ترکیه، همسایه شمال غربی ایران، از اصلی‌ترین و پر‌بازدید‌ترین کشورها، برای گردشگران ایرانی است. به‌ غیر‌از نزدیکی، جاذبه‌های فراوان طبیعی، تاریخی و هنری زیادی در ترکیه وجود دارد که در کنار سیاست‌های جذب گردشگرِ دولت ترکیه، این کشور را به مقصد پرطرفداری برای گردشگری تبدیل کرده است. در فصل تابستان، ترکیه روز‌های گرم و شلوغی را پشت سر می‌گذارد. در این مطلب قصد داریم تا شما را به جنوب غربی این کشور ببریم و در شهر بدروم، از یک قلعه‌‌ی شگفت‌انگیز بازدید کنیم. قلعه سنت پیتر مقصد امروز ماست. سفرزون را تا پایان همراهی کنید.

saadatrent

 

بدروم بندری زیبا و پر‌جاذبه در استان موغله ترکیه است که با پیشرفت‌های چشم‌گیر در زمینه‌ی صنعت توریست به شهری محبوب در میان گردشگران تبدیل شده است. مجاورت با دریای اژه و داشتن آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای، طبیعتی جذابی برای این شهر ساخته است. قلعه سنت پیتر مهمترین و شناخته‌شده‌ترین بنای تاریخی این شهر است که در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده است. اهمیت قلعه‌ به اندازه‌ای است که امروزه به عنوان نماد شهر بدروم شناخته می شود.

تاریخچه قلعه سنت پیتر

قلعه سنت پیتر
قلعه سنت پیتر

قلعه سنت پیتر (یا بدروم) تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. ساخت این قلعه در سال ۱۴۰۲ میلادی، توسط شوالیه‌های هوسپیتالر، در وقف قدیسی به نام سنت پیتر آغاز شد. سال ۱۴۳۷ عملیات ساخت قلعه به پایان رسید. اما در پی حمله‌ی ترکان عثمانی و تسلط آن‌ها بر این منطقه در سال ۱۵۲۲ شوالیه های شکست خورده مجبور شدند تا این قلعه را به فاتحان مسلمان واگذار کنند. به دستور سلطان سلیمان، کلیسای این قلعه تبدیل به یک مسجد شد و مناره‌ای در کنار آن ساختند. برای قرن‌های طولانی این قلعه در هیچ نبرد مهمی آزمایش نشد تا این‌که در زمان جنگ جهانی اول، فرانسوی‌ها آن را تصرف کرده و مناره را تخریب کردند. مناره در سال ۱۹۹۷ میلادی بازسازی شد. قلعه‌ی تاریخی سنت‌پیتر، کاربری‌های زیادی را پشت سر گذاشته و از پایگاه نظامی و زندان به مکانی برای بازدید بدل شده است.

ساختمان قلعه سنت پیتر

قلعه سنت پیتر
قلعه سنت پیتر

این قلعه در حدود سی‌هزار متر مربع مساحت دارد و دارای پنج برج است که با نام های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و برج مار شناخته می‌شوند. برای محافظت از هر قسمت قلعه، شوالیه‌هایی از ملیت‌های مختلف در نظر گرفته می شدند و همین موضوع، دلیل نامگذاری برج‌هاست. در ساخت این قلعه، از قلعه‌ای مشابه در منطقه‌ی رودس یونان الهام گرفته شده است. همین‌طور از سنگهای به جا مانده از مقبره‌ی هالیکارناسوس در ساخت قلعه استفاده شده که از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر بدروم ترکیه است. قلعه سنت پیتر شامل یک حیاط اصلی، برج‌ها و راهرو‌های منتهی به آن‌ها، کلیسایی کوچک و یک موزه‌ی باستان‌شناسی بزرگ است.

قلعه سنت پیتر
قلعه سنت پیتر
قلعه سنت پیتر
قلعه سنت پیتر

جاذبههای قلعه سنت پیتر

قلعه سنت پیتر
قلعه سنت پیتر

در بدو ورود به قلعه، وارد محوطه‌ای می‌شوید که با سنگ‌های مرمر آراسته شده و تعداد زیادی زره متعلق به  جنگجویان جنگ‌های صلیبی در آن به نمایش در‌آمده است. پس از عبور از دروازه، به حیاط اصلی قلعه می‌رسید که در آن، قبل از هر‌چیز یک درخت توت سفید کهنسال نظرتان را جلب می‌کند. در حیاط اصلی، یک مجموعه‌ی بزرگ از سفالینه‌های یونانی و رومی به همراه برخی اشیاء بازمانده از قرن چهاردهم میلادی تا دوران معاصر نگهداری می‌شوند.  در سمت شرقی حیاط، یک کلیسای کوچک قرار دارد که با تصرف قلعه به دست عثمانیان مناره‌ای نیز به نشانه‌ی مسجد در کنار آن ساخته شده است.

در هنگام بازدید از قلعه می‌توانید از دو کشتی بازسازی شده نیز دیدن کنید. یکی از کشتی‌ها که متعلق به اواخر عصر رومی‌هاست، در حدود ۱۵۰۰ سال پیش غرق شده، ولی امروزه بازسازی و از آن نگهداری می‌شود. پس از قدم زدن روی عرشه‌ی این کشتی می‌توانید به طبقه‌ی پایین آن رفته و از اشیاء باستانی کشف شده در آن، نظیر ظروف سفالین دسته دار، دیدن کنید. همچنین در این قلعه اتاق‌هایی وجود دارد که متعلق به شاهزاده خانم‌های این نواحی بوده است و برخی جواهرات زنان ترک نیز در آن قابل رؤیت است.

 نمای داخلی ۳۶۰ درجه از قلعه سنت پیتر

موزه باستانشناسی زیر آب بدروم 

موزه باستان‌شناسی زیر آب
موزه باستان‌شناسی زیر آب
موزه باستان‌شناسی زیر آب
موزه باستان‌شناسی زیر آب

این موزه از مهم‌ترین موزه‌ها از نوع آرکئولوژی یا باستان‌شناسی در سراسر دنیاست و بسیاری از یافته‌های باستانشناسی زیر آب در شهر بدروم در این موزه به نمایش در‌آمده است. این موزه شامل عتیقه‌هایی باستانی به‌ویژه از دوران برنز است. همچنین مجموعه‌ای از اشیاء بازمانده از کشتی‌های غرق شده در دریای اژه مانند آمفورا در این موزه قرار دارد. به علاوه، نقشه‌ها، مدل‌ها، طرح‌ها، نقاشی‌های دیواری، تصاویر متحرک و ویدئو‌های مختلفی با هدف ارائه‌ی اطلاعات لازم به بازدیدکنندگان، در این موزه در نظر گرفته شده است. دولت ترکیه در دهه شصت میلادی، بخش‌هایی از فضای قلعه سنت پیتر را به ساخت این موزه اختصاص داد. با قدم زدن در این موزه‌ی پر رمز و راز، از حقایق دنیای باستان حیرت زده خواهید شد.

محوطه بیرونی قلعه سنت پیتر

قلعه سنت پیتر
قلعه سنت پیتر

قبل از ورود به داخل بنای قلعه و موزه می‌توانید در محوطه بیرونی قلعه بنشینید و از فضا لذت ببرید. فضای محوطه معمولاً آرام و به دور از هیاهو و شلوغی خیابان‌ها و صدای ماشین‌ها است. حتی در این محوطه کافه‌ای وجود دارد که انوع قهوه‌، چای و آب میوه‌های خنک سرو می‌کند. در حیاط داخلی قلعه نیز یک کافه‌ی دیگر وجود دارد که می‌توانید انواع میان‌وعده‌ها و نوشیدنی‌ها را در آن میل کنید. به علاوه، می‌توانید از تماشای طاووس و پرندگانی دیگر نیز در اطراف حیاط لذت ببرید. نمای این قلعه در شب با نور‌پردازی فوق العاده‌ بسیار تماشایی است.

دسترسی

اگر با وسیله‌ی شخصی سفر نکرده‌اید، ‌بهتر است از مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها برای بازدید از این قلعه‌ی زیبا استفاده کنید. این مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها از جاده‌‌ی اصلی به سمت قلعه‌ می‌روند و در مسیر این جاده رستوران‌ها و فروشگاه‌های رنگارنگ و متنوعی را خواهید دید. بهتر است صبر کنید تا اتوبوس یا مینی بوس به ترمینال یا ایستگاه پایانی برسد. از این ایستگاه تا قلعه‌ی سنت‌پیتر حدود ۷۰۰ متر فاصله است و می‌توانید با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی خود را به قلعه که در کنار بندر‌گاه قرار دارد برسانید.

موقعیت قلعه سنت پیتر روی نقشه گوگل

بهترین زمان بازدید

قلعه

بدروم شهری بندری است و آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد. اگر در تابستان به بدروم سفر می‌کنید، حتماً مراقب آفتاب شدید و هوای مرطوب آن باشید. به دلیل گرمای هوا بهتر است که بازدید از قلعه سنت پیتر را به صبح زود یا عصر موکول کنید. ضمن پوشیدن لباس مناسب، کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنید!

بر روی برج‌های قلعه سنت پیتر،‌ پهنه‌ی آبی دریای اژه زیر پایتان است.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های بدروم کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون