7.0
امتیاز

نکات مثبت

  • حضور در یک مجموعه تفریحی بسیار بزرگ
  • وجود 130 گونه مختلف
  • وجود بیش از چهار هزار پرنده
  • امکانات کافی

نکات منفی

  • دسترسی نسبتا دشوار با سیستم حمل و نقل عمومی
سایدا سفر

بی شک اصفهان را می‌توان یکی از بهترین شهر‌های توریستی گردشگری ایران دانست. شهرداری اصفهان همواره در تلاش بوده تا بتواند بیشترین میزان از گردشگر را جذب این شهر زیبا و تاریخی کند. خوشبختانه اصفهان تنها به آثار باستانی و تاریخی خود متکی نیست و در همین چند سال اخیر، چندین و چند مرکز گردشگری توریستی مختلف به این شهر اضافه شده است تا بتواند گردشگران را از هر جایی و با هر سلیقه‌ای جذب خود کند.

این مسئله نشان دهنده پویا بودن شهر زیبای اصفهان است و اینکه برای گردشگران خارجی و داخلی، یک پکیج کامل از تفریحات مختلف به شمار می‌آید. خوشبختانه به تازگی شاهد افتتاح مجموعه تفریحی بزرگ در ناژوان در اصفهان بوده‌ایم. مجموعه‌ای که در دل خود مراکز تفریحی و تماشایی مختلفی را جای داده است. با سفرزون همراه باشید تا باغ پرندگان اصفهان ، یکی از چندین مراکز تفریحی پارک ناژوان را بهتر بشناسید.

مشخصات و معرفی باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان یکی از بخش‌های پارک دیدنی و جذاب ناژوان محسوب می‌شود که حدود ۵۰ هزار متر مربع وسعت دارد. این پارک زیبا در غرب شهر اصفهان و در همسایگی رودخانه معروف این شهر، یعنی زاینده رود قرار گرفته است. باغ پرندگان اصفهان، جزء معروف‌ترین و زیباترین باغ‌های پرندگان تمام خاورمیانه به شمار می‌آید و معماری بسیار خاص و منحصربه‌فردی دارد. طراحی این باغ، با باغ وحش‌های معمولی کاملا تفاوت دارد و جالب است بدانید که پرندگان در آن به صورت آزادانه زندگی می‌کنند و خبری از قفس نیست.

برای فراهم کردن چنین شرایطی، مسئولین پارک از یک تور بسیار بزرگ با مساحت ۴۰ هزار متر مربع استفاده کرده‌اند تا پرندگان نتوانند از محوطه فرار کنند اما در عین حال قادر باشند به صورت آزادانه در این محیط وسیع به زندگی خود ادامه دهند. این تور عظیم‌الجثه بر روی ۱۶ ستون فلزی که بین ۲۵ تا ۳۲ متر ارتفاع دارند، قرار گرفته است و به سادگی قابل رویت نیست.

گونه‌های موجود در باغ پرندگان‌

در این باغ زیبا حدود چهار هزار پرنده مختلف که از ۱۳۰ گونه متفاوت هستند زندگی می‌کنند و شما می‌توانید از زیبایی آنها لذت ببرید. علاوه بر آن، محیط این باغ به حدی زیبا طراحی شده است که شما احساس می‌کنید وارد یک باغ و بوستان بسیار سرسبز در مناطق شمالی کشور شده‌اید و فراموش می‌کنید که در یک شهر در حاشیه کویر حضور دارید!

با وجود اینکه قدمت باغ پرندگان اصفهان به دهه ۷۰ شمسی باز می‌گردد، اما فضا سازی آن کاملا امروزی، زیبا و مثال زدنی است.

باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان

بخش‌های مختلف باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان به صورت کلی دارای ۶ بخش مختلف است که شما می‌توانید در هر بخش، از دیدن گونه‌هایی خاص از پرندگان و فضا سازی منحصربه‌فرد آن لذت ببرید. در اینجا قصد داریم تا شما را به صورت کامل با تک تک بخش‌های مختلف این باغ زیبا آشنا کنیم.

باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان
  • برکه

در این بخش، چهار برکه تماشایی به چشم می‌خورند که زیبایی خاصی را به مناظر اطراف بخشیده‌اند. برکه‌ای که در مرکز باغ قرار گرفته، بزرگ‌ترین برکه است و شما می‌توانید شاهد حضور پرندگان بسیار بی‌نظیر و خارق‌العاده نیمه آب زی در این قسمت باشید. در بخش برکه پرندگان آرامی مثل اردک‌ها، فلامینگو‌ها، پلیکان‌ها و قو‌های عاشق پیشه زندگی می‌کنند. قطعا دیدن قو‌های سفید و با عظمت در دل برکه‌های زیبا، خاطره‌ای فراموش نشدنی را در ذهن شما به یادگار خواهد گذاشت.

برکه
برکه
  • بخش قفس‌های شیشه‌ای

با وجود اینکه تمام تلاش مسئولین باغ پرندگان اصفهان بر این بوده که پرندگان بتوانند در محیطی باز به زندگی خود ادامه دهند، اما برخی از گونه‌ها، در هوای گرم و خشک اصفهان قادر به ادامه زندگی نیستند و اگر در هوای آزاد زندگی کنند، تلف خواهند شد. به همین خاطر در این باغ زیبا، قفس‌هایی شیشه‌ای برای آنها تعبیه شده است که در آن با استفاده از دستگاه‌های مختلف مثل تهویه هوا و سیستم گرمایش یا سرمایش، شرایط زندگی آنها را مناسب‌تر کرده‌اند. در این بخش از باغ پرندگان، می‌توانید شاهد حضور پرندگان بسیار زیبا و رنگارنگی همانند انواع طوطی، مرغ عشق و توکان‌ها باشید.

باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان
  • بخش صخره

برخی از پرندگان به صورت طبیعی در محیط‌های بیابانی و سنگ لاخی زندگی می‌کنند. این پرندگان برای ادامه حیات خود به چنین محیط‌هایی نیاز دارند. به همین خاطر، مسئولین باغ پرندگان اصفهان، برای پرندگانی همچون انواع کبک، بلدرچین و تیهو، محیط صخره‌ای را تعبیه کرده‌اند تا بتوانند به خوبی از شرایط زندگی خود لذت ببرند.

باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان
  • قفس‌های فلزی

همانطور که اشاره کردیم، تمام تلاش مسئولین این باغ، بر آزاد نگه داشتن پرندگان در محیطی کاملا بزرگ و وسیع بوده است. اما در عین حال، برخی از پرندگان همانند انواع عقاب، کرکس، شاهین و جغد، برای سلامت جانی بازدیدکنندگان خطر دارند. به همین خاطر، محیطی کاملا مناسب برای زندگی آنها در قفس‌های فلزی ایجاد کرده‌اند تا هم ایمنی بازدیدکنندگان تامین شود و هم این پرندگان در محیطی کاملا آرام به زندگی خود ادامه دهند.

  • فضای جنگلی

یکی از زیباترین بخش‌های باغ پرندگان اصفهان را می‌توان فضای جنگلی آن دانست. در این بخش تلاش بر آن بوده تا فضایی همانند جنگل‌های انبوه را برای پرندگانی همچون قرقاول و طاووس ایجاد کنند. بازدید از این فضا بسیار لذت بخش، تماشایی و خاطره انگیز خواهد بود و می‌توانید از فضاسازی زیبای آن نیز لذت ببرید.

باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان
  • بخش‌های پژوهشی

جالب است بدانید که در باغ پرندگان اصفهان، علاوه بر لذت بردن از تماشای پرندگان زیبای مختلف، می‌توانید در مورد نحوه تکثیر، تغذیه و بهداشت پرندگان نیز اطلاعات مفیدی به دست آورید. بخش‌های تخصصی و پژوهشی مختلفی در این باغ وجود دارند که بر روی زندگی پرندگان به صورت کاملا تخصصی تحقیق می‌کنند. گردشگران کنجکاو نیز می‌توانند به این بخش مراجعه کنند تا اطلاعات عمومی خود را افزایش دهند.

باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان

باغ خزندگان

همانطور که خاطر نشان کردیم، باغ پرندگان اصفهان در یک مجموعه تفریحی بسیار بزرگ به نام ناژوان قرار دارد. باغ خزندگان، نام یکی از مراکز تفریحی دیگر این مجموعه است که طرفداران منحصربه‌فرد خود را دارد. ورودی باغ خزندگان در فاصله ۶۰۰ متری باغ پرندگان قرار گرفته است و شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی ساده، از این دو جاذبه گردشگری، در یک روز بازدید کنید.

در باغ خزندگان انواع گونه‌های خزندگان مثل ایگوآنا و انواع مار‌های کم یاب زندگی می‌کنند. پس اگر به دیدن این گونه‌های جانوری علاقه‌مند هستید، حتما پس از بازدید از باغ پرندگان، سری به این باغ زیبا نیز بزنید.

باغ خزندگان
باغ خزندگان
باغ خزندگان
باغ خزندگان

دیدنی های اطراف باغ پرندگان اصفهان

فاصله تا تله سیژ ناژوان: ۶۰۰ متر

فاصله تا باغ خزندگان: ۶۰۰ متر

فاصله تا آکواریوم اصفهان: ۶۰۰ متر

امکانات باغ پرندگان اصفهان

  • کافه
  • سوپر مارکت
  • آلاچیق
  • رستوران
  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه

بهترین زمان بازدید

۳ ماه ابتدایی سال را می‌توان بهترین زمان بازدید از باغ پرندگان اصفهان دانست. در این ۳ ماه، آب و هوا بسیار دل‌پذیر است و می‌توانید از سبزی بی حد و مرز باغ پرندگان لذت ببرید. البته اگر خوش شانس باشید، می‌توانید در این فصل جوجه‌های برخی از پرندگان را نیز مشاهده کنید. البته در ایام عید نوروز، این باغ بسیار شلوغ خواهد بود و باید در ازدحام جمعیت بازدید خود را انجام دهید. اما در اردیبهشت ماه، هوا هنوز مناسب بوده و ازدحام جمعیت نیز کاهش پیدا کرده است.

باغ پرندگان اصفهان

اطلاعات بازدید

ساعات بازدید: شش ماه اول سال ۰۸:۳۰ تا ۱۸:۰۰  و شش ماه دوم سال. ۰۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰

قیمت بلیط باغ پرندگان اصفهان : ۱۵ هزار تومان به ازای هر نفر بزرگ‌سال

آدرس باغ پرندگان اصفهان :  اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

شماره تماس: ۳۷۷۱۳۵۰۰-۰۳۱

باغ پرندگان اصفهان

مسیر دسترسی به باغ پرندگان اصفهان

برای دسترسی به این پارک باید یا از وسیله نقلیه شخصی و یا از آژانس استفاده کنید. به این منظور ابتدا باید وارد اتوبان خیام شده و از پل وحدت عبور کنید. پس از پل وحدت، باید وارد لاین کندرو میرزا کوچک خان جنگلی شده و مسیر را به سمت پارک ناژوان ادامه دهید. سپس به دنبال پارکینگ مخصوص باغ پرندگان بگردید.

باغ پرندگان اصفهان

موقعیت باغ پرندگان اصفهان روی نقشه گوگل

شما برای ما بنویسید

خب سفرزونی عزیز، نظر شما در مورد باغ پرندگان اصفهان چیست؟ به نظر شما نگه داشتن این حیوانات زیبا در یک قفس بزرگ، آن هم فقط برای تفریح ما کار درستی است؟ به نظر شما چطور می‌توان شرایط زندگی را برای این پرندگان زیبا بهتر کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اصفهان کلیک کنید.