تهران شهری است که از دل آن قصه‌های بسیاری بیرون می‌آید. شهری که با آمدن قاجار شکل دیگری به خود گرفت و توسعه پیدا کرد. این شهر کوچه پس کوچه‌های بسیاری دارد که می‌توان ساعت‌ها از تاریخ آن‌ها صحبت کرد. اما میدان های تهران موضوع دیگری است که جذابیت خاصی دارد.

saadatrent

میدان‌ها در تمام شهرهای کوچک و بزرگ محلی برای بسیاری از امور مهم و اتفاقات خاص تاریخی است. حتی نام میدان‌ها با حساسیت بیشتری انتخاب می‌شود. حالا در این مطلب از سفرزون به سراغ میدان های تهران می‌رویم. در این‌جا ۱۰ میدان قدیمی تهران می‌شناسیم. با سفرزون در این گشت و گذار همراه شوید.

میدان آزادی ، جایی برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله

میدان آزادی اولین تصویری است که با نام تهران گره خورده است. میدان آزادی نماد تهران است. این میدان عظیم در دوران پهلوی بنا شد. هدف از ساخت بنا برگزاری جشن‌‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران بود. این میدان از قدیمی‌ترین میدان های تهران است. تا پیش از انقلاب میدان آزادی را میدان شهیاد می‌خواندند. این میدان از شرق به خیابان آزادی ، از شمال به بزرگراه محمدعلی جناح، از غرب به بزرگراه لشگری (جاده مخصوص کرج) و از جنوب به بزرگراه آیت‌الله سعیدی پیوند دارد.

این بنا با طراحی و معماری حسین امانت ساخته شد. میدان آزادی با مرکزیت برج آزادی یکی ازدیدنی‌های خاص تهران است. این اثر بزرگ‌ترین میدان ایران محسوب می‌شود.

 

میدان امام خمینی ، داستانی طولانی در میدان های تهران

این میدان در طول زمان تغییرات بسیاری دیده است. میدان امام خمینی در یکی از مناطق مهم تهران است. این میدان در سال ۱۲۸۴ هجری قمری در دوره‌‎ی ناصرالدین شاه و به دستور امیر کبیر ساخته شد. میدان امام خمینی از میدان های تهران است که در پلانی مستطیلی بنا شده است.

این اثر یکی از نخستین گذرگاه‌های تهران است که سنگفرش و آسفالت شده است. بنای میدان حدود ده سال طول کشید. روزگاری اکثر ساختمان‌های مهم شهر در اطراف این میدان بودند. ساختمان نظمیه، آن ساختمان بانک شاهی ایران، ساختمان اداره بلدیه، ساختمان تلگرافخانه، اداره عبور و مرور و… از این بناهای مهم بودند. در گذشته میدان امام خمینی با اسامی میدان توپخانه، میدان سپه شناخته می‌شد. این مکان محلی بود برای رژه، اعدام‌ها و بسیاری از حوادث مهم دیگر. گشت و گذار در این منطقه بسیار لذت‌بخش است و شما را به دل بافت تاریخی تهران می‌برد.

میدان انقلاب ، بوی خوش کاغذ و کتاب

میدان انقلاب یکی از اصلی‌ترین میدان های تهران است. این میدان در گذر ایام حوادث مختلفی را سر گذرانده. میدان انقلاب در دوره‌های مختلف به نام  میدان ۲۴ اسفند یا میدان مجسمه شناخته می‌شد. دلیل این نام‌گذاری تولد رضا شاه در تاریخ ۲۴ اسفند بود. به همین مناسبت مجسمه‌ای تمام قد از او را در مرکز میدان قرار داده بودند. به مرور با تغییرات مختلفی که در کشور اتفاق افتاد این میدان نیز تغییر کرد. در حال حاضر گنبدی آبی رنگ در میانه‌ی میدان خودنمایی می‌کند. میدان انقلاب پاتوق دانشجویان است. اطراف میدان پر است از کتابفروشی، کافه و سینماهای مختلف. اگر هوس یک پیاده روی جانانه و خوش رنگ دارید به این میدان سر بزنید.

میدان فردوسی ، به یاد یاقوت

میدان فردوسی
میدان فردوسی

یکی دیگر از میدان های تهران که حوادث بسیاری دیده است همین میدان است. میدان فردوسی محلی بود برای بسیاری از مقاومت‌ها و اعتراض‌های سیاسی. این میدان در طی مراسمی بسیار باشکوه در ۱۷ خرداد ۱۳۳۸ میزبان مجسمه‌ی ابوالقاسم فردوسی شد. این اثر سالیان سال است که از نمادهای مهم شهر تهران است. علاوه بر تمام حوادث سیاسی و اجتماعی مهمی که در میدان رخ داد، نام این میدان با زن سرخ پوش گره خورده است. زنی که هر روز عصر با لباس‌هایی سرخ در میدان به انتظار کسی می‌نشست. روایت‌های درباره‌ی یاقوت بسیار است و هیچکس راز او را کشف نکرد. میدان فردوسی در حال حاضر مرکزی است برای انجام معاملات صرافی‌ها.

میدان راه آهن ، اثری ملی

یکی از میدان های تهران که در لیست آثار ملی ایران قرار دارد. مجموعه‌ی میدان راه آهن در روزگار حکومت پهلوی اول بنا شد. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ی ثبت ۳۶۳۹ به ثبت ملی رسید. میدان راه آهن یکی از شلوغ‌ترین میدان‌های شهر است. اگر دوربینی به‌دست دارید و می‌خواهید به ثبت زندگی جاری بپردازید، به سوی راه آهن حرکت کنید.

میدان هفت تیر ، به زودی میدانی زیر زمینی

میدان هفت تیر پیش از انقلاب به نام میدان بیست و پنج شهریور شناخته می‌شد. این تاریخ مصادف با روز آغاز پادشاهی محمدرضاشاه پهلوی بود. این میدان یکی از میدان های مرکزی تهران محسوب می‌شود. اطراف هفت تیر را فروشگاه‌های و شرکت‌های مختلفی فرا گرفته‌اند. علت نام‌گذاری این روز بر میدان حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ است. طبق نقشه‌ی جدید که شهرداری تهران ارائه کرده است این میدان طی پروژه‌ای بزرگ به میدانی زیر زمینی تبدیل می‌شد.

میدان ولیعصر ، یک سازه‌ی شهری مهم

میدان ولیعصر
میدان ولیعصر

از دیگر میدان های تهران که اهمیت فراوانی دارد می‌توان ولیعصر اشاره کرد. این میدان پیش از انقلاب دلی عهد نام‌داشت. این میدان در نقطۀ برخورد خیابان ولی‌عصر، بلوار کریمخان زند و بلوار کشاورز قرار گرفته‌ است. این میدان مهم یکی از سازه‌های دیدنی شهر است. این پروژه‌ی بزرگ در ۷ طبقه و با ۴۵ هزار متر ساختمان احداث شده است. میدان ولیعصر یکی از میدان‌های زیر زمینی تهران است.

میدان دربند ، نام آشنای کوهنوردان

میدان دربند در یکی از خوش آب و هواترین نقاط تهران قرار دارد. این میدان در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد. یکی از درهای کاخ به سمت این میدان باز می شود. کوهنوردان این منطقه را به‌خوبی می‌شناسند.

میدان نبوت ، جایی برای خرید

این میدان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای هدف برای برای خریداران است. میدان نبوت مانند سایر میدان های تهران پیش از انقلاب نام دیگری داشت. این میدان را هفت حوض می‌خواندند. علت این نام‌گذاری وجود هفت حوض در مرکز ابتدایی میدان بود. رفته رفته تعداد این حوض‌ها بیشتر شد. مراکز خریدی که در این منطقه قرار دارند، این‌جا را شلوغ و پر از رفت و آمد کرده‌اند. میدان هفت حوض در محله‌ی نارمک قرار دارد. این میدان شب‌ها با نورپردازی‌های فوق‌العاده دیدنی‌تر می‌شود.

میدان امام حسین ، یادگاری از چشم‌های فوزیه

میدان امام حسین نیز در فهرست میدان های قدیمی تهران قرار می‌گیرد. این میدان پیش از انقلاب به یاد یکی از همسران محمدرضا شاه، فوزیه نام داشت. این میدان در حال حاضر بسیار پر تردد است. میدان امام حسین در حال حاضر یک پیاده راه عظیم است. در این مجموعه یادمانی برای شهدا بنا شده است. حوالی عصر این مکان بسیار شلوغ می‌شود. عبور و مرور از طریق زیر گذر ماشین رو امکان پذیر است.

میدان حسن آباد ، یک چهار گوشه‌ی باشکوه

میدان حسن آباد یکی از خاص‌ترین میدان های تهران است. این میدان با معماری ویژه‌ی خود چشم همه‌ی مردم شهر و مسافران را متعجب می‌کند. میدان حسن آباد که اسامی مختلفی را داشته چهارگوشه‌ای است دلربا. نام نهایی میدان هم‌نام با وارث اراضی آن، یعنی حسن فرزند میرزا یوسف آشتیانی است. از نام‌‎های قبلی این میدان می‌توان به این موارد اشاره کرد: میدان ملک‌المتکلمین، میدان هشت گنبد، میدان پهلوی و میدان ۳۱ شهریور اشاره کرد. ساخت و سازهای مختلفی در دوره‌های متفاوت در شکل این بنا رخ داد. در نهایت با همت شهرداری و سازمان میراث فرهنگی شکل امروزی آن ثابت ماند.

تهران شهر باغ‌ها و میدان‌ها بوده. به مرور با توسعه و نوسازی‌ها بخش عمده‌‎ی زیباهایی تهران از بین رفته است. اما هنوز بازدید از این میدان‌ها خالی از لطف نیست. به بازدید از این میدان‌های ارزشمند بروید و در بناهای اطراف آن‌ها به جستجوی سرنخ‌های تاریخی بپردازید. علاوه بر میدان‌هایی که در این مطلب ذکر شده‌اند، میادینی قابل توجه دیگری در پایتخت هستند. شما هم در معرفی این مکان‌ها با ما شریک شوید.

 


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور تهران گردی

برای مشاهده‌ی تورهای تهران گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.