کشور آذربایجان در کنار دریای خزر قرار دارد و همسایه ایران است. این کشور زیبا در سال‌های اخیر به یکی از مراکز تفریحی و گردشگری مهم دنیا تبدیل شده‌ است که زیبایی بی‌بدیل آن مورد توجه گردشگران قرار دارد. باکو، پایتخت مدرن، ساحلی و کوچک این کشور، از زیباترین شهرهای آذربایجان است که جذابیت منحصر به فرد آن و مکان‌های دیدنی بی‌شمارش، شما را به وجد می‌آورد. قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های باکو و دیدن ساختمان‌ها، مردم و خیابان‌های این شهر زیبا یکی از به یادماندنی‌ترین تفریحات در سفر باکو است. اما در میان تمام مکان‌های دیدنی این شهر، مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف چیز دیگری است.

saadatrent

 

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف ساختمانی وسیع با معماری عجیب و غریب و غول پیکر است که حتی از فاصله بسیار دور می‌توان آن را دید. مرکزی تمام و کمال با سازه‌ای متفاوت در قلب باکو، که کنجکاوی گردشگران را برای تماشای آن از نزدیک و گشتن درون این ساختمان بر می‌انگیزد.

اگر دوست دارید با مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف در شهر باکو آشنا شوید و درباره آن بیشتر بدانید، در ادامه با سفرزون همراه باشید:

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف کجاست؟

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف
مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف در قلب باکو، پایتخت کشور آذربایجان قرار دارد و سازه‌ای باشکوه و غول پیکر است. این مرکز فرهنگی در کنار تمام زیبایی‌های طبیعی و تاریخی آذربایجان جا خوش کرده و آنقدر به شهرت و محبوبیت رسیده که طرفداران زیادی را به خودش جلب کرده است.مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف نماد شکوهمندی در پایتخت آذربایجان است که می‌توانید در آن مجموعه‌ای از نمایشگاه‌های دائمی و جذاب را ببینید.

نام این مرکز فرهنگی غنی و پرطرفدار، به نام سومین رییس جمهور و رهبر آذربایجان، یعنی حیدر علی‌اف نام‌گذاری شده است.

نمای ۳۶۰ درجه مرکز فرهنگی حیدر علی اف 

ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف؛ جلوه‌ای از شکوه هنر و معماری مدرن

ساختمان این بنای زیبا، ساختمانی چند منظوره است که که با وسعتی در حدود ۱۰۱ هزار متر مربع، در باکو بنا شده. کار ساخت این بنا را یکی از سرشناس‌ترین معماران معاصر به نام زاها حدید به انجام رسانده است.

زاها حدید هنرمند مطرح عراقی_انگلیسی است که تاکنون برنده بسیاری از جوایز معتبر و افتخارات بین‌المللی بوده‌.  زاها حدید در سال ۲۰۰۷ و در زمان رقابت برای به عهده گرفتن معماری این ساختمان، توانست  به عنوان معمار مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف برگزیده شود. البته زاها حدید، کار معماری بنا را با همکاری فردی به نام پاتریک شوماخر انجام داده‌ است.

کار ساخت این مرکز فرهنگی در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و بهره‌برداری و بازگشایی آن در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت.

اگر از بیرون به ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف نگاه کنید، ساختمانی ۸ طبقه را پیش روی خود می‌بینید. در هر یک از طبقات این مرکز، بخش‌های مختلفی مانند نمایشگاه‌ها، سالن آمفی تئاتر و کنفرانس، موزه، بخش تجاری، بخش آموزش و یادگیری، قسمت فعالیت کودکان، مخزن کتابخانه، بخش پژوهشی و همچنین اتاق‌های شبکه، ترجمه، جلسه و پروژکشن وجود دارد.

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف
مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

معماری بیرونی ساختمانی با ظاهری غول پیکر، منحنی شکل و با قوس‌های به جا و چشم‌نواز، یکی از منحصر به فردترین اشکالی است که تا کنون در میان ساختمان‌های بزرگ ساخته شده است. طراحی خاص فضای این مرکز، شما را به یاد یک موسیقی ملایم با نت‌های آرام و ظریف می‌اندازد!


برای دریافت راهنمای سفر به باکو کلیک کنید.


بخش‌های مختلف مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

این مجموعه فرهنگی دیدنی و زیبا، از سه بخش تشکیل شده‌ است که شامل آمفی‌تئاترها، موزه حیدر علی‌اف و سالن‌های نمایشگاهی می‌شود.

 آمفی تئاترهای مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

آمفی تئاترهای مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف
آمفی تئاترهای مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

مجموعه آمفی تئاترهای این مرکز فرهنگی، ۴ بخش از این مرکز را در بر می‌گیرند که ۲ سالن چند منظوره از جمله این بخش‌ها هستند. اما جالب است بدانید که یکی از زیباترین و خاص‌ترین سالن‌های مجموعه فرهنگی حیدر علی‌اف، سالن اصلی آمفی تئاتر است. زیبایی چشمگیر و طراحی بی‌نظیر این سالن باعث شده تا افراد بسیار زیادی از میان مردم محلی و گردشگران، برای تماشا و شرکت در برنامه‌هایی که در سالن اصلی آمفی تئاتر برگزار می‌شود، به آنجا بروند.

سالن اصلی آمفی تئاتر در این مرکز در حدود ۱۲۰۰ متر مربع وسعت و نزدیک به ۹۶۰ نفر گنجایش دارد. این سالن بزرگ دارای ۱۲ ورودی است. از هر ورودی که وارد سالن شوید، فضایی وسیع را خواهید دید که خطوط نامتقارن و زیبایی از سقف تا روی زمین کشیده شده است.

طراحی داخل سالن تماما از چوب بلوط است که علاوه‌بر زیبایی چشمگیر و رنگ فوق‌العاده، باعث می‌شود تا وضوح صدا بهتر و بیشتر شود. از این سالن برای برگزاری انواع اپراها، کنسرت‌ها و نمایش‌ها استفاده می‌شود. از دو سالن دیگر مجموعه برای کنفرانس‌ها و نشست‌های مختلف استفاده می‌شود و هر یک از آن‌ها با طراحی ویژه و تجهیزات سمعی بصری فوق‌العاده، مورد توجه‌اند.

موزه حیدر علی‌اف؛ منحصر به فرد و زیبا

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف
مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

از جمله پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های مجموعه فرهنگی حیدر علی‌اف موزه این مجموعه است که در سه طبقه قرار دارد. این موزه با طراحی ویژه و منحصر به فرد خود، شما را با حیدر علی‌اف، رهبر جمهوری آذربایجان و سومین رییس جمهور این کشور آشنا خواهد کرد.

از جذاب‌ترین قسمت‌های این موزه، صفحه نمایش‌های بزرگ و لمسی هستند که ابعاد مختلف زندگی حیدر علی‌اف، عکس‌ها و زندگینامه او را به نمایش می‌گذارند. لباس‌های رسمی، ماشین‌های تشریفاتی، مدال‌های مختلف و همچنین وسایل شخصی و لوازم منزل حیدر علی‌اف در این موزه به نمایش درآمده است که گردشگران بسیاری برای بازدید از این موزه جذاب و متفاوت به آنجا می‌روند.

مجموعه نمایشگاه‌های مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

این مرکز فرهنگی، دارای سالن‌هایی برای برپایی نمایشگاه‌های دائمی و موقت است. نمایشگاه‌هایی جذاب، دیدنی و هیجان‌انگیز که مانند آن را در کمتر جایی می‌توانید ببینید. سالن‌های نمایشگاهی مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف در طبقات همکف، اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم قرار دارد که هر یک از آن‌ها مساحتی متفاوت و محیطی منحصر به فرد دارند.

بخش نمایشگاهی این‌مجموعه نیز طرفداران‌ بسیار زیادی را به خودش جلب کرده‌ است و از پرمخاطب‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر باکو به حساب می‌آید.

از جمله نمایشگاه‌های دائمی این مجموعه می‌توان به بخش‌های زیر اشاره کرد:

۱. کلکسیون دیدنی ماشین‌های کلاسیک که انواع مختلفی از ماشین‌های زیبا و قدیمی را به نمایش می‌گذارد.

۲. گنج‌های آذربایجان در گذر زمان که گنجینه‌ای ارزشمند و تاریخی را از دوره‌های مختلف کشور آذربایجان به نمایش درآورده است.

۳. نمایشگاه عروسک‌های هنری که جذاب‌ترین بخش نمایشگاهی مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف است. در حدود ۳۶۰ عروسک دست‌ساز سنتی و مدرن در این نمایشگاه وجود دارد و از ملیت‌های مختلفی همچون آمریکا، آلمان، ایتالیا، چک، ژاپن، فرانسه، اندونزی، اوکراین و… به کشور آذربایجان راه یافته‌اند.

۴. نمایشگاه آثار برگزیده جهان که تعدادی از آثار هنری برگزیده جهان همچون تندیس‌ها را در خودش جای داده‌ است.

۵. نمایشگاه آذربایجان کوچک که می‌توانید تمامی جاذبه‌های دیدنی و تاریخی کشور آذربایجان را در اندازه کوچک و مینیاتوری در کنار هم ببینید و اطلاعات بسیار جالبی درباره این کشور به دست آورید.

این مجموعه نمایشگاهی در بخش‌های مختلف توجه بسیاری از گردشگران و توریست‌ها را به خود جلب کرده و مکانی جالب، دیدنی و مفید خصوصا درباره تاریخ کشور آذربایجان است.

بهترین زمان سفر به باکو

شهرباکو
شهرباکو

کشور آذربایجان و پایتخت زیبای آن، باکو، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه تورهای مسافری قرار گرفته است و خصوصا ایرانی‌ها، به دلیل نزدیکی و همسایگی این کشور با ایران، تمایل بسیار زیادی برای سفر به باکو دارند. ترکیب اروپایی این شهر، جاذبه‌های فراوان تاریخی و تفریحی و ساحل زیبای این منطقه، فرصت خوبی را برای یک سفر جذاب و به یادماندنی به وجود می‌آورد.

کشور آذربایجان و خصوصا شهر باکو را می‌توانید در فصول مختلف و بر اساس زمان‌بندی و علاقه خود به آب و هوای گرم و یا سرد انتخاب کنید. این کشور در هر فصلی از سال زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. اما مناسب‌ترین زمان سفر از نظر آب‌ و ‌هوایی و دلپذیر بودن دما، فصل بهار و تابستان از بازه زمانی اواخر اسفند ماه تا اوایل شهریور ماه است. در این زمان هوای این منطقه مطبوع و دلپذیر می‌شود و می‌توانید با خیال راحت سفر کنید.

موقعیت شهر باکو روی نقشه گوگل

چگونه به کشور آذربایجان برویم؟

بهترین گزینه سفر به کشور آذربایجان که سریعتر شما را به این کشور زیبا می‌رساند، هواپیما است. می‌توانید بلیط پروازتان را رزرو و پروازی مستقیم و راحت را به این کشور زیبا تجربه کنید. پرواز تهران تا باکو، در حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

دانستنی‌های سفر به کشور آذربایجان

راهنمای سفر به کشور آذربایجان
راهنمای سفر به کشور آذربایجان

یادتان باشد اگر به صورت هوایی به کشور آذربایجان سفر می‌کنید، حتما پیش از سفر، ساعت پروازتان را چک کنید و با یک تور مطمئن به این کشور سفر کنید. چمدان‌هایتان را سبک و کم حجم ببندید تا هم حمل آن آسان‌تر باشد و هم در فرودگاه اضافه بار نخورید. در سفر به آذربایجان می‌توانید پیوند‌های زیبایی با فرهنگ ایرانی در آنجا ببینید و لذت ببرید. حتما یک دوربین عکاسی به همراه داشته باشید تا از زیبایی‌های این کشور عکاسی کنید و به یادگار نگه دارید.

اگر با یک تور معتبر و برنامه‌ریزی دقیق به کشور آذربایجان سفر کنید، می‌توانید بسیاری از مکان‌های جذاب و دیدنی آن، خصوصا مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف را ببینید و از اینهمه زیبایی لذت ببرید.

نظر شما درباره کشور آذربایجان و شهر باکو چیست؟ آیا تا به حال مجموعه فرهنگی حیدر علی‌اف را از نزدیک دیده‌اید؟ اگر تجربه مفید و یا نکته قابل توجهی درباره سفر به باکو و بازدید از مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف دارید، با دوستان سفرزونی خود به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های باکو کلیک کنید.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور باکو

برای مشاهده‌ی تور باکو سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.