یکی از مهم‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در پایتخت داشته باشید، بازدید از موزه‌ها است. در هر موزه، صفحه‌ای از تاریخ را می‌بینید که امروز تنها خاطره‌ای از اتفاقات سالیان دور ایران است. مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران شامل موزه‌هایی است که می‌توانید یک روز کامل از وقت خود را به دیدن آن بگذرانید. اما در میان این کاخ‌های پهلوی، برجی آجری وجود دارد که اگرچه نسبت به دیگر کاخ‌ها چندان بزرگ نیست، اما یادگار ته تغاری قاجاریان است. با سفرزون در این مطلب همراه شوید تا کوشک احمد شاهی را بیشتر بشناسید.

saadatrent

کوشک احمدشاهی، نماد معماری قاجاری

کوشک احمد شاهی
کوشک احمد شاهی یادگار معماری قاجاری

اگر در باغ نیاوران با آن درختان سربه فلک کشیده و نسیم خنک دائمی‌اش قدم بزنید، حتما به بازمانده‌ی قاجاریان حق می‌دهید که ساختمانی ییلاقی با نام خود را در آن محل دست و پا کند. کوشک احمد شاهی بنایی در حدود ۸۰۰ متر و دو طبقه است که احمد شاه قاجار، آن را برای گذراندن ییلاق خود برگزیده بود. به همین جهت نام خود را بر آن گذاشت تا از خانواده‌ی سلطنتی خود، بنایی به هدیه برداشته باشد.

کوشک احمد شاهی
نمای پشت عمارت

کوشک در لغت نامه‌ی دهخدا، بنایی بلند با بارگاه و سرایی عالی تعریف شده است. اما در ادبیات تاریخی ایران، به بنایی گفته می‌شد که به شکوه کاخ‌های سلطنتی نبود، اما شاه نشین و باغ‌های زیبا داشت و ساختمانی مجلل به حساب می‌آمد.

تاریخ از پنجره‌ی عمارت

کوشک-احمد-شاهی۳

متاسفانه تاریخ دقیق ساخت این عمارت به درستی مشخص نیست. اسناد تاریخی نیز روایت دقیقی از سال ساخت آن ارائه نمی‌دهند. اما چون این بنای آجری نام احمد شاه را یدک می‌کشد، تاریخ نگاران آن را به همان دوران نسبت داده‌اند. با این وجود می‌توان گفت عمر کوشک احمد شاهی کمتر از ۲۰۰ سال است.

پس از برکناری سلطنت قاجار و روی کار آمدن پهلوی‌ها، مدت زیادی این عمارت و همه‌ی برج‌های اطراف آن بسته شد. تا جایی‌که به مجموعه باغ‌های متروکه‌ی نیاوران شهرت پیدا کرد. اما رضا شاه پس از مدتی حکم مرمت مجموعه را صادر کرد.

کوشک-احمد-شاهی۲

طولی نکشید که کاخ‌های نیاوران به محل زندگی تابستانه‌ی پهلوی‌ها تبدیل شد. سرنوشت کوشک احمد شاهی کمی متفاوت بود. چرا که در ابتدا میزبان پرسنل نظامی مستقر در کاخ بود. بعدها برادر شاه در آن سکونت پیدا کرد و درنهایت میزبان محمدرضا پهلوی برای انجام کارهای روزانه‌ی مملکت بود.

زیبایی و ظرافت در برج تمام آجری

کوشک-احمد-شاهی۱۳
آجرکاری سردر کوشک احمدشاهی

ایرانیان از گذشته نگاهی گرم و زیبا به آجر و بناهای ساخته شده با آن داشته‌اند. گویا که این اولین مصالح ساختمان سازی بود که می‌توانست روح معمار را در خود داشته باشد. یکی از دلایل کوشک احمد شاهی نیز همین است. این بنای دو طبقه با پلانی مربع شکل و در دو طبقه ساخته شده. آجرهای منقوش نخودی رنگ در نمای عمارت، در نهایت دقت و ظرافت طرح ریزی شده است. دلیل تمایز آن با سایر بناهای قاجاری هم همین است.

کوشک احمدشاهی
نمای آجری عمارت

ورودی ساختمان در ضلع جنوب غربی قرار گرفته و با پله‌هایی ورودی اصلی را به حوض میانی باغ متصل می‌کنند. حوضی که کاشی‌کاری‌های آن یکی از زیبایی‌های کوشک به حساب می‌آید.

البته همه‌ی این هنر نزد قاجاریان نبود. رضا شاه پس از مرمت عمارت، قسمت‌هایی از آن را به خواست و سلیقه‌ی پهلوی تغییر داد. هرچند این تغییرات بیشتر به فضای داخلی، چیدمان و مبلمان محدود می‌شد، اما تاثیر بسیاری در شکل نهایی داشت.


در سفرزون بخوانید : جاهای تفریحی تهران ، لذت ترشح آدرنالین در شهر پر هیجان


روایت‌ روزمره‌های محمدرضا شاه

کوشک احمد شاهی در دو طبقه ساخته شده و بخش‌های مختلفی دارد. اتاق مطالعه، اتاق خواب، سالن غذاخوری، اتاق آجودان است. در هنگام ورود به سالن به حوضی میانی مواجه می‌شوید که اطراف آن را ۶ اتاق و دو راهرو احاطه کرده است.

در اتاق مطالعه شاهد کتاب‌های قدیمی ایرانی و خارجی هستید. این کتاب‌ها بیشتر به ولیعهد منصوب است و بخش زیادی از لوازم او را تشکیل می‌دهد. دیوارهای این اتاق با عکس‌های مورد علاقه‌ی فرزند ارشد شاه پر شده و در اطراف سالن المان‌های پروازی قرار دارد که نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی او به پرواز است.

قفسه‌ای در کنار اتاق، یادگارهایی از رضا شاه را نگهداری می‌کند. این یادگارها شامل سنگ‌های قیمتی، معدنی و شهاب سنگی است که به او هدیه داده شده بود.

کوشک احمدشاهی
سالن غذا خوری کوشک احمدشاهی

اتاق غذاخوری شامل میز زیبای غذاخوری، تزئینات مجلل و فضایی شاه نشین است. در همه‌ی اتاق‌های این کاخ پوستی از حیوانات مختلف مانند خرس قهوه‌ای ، خرس قطبی و گورخر پهن شده که در آن زمان نماد زندگی اشرافی به حساب می‌آمد.

آشپزخانه امروزه به طور کلی از بین رفته و از فضای آن برای نمایش عکس‌های خاندان قاجار و پهلوی استفاده می‌شود. بخشی از اسناد مهم تاریخی را نیز می‌توانید در این نمایشگاه ببینید.

یکی از اتاق‌های بزرگ و زیبای مجموعه در حقیقت اتاق کار محمدرضا پهلوی بوده است. میز کار، لوح‌های تقدیر پهلوی، لوازم اسکی، عکس‌های خانواده پهلوی و دیگر لوازم او را نیز می‌توانید در این عمارت ببینید.


در سفرزون بخوانید : با بهترین رستوران های تهران آشنا شوید


صدای ساز در عمارت شاهی

طبقه‌ی دوم یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های کوشک است. اتاقی که در هر گوشه از آن می‌توانید سازهای مختلف را ببینید. از سازهای سنت و کلاسیک تا ادوات موسیقی پاپ در این اتاق قدیمی قرار گرفته است.

ایوان را می‌توان زیباترین بخش عمارت دانست. از روی این ایوان می‌توانید بخشی از باغ را زیر پای خود ببینید.


در سفرزون بخوانید : جاهای دیدنی تهران که باید ببینید


صبحانه با چشم انداز کوشک احمد شاهی

کافه-کارزین
صبحانه دلپذیر در کافه روبه روی عمارت

پس از بازدید کامل از عمارت آجری پهلوی، به کافه‌ی روبه روی آن بروید و در باغ زیبای نیاوران صبحانه بخورید. آرامش این کافه می‌تواند روز زیبایی را برای شما بسازد.

زمان بازدید از کوشک

اگر می‌خواهید از مجموعه تاریخی نیاوران و کوشک احمد شاهی دیدن کنید، می‌توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ به آن مراجعه کنید.

بهتر است بدانید که کوشک احمد شاهی از ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ به دلیل مرمت موقتا تعطیل شده و امکان بازدید برای گردشگران فراهم نیست.

آدرس کوشک احمد شاهی روی نقشه گوگل

 


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور تهران گردی

برای مشاهده‌ی تورهای تهران گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.