متاسفانه اکثر ما تنها در کشورهای دیگر به دنبال جاذبه‌های طبیعی و زیبا هستیم، اما غافل از اینکه آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم! کشور عزیزمان ایران، دارای چهار اقلیم مختلف است و در هر گوشه از خود، جاذبه‌ای طبیعی و زیبا دارد که منتظر است ما را با آن شگفت زده کند. خیلی بی انصافی است اگر این همه مناظر تماشایی کشور خودمان را رها کنیم و تنها به قصد دیدن جاذبه‌های معمولی، عازم کشورهای خارجی شویم. باداب سورت دقیقا یکی از همان جاذبه‌های تماشایی طبیعی است که صحبت آن را ‌کردیم. باداب سورت، این شگفتی طبیعت ایران، یکی از منحصر به فردترین پدیده‌های طبیعی است که نمونه آن را تنها می‌توانید در کشور ترکیه بیابید. پس اگر شما نیز کنجکاو شده‌اید، با سفرزون همراه شوید تا این چشمه‌های هفت رنگ را بهتر بشناسید.

saadatrent

آشنایی با چشمه باداب سورت

باداب سورت نام یکی از جاذبه‌های دیدنی و منحصر به فرد ساری است که بین ساری و سمنان قرار دارد. این جاذبه از چندین چشمه زیر زمینی مختلف تشکیل شده است. اما این تمام داستان نیست. باید بدانید که هر یک از این چشمه‌ها دارای طعم، رنگ، بو و حتی خواص منحصر به فرد خود هستند. زمانی که آب این چشمه‌ها از دل خاک بیرون می‌زند، آرام آرام از سراشیبی به پایین می‌لغزد و در مسیر خود، چندین و چند چشمه کوچک و بزرگ مختلف را ایجاد می‌کند. به دلیل اینکه آب هر یک از این چشمه‌ها از نظر رنگ، بو و سایر خواص طبیعی با هم تفاوت دارند، هر کدام به یک رنگ دیده می‌شوند. گویی مادر طبیعت در باداب سورت برای ما جشنواره رنگ‌ها را برگزار کرده است. این منطقه دارای زیبایی‌های بی‌نظیری است و تا زمانی که به آن سفر نکنید، متوجه شگفتی اش نخواهید شد.

باداب سورت
باداب سورت

ویژگی‌های چشمه باداب سورت

گفتنی است که چشمه باداب سورت دارای خواص درمانی بسیار متعددی است و همانطور که اشاره کردیم، به دلیل تفاوت جنس آب‌ چشمه‌هایی که از دل خاک می‌جوشند، هر یک از حوضچه‌ها حتی خواص درمانی منحصر به فردی نیز دارند. بسیاری از بازدید کنندگان، برای درمان دردهای عضلانی و روماتیسم عازم باداب سورت می‌شوند. البته در یک بار بازدید نباید انتظار معجزه داشته باشید، معمولا طی بازدیدهای مکرر و استفاده منظم از آب چشمه باداب سورت، درمان نیز صورت می‌گیرد و می‌توانید به صورت همیشگی از شر دردهای عضلانی و مفصلی مختلف راحت شوید. برخی از این حوضچه‌ها دارای خواص ضد عفونی کنندگی هستند و شما با آب تنی در آن می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

باداب سورت
باداب سورت

دیدنی های باداب سورت

باداب سورت با وجود اینکه نام یک منطقه است، اما دیدنی‌های مختلفی را در دل خود جای داده و تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم کشور عزیزمان ایران شده است. به همین خاطر قصد داریم تا در این قسمت شما را با دیدنی‌های باداب سورت آشنا کنیم تا بتوانید در بازدید خود از این منطقه تماشایی، از جزء به جزء آن لذت ببرید.

چشمه‌های رنگارنگ با خواص متفاوت

همانطور که اشاره کردیم، این جاذبه تماشایی و چشم نواز از ترکیب چندین و چند چشمه مختلف به وجود آمده است. خوشبختانه شما می‌توانید از انواع این چشمه‌ها بازدید کنید و به سراغ سر چشمه آنها بروید!

  • چشمه سیاه تیل: چشمه سیاه تیل همان چشمه‌ای است که در کنار آن، مواد سیاه رنگی را مشاهده می‌کنید. این مواد سیاه رنگ لجن‌های طبیعی هستند و حکم یک ماده کاملا درمانی را دارند. مردم محلی از این لجن برای لجن درمانی و کاهش درد‌های عضلانی استفاده می‌کنند. اگر کنجکاو هستید، باید بدانید که سیاه تیل در زبان محلی به معنای گل سیاه است.
  • اکسیر حیات. البته پیش از شروع باید بدانید که این تنها یک نام اسطوره‌ای است و نباید انتظار عمر جاودان را داشته باشید! در شمال غربی باداب سورت، چشمه‌هایی از دل خاک می‌جوشند که آنها را به نام چشمه‌های اکسیر حیات می‌شناسند. در این بخش حدود ۱۱ چشمه وجود دارد که متاسفانه در حال حاضر فقط شش چشمه جوشان هستند و پنج چشمه دیگر آب زیادی ندارند. نکته جالب توجه در مورد چشمه‌های اکسیر حیات این است که آب این چشمه‌ها دقیقا همانند نوشابه، گاز دارند و نارنجی و ترش مزه هستند!
  • چشمه ترش. اگر این پلکان رنگارنگ را همینطور بالا بروید، به سر چشمه آب‌های ترش قرمز و نارنجی رنگ خواهید رسید. هرچه پیش می‌روید، رد رسوب نارنجی و قرمز روی زمین بیشتر و بیشتر می‌شود و این نشان دهنده آن است که مسیر درستی را پیش گرفته‌اید. ترشی آب این چشمه‌ها از نام آنها پیداست و گفتنی است که رنگ خود را نیز مدیون وجود رسوبات آهن طبیعی هستند.
  • چشمه شور. چشمه شور جزء پر آب‌ترین چشمه‌های باداب سورت محسوب می‌شود و حدود ۱۵ متر قطر دارد. آب حوضچه‌ شور، بسیار شور است و دور تا دور آن را رسوبات سیاه رنگی که همان لجن‌های درمانی هستند، فرا گرفته‌اند. این چشمه بیشترین خاصیت درمانی را دارد و بسیاری از بازدید کنندگان، با امید کاهش درد‌های عضلانی و روماتیسم، وارد آن می‌شوند.
  • گودال زمان. شاید بیان این موضوع بسیار ناراحت کننده باشد، اما باید بدانید که باداب سورت با کاهش بارندگی و استفاده بی رویه از آب‌های زیر زمینی، رو به خشکی و نابودی کامل است. گودال زمان یکی از چشمه‌های خشکیده باداب سورت است که بر اساس نظر باستان‌شناسان، قدمت آن به دوران شاه عباس باز می‌گردد. دیدن گودال زمان شاید تلخ‌ترین بخش بازدید از باداب سورت باشد اما می‌توان آن را به عنوان زنگ هشداری دانست که به ما می‌گوید باید تلاش کنیم تا امانت‌دار خوبی برای این گنج‌های طبیعی باشیم و آنها را سالم و پرآب به دست نسل‌های بعدی بسپاریم.
چشمه‌های رنگارنگ
چشمه‌های رنگارنگ
چشمه آب ترش
چشمه آب ترش

اقامت و کمپینگ در باداب سورت

در اطراف باداب سورت خبری از هتل‌های لوکس، مجلل و پنج ستاره نیست. اما نگران محل اقامت خود نباشید. زیرا می‌توانید به روستای اروست که در نزدیکی باداب سورت قرار دارد، مراجعه کنید و شب را در خانه و ویلاهای شخصی روستاییان سپری کنید. این خانه‌ها دارای امکانات رفاهی بسیار کاملی هستند، و در عین حال قیمت‌های بسیار مقرون به صرفه‌ای نیز دارند. اما عده‌ای از بازدید کنندگان ترجیح می‌دهند تا به جای اقامت در یک خانه آجری، شب را زیر آسمان زیبای خداوند به صبح برسانند. اگر شما نیز چنین روحیاتی دارید، می‌توانید با در نظر گرفتن برخی از مسائل، شب را در آنجا کمپ بزنید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید. اما باید حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • به خاطر موضوعات امنیتی و حفاظت از محیط زیست، امکان کمپ زدن در نزدیکی پلکان باداب سورت وجود ندارد.
  • در زمین‌های کشاورزی شخصی مردم نباید کمپ بزنید.
  • حتما لباس گرم همراه داشته باشید.
  • مراقب بر افروختن آتش در طبیعت باشید.
  • به هیچ وجه امکان کمپ زدن در نزدیکی حسینیه روستا و داخل حیاط آن وجود ندارد.
  • بهتر است به صورت گروهی کمپ بزنید.

باداب سورت

دانستنی‌ها و نکات مهم، قبل از بازدید باداب سورت

  • پیش از هر چیز باید بدانید که حتما بازه زمانی شش صبح تا حدود هشت شب را برای بازدید خود انتخاب کنید.
  • به هیچ وجه اجازه ندارید با وسایل نقلیه آفرود بر روی پلکان طبیعی و رنگارنگ باداب سورت بروید.
  • در فصل‌های کم بارش، نباید انتظار حوضچه‌های پر آب را داشته باشید.
  • در زمستان ممکن است در گل گیر کنید، پس کفش و چکمه مخصوص همراه داشته باشید.
  • به هیچ وجه حیوانات خانگی خود را داخل حوضچه نیاورید.
  • باید بدانید که برخی از حوضچه‌ها عمیق هستند و اگر مهارت شنا ندارید، از آب تنی اجتناب کنید.
  • آب تنی برای خانم‌های محترم ممنوع است.
  • در بازدید از باداب سورت، آماده خیس شدن باشید.
  • حتما کوله پشتی همراه داشته باشید.
  • کفش و شلواری بپوشید که در صورت خیس شدن یا گلی شدن، ناراحت آن نشوید.

 

تفریحات در باداب سورت مازندران

  • آب‌تنی. مگر می‌شود که از چنین حوضچه‌های زیبایی بازدید کرد و تنی به آب نزد؟ یکی از مهیج‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در باداب سورت داشته باشید، بی شک آب‌تنی است. پس حتما لباس مخصوص شنا با خود بیاورید تا در حوضچه‌های درمانی و رنگارنگ شنا کنید و از طبیعت بکر منطقه و این استخر طبیعی لذت ببرید.
  • عکاسی. باداب سورت می‌تواند برای کسانی که به عکاسی علاقه‌مند هستند، یک لوکیشن بسیار عالی، زیبا و طبیعی باشد. پلکانی رنگارنگ، حوضچه‌هایی زیبا، طبیعتی بکر و آسمانی آبی، همه چیز جان می‌دهد برای گرفتن عکس‌های یادگاری! پس حتما در بازدید از باداب سورت، وسایل عکاسی خودتان را همراه بیاورید!
  • تفریحات هوایی هیجان انگیز. بد نیست بدانید که برخی از افراد در این منطقه به دلیل ارتفاع و وزش باد مناسب، کایت سواری یا چتر بازی می‌کنند. اما برای این کار نیاز به هماهنگی و اخذ مجوز خواهید داشت.

باداب سورت

امکانات باداب سورت

خوشبختانه ساخت و ساز‌های بی رویه پای خود را به منطقه باداب سورت باز نکرده‌اند و اینجا هنوز حالت بکر و دیدنی خود را حفظ کرده است. به همین خاطر نباید انتظار دیدن رستوران‌ها، هتل‌ها و یا سوپر‌مارکت‌های بزرگ را در آنجا داشته باشید. پس حتما پیش از اینکه عازم باداب سورت شوید، لوازمی که نیاز دارید را تهیه نمایید. همچنین در مسیر جاده، روستاییان در دکه‌های کوچک خود مشغول فروش اجناسی معمولی مثل چای، دمپایی یا آش گرم هستند. البته در صورتی که به دنبال سوپرمارکت، سرویس بهداشتی یا نمازخانه هستید، باید به روستای اروست مراجعه کنید.

دیدنی‌های اطراف باداب سورت

معمولا کسانی که به باداب سورت می‌آیند، سری به روستای اروست نیز می‌زنند. این روستا در نزدیکی باداب سورت قرار گرفته و مکانی مناسب برای اقامت شبانه شما محسوب می‌شود. مردم این روستا بسیار مهمان نواز و دوست‌داشتنی هستند و با آغوش باز از شما پذیرایی می‌کنند. همچنین علاوه بر باداب سورت، چشمه‌های کوچکی به نام باداب کوچک یا شورسر نیز در نزدیکی منطقه وجود دارند که کمتر کسی از آنها بازدید می‌کند. خواص درمانی این دو چشمه نیز بسیار بالا است، پس بازدید از آنها را از دست ندهید.

روستای اوروست

لوازم ضروری

  • لباس اضافه
  • کفش مخصوص پیاده روی که نگران خیس و گلی شدن آن نباشید.
  • عینک آفتابی و کلاه آفتاب گیر
  • کرم ضد آفتاب
  • داروهای شخصی
  • قمقمه آب و تنقلات
  • وسایل شخصی مثل لیوان و حوله
  • پول نقد
  • کوله پشتی
  • کیسه زباله
  • شارژر موبایل

اطلاعات بازدید از باداب سورت

آدرس باداب سورت: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، روستای اروست، جاده چشمه باداب سورت

ساعت بازدید توصیه شده: شش صبح تا هشت شب

هزینه بازدید: کاملا رایگان

 مسیرهای دسترسی به باداب سورت

برای دسترسی به باداب سورت از تهران، دو راه وجود دارد. مسیر دسترسی اول از استان سمنان و مسیر دوم از استان مازندران خواهد بود.

مسیر دسترسی به باداب سورت از استان سمنان: برای انجام این کار باید ابتدا به سمنان رفته و از آنجا به مهدیشهر بروید. سپس باید به سمت شهمیرزاد و فولاد محله حرکت کنید و در نهایت خود را به سه راه تلمادره برسانید. از آنجا با استفاده از تابلوهای راهنما به سمت روستای اروست و باداب سورت بروید.

مسیر دسترسی به باداب سورت از استان مازندران: برای دسترسی از این طریق، ابتدا باید خود را به شهر ساری برسانید. از آنجا با کمک تابلوهای راهنمایی به سمت کیاسر بروید و در نهایت مسیر خود را به سمت سه راه تلمادره ادامه دهید. از آنجا نیز با کمک تابلوهای راهنمایی باید به سمت روستای اروست و دریاچه باداب سورت بروید.

باداب سورت

آدرس باداب سورت در نقشه گوگل

 

بهترین زمان بازدید از باداب سورت

بهترین زمان بازدید از باداب سورت را می‌توان اردیبهشت ماه دانست. در این فصل آب و هوا بسیار عالی است و به دلیل بالا بودن سطح بارش، چشمه‌ها بسیار پر جوش و خروش هستند و حوضچه‌ها با آبی فراوان، انتظار شما را می‌کشند. در فصل تابستان، به دلیل خشکی هوا، آب بسیاری از چشمه‌ها خشک می‌شود و گرمای هوا بسیار آزار دهنده خواهد بود. از طرف دیگر، به دلیل خاکی بودن بخشی از مسیر جاده، در فصل پاییز و زمستان باید خودتان را برای مواجه شدن با جاده‌ای گلی و ناهموار آماده کنید. در نتیجه بهترین زمان بازدید از آنجا را باید فصل بهار و مخصوصا اردیبهشت ماه دانست.

خب سفرزونی عزیز، با نهایت تاسف همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از چشمه‌های باداب سورت در حال خشک شدن هستند. به نظر شما همراهان عزیز و گرامی، نقش ما طبیعت دوستان و عاشقان سفر برای مبارزه با این اتفاق تلخ چیست؟  به نظر شما راهی وجود دارد که بدون دخالت مسئولین، خود ما بتوانیم از خشک شدن باداب سورت جلوگیری کنیم و آن را به همین شکل به دست نسل‌های بعدی برسانیم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

باداب سورت

 


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های ساری کلیک کنید.