اگر بخواهیم یکی از این غارهای زیبا و طبیعی را نام ببریم، باید به غار کرفتو کردستان اشاره کنیم. این غار عجیب، بزرگترین غار باستانی ایران به شمار می‌رود که از نوع غارهای طبیعی و دست‌کن است. غار کرفتو دارای معماری صخره‌ای است که در دوره‌های مختلف، به منظور استفاده و سکونت انسان‌ها به شکل‌های متفاوتی در آمده. اگر به غارها و داستان‌های جذاب به وجود آمدن آنها علاقه دارید و یا گردش در طبیعت و دیدن غارهای مختلف برایتان جذاب است و یا اگر دوست دارید با غار کرفتو کردستان بیشتر آشنا شوید، در ادامه با سفرزون همراه باشید:

saadatrent

 

یکی از جذاب‌ترین و پرهیجان‌ترین گونه‌های گردشگری و سفر، غارنوردی است. تجربه گردش در غارها با اشکال و عجیب و غریب و محیطی مرموز و جذاب، آنقدر دلپذیر و جالب است که امروزه بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان، به آن توجه ویژه‌ای دارند. در ایران گونه‌های متنوع و مختلفی از انواع غارها وجود دارد که هر یک با خصوصیات منحصر به فردشان، در گوشه‌ای از کشور خودنمایی می‌کنند. غارها یادگار سالیان دور و نماینده رنج زمین‌اند که حالا اینگونه مقاوم و سخت بر جای مانده و مکانی جذاب برای گردش شده‌اند.

غار کرفتو
غار کرفتو

غار کرفتو کردستان کجاست؟

غار کرفتو
غار کرفتو

کرفتو نام یکی از غارهای مهم ایران است که به عنوان بزرگترین غار باستانی کشور معرفی می‌شود. این غار صخره‌ای بزرگ، در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان دیواندره و ۹۰ کیلومتری شهر زیبای سقز قرار دارد. غار کرفتو به روستای یوزش باش کندی استان کردستان بسیار نزدیک است و هر ساله محل بازدید تعداد زیادی از گردشگران و مسافران این استان قرار می‌گیرد.

غار کرفتو کردستان از جمله جاذبه‌های دیدنی اصلی این استان است که قدمت آن به چندین هزار سال پیش بازمی‌گردد.

موقعیت غار کرفتو کردستان روی نقشه گوگل

خصوصیات غار کرفتو

غار کرفتو
غار کرفتو

غار کرفتو در ارتفاع ۱۰۰ متری از زمین قرار دارد که برای رسیدن به آن باید ۱۸۰ پله را طی کنید. پس از آن که به بالای پله‌ها و دهانه غار رسیدید، دالان طبیعی غار را می‌بینید که بیش از ۶۰۰ متر ارتفاع دارد و همچنین ارتفاع سقف آن از ۱ تا ۱۲ متر متغیر است. قسمت جلوی غار کرفتو کردستان چهار طبقه معماری صخره‌ای و دست‌کن ایجاد شده که هر طبقه از آن با معماری زیبا و کنده‌کاری‌های چشم‌نواز تزیین شده‌است. ستون فقرات این غار نزدیک به ۷۵۰ متر طول دارد که در مسیر پرپیچ و خم و آن، دهانه‌ها و دالان‌های گوناگونی سر برمی‌آورند که به دلیل پیچیدگی آن تا کنون کسی نتوانسته تمامی مسیرها را شناسایی و یا نقشه کاملی از راه‌های آن تهیه کند‌.

معماری منحصر به فرد غار کرفتو

غار کرفتو
غار کرفتو

همانطور که گفته شد، قسمت جلوی غار کرفتو کردستان ۴ طبقه معماری صخره‌ای وجود دارد. در میان این ۴ طبقه عجیب و زیبا، معماری طبقه سوم جلوه خاص و زیبایی بی‌نظیری دارد. در این طبقه، سقف‌ها با اشکال و فرم‌های خاصی ایجاد شده‌اند، اتاق‌ها با دقت و ظرافت زیادی تراشیده و کنده شده‌اند و تزیینات پنجره‌های آن و همچنین نورگیر اتاق‌ها که به سمت بیرون تعبیه شده به شکلی اعجاب‌انگیز، زیباست. اتاق‌ها و راهروهای طبقات، با هنرمندی خاصی در شیوه معماری به یکدیگر متصل می‌شوند. بر روی دیوار بعضی از اتاق‌ها، نقش‌های زیبایی به شکل مجزا از حیوانات، انسان‌ها و گیاهان وجود دارد که فضای آن را رازآلودتر می‌کند.

غار کرفتو
غار کرفتو

بر روی قسمت سردر یکی از اتاق‌های طبقه سوم، کتیبه‌ای قرار دارد که بر روی آن جمله ” اینجا خانه هراکلس است. هر کس در آن وارد شود، در امان است.” حک شده‌است. این کتیبه اطلاعاتی را در اختیار باستان شناسان قرار داد، به طوریکه احتمال داده‌اند که این غار برای مدتی محل سکونت سلوکیان بوده است.

غار کرفتو کردستان به دلیل موقعیت خاص و معماری منحصر به فرد صخره‌ای، به عنوان یکی از  آثار ارزشمند ملی ایران به ثبت رسیده‌ اشت.

پیشینه غار کرفتو

غار کرفتو کردستان
غار کرفتو کردستان

پس از پژوهش‌های زمین‌شناسی بر روی این غار، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که در گذشته و در دوران‌ میان‌زیستی، این غار در زیر آب بوده و سپس در اواخر این دوران سر از آب بیرون آورده. این غار از دسته غارهای آهکی است که رسوبات آهکی آن اشکال زیبایی را در درون غار به وجود آورده است.

وجود تراشه‌های سنگی در طبقه چهارم و محیط بیرونی غار نشانگر استفاده انسان‌ها از این غار در دوران پیش از تاریخ است. نکته جذاب‌تری که درباره غار کرفتو کردستان وجود دارد، کشف نمونه سفال‌ها و اشیایی است که قدمت آن‌ها به دوران اشکانی، ساسانی و اسلامی باز می‌گردد.

در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ نیز بازسازی‌‌های بر روی غار کرفتو انجام گرفت که شامل سامان‌دهی محوطه بیرون غار، پله بندی، سکوی استراحت، پارکینگ، بخش سرایداری و سرویس بهداشتی و همچنین سیستم برق کشی غار می‌شود.

چه زمانی برای بازدید به غار کرفتو برویم؟

غار کرفتو
غار کرفتو

موقعیت غار به گونه‌ای طراحی شده که به طور کلی بادگیر نیست و در زمستان بخش جنوبی را نمی‌پوشاند. این در حالی است که در حدود ۵۰۰ متر دورتر و در قسمت جنوب شرقی، غار به شدت بادگیر است و برف آن را می‌پوشاند. همین امر باعث شده تا هوای درون غار در هنگام زمستان گرم و در تابستان خنک باشد. بنابراین در هر فصلی از سال که به غار کرفتو کردستان بروید، هوای درون غار برای شما مطبوع و دلپذیر خواهد بود.

اما باید بدانید که به طور کلی، سفر به منطقه کردستان و غار کرفتو، عمدتا در دو فصل بهار و تابستان صورت می‌گیرد. چرا که آب و هوای استان کردستان سردسیری است و در فصول سرد سال مسیر رفتن به آنجا پوشیده از برف است. اگر در فصل بهار یا تابستان به این منطقه سفر کنید، هوا مطبوع‌تر است و می‌توانید شب‌هایی خنکی را تجربه کنید.

چگونه به غار کرفتو کردستان سفر کنیم؟

غار کرفتو کردستان
غار کرفتو کردستان

برای سفر به اینگونه مناطق و به طور کلی غارنوردی، بهترین کار سفر با تورهای گردشگری و به شکل گروهی است که تورلیدر آشنا به منطقه نیز همراهتان باشد.

اگر قصد دارید که از تهران، با خودروی شخصیتان به کردستان سفر کنید، می‌توانید آزادراه قزوین به سمت زنجان و همدان را انتخاب کنید. سپس در یک دوراهی که شما را به سمت همدان و کرمانشاه می‌برد، مسیر کرمانشاه را انتخاب کنید. بعد از آن و پس از عبور از کامیاران به سنندج خواهید رسید. برای رسیدن به غار کرفتو باید به ۹۰ کیلومتری شهر تاریخی سقز بروید و در نزدیکی روستای یوزش باش کندی، غار را پیدا کنید.

نکاتی که در سفر به غار کرفتو باید بدانیم

غار کرفتو کردستان
غار کرفتو کردستان
  • برای سفر به این غار زیبا، نیازمند یک کفش مناسب پیاده‌روی برای طی مسیر غار و همچنین گشت‌و‌گذار درون آن هستید. از آنجایی که بخش‌هایی از زمین غار لیز است، حتما کفشی راحت و مناسب بپوشید.
  • از به همراه داشتن وسایل سنگین و اضافی بپرهیزید تا راحت‌تر و سبک‌تر در غار قدم بردارید.
  • همراه داشتن چراغ قوه یکی از نیازهای ضروری هر سفر، خصوصا سفر به غارها است. فراموش نکنید در طول مسیر درون غار، به تابلوهای راهنما توجه کنید و حتما با گروه و رهبر آشنا به مسیر حرکت کنید.
  • به هیچ عنوان سنگ، قطعه،قندیل کوچک و… را از داخل غار خارج نکنید و مراقب قندیل‌های درون غار باشید.
  • برای هر چه تمیزتر ماندن و محافظت از این اثر ارزشمند ثبت شده  نهایت دقت و وسواس خود را به کار بگیرید.

سفر به غار کرفتو کردستان، بدون شک تجربه‌ای متفاوت و جذاب از یک غارنوردی دسته‌جمعی و واقعی خواهد بود.

نظر شما درباره غارها، شمایل و ویژگی‌های آن‌ها چیست؟ آیا تا به حال به غار کرفتو سفر کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را درباره این غار زیبا و معماری ویژه و متفاوت آن با سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های کردستان کلیک کنید.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور تنگه رغز

برای مشاهده‌ی تور تنگه رغز سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.