گنبد کاووس یا همان گنبد قابوس یکی از زیباترین مناطق سرسبز استان گیلان است. این شهرستان بر اساس آخرین سرشماری، ۱۵۵هزار نفر جمعیت دارد. گنبد کاووس به‌سبب جاهای دیدنی متعدد، یکی از توریستی‌ترین شهرهای استان گلستان است. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی گنبد کاووس را بهتر بشناسید.

جاهای دیدنی گنبد کاووس را بهتر بشناسید

گنبد کاووس از هر نظر جاهای دیدنی متعددی دارد. در این شهر می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی مختلف تاریخی، طبیعی و فرهنگی دیدن کنید. امروز قصد داریم تا سری به این شهر پرماجرا بزنیم. با ما همراه باشید تا پرده از جاهای دیدنی گند کاووس با هم برداریم.

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی گرگان ، جاذبه‌هایی به رنگ بهشت

گنبد قابوس

جاهای دیدنی گنبد کاووس گنبد کاووس یا همان گنبد قابوس را می‌توان مهم‌ترین جای دیدنی گنبد کاووس دانست. این برج تماشایی و مرتفع، در نزدیکی باغ ملی شهر گنبد کاووس قرار دارد. در گذشته کنار این باغ، سربازخانه قابوس وشمگیر قرار داشت. این برج بر روی تپه‌ای مصنوعی به ارتفاع ۱۵ متر واقع شده است. به این ترتیب از فواصل دور نیز می‌توانیم شاهد عظمت گنبد کاووس باشیم. این گنبد، بزرگ‌ترین برج آجری در تمام جهان محسوب می‌شود. این برج از سطح تپه، ۵۰ متر ارتفاع دارد. ۳۲ متر این برج از پای برج تا قاعده بالای هرم ناقص است. از آغاز مخروط تا نوک این برج نیز ۱۸ متر فاصله است که در مجموع ارتفاع آن را به ۵۰ متر می‌رساند.

این برج آجری بزرگ، در حقیقت مقبره قابوس، پسر وشمگیر شمس المعالی است. جالب است بدانید شخص قابوس دستور ساخت این برج را صادر کرد و بر تمامی مراحل ساخت آن نظارت داشت. در ساخت این برج از خاک گلشن استفاده کرده‌اند که نوعی خاک ساروجی است. بد نیست بدانید در آن دوران خاک ساروجی در منطقه گنبد کاووس وجود نداشت. به همین خاطر آن را با اسب از دامنه کوه میندوشت به اینجا می‌آورند. ساخت گنبد کابووس ۵ سال طاقت‌فرسا به طول انجامید. کارگران به‌صورت مدام در تلاش بودند تا ساخت این مقبره سریع‌تر به پایان برسد. نهایتاً در سال ۳۹۷ هجری قمری، یعنی حدود ۱۰۰۰ سال پیش، ساخت این برج ۱۰ضلعی به پایان رسید.

در سقف بنا روزنه‌ای کوچک به‌سمت شرق به چشم می‌خورد. به احتمال بسیار این روزنه را به‌سمت شرق قرار دادند تا آفتاب به داخل برج بتابد. به این ترتیب نور بر آرامگاه قابوس می‌تابد. خود این مسئله نیز ریشه در فرهنگ چادرنشین‌ها دارد. آن‌ها عادت داشتند تا بر روی چادر خود، روزنه‌ای به‌سمت شرق قرار می‌دادند.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، گنبد کاووس، خیابان امام خمینی شمالی، بین خیابان جمهوری و قابوس، باغ ملی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: بهار

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی شمال ، جاهایی که حتما یک بار در طول عمر خود باید ببینید

تالاب آلماگل

تالاب آلماگل یکی دیگر از جاهای دیدنی گنبد کاووس است. این تالاب زیبا و بکر در ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس واقع شده است. برای دسترسی به این تالاب باید خودتان را به ضلع شمالی جاده گرگان – اینچه برسانید. در نهایت وارد روستای تنگلی شوید و به بخش شمالی آن بروید. این تالاب در نقطه صفر مرزی قرار دارد. با وجود این جزئی از خاک ایران به حساب می‌آید. تالاب آلما گل ۲۰۷هکتار وسعت دارد. عمق این تالاب بین ۱ متر متغییر است. تالاب آلماگل در زبان محلی به‌معنای دریاچه سیب است. حجم آب این تالاب بین‌المللی به حدود ۵میلیون مترمکعب می‌رسد.

تالاب آلماگل از نظر ظاهر، چهارگوش است. ارتفاع آن از سطح دریاهای آزدان به منفی ۴ متر می‌رسد. آلماگل یک دریاچه آب شور است. در آب این دریاچه مواد مغذی بسیاری وجود دارد. به همین خاطر مکانی عالی برای اقامت پرندگان مهاجر است. در کنار این تالاب، دو تالاب کوچک‌تر با نام‌های آجی گل و آلاگل نیز وجود دارند. دورتادور این تالاب توسط نیزارهای بلند محاصره شده است. به همین خاطر مکانی عالی برای زندگی پرندگان بومی کوچک همانند حواصیل محسوب می‌شود. در فصل زمستان می‌توانید شاهد حضور پرندگان مهاجر مختلف همانند پلیکان و فلامینگو در این منطقه باشید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، ۵۵ کیلومتری شمال گنبد کاووس و در ضلع شمالی جاده گرگان به اینچه برون

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: زمستان

 

تالاب آلاگل

جاهای دیدنی گنبد کاووستالاب آلاگل در ۶۰ کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس قرار گرفته است. برای دسترسی به این تالاب باید خودتان را به شرق جاده آق قلا – اینچه برسانید. مجموعه تالاب‌های آلاگل، آجی گل و آلماگل، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گنبد کاووس را شکل می‌دهند. هر سه این تالاب‌ها، جزء تالاب‌های آب شور ایران به حساب می‌آیند. مساحت تالاب آلاگل به حدود ۲،۵۰۰ هکتار می‌رسد. این تالاب حدود ۲٫۵ متر عمق دارد. البته عمق تالاب در فصل‌های مختلف سال متفاوت است.

در فصل زمستان، عمق این تالاب به بیشترین مقدار خود می‌رسد. دورتادور این تالاب را نیزارهایی بلند و انبوه محاصره کرده‌اند. همین مسئله تالاب آلاگل را به مکانی عالی برای زندگی انواع پرندگان کوچک همانند حواصیل تبدیل کرده است. در فصل زمستان نیز می‌توانید شاهد حضور پرندگان مهاجر متنوع در این منطقه باشید. اگر به پرنده‌نگری علاقه‌مند هستید، حتماً فصل زمستان را برای بازدید خود انتخاب نمایید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، ۶۰ کیلومتری شمال گنبد کاووس و در شرق جاده آق قلا به اینچه برون

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: زمستان

 

تالاب آجی گل

جاهای دیدنی گنبد کاووستالاب آجی گل یکی دیگر از تالاب‌های گنبد کاووس است. این تالاب در شمال شهرستان گنبد کاووس و در جنوب روستای تنگلی قرار دارد. مساحت این تالاب به حدود ۳۶۰ هکتار می‌رسد. عمق آب این تالاب از ۱ تا ۵ متر متغییر است. این تالاب حدود ۷ میلیون مترمکعب آب را در خود جا می‌دهد. تالاب آجی گل در میان دو تالاب دیگر با نام‌های آلماگل و آلاگل واقع شده است. دسترسی به این تالاب‌های از طریق شره گرگان صورت می‌گیرد. باید ابتدا خودتان را به شهر گرگان برسانید و از آن‌ها به‌سمت آق قلا و اینچه برون حرکت کنید.

این تالاب در مناطق کم‌سطح قرار دارد. همچنین تالاب آجی گل جزء تالاب‌های آب شور ایران به حساب می‌آید. تالاب‌های آب شور معمولاً محل زندگی آبزیان کوچک همانند آرتمیا هستند. همچنین باید بدانید آب این تالاب بسیار مغذی است. به همین خاطر بسیاری از پرندگان مهاجر، این مکان را به‌عنوان اقامتگاه موقت خود انتخاب می‌کنند. در فصل زمستان می‌توانید شاهد حضور بسیاری از پرندگان مهاجر در این منطقه باشید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، شمال گنبد کاووس، جنوب روستای تنگلی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: زمستان

در سفرزون بخوانید :
دیدنی های گلستان ، تماشای رخ دلفریب طبیعت

سد گلستان

جاهای دیدنی گنبد کاووسسد گلستان در ۱۲ کیلومتریش مال‌شرق شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. این سد بر روی رودخانه بزرگ گرگان رود احداث شده است. ساخت این سد کمک بسیاری به تأمین آب شرب و کشاورزی مردم گنبد کاووس و روستاهای اطراف می‌کند. سد گلستان از نوع سدهای خاکی است. شاخه اصلی رودخانه گرگان رود از کوه‌های شرق استان سرچشمه می‌گیرد. این سد یک دریاچه مصنوعی بسیار زیبا را به وجود آورده است. در کنار این سد، تپه‌هایی بسیار زیبا به چشم می‌خورد. به‌سبب رطوبت فراوان هوا و زمین حاصلخیز، تمامی مراتع اطراف پوشیده از چمن‌زارهایی بزرگ هستند. زمانی که بر فراز ارتفاعات اطراف این سد می‌ایستید، تا چشم کار می‌کند سرسبزی و مراتع بزرگ به چشم می‌خورد. این سد مصنوعی عامل به‌وجود‌آمدن پوشش گیاهی منحصر‌به‌فرد شده است. همین مسئله حیوانات کوچک و بزرگی را به این منطقه می‌کشند. در فصل زمستان نیز می‌توانیم شاهد حضور پرندگان مهاجر در نزدیکی سد گلستان باشیم.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، ۱۲ کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: زمستان

 

روستای هیوه چی بالا

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-03-25 22:18:40Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

روستای هیوه چی بالا یکی از روستاهای بکر و کمتر شناخته‌شده و جاهای دیدنی گنبد کاووس است. این روستا در جنوب‌غربی گنبد و مسیر گنبد – آق قلا قرار دارد. زمانی که از دوردست شاهد زیبایی‌های این روستا می‌شوید، تصور می‌کنید که پا به دنیای رؤیا گذاشته‌اید. دقیقاً همانند تصاویر خانه‌های روستایی که در کتاب اول دبستان می‌دیدیم، چندین و چند خانه با سقف شیربانی، در میان چمنزارهایی سرسبز قرار دارند.

این روستا یکی از بکرترین روستاهای ایران محسوب می‌شود. هنوز هم خبری از شلوغی و ازدحام در این روستا نیست. مردم روستا انگار هیچ خبری از زندگی پردردسر و شلوغ شهری ندارند. هوا در روستای هیوه چی بالا به پاکی روز اولی است که زمین خلق شد. مردم این روستا بسیار مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند و خانه‌های خود را برای اقامت شبانه در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر قصد دارید تا بوم‌گردی در ایران را تجربه کنید، این روستا برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، جنوب‌غربی گنبد و مسیر گنبد – آق قلا

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: بهار

 

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

در بخش شمال‌شرقی گنبد کاووس، درست در بلوار معلم، یکی دیگر از جاهای دیدنی گنبد کاووس جا خوش کرده است. مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار قرار دارید. در این مجتمع سوارکاری، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب‌دوانی، سوئیت، ویلا، اسطبل زمستانه و تابستانه، استخر شنا و جایگاه مسابقات تعبیه شده است. مسابقات اسب‌دوانی گنبد کاووس در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شوند. اگر به این مسابقات علاقه‌مند هستید، می‌توانید پاییز و زمستان را برای سفر به گنبد کاووس انتخاب کنید. لازم به ذکر است استفاده از این مجتمع به منظور اسب‌سواری، فقط برای افرادی که عضو این باشگاه هستند امکان‌پذیر است.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، گنبد کاووس، بلوار معلم

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: متغییر

بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان

 

خب دوستان عزیز و همراهان گرامی سفرزون، نظر شما درباره جاهای دیدنی گنبد کاووس چیست؟ آیا تا کنون به این شهر زیبا سفر کرده‌اید؟ اگر اینطور است، از تجربیات سفر خود برای ما و سایر دوستان صحبت کنید. همچنین اگر جاذبه‌ای را می‌شناسید که از این لیست جا مانده باشد، آن را به ما و سایر همراهان معرفی کنید. به این ترتیب با کمک هم می‌توانیم این لیست را تکمیل کنیم. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.