به نیمه‌ی دوم سال که می‌رسیم، مسافرها به سمت مناطق گرمسیری و کویری کشور گسیل می‌شوند. هر چه هوا خنک‌تر می‌شود و به سمت زمستان هم پیش می‌رویم، بازار سفرها به مقصد جنوب کشور گرم‌تر می‌شود. این روزها، بعضی از مناطق شناخته شده‌تر مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشد. اما این اصلا به این معنا نیست که مناطق کمتر شناخته شده، جالب نیستند. این‌بار در مجله‌ی سفرزون جاهای دیدنی برازجان را به شما معرفی می‌کنید، به این امید که همین امسال به آن‌جا سفر کنید و لذت ببرید. سفرزون پیشنهاد اکید دارد در این فصل‌های پرترافیک، شهرهای کمتر شناخته شده‌ی جذاب را کشف کنید و در خلوت خودتان از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی آن مناطق لذت ببرید. یکی از این شهرهای بسیار خاص و جذاب که حتما باید به آن سفر کنید «شهر برازجان» است.

saadatrent

 

موقعیت جفرافیایی و طبیعی برازجان

برازجان دومین شهر بزرگ استان بوشهر است. اهمیت این شهر به دو دلیل است، یک جمعیت آن و دیگری محل قرارگیری‌اش، برازجان در مسیر ارتباطی شیراز به بوشهر و دریا قرار گرفته است. دور تا دور برازجان نخلستان‌های زیبای به‌هم‌پیوسته‌ای را در برگرفته است و این شهر را چون قلب تپنده‌ی منطقه در میان خود محافظت می‌کنند. این نخلستان‌ها متراکم‌ترین نخلستان‌های کشور هستند و یکی از دیدنی‌ترین جاهای برازجان به حساب می‌آیند.

دژ برازجان ، کاروانسرای مشیرالملک

درسال ۱۲۵۰ یکی از بزرگان برازجان برای راحتی حال مسافران، دستور ساختن دژ برازجان یا کاروانسرای مشیرالملک را صادر کرد. برای ساخت این بنای باشکوه هزینه‌ی هنگفتی معادل چهل هزار تومان پرداخت شد. دستان هنرمندان بزرگ‌ترین معماران زمانه با چالاکی به کار گرفته شدند، سنگ و ساروج و چوب را هنرمندانه و با صلاحب کنار هم چیدند و این ساختمان را بنا کردند. در آن زمان ۶۸ اتاق و اتاقک بنا شد. در طی سال‌های مختلف، به منظور بازسازی و تغییر کاربری تعداد این اتاق‌ها کم شد.

رسیدن به این کاروانسرا و بازدید از آن اصلا کار سختی نیست، فقط کافیست خودتان را به میدان شهید چمران برسید تا ببیند کاروانسرای مشیرالملک پیش روی شما آغوش گشوده است.

کاخ زمستانی کوروش یا چرخاب

کاخ هخامنشی چرخاب برازجان
کاخ هخامنشی چرخاب برازجان

در سال ۱۳۵۰، این کاخ باشکوه و بسیار مهم توسط کارگران راهسازی کشف شد. از دیرباز، ساحل خلیج فارس یکی از مهم‌ترین نقاط سوق‌الجیشی مورد توجه حکومت‌ها بود. به همین دلیل، کورش این کاخ را در جنوب شرقی شهر برازجان فعلی و در کنار رودخانه‌ی خشک شده‌ی اردی بنا کرد. اما متاسفانه ساخت این کاخ به دلیل مرگ کورش نیمه تمام رها شد.

این کاخ تا سال ۱۳۸۲ زیر خاک‌ها مدفون ماند و کسی به آن توجه نمی‌کرد، تا اینکه استاد سرافراز و تیم‌شان همت کردند و آن را از زیر خاک‌ها دوباره متولد کردند. از همان زمان، تاریخ‌دانان و مسافران بسیاری محو زیبایی سرستون‌های کم‌نظیر این کاخ شده‌اند.

پس چه عاشق تمدن دوران کورش باشید چه زمان‌های مدرن‌تر را ترجیح دهید، سفرزون پیشنهاد می‌کند که تماشای کاخ زمستانی کورش فقید را از دست ندهید.

چرخاب | از جاهای دیدنی برازجان
چرخاب | از جاهای دیدنی برازجان

آرامگاه دختر کوروش یا گور دختر : راز این گور چیست؟

می‌گویند ماندانا یا آتوسا یا چیش پیش دختر یا خواهر یا شاید مادر کورش در این آرامگاه آرامیده است. به همین دلیل، این منطقه به «گور دختر» معروف است. گور دختر در دشت بی‌انتها و وسیعِ میانکوهی پشت پر در منطقه‌ی دستشان واقع شده است. سکوت دشت و بی‌انتهایی آن و رازی که در دل داستان این گور پنهان شده، آن را به جایی برای کشف یک رمز و راز داستانی تبدیل کرده است. معماری این آرمگاه شبیه معماری آرامگاه کورش کبیر در پاسارگاد، اما کوچک‌‌تر از آن، است. به راستی داستان این گور در چیست؟ تاریخ ایران رازهای بیشماری در خود دارد.

گور دختر جاهای دیدنی برازجان
گور دختر از جاهای دیدنی برازجان

در سال ،۱۳۸۰ این آرامگاه بازسازی شد. اما متاسفانه، بعد از آن به حال خود رها شد. با تاسف مضاعف، یادگارنویسی‌های شرم‌آور آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دیواره‌های این بنا وارد کرده‌اند. شاید وظیفه‌ی ماست با سر زدن به این بنای تاریخی و تلاش در حفظ و نگهداری آن، توجه دولت و مسئولان را دوباره به این قطعه‌ی کم‌نظیر تاریخی معطوف کنیم و از آن‌ها بخواهیم در حفظ و نگهدای این سایت در میان جاهای دیدنی برازجان کوشش بیشتری به خرج دهند.

کوشک اردشیر در میان جاهای دیدنی برازجان

کوشک اردشیر
کوشک اردشیر

کوشک اردشیر در جنوب بوشهر، در دشتستان و نزدیک برازجان قرار دارد. این کوشک تاریخی در زمان ساسانیان احداث شد. این بنا طاق‌های گهواره‌ای شکل دارد. یک ستون صلیب مانند بر فرار این کوشک بنا شده که برای دیدبانی و خبررسانی از آن استفاده می‌شده است. کارشناسان احتمال می‌دهند این کوشک سلطنتی محلی برای تعطیلات شکاری و استراحت شاه بود.

کوشک اردشیر
کوشک اردشیر

منطقه‌ای که این کوشک در آن بنا شده است، از فدیم و ندیم محل اسکان ایل قشقایی یوده است و هنوز هم این ایل بااصالت و نجیب در دشت‌های اطراف این کاخ سکنی می‌گزینند. حتما به بازمانده‌های این کوشک سلطنتی، که از دیدنی‌ترین جاهای برازجان است، سر بزنید. به شما قول می‌دهیم روز مفید و خوشی را بگذرانید.

کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه، کاخ زمستانی داریوش اول یا همان داریوش کبیر در دوران هخامنشی بوده است. این کاخ در ۱۲ کیلومتری برازجان و بین نخلستان‌های زیبای روستای درودگاه واقع شده است. بد نیست بدانید که این کاخ بعد از کاخ کوروش بنا شده است. در تالاب مرکزی این کاخ، از ۱۰ ستون استفاده کردند. همین مسئله نشان می‌دهد که گویا از کاخ آپادانا در ساخت کاخ بردک سیاه الگوبرداری شده باشد. طی حفاری‌های اخیر، از این کاخ یافته‌های بسیاری عجیبی به دست آمد. این یافته‌ها شامل مجسمه‌هایی مربوط به شاهزادگان هخامنشی بود که انواع قطعات سنگین طلا و خنجر طلای زنانه را شامل می‌شد. دسته این خنجر از جنس عاج بود و بر روی آن حکاکی کرده بودند. علاوه‌بر تمامی این موارد، در این کاخ سنگ نوشته‌ای به خط میخی و بابلی نیز یافت شده است.

این کاخ از نظر تاریخی اهمیتی بسیاری دارد و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی برازجان محسوب می‌شود. شاید از نظر ظاهری، جز خرابه‌هایی عجیب چیزی باقی نمانده باشد؛ اما با کمی خلاقیت و قدرت تخیل، می‌توانید این کاخ زیبا را دوباره همانند روز اول تصور کنید. گاهی در این هنگام حسی عجیب وجود آدمی را می‌گیرد و می‌خواهد دستش را بر روی سنگ‌ها بگذارد و داستان آن‌ها را با چشم دل ببیند. ای کاش که این آثار تخریب نمی‌شدند و امروز شاهد حضور عظمت و زیبایی آن‌ها بودیم.

اطلاعات بازدید از کاخ بردک سیاه

آدرس: بوشهر، ۱۲ کیلومتری برازجان، روستای درودگاه

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

کاخ سنگ سیاه

کاخ‌های متعددی در این منطقه وجود دارد. این منطقه فاصله کمی تا شیراز و مقر حکومتی هخامنشیان داشت. به همین خاطر این مکان را به‌عنوان اقامت زمستانی خود انتخاب کرده بودند. متأسفانه تا همین چند سال پیش، بیشتر این کاخ‌ها زیر خاک مدفون باقی مانده بودند. به همین خاطر هیچ‌کس از وجود آن‌ها اطلاع نداشت. در این حین مادر طبیعت به کار خود ادامه می‌داد و این عظمت انسانی را به دست نابودی می‌سپرد. با تماشای این قلعه و کاخ بزرگ، می‌توانید تصور کنید که چه انسان‌های بزرگی در این منطقه زندگی می‌کردند. این کاخ یکی از کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی محسوب می‌شود.

کاخ سنگ سیاه را بسیاری با نام کاخ نظرآقا می‌شناسند و یکی از جاهای دیدنی برازجان محسوب می‌شود. این کاخ در تاریخ ۱۰ مهر سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۴۰۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید. دلیل نامگذاری این کاخ بسیار واضح و ساده است. با تماشای تصاویر بالا می‌توانید متوجه شوید که در محوطه اصلی این کاخ، چندین و چند سنگ صیقلی، بزرگ و سیاه به چشم می‌خورد. این سنگ‌ها دلیل نامگذاری کاخ سنگ سیاه هستند.

این کاخ در مقایسه با سایر کاخ‌های کوروش، آسیب بیشتری در طول تاریخ دیده است. فقط حجاری‌های نامفهوم از دوران هخامنشی در این کاخ به جا مانده است. برخی معتقدند که وجود این کاخ برای نظارت بر آب‌های آزاد جنوب ایران بوده است. متأسفانه اطلاعات خاصی درباره این کاخ وجود ندارد. این کاخ نیز از نظر معماری، شباهت بسیاری به کاخ زیبا و سلطنتی آپادانا دارد. این کاخ در مقایسه با دو کاخ دیگر برازجان، ابعاد بزرگتری دارد. بسیاری تصور می‌کنند که این کاخ در گذشته کنار رودخانه بزرگ قرار داشت و عظمت آن را می‌توانستند با عظمت کاخ بزرگ شوش مقایسه کنند. البته به دلایل نامعلوم، ساخت این کاخ بزرگ نیمه‌کاره باقی ماند.

اطلاعات بازدید از کاخ سنگ سیاه

آدرس: بوشهر، ۱۲ کیلومتری برازجان، روستای درودگاه

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

منطقه حفاظت شده حله

جاهای دیدنی برازجانچقدر به دیدن جاهای بکر طبیعی علاقه‌مند هستید؟ اگر جزء دوستداران طبیعت به حساب می‌آید، کدام شهر را برای پرنده‌نگری ترجیح می‌دهید؟ به نظرتان منحصر‌به‌فردترین جای دیدنی طبیعی ایران در کدام شهر قرار دارد؟ معمولاً افرادی که به برازجان و بوشهر سفر می‌کنند، انتظار تماشای مناظر طبیعی خاصی را نخواهند داشت. این در حالی است که منطقه حفاظت شده حله یکی از زیباترین جاهای دیدنی برازجان محسوب می‌شود. این منطقه زیبای در سواحل خلیج فارس و فاصله ۱۰ کیلومرتی شمال‌شرق بندر بوشهر قرار دارد. منطقه حفاظت شده حله حدود ۴۲هزار هکتار وسعت دارد و نیمی از این منطقه را تالابی زیبا تشکیل می‌دهد. آب این تالاب بزرگ، از رود بزرگ حله تأمین می‌شود. بد نیست بدانید در سال ۱۳۴۳، رود حله طغیان کرد. در اثر این طغیان، تالاب زیبایی در حاشیه رود به وجود آمد.

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، می‌دانید که تالاب‌ها، بهشت پرندگان محسوب می‌شود. بسیاری از پرندگان، فقط محیط‌های تالابی را برای زندگی انتخاب می‌کنند. به همین خاطر در این تالاب می‌توانید شاهد حضور پرندگان مختلفی همانند اردک، غاز، حواصیل و انواع پرند مهاجر باشید. باید بدانید به‌خاطر هوای نسبتاً گرم این منطقه، پرندگان بسیاری منطقه حفاظت شده حله را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. شرایط محیطی باعث می‌شود تا همه‌ساله شاهد حضور پرندگان زیبایی همانند فلامینگو و درنا در این منطقه باشیم. فراموش نکنید که درنا با ظاهر زیبای خود، جزء گونه‌های بسیار خاص پرندگان به حساب می‌آید.

علاوه بر پرندگان، می‌توانید شاهد انواع حیوانات آبزی، دوزیست، روباه، شغال، گرگ و سایر حیوانات نیز باشید. در بخشی از این تالاب، باید با قایق‌های سنتی به روی آب بروید. بازدید از این منطقه که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی برازجان محسوب می‌شود را به همه دوستداران طبیعت توصیه می‌کنیم.

اطلاعات بازدید از منطقه حفاظت شده حله

آدرس: بوشهر، ۲۰ کیلومتری برازجان، سواحل خلیج فارس، ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

آبشار شول

جاهای دیدین برازجانشاید تصور یک آبشار در بین جاهای دیدنی برازجان کمی دور از ذهن باشد. برازجان یکی از شهرهای گرم جنوبی ایران به حساب می‌آید. در این شهر بیشتر می‌توانید شاهد حضور نخلستان‌های بزرگ و آثار تاریخی باشید؛ اما چه بخواهید چه نخواهید، آبشار شول یکی از زیباترین جاهای دیدنی برازجان به حساب می‌آید. این آبشار تماشایی در فاصله ۵ کیلومتری غرب جاده ارتباطی بین سعدآباد و وحدیته و در مجاور جاده آسفالته‌ای قرار دارد که مسیر دسترسی به روستای شول یا همان تل سرکو محسوب می‌شود.

آبشار شول که برخی از مردم محلی آن را با نام آبشار تل سرکو نیز می‌شناسند، بر رودخانه شاپور واقع شده است. برای دسترسی به این آبشار، می‌توانید از مسیر آسفالته و استاندارد استفاده کنید. سایر آبشارهای نزدیک به آبشار شول، فاقد مسیر دسترسی مناسب هستند و مسافران به ناچار بازدید از آن را لغو می‌کنند؛ اما شما می‌توانید از مسیر ماشین‌رو آسفالته، به‌راحتی خودتان را به آبشار شول برسانید.

آبشار در میان منطقه‌ای مرتفع و در دل تپه و ماهورهای مختلف قرار دارد. به همین خاطر می‌توانید با دسترسی ساده، خودتان را به بالای آبشار برسانید. آب رودخانه شاپور در فصول مختلف متفاوت خواهد بود. عمق این رودخانه قبل و بعد از پل متفاوت خواهد بود. عمق رودخانه قبل از پل بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر متغییر است؛ اما عمق رودخانه بعد از پل به حدود ۱۰۰ سانتی‌متر می‌رسد. بد نیست بدانید عمق این رودخانه در پایین دست، ۵ تا ۶ متر خواهد بود. پس اگر مهارت کافی برای شناکردن ندارید، بهتر است همان بعد از پل از آبتنی لذت ببرید. زیر جریان این رودخانه بسیار شدید است و در مناطقی که عمق بسیاری دارد، شنا در آن می‌تواند بسیار خطرناک باشید. لازم به ذکر است این آبشار یکی از مناطق تفریحی برای مردم محلی نیز محسوب می‌شود.

اطلاعات بازدید از آبشار شول

آدرس: ۵ کیلومتری غرب جاده ارتباطی بین سعدآباد و وحدیته

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

غار چهل خانه

جاهای دیدین برازجانکندن غار در دل کوه یکی از رسوم قدیمی ما ایرانیان محسوب می‌شود. جالب است بدانید هنوز هم روستاهایی به این شکل در ایران وجود دارند. روستای کندوان یکی از مهم‌ترین روستاهای کوهستانی محسوب می‌شود که مردم خانه‌های خود را به جای آنکه بر روی زمین بنا کنند، در دل کوه حفر می‌کردند. غار چهل خانه یکی از جاهای دیدنی برازجان محسوب می‌شود. این غار در ارتفاعات کوهی مشرف به رودخانه خروشان شاپور و در بخش سعدآباد دشتستان واقع شده است. زمانی که از دور به این کوهستان نگاه کنید، انگار که در حال تماشای یک پنیر بزرگ با حفره‌های متعدد هستید.

تحقیقات بسیاری بر روی این غارها و حفره‌های کوچک و بزرگ انجام نشده است. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که قدمت این حفره‌ها به دوران ساسانی و مادها باز می‌گردد و از آن‌ها برای دفن اجساد خود استفاده می‌کردند. برخی دیگر تصور می‌کنند که این حفره‌ها در حقیقت همانند روستای کندوان، محل زندگی اقوام گذشته ما بوده است. البته این غارها فاقد درب یا پنجره هستند. همین مسئله باعث می‌شود تا کمی فرض آنکه این حفره‌ها خانه باشند، دور از ذهن به نظر برسد. البته برخی دیگر تصور می‌کنند به‌دلیل طغیان رودخانه و عوامل طبیعی متعدد، این حفره‌ها آسیب دیده‌اند. وگرنه در گذشته این حفره‌ها تمامی امکانات لازم برای زندگی را شامل می‌شدند.

به هر صورت هرچه باشد، این کوه یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی برازجان محسوب می‌شود. پس بازدید از آن می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. اگر اهل عکاسی هستید، حتماً دوربین خودتان را همراه بیاورید. زیرا از این حفره‌های عجیب، می‌توانید تصاویر بسیار زیبایی را خلق کنید. البته به یاد داشته باشید دسترسی به این غار بسیار دشوار است. پس بهتر است به تماشای آن از دور بسنده کنید.

اطلاعات بازدید از غار چهل دختر

آدرس: دشتستان، ۲۷ کیلومتری برازجان، ۷ کیلومتری شهر سعدآباد، روستای زیراه

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

 

خب دوستان عزیز سفرزون، ممنون که در این مقاله هم با ما همراه شدید. شما از بوشهرگردی چه خاطراتی دارید؟ برازجان را دیده‌اید؟ سفرزون خانه‌ی خود شماست، از برازجان هر چیزی به نظرتان می‌رسد برای ما بنویسید.