شهر گل‌ها کجاست؟ در پاسخ این سوال شاید به کالیفرنیا یا آمستردام فکر کنید، اما مسکو را فراموش کرده‌اید. باغ‌ های گل مسکو تاریخی، بکر و پر از تجملات هستند. بهترین باغ های گل مسکو هرسال در بهار از میان برف سفید و مخملین سربرمی‌آوردند و شهر را از قبل زیباتر می‌کنند. شما ساعت‌های زیادی را صرف دیدن این باغ های خارق‌العاده بکنید و یک لحظه هم خسته نشوید. با هم به دیدن ۵ بهشت کوچک در قلب روسیه در بهترین باغ های گل مسکو در سفرزون می‌رویم.

saadatrent

کشف راز گل‌های سرخ در باغ رز سوکولینیکی

بهترین باغ های گل مسکو | Sokolniki Park
بهترین باغ های گل مسکو | Sokolniki Park

تابستان امسال، روزاریوم مسکو که یکی از معروف‌ترین پارک‌های مسکوست، ۵۵امین سالگردش را جشن گرفت. در سال ۱۹۵۷ این پارک زیبا برای فستیوال جهانی جوانان افتتاح شد. امروز هیچ‌چیز از دوران شوروی در این‌جا باقی نمانده، اما این رزاریوم بزرگ و زیبا و با چشم‌اندازی فوق‌العاده در زمان حال خودش، جایی دیدنی بود. هنوز هم می‌توانید رنگ قرمز عجیب گلستان را در کنار پرچم‌های سرخ شوروی سابق تصور کنید که برای بازگشایی و افتتاح آن برپا شده بود.

تقارن کامل، چشمه‌هایی در مسیرهای متقاطع مرکزی، کپرها و دیوارهای گیاهی و گل‌های رز با رنگ قرمز محسورکننده از جزئیات پارک هستند. در این باغ فقط رزها دلبری نمی‌کنند، باغ‌های گل کوچک متفاوتی مثل زنبق (Lili) شما را غرق در رنگ و بو خواهد کرد. باغ‌های قرمز، آبی، باغ‌های پر از عطر و باغ رز معطر بهترین قسمت‌های پارک هستند. وقتی حرف از رز می‌شود، این‌جا یکی از ۵ بهشت کوچک در قلب روسیه به‌حساب می‌آید.

این‌جا بهترین مکان برای کسانی‌ست که تنهایی و سکوت را دوست دارند. در تابستان‌ها هر ۲ بخش روزاریوم همه‌روزه به جز دوشنبه‌ها از ظهر تا ۹ شب باز هستند.

 باغ ۱۶۰ ساله‌ی دانشگاه مسکو

Moscow Central Botanical Garden از معروف‌ترین باغ‌های مسکو
Moscow Central Botanical Garden از معروف‌ترین باغ‌های مسکو

در مرکز مسکو به فاصله‌ی دو دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه مترو «میرا»، یکی از بهترین باغ های گل مسکو قرار دارد. این‌جا باغ «گیاه‌شناسی قدیمی دانشگاه مسکو»ست که در سال ۱۷۰۶ به فرمان پتر کبیر به مرکز کاشت گیاهان دارویی تبدیل شد. این مکان یکی از بهترین باغ های گل مسکو به‌حساب می‌آید. همان‌طور که در تاریخ آمده، تزار پتر کبیر با دستان خودش، صنوبرهای این باغ را کاشت و در سال ۱۸۵۰ میلادی آن را برای بازدید عموم آزاد کرد.

باغ گیاه‌شناسی یکی از مکان‌های مورد علاقه اهالی مسکوست. آن‌هایی که به‌دنبال منبع الهام می‌گردند، هر هفته به باغ می‌آیند و گل‌های جدید و زیبا را سیر و سیاحت می‌کنند. در اواخر پاییز هم بوته‌ها و گل‌های صدتومنی (Paeonia)، حسابی از بازدیدکننده‌ها دلربایی می‌کنند.

Greenhouse Botanical Garden | گلخانه‌ی معروف باغ Botanical
Greenhouse Botanical Garden | گلخانه‌ی معروف باغ Botanical

در تابستان باغ از ساعت ۱۰ تا ۱۰ شب باز است. باغ برای پیک‌نیک خانوادگی جای خیلی خوبی است و در شنبه‌ها و یکشنبه‌ها،صدای بچه‌ها و بازی آن‌ها در باغ می پیچد و شما کمی آن‌طرف‌تر از محل بازی آن‌ها، در یکی از رستوران‌ها یا کافه‌ها با آرامش بنشینید و لذت ببرید.


در سفرزون بخوانید : سفر به مسکو ، راهنمای سفر به پایتخت روسیه


بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی اروپا روی جنگل باستانی مسکو

باغ گیاه‌شناسی جدید دانشگاه مسکو بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی در اروپاست. این باغ در ۱۴ آپریل سال ۱۹۴۵ میلادی ساخته شد، اما در حقیقت تاریخش بسیار قدیمی‌تر است. در محل کنونی این باغ بقایای یک جنگل بکر را کشف شده که در قرن‌ها پیش، اطراف مسکو را احاطه کرده بود. اولین اثر از این جنگل در تاریخ‌نویسی قرن ۱۶ام پیدا می‌شود که آن را به عنوان شکارگاه مورد علاقه شاهزادگان نام می‌برد. حتی امروز هم بخش قابل ملاحظه‌ای از باغ به شکل جنگل است.

در حدود ۲۰۰ گونه مختلف از درخت و ۳۵۰ نوع بوته این‌جا روییده‌اند. اگر گل‌ها را هم به این دو اضافه کنیم، چیزی در حدود ۲ هزار گونه‌ی مختلف گیاهی این‌جا در یکی از باغ‌های گل مسکو وجود دارد. الماس باغ، روزاریوم یا همان باغ رز آن است که به اندازه ۲٫۵ هکتار به سمت جنوب غربی پارک کشیده شده است. ۳۰۰ نوع گل رز در این‌جا در کنار هم می‌رویند. اگر سخت‌گیر هستید به بخشی که با گیاهان روییده بر صخره متمایز شده‌اند، بروید و تراس‌های پرگل که با درخت جونی‌پار پوشیده شده‌اند و گیاهان همیشه سبز و باغ ژاپنی را ببینید که با همکاری معماران ژاپنی درست شده است.

مزیت دیگر این باغ مسیر‌های بسیار برای دوچرخه است. البته برای دوچرخه‌سواری یکی بلیت جداگانه باید بگیرید، اما این لذت را از دست ندهید. در تابستان‌ها باغ از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب به غیر از دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها باز است.

باغی به بزرگی یک دانشگاه روی تپه‌های جادویی ووروبیووی

محوطه‌ی باغ‌های گیاه‌شناسی دانشگاه مسکو نزدیک ساختمان اصلی دانشگاه است. این‌جا یکی از ۷ جای پر حادثه در دوران «استالین»، دیکتاتور سابق جماهیر شوروی و یکی از بهترین باغ های گل مسکو است.

باغ در حدود ۳۰ هکتار مساحت دارد. سبزیجات، گل‌های رز، گیاهان کوهی، درختان میوه‌، یاس، گلخانه‌ها و بسیاری چیزهای دیگر این باغ را متنوع‌تر از باغ‌های مشابه کرده است. در نگاه اول این‌جا جایی برای پژوهش‌های علمی‌ست و یک پارک عمومی محسوب نمی‌شود، اما ورود برای دانشجویان آزاد است و برای عموم سیاحت در باغ به‌وسیله یک لیدر انجام می‌شود که اطلاعات زیادی در مورد گیاهان باغ به شما خواهد داد. به‌علاوه باغ به‌علت تحت حفاظت بودن بسیار تمیز است و شلوغی در آن نمی‌بینید.

باغ گیاه‌شناسی دانشگاه مسکو روی تپه‌های Vorobiovy
باغ گیاه‌شناسی دانشگاه مسکو روی تپه‌های Vorobiovy

برای بازدید، بهترین کار این‌ است که به سایت باغ مراجعه کنید و یک سیاحت درون باغی برای خودتان انتخاب کنید (با توجه به علاقه‌تان) و قبل از این‌که ساعت آن گردش برسد،۱۰ یا ۱۵ دقیقه جلوتر در محل در ورودی باغ حاضر شوید. حتی اگر هیچ‌کس در سایت به غیر از شما این بخش را برای گردش انتخاب نکرده باشد برنامه همچنان برای شما برگزار خواهد شد.

باغ کوزمینکی-لیوبلینو، یکی از بهترین باغ های گل مسکو

«کوزمینکی» (Kuzminki) یکی از اولین پارک‌های مصنوعی و منظره‌سازی‌ها در فضای سبز مسکوست. با این‌که از اولین‌هاست، اما از زیباترین‌ها هم محسوب می‌شود. ساختمان قدیمی متعلق به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی، دریاچه، آبشار و رودخانه‌ای برای عکاسی بهترین مکان‌ها هستند.

باغ Kuzminki از بهترین باغ های مسکو در مرکز شهر
باغ Kuzminki از بهترین باغ های مسکو در مرکز شهر

در سبک پارک بین سنت‌های فرانسوی و انگلیسی ارتباط جالبی برقرار شده است. از سال ۲۰۰۱ نمایشگاه گل و گیاه شهری این‌جا برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۲ نام این‌جا به «چکامه گل» (Flower Ballade) تغییر کرد و به یادبود پیروزی بر نیروهای ناپلئون در ۱۸۱۲ تبدیل شد.

همه‌چیز در پارک از قبیل بیلبوردها و تیرهای چراغ‌برق، همه با گل پوشیده شده‌اند. اگر فکر می‌کنید که این‌جا خیلی هم نمی‌تواند جذاب باشد، زمان برگزاری فستیوال را برای رفتن به پارک کوزمینکی انتخاب کنید تا نظرتان عوض شود.

(Kuzminki-Lyublino)

بهترین باغ های گل مسکو که نباید از دست‌شان داد:


باغ کوزکوو (Kuzkovo)

باغ-موزه‌ی تزاری (Tsaritsyno Museum)

باغ لفورتوو (Lefortovo)

باغ-موزه‌ی کولومنسکویه (Kolomenskoye)

باغ هنر موزئون (Muzeon)


نکته‌ی جالب:

طبق سنت، در اطراف فضاهای کرملین پر از گل‌های قرمز است و هرچه به سمت مرکز شهر می‌روید، گل‌های سفید بیش‌تر می‌شوند.