از جمله اقداماتی که افراد پیش از سفر به کشور‌های خارجی باید انجام دهند، پرداخت عوارض خروج از کشور است. چنانچه خیال سفر به کشور‌های خارجی را در سر دارید، لازم است که در‌خصوص شرایط، هزینه‌ها و نحوه پرداخت عوارض خروج، اطلاعات کافی داشته باشید. به این منظور بر آن شدیم تا با ارائه مطلبی در خصوص عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲، راهنمایی کاربردی برای مسافران ارائه دهیم. از‌این‌رو چنانچه می‌خواهید به خارج از کشور سفر کنید و تا‌کنون تجربه پرداخت عوارض خروج را نداشته‌اید، در این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ تمامی سؤال‌های خود را بیابید. 

saadatrent

 عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲

عوارض خروج از کشور (Departure Tax) مبلغی است که تمامی افراد، پیش از خارج شدن از کشور باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. به بیان دیگر، در‌صورت عدم پرداخت این هزینه، امکان خروج از کشور و همچنین ورود به آن برای افراد وجود ندارد. قانون پرداخت عوارض خروج در ایران، در سال ۱۳۶۴، تصویب شد و به اجرا درآمد. از سال ۱۳۹۸ این هزینه تحت عنوان مالیات خروج از کشور از مسافران دریافت می‌شود. تقریباً تمامی مبلغ عوارضی که مسافران پرداخت می‌کنند، به‌صورت مستقیم به حساب دولت واریز می‌شود و بخش کمی از آن نیز به سازمان گردشگری کشور اختصاص دارد. 

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که پرداخت عوارض تنها مختص به سفر‌های هوایی نیست و تمامی افرادی که می‌خواهند به هر طریقی (هوایی، زمینی و دریایی) از مرز‌های کشور خارج شوند، موظف به پرداخت عوارض هستند. برگه رسید عوارض تنها برای خروج از کشور کاربرد ندارد؛‌ بلکه افراد برای دریافت ارز مسافرتی نیز باید رسید پرداخت عوارض خود را ارائه دهند.

هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ 

مهم‌ترین سؤالی که برای افراد مطرح می‌شود این است که هزینه عوارض خروج از کشور چقدر است؟ در این خصوص باید بگوییم که این هزینه بر‌اساس شرایط مسافر، تعداد سفر و همچنین مقصد سفر متفاوت خواهد بود. در ادامه لیستی کامل از هزینه‌های مربوط به این امر را ارائه کرده‌ایم. 

  • هزینه عوارض خروج از کشور برای مسافر عادی 

    • سفر اول: ۴۰۰ هزار تومان در تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
    • سفر دوم: ۶۰۰ هزار تومان در تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
    • سفر سوم: ۸۰۰ هزار تومان در تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
  • هزینه عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲ برای زائرین حج عمره و تمتع

    • سفر اول: ۱۳۲ هزار تومان در تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
    • سفر دوم: ۱۹۸ هزار تومان در تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
    • سفر سوم: ۲۶۴ هزار تومان در تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
  • هزینه عوارض خروج از کشور برای زائرین عتبات عالیات 

    • سفر اول: ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان در مرز هوایی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در مرز زمینی و دریایی 
    • سفر دوم: ۴۵ هزار تومان در مرز هوایی و ۱۵ هزار تومان در مرز زمینی و دریایی 
    • سفر سوم: ۴۵ هزار تومان در مرز هوایی و ۱۵ هزار تومان در مرز زمینی و دریایی
  • هزینه عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲ برای مرزنشینان 

    • سفر اول: ۷۵ هزار تومان در مرز هوایی و ۲۵ هزار تومان در مرز زمینی و دریایی 
    • سفر دوم: ۶۰۰ هزار تومان در مرز هوایی و ۶۰۰ هزار تومان در مرز زمینی و دریایی 
    • سفر سوم: ۸۰۰ هزار تومان در مرز هوایی و ۸۰۰ هزار تومان در مرز زمینی و دریایی 
  • هزینه عوارض خروج از کشور برای ورزشکاران تیم‌ های ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان

    • سفر اول: ۲۶۴ هزار تومان در تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
    • سفر دوم: ۲۶۴ هزار تومان در تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
    • سفر سوم: ۲۶۴ هزار تومان در تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)

لازم به ذکر است که هزینه‌های ارائه‌شده مربوط به سال ۱۴۰۲ هستند و این هزینه‌ها هر‌ساله تغییر می‌کنند. 

تأثیر سن افراد در هزینه عوارض خروج از کشور 

تأثیر سن افراد در هزینه عوارض خروج از کشور
تأثیر سن افراد در هزینه عوارض خروج از کشور

چنانچه همراه فرزندان خود سفر می‌کنید، لازم است بدانید که عوارض خروج از کشور برای کودکان خردسال همانند بزرگسالان دریافت می‌شود. بر‌اساس قوانین حتی نوزادان نیز شامل تخفیف یا معافیت پرداخت نیستند. 

مدت‌زمان اعتبار عوارض خروج از کشور 

سؤالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که مدت‌زمان اعتبار عوارض خروج از کشور چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که رسید پرداخت عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال اعتبار دارد. با این حساب چنانچه شخصی هنگام واریز وجه عوارض به هر دلیلی نتواند سفر کند، می‌تواند با نگهداری رسید پرداختی و شماره پیگیری پرداخت، در سفر‌های بعدی خود در همان سال از آن استفاده کند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که زمان پرداخت عوارض حداکثر ۳۰ دقیقه پیش از سفر است. با این وجود توصیه می‌کنیم پرداخت عوارض را به دقایق آخر موکول نکنید؛ چرا‌که ممکن است با بروز مشکلات احتمالی، مؤفق به دریافت به‌موقع برگه عوارض نشده و پروازتان دچار مشکل شود. 

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور 

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲
نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲
  • پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه 

همان طور که اشاره کردیم، در گذشته پرداخت عوارض در فرودگاه، پروسه وقت‌گیر و خسته‌کننده‌ای داشت و زمان زیادی از مسافرانی که قصد خروج از کشور را داشتند، تلف می‌کرد؛ اما امروزه روش‌های پرداخت در فرودگاه نیز تغییر کرده و ساده‌تر شده است. به‌عنوان مثال امروزه دستگاه‌های خودپردازی در بخش‌های مختلف ترمینال مسافری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی وجود دارند که به این امر اختصاص داده شده‌اند و مسافران می‌توانند به‌راحتی از طریق این دستگاه‌ها، عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند. 

  • پرداخت از طریق شعب بانک ملی ایران

چنانچه می‌خواهید برای پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعب بانکی اقدام کنید، لازم است بدانید که این کار تنها در شعب مرکزی بانک ملی ایران امکان‌پذیر است. برای این کار تنها کافی است به یکی از شعبه‌های بانک ملی ایران مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام کنید تا فرآیند پرداخت عوارض توسط کارمندان بانک برایتان انجام شود. 

  • پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق دستگاه‌های GSS

امروزه به‌منظور تسهیل فرآیند پرداخت عوارض، در بسیاری از فرودگاه‌های بین‌المللی، دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی (Cashless ATM) تعبیه شده‌اند که مسافران می‌توانند از طریق آن‌ها عوارض خروج از کشور را برای خود پرداخت کنند. 

  • پرداخت از طریق سامانه سداد 

چندین سال است که امکان پرداخت عوارض خروج از کشور به‌صورت آنلاین فراهم شده است. برای انجام این کار تنها کافی است به سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور (سامانه پرداخت الکترونیکی سداد) مراجعه کرده و مراحل پرداخت را به‌صورت آنلاین انجام دهید. 

  • پرداخت عوارض خروج از کشور با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد 

با وجود اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سامانه پلیس گذرنامه، مسافران می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارتخوان سداد برای پرداخت عوارض اقدام کنند. 

  • پرداخت عوارض خروج از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی

امکان پرداخت عوارض به‌صورت آنلاین از طریق درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور برای مسافران امکان‌پذیر است. برای این  کار تنها کافی است به این سامانه مراجعه کرده و ضمن تکمیل اطلاعات، هزینه لازم را پرداخت کرده و رسید و شماره پیگیری خود را جهت ارائه به فرودگاه نگه دارید. 

  • پرداخت از طریق اپلیکیشن بله 

از دیگر روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور به‌صورت آنلاین می‌توان به اقدام از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان بله اشاره کرد. شما می‌توانید به‌راحتی از طریق این اپلیکیشن به‌منظور پرداخت عوارض اقدام کنید. 

افراد معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور 

لازم است بدانید که برخی از افراد، لازم نیست هنگام خروج از کشور برای پرداخت هزینه عوارض خروج اقدام کنند. در ادامه لیست افراد معاف ار پرداخت عوارض خروج از کشور را ارائه کرده‌ایم: 

  •  خدمه پرواز و خدمه کشتی‌ها تجاری و مسافربری 

خدمه پرواز و خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری لازم نیست برای سفر‌های خود، عوارض خروج پرداخت کنند. 

  • دانشجویان 

دانشجویانی که به‌منظور تحصیل به خارج از کشور سفر می‌کنند و دارای مجوز تحصیلی هستند. این افراد در‌صورتی از پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور معاف هستند که بین سفر‌های آن‌ها، حد‌اقل ۳ ماه فاصله باشد.

  • ایرانیان مقیم کشور‌های خارجی 

تمامی ایرانیان مقیم کشورهای خارجی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند و کارنامه شغلی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارند، لازم نیست به‌منظور خروج از کشور، برای پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کنند.  

  • جانبازان و بیماران 

جانبازان و بیمارانی که دارای مجوز شواری پزشکی هستند و برای درمان به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند. 

  • مرز‌نشینان و زائران عتبات عالیات 

کسانی که در روستاهای مرزی کشور زندگی می‌کنند یا کسانی که به زیارت عتبات عالیات می‌روند، فقط یک بار در طول سال نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور دارند و در دفعات بعدی از پرداخت عوارض معاف خواهند بود. مرزنشین به کسانی گفته می‌شود که دارای شماره شناسنامه و کد پستی ثبت‌شده در شهرهای مرزی هستند.

  • افراد دارای گذرنامه سیاسی 

در‌نهایت افراد دارای گذرنامه سیاسی نیز معاف از پرداخت عوارض هستند.

افراد برخوردار از تخفیف برای عوارض خروج از کشور 

همان طور که در بخش هزینه‌ها مشاهده کردید، هزینه عوارض خروج از کشور برای تمامی افراد یکسان نیست. برخی از افراد نظیر ورزشکاران، مرزنشینان و افرادی که به سفرهای زیارتی می‌روند، در مقایسه با سایر افراد از تخفیف پرداخت عوارض سفر برخوردار خواهند بود. 

درخواست استرداد هزینه عوارض خروج از کشور 

برخی از افراد می‌پرسند که آیا امکان استرداد هزینه عوارض خروج از کشور وجود دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که چنانچه به هر دلیلی در پرداخت عوارض خروج از کشور اشتباهی رخ دهد، افراد می‌توانند سایت سازمان امور مالیاتی، درخواستی مبنی‌بر استرداد هزینه عوارض ثبت کنند. 

مدارک لازم جهت پرداخت عوارض خروج از کشور 

به‌صورت کلی مدرک خاصی برای پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور لازم نیست. برای این کار تنها کافی است کارت بانکی خود را به‌همراه داشته باشید و اطلاعات خود را به‌صورت دقیق و معتبر وارد کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که رسید عوارض خروج تنها برای شخصی که هزینه عوارض به نام آن پرداخت شده است، قابل استفاده خواهد بود. 

افزایش نجومی عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱؛ از شایعه تا واقعیت 

اگر اخبار جدید را دنبال کرده باشید، حتماً خبر افزایش نجومی عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ نیز به گوشتان خورده است. طی این اخبار، باید شاهد افزایش عوارض خروج از کشور به رقم ۵ میلیون تومان در سال جاری باشیم. با اعلام این خبر، بسیاری به روند افزایشی عوارض اعتراض کردند. بعد اعتراض‌های مکرر، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این افزایش ۱۴ برابر کاملاً بی‌پایه و اساس است و به صورت شایعه در اخبار اعلام شده است. وی اعلام کرد که در سال جدید احتمال افزایش ۲۰ الی ۴۰ درصدی عوارض خروج از کشور وجود دارد؛ اما افزایش ۱۴ برابری آن شایعه‌ای بیش نیست. در نهایت وی افزود که با توجه به میزان تورم، این رقم بیشتر از ۵۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر نخواهد بود.

در این مطلب از مجله گردشگری سفر‌زون تمامی اطلاعات لازم در‌خصوص عوارض خروج از کشور، از هزینه‌های مربوط به آن گرفته تا نحوه پرداخت و شرایط خاص آن سخن گفتیم. آیا این مطلب برایتان مفید بود؟‌ چنانچه تا‌کنون تجربه خروج از کشور و پرداخت عوارض را داشته‌اید، از شما میخواهیم که اطلاعات سود‌مند خود در‌خصوص پروسه این کار را با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید تا ما نیز از اطلاعات و تجربیات شما بهره‌مند شویم.