کمی قبل‌تر از مرسوم شدن ساخت و سازهای آپارتمانی ، روستاهایی با بافت خشتی چندان عجیب و خاص نبود. اما طی ۵۰ سال گذشته و با رواج آپارتمان و خانه‌های آجری و سیمانی، خانه‌های خشتی به یک موزه‌ی معماری تبدیل شدند.در روستای اصفهک طبس ، می‌توانید شاهد مجموعه‌ای حیرت انگیز از سازه‌های خشت و گلی باشید. سازه‌هایی که با وجود قدمت بسیار زیادشان، هنوز در شمار مهم‌ترین دیدنی‌های ایران به حساب می‌آیند. با سفرزون همراه این خطه‌ی کویری باشید.

saadatrent

روستای اصفهک طبس ، بازمانده زلزله

روستای اصفهک طبس

روستای اصفهک در استان خراسان جنوبی و در حدود ۳۰ کیلومتری شهرستان طبس زیبا واقع شده است. این روستا از توابع دیهوک است و یکی از شناخته شده‌ترین روستاهای این منطقه به حساب می‌آید.


در سفرزون بخوانید: جاهای دیدنی طبس ، سفر به خاک تاریخی ایران


سرگذشت روستا پس از زلزله

روستای اصفهک طبس

سال ۱۳۵۷ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ طبس بود. سالی که قدرتمندترین زلزله‌ی تاریخ ایران با قدرت هفت ریشتر اتفاق افتاد و بسیاری از روستاهای طبس را به ویرانه‌ای از خاک تبدیل کرد. شدت این زلزله به قدری بود که بسیاری از اجساد هرگز پیدا نشدند. روستای اصفهک نیز از این آسیب‌ها در امان نبود. اما بر خلاف دیگر روستاهای خشتی که به طور کامل تخریب شده بودند، این روستا بخش زیادی از بافت خود را حفظ کرده بود. مردم روستا پس از زلزله تصمیم جمعی عجیبی گرفتند. این تصمیم ساخت روستایی در مجاورت روستای نیمه تخریب شده به جای بازسازی خانه‌های خشتی بود و باعث شد که امروزه بخش آسیب دیده، به مکانی تاریخی برای بازدید از معماری خشتی ایرانی تبدیل شود.

جاهای دیدنی روستای اصفهک طبس

روستای اصفهک طبس با وجود مساحت کم و جمعیت اندک، قدمت زیادی دارد. این را می‌توان از سبک روستا و آثار تاریخی به جا مانده در آن فهمید.

آرامگاه آقا سید حسین ( امامزاده زرگ)

این امامزاده از بناهای تاریخی روستا است با صحن گلی بسیار کوچک، گنبدی کاه گلی و تعدادی پنجره‌ی مربعی شکل. این امامزاده امروزه مسجدی برای برگزاری نمازهای مردم روستا است.

رصدخانه کویری اصفهک

یکی از جاذبه‌های مناطق کویری ایران، دیدن آسمان پر ستاره‌ی آن در شب است. روستای اصفهک طبس نیز از این قاعده پیروی کرده و یکی از زیباترین آسمان‌های شب را پیش روی شما به نمایش می‌گذارد. کمی بعد از ساخت روستا پس از زلزله، رصدخانه‌ای کویری در این منطقه ساخته شد که شامل سه دیوار آجری با دایره‌هایی هم مرکز هستند. این رصدخانه از غروب آفتاب پذیرای گردشگران است تا پهنه‌ی زیبای آسمان کویر را تماشا کنند.

آدرس روستای اصفهک طبس روی نقشه گوگل 


در سفرزون بخوانید: لباس های محلی ایران ، جلوه‌ای از تنوع قومی و فرهنگی


گشت و گذار در کوچه‌های خشتی

یکی از دلایل محبوبیت روستای اصفهک طبس، معماری آن است. خانه‌های خشتی کاملا با اکوسیستم منطقه همراه هستند و به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی درست توانسته‌اند نظر گردشگران را به خود جلب کنند. قدم زدن در این کوچه پس کوچه‌های خشتی با نسیم کویری و بوی کاهگل، می‌تواند تصویری زیبا از سفر به این منطقه برای شما بسازد.

قنات ، بارزترین ویژگی روستای اصفهک

قنات را می‌توان معدن طلای یک منطقه‌ی کویری دانست. روستای اصفهک طبس یکی از مهم‌ترین روستاهای این منطقه به دلیل داشتن قنات آب شیرین است. در گذشته ۳ رشته قنات در این روستا وجود داشت. اما امروزه آب شیرین اهای روستا از یک دهنه چاه تامین می‌شود. با این حال می‌توانید از قنات‌های تاریخی آن دیدن کنید.

چه زمانی به این روستا سفر کنیم؟

روستای اصفهک طبس

سفر به مناطق کویری یکی از پر طرفدارترین سفرها در فصل‌های سرد است. برای اینکه بتوانید از زمان روز خود برای گشت و گذار در این منطقه استفاده کنید، بهترین زمان سفر از اواخر پاییز تا اواخر زمستان خواهد بود.


در سفرزون بخوانید: قنات قصبه گناباد ، کهن‌ترین قنات جهان


کجا اقامت کنیم؟

تا چند سال پیش خبری از مکان اقامتی در روستای اصفهک طبس نبود و گردشگران ناچار بودند که لوازم کمپینگ با خود به همراه داشته باشند. اما اگر شما مسافر این روستای زیبای تاریخی هستید می‌توانید سری به اقامتگاه بوم‌گردی اصفهک بزنید. این اقامتگاه امکانات رفاهی مناسبی مانند رستوران، سرویس بهداشتی و حمام دارد و علاوه‌بر آن می‌توانید شب مانی در چهاردیواری خشتی را نیز تجربه کنید.

فرهنگ روستای اصفهک طبس

امروزه از اهالی روستا تنها جمعیت اندکی باقی‌مانده است. با این وجود هنوز هم می‌توان فرهنگ زیبای روستایی را در میان اهالی دید. علاقه به موسیقی محلی، لباس‌های رایج سنتی و مشاغل روستایی بافت روستا را با همان فرهنگ زیبا حفظ کرده است. اگر مسافر این روستا هستید می‌توانید از خرما و زعفران محلی اهالی برای سوغات خریداری کنید.

سفرزون به شما پیشنهاد می‌کند که دیدن این روستای بی‌نظیر کویری را از دست ندهید. اگر مسافر این بهشت کویری بوده‌اید اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید.