه تماشاگه زمان : تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی

شماره تماس : ۲۲۴۱۷۳۳۶-۲۲۴۱۷۳۳۷ ۰۲۱

ساعت بازدید : ایام هفته ۹ – ۱۸

پنج شنبه و جمعه : ۱۰ صبح تا ۱۸

هزینه بازدید : شش هزار تومان

مجموعه ایران مال، کامل‌ترین در بین مکان های دیدنی تهران

ایران مال
ایران مال

مجتمع تجاری ایران مال یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مراکز خرید تهران و خاورمیانه محسوب می‌شود که مدتی کوتاه از احداث آن می‌گذرد. این پاساژ بزرگ در مساحتی به وسعت یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساخته شده. جالب است بدانید که ایران مال پنجمین مجتمع تجاری بزرگ جهان محسوب می‌شود. این مجتمع تجاری سریعا به یکی از جاهای دیدنی تهران در جمعه ها تبدیل شده و بسیاری از اهالی پایتخت برای گشت و گذار یا استفاده از پردیس سینمایی ایران مال، جمعه‌ها به این پاساژ مراجعه می‌کنند.

آدرس مجموعه ایران مال : تهران، اتوبان شهید خرازی غرب به شرق، نرسیده به خروجی دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس)

شماره تماس : ۰۲۱۲۹۲۹

ساعت بازدید : ایام هفته ۹-۲۴ و جمعه‌ها ۱۵-۲۳

هزینه بازدید : رایگان

 

پارک پردیسان

پارک پردیسان
پارک پردیسان

پارک پردیسان را می‌توان یکی از جاهای دیدنی تهران در پاییز دانست. این پارک وسیع که در مرکز شهر تهران قرار گرفته، جزء بزرگ‌ترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود. فضای این پارک در پاییز بسیار رمانتیک و دیدنی است و می‌توانید ساعت‌ها در آن پرسه بزنید و از هوایی دلپذیر لذت ببرید.

آدرس پارک پردیسان : منطقه ۲، بزرگراه همت غرب به شرق، نرسیده به خروجی شیخ فضل الله نوری

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

روستای وردیج و واریش | جاهای دیدنی تهران در روز جمعه

روستای وردیج و واریش
روستای وردیج و واریش

روستای وردیج و واریش یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران در پاییز است. این روستا در حاشیه غرب تهران و در حوالی منطقه کن قرار دارد. جالب است بدانید که این روستا در زمستان کاملا خالی از سکنه است. اما پاییز را می‌توانید به عنوان بهترین فصل برای بازدید از آنجا انتخاب کنید. در پاییز فضای این روستا بسیار زیبا و رنگارنگ می‌شود. بسیاری از اهالی پایتخت در تعطیلات آخر هفته برای پیاده‌روی یا دوچرخه سواری از مسیر دسترسی به این روستا استفاده می‌کنند. اگر قصد ورزش کردن ندارید، می‌توانید با وسیله نقلیه تا این روستا بیایید و از آبشار لت مال یا دامنه ارواح سنگی دیدن فرمایید.

آدرس روستای وردیج : اتوبان تهران – کرج ، وردآورد، خیابان اردستانی، روستای وردیج

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

روستای کن از بهترین مکان های دیدنی تهران

روستای کن | مکان های دیدنی تهران
روستای کن

روستای کن جزء مناطق ۲۲ گانه و یکی از جاهای دیدنی تهران در پاییز محسوب می‌شود. تبلیغات شهرداری منطقه ۵ تهران باعث شده تا گردشگران بیشتری جذب این منطقه شوند. روستای کن در ارتفاعات غرب تهران قرار گرفته. عبور رودخانه کن از میان روستا، باعث آبادانی منطقه شده. بسیاری از گردشگران برای آبتنی یا اتراق در کنار رودخانه به این منطقه می‌آیند. روستای کن نیز به خودی خود دارای جاذبه‌های منحصر به فردی مثل سنگان است. شما می‌توانید از رستوران‌هایی که در اطراف جاده روستای کن قرار دارند، استفاده کنید و طعم غذایی خوشمزه را در کنار رودخانه کن بچشید.

آدرس روستای کن : تهران، اتوبان همت، خروجی شهران، جاده امامزاده داوود، روستای کن

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید : رایگان

 

پیست‌های اسکی تهران

مناطق شمالی تهران برای تفریحات زمستانی بسیار مناسب هستند. به همین دلیل سه پیست اسکی مهم ایران یعنی پیست اسکی توچال، پیست اسکی دیزین و پیست اسکی شمشک در شمال تهران قرار دارند و جزء جاهای دیدنی تهران در زمستان محسوب می‌شوند.

پیست اسکی دیزین از جاهای دیدنی تهران در زمستان

پیست اسکی دیزین
پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین یکی از مهم‌ترین پیست‌های بین المللی اسکی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود که در تهران قرار گرفته. این پیست بزرگ اولین پیستی است که توانست در ایران مجوز برگزاری بازی‌های بین المللی را کسب کند و  در منطقه غرب تهران قرار دارد. شما می‌توانید از طریق جاده فشم واقع در شرق تهران نیز به این پیست دسترسی پیدا کنید. البته در اکثر مواقع به دلیل بارش برف، جاده شمشک دیزین بسته است و باید از باز بودن جاده پیش از حرکت مطلع شوید. در این پیست امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی حرفه‌ای و کاملی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید.

آدرس پیست دیزین : شهرستان کرج، ۷۴ کیلومتری جاده چالوس، پیست اسکی دیزین

شماره تماس : ۰۲۶۳۵۲۱۵۰۴۱

ساعت بازدید : ۸-۱۶

هزینه بازدید : ورودی ۱۰۰ هزار تومان

پیست اسکی توچال

پیست اسکی توچال
پیست اسکی توچال

پیست اسکی توچال یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی ایران محسوب می‌شود. این پیست اسکی با سه پیست مجزا برای تفریح هزاران ورزشکار مناسب خواهد بود. پیست اسکی توچال در شمال تهران و پایین‌تر از قله توچال قرار گرفته و دارای تجهیزاتی همچون تله سیژ است. در ضمن باید بدانید که یکی از زیباترین هتل‌های تهران نیز در منطقه توچال واقع شده.

آدرس پیست اسکی توچال : تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک

شماره تماس : ۰۲۱۲۴۸۷۵۰۰۰

ساعت بازدید : سه شنبه تا جمعه ۸-۱۵

هزینه بازدید : ۱۳۰ هزار تومان برای اسکی

پیست اسکی شمشک از معروف‌ترین جاهای تفریحی تهران در زمستان

پیست اسکی شمشک
پیست اسکی شمشک

باید بدانید که پیست اسکی شمشک دومین پیستی بود که توانست در سراسر دنیا مجوز برگزاری مسابقات بین المللی را به دست آورد. این پیست بسیار بزرگ بوده و دارای امکاناتی همچون سه تله اسکی بشقابی، دو تله سیژ و دو تله اسکی چکشی است. در ضمن هتل‌های مجهزی نیز در این منطقه قرار دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

آدرس پیست اسکی شمشک : تهران، بزرگراه بابایی، جاده لشگرک، جاده اوشان فشم، شمشک، پیست اسکی شمشک

شماره تماس : ۰۲۱۲۶۵۲۷۴۴۵

ساعت بازدید : فعلا تعطیل به دلیل کمبود بارش – ۱۸-۲۲

هزینه بازدید : طبق نرخ سال ۱۳۹۶ حدود ۱۵۰ هزار تومان برای اسکی

بوستان پلیس؛ بهترین‌ پارک شرق تهران

جاهای دیدنی تهراناگر در میان جاهای دیدنی تهران به دنبال یک پارک جذاب و مجهز می‌گردید، بهتر است بوستان پلیس را انتخاب کنید. پارک یا بوستان پلیس از بهترین و مشهورترین پارک‌های شمال شرق تهران به شمار می‌رود که در قطعه زمینی به نام باغ مجیدیه یا باغ اناری قرار گرفته است. طراحی پارک پلیس از باع‌های ایرانی الهام گرفته شده و زیبایی بی‌نظیری دارد و هر گردشگری را به خودش جذب می‌کند. در ورودی پارک با رواق‌ها و ستون‌هایی تزیین شده است که ستون‌های گرد دوره ساسانی را تداعی می‌کند و شما را به گذشته ایران می‌برد. پوشش گیاهی به کار رفته در بوستان پلیس بسیار متنوع و جذاب است و می‌توانید انواع کاج و سرو تبریزی، زیتون و توت، اقاقیا، شمشاد و دیگر گیاهان بالا رونده و … را در آن ببینید. شاخص‌ترین ویژگی بوستان پلیس تهران، وجود عمارت ارباب هرمز در آن است. این عمارت داستان جالبی دارد که به دوران قاجار و پهلوی باز می‌گردد. در آن دوران عده‌ای از زرتشتیان تهران و در تهرانپارس ساکن شدند که یکی از آن‌ها ارباب جمشید نام داشت. پس از کشته شدن او پسرانش هرمز و آرش، مالک زمین‌های او شدند و عمارت ارباب هرمز را به یادگار گذاشتند.

از امکانات مهم پارک پلیس که گردشگران را به خودش جذب کرده است می‌توان به وجود نمازخانه، کتابخانه، رستوران، آلاچیق، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی، استخر و برکه اشاره کرد.

 

اطلاعات بازدید از پارک پلیس

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه بازدید از پارک پلیس: رایگان

آدرس پارک پلیس: تهران، تهرانپارس، خیابان توحید، پارک پلیس.

 

موزه خانه سیمین و جلال

جاهای دیدنی تهرانموزه خانه سیمین و جلال از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است که اگر به ادبیات و شعر و تاریخ علاقه‌مندید، بهتر است یک بار به آنجا بروید. این موزه خانه که در خیابان دزاشیپ و در شمال تهران قرار دارد، آنقدر دیدنی و جذاب است که دل کندن از آنجا برایتان سخت می‌شود. حس خوبی که با رفتن به این مکان پیدا می‌کنید در هیچ کجای دیگر پیدا نمی‌شود. تزیینات این خانه همچنان به سیک قدیمی باقی مانده و بسیاری از وسایل زیبا و دیدنی قدیمی را می‌توان در آن ببینید. مجسمه مومی سیمین دانشور و همسر او جلال آل احمد روح زندگی را در این خانه دمیده و زیبایی آن را کامل کرده است. این زوج که از مفاخر ادبیات و شعر ایران هستند، روزگاری را در این خانه زیبای قدیمی می‌گذراندند که امروزه محلی برای گشت‌وگذار و لذت بردن در تهران است.

برای رفتن به این موزه خانه باید خودتان را به تجریش و خیابان دزاشیب برسانید. این کار را می‌توانید از طریق خط ۱ متروی تهران و ایساتگاه تجریش و یا خط ۷ سامانه تندروی اتوبوسرانی تهران انجام دهید و از آنجا با تاکسی خودتان را به خیابان دزاشیب برسانید.

 

اطلاعات بازدید از خانه سیمین و جلال

روز و ساعت بازدید: همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۹ صبح الی ۱۷ عصر

هزینه ورود: برای اتباع ایرانی ۳ هزار تومان، برای اتباع خارجی ۱۰ هزار تومان (هزینه بازدید برای دانشجویان و دانش‌آموزان نیم‌بها است)

آدرس موزه خانه سیمین و جلال: تهران، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک ۱.

 

بام تهران؛ تهران بر فراز ابرها

جاهای دیدنی تهرانبسیاری از روزها نیاز داریم که از هیاهوی شلوغی و آلودگی شهر دور شویم و به مکان دیگری برویم. بام تهران یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی تهران است که جان می‌دهد برای تجربه سکوت و آرامش و تماشا کردن شهر از آن بالا. بام تهران جایی است که می‌توانید در آن حس آزادی را تجربه کنید و هوای پاک را نفس بکشید. بام تهران در انتهای خیابان ولنجک در منطقه ۱ تهران قرار دارد و از سمت شمال به ارتفاعات توجال می‌رسد. در این منطقه می‌توانید پیاده‌روی کنید، بدوید و ورزش کنید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند روزهای تعطیل به بام تهران بروند و یک صبحانه جذاب را در هوای آزاد نوش جان کنند. کوهنوردی، تماشای آبشار جذاب، زیپ‌لاین، باشگاه تیراندازی، اسکیپ روم و اتاق فرار و تله‌کابین توچال جاذبه‌های بام تهران هستند که حتما برایتان جذاب و دیدنی است.

اگر دوست دارید از شلوغی‌های یک روز پرهیاهو رها شوید و چند ساعتی را در یک محیط آرام و جذاب بگذرانید، حتما بام تهران را تجربه کنید. برای رفتن به بام تهران، اگر با ماشین شخصی رفت‌وآمد می‌کنید، خودتان را از بزرگراه چمران به خیابان یمن برسانید و با دور زدن از زیر پل پارک وی وارد خیابان ولنجیک شوید. در نهایت، در انتهای خیابان ولنجک به بام تهران می‌رسید. برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز بهتر است خودتان را به پارک‌وی یا ابتدای خیابان ولنجک برسانید. از این منطقه به وسیله تاکسی‌هایی که وجود دارد به راحتی به بام تهران می‌رسید.

 

اطلاعات بازدید از بام تهران

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس بام تهران: تهران، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران.

 

شکم‌گردی در خیابان سی تیر

جاهای دیدنی تهرانسفر به تهران قدیم و قدم زدن در یکی از زیباترین خیابان‌های تهران، تجربه جذابی است که می‌توانید آن را در پایتخت کسب کنید. خیابان سی تیر بهترین خیابانی است که می‌توانید یک شکم‌گردی به‌یاد ماندنی را آنجا تجربه کنید. این خیابان در منطقه ۱۲ تهران و در مرکز آن قرار گرفته و دیدنی‌های فراوانی را در خودش جای داده است. سی تیر نام یکی از اصیل‌ترین محله‌های پایتخت است که به دلیل قیام مردم در تاریخ سی تیر سال ۱۳۳۱، از خیابان قوام‌السلطنه به این اسم تغییر یافت.

در این خیابان می‌توانید غرفه‌های کوچک و سنتی را ببینید که خوشمزه‌ترین غذاها را طبخ و سرو می‌کنند. از چای و باقلوای خوشمزه گرفته، تا آش و حلیم و انواع کباب یا فست‌فود را می‌توانید در خیابان سی تیر نوش جان کنید.

این خیابان سنگ‌فرش جذاب، شما را به جاهای دیدنی فوق‌العاده‌ای می‌رساند که در هیچ شهر دیگری پیدا نمی‌کنید. شب‌های خیابان سی تیر پر از رنگ و نور و هیاهوست و صدای موسیقی خیابانی جذابیت فراوانی را به آن می‌بخشد.

اگر در تهران به دنبال یک جای دیدنی متفاوت، خوشمزه و جذاب می‌گردید، خیابان سی‌ تیر بهترین مکان برای شماست. برای رسیدن به این خیابان دیدنی، می‌توانید با مترو یا اتوبوس خودتان را به میدان امام خمینی (ره) یا حسن آباد برسانید و از آنجا با کمی پیاده‌روی به خیابان سی تیر برسید.

 

اطلاعات بازدید از خیابان سی تیر

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس خیابان سی تیر تهران: تهران، میدان امام خمینی،خیابان سی تیر.

 

باغ مینیاتور؛ ایران کوچک

جاهای دیدنی تهرانیکی از جذاب‌ترین جای دیدنی تهران در میان جاذبه‌های پایتخت، باغ مینیاتور است. اگر می‌خواهید نمونه‌ای از ایران کوچک را ببینید حتما به باغ مینیاتور تهران بروید. در این باغ چشم‌نواز می‌توانید ماکت آثار باستانی ایران را ببینید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. این ماکت‌ها آثار جذابی همچون تخت‌جمشید، میدان نقش جهان، چغازنبیل، ارگ بم، کلیسای ارامنه، بازار تبریز، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، کوه و کتیبه بیستون، پاسارگاد و آبشارهای را به تصویر کشیده‌اند. همچنین این باغ دارای سرویس بهداشتی است و شما با کمک  تابلوهای هدایتگر باغ موزه، کتیبه‌هایی با توضیح کامل درباره هر ماکت و درباره همه چیز اطلاعات لازم را به‌دست بیاورید.

اطلاعات بازدید از باغ مینیاتور تهران

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: ۲ هزار تومان

آدرس باغ مینیاتور تهران: تهران، خیابان جانبازان غربی، بزرگراه امام علی (ع)، باغ مینیاتور تهران.

 

پارک جنگلی سرخه حصار

جاهای دیدنی تهرانپارک جنگلی سرخه حصار یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران است که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این پارک جنگلی زیبا و دیدنی در آن دوران شکارگاه سلطنتی بوده و بعدها در سال ۱۳۵۹ به نام پارک ملی نام‌گذاری شد. این پارک جنگلی در شرق تهران قرار گرفته و با مساحت بسیار زیاد یکی از تفرجگاه‌های محبوب در پایتخت است. وجود مسیر پیاده‌روی، پیست دوچرخه‌سواری، دهکده تفریحی شامل پینت بال، تنیس، بیلیارد، فوتبال دستی و تیراندازی در سالن ورزشی، پارک آموزش ترافیک، رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی و بوفه از جمله امکانات این پارک است که آن را بسیار محبوب کرده است.

سرخه حصار می‌تواند مکانی جذاب و متفاوت برای گردش، تفریح، پیک‌نیک و ورزش کردن باشد. اگر تا به حال این پارک بی‌نظیر را ندیده‌اید، هر چه زودتر برای رفتن به آنجا برنامه‌ریزی کنید.

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به این پارک بروید، بهتر است اتوبان رسالت شرق را تا انتها ادامه دهید و سپس وارد مسیر بزرگراه شهید یاسینی شرق شوید.

برای حمل‌ونقل عمومی، بهترین گزینه استفاده از متروی خط ۲ فرهنگسرا است. در ایستگاه فرهنگسرا از قطار پیاده شوید و سپس تاکسی‌های پارک را سوار شده و جلوی ورودی پارک پیاده شوید.

 

اطلاعات بازدید از پارک جنگلی سرخه حصار

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورود: رایگان

آدرس پارک جنگلی سرخه حصار: تهران، انتهای بزرگراه رسالت، بزرگراه شهید یاسینی شرق، بوستان سرخه حصار.

 

باغ پرندگان

جاهای دیدنی تهرانپرندگان یکی از زیباترین گونه‌های جانوری هستند که در تنوع بسیار زیبا وجود دارند. باغ پرندگان پایتخت از جمله جاهای دیدنی تهران است که طرفداران زیادی دارد و می‌توانید در آن صدها گونه پرنده جذاب و زیبا را ببینید. باغ پرندگان تهران از بزرگترین باغ‌های پرندگان خاورمیانه هم به شمار می‌رود و در شرق تهران قرار گرفته است.  در این باغ می‌توانید پرندگان زیبایی را همچون طاووس، فلامینگو، پلیکان، طوطی، عقاب، شاهین، قو و … را ببینید. این باغ جذاب و دیدنی به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول آن دشتچر نامیده می‌شود و در آن پرندگانی نگهداری می‌شوند که یا توان پرواز ندارند و یا در قفس هستند. بخش دیگر آبچر است که محوطه‌ بسیار بزرگی را شامل می‌شود و پرندگان آبزی در آن زندگی می‌کنند. مسیر باغ پرندگان به زیبایی و با تنوع بی‌نظیری از مسیرهای چوبی و سنگی، آبشار و برکه و همچنین فضای سبز و جنگل پوشیده شده است. زیباترین پرندگان و تصاویر را می‌توانید در باغ پرندگان تهران ببینید و لذت ببرید.

 

اطلاعات بازدید از باغ پرندگان

روز و ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر

هزینه ورود: ۲۸ هزار تومان

آدرس باغ پرندگان: تهران، بزرگراه شهید بابایی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاین کندرو شهرک امید، خیابان کوهستان، باغ پرندگان.

 

شهرک سینمایی غزالی

جاهای دیدنی تهرانبسیاری از افراد آنقدر حال و هوای تهران قدیم را دوست دارند که به دنبال جایی برای سفر به تاریخ می‌گردند. شهرک سینمایی غزالی ماندگارترین یادگاری مرحوم علی حاتمی است که امروزه به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شده است. این شهرک بی‌نظیر که در غرب تهران قرار دارد، لوکیشن بسیاری از فیلم و سریال‌های تاریخی مانند هزار دستان بوده است و امروزه بسیاری از فیلم‌های تاریخی را در آنجا بازی می‌کنند.

زمانی که به این شهرک سینمایی وارد می‌شوید، انگار به تکه‌ای از تاریخ سفر کرده‌اید و جذابیت و حال‌وهوای آن دوران را احساس می‌کنید. تماشای شهرک و خیابان‌های شبیه‌سازی قدیمی‌اش، نشستن در گراند هتل و تماشای ماشین‌های زیبای قدیمی، قدم زدن در لاله‌زار و … تجربه جذاب و جدیدی در قلب پایتخت است.

 

اطلاعات بازدید از شهرک سینمایی غزالی

رزوز و ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ عصر.

هزینه ورود: برای اتباع ایرانی ۵ هزار تومان، برای اتباع خارجی ۳۰ هزار تومان.

آدرس شهرک سینمایی غزالی: تهران، میدان آزادی، کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج، بعد از کارخانه سایپا، خیابان ۵۵.

 

باغ ایرانی تهران

باغ ایرانی تهران سفرزون

باغ ایرانی تهران یک باغ فصلی مرکزی در شهر تهران، ایران است. این باغ با مساحتی حدود ۱۱ هکتار در محدوده‌ی مرکزی شهر قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران به‌شمار می‌رود.

این باغ در دورهٔ قاجار بنا شده است و در آغاز تنها به عنوان باغی برای شاهزادگان و اشراف طراحی شده بود. در دورهٔ پهلوی، باغ ایرانی به‌عنوان یکی از باغ‌های شاهی شناخته شد و بعد از انقلاب اسلامی به مردم عادی باز شد.

در باغ ایرانی تهران می‌توان به گیاهانی همچون بید، رازیانه، نعنا، شوید، شنبلیله، بومادران، یاس، ارکیدهای مختلف و سایر گیاهان زینتی و گیاهان دارویی مشاهده کرد. همچنین در این باغ برخی ساختمان‌های قدیمی و معماری‌های سنتی مانند چاه‌های قدیمی، حوض‌های آب، پل‌های مختلف و ساختمان‌های تاریخی مانند چهل‌ستون، گنبد، پارک‌خانه، آلاچیق‌ها و سالن‌های برگزاری مراسم وجود دارد.

در باغ ایرانی تهران همچنین فضاهای سبز و پارک‌های کودکی وجود دارد که برای گردش و تفریح خانواده‌ها مناسب است. این باغ در ساعات مشخصی در طول هفته باز است و برای عموم قابل دسترسی است.

باغ ایرانی تهران دارای ورودی اصلی و دو ورودی فرعی است که به خیابان‌های مجاور این باغ متصل می‌شوند. در باغ ایرانی تهران می‌توان به طور رایگان از امکانات مختلفی همچون پارکینگ، تالارهای مراسم، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، آلاچیق‌هایی برای استراحت و تفریح، پارک برای بازی کودکان، ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و تور آموزشی استفاده کرد.

علاوه بر این، در باغ ایرانی تهران برخی از مراسم‌ها و جشن‌های مهمی همچون جشن چهارشنبه‌های سوری، جشن نوروز و جشن‌های دیگر نیز برگزار می‌شود. همچنین، در این باغ برای عموم مردم برگزاری تورهای گردشگری نیز توسط مراکز توریستی مختلف انجام می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی در باغ ایرانی تهران می‌توان به چهل‌ستون یا بنای چهل ستون اشاره کرد که در سال ۱۳۱۵ هجری قمری بنا شده است. این بنا به دستور ناصرالدین شاه قاجار برای جشن‌های عروسی و مراسم دیگر ساخته شده است. همچنین، در باغ ایرانی تهران حوض آب شیرین و حوض آب شور نیز وجود دارد که در گذشته به عنوان سد و مخزن آب برای باغ‌ها و مزارع در اطراف تهران استفاده می‌شدند.

 

اطلاعات بازدید از باغ ایرانی تهران

رزوز و ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه ورود: رایگان

آدرس شهرک سینمایی غزالی: تهران، خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری

 

عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد

عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر تهران است که در منطقه‌ی شمالی تهران، در خیابان شهید بهشتی واقع شده است. این عمارت در دورهٔ قاجاریه ساخته شده و در طول تاریخ تحت تأثیر فرهنگ‌های مختلفی قرار گرفته است.

نام “کلاه فرنگی” به خاطر استفاده از این ساختمان توسط نمایندگان فرانسوی در قرن ۱۹ میلادی به عنوان کنسولخانه‌ی فرانسه در ایران به وجود آمده است. در این عمارت، معماری قاجاری با مواردی از سبک رنسانس و نیز سبک آذربایجانی ترکیب شده است.

اکنون این عمارت به عنوان موزهٔ هنرهای دفاع مقدس ایران شناخته می‌شود و دارای نمایشگاهی از تابلوها، نقاشی‌ها، نسخه‌های دست‌نویس قرآن و اشیای دیگری است که به موضوع دفاع مقدس اختصاص دارند. در محوطه‌ی این عمارت همچنین مجسمه‌هایی از شخصیت‌های مختلفی از جمله سیدعلی خامنه‌ای، امام خمینی و دکتر مصدق نیز قرار دارد.

دیدن عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تهران برای بازدید کنندگان پیشنهاد می‌شود.

عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد از نظر معماری، دارای سه طبقه با گنبد سربلند و دو برج و چشمه‌های زیبا در حیاط داخلی می‌باشد. در این عمارت مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری نیز وجود دارد که توسط هنرمندانی همچون کمال‌الملک، میرزا رضا اصفهانی، سید محمود هلاج و دیگران خلق شده است.

در داخل عمارت، یک مجسمهٔ از زنی که کلاه فرنگی را بر سر دارد و در نگاهی محتاطانه به یک شخص در حال نوشیدن چای نگاه می‌کند، قرار دارد. همچنین، مجموعه‌ای از اسلحه‌ها، سلاح‌های سنگین و تجهیزات جنگی وجود دارد که به صورت نمایشی در محوطه عمارت قرار گرفته‌اند.

این عمارت از سال ۱۳۷۴ به عنوان موزهٔ هنرهای دفاع مقدس ایران باز شده است و نمایشگاهی از اشیایی که مربوط به دفاع مقدس ایران است را به مخاطبان ارائه می‌دهد. برای بازدید از این عمارت می‌توانید به راحتی از خط متروی ۱ تهران، در ایستگاه سعادت‌آباد پیاده شوید و به سمت شمال حرکت کنید.

در کل، عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد یکی از مکان‌هایی است که هم تاریخ و هم فرهنگ ایران را به نمایش گذاشته و برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ، معماری و فرهنگ ایران جذابیت دارد.

 

اطلاعات بازدید از عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد

رزوز و ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه ورود: به‌دلیل قرار گرفتن کاخ عشرت آباد در داخل یک پادگان نظامی، امکان بازدید از آن فراهم نیست. بااین‌حال، از طریق گذرِ بزرگراه صیاد شیرازی در مجاورت عمارت مزبور، امکان دیدنِ کاخ از بیرون پادگان وجود دارد.

آدرس شهرک سینمایی غزالی: میدان سپاه، خیابان پادگان ولی عصر, عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد

 

 

باغ کتاب تهران

جاهای دیدنی تهرانبزرگترین مجموعه فرهنگی و کتاب پایتخت را می‌توان در باغ کتاب تهران دید. این مجموعه جذاب و بزرگ با طراحی فوق‌العاده یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران است که می‌توانید در پایتخت از آن دیدن کنید. این مجموعه فرهنگی شامل چند طبقه و سالن مجزا است که به بخش کتاب کودک و نوجوان، کتاب بزرگسال، بخش لوازم‌التحریر، باغ علم، اسکیپ روم یا اتاق فرار تقسیم می‌شود. وجود سالن‌های سینما در این مجموعه نیز بسیاری از علاقه‌مندان به هنر و سینما را به سمت خودش جذب کرده است. اگر باغ کتاب را برای گردش و تفریح، خرید کردن و تماشای یک فیلم جذاب انتخاب می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که یک روز فوق‌العاده را در پیش خواهید داشت. وجود کافه و رستوران و بوفه‌های جذاب خوراکی در باغ کتاب نیز تفریح شما را کامل می‌کند.

این مکان دیدنی و فرهنگی برای همه اعضای یک خانواده مناسب است و می‌توانید همراه با کودکان یا نوجوانان خود به آنجا بروید و لذت ببرید.

 

اطلاعات بازدید از باغ کتاب تهران

روز و ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۲۱ شب.

هزینه ورودی: رایگان

آدرس باغ کتاب تهران: تهران، بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو، بلوار کتابخانه ملی، ضلع غربی کتابخانه ملی.

 

پیست اسکی دربندسر

جاهای دیدنی تهرانپایتخت پیست‌های اسکی زیادی دارد که یکی از مشهورترین‌های آن، پیست اسکی دربندسر است. این پیست علاوه‌بر فصل زمستان در فصل‌های دیگر هم افراد زیادی را به سمت خودش می‌کشاند و با وجود تله‌کابین جذاب خود، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود.

وجود امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین رستوران‌های متنوع در این پیست، باعث شده است که هر گردشگری حداقل یک بار از این منطقه دیدن کند.

 

اطلاعات بازدید از پیست اسکی دربندسر

روز و ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۲۲ شب.

هزینه ورودی: شنبه تا چهارشنبه ۱۵۰ هزار تومان، پنجشنبه و جمعه ۱۹۰ هزار تومان، شبانه ۸۸ هزار تومان.

آدرس پیست اسکی دربندسر: تهران، رودبار قصران، شهر شمشک، دربندسر.

کاخ مرمر تهران

کاخ مرمر تهران

جاهای دیدنی تهران زمانی تماشایی‌تر هستند که اطلاعات کاملی درباره این مکان‌ها داشته باشید. در این زمینه می‌توان به کاخ مرمر اشاره کرد. این کاخ، تاریخچه‌ای جالب و خواندنی دارد. دیرینگی کاخ مرمر تهران به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. بسیاری از هنردوست‌ها، کاخ مرمر را گلچینی از تمامی هنرهای ایران می‌دانند. در واقع می‌توان گفت جمع هنرهای ایرانی در کاخ مرمر جمع است. به لطف این شرایط، آینه‌کاری‌های تماشایی، گچ‌کاری‌های زیبا، نقاشی‌های نفیس و چوبکاری‌های ارزشمند در گوشه‌و‌کنار کاخ مرمر خودنمایی می‌کند. این کاخ همانند بسیاری دیگر از جاهای دیدنی تهران، کاربردهای مختلفی داشته است. اکنون کاخ مرمر به‌عنوان موزه‌ای تماشایی شناخته می‌شود. عتیقه‌هایی از هزاره پنجم پیش از میلاد مسیح در این کاخ نگهداری می‌شود.

جالب است بدانید کاخ مرمر در خیابان ولیعصر تهران واقع شده است. جالب‌تر اینکه خیابان ولیعصر، یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران است. در نتیجه کاخ مرمر در منطقه‌ای خوش‌مسیر قرار دارد و به بسیاری دیگر از جاهای دیدنی این شهر نزدیک است. جانمایی کاخ مرمر در مرکز تهران، شرایطی مهیا کرده تا از هرکجا که بخواهید به این کاخ با مترو، اتوبوس، خودروی شخصی و وسیله‌های حمل‌و‌نقل عمومی دسترسی داشته باشید. ناگفته نماند کاخ مرمر در محدوده ترافیک شهر تهران جا خوش کرده‌ است.

در نتیجه بهتر است به جای خودروی شخصی، از مترو و اتوبوس‌ شهری برای رسیدن به این کاخ کمک بگیرید. اتفاق‌های تاریخی بسیار مهمی در کاخ مرمر رخ داده‌اند. تحویل سر بریده میرزا کوچک‌خان جنگلی به محمد رضا شاه، تحصن دکتر مصدق و یارانش در این کاخ، جشن عروسی محمد رضا شاه پهلوی و ترور محمد رضا شاه از وقایع‌ مهمی است که در کاخ مرمر رخ داده است.

مگامال اکباتان

مگامال اکباتان

جاهای دیدنی تهران فقط به مکان‌های تاریخی و تفریحی خلاصه نمی‌شوند. این کلان‌شهر، مراکز خرید بسیار بزرگی دارد که معروف‌ترین آن‌ها، مگامال اکباتان است. وقتی از مگامال صحبت می‌کنیم، منظور مرکز خریدی بزرگ است که در زمینی با مساحت ۱۹ هکتار احداث شده. نزدیک به ۱۵ درصد از این مساحت به فروشگاه‌های تجاری اختصاص داده شده است. ۸۵ درصد دیگر از این مقدار زمین وسیع نیز برای ساخت مکان‌های سرگرمی، تفریحی و فرهنگی در مگامال اختصاص دارد. به لطف این شرایط با مرکز خریدی روبه‌رو هستیم که گردشگری در آن هم فال است و هم تماشا. مگامال مسیری بسیار سرراست دارد. از بزرگراه‌های تهران کرج و شهید ستاری می‌توانید راه این مرکز خرید را در پیش بگیرید. از آنجایی که با یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران روبه‌رو هستیم، مگامال فاصله‌ای بسیار نزدیک با ایستگاه مترو و اتوبوس شهری دارد.

امکانات رفاهی و سرگرمی‌های بی‌شماری در مگامال خودنمایی می‌کند. در این زمینه می‌توان به هایپرمارکت، سالن ورزشی، پردیس سینمایی و شهربازی اشاره کرد. قسمت بزرگی از مگامال به غرفه‌های بانوان اختصاص دارد. در این قسمت فروشگاه‌های لوازم آرایش، لباس‌های مجلسی، سالن‌های آرایش و سالن‌های ورزشی جا خوش کرده‌اند. مهدکودکی مجهز در این قسمت تعبیه شده است. به لطف این شرایط بانوان می‌توانند فرزند دلبندشان را با خیال راحت به مهد کودک بسپارند و مشغول خرید و پاساژگردی شوند. به ویژگی‌هایی که گفتیم، فودکورتی بزرگ را هم اضافه کنید. این فودکورت در طبقه دوم مگامال قرار دارد. خوشمزه ترین خوراکی‌های فرنگی و ایرانی در فودکورت مگامال پیش روی مشتریان قرار می‌گیرد. در طبقه اول این مرکز خرید نیز رستورانی اشرافی با غذاهایی اعیانی وجود دارد. اگر با تعریف‌و‌تمجیدی که از مگامال کردیم، به این نتیجه رسیدید که با یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران روبه‌رو هستید. پیشنهاد می‌کنیم برای دسترسی به مگامال راهی فاز دو شهرک اکباتان شوید.

امامزاده صالح

امامزاده صالح

بعضی از جاهای دیدنی تهران جاذبه‌های مذهبی دارند. امامزاده صالح یکی از این مکان‌هاست. امامزاده صالح تهران یکی از مقامات مقدس و دینی معروف در روزگاران بسیار دور بود. این امامزاده به نام امام صالح، نوهٔ امام موسی کاظم (ع)، نیز شناخته می‌شود. بعضی از منابع اسلامی نیز امامزاده صالح را برادر حضرت معصومه می‌دانند. امامزاده صالح تهران به عنوان یکی از مکان‌های مقدس و تاریخی ایران، پذیرای گردشگران و زائران بی‌شماری است. بارگاه امامزاده صالح تهران در سده‌های بسیار دور بنا شده است. این بنا توجه پادشاهان قاجار را به خود جلب کرد. در آن زمان رسیدگی‌های زیادی برای امامزاده صالح انجام شد. به همین دلیل بسیاری از شخصیت‌های برجسته دوران قاجار در امامزاده صالح آرمیده‌اند.

بارگاه امامزاده صالح همانند بسیاری از جاهای دیدنی تهران، معماری ایرانی اسلامی دارد. نمای بیرونی این امامزاده شامل کاشی‌کاری‌های زیبا و منحصر به فرد است. این کاشی‌ها، الگوها و نقش‌های هنری را به نمایش می‌گذارند. مرمت این بنا توسط معماران چیره‌دست تهرانی انجام شده است. به همین دلیل به لحاظ زیباشناختی، با بارگاهی روبه‌رو هستیم که جلوه‌های بصری چشمگیری دارد. از آنجایی که گردشگران از دور و نزدیک ایران و جهان به امامزاده صالح می‌آیند، این امامزاده امکانات رفاهی شایسته‌ای دارد. از جاذبه‌های مذهبی و شرایط رفاهی امامزاده صالح که بگذریم، به چنار کهنسالی می‌رسیم که در حیاط امامزاده سر به آسمان گذاشته است. محیط این چنار چیزی حدود ۱۵ متر است. گیوم آنتوان اولویه، مارکوپولو و پولاک، جهان‌گردان بین‌المللی هستند که در سفرنامه‌های خود به این چنار کهنسال اشاره کرده‌اند.

پارک نهج البلاغه تهران

پارک نهج‌البلاغه تهران

پارک نهج البلاغه تهران یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران است. این پارک با فضایی سبز و آرامش‌بخش، شرایطی برای استراحت و تفریح گردشگران فراهم کرده است. در این پارک تا چشم کار می‌:ند، باغ‌های گل، درختان سربه‌فلک کشیده و طبیعی سرسبز مشاهده می‌شود. به لطف این شرایط، پارک نهج البلاغه به انتخاب اول طبیعت‌دوست‌ها تبدیل شده است. این پارک مسیری برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری دارد. ناگفته پیداست قدم‌زدن در طبیعتی دلباز و سرسبز، موهبتی است که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. به ویژگی‌هایی که گفتیم، زمین‌های ورزشی مختلفی را هم اضافه کنید. در گوشه‌و‌کنار پارک نهج‌ البلاغه تهران، زمین‌های فوتبال، بسکتبال، والیبال و تنیس جا خوش کرده‌اند.

قسمتی از این پارک به مکانی برای بازی کودکان اختصاص دارد. در نتیجه اگر به همراه فرزندان دلبند خود می‌خواهید از یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران بازدید کنید، پارک نهج البلاغه انتخاب مناسبی برای شماست.در پارک نهج البلاغه تهران، کافه و رستوران‌هایی نیز وجود دارد که امکان خرید نوشیدنی‌ها و غذاهای متنوع را فراهم می‌کنند. ویژگی‌های پارک نهج البلاغه از چیزهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، بیشتر است.

پل معلقی در این پارک قرار دارد که نظیر آن‌ را در کمتر جایی از ایران سراغ داریم. این پل با ارتفاعی ۶۵ متر، مسیری برای عبور گردشگران از پارک نهج البلاغه به بوستان پردیس فراهم کرده است. یادمان شهدای پارک نهج البلاغه، سافاری وحشت، تراست مخصوص پیاده‌روی با عرض ۳۰۰متری، باغ کوهپایه‌ای، مبلمان پارک، سینمای ۶ بعدی و بانجی جامپینگ، پارک نهج البلاغه را به یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران تبدیل کرده‌اند.

خانه مهربان

جاهای دیدنی تهران طیف بسیار گسترده‌‌ای دارند. بسیاری از این مکان‌ها، جاهای مدرن و امروزی هستند و بسیاری دیگر، مکان‌هایی تاریخی و خاطره‌انگیز. یکی از جاهایی که پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ سری به آن بزنید، خانه مهربان است. این خانه در یکی از محله‌‌های تاریخی تهران خودنمایی می‌‌‌کند. این محله با نام عودلاجان نیز شناخته می‌شود. به لطف این شرایط، با حضور در خانه مهربان، حس‌و‌حال زندگی مردمان تهران قدیم در ذهن گردشگران تداعی می‌شود. دیرینگی خانه‌ای که از آن صحبت می‌‌کنیم به دوران قاجار و صفویان نسبت داده می‌شود. برای تعریف از خانه مهربان کافی است به این نکته اشاره کنیم که این عمارت به خانه سوگولی ناصرالدین شاه معروف است. پس از ورود به این خانه، چشم شما به جمال حوض فیروزه‌‌ای زیبایی روشن می‌شود. طبق معمول دیگر خانه‌های قدیمی، اطراف این حوض با گل‌های شمعدانی زینت شده است.

از این حوض که بگذرید، ایوانی بزرگ و دلگشا را می‌بینید. این ایوان، جان می‌دهد برای عکس‌‌های سلفی و خاطره‌سازی از گشت‌و‌گذار در بهترین جاهای دیدنی تهران. برای شما گفتیم که خانه مهربان در محله عودلاجان واقع شده است. این محله به بسیاری از دیگر محله‌های قدیمی و پرگردشگر تهران نزدیک است. جالب است بدانید محله عودلادجان، در گروه محله‌های بسیار پررونق تهران قدیم قرار دارد. جالب‌تر اینکه محله، منطقه‌ای اعیان‌نشین در تهران قدیم به حساب می‌آید. به لطف این شرایط، گشت‌و‌گذار در خانه مهربان به خاطره‌ای ماندگار برای علاقه‌مندان تبدیل می‌شود. با نگاهی به جاذبه‌های بصری و شکوه معماریِ خانه مهربان، به‌راحتی متوجه خواهید شد که این خانه در روزگارانی دور، مکان زندگی اعیان‌و‌اشراف تهران بوده است. گفته می‌شود زیبده خاتون، یکی از سوگلی‌های ناصرالدین شاه در این خانه زندگی می‌کرده است. این خانه پس از تغییرات زیاد،‌در نهایت به زوجی با نام «مهربان‌منش»‌رسید.

آدرس خانه مهربان عودلاجان: تهران، خیابان مصطفی خمینی، خیابان بحرالعلوم، خیابان جاویدی، خانه مهربان عودلاجان

منطقه حفاظت‌شده جاجرود

جاهای دیدنی تهران عموماً‌ در فاصله‌‌‌هایی مختلف با مرکز این شهر قرار دارند. یکی از این مکان‌ها که فاصله‌‌ای دورتر از تهران دارد، منطقه‌ حفاظت‌شده جاجرود است. این منطقه ممکن است کمی از تهران دورتر باشد، اما آب‌و‌هوای خوش آن به اندازه‌ای دلنشین است که ارزش دارد از پایتخت دورتر شوید و خودتان را مهمان هوایی دل‌انگیز و طبیعتی سرسبز کنید. منطقه حفاظت‌شده جاجرود در روزگارانی دور، شکارگاه پادشاهان قاجار بود. این منطقه از ۱۳۶۱ به بعد، تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار گرفت. منطقه حفاظت‌شده جاجرود در ۳۰‌کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. چند پارک ملی در این منطقه حفاظت‌شده خودنمایی می‌کنند. در این زمینه می‌توان به پارک‌های ملی سرخه‌حصار و خجیر اشاره کرد. اطراف این منطقه را کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای مانند خواسه‌بال،‌جوی‌لک، شش‌سفید، گالیون و باجی گره احاطه‌کرده‌اند.

وجود این کوه‌ها، باعث شده تا منطقه حفاظت‌شده جاجرود، آب‌و‌هوایی بسیار دل‌انگیز داشته باشد. امکان ندارد جایی صحبت از بهترین جاهای دیدنی تهران مطرح شود و نامی از منطقه حفاظت‌شده جاجرود به میان نیاید. این محبوبیت را می‌توان در حیات‌و‌حش متنوع این ناحیه دانست. دقیقاً ۵۲ چشمه زلال و گوارا در منطقه حفاظت‌شده جاجرود وجود دارد. به لطف این چشمه،‌ حیوان‌ها و گیاهان بسیار متنوعی در این منطقه زندگی می‌کنند. به زیبایی‌هایی که گفتیم، رودخانه‌ای جاجرود را نیز اضافه کنید. این رودخانه در قسمت انتهایی پارک ملی خجیر به رودخانه دماوند می‌ریزد. نزدیک به ۵۱۷ گونه گیاهی در منطقه حفاظت‌شده جاجرود رشد می‌کند. از لحاظ گونه‌های جانوری نیز با یکی از متنوع‌ترین منطقه‌های حفاظت‌شده در سرتاسر ایران روبه‌رو هستیم. گراز، قوچ وحشی، آهو، سمور، روباه، گربه وحشی، پلنگ و خرگوش از حیواناتی است که در منطقه حفاظت‌شده جاجرود وجود دارند.

آدرس منطقه حفاظت‌شده جاجرود: ایران، استان تهران، تهران، ۳۰ کیلومتری شمال ‌شرق تهران

فلای لند

در این قسمت از معرفی بهترین جاهای دیدنی تهران، به مکانی رسیدیم که آوازه‌ای خوشِ آن در سرتاسر پایتخت پیچیده است. همان‌گونه که می‌دانید، شکم‌گردی زمانی حسابی می‌چسبد که غذا را در محیطی آرام با هوایی دلنشین، نوش جان کنید. اگر با ما موافق هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ راه فلای‌ لند را در پیش بگیرید. فلای‌ لند، مجموعه‌ای غذایی است که فودکورت بسیار شیک و مجللی در آن خودنمایی می‌کند. در این فودکورت، هر خوراکی فست‌فودی که فکرش را بکنید، پیدا می‌شود. فلای‌ لند، مجموعه‌ شیک و اشرافی است که در شمال تهران قرار دارد. این مجموعه غذایی به بوستان پرواز سعادت‌آباد بسیار نزدیک است. به لطف‌ مکان خوش‌مسیر فلای لند، از بسیاری از جاهای دیدنی تهران فاصله چندانی به این مجموعه غذایی ندارید. جالب است بدانید فلای لند در کنار اینکه روزها حسابی شلوغ است، شب‌ها نیز جلوه‌ای تماشایی دارد و شکم‌گردی در آن حسابی خوش می‌گذرد.

جالب‌تر اینکه در این مجموعه غذایی، امکانات سرگرمی مشتریان نیز مهیاست. در این مکان پیست تیوب‌سواری،‌اسکی و اسنوبرد وجود دارد. از آنجایی که این مجموعه غذایی در ارتفاع‌های تهران قرار دارد. منظره‌ای بسیار تماشایی از پایتخت پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. این منظره، شب‌ها از همیشه زیباتر است. در نتیجه اگر به دنبال یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای گشت‌و‌گذار در شب می‌گردید، فلای لند را به برنامه گردشگری خود اضافه کنید. از لحاظ غذا نیز خاطرتان جمع باشد که بهترین سرآشپزهای ایران در فلای لند دور هم جمع‌شده‌اند. این سرآشپزها انواع غذاهای فرنگی و فست‌فودهای خوشمزه را برای مشتریان آماده می‌کنند. فود کورت فلای لند، پنجشنبه و جمعه هر هفته، منویی خوش‌رنگ‌و‌لعاب از بهترین صبحانه‌های ایرانی و خارجی دارد. این ویژگی‌ها باعث شده تا روزهای تعطیل در فلای لند جای سوزن‌انداختن نباشد.

آدرس فلای لند: ایران، استان تهران، تهران، سعادت آباد، بالاتر از چهارراه سرو، بلوار پیام، خیابان آهنگرانی.

رصدخانه زعفرانیه

اگر در بین تمامی جاهای دیدنی تهران، دنبال مکانی خاص برای گردشگری می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم سری به رصدخانه زعفرانیه بزنید. این رصدخانه، آینه‌‌‌ای تمام‌نما از آسمان و دنیای بیکران را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. علاقه‌مندان دنیای شیرین نجوم به‌خوبی می‌دانند که رصدخانه‌های ایران امکانات چشمگیری دارند. با این حال انصافاً باید گفت رصدخانه زعفرانیه در گروه یکی از بهترین رصدخانه‌های ایران است. طرفداران نجوم از گوشه‌وکنار ایران و تهران در این رصدخانه دور هم جمع می‌شوند و به تماشای ستاره‌های درخشان می‌نشینند. رصدخانه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در بوستان زعفرانیه قرار دارد. این بوستان نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران است. در نتیجه می‌توانید پس‌از‌ظهر سری به بوستان زعفرانیه بزنید و شب‌هنگام که فرا رسید، راهی رصدخانه زعفرانیه شوید و شکوه ستاره‌‌های درخشان را با تلسکوپ‌های مجهز ببینید. گشت‌و‌گذار در این رصدخانه برای گردشگرانی که همراه خانواده راهی تهران شده‌اند نیز خالی از لطف نخواهد بود.

رصدخانه زعفرانیه مرکز ستاره‌شناسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای در بین انجمن‌های ستاره‌شناسی پیدا کرده است. از آنجایی که عموماً‌ جلسه‌های رصد در این رصدخانه با هماهنگی قبلی انجام می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم قبل از حضور در رصدخانه زعفرانیه، از برگزاری جلسه‌های دلخواه اطمینان پیدا کنید. ناگفته نماند این رصدخانه به چندین نمونه از بهترین جاهای دیدنی تهران نیز نزدیک است. با توجه به امکانات چشمگیر رصدخانه زعفرانیه و مسیر سرراست این رصدخانه، علاقه‌مندان به تماشای آسمان شب از هر فرصتی برای حضور در این مرکز تفریحی آموزشی، بهره می‌گیرند. حتی اگر اطلاعات چندانی درباره ستاره‌شناسی ندارید، باز هم غم به دل خود راه ندهید، کارشناسان این مرکز آموزشی، با کمال میل اطلاعات خود از آسمان پهناور را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

آدرس رصدخانه زعفرانیه: تهران، یکتا، بوستان زعفرانیه.

پارک جنگلی تلو

یکی از جاهای دیدنی تهران که مدتی است حسابی اسم‌ور‌سم خوبی از آن خود کرده،‌پارک جنگلی تلو است. این پارک در یکی از منطقه‌های خوش‌‌مسیر تهران قرار دارد. به لحاظ مکان‌نمایی نیز انصافاً باید گفت با پارکی روبه‌رو هستیم که جلوه‌های بصری زیبا و تماشایی دارد. اکنون که صحبت از زیبایی‌های پارک جنگلی تلو به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که جاده‌ای بسیار خوش‌منظره به این پارک متنهی می‌شود. این جاده شرایطی فراهم می‌‌کند تا طبیعت‌دوست‌ها در مسیری که به پارک چنگلی تلو می‌رسد نیز از موهبت زیبایی‌های طبیعت بهره‌مند شوند. پارک جنگلی تلو بی‌دلیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران تبدیل نشده است. این پارک که به آن پارک غزال هم گفته می‌شود، امکانات رفاهی بسیار چشمگیری دارد. در نتیجه انتخاب مناسبی برای گردشگرانی است که همراه خانواده می‌خواهند طبیعت‌گردی جانانه‌ای را تجربه کنند.

وقتی از امکانات رفاهی پارک جنگلی تلو صحبت می‌کنیم، منظور چندین چشمه سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان،‌نمازخانه، منقل برای کباب‌ و زمین‌های ورزشی برای والیبال، فوتبال‌دستی و شطرنج است. مسئولان گردشگری این منطقه برای راحتی طبیعت‌دوست‌ها، جاده‌ای یک‌طرفه در پیرامون پارک احداث کرده‌اند. این جاده جان می‌دهد برای رانندگی و سیاحت طبیعت. ناگفته نماند از آنجایی که با پارکی جنگلی روبه‌رو هستیم، در آن خبری از فروشگاه یا بوفه نیست. به همین دلیل قبل از اینکه راه پارک جنگلی تلو را در پیش بگیرید، حتماً تجهیزات لازم برای طبیعت‌گردی را همراه داشته باشید. در کنار پارک جنگلی تلو چندین مکان دیگر از بهترین جاهای دیدنی تهران نیز وجود دارد.

پارک جنگلی لویزان، باغ اناری و پارک پلیس، از مکان‌هایی است که گشت‌و‌گذار در آن‌ها برای گردشگران خالی از لطف‌ نخواهد بود. پارک جنگلی تلو از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری، پرتعدادترین درخت‌ها و حیوانات را دارد. انواع درخت‌های سوزنی‌برگ و پهن‌برگ، نارون، چنار، عرعر، زبان‌گنجشک، سنجد، ارغوان و پسته وحشی در این پارک خودنمایی می‌کند.

آدرس پارک جنگلی تلو: ایران، تهران، بابایی شرق خروجی تلو شمال، ورودی جاده شهرداری،انتهای خیابان ورودی پارک.

مجموعه فرهنگی ورزشی و تجاری اریکه ایرانیان

تجربه ثابت کرده هر کدام از جاهای دیدنی تهران، ویژگی‌های خاص خود را دارند. با این حال اگر به دنبال جایی هستید که چندین ویژگی متفاوت و جذاب را در کنار هم داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به مجموعه فرهنگی ورزشی و تجاری اریکه ایرانیان بزنید. این مجموعه در شهرک غرب واقع شده است. مجموعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، به‌اندازه‌ای سرگرمی دارد که بعید می‌دانیم در یک نوبت بتوانید گشت‌و‌گذاری جانانه در تمامی آن‌ها داشته باشید. برای نمونه می‌توان به استخرهای جداگانه برای آقایان و بانوان،‌چندین سالن بدن‌سازی و سالن بولینگ در مجموعه فرهنگی و ورزشی تجاری اریکه ایرانیان اشاره کرد. جاذبه‌های این مجموعه فقط به باشگاه‌های ورزشی تفریحی آن خلاصه نمی‌شود. در این مجموعه فروشگاه‌هایی با ویترین‌هایی پر از اجناس برند و باکیفیت صف کشیده‌اند. بسیاری از گردشگرانی که برای بازدید از بهترین جاهای دیدنی تهران راهی شهرک غرب شده‌اند، مسیر مجموعه فرهنگی و ورزشی تجاری اریکه ایرانیان را در پیش می‌گیرند تا سوغاتی‌های جانانه‌‌ای خریداری کنند. مجموعه‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم در سال ۱۳۷۹ خورشیدی احداث شده است. از آن زمان تاکنون، پیشرفت‌های چشمگیری در این مجموعه انجام شده است. در نتیجه با مجموعه‌ای تمام‌عیار روبه‌رو هستیم که سالن سینمایی بسیار مجهز و استودیویی پیشرفته دارد. همان‌گونه که می‌دانید گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی تهران زمانی حسابی خوش می‌گذرد که با شکم‌گردی جانانه‌ای به پایان برسد. در این زمینه نیز مجموعه فرهنگی و ورزشی تجاری اریکه ایرانیان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این مجموعه رستورانی اشرافی با غذاهایی اعیانی خودنمایی می‌کند. اگر هم اهل کافه‌گردی هستید، این نوید را بدهیم که مجموعه فرهنگی ورزشی اریکه، چندین کافه شیک با نوشیدنی‌هایی گوارا دارد. تمامی این ویژگی‌ها دست‌به‌‌دست هم داده تا این مجموعه ورزشی فرهنگی به یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شود.

آدرس مجموعه فرهنگی اریکه: ایران، استان تهران، تهران، شهرک غرب، بلوار شهید فرحزادی، نبش خیابان شهید حافظی (ارغوان).

کوه سیاه‌ چال

اگر طبیعت‌گردی را در بین جاهای دیدنی تهران ترجیح می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم سری به کوه سیاه چال بزنید. این کوه به هزارویک‌دلیل تماشایی است. مهم‌ترین این دلیل‌ها، خلوت‌بودن کوه سیاه چال است. درواقع می‌توان گفت با کوهی روبه‌رو هستیم که کمتر در مرکز توجه طبیعت‌گردها قرار دارد. به همین دلیل، طبیعت این کوه نسبت به دیگر جاهای دیدنی تهران با جاذبه‌های طبیعی، دست‌نخورده باقی مانده است. در نتیجه اگر عاشق طبیعت‌ هستید و از کوه‌پیمایی لذت می‌برید، کوه سیاه چال همان جایی است که دنبال آن می‌گردید. این کوه در تمامی ماه‌های سال زیباست.

با این حال از آنجایی که بیشتر جاهای ایران در اردیبهشت از دیگر ماه‌ها تماشایی‌تر است، پیشنهاد می‌کنیم بهار را برای گشت‌و‌گذار در کوه سیاه چال اختصاص دهید. جالب است بدانید مدت‌ها پیش، شهاب‌سنگ بزرگی به این کوه برخورد می‌کند. به همین دلیل در قله آن، سنگ‌های درخشانی وجود دارد که به آهن و مس شبیه هستند. به دلیل وجود این سنگ‌ها، قسمتی از این کوه ظاهری متفاوت و تیره‌رنگ دارد. به همین دلیل به آن سیاه‌ چال می‌گویند. ناگفته نماند این کوه چیزی حدود ۲ ساعت از تهران دورتر است. کوه‌پیمایی در دامنه‌های سیاه چال، کار چندان دشواری نیست. با این حال اگر می‌‌خواهید راه قسمت‌های مرتفع کوه را در پیش بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً تجهیزات لازم برای کوهنوردی همراه داشته باشید. در کنار لوازم کوهنوردی، همراه داشتن خوراکی‌های پرانرژی و آب نیز برای صعود به سیاه چال ضروری است. گردشگری در این کوه هیچ هزینه‌ای ندارد.

به لطف این شرایط، اگر از تماشای طبیعت سیر نمی‌شوید و به گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی تهران با جاذبه‌های طبیعی علاقه دارید، کوه سیاه چال را به برنامه‌های گردشگری خود اضافه کنید. رودخانه‌های لواسان و چهل‌بره از کوه سیاه چال سرچشمه می‌گیرند.

آدرس کوه سیاه چال: تهران، کوه‌های فیروز آباد، کوه‌ سیاه چال

موزه جانورشناسی دانشگاه تهران

یکی از جاهای دیدنی تهران که آینده‌ای تمام‌نما از دستاوردهای علم زیست‌شناسی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد، موزه جانورشناسی دانشگاه تهران است. این موزه برای علاقه‌مندان این حوزه، جاذبه‌های چشمگیری دارد. از طرف دیگر از آنجایی که انواع حیوانات در این موزه به نمایش گذاشته‌ شده‌ است، تماشای آن برای طرفداران آشنایی با گونه‌های مختلف جانوری نیز خالی از لطف نخواهد بود. موزه‌ای جانورشناسی از لحاظ تعداد گونه‌های جانوری نیز طیف بسیار گسترده‌ای دارد. به گفته متخصصان زیست‌شناسی، این موزه در منطقه نظیر ندارد. نمونه‌‌های تاکسیدرمی‌ شده انواع پرنده‌ها و خزنده‌ها در این موزه وجود دارد. موزه‌‌ای جانورشناسی دانشگاه تهران بی‌دلیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران تبدیل نشده است. در این موزه چیزی حدود ۲۷ هزار نمونه جانوری نگهداری می‌شود. ناگفته پیداست فرصت تماشای این تعداد نمونه‌های جانوری، موهبتی است که فقط در این موزه مهیا وجود دارد.

جالب است بدانید استادان بسیار برجسته زیست‌شناسی ایران، سال‌‌های برای جمع‌آوری این نمونه‌ها و راه‌اندازی موزه جانورشناسی دانشگاه تهران، تلاش کرده‌اند. در نتیجه این موزه از لحاظ علمی، جایگاه ویژ‌ه‌ای در انجمن‌های بین‌المللی زیست‌شناسی دارد. در این موزه در کنار نمونه‌های تاکسیدرمی‌شده، انواع اسکلت‌های حیوانات نیز نگهداری می‌شود. قسمتی از موزه نیز به نمونه‌های جانورانی اختصاص دارد که در ترکیبات شیمیایی قرار گرفته‌اند. همان‌‌گونه که می‌دانید تماشای حیوانات و آشنایی با گونه‌های جانوری همیشه برای کودکان جذاب است. در نتیجه اگر به همراه اعضای خانواده می‌خواهید گشت‌و‌گذاری متفاوت و خاص در جاهای دیدنی تهران داشته باشید، موزه جانورشناسی دانشگاه تهران، انتخاب مناسبی برای شماست. اکنون که صحبت از این موزه به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته نیز اشاره کنیم کتابخانه‌ای بسیار بزرگ و پرکتاب در این موزه قرار دارد.

آدرس موزه جانورشناسی دانشگاه تهران: ایران، استان تهران، تهران، میدان انقلاب، دانشگاه تهران، پردیس علوم

خانه موزه اخوان ثالث

اخوان ثالث، شاعری شهیر از دیار خراسان بود. وی در مشهد زاده شد، اما شعرهای پرمعنایش،‌ آوازه او را در سرتاسر ایران و جهان پراکنده کرد. اخوان به سرودن شعرهای حماسی شهرت دارد. این شاعر فقید در ۱۳۶۹ چهره در نقاب خاک کشید. خوشبختانه خاندان اخوان ثالث و فرزندان ایشان، توجه‌ ویژه‌ای به انتشار آثار اخوان ثالث دارند. به لطف این تلاش‌ها، خانه‌ای که اخوان ثالث در آن زندگی می‌کرد، اکنون به موزه‌ای باشکوه تبدیل شده است. این خانه در گروه موزه‌‌های ارزشمند ایران قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی تهران است. خانه‌ای که اخوان ثالث سال‌ها در آن زندگی می‌کرد، منزلی است که در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی ساخته شده. این خانه در کوچه‌ای ۶ متری خودنمایی می‌کند. خوشبختانه به‌رغم گذشت زمان، خانه اخوان ثالث در شرایط مطلوبی برای گردشگری قرار دارد.

فرزندان این شاعر گرانقدر، تمامی سعی خود را انجام داده‌‌اند تا وسیله‌های اخوان ثالث، همانند روزهایی که در این خانه زندگی‌ می‌کرد، دست‌نخورده باقی بماند. به لطف این شرایط، با حضور در خانه موزه اخوان ثالث،‌ حس‌و‌حال زندگی این شاعر محبوب در دل علاقه‌مندان زنده می‌شود. قسمت مهمی از خانه اخوان ثالث به کتابخانه‌ای ایشان اختصاص دارد. وجود این کتابخانه و کتاب‌های داخل آن،‌از علاقه این شاعر به کتابخوانی حکایت دارد. تندیس‌هایی زیبا از اخوان ثالث در گوشه‌و‌کنار این خانه قرار گرفته است. تابلوهایی از این شاعر و دیگر اعضای خاندان اخوان ثالث در دیوارهای خانه جا خوش کرده‌اند. درهای خانه موزه اخوان ثالث همه‌روزه از ۹ صبح تا ۱۷ پس‌ازظهر به‌روی علاقه‌مندان باز است.

خوشبختانه این خیابان به بسیاری از جاهای دیدنی تهران نزدیک است. حس‌و‌حال این خانه به‌اندازه‌ای خودمانی و دوست‌داشتنی است که با ورود به آن، احساس غربت نمی‌کنید.

آدرس خانه موزه اخوان ثالث: ایران، استان تهران، تهران، خیابان زرتشت غربی، خیابان شیخلر، کوچه خجسته، پلاک ۲۹.

موزه خودرو کاخ نیاوران

یکی از جاهای دیدنی تهران که عاشقان خودرو به‌خوبی آن را می‌شناسند، موزه خودرو کاخ نیاوران است. همان‌گونه که برای شما گفتیم، کاخ نیاوران به‌اندازه‌ای جاذبه‌های گردشگری دارد که می‌توانید چندین ساعت را به گشت‌و‌گذار در بخش‌های مختلف آن مشغول شوید. با این حال انصافاً باید گفت موزه خودرو کاخ نیاوران، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کاخ به حساب می‌آید. در این موزه تا چشم کار می‌کند، خودروهای قدیمی و آنتیک دیده می‌شود. خودروهایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم، خودروهای معمولی نیستند. بیشتر این خودروها متعلق به محمد رضا پهلوی است. در نتیجه با خودروهای شاه‌نشینی روبه‌رو هستیم که لنگه آن‌ها در کمتر جایی از دنیا پیدا می‌شود. برای نمونه می‌توان به ۲ خودروی رولزرویس اشرافی اشاره کرد.

خوشبختانه این خودروها در شرایط مطلوبی نگه داشته شده‌اند. در نتیجه اگر عشق‌ماشین هستید و می‌خواهید در یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران به تماشای خودروهای لوکس و اشرافی بنشینید، موزه خودرو کاخ نیاوران، همان‌ جایی است که دنبال آن می‌گردید. جالب است بدانید این موزه فقط به خودرو اختصاص ندارد و چندین دستگاه موتورسیکلت نیز در آن مشاهده می‌شود.

در قسمتی از این موزه خودرویی الکتریکی خودنمایی می‌کند. از قرار معلوم اعضای خاندان پهلوی برای گلف‌بازی در سواحل دریای خزر از این خودرو استفاده می‌کردند. تقریباً در کنار بیشتر این خودروها، اطلاعات آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. به لطف این شرایط می‌توانید اطلاعات سودمندی درباره خودروهای قدیمی به‌دست آورید. در قسمتی از این موزه، گالری از عکس‌های قدیمی خاندان پهلوی در کنار این خودروها قرار داده شده است. موزه خودرو کاخ نیاوران در مکانی با وسعت ۲۰۰ متر مربع، مکانی است جذاب که مطمئن باشید گردشگری در آن حسابی خوش می‌گذرد. این موزه امکانات رفاهی شایسته‌ای دارد و گردشگری در آن برای خانواده‌ها مناسب است.

آدرس موزه خودرو کاخ نیاوران: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

موزه ملی ورزش، المپیک و پاراالمپیک

موزه‌ای ۳طبقه در مکان ساختمان جدید کمیته ملی المپیک کشور خودنمایی می‌کند. این مکان به موزه ملی ورزش، المپیک و پاراالمپیک اختصاص داده شده است. دستاوردهای دلاورمردان و شیرزنان ایران‌زمین در این موزه به نمایش گذاشته شده است. موزه‌ ملی ورزش، مکانی است برای آشنایی با تاریخچه کهن ورزش در ایران. مدال‌ها،‌ جام‌ها و مشعل‌هایی که ورزشکاران ایرانی در طول سال‌های مختلف به‌ ارمغان آورده‌اند، در موزه ملی ورزش، المپیک و پاراالمپیک خودنمایی می‌کند. همان‌گونه که اشاره کردیم، این موزه از ۳ طبقه تشکیل شده‌ است. طبقه همکف موزه ملی ورزش به گالری اختصاص دارد. در این قسمت در کنار گالری‌های مختلف، ورزشی، نمایشگاه‌های موقت نیز برگزار می‌شود. پس‌ از‌ گشت‌وگذاری جانانه در طبقه اول موزه، راهی طبقه دومِ آن می‌شوید. این طبقه به موزه المپیک اختصاص دارد. با حضور در طبقه دوم موزه ملی ورزش، فرصتی برای آشنایی با تاریخچه المپیک و چهره‌های سرشناس این رویداد بین‌المللی پیدا می‌کنید.

در نهایت به سومین طبقه موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک می‌رسید. در این طبقه با دستاوردهای ورزشکاران ایرانی آشنا می‌شوید. قسمتی از این طبقه به تاریخچه ورزش ایران اختصاص دارد. آشنایی با سابقه پهلوانی، ورزش‌های ملی و زورخانه‌ای، چوگان و کُشتی، فرصتی است که با حضور در سومین طبقه موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک، مهیا می‌شود. قسمتی از این موزه نیز به گنجینه‌ای از مدال‌ها و جایزه‌هایی اختصاص دارد که ورزشکاران ایرانی در طول‌ سال‌های زیاد از آن خود کرده‌اند. جالب‌ است بدانید گشت‌وگذار در تمامی قسمت‌های این موزه کاملاً رایگان است. در نتیجه اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی تهران با جاذبه‌های بی‌شمار و هزینه‌ای رایگان می‌گردید، موزه ملی ورزش، المپیک و پاراالمپیک انتخاب بسیار مناسبی برای شماست.

آدرس موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک: ایران، استان تهران، تهران، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی، خیابان سئول شمالی

مرکز تفریحی فان‌سنتر

جاهای دیدنی تهران یکی از دیگری جذاب‌تر هستند. یکی از این مکان‌ها که روزبه‌روز گردشگران بیشتری راه آن را در پیش می‌گیرند، مرکز تفریحی فان‌سنتر است. این مرکز تفریحی در طبقه منفی ۳ هتل اسپیناس جا خوش کرده است. اسپیناس، یکی از لوکس‌ترین هتل‌های تهران به‌حساب می‌آید. به همین دلیل امکانات رفاهی، سرگرمی‌های چشمگیر و خدمات اشرافی دارد. یکی از این سرگرمی‌ها، مرکز تفریحی فان‌سنتر است. برای ورود به این مرکز تفریحی، نیازی نیست که حتماً مهمان هتل باشید. در نتیجه به‌راحتی می‌توانید راه فان‌سنتر را در پیش بگیرید و خودتان را مهمان سرگرمی‌های هیجان‌انگیز کنید. در این مرکز تفریحی، سرگرمی‌هایی وجود دارد که نظیر آن‌ها را در کمتر مکانی از جاهای دیدنی تهران سراغ داریم. از آنجایی که فان‌سنتر در هتلی بین‌المللی قرار دارد، این مرکز به جدیدترین سرگرمی‌های روزِ دنیا مجهز است. به همین جوان‌ها و علاقه‌مندان بازی‌های مهیج از دورونزدیک تهران، راه فان‌سنتر را در پیش می‌گیرند.

در کنار بازی‌های جوان‌پسندانه، فان‌سنتر سرگرمی‌های مهیجی برای کودکان دارد. به لطف این شرایط، گردشگرانی که همراه خانواده راهی گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی تهران‌ شده‌اند، فرصتی پیدا می‌کنند تا فرزند دلبندشان حسابی مشغول بازی و تفریح شود. جالب است بدانید فان‌سنتر در بلوار کشاورز خودنمایی می‌کند. این بلوار به بسیاری دیگر از جاهای دیدنی تهران نزدیک است. در نتیجه می‌‌توانید گشت‌‌وگذاری جانانه در این مکان‌ها داشته باشید. جالب‌تر اینکه رستورانی اعیانی در فان‌سنتر وجود دارد. به لطف وجود این رستوران، هر زمان که از سرگرمی‌های فان‌سنتر خسته شدید و احساس گرسنگی کردید، کافی است سری به رستوران بزنید. سالن بولینگ، اتاق کارائوکه، ایرهاکی و انواع سرگرمی‌های واقعیت مجازی در فان‌سنتر تعبیه شده است. این سرگرمی‌ها لحظه‌هایی شاد و ماندگار را برای علاقه‌مندان گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی تهران فراهم می‌کند.

آدرس فان‌سنتر: تهران، سعادت آباد، میدان بهرود، خیابان عابدی خیابان ۳۳، شماره ۲۱، هتل اسپیناس پالاس، طبقه منفی سه.

مرکز خرید طوبی

مرکز خرید طوبی

مطمئن هستیم شما هم با ما هم عقیده‌اید گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی تهران زمانی حسابی خوش می‌گذرد که با دستی پر از سوغاتی از شهر به دیار خود باز گردید. برای خرید سوغات تهران نیازی نیست غم به دل خود راه بدهید. در این شهر تا چشم کار می‌کند، مراکز خرید کوچک‌و‌بزرگ صف‌ کشیده‌اند. یکی از این مراکز خرید که کالاهای ارزشمند و محصولات باکیفیتی دارد، مرکز خرید طوبی است. طوبی یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید غرب تهران به‌حساب می‌آید. این مرکز خرید در منطقه‌ای بسیار خوش‌مسیر واقع شده است. در کنار مسیر سرراست، مرکز خرید طوبی فاصله چندانی با ایستگاه متروی چیتگر ندارد. مرکز خریدی که از آن صحبت می‌کنیم در ۱۳۹۴ خورشیدی افتتاح شده است. به همین دلیل با مرکز خریدی روبه‌رو هستیم که در گروه مراکز خرید جدید تهران قرار دارد. بهترین برندهای ایران و جهان در مرکز خرید طوبی غرفه دارند.

ویژگی‌های مرکز خرید طوبی فقط به فروشگاه‌های آن خلاصه نمی‌شود. از مرکز خریدی صحبت می‌کنیم که سرگرمی‌های بسیار متنوعی در آن تعبیه شده است. در این زمینه می‌توان به شهربازی پالامد اشاره کرد. این شهر بازی با وسعتی حدود ۵۰۰ متر مربع، در طبقه منفی یک مرکز خرید طوبی جا خوش کرده است. قسمت دیگری از مرکز خرید طوبی به خانه بازی و شهر مشاغل کیدز پارک اختصاص دارد. گردشگرانی که می‌خواهند به فرزند دلبندشان حسابی خوش بگذرد، شهر مشاغل کیدز پارک را به فال نیک می‌گیرند. به ویژگی‌هایی که گفتیم، شعبه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپرمی،‌ تالار پذیرایی و رستوران و کافی شاپ را نیز اضافه کنید. مرکز خرید طوبی بی‌دلیل به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل نشده است. این مرکز تفریحی تمامی خدمات لازم برای رفاه گردشگران و خریداران را فراهم کرده است.

آدرس مرکز خرید طوبی: ایران، استان تهران، آزادراه تهران کرج، ورودی چیتگر، بلوار کوهک (شهید علیمرادیان)، نبش خیابان نسیم ۱۶

سخن پایانی

جاهای دیدنی تهران یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. انصافاً باید گفت از لحاظ جاذبه‌های گردشگری نیز این مکان‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در نتیجه به‌راحتی نمی‌توان از کنار مکان های دیدنی تهران گذشت. امیدواریم گلچینی که از مکان‌های دیدنی پیش روی شما قرار دادیم، شرایطی راحت برای انتخاب یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران فراهم کرده باشد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه‌ای سودمند و خاطره‌‌ای خوش از تهران‌گردی دارید، این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


جاهای دیدنی تهران در روز جمعه کدامند؟

باغ موزه نگارستان ، خانه ابوالحسن صبا ، آکواریوم و موزه صلح پارک شهر ،  موزه زمان ، روستای وردیج و واریش

کدام یک از مکان‌های دیدنی تهران را می توانیم رایگان ببینیم؟

پل طبیعت ، کاروانسرای خانات ، خانه کاظمی ، مدرسه دارالفنون ، مسجد و مدرسه سپهسالار ، دریاچه شهدای خلیج فارس

دیدنی‌های تهران در زمستان کدامند؟

پیست اسکی توچال ، پیست اسکی شمشک ، پیست اسکی آبعلی ، سورتمه تهران ، بام تهران از دیدنی های تهران در زمستان هستند

بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران کجاست؟

لفور، لواسان ، روستای افجه ، فشم – شهرستانک ، روستای برغان ، روستای ناتر ، دشت لار ، طالقان