غذاهای صربستان بین غذاهای اروپای شرقی، میان مسافران و توریست‌ها مشهور هستند. بلگراد شهر صبحانه‌های خوشمزه و خوش‌عطر است. در بلگراد، می‌توانید هر ساعتی از صبح بیرون بروید، در کافه‌های زیبای شهر صبحانه بخورید و لذت ببرید. این کافه‌ها، مکان‌های خوبی برای صرف وعده‌های میان‌روزی هم هستند. وعده‌های میان‌روزی یا برانچ، این روزها در فرهنگ غذایی بیش‌تر کشورها از جمله ایران، جا‌افتاده است. سفرزون در این مطلب شما را به پنج کافه و رستوران می‌برد که در آن‌ها می‌توانید صبحانه‌ها و برانچ‌های لذت‌بخش نوش‌جان کنید و شما را با برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای صربستان آشنا می‌کند.

سوپرمارکت و لذت صبحانه‌ای ناب

در «سوپرمارکت» از یک صبح دلچسب لذت ببرید
در «سوپرمارکت» از یک صبح دلچسب لذت ببرید

صبحانه در «سوپرمارکت» تجربه‌ای لذت‌بخش است. سوپرمارکت نام فروشگاهی در «بلگراد» است. این فروشگاه از چند بخش تشکیل شده است. در کنار بخش مُد و لباس، یک رستوران هم دارد. در دکور این رستوران، گذشته و آینده با هم ترکیب شده‌اند. این رستوران یک طراحی ساده دارد. طراحی آن یادآور روزهای طلایی بلگراد است. آخر هفته‌ها در این رستوران یک صبحانه‌‌ی آمریکایی خوشمزه سرو می‌شود. بعد از خوردن تست و تخم‌مرغ‌های خوشمزه‌ی صبحانه، به بخش فروشگاه بروید، کمی خرید کنید و از یک صبح دلچسب لذت ببرید.

موقعیت فروشگاه سوپرمارکت بلگراد روی نقشه

گاردن فود و پذیرایی با صبحانه‌ای ناب در میان غذاهای صربستان

ساندویچ‌های «چیاباتا»ی «گاردن فود» بسیار معروفند
ساندویچ‌های «چیاباتا»ی «گاردن فود» بسیار معروفند

ساندویچ‌های «چیاباتا» تخصص کافه «گاردن فود» است. این ساندویچ‌های خوش‌عطر و خوش‌طعم، معمولا با انواع گوشت پر می‌شوند؛ گوشت بوقلمون، ماهی تُن، مرغ و گوساله. می‌شود کمی هم سبزی معطر توی این ساندویچ گذاشت. از آب‌میوه‌های تازه‌ی گاردن فود نمی‌شود گذشت. میلک شیکِ سویا و ماست مایع هم از نوشیدنی‌های محبوبِ گاردن فود است.

موقعیت کافه گاردن فود بلگراد روی نقشه

اگر می‌خواهید بعد از صبحانه کمی هم در بلگراد بچرخید، سفرزون قبلا برای‌تان مقاله‌ای درباره‌ی جاذبه‌های گردشگری صربستان آماده کرده است.

صبحانه در پارکو و لذت در بلگراد

طعم یک نان لذیذ در کافه «پارکو»ی بلگراد
طعم یک نان لذیذ در کافه «پارکو»ی بلگراد

«پارکو» که کافه‌ی کوچک و زیبایی است، در پختن نان متخصص است. غذاهای صربستان بدون نان این کشور چیزی کم دارند. در پارکو ارتباط شما با محیط قطع نمی‌شود. نمای شیشه‌ای آن به مشتریان اجازه می‌دهد تا از زیبایی‌هایِ پارک «نیمارسکی» لذت ببرند. این پارک روبروی کافه پارکو است. پارکو از ساعت ۷ صبح باز است. برای لذت بردن از یک صبحانه‌ی خوشمزه در این کافه، فرصت کافی دارید. پارکو یک گوهر است. گوهری با عطر پختِ نان تازه. یادتان نرود که پنکیک و مرباهای خانگی پارکو را امتحان کنید. تخم‌مرغ سنتی و تست فرانسوی را هم فراموش نکنید. غذاهای صربستان به‌خاطر نان و قهوه بسیار مشهورند.

موقعیت کافه پارکوی بلگراد روی نقشه

کافه کُزمِتیجار و یک صبحانه‌ی واقعی

پنکیک آمریکایی را در کافه «کزمتیجار» امتحان کنید
پنکیک آمریکایی را در کافه «کزمتیجار» امتحان کنید

کافه «کُزمِتیجار» در بلگراد یک نعمت واقعی است. اگر می‌خواهید به این کافه بروید، حتما با دوستان‌تان بروید. لذت گردش جمعی در بلگراد کم‌نظیر است. امتحان کردن غذاهای صربستان، با صبحانه در این کافه کامل می‌شود. اگر سه نفر بودید، گرانولا، تخم‌مرغ زده شده و پنکیک آمریکایی را حتما امتحان کنید. قیمت هر کدام از این غذاها کم‌تر از ۵ یورو است. چه چیزی بهتر از یک صبحانه‌ی ارزان و خوشمزه در شهر جادویی بلگراد؟

قهوه به سبکِ صربستان در کافه «کزمتیجار»
قهوه به سبکِ صربستان در کافه «کزمتیجار»

تنوع قهوه هم زیاد است. از قهوه‌ی نیکاراگوئه تا قهوه‌ی برزیل و اتیوپی. در این کافه، می‌گذارند قهوه‌ها آرام دم بکشد. عطر قهوه حس بویایی شما را نوازش می‌کند. پس عجله نکنید. بگذارید که صبحانه در بلگراد را به خوبی تجربه کنید!

موقعیت کافه کُزمتیجار بلگراد روی نقشه

هتل هُنرِ بلگراد ، طعم ناب شیرینی وافل 

طعم ناب وافل بلژیکی را در «هتل هنر» بلگراد امتحان کنید
طعم ناب وافل بلژیکی را در «هتل هنر» بلگراد امتحان کنید

رستوران هتل «هنر» بلگراد، برای تمام سلیقه‌ها صبحانه و غذا دارد. در این هتل زیبا و مدرن، می‌توانید با پرداخت ۱۰ یورو، از صبحانه استفاده کنید. تنوع غذاهای گرم این رستوران بسیار زیاد است. حتما یک غذای گرم را از میان منوی غذاهای صربستان  امتحان کنید. یادتان باشد که طعم وافل بلژیکی این‌جا کم‌نظیر است. کِرِم‌های خوشمزه‌ی روی این وافل‌ها صبحانه‌ای خاطره‌انگیز برای‌تان می‌سازند.

موقعیت هتل هنر بلگراد روی نقشه

و اما غذاهای صربستان …

غذاهای صربستان را می‌توان از خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای حوزه‌ی بالکان دانست. صربستان بهشت گوشت‌خوران است، اما گیاه‌خواران هم می‌توانند از شکم‌گردی در صربستان لذت ببرند. در سفر به این کشور حتما غذاهای محلی صربستان را امتحان کنید. غذاهایی خوش‌عطر با رنگ‌هایی زیبا و طعمی کم‌نظیر.

موچکالیتزا ، یک خاطره‌ی خوب از غذاهای صربستان

طعم لذیذ و ناب «موچکالیتزا» فراموش نشدنی است
طعم لذیذ و ناب «موچکالیتزا» فراموش نشدنی است

شما هم میزبان یک میهمانی کباب گوشت بودید و حالا نمی‌دانید با گوشت‌های باقی‌مانده چه کنید؟ «موچکالیتزا» (Mućkalica) تنها انتخاب شماست! موچکالیتزا نوعی خوراک گوشت و سبزیجات است. نکته این‌جاست که اگر گوشت این خوراک کمی کبابی باشد، لذت و طعم نابی برای‌تان دارد. برای آن‌ها که دنبال طعم‌های ناب زندگی هستند، موچکالیتزا خاطره‌ی خوب سفر به بلگراد است. موچکالیتزا را در رستوران Dva Jelena امتحان کنید؛ یک رستوران خاص در یک محله‌ی متفاوت به نام Skadarlija  در بلگراد.

آدرس رستوران: Dva Jelena, Skadarska 32, Beograd, Serbia, +۳۸۱ ۱۱ ۷۲۳ ۴۸ ۸۵

 

پِرِبراناچ یا همان خوراک لوبیا 

مردم صربستان در پختن «پِرِبراناچ» یا همان خوراک لوبیا مهارت دارند
مردم صربستان در پختن «پِرِبراناچ» یا همان خوراک لوبیا مهارت دارند

در میان غذاهای صربستان «پِرِبراناچ» (Prebranac) از شهرت زیادی برخوردار است. دانشجویان صربستانی اما نظر متفاوتی دارند.  احتمالا بدترین خاطره از دوران تحصیل‌ آن‌ها خوردن همین غذا باشد. اما پربراناچ غذایی است که شهرت جهانی دارد. مردم صربستان را باید پادشاه پختن خوراک لوبیا دانست و پربراناچ در میان غذاهای محلی صربستان محبوب است. بعضی‌ها کمی هم سوسیس گوشت به آن اضافه می‌کنند. گوشت می‌تواند طعم رویایی این غذا را بهتر کند. پربراناچ با کمی گوشت، با پرزهای زبان شما مهربان‌تر هستند. پربراناچ را در رستوران Kalemegdanska Terasa، که یک رستوران قدیمی است، امتحان کنید. می‌توانید این رستوران را در محله‌ی قدیمی بلگراد پیدا کنید.

آدرس رستوران: Kalemegdanska Terasa, Stari Grad, Beograd, Serbia, +۳۸۱ ۱۱ ۳۲۸ ۳۰ ۱۱

پیِسکاویتزا ، یک گنج ملی

«پیِسکاویتزا»، ویژه‌ی طرفداران گوشت
«پیِسکاویتزا»، ویژه‌ی طرفداران گوشت

در ابتدای مقاله گفتیم که مردم صربستان را باید پادشاهان گوشت دانست. «پیِسکاویتزا» (Pljeksavica) هم غذایی است که گوشت کبابی، اساس آن را تشکیل می‌دهد. این غذا را با عنوان «همبرگر صربستانی» هم می‌شناسند. اگر از ما بپرسید، همبرگر صربستانی با همبرگرهایی که شهرت جهانی دارند قابل مقایسه نیست. همبرگر صربستانی بسیار خوشمزه و پرگوشت است. این غذا در میان غذاهای صربستان بسیار معروف است. اگر آن را با پنیر فراوان بخورید، حتما تجربه‌ی به یادماندنی این غذا، به دفتر خاطرات زندگی‌تان اضافه می‌شود. همبرگر صربستانی با پنیر کمی سنگین می‌شود، اما این غذا یک گنج ملی است! در سفر به صربستان، در رستوران «بلاویستا»ی بلگراد از این غذا لذت ببرید. در این رستوران، منظره‌های زیبایی از درختان و صدای آرامش‌بخش رودخانه خوشحالی خوردن این غذا را دوبرابر می‌کند.

آدرس رستوران: Bella Vista, Karadjordjeva 2-4, Savsko pristanište, Belgrade, Serbia, +۳۸۱ ۱۱ ۲۶۳ ۲۹ ۵۷

ریبلا چوبرا ، سوپ تندِ روزهای سردِ زمستانی

«ریبلا چوبرا»، سوپ تند ماهی است
«ریبلا چوبرا»، سوپ تند ماهی است

سوپ ماهی با طعمی تند. این یک تعریف کوتاه است برای سوپ ریبلا چوپرا (riblja corba). سوپی که غذایی عادی است برای روزهای سرد زمستانی مردم صربستان. اگر به طعم تند علاقه دارید این غذا را نباید از دست بدهید. ریبلا چوبرا را باید پرحرارت‌ترین غذای صربستان دانست! این غذا را حتما در رستوران متفاوت «وودنیکا» امتحان کنید.

آدرس رستوران: Restoran Vodenica, Kod Nebojsa kule, Belgrade, Serbia, +۳۸۱ ۱۱ ۲۶۲ ۸۲ ۵۰

سالاد شوپسکا ، یک سالاد ساده اما خوشمزه

«شوپسکا»، یک غذای ساده اما کم‌نظیر
«شوپسکا»، یک غذای ساده اما کم‌نظیر

بعد از چند غذای سنگین و چرب، شاید حالا وقتش باشد که سراغ یک غذای سالم برویم. مردم صربستان در درست کردن سالادهای گوناگون هم مهارت زیادی دارند. در بالای فهرست سالادهای صربستان، باید سالاد شوپسکا (Shoska) را قرار داد. شوپسکا ریشه‌ی بلغاری دارد اما به غذای اصلی بیش‌تر کشورهای حوزه‌ی بالکان تبدیل شده است. گوجه‌فرنگی، خیار، پیاز، فلفل و پنیر سفید را برای تجربه‌ی یک سالاد شاهانه مخلوط کنید. کمی هم بالزامیک اضافه کنید و چاشنی‌های مورد علاقه‌ی خودتان را هم فراموش نکنید. حالا از یک سالاد عالی لذت ببرید. پیشنهاد ما این است که از یک مغازه‌ی کوچک محلی در بلگراد، مواد مورد نیاز خود را بخرید و این سالاد را خودتان درست کنید! سبک است، آسان درست می‌شود، و پول بیش‌تری هم برای‌تان می‌ماند.