اندیمشک ، دروازه ورودی خوزستان و یکی از شهرهای باستانی ایران، دنیایی از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است. جاهای دیدنی اندیمشک ، تنوع بی‌نظیری دارد. جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی هر کدام به نوبه خود شما را به اندیمشک و زیبایی‌هایش دعوت می‌کند. اندیمشک در کنار دو شهر باستانی مهم لور و اری‌ترین پایه‌گذاری شده است و در دوران باستان یکی از شاه‌راه‌های ارتباطی اصلی بسیاری از تمدن‌ها بوده است. بقایای این تمدن‌ها در کنار بسیاری از یادگاری‌های تاریخی دیگر در این شهر، اندیمشک را به بهشت علاقه‌مندان به تاریخ تبدیل می‌کند. طبیعت اندیمشک با سه سد زیبا در نزدیکی این شهر، باعث می‌شود در این شهر حسابی حال و هوای خوبی داشته باشید. مردمان لر مهربان اندیمشک نیز با مهمان‌نوازی‌هایشان روحتان را جلا می‌دهند و خوشی‌تان را چند برابر می‌کنند. با سفرزون همراه باشید تا جاهای دیدنی اندیمشک را به شما معرفی کنیم:

saadatrent

سد کرخه ، یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی اندیمشک

به بزرگترین سد خاکی خاورمیانه و بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران خوش آمدید. سد کرخه، یکی از باعظمت‌ترین و پرشکوه‌ترین جاهای دیدنی اندیمشک و بلکه کل استان خوزستان است. حسابش را بکنید یکی از بزگترین سدهای خاکی جهان با تاجی به طول سه هزار و ۳۰ متر و ارتفاع ۱۲۷متر و مخزنی با حجم هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب پیش روی شماست. این شکوه و زیبایی را کمتر جایی می‌توانید تماشا کنید. دریاچه در هنگام طلوع و غروب بسیار دیدنی‌تر می‌شود و امکانات رفاهی و تفریحی خوبی هم در اطراف آن در دسترس است که روزتان را پرنشاط‌تر می‌کند. می‌توانید از ورزش‌های لذت‌بخش آبی استفاده کنید، در رستوران چیزی نوش جان کنید و یا در فضای سبز اطراف کمپ بزنید. حتی مسیر رسیدن به سد کرخه در حدود ۲۰ کیلومتری شهر اندیمشک هم خصوصا در فصل بهار بسیار زیبا و دیدنی است. سد کرخه کاربری‌های زیادی از جمله تامین آب مورد نیاز کشاورزی، تولید برق و کنترل سیلاب‌ها دارد.

اطلاعات بازدید از سد کرخه:

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته. ممکن است به خاطر شرایط بارندگی در روزهای خاصی از سال به شما اجازه نزدیک شدن به سد را ندهند.

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: ۲۲ کیلومتری شمال شهر اندیمشک

دسترسی: از اندیمشک وارد بزرگراه اندیمشک شوش شوید. وارد جاده سد کرخه اندیمشک شوید و مسیر را تا سد ادامه دهید. از اندیمشک تا سد کمتر از ۳۰ دقیقه راه است.

سد کرخه | جاهای دیدنی اندیمشک
سد کرخه

پل صیحه ، نمادی از مهندسی پیشینیان 

پل صیحه یا آباره عباس خان، یکی از جاهای دیدنی اندیمشک است که مجبورتان می‌کند از توانایی‌های مهندسی پیشینیان هنرمندتان تمجید کنید. آباره به پل‌هایی می‌گویند که کار انتقال آب را بر عهده دارد. پل صیحه در حاشیه شرقی جاده اندیمشک شوش و در هشت کیلومتری این جاده قرار دارد و انتقال آب به زمین‌های کشاورزی آن سوی پل را بر عهده داشته است. این پل از سال ۱۳۷۹ شناسایی شد، از سال ۱۳۸۰ مرمت و خاک‌برداری آن انجام شد و سپس در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. پل صیحه از سنگ و آجر با ملاط آهک، گل و ساروج درست شده است و ۱۲ دهانه با قوس‌های متفاوت دارد که هر کدام به اندازه‌ای متفاوت است.

پل صیحه | جاهای دیدنی اندیمشک
پل صیحه

در ساخت پل صیحه به ظاهر و زیبایی نمای پل توجهی نشده است و فقط به کاربری آن و مقاومت در مقابل سیلاب‌ها و کارایی آن توجه زیادی شده است. در عملیات خاک‌برداری این منطقه، باستان‌شناسان سفال‌های شکسته‌ای را یافته‌اند که متعلق به دوران اسلامی بوده است. پل صیحه مربوط به دوران صفویان است و بازدید از آن در سفر به اندیمشک خالی از لطف نیست، مخصوصا که در بهار، فضای اطراف پل نیز با گل‌ها و گیاهان خودرو تزئین می‌شود و بهار از هر سو برای شما خودنمایی می‌کند.

اطلاعات بازدید از پل صیحه:

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: ۸ کیلومتری جاده اندیمشک به شوش

پل صیحه
پل صیحه

آرامگاه محمود علی ، باصفا و زیبا

آرامگاه محمود علی در شمال اندیمشک و جنوب غربی ماز، یکی از جاذبه‌های اندیمشک مربوط به سده‌های میانی دوران اسلامی یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش است. این آرامگاه متعلق به فردی به نام سلطان محمود پسر علی بوده است که در گویش محلی تغییر کرده و به آن محمید علی می‌گویند. بنای این آرامگاه با گنبد مخروطی هشت متری‌اش، این بقعه را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اندیمشک تبدیل می‌کند. این گنبد در دو طبقه ساخته شده است و دو جداره دارد که به وسیله دریچه‌ای می‌توان به بخش پایینی گنبد وارد شد. آرامگاه اتاقکی در جنوب برای حضور زائران دارد و در کنار آرامگاه نیز قبرستانی بسیار قدیمی وجود دارد که بر روی بعضی سنگ قبرهای آن با خط کوفی نوشته شده است. بازدید از آرامگاه، قبرستان و روستای محمودعلی با طبیعت زیبایش در سفر به اندیمشک لذت فوق‌العاده‌ای دارد.

اطلاعات بازدید از آرامگاه محمود علی:

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: بخش الوار گرمسیری، دهستان مازو، روستای محمود علی

دسترسی: از اندیمشک وارد جاده پلدختر اندیمشک شوید. نرسیده به بیدروبه مرکزی وارد جاده مازو شوید و جاده را تا روستای محمود علی ادامه دهید. این مسیر حدود یک ساعت و ربع طول می‌کشد.

آرامگاه محمود علی | جاهای دیدنی اندیمشک
آرامگاه محمود علی

دژ سرقلا‌ یا بقعه امیر سیف، آرامگاهی به شکوه تاریخ

دژ سرقلا یا بقعه امیر سیف یکی از جاهای دیدنی اندیمشک است که احتمالا به دوران عیلامیان باز می‌گردد. این بقعه در جاده روستای جااردو به اخرجاده در دامنه کوه سیه در میان قبرستانی قدیمی قرار دارد. اندازه داخلی بقعه حدود سه در چهار متر است و در میان آن قبری به ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر قرار دارد که با کاشی‌های سبز رنگ تزئین شده است. در هر یک از دیوارهای داخلی بقعه نیز محرابی کوچک تعبیه شده است. چیزی که به دژ سرقلا ابهت خاصی می‌بخشد گنبد آن با ارتفاع ۱۲ متری است و زیبایی خاص آن نیز مدیون قلوه سنگ‌های کوچکی است که از رودخانه مجاور برداشته و به صورت نتراشیده برای ساخت بقعه استفاده شده است.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : الوار گرمسیری، قیلاب، جااردو

بقعه امیر سیف | جاهای دیدنی اندیمشک
بقعه امیر سیف

روستای منگره، بهشتی در میان جاهای دیدنی اندیمشک

اگر عاشق دیدن مناظر طبیعی فوق‌العاده‌اید، کوهنوردی دوست دارید و یا دلتان می‌خواهد گشتی تاریخی داشته باشید، منطقه گردشکری منگره یکی از بهترین جاهای دیدنی اندیمشک برای شماست. گرچه اندیمشک در بهار آب و هوای معتدلی دارد اما حتی اگر تابستان را مهمان اندیمشک بودید، برای لذت بردن از آب و هوای دل‌انگیز منگره، به این منطقه کوهستانی در ۵۰ کیلومتری شمال اندیمشک سفر کنید. کوه‌های سنگی با ابهتی که درختان سبز و سبزه‌ها را با آغوش باز در دل خود پذیرفته‌اند، چشمه‌هایی که در آغوش کوه‌ها جریان‌ دارند و باغات میوه‌ای که سرسبزی و پرباری‌شان زبانزد خاص و عام است، تنها بخشی از زیبایی‌های این منطقه باصفاست. در روستاهای منگره مثل گرداب، چاونی، چنار و … می‌توانید زندگی ساده مردم مهمان‌نواز را ببینید و از طبیعت روستایی این منطقه با درختان چنار، انار، انگور، بلوط و … لذت ببرید. رودخانه‌های باشکوه این منطقه را زیباتر می‌کند و باغ‌های انار سرسبز این منطقه که چشمه‌هایی از زیر درختانش جاری است شما را به یاد بهشت می‌اندازد. در نزدیکی منگره، منطقه باستانی دورق قرار گرفته است که مربوط به دوران ساسانی است. امکانات اولیه در این منطقه گردشگری برای اقامت و لذت بردن از طبیعت و جاذبه‌های روستایی فراهم شده است. فقط وقتی به این منطقه فوق‌العاده سفر می‌کنید حواستان به محیط زیست، فرهنگ و اقتصاد روستایی هم باشد تا این منطقه همیشه منطقه‌ای جذاب برای بازدید باقی بماند.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : ۵۰ کیلومتری شمال اندیمشک

روستای منگره | جاهای دیدنی اندیمشک
روستای منگره

امامزاده احمد، مکانی معنوی برای گشودن راز دل

یکی از جاهای دیدنی اندیمشک که با فضای معنوی و حال و هوای باصفایش در بین گردشگران خوزستان و مردمان این دیار طرفداران زیادی دارد، امامزاده شاهزاده احمد است. مردم محلی به امامزاده احمد، گگ احمد و سید احمد هم می‌گویند و او را فرزند بلافصل امام موسی کاظم می‌دانند. امامزاده احمد پس از شهادت امام رضا به دست مامون برای خون‌خواهی با یارانش به ایران می‌آید اما با شکست و از هم پاشیدگی سپاهیانش، در شمال شهر اندیمشک در منطقه‌ای به نام دشت لاله به شهادت می‌رسد.

امامزاده احمد
امامزاده احمد

بنای امامزاده احمد مربوط به دوران تیموریان است و گنبدی هرمی و ۱۰ ترک دارد. ارتفاع گنبد سبز رنگ این مقبره چهارگوش به ۱۴ متر می‌رسد و قندیلی طلا به وزن ۲۰۰ مثقال از سقف آن آویزان است. گلدسته‌های کوچک آجری این مقبره و ضریح چوبی که بر روی قبر قرار دارد، از دیگر دیدنی‌های این امامزاده است. امامزاده احمد اندیمشک رسوم خاصی دارد که احتمالا برای شما جالب است. خادمان این امامزاده عمامه سرخ رنگ به سر می‌کنند و چوب مخصوصی به رنگ قهوه‌ای و به شکل ۹ می‌سازند که به آسا مشهور است و زائران به عنوان تبرک آن را می‌خرند و به خانه می‌برند. مسیر دسترسی به امامزاده احمد بسیار زیبا و سرسبز است و اطراف امامزاده نیز با درختان پربار و فضای دلنشین، جان می‌دهد برای استراحت و لذت بردن از طبیعت.

اطلاعات بازدید از امامزاده احمد:

ساعت بازدید: ۰۹۱۹۸۹۵۰۳۶۱

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: بخش الوار در شمال مازو، دشت لاله

دسترسی: از اندیمشک به سمت حسینیه حرکت کنید و بعد به بیدروبه بروید. بعد از بیدروبه دست راست بپیچید و مسیر را ادامه دهید تا به امامزاده احمد برسید.

قلعه رزه ، یادگاری زیبا از عصر صفوی در میان جاهای دیدنی اندیمشک

قلعه رزه، قلعه رزمان یا قلعه رزمانان نام قلعه‌ای است که درست کنار جاده اندیمشک پل‌دختر در کیلومتر ۴۶ این جاده قرار دارد. این قلعه که مربوط به دوره صفویان است روزی محل استراحت کاروانیانی بوده است که به سمت خرم‌آباد راه می‌پیموده‌اند. این قلعه زیبای سنگ و ساروجی، بهارها، در طبیعت سبز و دلربای استان خوزستان، دلبری می‌کند و از جاهای دیدنی اندیمشک است که گردشگران دوستش دارند. این قلعه دارای یک پلان مستطیل شکل شرقی غربی است و ۱۴ اتاق مسکونی مرتبط به یکدیگر دارد. این بنا را شخصی به نام حسین خان والی در سال ۱۰۰۸ هجری قمری ساخته است. اهمیت تاریخی این بنا فقط به عصر صفوی برنمی‌گردد و قلعه رزه در زمان تصرف لرستان توسط رضاشاه هم دارای اهمیت ویژه نظامی بوده است. در بخش شمالی این قلعه، ساختمان کوچکتری در دو طبقه وجود دارد که به آن قلعه حسینی یا حسینه می‌گویند.

اطلاعات بازدید از قلعه رزه:

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: کیلومتر ۴۶ جاده اندیمشک پلدختر

قلعه رزه | جاهای دیدنی اندیمشک
قلعه رزه

دره تنگوان، یکی از زیباترین جاهای دینی اندیمشک

از سد کرخه و لذت تماشای دریاچه بزرگ و باشکوهش نوشتیم اما باید بدانید که اندیمشک دارای سه سد است که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. یکی از بهترین و چشم‌نوازترین جاهای دیدنی اندیمشک که بازدید از آن را هرگز نباید از دست بدهید، منطقه شکار ممنوع چهل پا یا همان تنگوان در نزدیکی دریاچه سد دز است. این منطقه بکر و بی‌نظیر که با کوه‌های باشکوه، صخره‌های خشن، دره‌های عمیق و آب‌های زیبا و خروشانش در کنار لطافت درختان گرمسیری کنار و بادام کوهی محسورتان می‌کند. پس از اینکه در پلاژ سد دز، از امکانات رفاهی درجه یک لذت بردید، با ورزش‌های آبی و هوایی کیف کردید و از طبیعت انرژی مثبت گرفتید، نوبت این است که سری به دره تنگوان بزنید. اگر اهل کوهنوردی، صخره‌نوردی یا حتی کمی ماجراجویی باشید، گشت زدن در این منطقه و در میان کوه‌ها و دره‌هایی که رودخانه دز زیباترشان کرده است برایتان لذتی وصف‌ناشدنی خواهد داشت.

دره تنگوان
دره تنگوان

این منطقه یکی از زیستگاه‌های اصلی کل و بز کوهی است و جانوران دیگری مانند سگ آبی، گرگ، خرگوش، کبک،خارپشت و … هم در این منطقه زندگی می‌کنند. به همین دلیل هم چهل پا جزء مناطق حفاظت‌شده زیست محیطی ایران معرفی شده است. همین طور گفته می‌شود که دره تنگوان راه ورود به شهر اوان یکی از شهرهای مهم دوره پادشاهی عیلامیان در این منطقه بوده است. آثار باستانی کشف شده در این دره‌ها که مربوط به دوران شکار، میترایی و زرتشتی بوده است نشان از قدمت باستانی این کوه‌ها و زندگی کردن انسان‌ها در این منطقه از دیر باز دارد.همه این‌ها در کنار هم، دره تنگوان را به یکی از منحصر به فردترین جاهای دیدنی اندیمشک تبدیل می‌کند.

اطلاعات بازدید از دره تنگوان:

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: ۱۵ کیلومتری شمال شهر اندیمشک، دره تنگوان

دسترسی: از طریق مسیر سد دز و روستای حسینیه می‌توانید به پلاژ سد دز در غرب منطقه دسترسی پیدا کنید.

قلعه حسینی

قلعه حسینی یکی دیگر از جاهای دیدنی اندیمشک است. این قلعه در نزدیکی مسیر اندیمشک – پل دختر قرار دارد. قدمت این قلعه تاریخی به دوران صفویه باز می‌گردد. قلعه حسینی یکی از ابنیه تاریخی است و در کنار قلعه رزه، یکی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی استان خوزستان محسوب می‌شود. در ساخت این قلعه از سنگ و ساروج استفاده کرده‌اند. قلعه ظاهری مربعی‌شکل دارد و کاربرد نظامی داشته است. در طبقه بالایی قلعه، جایگاهی مخصوص نگهبانی به چشم می‌خورد. این قلعه آسیب بسیاری دیده است؛ اما هنوز هم می‌توان ظاهر و کلیت آن را تشخیص داد. بازدید از این قلعه تاریخی در سفره به اندیمشک حتماً توصیه می‌شود.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: استان خوزستان- جاده اندیمشک به پل دختر

منطقه شکار ممنوع چهل پا

در هر نقطه از ایران، زمانی که عبارت منطقه شکار ممنوع یا منطقه محافظت شده به چشمتان خورد، باید بدانید که آن منطقه یکی از بکرترین مناطق آن محدوده به حساب می‌آید. منطقه شکار ممنوع چهال پا، یکی از زیباترین جاهای دیدنی اندیمشک به حساب می‌آید. این منطقه در فاصله ۱۵کیلومتری اندیمشک قرار دارد. در گذشته این منطقه را به‌عنوان زیستگاه کل و بز می‌شناختند. متأسفانه چند سالی شکارچیان منطقه، تعداد آن‌ها را به شدت کاهش دادند. به همین خاطر منطقه را به‌صورت کامل به‌عنوان منطقه شکار ممنوع شناختند تا تعداد شکار کاهش پیدا کند. البته هنوز هم متأسفانه شکارچیان غیرقانونی بسیاری در این منطقه حضور دارند.

منطقه چهل پا جزو مناطق کوهستانی به حساب می‌آید و بخش از ارتفاعات کوهستانی زاگرس است. رودخانه‌ای خروشان از میان این منطقه عبور کرده و زیبایی آن را دو چندان می‌کند. وجود سد و دریاچه مصنوعی دز نیز به این منطقه جاذبه تفریحی بیشتری می‌دهد. پس اگر به‌دنبال تفریح در طبیعت بکر منطقه خوزستان هستید، حتماً به منطقه شکار ممنون چهل پا اندیمشک سر بزنید. فصل بهار بهترین زمان بازدید از این منطقه محسوب می‌شود.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: استان خوزستان- اندیمشک

بهترین زمان سفر به اندیمشک

خب به‌صورت کامل با زیبایی‌هایی اندیمشک آشنا شدید. حالا باید بدانید که چه زمانی را برای سفر به این شهر زیبا انتخاب کنید. در حقیقت اندیمشک جزو مناطق کوهستانی به حساب می‌آید. به‌دلیل همجواری این شهر با رشته‌کوه زاگرس، بخش‌های بسیاری از اندیمشک، آب‌وهوای سرد و کوهستانی دارد. از‌این‌رو اندیمشک زمستان‌های سرد و یخبندان‌های طولانی را در طول سال تجربه می‌کند. پس منطقی است که زمستان را از لیست خود حذف کنیم. از اوایل بهار هوا به‌تدریج گرم‌تر می‌شود. درختان شکوفه می‌زنند و دشت‌های وسیع، پر از گل‌های سرخ شقایق می‌شوند. حتی در اوایل بهار نیز هنوز باد سرد را روی پوست خود احساس می‌کنید.

از اوایل اردیبهشت ماه، هوا به‌تدریج گرم می‌شود. در اواسط اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به اندیمشک خواهد بود. هوا تا اواسط مرداد همینطور عالی خواهد بود. در طول تابستان نیز خبری از گرمای هوا نیست. همین روند تا اوایل شهریور ادامه دارد. از اوایل شهریور هوا به‌تدریج سرد می‌شود. در طول پاییز مناظر طبیعی این شهر به مناظری عاشقانه تبدیل خواهد شد. اگر با سرمای هوا مشکلی نداشته باشید، پاییز فصلی عاشقانه برای بازدید از اندیمشک خواهد بود. از واسط آذر ماه، هوای سرد زمستان همانند لشگری خشمگین به این شهر حمله‌ور می‌شود.

مطمئنیم شما هم مثل ما دلتان می‌خواهد در عرض چند دقیقه ساکتان را ببندید و راهی اندیمشک شوید. اما حواستان باشد بهترین زمان سفر به اندیمشک اواخر زمستان و فصل بهار است. در این فصل طبیعت اندیمشک بهشتی می‌شود و بسیاری از جاهای دیدنی اندیمشک در زیباترین حالت خود است. شما تا به حال به اندیمشک سفر کرده‌اید؟ کدام‌یک از جاذبه‌های این شهرستان زیبا برایتان جذاب‌تر بوده است؟ نظرات، خاطرات و تجربیات خود را با سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اندیمشک کلیک کنید.