سایداسفر

‌یکی از مقاصد دیدنی و جذاب در اروپا با تاریخ شگفت‌انگیز و معماری رنگارنگ و الهام‌بخش، مسکو است که در هیچ کجای دنیا نخواهید یافت. در قلب مسکو، میدان سرخ و کرملین از جاذبه‌های توریستی مسکو هستند که به عنوان قلب تاریخی، سیاسی و معنوی شهر و درواقع خود روسیه شناخته می‌شوند. مسکو علاوه بر انبوهی از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی، موزه‌ها، تئاترها و گالری‌های هنری در سطح جهانی است. برای داشتن ایده‌هایی در مورد آنچه که در سفر به روسیه باید ببینید و انجام دهید، ما در این مقاله در سفرزون به معرفی تعدادی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مسکو و جاهای دیدنی روسیه می‌پردازیم. ازاین‌رو به شما پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با برخی از جاهای دیدنی مسکو

میدان سرخ (Red Square)

میدان سرخ از جاهای دیدنی مسکو

همه خیابان‌های اصلی مسکو از میدان سرخ شروع می‌شوند، بنابراین به راحتی می‌توان فهمید که چرا اینجا قلب شهر محسوب می‌شود. این میدان با فضایی عظیم به ابعاد ۳۳۰ متر در ۷۰ متر، توسط کرملین، مقبره لنین، دو کلیسای جامع و موزه تاریخی دولتی احاطه شده است. کلیسای جامع سنت باسیل، یکی از ساختمان‌های این میدان، در سال ۱۵۵۵ ساخته شد. این کلیسای جامع دارای معماری الهام‌گرفته از طراحی بیزانسی و آسیایی و همچنین جزئیاتی است که شبیه آن را در مساجد معروف می‌توان یافت. ۹ کلیسای کوچک در داخل این کلیسای جامع وجود دارد که همگی با نقاشی‌های دیواری رنگارنگ تزئین شده‌اند. هم خود میدان و هم کرملین به عنوان میراث جهانی یونسکو به رسمیت شناخته شده‌اند. در آخر هفته‌ها، گاهی غرفه‌هایی برای فروش سوغاتی و اقلام سنتی مانند ماتریوشکا (عروسک‌های تودرتو روسی) در ورودی میدان وجود دارد.

گالری ترتیاکوف (Tretyakov Gallery)

گالری ترتیاکوف از جاهای دیدنی مسکو

گالری ترتیاکوف، خزانه ملی هنرهای زیبا روسیه و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و از دیگر جاهای دیدنی مسکو است. این گالری، در یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای مسکو- Zamoskvorechye، نه چندان دور از کرملین واقع شده است. گالری ترتیاکوف، متشکل از هنرِ هنرمندان روسی است که سهمی در تاریخ هنر روسیه داشته‌ یا از نزدیک با آن ارتباط داشته‌اند. این مجموعه شامل بیش از ۱۸۰۰۰۰ اثر نقاشی، مجسمه‌سازی و گرافیک است که در طول قرن‌ها توسط نسل‌های متوالی هنرمندان روسی خلق شده‌اند. آثار هنری روسیه، از قرن یازدهم تا اوایل قرن بیستم، در ساختمان تاریخی گالری در Lavrushinskiy Pereulok به نمایش گذاشته می‌شوند.

ساختمان جدید گالری ترتیاکوف در کریمسکی وال یک نمایشگاه موزه منحصربه‌فرد هنر ملی قرن بیستم را در خود جای داده است. این نمایشگاه با آثار میخائیل لاریونوف، ناتالیا گونچاروا، هنرمندان انجمن “Bubnovy Valet” افتتاح شده است که خلاقیت آنها را نشان می‌دهد. اشیا، اینستالیشن‌ها (Installation Art)، عکس‌ها و هنرهای مفهومی که از سال ۱۹۵۰ تاکنون خلق شده‌اند نیز، به عنوان مسیرهای جایگزین تکامل هنر شوروی در این موزه نشان داده شده‌اند.

تئاتر بولشوی (Bolshoi Theatre)

تئاتر بولشوی از جاهای دیدنی مسکو

تاریخچه تئاتر بولشوی به سال ۱۷۷۶ بازمی‌گردد و بیش از ۲۴۰ سال قدمت دارد. تئاتر بولشوی، بزرگ‌ترین و یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های هنرهای نمایشی در جهان است. در حالی که این تئاتر در طول قرن گذشته چندین بازسازی اساسی از جمله بازسازی در سال ۲۰۱۱ برای بازیابی برخی از جزئیات معماری امپراتوری را پشت سر گذاشته است، اما همچنان تمام عظمت نئوکلاسیک خود را حفظ کرده است.

تئاتر بولشوی که امروز می‌بینید، در سال ۱۸۲۴ پس از سوختن چندین نسخه قدیمی آن، افتتاح شده است. در داخل این بنا، صندلی‌هایی با روکش مخمل قرمز، یک لوستر کریستالی سه طبقه و نقوش‌ طلایی، حسی باشکوه از دوره بیزانس-رنسانس به این مکان می‌دهد. تماشای هنرهای نمایشی در این سالن، لذتی وصف‌ناشدنی است. زیرا تئاتر اغلب نمایش‌های کلاسیکی مانند مازپا چایکوفسکی و فرانچسکا دا ریمینی اثر راخمانینوف را ارائه می‌کند که هر دو در ابتدا در اینجا به نمایش درآمدند.

کرملین (Kremlin)

کرملین از جاهای دیدنی مسکو

از دیگر جاهای دیدنی مسکو، کاخ کرملین است که مسافران گاهی، آن را به عنوان هشتمین عجایب جهان توصیف می‌کنند. کرملین، مجموعه‌ای از یک بنای تاریخی، نماد اصلی روسیه است که در سواحل رودخانه مسکو قرار دارد. خاستگاه آن به تأسیس مسکو در سال ۱۱۴۷ باز می‌گردد، زمانی که یک شهرک مستحکم با دیوارهایی ساخته‌شده از چوب بود. این دیوارها چندین بار سوزانده و بازسازی شدند، و در سال ۱۴۸۵ توسط ایوان سوم بزرگ دستور ارتقاء دیوارها صادر شد. گروه معماران ایتالیایی، بهترین معماران جهان، تصمیم گرفتند که آنها را خراب نکنند، بلکه بر روی آنها بسازند.

در نتیجه ساختمانی را بر روی آن ساختند، با نام کرملین عظیم و قدرتمندی که امروز می‌شناسیم. دیوارهای کرملین به سرعت به نماد مهمی از اهمیت مسکو در امپراتوری روسیه تبدیل شد. کاخ بزرگ کرملین، که دارای بیش از ۷۰۰ اتاق است به عنوان محل سکونت حاکمان روسیه، از تزارها گرفته تا رهبران دولت شوروی، تا قوه مجریه امروزی فدراسیون روسیه، نماینده قدرت کشور روسیه است. زیباترین مکان این قلعه، میدان کلیسای جامع با گنبد طلاکاری‌شده است. این مجموعه عظیم همچنین شامل بسیاری از ساختمان‌های دیگر نیز می‌شود. برخی از آن‌ها به روی عموم باز هستند و می‌توان از آنها بازدید کرد.

موزه فضا‌نوردی (Museum of Cosmonautics)

موزه فضانوردی از جاهای دیدنی مسکو

موزه فضانوردی در مسکو روسیه واقع شده است که به اکتشافات فضایی اختصاص دارد. این بنا در پایه بنای یادبود فاتحان فضا در شمال شرقی شهر قرار دارد. این موزه شامل طیف گسترده‌ای از نمایشگاه‌ها و مدل‌های مربوط به فضانوردی شوروی و روسیه است که تاریخچه پرواز را بررسی می‌کند. موزه فضانوردی مسکو، حدود ۸۵۰۰۰ آیتم مختلف را در خود جای داده است که عمدتاً مربوط به دوره شوروی است و سالانه حدود ۳۰۰۰۰۰ بازدیدکننده دارد.

نمایشگاه‌های اصلی شامل کپسول فضایی مورد استفاده یوری گاگارین، اولین انسانی است که به فضا سفر کرد. یک سالن دو طبقه، بخش‌هایی از فضای داخلی ایستگاه فضایی میر را به نمایش می‌گذارد. همچنین مدل‌هایی از اولین اسپوتنیک‌ها و ماکت یک سفینه فضایی مینیاتوری در این موزه وجود دارد. تورهای انگلیسی‌زبان برای بازدید از این موزه در دسترس است. همچنین یک سالن سینما وجود دارد که فیلم‌های کوتاه درباره تاریخچه برنامه‌های اکتشاف فضایی و اولین پرواز فضایی سرنشین‌دار را نشان می‌دهد.

پارک گورکی  (Gorky Park)

پارک گورکی از جاهای دیدنی مسکو

پارک گورکی، به نام نویسنده مشهور روسی ماکسیم گورکی احداث شده است (که پنج بار نامزد جایزه نوبل ادبیات شد اما هرگز آن را نبرد). این پارک درست در آن سوی رودخانه مسکوا قرار دارد و ۱۲۰ هکتار از برکه‌ها و فضای سبز زیبا را پوشش می‌دهد. این پارک هم در بین مردم محلی و هم برای گردشگران محبوب است، به این دلیل که چیزهای مختلفی برای لذت بردن ارائه می‌کند. از تخت‌های آفتاب‌گیر، بانوج و آب‌نماها گرفته تا کلاس‌های رایگان یوگا و زمین‌های بازی کودکان. Wi-Fi و سوکت‌های رایگان برای شارژ تلفن شما، و همچنین تعداد زیادی حیوانات وحشی از جمله آهو، خرگوش و قرقاول وجود دارد.

بازدیدکنندگان می‌توانند قایق‌های پارویی و دوچرخه‌ها را برای گردش در پارک کرایه کنند. از ماه می تا اکتبر، یک سالن سینمای روباز، و همچنین برنامه‌های ارائه‌شده توسط هنرمندان خیابانی، نوازندگان، و هنرمندان نیز وجود دارد. از آنجایی که پارک گورکی، پیر و جوان را به خود جذب می‌کند، از دیدن ترکیبی از افرادی که ورزش می‌کنند، شطرنج‌بازی می‌کنند و مشغول آفتاب گرفتن هستند، تعجب نکنید.

خیابان آربات (Arbat Street)

خیابان آربات از جاهای دیدنی مسکو

خیابان آربات، یکی از دیگر از جاهای دیدنی مسکو و از نمادین‌ترین و عجیب‌ترین خیابان های شهر است. این مرکز اصلی محله آربات است، محله‌ای زیبا که از قرن‌ها پیش هنرمندان، نقاشان و روشنفکران مسکو برای زندگی به آنجا آمده‌اند. در زمان رژیم کمونیستی، این محله، محل زندگی مقامات عالی رژیم نیز بود و امروزه یکی از گران‌ترین محله‌های مسکو برای زندگی است. آربات اکنون مملو از کافه‌ها، رستوران‌ها و هزاران چراغ نئون همراه با نقاشان، نوازندگان و میم‌هایی است. این فعالیت‌ها  اجازه نمی‌دهند گذشته بی‌نظیر این محله فراموش شود.

خیابان آربات، مکانی عالی برای گرفتن سوغاتی یا نشستن در یک کافه در فضای باز است. همچنین فرصتی برای بازدید از خانه سابق شاعر الکساندر پوشکین و کافه‌ای که آنتون چخوف و لئو تولستوی قبلاً از آن بازدید می‌کردند، فراهم می‌کند. در این خیابان، بزرگ‌ترین کتابفروشی شهر نیز وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت که اینجا، مکانی بی‌نظیر برای قدم زدن است.

کاخ تزاریتینو (Tsaritsyno Palace)

کاخ تزاریتینو از جاهای دیدنی مسکو

کاخ تزاریتینو، بر روی تپه‌ای جنگلی در جنوب شرقی مسکو واقع شده است. این کاخ، مظهر خانه تابستانی عجیب و غریبی است که کاترین کبیر در سال ۱۷۷۵ آغاز کرد، اما هرگز به پایان نرسید. معمار واسیلی باژنوف قبل از اخراج ۱۰ سال روی این پروژه کار کرد. او معمار دیگری به نام ماتوی کازاکوف را استخدام کرد، اما پروژه در نهایت پولش تمام شد. برای صدها سال، این کاخ چیزی بیش از یک پوسته بود. تا اینکه سرانجام دولت روسیه تصمیم گرفت آن را در سال ۲۰۰۷ به پایان برساند.

امروزه کاخ تزاریتینو، ساختمانی خارق‌العاده است که سبک‌های قدیمی روسی، گوتیک، کلاسیک و عربی را ترکیب کرده است. در داخل، نمایشگاه‌هایی به تاریخ تزاریتینو و همچنین زندگی کاترین کبیر اختصاص داده شده است. محوطه بزرگ کاخ همچنین شامل برخی از ساختمان‌های دیدنی دیگر با خانه اپرا زیبا و آجرکاری فوق‌العاده کاخ کوچک است که تماشای آن بسیار چشمگیر است.

صومعه نوودویچی (THE NOVODEVICHY CONVENT)

صومعه نوودویچی از جاهای دیدنی مسکو

صومعه نوودویچی، واقع در بخش جنوب غربی شهر تاریخی مسکو و در محل گذر از رودخانه مسکو در دهه ۱۵۲۰ تاسیس شد. این مجموعه شامل ۱۴ ساختمان، از جمله ۸ کلیسای جامع (یک زیارتگاه، ۴ کلیسا، یک ناقوس با کلیسای Barlaam و Josaphat و دو نمازخانه) و تعدادی ساختمان مسکونی و خدماتی است. قدیمی‌ترین ساختمان آن یک کلیسای جامع سنگی است که به نماد خدای مادر اسمولنسک اختصاص داده شده است. این ساختمان که در سال‌های ۱۵۲۵-۱۵۲۴ پس از کلیسای جامع در کرملین مسکو ساخته شده است.  با یک دیوار بلند با دوازده برج و با دروازه‌های ورودی به سمت شمال و جنوب محصور شده است.

این بنا به بالاترین عبادتگاه ارتدکس روسی، نماد خدای مادر اسمولنسک “Hodigitria” اختصاص دارد و قدیمی‌ترین ساختمان سنگی صومعه است. فضای داخلی کلیسای جامع و نقاشی‌های دیواری آن که در اواخر قرن شانزدهم و در زمان سلطنت بوریس گودونوف خلق شده است، همچنان منحصربه‌فرد است. نماد چوبی پنج طبقه‌ای با قاب چوبی که نمونه باروک مسکو است و در سال‌های ۱۶۸۵-۱۶۸۳ ساخته شده است، با کنده‌کاری‌های تزئین‌شده با روکش طلا کاملاً پایدار مانده است.

از دیگر ساختمان‌های مهم صومعه، برج ناقوس است که در سال‌های ۱۶۹۰-۱۶۸۳ ساخته شده است. این ناقوس به دلیل ارتفاع زیاد (۷۲ متر) با ساختاری غیرعادی و و تزئینات زیبا، همیشه عنصر اصلی بخش غربی شهر تاریخی مسکو بوده است. بخش دیگر این صومعه، گورستان صومعه نوودویچی است که ساخت آن در قرن شانزدهم آغاز شد و در قرن‌های بعد به عنوان محل دفن اشراف و شهروندان توسعه یافت. از سال ۱۸۹۸ یک گورستان جدید در خارج از دیوار جنوبی صومعه به عنوان محل دفن برجسته‌ترین روشنفکران روسی و همچنین شخصیت‌های سیاسی و نظامی مورد استفاده قرار گرفت. این یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین گورستان‌های تاریخی است که در روسیه حفظ شده است.

موزه کولومنسکویه (KOLOMENSKOE MUSEUM)

موزه کولومنسکویه از جاهای دیدنی مسکو

این مکان تاریخی منحصربه‌فرد که از جاهای دیدنی مسکو به شمار می‌رود، در محیطی زیبا و بر فراز سواحل رودخانه مسکو واقع شده است. اکتشافات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که اولین سکونتگاه‌ها در قرن هشتم در اینجا ظاهر شد. ازاین‌رو، یک مجموعه استثنایی از بناهای فرهنگی با ارزش تاریخی بسیار بالایی است. جاذبه اصلی پارک بدون شک کلیسای سنگی Ascension of the Lord است. این بنا در ۱۵۳۲-۱۵۲۹ به دستور تزار واسیلی سوم به مناسبت تولد پسر و وارثش، ایوان مخوف، ساخته شد.

بااین‌حال، چیزهای بیشتری برای دیدن در این پارک زیبا و دیدنی وجود دارد کلیسای زیبای نماد بانوی ما از کازان با گنبدهای لاجوردی درخشان و طلای فراوان. در داخل پارک، کلیسای جذاب سنت جان باپتیست وجود دارد که توسط ایوان مخوف به مناسبت تاجگذاری او ساخته شده است. اگر از این مکان دیدن کنید، می‌توانید به طور کامل از طبیعت و مناظر زیبا بر روی رودخانه مسکو لذت ببرید و با معماری قرون وسطایی روسیه آشنا شوید. علاوه‌براین، بسیاری از رویدادهای فرهنگی نیز در اینجا برگزار می‌شود.

برج اوستانیکو  (Ostankino Tower)

این برج تلویزیونی به ارتفاع ۵۴۰ متر، بلندترین سازه در اروپا است. علاوه‌براین که این برج، به عنوان یک شگفتی در معماری شناخته می‌شود، همچنین یک مرکز توریستی کامل با نمایشگاه‌های چندرسانه‌ای و یک مجموعه رستوران در بلندای آسمان در این محل قرار دارد. شما فقط از آوریل تا اکتبر و در شرایط آب‌و‌هوایی مساعد می‌توانید به عرشه این برج دسترسی داشته باشید. این برج تلویزیونی توسط نیکولای نیکیتین طراحی و در سال ۱۹۶۷ به مناسبت پنجاهمین سالگرد انقلاب اکتبر ساخته شد. نیکیتین، برج را یک شبه طراحی کرد که از یک زنبق وارونه، با ساقه محکم و چهار گلبرگ اطراف آن، الهام گرفته بود.

بعداً نیکیتین با پیروی از توصیه مهندس عمران مشهور آلمانی فریتز لئونهارت، این طرح را گسترش داد. از آنجایی که برج Ostankino، یکی از جاذبه‌های بسیار محبوب مسکو است، توصیه می‌کنیم که از قبل برای بازدید از آن رزرو کنید. عرشه دیدبانی همه روزه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ برای بازدیدکنندگان باز است. نه چندان دور از برج تلویزیونی استانیکو، دیگر مکان‌های دیدنی مسکو مانند پارک VDNKH و موزه فضانوردی مسکو وجود دارد.

موزه دایموند فاند (Diamond Fund)

موزه دایموند فاند از جاهای دیدنی مسکو

موزه دایموند فاند، یکی دیگر از جاهای دیدنی مسکو و جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید برای کسانی است که عشق آن‌ها به الماس بی‌حدو‌حصر است. این مکان که توسط امپراتور پیتر اول روسیه در سال ۱۷۱۹ تأسیس شد، در محوطه کرملین معروف مسکو قرار دارد. روسیه اشیای گرانبها، نشان‌ها و لوازم سکولار بسیاری از نسل‌های تزارهای روسیه تا سال ۱۹۱۴ در کابینه مخصوص الماس کاخ زمستانی در سن پترزبورگ نگهداری می‌شد. پس از جنگ جهانی اول، این آثار باارزش به کرملین مسکو منتقل شدند و حدود هشت سال در زیرزمین آن نگهداری شدند. در سال ۱۹۲۲، کمیسیون شناسایی و بررسی هنر تزئینی و جواهرات، ارزش تاریخی و هنری منحصربه‌فرد اشیاء کابینه الماس سابق را تأیید کرد، سپس نمایشگاه Diamond Fund در سال ۱۹۶۷ افتتاح شد.

به دلیل محبوبیت آن با تصمیم دولت این نمایشگاه دائمی شد و امکان بازدید عموم آن اکنون وجود دارد. موزه دایموند فاند شامل مجموعه‌ای بی‌نظیر از جواهرات و الماس است که در طول تاریخ خود، با جواهرات کمیاب، نشان‌ها و سایر اشیای گرانبها غنی شده بود. یک کمک بزرگی که به این مجموعه شد، تاسیس یک آزمایشگاه جواهرات است که اشیای قیمتی تخریب‌شده، از جمله تاج‌های امپراتوری بزرگ و کوچک و سایر افراد خانواده امپراتوری را بازسازی می‌کنند. بدین ترتیب بیش از صد مورد از این اشیای قیمتی بازسازی‌شده در نمایشگاه دایموند فاند در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد.

پارک ودنخا (VDNKh Park)

پارک ودنخا از جاهای دیدنی مسکو

وندخا که در سال ۱۹۳۹ ساخته شد، به عنوان ویترین اصلی اقتصاد و سبک زندگی سوسیالیستی طراحی شده است که این به عنوان یکی از جاهای دیدنی مسکو شناخته می‌شود. از موارد برجسته این محل، دو فواره با تزئینات مجلل است، از جمله فواره‌ای به نام People’s Friendship که در میدان دوم از دروازه اصلی قرار دارد، توسط ۱۶ چهره زن طلاکاری‌شده با لباس‌های قومی که نماینده جمهوری‌های شوروی هستند، احاطه شده است. فواره دیگر، فواره گل سنگی است که با مضمون اسطوره معدنچیان کوه‌های اورال است، با سنگ‌های نیمه‌قیمتی آن منطقه ساخته شده است. جلوی پاویون زیبای کشاورزی در این محل، برجی به شکل ذرت و مجسمه‌های طلاکاری‌شده کارگران مزرعه قرار دارد.

یکی دیگر از موارد دیدنی در این پارک، پاویون فضایی است، مکانی مجلل مملو از راکت‌ها و ایستگاه‌های فضایی است که می‌توانید در برخی از آنها قدم بزنید. اگر به انتهای ودنخا برسید، می‌توانید یا به سمت محوطه وسیع باغ‌های گیاه‌شناسی مسکو بروید. این پارک باشکوه در شمال مسکو دارای بیش از ۲۵۰ کاخ و آلاچیق مربوط به دوران شوروی، طاق‌ها و فواره‌ها و هواپیماهای شوروی است. پارک ودنخا، به طور کلی مانند یک شهر فوق العاده با خیابان‌ها، میدان‌ها و باغ‌های خاص خود است.

 اقامتگاه کولومنسکو (Kolomenskoe Estate)

 اقامتگاه کولومنسکو از جاهای دیدنی روسیه

کولومنسکو، یک روستای باستانی و از دیگر جاهای دیدنی مسکو است که در حال حاضر موزه معماری-Reserve Kolomenskoye به وسعت ۳۹۰ هکتار در قلمرو آن قرار دارد. این موزه جذاب و دیدنی در فضای باز و در بخش جنوبی مسکو واقع شده است. برای قرن‌ها، آثار تاریخ روسیه در این منطقه ایجاد شده و با دقت نگهداری می‌شود. در قرن چهاردهم، زیبایی این مکانها شاهزادگان مسکو را به خود جلب کرد که روستا را به اقامتگاه روستایی خود تبدیل کردند. این بنا از ۱۷ بنای تاریخی تشکیل شده است: ۱۲ مورد از آنها سازه‌های بازمانده عمارت سلطنتی است که در قرن ۱۶ تا ۱۹ ساخته شده است، ۴ بنای یادبود موجود در این محل، سازه‌های چوبی هستند که از مناطق مختلف روسیه آورده شده‌اند.

همچنین برج ناقوس و دروازه اصلی در موزه ملی Kolomenskoe نیز وجود دارد. جواهر این مجموعه معماری، کلیسای معراج است که در سال ۱۵۳۲ توسط شاهزاده واسیلی سوم در کنار رودخانه به افتخار تولد وارث مورد انتظارش، ایوان مخوف آینده، ساخته شد. این قدیمی‌ترین و زیباترین معبد با سقف شیبدار در روسیه است. نمایشگاه موزه کولومنسکو، متنوع و واقعا منحصربه‌فرد است. مجموعه حکاکی‌های سنگ سفیدرنگ شامل دکور معابد و بناهای معماری تخریب‌شده مسکو است. علاوه‌براین، در کولومنسکو، یکی از بهترین مجموعه‌های سرامیک‌های معماری و کوره‌ای قرن دهم تا اوایل قرن بیستم را خواهید یافت.

متروی مسکو

متروی مسکو از جاهای دیدنی مسکو

سوار شدن بر مترو مسکو به‌خودی‌خود یک تجربه است، اما حتی رفتن به زیرزمین برای قدم زدن در ایستگاه‌ها جایی است که هیچ بازدیدکننده‌ای نباید از دست بدهد. با این حال، با ۲۲۳ ایستگاه و ۱۲ خط مترو که از مسکو عبور می‌کنند، این می‌تواند مشکل باشد، بنابراین بازدید از حداقل تعدادی از چشمگیرترین آنها، شروع خوبی است. ایستگاه Arbatskaya توسط یک معمار آسمان خراش طراحی شده است، بنابراین جای تعجب نیست که صفحات گرانیتی رنگارنگ و لوسترهای برنزی چشمگیر را در خود جای دهد.

ایستگاه پارک کولتوری، واقع در کنار پارک گورکی، پوشیده از سنگ مرمر است و نقش‌برجسته‌ای از افراد درگیر در ورزش را نشان می‌دهد، در حالی که ایستگاه Teatralnaya با چهره‌های چینی که در حال رقصیدن و پوشیدن لباس‌های سنتی روسی هستند، تزئین شده است. مترو در اوایل صبح و بعد از ساعت ۱۶:۰۰ بسیار شلوغ است، بنابراین بهتر است در اواخر صبح یا اوایل بعدازظهر از آن بازدید کنید تا واقعاً از معماری آن به خوبی لذت ببرید.

صومعه نووسپاسکی (Novospassky Monastery)

صومعه نووسپاسکی از جاهای دیدنی مسکو

از پشت دیوارها و درختان سبز، یک کلیسای جامع بزرگ و یک برج ناقوس بلند با سر طلایی به نام صومعه نووسپاسکی قابل مشاهده است. این مکان در رودخانه مسکوا در محلی قرار دارد که زمانی ارتش واسیلی در انتظار حمله مغول‌ها ایستاده بود. یک واقعیت جالب این است که تاریخ این صومعه، خیلی قبل‌تر از آن واقعه آغاز شده بود. این بنا در سال ۱۳۳۰ در کرملین واقع شد و آن را اسپاسکی نامیدند. در ارتباط با بازسازی کرملین در پایان قرن پانزدهم، صومعه اسپاسکی به مکان جدیدی در تپه Krutitsky منتقل شد و Novospassky نام گرفت. صومعه نووسپاسکی به شکل کلیسای سنگی با حجره‌ها و دیگر بخش‌های مختلف ساخته شد. در قرن شانزدهم کلیسای جامع اسپاسکی به محل دفن خانواده رومانوف تبدیل شد.

بنابراین، پس از صعود تزار میخائیل رومانوف به تاج و تخت، صومعه نووسپاسکی شاهد ساخت‌و‌ساز سنگی گسترده بود. در دهه ۱۶۳۰ تا ۱۶۴۰ دیوارهای چوبی صومعه با دیوارهای سنگی جایگزین شد. در اواسط قرن هفدهم، کلیسای قدیمی تقریباً به طور کامل برچیده شد تا با کلیسای جامع جدید و بازسازی‌شده، جایگزین شود. ساختمان باشکوه آن با ۵ گنبد، هنوز هم بازدیدکنندگان را به عظمت خود مجذوب می‌کند. این صومعه در سال ۱۹۱۸ بسته شد تا به اردوگاه کار اجباری تبدیل شود. بعداً به شعبه زندان تاگانکا داده شد. در سال ۱۹۹۱، صومعه نووسپاسکی به کلیسای ارتدکس روسیه بازگردانده شد و اکنون یک صومعه فعال است.

کلیسای سنت‌باسیل و یک زیبایی باشکوه

بهترین جاذبه های دیدنی مسکو یا در مسکو کجا را ببینم ۶
مهمانی رنگ‌های در کلیسای سنت باسیل

این کلیسای زیبای رنگارنگ با گنبدهای پیازی شکل‌اش از بهترین جاذبه های دیدنی مسکو است که تصویرش روی بیش‌تر کارت‌پستال‌ها و پوسترهای گردشگری روسیه، به عنوان یکی از نمادهای این کشور، دیده می‌شود. اما در واقع هیچ عکسی نمی‌تواند زیبایی این بنا، شکل‌ها و رنگ‌هایش را درست و کامل نشان دهد. کلیسای جامع سنت‌باسیل که در واقع شامل ۹ کلیسای کوچک در کنار هم در قرن شانزدهم میلادی و به عنوان شکرانه‌ی پیروزی ایوان مخوف بر تاتارها ساخته شد و در روایت‌ها آمده پس از تمام شدنش ایوان مخوف دستور داد چشمان معمارش کور شود تا دیگر نتواند بنایی مشابه آن بسازد. هنوز هم برای‌تان این سوال مطرح است که در مسکو کجا را ببینم ؟ باز هم با ما همراه باشید. بهترین جاذبه های دیدنی مسکو هنوز تمام نشده است.

مرکز خرید گوم و شکوه یک خرید روسی

بهترین جاذبه های دیدنی مسکو یا در مسکو کجا را ببینم ۷
حتی اگر قصد خرید هم ندارید «گوم» ارزش یک بار دیدن را دارد

وقتی در میدان سرخ ایستاده‌اید اگر به سمت شرق نگاه کنید ساختمانی بزرگ و باشکوه را می‌بینید که کنارش باغچه‌های بزرگ با گل‌های رنگارنگ وجود دارد. این ساختمان مرکز خرید گوم است که سومین مرکز خرید لوکس و گران جهان است، اما اهمیتش صرفا به این خاطر نیست و ساختمان تاریخی آن که در اواخر قرن نوزهم ساخته شده هم بسیار زیبا است. حتی اگر خرید در برنامه سفر شما جا ندارد، گوم ارزش یک بار دیدن را دارد.

 

کلام پایانی

مسکو، یک شهر بین‌المللی است که می‌توان از طریق هوایی یا قطار به آن رسید. سفر با هواپیما اغلب گران‌تر است، اما زمان کمتری نسبت به سفر با قطار می‌برد. از آنجایی که قطارهای مستقیم بین مسکو و سن‌پترزبورگ حرکت می‌کنند، بنابراین می‌توان با کشتی به سنت‌پترزبورگ سفر کرد و سپس با قطار به مسکو رفت. مسکو به همان اندازه از طریق زمینی نیز قابل دسترسی است و به خوبی به بسیاری از شهرهای اروپای شرقی و شهرهای بزرگ روسیه متصل است.

این شهر علاوه بر جاهای دیدنی جذابی که دارد، هر ساله میزبان رویدادهای مختلفی مانند کنسرت‌ها، اجراها و به طور کلی هنرهای نمایشی است که به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. اگر شما نیز مسکو را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اید، می‌توانید با بررسی این جاهای دیدنی مسکو، برنامه سفر خاطره‌انگیزی را برای خود بچینید.