خانه مستوفی شوشتر، یکی از جاهای دیدنی مطرح این شهر محسوب می‌شود. شوشتر با قدمتی بسیار، با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد، جذابیت‌های بسیاری برای تماشا و تجربه دارد. خانه مستوفی یکی از این جذابیت‌هاست که با پیشینه‌ای متعلق به دروره قاجار و مظفرالدین شاه، شما را به سفری کوتاه درون معماری دوران قاجار و ویژگی‌های خاص خود خواهد برد. این خانه متعلق به یکی از تجار مهم شهر شوشتر به نام محمدعلی مستوفی است. مکانی که این خانه در آن واقع شده‌است از قسمت‌های تاریخی شهر است.

saadatrent
خانه مستوفی شوشتر
خانه مستوفی شوشتر

امروزه این بنا تغییر کاربری داده و نام رسمی آن اداره میراث فرهنگی شهرستان شوشتر است، اما این باعث نشده است که جذابیت‌های بنا از بین برود. به علاوه، وجود رستوران، موزه و عکاس‌خانه در فضای خانه مستوفی، دیدن آن را حائز لطف مضاعف کرده است. این بنا به تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۱۵ در آثار ملی ایران ثبت شده‌است و همه ساله میزبان بسیاری از گردشگرانی است که شوشتر-یکی از اولین سکونتگاه‌های بشری در ایران- را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند. با سفرزون همراه باشید.

خانه مستوفی شوشتر
خانه مستوفی شوشتر

مجموعه مستوفی

مجموعه مستوفی، یک مجموعه تاریخی است. در این مجموعه حمام، مسجد، پل و خانه تاریخی مستوفی وجود دارد. این خانه، به سبک معماری دوره قاجاریه، شامل اندرونی و بیرونی است. تزئینات معماری بنا، خوون چینی و کاربندی آجری و ریگ فرش است. خانه تاریخی مستوفی، چشم‌اندازی به رود شطیط دارد. رودی قدیمی که برای شوشتریان، بسیار مهم بوده و هست. نزدیکی‌های رود پل بند شادروان وجود دارد که خانه مستوفی به آن دید دارد. چشم‌انداز رود و پل بند شادروان، خانه مستوفی را از روح شهر، پر می‌کند.

شهرستان شوشتر؛ آینه تاریخ

بسیاری از تاریخ‌نگاران و باستان‌شناسان، شهرستان شوشتر را یکی از اولین مناطق سکونت بشری در ایران می‌شمارند. این شهرستان قدمتی ۷۰۰۰ ساله دارد، اما با این حال شاید بسیاری از ما، تا به امروز دلیلی نمی‌دیدم تا این شهر در لیست مقاصد سفر خود انتخاب کنیم. شاید وقت آن رسیده که در این تصمیم تجدید نظر کرده و در اولین فرصت برای سفر به خوزستان و شوشتر برنامه‌ریزی کنیم.

آثار مثل قلعه سلاسل قدمت آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد و وسعت آن خیره‌کننده است، بند میران، کلاه فرنگی، پل بند شادروان، بند برج‌عیار، مسجد جامع شوشتر و رود بزرگ داریون تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شوشتر هستند. شوشتر که در کتاب‌های تاریخی تستر یاد می‌شود، شاید به علت، حاصلخیزتر بودن نسبت به شوش نامگذاری شده است. این را یکی از تاریخ‌نویسان معروف ایرانی به نام حمزه اصفهانی یاد می‌کند. اما برخی دیگر دلیل نامگذاری شهر را شش دروازه ماپاریان، دسبول، آدینه، لشکر، مقام‌علی و گرگر می‌دانند.

معماری خانه مستوفی شوشتر

بنا همانطور که پیشتر گفته شد دو بخش دارد. بخش داخلی و بخش بیرونی. این شکل از ساخت در معماری قاجازی سبقه دارد. بخشی که در حال حاضر اداره میراث فرهنگی شوشتر است، بخش بیرونی است. در این بخش، شاه‌نشین، هشتی، اتاق‌هایی پیرامون راهروهای ورودی، اتاق‌هایی برای پذیرایی و نمایی به پل بند شادروان، که می‌توانید روی تخت‌های کناری آن بنشینید و از منظره لذت ببرید و چیزی برای خوردن سفارش دهید. معمار خانه مستوفی، حاج محمدتقی معمار، در ساخت بنا، به شدت به رود کارون توجه داشته است.

این توجه در فضاهای سازه کاملاً مشهود است. به علاوه خوش آب و هوایی این عمارت به علت نزدیکی به رودخانه پر جنب و جوش و خاص کارون، همه چیز را در این عمارت منحصربه‌فرد کرده است. معماری بنا، شامل گچ‌بری‌های زیبایی است. پله‌ها مستطیلی و ورودی بنا در قسمت جنوب‌غربی قرار دارد. ایوان وسیع عمارت در ضلع شرقی بناست. برای تهویه، از بادگیر در این بنا استفاده شده است.

سه بادگیر بزرگ، که به صورت زیرزمینی، از زیر ایوان به هم ارتباط دارند. ایوان، از دوستون هشت ضلعی، دو نیم ستون و سه قوس گهواره ساخته شده است. حیاط مستطیلی است. آجرکاری این بنا، یکی از ویژگی‌های اصلی ساخت آن است. حوض هشت‌ضلعی این بنا به حیاط، طراوت خاصی بخشیده است. در ضلع شمال‌غربی بنا یک صفه به ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر و عرض ۸ متر قسمت‌های شمال شرقی جنوب‌غربی بنا را به هم وصل می‌کند.۹ ستون آجری دایره‌ای که با طاق‌های آجری به هم مرتبط می‌شوند در اینجا قابل مشاهده است.

دسترسی به خانه مستوفی شوشتر

برای رسیدن به خانه مستوفی شوشتر لازم است تا به بشرویه بروید و از خیابان شریعتی وارد کوچه مستوفی شوید.

اگر نگران امکانات موجود در مجموعه هستید، خیالتان را راحت کنید. چرا که امکاناتی مثل اقامتگاه و یک غذای مناسب در فضایی عالی انتظار شما را می‌کشد. موبایل در اینجا به‌راحتی آنتن می‌دهد و می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید. به‌علاوه امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی و وسایل نقلیه شهری برای رسیدن به محل خانه مستوفی، مهیا هستند.