اهواز دومین شهر گرم ایران است و به مردم خون‌گرم و شب‌های زیبایش شهرت دارد. با وجود آسیب‌های جنگ، هنوز هم دیدنی‌های اهواز از جاذبه‌های گردشگری مهم کشورند. این شهر در طول تاریخ ۲ بار از نو ساخته شده؛ «عیلامیان» اهواز را برای اولین‌بار ساختند، اما پس از تخریب در ۳ هزار سال پیش، به‌دست «اردشیر بابکان»، پادشاه اشکانیان، از نو ساخته شد. اگر قصد سفر به اهواز را دارید، حتماً این‌ مطلب سفرزون را بخوانید، ما جاهای دیدنی اهواز را برای‌تان یک‌جا جمع کرده‌ایم تا سفری متفاوت را تجربه کنید.

saadatrent

جاهای دیدنی اهواز ، گشت و گذار در جنوب زیبا

جاهای تفریحی اهواز در کنار رودخانه‌ی «کارون» با آن جاذبه‌های طبیعی‌اش بی‌نظیر است. پل‌ها محل گشت ‌وگذار مردم و از دیدنی‌های اهواز است؛ پل‌ها جای خوبی برای گذراندن شب‌‌های پرستاره‌ی شهرند. اهواز به‌خاطر قدمت بسیارش تنوع فرهنگی، مذهبی و قومیتی مختلفی به خود دیده که هر کدام اثری از خود در شهر باقی گذاشته‌ است.

گشت و گذار در جاهای دیدنی اهواز

پل سفید اهواز (پل معلق)

پل سفید یکی از هشت پل ساخته شده روی کارون است که بخش شرقی و غربی شهر را به‌هم وصل می‌کند. این پل سازه‌ای تمام فلزی‌ست که روی پایه‌های بتنی قرار گرفته است. اطراف این پل، پارک تفریح و بازی جزیره‌ اهواز قرار دارد که فضای سبز و رستوران‌های متنوع اطرافش، گردشگرهای بسیاری را شیفته‌ خود می‌کند. علاوه بر آن می‌توانید در کنار رود زیبای کارون بنشینید و از این چشم‌انداز دل‌پذیر لذت ببرید.

آدرس پل سفید اهواز : خوزستان، اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست)

پل سیاه ، مهم‌ترین راه ارتباطی ریلی

«پل سیاه» جزو اولین پل‌ های اهواز و از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اهواز است. این پل تقریباً در محل پل قدیمی اهواز که به دوره‌ی «ساسانی» تعلق داشته بنا شده و اولین پل امروزی‌ست که سال‌ها شبیه کمربندی سیاه، دو طرف رود کارون را به‌هم وصل کرده. بنای جدید پل سیاه همزمان با افتتاح راه آهن سراسری یعنی در سال ۱۳۰۸ ساخته شد و به یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی ریلی جنوب کشور تبدیل شد. این نام‌گذاری به‌دلیل رنگ تیره‌ بدنه‌ی این پل انتخاب شده است.

پل سیاه از پل‌های مهم اهواز است

پل طبیعت کیانپارس ؛ همسایه زیبای کارون

از دیگر جاهای دیدنی اهواز باید به پل طبیعت کیانپارس اشاره کرد. این پل جذاب با چشم‌انداز فوق‌العاده رود پرآب کارون، یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی در این شهر است که مورد توجه خاص اهالی اهواز و گردشگران آن قرار دارد. این پل، دو پارک توریستی و پرطرفدا اهواز، یعنی پارک ساحلی اهواز و پارک لاله را به یکدیکر وصل می‌کند. پیاده‌روی بر روی پل و تماشای شکوه کارون، صدای خروش آب و پرندگان بسیار لذت‌بخش است و می‌توانید لحظاتی به یادماندنی را در آنجا بگذرانید.

اگر به طبیعت و تماشای کارون از بالای پل علاقه دارید، هر چه زودتر از پل طبیعت کیانپارس دیدن کنید.

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس پل طبیعت کیانپارس : خوزستان، اهواز، رود کارون

کلیسای سورت مسروپ، زیارتگاه ارامنه

کلیسای سورت مسروپ کلیسای کوچکی است که با نمای سفید رنگ خود در خیابان مصطفایی اهواز قرار گرفته است. قدمت این کلیسا به دوران پهلوی برمی‌گردد و توسط ترداد داویدیان که یکی از کارکنان شرکت نفت در این منطقه بود ساخته شد. امروزه تعداد کمی از ارامنه برای انجام مناسک خود به این کلیسا می‌روند.

ساعات بازدید: از ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر

آدرس کلیسای سورت مسروپ : خوزستان، اهواز، خیابان شهید مصطفایی، ابتدای خیابان موسوی

کلیسای مسروپ

خانه ماپار ، عمارت پهلوی

شهر پر فراز و نشیب اهواز با وجود آسیب‌های جدی‌ای که در سال‌های جنگ به خود دیده، پر از عمارت‌های قدیمی و دل‌نشین است. خانه ماپار یکی از این خانه‌های تاریخیِ به جا مانده از دوران پهلوی اول است. این خانه بیشتر از ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و با نمای آجری، درهای چوبی و پنجره‌های رنگی یکی از بناهای منحصربه‌فرد اهوازی به حساب می‌آید.

خوشبختانه خانه ماپار در سال ۱۳۸۰ مرمت شد تا آجرکاری‌های زیبایش روح تازه‌ای به خود بگیرند. این بنا در همان سال به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. شما می‌توانید در این خانه‌ی زیبا نوشیدنی های مختلف را امتحان کنید یا یک وعده‌ی غذایی را در حیاط زیبای بنا با درختان نخل منحصر به فردش تجربه کنید.

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۱۱:۴۵ شب

آدرس خانه ماپار : خوزستان، اهواز، خیابان خوانساری جنوبی، بین شهید جهانیان و کافی

کاروانسرای معین التجار

کاروانسراها یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی هستند که در ایران نمونه‌های بی شماری از آن‌ها وجود دارد. در هر شهر و با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه معماری این کاروانسراها متفاوت از یکدیگر بود. اهواز یکی از مسیرهای مهم ارتباطی در راه ابریشم بود. به این دلیل باید جایی برای مسافران ساخته می‌شد که بتوانند خستگی راه را از تن به در کنند.کاروانسرای معین التجار در عهد قاجار ساخته شد. این کاروانسرا به دلیل قرار گرفتن در مرکزیت شهر اهواز معماری متفاوت از دیگر کاروانسراهای معمول داشت. علت این تفاوت آب و هوای شهر اهواز بود. این کاروانسرا امروزه در بافت قدیمی قرار دارد و هنوز یکی از زیباترین بناهای شهر است.

 آدرس سرای معین التجار اهواز : خوزستان، اهواز،خیابان کیوان

کاروانسرای معین‌التجار | جاهای دیدنی اهواز

آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی

زیارتگاه محبوب و قابل احترام شهر اهواز است که بسیار از مراسم‌های مهم مذهبی محل تجمع مردم به حساب می‌آید. علی بن مهزیار فقیه شیعه و از عالمان دینی بود که در سال‌های جوانی از دین مسیحیت به اسلام پیوست. او از یاران نزدیک امام رضا(ع) بود. علی بن مهزیار در شهر اهواز مسجدی برای اقامه نماز ساخته بود که بعد از مرگش به بقعه‌ی خود تبدیل شد.

آدرس آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی : استان خوزستان، اهواز، خیابان نهج البلاغه

دانشکده سه گوش ؛ ساختمان پر خاطره

از دیگر جاهای دیدنی اهواز می‌توان به دانشگاه سه گوش اشاره کرد که با قدمتی به ۹۰ ساله در این شهر زیبا جا خوش کرده است. این ساختمان مثلث شکل، در ابتدا به عنوان ساختمان بانک ملی مرکزی اهواز شد. پس از آن این بنا به مقر اداره حکومتی ولایت تبدیل شد. سال‌ها بعد، یعنی در سال ۱۳۲۱، همزمان با دوران جنگ جهانی دوم، به اشغال متفین درآمد. پس از چندین سال در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ ساختمان سه گوش، به محل دانشسرای عالی تربیت دبیر و مرکز علوم پایه دانشگاه جندی شاپور تبدیل شد. از آن زمان به بعد این بنا را با نام ساختمان سه گوش می‌شناسند‌. اما داستان به اینجا ختم نشد و در سال ۱۳۵۰ این محل، به دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی شاپور تغییر یافت. در سال ۱۳۸۹ نیز این دانشگاه قدیمی و پرخاطره تخلیه شد و اکنون در حال مرمت است.

معماری زیبا و خیره کننده این بنا را معماری فرانسوی طراحی کرده است که معماری چندین بنای خاطره‌انگیز دیگر همچون موزه ایران باستان را نیز برعهده داشته است.

حیاط پر درخت و باصفا، آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های دوره اسلامی، قوس‌های دایره‌ای و … از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این ساختمان است.

اگر به اهواز سفر می‌کنید، حتما بنای ساختمان سه گوش را از نزدیک ببینید.

آدرس دانشکده سه گوش اهواز : خوزستان، اهواز، نزدیک به رود کارون

دانشگاه سه‌گوش
دانشگاه سه‌گوش | از جاهای دیدنی اهواز

موزه هنرهای معاصر اهواز ، گردهمایی آثار هنری معاصر

موزه گردی یکی از تفریحات مهم هر سفر است. در سفر به اهواز نیز می‌توانید این لذت را تجربه کنید. یکی از موزه‌های شهر زیبای اهواز، موزه‌ی هنرهای معاصر است. ساختمانی با دو طبقه و ۵ گالری که در آن آثاری از هنرمندان معاصر ایرانی را می‌بینید. بخش زیادی از این آثار ارزنده متعلق به هنرمندان اهواز و به طور کلی بخش‌های جنوبی کشور است. هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب می‌توانید از این موزه بازدید کنید. قیمت بلیط ورود به موزه هنرهای معاصر اهئاز ۲۰۰۰ تومان است.

آدر موزه هنرهای معاصر اهواز : خوزستان، اهواز‌، جاده ساحلی

شماره تماس: ۰۶۱۳۲۲۳۳۲۳۲

موزه هنرهای معاصر اهواز | جاهای دیدنی اهواز
موزه هنرهای معاصر اهواز

بازار لشکر آباد ، خوشمزه‌ترین خیابان اهواز

یکی از لذت‌های سفر به اهواز امتحان کردن فلافل بخش‌های عرب نشین شهر است. اگر می‌خواهید طعم بهشتی و واقعی فلافل را تجربه کنید حتما سری به این راسته‌ی خوش رنگ و لعاب بیندازید.این بازار در خیابان انوشه قرار گرفته و یکی از خیابان‌های عرب نشین و قدیمی شهر و از مهم‌ترین جاهای دیدنی اهواز به حساب می‌آید. علاوه بر فلافل باقلواهای عربی این خیابان بسیار معروف است.

آدرس بازار لشکر آباد اهواز : ساحل غربی رود کارون، روبه روی دانشگاه شهید چمران

بازار لشکر آباد | جاهای دیدنی اهواز
بازار لشکر آباد

 

بازار عبدالحمید ، قدیمی‌ترین بازار اهواز

این بخش از شهر زمانی یکی از پر رونق ترین جاهای دیدنی اهواز بود. بازار عبدالحمید در مرکز شهر اهواز جای دارد و در آن می‌توانید همه‌ی لوازم کوچک و بزرگ مورد نیاز خود را تهیه کنید. هرچند این بازار در حال حاضر رونق و زیبایی خود را از دست داده اما یکی از نقاط مهم شهر به حساب می‌آید.

آدرس بازار عبدالحمید اهواز : خوزستان، اهواز، خیابان نظامی، بین نادری و امام خمینی

بازار عبدالحمید | جاهای دیدنی اهواز
بازار عبدالحمید | جاهای دیدنی اهواز

موزه خراطی ، نمایش هنرهای چوبی

اولین موزه خراطی کشور است که در شهر اهواز قرار دارد. هدف این موزه شناساندن صنایع دستی و هنر بومی به گردشگران است. حدود ۴۰۰ اثر از برترین استادان این هنر در موزه خراطی به نمایش گذاشته شده است.

آدرس موزه خراطی اهواز : خوزستان، اهواز، میدان ۱۵خرداد، خیابان انقلاب، بعد از خیابان مصطفی خمینی شمالی

شماره تماس: ۰۶۱۳۲۲۳۳۲۳۲

موزه خراطی | جاهای دیدنی اهواز
موزه خراطی

بازار کاوه ؛ بازار محبوب اهالی اهواز

یکی از جاهای دیدنی اهواز که قدمت دیرینه‌ای دارد بازار کاوه است. این بازار پرطرفدار و محلی متعلق به دوره پهلوی است و هر چیزی را که بخواهید می‌توانید به راحتی از آنجا تهیه کنید. بازار محلی کاوه در حقیقت بازاری در امتداد خیابان است که مجموعه‌ای از فروشندگان و دست‌فروشان در آنجا حضور دارند. این بازار مخصوص میوه و سبزی و انواع سوغاتی‌های خوشمزه اهواز مانند ماهی، میگو، کلوچه، خرما، رطب، شیره خرما، ارده، حلوا شکری و حلوا ارده است. ادویه‌های خوش عطر و بوی بازار کاوه هم بسیار معروف است و می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید و به عنوان چاشنی خوشمزه، به غذایتان اضافه کنید.

بازار جذاب اهواز برای بومیان و خصوصا گردشگران بسیار دوست داشتنی و مورو توجه است. در آنجا می‌توانید عطر خوب سبزی و میوه را حس کنید و صید تازه روز را بخرید.

اگر به شهر زیبای اهواز سفر کردید، حتما به این بازار جذاب و دیدنی نیز بروید.

قیمت بلیت: رایگان

آدرس بازار کاوه : اهواز، خیابان طالقانی، ضلع غربی خیابان کاوه (کیوان)

بازار کاوه | جاهای دیدنی اهواز
بازار کاوه

تالاب بامدژ ؛ چشم‌انداز بی‌نظیر طبیعت

یکی از ارزشمندترین تالاب‌های ایران و جاهای دیدنی اهواز تالاب بامدژ نام دارد. این تالاب دیدنی در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غربی اهواز و در همسایگی روستاهای بامدژ و طواهر قرار گرفته است. این تالاب به دو زیستگاه خشکی و آبی تقسیم می‌شود و پوشش گیاهی غنی و ارزشمندی مانندخارشتر خزری، خارشتر ایرانی، خار پنبه، شیرین بیان و … دارد. همچنین محل زندگی بسیاری از جانوران همچون مرغابی سانان، آبچلیک، اردک سرسبز، حواصیل، قو، عروس غاز و باکلان است.

محیط تالاب بامدژ چشم‌انداز زیبا و بی‌نظیری دارد دارد که می‌توانید در کنار آن ساعاتی را به استراحت بگذرانید، از منظره پیش رویتان لذت ببرید و به تماشای مرغان و پرندگانی که در این مکان پرواز می‌کنند بنشینید.

در سفر به اهواز زیبا، این تالاب تماشایی را از دست ندهید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس تالاب بامدژ : خوزستان، ۴۰ کیلومتری اهواز

تالاب بامدژ | جاهای دیدنی اهواز
تالاب بامدژ

سرای عجم ؛ کاروانسرای کهن

سرای عجم یکی از جاهای دیدنی اهواز و جاذبه‌های تماشایی این شهر است که قدمت آن به روزگار قاجاریان باز می‌گردد. زمان دقیق ساخت این خانه قدیمی زیبا به درستی مشخص نیست اما قابل اعتمادترین نظریه این است که سرای زیبای عجم همزمان با رونق شهر اهواز در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده است.

معماری این بنا بسیار خاص و دیدنیست و در یک طبقه ساخته شده است. سرای عجم ستون‌های حجاری شده، در و پنجره چوبی، آجر چینی و حجره های زیادی دارد که تماشای آن‌ها بسیار لذتبخش است.

این بنای تاریخی، یادگاری از روزگار قاجاریان است که تا به امروز باقی مانده و در اهواز خودنمایی می‌کند.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس سرای عجم : خوزستان، اهواز، خیابان آزادگان (۲۴ متری)

سرای عجم | جاهای دیدنی اهواز
سرای عجم

خانه دادرس ؛ تماشایی و دلنشین

از دیگر زیبایی‌ها و جاهای دیدنی اهواز، خانه دادرس است که به دوره تاریخی قاجاریه تعلق دارد. این خانه دو طبقه با زیبایی‌های جذاب و دیدنی‌اش، در گذشته در زمینه‌های گوناگونی مانند میدان تره بار و یا خوار و بار فروشی استفاده می‌شده است. در طبقه اول این خانه پنج اتاق و در طبقه دوم آن سه اتاق وجود دارد. هر یک از اتاق‌های خانه دادرس با درب، ستون و پنجره‌های چوبی، آثاری از حجاری، سرداب و آجرچینی‌های زیبا تزیین شده‌اند که بسیار دیدنی هستند.

در سفر جذاب‌تان به اهواز از خانه تماشایی دادرس نیز بازدید کنید.

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس خانه دادرس : خوزستان، اهواز، مرکز شهر اهواز، خیابان عبدالحمید

خانه دادرس | جاهای دیدنی اهواز
خانه دادرس

پارک کوهساران ؛ بام اهواز

پارک کوهساران از جمله پرطرفدارترین پارک‌های باستانی اهواز است که از بالای آن می‌توان منظره‌ای دل‌چسب و خیره‌کننده از اهواز را دید. این پارک بر روی تپه‌ای باستانی قرار گرفته که بر روی آن مخازن آب یا منبع آب نیز وجود دارد. با رفتن به پارک کوهساران می‌توانید از سه قبرستان ارامنه، کاتولیک‌ها و لهستانی‌ها نیز دیدن کنید که در جای خود جذاب و پرطرفدارند.

پیک‌نیک، پیاده‌روی، تماشای شهر از بالا و گشتن در میان قبرستان‌های قدیمی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین تفریحات در این پارک است.

قیمت بلیت: رایگان

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

آدرس پارک کوهساران : خوزستان، اهواز، بلوار نواب صفوی، خیابان شهید کریم باوی

پارک کوهساران | جاهای دیدنی اهواز
پارک کوهساران

پارک ساحلی

پارک ساحلی اهوازپارک ساحلی اهواز به‌صورت نواری در امتداد رود کارون کشیده شده است و یکی از جاذبه‌های دیدنی اهواز است. این منطقه به خاطر تفرجگاه‌هایی که در آن ساخته شده از محبوب‌ترین پارک‌ها برای دورهم جمع‌شدن ساکنین و شهروندان اهواز است. دوچرخه‌سواری، والیبال، قایق‌سواری و بازی‌های دسته‌جمعی جز تفریحات محبوبی است که در پارک ساحلی اهواز انجام می‌شود. کشتی‌های تفریحی و اجرای موسیقی زنده در این منطقه، زیبایی‌های آن را دوچندان کرده است.

مراکز خرید کیانپارس

جاهای دیدنی اهوازخرید هم بخشی جدانشدنی از سفر است. فرقی نمی‌کند به دنبال خرید صنایع‌دستی شهر مقصد باشید یا ترجیح دهید وقت خود را در پاساژ‌ها و مراکز خرید لاکچری اهواز بگذرانید. خرید همیشه هم یک تفریح و هم یک ضرورت در سفر محسوب می‌شده است. برای خرید در شهر اهواز می‌توانید مراکز خرید کیانپارس را انتخاب کنید. مراکز خرید متعدد و مختلفی در محله کیانپارس وجود دارد که در آن انواع پوشاک با برندهای مختلف، کیف، ‌کفش و وسایل دیگر به‌فروش می‌رسد.

هتل قو در بلوار ساحلی

جاهای دیدنی اهوازهتل قو اهواز اولین هتل ساخته شده در اهواز است. این اثر تاریخی امروز جز آثار ملی ثبت شده در میراث فرهنگی است . هتل قو در تقاطع  محله نادری و خیابان کاشانی واقع شده و از نظر موقعیت جغرافیایی،‌ نزدیک به آثاری مثل خانه ماپار،‌ موزه هنرهای معاصر و مجتمع تجاری رویال است. قدمت دوره تاریخی هتل قو به دوران پهلوی برمی‌گردد. این روزها هتل قدیمی و ارزشمند قو با بی‌مهری مسئولان مواجه شده و در معرض تخریب قرار گرفته است.

کلیسای پروتستان شبان نیکو

جاهای دیدنی اهوازکلیسا پروتستان شبان نیکو هم یکی دیگر از جاهای دیدنی اهواز است. کلیسایی که ارمنی‌های پروستان ساکن اهواز در آن مشغول به عبادت بودند. کلیسا شبان نیکو یا شبان کو این روزها تقریبا بدون استفاده شده و روال سابق خود را ندارد. دلیل اصلی این اتفاق هم تعداد بسیار کم پروتستان‌های اهوازی است امروز در این شهر زندگی می‌کنند.

ساختمان ریسندگی

جاهای دیدنی اهواز
ساختمان ریسندگی اهواز که موزد بی‌مهری واقع شده است ـ عکس از خبرگزاری مهر

آثار مربوط به دوران پهلوی در شهر اهواز کم نیست. آثاری که این روزها در لیست میراث فرهنگی ثبت شده‌اند و بخشی از فرهنگ و تاریخ این شهر ریشه‌دار محسوب می‌شوند. کارخانه ریسندگی و بافندگی اهواز هم از این آثار است. قدمت آن متعلق به دوره پهلوی است و در تاریخ آذرماه ۱۳۷۹ در فهرست مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شد.

این بنای عظیم و ارزشمند که در سال ۱۳۱۳ ساخته شده است مانند بسیاری از بناهای تاریخی شهر اهواز، روبه تخریب است و دست روزگار و بی‌مهری افراد، باعث آسیب آن شده و دور از انتظار نیست که یک اثر فرهنگی ارزشمند دیگر از آسمان پرستاره‌ی معماری و هنر ایران خاموش شود!

روستای قجریه

تاریخ ایران و به خصوص تاریخ شهر اهواز، گره خورده به مفاهیمی چون مقاومت، ایثار، دفاع و ایستادگی است. سال‌هایی که با تمام تلخی و آسیب‌هایی که هنوز هم بر پیکره‌ی این کشور گذاشته، شایسته‌ی احترام و افتخار است. نمی‌شود از جاهای دیدنی اهواز صحبت کرد و زخمی که بر تن مردمان این شهر، از سال‌های دفاع مقدس به جا مانده را ندیده گرفت. روستاها و مناطق جنگی شهر که در گوشه‌‌گوشه‌ی اهواز به چشم می‌خورد. برای دیدن مقاومت و غرور مردمی که دست‌خالی و با قلبی پر از عشق به وطن، از خاک خود دفاع کردند و سربلند بیرون آمدند، دیدن این مناطق خالی از لطف نیست.

حمام نفت سفید

حمام نفت یکی دیگر از جاهای دیدنی اهواز به حساب می‌آید. این حمام در شهر قدیمی نفت سفید قرار دارد. نفت سفید در فاصله ۳۶کیلومتری شهرستان هفتکل و ۵۵کیلومتری اهواز واقع شده است. قدمت این روستا به دوران پیش از قاجار باز می‌گردد؛ اما این حمام در دوران قاجار به دست مرحوم استاد معتمدی ساخته شده است. این حمام شامل دو بخش زنانه و مردانه می‌شود. حمام نفت سفید در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و یکی از آثار تاریخی مهم ایران به حساب می‌آید. توجه داشته در دوران گذشته، اهواز به‌حدی مرفه بوده که حتی در روستاهای آن حمام با دو بخش مجزای زنانه و مردانه وجود داشته.

آدرس: استان خوزستان، ۵۵ کیلومتری اهواز، ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل، نفت سفید

گورستان سنگی تپه کوهساران

گورستان سنگی تپه نام یکی دیگر از جاهای دیدنی اهواز است. این گورستان در بخشی از شهر باستانی هرمز اردشیر قرار دارد. زمانی که خودتان را به این تپه سنگی برسانید، شاهد تعداد زیادی دخمه ، قبر، استودان و دیگر سازه‌های تاریخی خواهید. بد نیست بدانید همین چند سال پیش، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاربانا خوزستان موفق به کسب این گورستان تاریخی شدند. به محض این کشف بزرگ، گورستان سنگی تپه کوهساران را در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رساندند. قدمت این گورستان هنوز به‌صورت کامل مشخص نشده است؛ اما می‌تواند گفت که به دوران پس از اسلام باز می‌گردد. زیرا در آیین زرتشت، پیکر بی‌جان انسان را در دخمه‌هایی روی کوه قرار می‌دادند و سنت خاک کردن به دوران پس از اسلام تعلق دارد.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، تپه کوهساران

رودخانه کارون

خب اصلاً مگر می‌شود درباره جاهای دیدنی اهواز صحبت کرد و به رودخانه کارون اشاره نداشت؟ رودخانه کارون یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اهواز به حساب می‌آید. رودی که هنوز هم پرآب است؛ اما نه مثل گذشته. رودی که هنوز هم پیکر شهدای ما زیر خربارها گل و لای آن پنهان شده است. رودی که خاطرات تلخ بسیاری را در خود جای داده و شاید این رود حاصل اشک مادرانی است که جوانان خود را در آن پنهان می‌بینند. این رود یکی از مهم‌ترین رودهای کشور به حساب می‌آید. کارون بزرگترین و طولانی‌ترین رود ایران است که امکان کشتیرانی نیز در آن وجود دارد. دسترسی رودخانه کارون به آب‌های بین‌المللی، بر اهمیت آن افزوده است. علاوه‌بر اهمیت تجاری و سیاسی، این رودخانه در بین مردم نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

شب‌های کارون بسیار دلپذیر است. در هنگام شب رستوران‌های کنار رودخانه، میز و صندلی‌های خود را کنار ساحل کارون قرار می‌دهند. هنگام شب مردم با سازهای محلی کنار کارون مشغول آواز می‌شوند و خلاصه که جو بسیار خاص و دوست‌داشتنی کنار کارون برقرار می‌شود.

آدرس: استان خوزستان، اهواز

خیابان نادری اهواز

خیابان نادری یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین خیابان‌های اهواز به حساب می‌آید. در هر دو سمت این خیابان مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف مشغول کسب روزی حلال هستند. حتی در هر قدم پیاده‌رو یک دست‌فروش را خواهید دید که مشغول فروش اجناس خود است. این خیابان رگ حیاتی اهواز به حساب می‌آید. در این خیابان می‌توانید قدم بزنید و از انرژی مردم شهر لذت ببرید. اگر بخواهیم اهواز را فقط به یک خیابان خلاصه کنیم، آن خیابان، خیابان نادری خواهد بود. زمانی که خسته شدید، می‌توانید سری به اغذیه‌فروشی‌های سنتی خیابان نادری بزنید و یک فلافل ناب یا سمبوسه اهوازی نوش جان کنید. همچنین در نظر داشته باشید که پیراشکی داغ روسی نیز بسیار خوشمزه است و در زمستان همراه با شیرکاکائو داغ جان می‌دهد.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان نادری

آبشار اهواز | پل هفتم

اهواز و آبشار!؟ مگر می‌شود!؟ خب البته این آبشار طبیعی نیست و در حقیقت از سقوط آب کنار پل هفتم اهواز به وجود می‌آید. همان طور که در بخش‌های قبلی مشاهده کردید، پل‌های اهواز که روی رودخانه کارون قرار دارند، جزو جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شوند. پل هفتم جزو پل‌های جدید و تازه احداث شده اهواز به حساب می‌آید. به همین خاطر مهندسان با خلاقیت و هنر خود، این پل را به یک آبشار زیبا تبدیل کرده‌اند. از بالای این پل آب به‌صورت عرضی به داخل رودخانه می‌ریزد. مخصوصاً در شب به‌خاطر نورپردازی عالی، این پل به یکی از زیباترین مناظر شب‌های اهواز تبدیل می‌شود. در کنار این پل چندین و چند کافه رستوران مختلف وجود دارند که می‌توانید روی یک صندلی بنشینید و از زیبایی این پل لذت ببرید.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، بلوار شهید چمران

اهواز یکی از شهرهای زیبای جنوب ایران است که می‌توانید با گشت و گذار در این شهر زنده روح خود را تازه کنید. از سفر به این دیار ایران چه خاطراتی در کوله پشتی شماست؟ سفرزون مشتاق شنیدن تجربه‌های سفر شماست.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اهواز کلیک کنید.