تفلیس بزرگ‌ترین شهر گرجستان است که دو طرف رودخانه‌ی «کورا» واقع شده و جمعیتش نزدیک ۱٫۵ میلیون نفر است. این شهر در قرن پنجم پایه‌گذاری و از آن زمان، نزدیک ۲۹ بار بازسازی شده، اما بخش‌های قدیمی شهر، با کوچه‌های باریک و ساختمان‌های کج و معوجش دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند؛ این بخش‌ها از توریستی‌ترین جاهای دیدنی تفلیس به‌حساب می‌آیند. قسمت جدیدتر پایتخت، با معماری مدرن، چهره‌ای تازه‌ به خود گرفته؛ البته هنوز مثل سایر پایتخت‌های بزرگ جهان، مراکز خرید بزرگ و مجللی ندارد، اما تفلیس شما را به گونه‌ای جذب می‌کند که هیچ پایتخت دیگری در جهان نمی‌تواند این‌گونه به وجدتان بیاورد. برای تجربه‌ی چند کار هیجان انگیز در تفلیس، با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

 

 

در محله‌های قدیمی گشت‌وگذار کنید.

قسمت قدیمی تفلیس در سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تفلیس به‌حساب می‌آید. مغازه‌های هنر محلی و مسافرخانه‌های کوچک را پیدا کنید و در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی، بدون توجه به عقربه‌ی ساعت‌تان، گردش کنید.

حمام گوگرد یادتان نرود!

حمام‌های گوگرد مشهور تفلیس، در «آبانوتوبانی»، قسمت قدیمی شهر، قرار گرفته‌اند. حمام‌های گوگرد برای چند ساعت استراحت، به‌خصوص در ماه‌های سرد سال، حسابی می‌چسبند. بیش‌تر حمام‌ها هر روز هفته و ۲۴ ساعته سرویس می‌دهند و قیمت‌شان برای اتاق خصوصی، از ۳۰ لاری تا ۱۰۰ لاری متفاوت است. امکانات اتاق‌ها هم با توجه به قیمت‌شان متفاوت است. اتاق‌های عمومی به قیمت ۳ لاری هم پیدا می‌شوند. اتاق‌های گران‌تر حمام آب داغ، آب سرد و سونای خصوصی دارند، اما اتاق‌های ارزان، با ظاهری که شما را به یاد «شوروی سابق» می‌اندازد، تنها به یک حمام آب داغ و دوش آب سرد یا داغ بسنده می‌کنند. حمام‌های گوگرد نقش مهمی در تاریخ شهر تفلیس ایفا می‌کنند؛ کلمه‌ی تفلیس ریشه‌ی گرجستانی، به معنی «مکان گرم» دارد.

 

منظره‌ی عالی متاتسمیندا Mtatsminda را شکار کنید.

این پارک در بلندترین نقطه‌ی تفلیس، روی کوه هم‌نامش، «متاتسمیندا»، قرار دارد. چرخ و فلک این شهربازی کوچک، عنوان بلندترین نقطه‌ی تفلیس را از کوه متاتیسمندا گرفته و به‌نام خود زده. در این شهربازی رستوران‌ها و کلوپ‌های تفریحی کوچک با منظره‌ی چشمگیر شهر، لذت پارک‌گردی‌تان را دوچندان می‌کند. این پارک، کل شهر را زیر پای‌تان می‌آورد و پاتوق معرکه‌ای برای زوج‌های عاشق است؛ چیزی از جنس بام تهران خودمان!

غذاهای محلی را امتحان کنید.

بهترین و رایج‌ترین غذای گرجستان که به‌عنوان «غذای ملی» از آن یاد می‌شود، «کاچاپوری» نام دارد. این غذا از یک نان نرم که وسطش پنیر مذاب و روی پنیر تخم مرغ قرار دارد، درست می‌شود. قسمت‌های مختلف گرجستان، سبک‌های متفاوتی از کاچاپوری درست می‌کنند. در مرکز گرجستان، کاچاپوری را شبیه پیتزا و پیراشکی‌ و در غرب با پنیر بیشتری آماده می‌کنند. در شرق هم، یک تخم‌مرغ پخته روی کاچاپوری اضافه می‌کنند و در کنارش کره قرار می‌دهند.

در غذاهای گرجستان مثل بیش‌تر کشورهای شوروی سابق، گوشت پای ثابت به‌حساب می‌آید، اما اگر سری به غذاخوری‌های این کشور بزنید، غذاهای باب دندان گیاه‌خوارها را هم پیدا می‌کنید، به‌تازگی در تفلیس هم کافه‌ای مخصوص گیاه‌خواری افتتاح شده است.

کاچاپوری

 

 با تله‌کابین، مهمان مادر گرجستان (Mother Georgia) شوید.

مجسمه‌ی «مادر گرجستان» (Mother Georgia) از هنرمندانه‌ترین جاهای دیدنی تفلیس است که روی تپه‌های «سولولاکی»، با نمایی از کل شهر قرار گرفته. اگر اهل پیاده‌روی هستید، مسیر معرکه‌ای پیش‌روی‌تان است، اما اگر اهل هیجان و لذت از ارتفاع هستید، با تله‌کابین، مهمان مادر گرجستان شوید.

 

دریاچه لیسی (Lisi Lake)

تفلیس علاوه بر پاساژ‌های تجاری لوکس و مراکز تفریحی هیجان انگیز، جاذبه‌های طبیعی بی شماری دارد که بهتر است بازدید از آنها را در برنامه سفر خود قرار دهید. دریاچه لیسی نام دریاچه‌ای نسبتا کوچک در محدوده شهری تفلیس است که پوشش جانوری بسیار متنوعی را در دل خود جای داده. بد نیست بدانید که صدها پرنده مختلف غیر بومی در اطراف دریاچه لیسی زندگی می‌کنند و در مسیر مهاجرت خود، کمی هم مهمان این دریاچه هستند. علاوه بر پرندگان رنگارنگ و خوش آواز، حیوانات دیگری همچون لاک پشت، روباه و خرگوش صحرایی نیز در این اطراف مشغول زندگی هستند. به همین خاطر است که دریاچه لیسی را جزء زیباترین جاهای دیدنی تفلیس می‌شناسند. گفتنی است که در نزدیکی دریاچه، گونه‌های متنوعی از مارها نیز زندگی می‌کنند. البته لازم به نگرانی نیست، زیرا اکثر گونه‌های این مارها، بی‌خطر هستند و زیاد در جمع‌های انسانی خودشان را نشان نمی‌دهند!

آدرس دریاچه لیسی: گرجستان، تفلیس، دره رودخانه کورا

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

دریاچه لیسی (Lisi Lake) | جاهای دیدنی تفلیس
دریاچه لیسی (Lisi Lake)

پارک آبی تفلیس گرجستان (آکوا پارک)

تفریح در پارک‌های آبی‌ خارج از کشور به جرات می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات تمام سفر شما باشد. در شهر زیبای تفلیس، به صورت کلی سه پارک آبی وجود دارد. آکوا پارک که آن را با نام یوروپارک نیز می‌شناسند، یکی از زیباترین جاهای دیدنی تفلیس محسوب می‌شود که همه ساله میزبان گردشگران مختلف از سراسر جهان است. این پارک آبی در محدوده شهری تلفیس قرار ندارد و شاید کمی دسترسی به آن برای گردشگران خارجی دشوار باشد. اما در تابستان‌های گرم گرجستان، بهترین مکان برای کاهش چند درجه‌ای حرارت بدن شما و تجربه هیجانی بی حد و مرز، همین آکوا پارک خواهد بود. در این پارک امکانات کاملی همانند چند استخر مختلف، باشگاه بدنسازی، جکوزی، رودخانه مصنوعی، رستوران، کافه، ماساژ و ده‌ها تفریح دیگر وجود دارد.

آدرس پارک آبی تفلیس گرجستان: گرجستان، تفلیس، خیابان Vakhtang Ninua

شماره تماس: +۹۹۵۳۲۲۶۹۷۱۰۰

ساعت بازدید: ۹ صبح تا هشت شب

هزینه بازدید: در طول هفته ۳۰ لاری و آخر هفته ۴۰ لاری برای بزرگسالان / هزینه ورودی برای کودکان زیر هفت سال رایگان

پارک آبی تفلیس گرجستان (آکوا پارک)
پارک آبی تفلیس گرجستان (آکوا پارک)

پارک ریکه تفلیس گرجستان (Rike park )

تقریبا می‌توان گفت که تمامی گردشگران خارجی، حداقل چند ساعتی از سفر خود به گرجستان را در پارک ریکه تفلیس سپری می‌کنند. این پارک یکی از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی تفلیس محسوب می‌شود که هزاران هزار گردشگر را در هر لحظه جذب خود می‌کند. باید بدانید که پارک ریکه تفلیس به نوعی در مرکزیت جاذبه‌های مختلف این شهر قرار دارد و با محیطی کاملا خانوادگی، همواره میزبان تعداد زیادی از گردشگران است. شما می‌توانید در این پارک از مناظر زیبا و طبیعتی بی‌نظیر لذت ببرید و سپس از پل صلح نیز بازدید کنید و خودتان را به بافت قدیمی شهر تفلیس برسانید. یا حتی از این پارک با تله کابین تفلیس می‌توانید خودتان را به دژ ناریکالا برسانید و از آن دیدن کنید. علاوه بر این موارد، باید بدانید در ایام مختلف داخل پارک ریکه، جشنواره‌های رقص و پای کوبی متنوعی برگزار می‌شود که در آنها هزاران هزار نفر در کنار هم شادی می‌کنند!

آدرس پارک ریکه تفلیس گرجستان: گرجستان، تفلیس، بلوار روستاوی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

پارک ریکه تفلیس گرجستان (Rike park )
پارک ریکه تفلیس گرجستان (Rike park )

پل صلح

پل صلح تفلیس را می‌توان همانند پل طبیعت تهران، نمادی از این شهر دانست. پل صلح یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی تفلیس محسوب می‌شود. معماری این پل مثال زدنی است و قطعا تا به امروز شبیه به آن را در هیچ جای دنیا ندیده‌اید. پل صلح یک پل مخصوص پیاده روی بوده و عبور و مرور خودرو بر روی آن ممنوع است. اما تنها معماری پل صلح نیست که باعث اهمیت ویژه آن شده است. بلکه باید بدانید که این پل بخش مدرن و قدیمی شهر تفلیس را به هم متصل می‌کند و به نوعی پل بین دو نسل محسوب می‌شود. پل صلح در تاریخ ششم ماه می سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و در این چند سال توانست توجه شمار زیادی از گردشگران خارجی را به خود جلب کند. این سازه فولادی – شیشه‌ای، با نورپردازی خیره کننده خود، تبدیل به یکی از زیباترین مناظر تمام گرجستان در طول شب می‌شود. این پل روی رود کر قرار دارد و از طریق آن می‌توان به جاذبه‌های مختلف تفلیس دسترسی پیدا کرد.

آدرس پل صلح: گرجستان، تفلیس، پل صلح

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

پل صلح | جاهای دیدنی تفلیس
پل صلح

قلعه ناریکالا تفلیس

قلعه ناریکالا یا همان دژ ناریکالا یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تفلیس محسوب می‌شود که قدمت آن به قرن چهارم میلادی باز می‌گردد. این قلعه باستانی بر فراز تپه‌ای زیبا قرار دارد که می‌توانید از ارتفاعات آن یکی از زیباترین مناظر رودخانه کر را تجربه کنید. با وجود اینکه زلزله آسیب زیادی به قلعه ناریکالا وارد کرده، اما این قلعه هنوز هم عظمت خود را به خوبی حفظ کرده است. زمانی که از پایین به این قلعه نگاه می‌کنید، انگار که ناریکالا با تمام وجود تلاش دارد هنوز هم از این شهر حفاظت کند. در طول تاریخ ناریکالا کاربردهای بسیار متنوعی داشته و دولت‌های مختلف از آن استفاده می‌کردند و به همین ترتیب رفته رفته بخش‌های مختلفی به آن اضافه می‌شد. بازدید از این قلعه برای کسانی که به تاریخ و آثار تاریخی علاقه‌مند هستند، بسیار هیجان انگیز خواهد بود. همچنین در کنار بازدید از ناریکالا، می‌توانید به سراغ باغ گیاه شناسی و حوضچه‌های گوگردی نیز بروید.

آدرس قلعه ناریکالا تفلیس: گرجستان، تفلیس، خیابان بوتانیکوری

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

قلعه ناریکالا تفلیس | جاهای دیدنی تفلیس
قلعه ناریکالا تفلیس

موزه سیمون جاناشیا تفلیس

موزه سیمون جاناشیا تفلیس یا همان موزه دولتی را باید یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تفلیس دانست که اولین بار در سال ۱۸۵۲ افتتاح شد. این موزه در دوره‌ای به وجود آمد که گرجستان هنوز تحت سلطه دولت شوروی بود. به همین خاطر، پس از استقلال گرجستان، در سال ۱۹۱۸، این موزه به نام موزه دولتی گرجستان تغییر نام پیدا کرد. اما هنوز هم بسیاری از مردم گرجستان، این موزه را به نام موزه جاناشیا می‌شناسند. جاناشیا یکی از مورخان و محققان تاریخی نامدار گرجستان به شمار می‌آید. گفتنی است که در این موزه، مهم‌ترین آثار تاریخی متعلق به گرجستان قرار داده شده‌اند. باید بدانید در دوران آشوب‌های مختلف، این موزه آسیب‌های زیادی را متحمل شده است و بخش زیادی از آثار آن را به کشورهای اروپایی انتقال داده‌اند. اما یکی از محققان تاریخی گرجستان تلاش بسیاری کرد تا این آثار را به موزه جاناشیا باز گرداند. با بازدید از این موزه می‌توانید به صورت کامل با فرهنگ و تاریخ مردم گرجستان آشنا شوید.

آدرس موزه سیمون جاناشیا تفلیس: گرجستان، تفلیس، خیابان شوتا روستاولی

شماره تماس: +۹۹۵۳۲۲۹۹۷۱۷۶

ساعت بازدید: به غیر از دوشنبه‌ها، ساعت ۱۱ صبح تا ۱۸ عصر

هزینه بازدید: برای بزرگسالان سه لاری، برای کودکان زیر شش سال رایگان، بازدید همراه تور راهنما: ۱۰ لاری

موزه سیمون جاناشیا تفلیس | جاهای دیدنی تفلیس
موزه سیمون جاناشیا تفلیس

برج ساعت تفلیس

قطعا تاکنون برج‌های ساعت متنوعی را در شهرهای مختلف دنیا دیده‌اید. اما برج ساعت تفلیس، یکی از عجیب‌ترین برج‌های ساعت دنیا و از زیباترین جاهای دیدنی تفلیس محسوب می‌شود. این برج زیبا به دست یکی از صنعت‌گران محلی گرجستان به نام ریزو گابریازده ساخته شده است. گابریادزه، معمار این بنا، یک کارگردان عروسکی است و برج ساعت تفلیس را بر اساس یکی از داستان‌های خود به وجود آورده است. بد نیست بدانید که گابریادزه ۳۰ سال برای ساخت برج ساعت و دو ساختمان کنار آن، زمان صرف کرد و آن را با استفاده از مصالح باستانی ساخته است. به همین خاطر، در اولین نگاه تصور می‌کنید که برج ساعت یک برج باستانی هست که هزاران سال قدمت دارد. ساخت برج ساعت، به تنهایی چهار سال زمان گابریادزه را گرفت. این برج در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد و امروزه یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های دیدنی تفلیس و نمادی از این شهر به شمار می‌آید.

آدرس برج ساعت تفلیس: گرجستان، تفلیس، خیابان Ioane Shavteli

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید:رایگان

برج ساعت تفلیس | جاهای دیدنی تفلیس
برج ساعت تفلیس

مرکز تفریحی فونیکولار تفلیس

مرکز تفریحی فونیکولار نام یک منطقه بسیار بزرگ است که جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی تفلیس محسوب می‌شود. این منطقه در یکی از قسمت‌های خوش آب و هوای تفلیس واقع شده و همه روزه هزاران هزار گردشگر را جذب خود می‌کند. در منطقه تفریحی فونیکولار، انواع امکانات رفاهی، تفریحی و خدماتی وجود دارد. از این میان می‌توان به قطار طبیعت گردی، تله کابین و همچنین ترن هوایی فونیکولار اشاره کرد. شما می‌توانید سوار قطار طبیعت گردی شوید و خودتان را به ارتفاعات تفلیس برسانید. این قطار سه ایستگاه مختلف دارد و می‌توانید در حین راه، از دیدن مناظر مختلف و تماشایی لذت ببرید. همچنین در این منطقه تفریحی، انواع رستوران، کافه، جاده مخصوص پیاده روی، پارک بازی کودکان و سایر امکانات رفاهی و خدماتی وجود دارد. پس اگر به دنبال یک جاذبه گردشگری در تفلیس هستید که به صورت خانوادگی در آن تفریح کنید و چند ساعت را در آن به خوشی سپری نمایید، حتما سری به فونیکولار بزنید.

آدرس مرکز تفریحی فونیکولار تفلیس: گرجستان، تفلیس، خیابان چونکادز

ساعت بازدید:  ۲۴ ساعته – امکانات تفریحی معمولا از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ شب در دسترس هستند.

هزینه بازدید: هزینه بازدید از مجموعه رایگان است اما برای استفاده از امکانات تفریحی، باید هزینه جداگانه بپردازید.

مرکز تفریحی فونیکولار تفلیس | جاهای دیدنی تفلیس
مرکز تفریحی فونیکولار تفلیس

بازار پل خشک

البته که خرید کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به شمار می‌آید. اما واقعا اینکه کجا را برای خرید خود انتخاب کنید، خیلی حائز اهمیت خواهد بود. بازارهای مختلفی در گرجستان وجود دارند که می‌توانید با مراجعه به آنها، خرید خود را انجام دهید. اما برخی از این بازارها، به نوعی جزء جاهای دیدنی تفلیس نیز محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، بازار پل خشک، یکی از بازارهای سنتی تفلیس است که قدمت آن به دوران حکومت شوروی باز می‌گردد. در این بازار، می‌توانید بسیاری از دست فروشان را مشاهده کنید که کالاهای دست دوم و عتیقه خود را به فروش می‌رسانند. در میان این وسایل که شاید در نگاه اول بنجل و غیر قابل استفاده به نظر برسند، می‌توانید اجناس بسیار با ارزشی نیز پیدا کنید. اما حتی اگر قصد خرید هم ندارید، بهتر است از این بازار که در تمامی روزهای سال باز است، دیدن فرمایید تا با فرهنگ و تاریخ مردم تفلیس بیشتر آشنا شوید.

آدرس بازار پل خشک: گرجستان، تفلیس، رو به روی پارک نهم آوریل، پل خشک

ساعت بازدید:  ۲۴ ساعته – اما دست فروشان معمولا بین ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر حضور دارند.

هزینه بازدید: رایگان

بازار پل خشک | جاهای دیدنی تفلیس
بازار پل خشک

دریاچه لاک‌پشت

دریاچه لاک پشت یکی از زیباترین مناظر طبیعی و از منحصر به فردترین جاهای دیدنی تفلیس محسوب می‌شود که در حومه این شهر قرار دارد. همانطور که از نام این دریاچه بر می‌آید، گونه‌های خاصی از لاک پشت در کنار این دریاچه مشغول زندگی هستند. البته بد نیست بدانید که دریاچه لاک پشت اصلا دریاچه بزرگی نیست و تنها ۳۴ متر مربع وسعت دارد. همچنین از نظر عمق، عمیق‌ترین قسمت دریاچه، تنها ۲٫۶ متر عمق دارد.

این دریاچه در یکی از خوش آب و هواترین بخش‌های تفلیس واقع شده و به همین خاطر، یکی از بهترین تفرجگاه‌های تابستانی مردم محلی و گردشگران خارجی محسوب می‌شود. نکته جالب توجه برای گردشگران ایرانی این است که دریاچه لاک پشت‌ها فاصله بسیار کمی تا سفارت ایران دارد! در ضمن باید بدانید که جشنواره‌های مختلف و کنسرت‌های هیجان انگیزی در نزدیکی این دریاچه برگزار می‌شوند! همچنین باید اشاره کنیم که انواع امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی برای حضور خانواده‌ و گردشگران مختلف در این منطقه محیا شده است و می‌توانید از امکاناتی همچون رستوران، کافه، سرویس بهداشتی و محل استراحت در نزدیکی دریاچه بهره‌مند شوید.

آدرس دریاچه لاک‌پشت: گرجستان، تفلیس، خیابان Kus tba

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته – اما بازدید پیش از غروب توصیه می‌شود.

هزینه بازدید: رایگان

دریاچه لاک‌پشت | جاهای دیدنی تفلیس
دریاچه لاک‌پشت

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تفلیس کلیک کنید.